abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 01:00 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 00:44 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:44 | IT novinky

    Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    včera 10:44 | Nová verze

    MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 10:22 | Nová verze

    Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 01:00 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.6. 19:55 | IT novinky

    Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.6. 13:44 | IT novinky

    Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.6. 13:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 14.1 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.6. 12:55 | Zajímavý software

    Společnost Kaspersky vydala svůj bezplatný Virus Removal Tool (KVRT) také pro Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    Rozcestník

    Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.


    NAVRCHOLU.cz
    Kategorie zápisků
    Aktuální zápisy

    Nejčtenější za poslední měsíc Nejkomentovanější za poslední měsíc

    Auto na vzduch

    12.1.2008 18:46 | Přečteno: 3820× | Rouhání největší

    Je zajímavé, kolik pozornosti média věnovala takovému nesmyslu, jakým je auto na stlačený vzduch. Když začnu vyrábět vůz poháněný dřevoplynem, také se mi dostane takové pozornosti v celém světě?

    Indická automobilka Tata je v centru pozornosti médií ve většině světa. A to ze tří důvodů: jednak bude vyrábět nejlevnější auto na světě, zadruhé chce vyrábět auto na pohon stlačeným vzduchem, a zatřetí je kandidátem na odkup značek Jaguar a Land Rover.

    První a třetí fakt stojí za pozornost. Nejlevnější vůz patrně zacloumá se stupněm motorizace indického obyvatelstva. Můžeme tedy očekávat následky i tady u nás - asi měřitelně stoupne poptávka po ropě a tedy i její cena. To, jak je na tom ono "auto" technicky, bezpečnostně a ekologicky, netřeba pochybovat. Je oproti běžné produkci asi tak o 20 let zpátky. Ale to není až tak důležité.

    Rovněž třetí uvedený fakt je hodně zajímavý. Značky Jaguar a Land Rover mají pořád ještě dobrý zvuk, byť doba jejich největší slávy je dávno pryč. Proto je zajímavé uvažovat, co indická automobilka se slavnými značkami provede.

    Ovšem co se týká "auta na vzduch", to opravdu nestojí za řeč. Za řeč by to stálo, kdyby auto opravdu jezdilo na vzduch, tedy například na energii získanou jadernou fúzí z atomů obsažených ve vzduchu - ale to minimálně v nejbližších 50-100 letech absolutně nehrozí.

    Jenže auto jezdí na stlačený vzduch, což je druh pohonu, který měl smysl v dobách, kdy ještě nebyly známy rozumné způsoby akumulace elektrické energie. Do podobné kategorie patří ještě například natronový (vývin páry při ředění roztoku hydroxidu sodného) nebo čpavkový (stlačený čpