Portál AbcLinuxu, 2. května 2025 19:00
Kecko, jak to, že ne? Tesla Auto už prodává a sama určitě neni, kdo má na trhu něco "na baterky"
Rekuperace s prevodovkou nesouvisi.Nic takového jsem taky nikde nepsal. Souvisí to s celkovou účinností – při brždění třeba s benzínovým motorem těžko bude někde od brzd odkapávat benzín, který se bude odsávat zpátky do nádrže
BTW prevodovku potrebujes nezavisle na typu motoru, jinak bys ho musel hnat do silenych otacek (coz namaha material -> drazsi vyroba motoru a castejsi opravy) nebo by mel naopak problem s nizkym vykonem pri rozjezdu, a nebo by to auto melo malou maximalni rychlost.On je nějaký konstrukční rozdíl mezi elektromotory, které se používají v tramvajích, elektrických lokomotivách či soupravách a metru, oproti elektromotorům pro automobily? Nebo jsou ty elektromotory ve vlacích natolik předimenzované, že třeba Pendolino může jet 230 km/h a přesto má dostatečný výkon, aby se rozjelo? Nějak mi není jasné, v čem by měl být ten rozdíl…
asynchronními motory s pulsním řízením prostřednictvím IGBT je to jiná kávaA nebo GTO jako má pendolino
vznetovy by sis taky nedal do motorkyVznětové motory se už do motorek dávají (zkušebně), byť to zatím nebylo běžné kvůli příliš vysoké hmotnosti na jednotkový výkon. Problémy elektrického pohonu rozhodně nejsou ve vlastnostech elektromotorů. Dokonce už na začátku 20. století byly elektromotory výborné úrovno - na lepší, než tehdejší spalovací motory (jednu dobu držely rychlostní rekord právě elektromobily). Od té doby navíc došlo k podstatnému vývoji hlavně ohledně řízení elektromotorů. Problémem je napájení, konkrétně baterie. Jsou drahé, těžké, mají malou kapacitu a dobíjení je pomalé.
Mně přijde jako problém u baterie ještě náchylnost na teplotu, mimo cca 0-35 stupňů rychlejš odchází?
Elektrina z uranu je pekna vec, ale v soucasnosti je valna vetsina el. energie z uhliDiky debilite vetsiny politiku v Evrope mate bohuzel pravdu. Kazdopadne mam pocit, ze se to zacina menit, ze i politici si uvedomuji, ze bez jadra to nepujde. Viz. napriklad tady nebo tady. Alternativni pohony (elektro, vzduch) zalozene na elektrice maji tu vyhodu, ze samy o sobe jsou vicemene ciste - a zpusobu, jak vyrabet (efektivne) elektrinu je vice.
vrátit se ve spotřebě, životních standardech, atd. před průmyslovou revoluciJojo, mit benzin za 17Kč/litr, to už se chce omezovat. Třeba vyměnit kraksny se spotřebou 20l/100km za něco úspornějšího
anebo budou muset ty zdroje živit o nějaký ten hladový krk méně. Zprávy o hladomorech naznačují, že jsme se vydali tou druhou cestou.Kdyby o tom mohli rozhodovat ti sami lide, co umiraji kvuli zdrazovani jidla, zrejme by svet sel spis cestou setreni. Ale syty hladovemu neveri. Jojo, moje oblibeny tema...
Jojo, mit benzin za 17Kč/litr, to už se chce omezovat. Třeba vyměnit kraksny se spotřebou 20l/100km za něco úspornějšíhoZávidíš? A kupovat auta neustále bohatnoucím Číňanům a Indům bys zakázal? V USA žije okolo 300 M lidí, v těchto dvou zemích je to přes 2 G. Čína se před pár lety začala masivně motorizovat (teď má něco přes 30 M osobních aut), zprávy z Indie naznačují, že se tam začíná odehrávat něco podobného....
Kdyby o tom mohli rozhodovat ti sami lide, co umiraji kvuli zdrazovani jidla, zrejme by svet sel spis cestou setreni. Ale syty hladovemu neveri.Tady jsou dvě různé věci: 1) Ti, co nechodí do práce po svých, mají zajištěnou zdravotní péči, mohou kecat po internetu o těch druhých mají na to, aby ty chudší přeplatili. Občasné aktivity na "pomoc" chudším nikdy nepůjdou tak daleko, abychom si museli utahovat opasky. 2) Mnoho z těch skupin, které dnes trpí hladomorem, prošlo první fází demografické revoluce, kdy se sníží úmrtnost, ale ještě nemá za sebou druhou fázi, kdy se příslušně sníží i porodnost. Výsledkem je přelidněnost vzhledem k možnostem území, kde žijí, která se projevuje hladomory (Afrika) nebo drancováním tropických lesů (Jižní Amerika).
Závidíš?Ne, proč?
A kupovat auta neustále bohatnoucím Číňanům a Indům bys zakázal?Nezakázal, ale naplňuje mě to obavami.
Občasné aktivity na "pomoc" chudším nikdy nepůjdou tak daleko, abychom si museli utahovat opasky.Hm, já si opasek utahuju už dnes ne proto, že musím, ale proto, že chci - považuju to za správné. Věřím, že lidí, kteří o tom přemýšlí jinak než jestli si něco můžou nebo nemůžou dovolit bude přibývat. Expanci Číny a Indie vidím jako dost nebezpečnou záležitost, protože je tam hromada lidí, co by se ráda dostala na úroveň "západu" a nechápou (nevidí souvislosti), že to je dlouhodobě neudržitelné.
Podle tónu to tak vypadalo.Závidíš?Ne, proč?
Nezakázal, ale naplňuje mě to obavami.Ať už si sám myslím cokoliv, tak je jedno jisté - svět už nikdy nebude jako dřív.
Hm, já si opasek utahuju už dnes ne proto, že musím, ale proto, že chci - považuju to za správné. Věřím, že lidí, kteří o tom přemýšlí jinak než jestli si něco můžou nebo nemůžou dovolit bude přibývat. Expanci Číny a Indie vidím jako dost nebezpečnou záležitost, protože je tam hromada lidí, co by se ráda dostala na úroveň "západu" a nechápou (nevidí souvislosti), že to je dlouhodobě neudržitelné.Zase to zní moc hezky a je to obecně správný přístup. Nicméně pokud se účastníš zdejší ekonomiky, tak žiješ stylem, který pro 6 G lidí současně nikdy dostupný nebude. Pokud vnímáš touhu lidí, kteří se ekonomicky dostávají nahoru, po lepším životě jako nebezpečnou a sám "bezpečným" (udržitelným) způsobem nežiješ, vnímám to jako pokrytectví.
Pokud vnímáš touhu lidí, kteří se ekonomicky dostávají nahoru, po lepším životě jako nebezpečnouSnahu dohnat "západ" v počtu dopravních zácp na totálně poddimenzovaných komunikacích vnímám minimálně jako pošetilou. Nikdy jsem pořádně nepochopil motivaci těch lidí sedících v autech po jednom v mnohakilometrových zácpách.
parni turbinu tim pohanet nemuzete kvuli nizkemu vykonu jedineho soucasneho vyuzitelneho zdrojeTo je dost rozšířený omyl šířený těmi, kdo nedávali pozor při fyzice na základní škole (a také při dějepisu - viz dále). Lze totiž pomocí zrcadel soustředit výkon na menší plochu, kde už bude hustota tak velká, že ji lze použít k vývinu páry. Tohle bylo známé už ve starověku, kde byli pomocí vyleštěných štítů schopni soustředit tak vysoký výkon, že nepříteli zapálili loď.
Tohle bylo známé už ve starověku, kde byli pomocí vyleštěných štítů schopni soustředit tak vysoký výkon, že nepříteli zapálili loď.Tento mýtus byl zbořen, pokud se dobře pamatuji.
Nicméně jsem viděl v televizi pokus o rekonstrukci, kdy si asi stovka lidí vzala naleštěné plechové štíty a soustředili polední slunce na hromadu dřeva.Jo, ale pokud se také dobře pamatuji, tak v těch MythBusterech tomu museli nějak pomoct a nakonec vynesli tvrzení, že je to velmi neefektivní a je lepší na zapálení lodě použít šípy a luky.
Ale jde o to, že lze poměrně snadno soustředit větší výkonovou hustotu na jedno místo.No a pokud se zase já pamatuju, tak to tak snadné nebylo(teda pokud se stále bavíme o tom pokusu). Někde ten díl vygooglim.
a to jeste kdyz to postavis na Sahare, kde je ti elektrina dost na prd.Existuje několik projektů (namátkou tento, podporovaný EU) na přeměnu Sahary jako energetického srdce Evropy. Technologicky to je velmi zajímavé a realizovatelné. Problém je, tradičně, v politice. Na takový gigantický projekt by musela vzniknout podpora napříč všemi státy EU, což vidím jako nerealizovatelné. Další velký problém (možná ještě větší než politické pletky) je ale v centralizaci celého systému. Stačil by jeden zdařilý "teroristický" útok na transportní vedení ze Sahary (na mapce např. u Gibraltaru) a půlka Evropy by se vrátila do středověku.
V případě jaderné elektrárny to asi znamená víc bezpečnostních prvků a možná více předimenzované některé stavební prvky, ale to je asi tak vše.Přesně tak. A v případě tepelné elektrárny se zase staví obrovské dopravníky na uhlí a koleje po kterých jezdí denně naložené vlaky plné uhlí, v lepším případě se uhlí vozí po řece... Takže to vyjde asi nastejno a pokud to přepočítáme na kg vytěžených/zpracovaných materiálů na stavbu pro MW výkonu, tak jaderná energie jednoznačně vyhrává.
...asi nebude účinnost elektromotoru ve srovnání se spalovacím motorem tak špatná. Ostatně třeba to, že dieselové lokomotivy vyrábějí spalovacím motorem elektřinu která teprve pohání elektromotor pohánějící kola asi nebude proto, aby to bylo co nejsložitější.Co ja o tom vim, tak duvodem "dvoustupnove" premeny nafty na pohyb v dieselelektrickych lokomotivach je snadnejsi regulace elektromotoru, hlavne pri rozjezd.
Takze jde hlavne o ekologicnost a recyklovatelnost baterii.Lithiové baterie na tom jsou z ekologického pohledu docela dobře (což se například o olověných, NiCd nebo i NiMH rozhodně říct nedá) - zejména při řešení s uhlíkovou anodou, katodou z LiFePO4 a s elektrolytem LiClO4.
A k tomu, ze auto na stlaceny vzduch je levne a ekologicke jsi dosel jak, proboha? Lidi, pouzivejte mozek!Naopak, auto na vzduch je velmi zajimavy koncept :). Energie v elektrarnach se da vyrabet mnohem ekologicteji (i v tech na uhli), nez kdyz ma kazdy malou "elektrarnu na benzin" v aute. Oproti elektromobilum s klasickou baterii ma vzduch tu vyhodu, ze mu staci lehka (a levna) tlakova nadrz bez obsahu chemikalii. Samotny motor je taky zajimavy, soucasne vyrobky maji cca 25 koni, ale verim, ze v nich je vetsi potencial. Je to jen otazka miry nasazeni do praxe. Zajimave je, ze motor na vzduch vyuziva nejen samotneho rozdilu tlaku mezi vzduchem v nadrzi a venkovnim prostredim, ale take efektivne vyuziva rozdil teplot mezi vnejsim vzduchem a expandujicim (studenym) vzduchem. Ke konci roku by auto na vzduch mela zacit vyrabet automobilka Tata, ale bude se jednat o "auto pro chude", s cim bych si asi netroufnul vyjet treba po Praze - otazka bezpecnosti. Kazdopadne pokud se ukaze koncept jako zivotaschopny, verim, ze se i tohle zlepsi. Pri stavajicim rozcarovani nad cenou ropy se totiz zacne splnovat zakladni predpoklad - ze totiz uspesny alternativni pohon musi byt nejen ekologicky, ale i ekonomicky.
Samotny motor je taky zajimavy, soucasne vyrobky maji cca 25 koni, ale verim, ze v nich je vetsi potencial. Je to jen otazka miry nasazeni do praxe. Zajimave je, ze motor na vzduch vyuziva nejen samotneho rozdilu tlaku mezi vzduchem v nadrzi a venkovnim prostredim, ale take efektivne vyuziva rozdil teplot mezi vnejsim vzduchem a expandujicim (studenym) vzduchem.To je velice zajímavé. A ten motor je nějaká turbína? Nebyl by nějaký link?
P.P.S: Ten soucasny design auta je dost hnusnyZrovna takovou káru jsem viděl na dni otevřených dveří na FSI v Brně(i když asi nejezdila na vzduch) a nevypadá zrovna nejhůř., ale snad s tim casem neco udelaj.
Ropa -> pohyb auta.Jezdit na dinosaury prestane byt ekonomicky vyhodne, o tom snad zadna...
Uhli/ropa -> elektrina -> pohyb auta+ Problemy s tankovanim + problemy s hmotnosti + problemy s zivotnosti (lze resit, uznavam) + problemy s chemickou zatezi baterii
Uhli/ropa -> elektrina -> pohyb elektromotoru (na stlaceni vzduchu) -> pohyb autaJak uz tady padlo, stlaceny vzduch lze vytvaret i jinak nez spalovanim ropy. Vetrne a slunecni elektrarny (na dnesni urovni) pomijim, ale napriklad vodni turbiny (bez elektrickeho meziprvku) by mohly byt zajimave. Navic neni problem s tankovanim (napusteni nadrze za minutu az dve), neni problem s hmotnosti (relativne), neni ekologicka zatez, neni zadne omezeni zivotnosti "clanku" (nadrze). Tedy nemyslim, ze je to ciste o ucinnosti motoru. Je to potreba brat komplexne. Imho motor na vzduch zdaleka nevychazi tak spatne, jak to na prvni pohled vypada. Nebyt ignorace vlady, jak jsem uz psal, neni s elektrickou energii problem - problem je, jak energii uchovavat. Navic dnesni jaderny odpad bude casem palivo pro dalsi generace jadernych elektraren, takze to ani s tim odpadem neni tak spatny...
Zdroj?Teď ho nemám k dispozici, tu účinnost jsem si zjišťoval, když jsem o tom psal před časem do blogu.
Btw účinnost 30% mi přijde jako velmi dobrá. Benzínové a dieselové motory dosahují účinnosti kolem 25%Takhle se to zdá hodně. Ale účinnost elektromotorů je dnes přes 90 %, účinnost uchování energie v lithiových akumulátorech se blíží 100 %. V tomto kontextu na tom vzduch není vůbec dobře.
Teď ho nemám k dispozici, tu účinnost jsem si zjišťoval, když jsem o tom psal před časem do blogu.Tak jsem ten článek + komentáře pod ním přechroustal a musím říct, že z mého pohledu jsi dost mimo. Veškeré argumenty jsem už psal do téhle diskuze a zbytek je v komentáři pod tím tvým příspěvkem, takže se nebudu moc opakovat. Pokud je auto na vzduch funkční tak, jak MDI tvrdí (nikdy jsem v tom neseděl, takže můžu čerpat jen z jejich vyjádření), pak je to vážná konkurence pro všechny další alternativní pohony aut i pro městská auta na benzín. Hmotnost, životnost, složitost, pořizovací cena, provozní náklady.... všechno je u vzduchu lepší než u elektromobilu. Jediná výhoda elektra je tebou neustále vyzdvihovaná účinnost, ale to je jen jedna z mnoha hodnotících proměnných.
Zajímavý je, že si 85% procent řidičů myslí že přežije nehodu v 90tiPokud pojedou v monopostu Formule 1, tak ji s velkou pravděpodobností skutečně přežijí
nejlepsi by bylo, kdyby EU vydala smernici, ze na silnici nesmi tezsi auto nez dejmetomu 700 kgI kdyby se eliminovala těžká osobní vozidla (kterých početně tolik není), tak zůstane mnohem víc dodávek a náklaďáků všeho druhu (od multikár až pro kamiony) a autobusů. Srazit se čelně s kamionem je pro libovolný osobák mnohem horší, než se srazit s nějakým SUV nebo libovolným Hummerem. A pravděpodobnost čelní srážky s kamionem je v reálném provozu mnohem vyšší než pravděpodobnost srážky s SUV.
Hmotnost, životnost, složitost, pořizovací cena, provozní náklady.... všechno je u vzduchu lepší než u elektromobilu.Jenže právě ty provozní náklady budou vyšší než u elektromobilu - kvůli nízké účinnosti. Jestliže se na 1 km spotřebuje např. 300 kJ energie (rychlost 60 km/h, ztrátový výkon 5 kW), pak to při účinnosti 90 % dělá 0,93 kWh elektřiny, čili nákladově 0,35 Kč/km. Kdežto při účinnosti 30 % to bude 1,05 Kč/km. To není tak zanedbatelný rozdíl.
pak to při účinnosti 90 % dělá 0,93 kWh elektřiny, čili nákladově 0,35 Kč/km. Kdežto při účinnosti 30 % to bude 1,05 Kč/km. To není tak zanedbatelný rozdíl.Jednak jsem četl (i přepočítával), že při dnešních cenách elektřiny bude air car jezdit za cca 50-60 hal / Km, ale nemůžu to podložit zdrojem (nemůžu to ted vygooglit), tak budu počítat tvůj odhad 1Kč/km. Cena elektromobilu: 500tis. Kč (elektromobil Think - cenu electro Smartu jsem nenašel), 0,35Kč/km Cena air car: cca 100tis. Kč, 1Kč/km Jsem matematický ignorant, přesto mi trojčlenkou vychází, že 500.000 + 0,35x = 100.000 + 1x 400.000 = 0,65x x = 610.000 Tedy ekonomicky se elektromobil začne proti aircar vyplácet až po 600.000 kilometrech (!!). Je to nahrubo, bez dalších nákladů (výměna baterií
Litr za 35? Jsem zvědavej, kolik měsíů bude max tolik stát.
já vydělám, řidič náklaďáku vydělá, pumpař vydělá...celník vydělá...
Pořizovací cenu jsem neuvažoval.Já vím, právě proto jsem o ní začal. To je to, o cem celou dobu mluvim, je potreba to brat komplexne. Tedy nevytrhavat z kontextu jen ucinnost a provozni naklady. To hraje ve prospech elektromobilu, uznavam. Dalsi hromada veci zase hraje ve prospech aircaru. Je to jenom o vahach toho, cemu kdo dava prioritu. Ja napriklad tvrdim (na zaklade meho propoctu vyse), ze ackoliv jsou jednotkove provozni naklady na km (bez zapocitane udrzby) pro elektro vyhodnejsi, celkove to je pri realnych cenach nezajimavy argument. Zkus si to prepocitat s o 30% vyssi cenou elektriny a stale se ty vahy pri realne zivotnosti aut neobrati. Stejne tak ucinnost. Uz jsem to tady rikal, ze v principu neni problem s elektrickou energii. Te muze byt (na rozdil od ropy) kupa. Ale uz je to v teto diskuzi silne OT, navic se zaciname motat v uzavrenem kruhu. Kazdy mame sve vahy priorit a vlastne je to tak dobre. Uvidime, jak se ty technologie vyvinou a ktera bude uspesnejsi
Jde jenom o ucinnost motoruPorad dokola. Neni to jenom o ucinnosti. Ja chapu, ze idealni by bylo litat v litajicich talirich na H20 s ucinnosti 100%, ale praxe je mnohem komplikovanejsi. Pokud mam neco, co je sice ucinne, ale neni toho dost (ropa) nebo co je ucinne, ale je vyrazne drazsi na vyrobu (elektro), je to o dalsim rozhodovani, o prioritach. Pro me jsou priority jasne: Levna a primerene ekologicka vyroba (v aircaru toho moc neni), levny provoz (udrzba) i ciste, ekologicke palivo (elektrina, idealne z JE). Proste jim drzim palce, at to dotahnou do nejakyho konkurence schopnyho auta.
Mně by stačilo pro začátek, že jezdí tišše a nesmrdí.
kolik horniny je treba vytezit, zpracovat, a pod pro vyrobu baterii?V případě lithiových baterií žádnou. Lithium lze získat z mořské vody. Je na to ale potřeba zatraceně dost energie. Zatím je mnohem ekonomicky výhodnější ho získávat ze spodumenu a dalších lithných rud.
Ten smrad by měl být způsoben hlavně sírou. A co jsem zahlíd po Bratislavě, tak autobusy jezdí na plyn.
P.S. v porovnání s Prahou jsem viděl o dost větší podíl kuřáků.
Nenapadlo nás se zeptat, ale nevidim v tom teoretickej problém ... ropa z Družby se prý na vstupu každých 20 vteřin testuje na kvalitu, berou se vzorky do laborky, čili celej proces je nastavenej na nějaký podmínky. A třeba pro tu jednu rafinérskou věž, která je asi 60m (?) vysoká a má asi 1500 tun, pro tu vybourali vše, co jí stálo v cestě, je z Koreje a vezli ji ze Španělska po souši.
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.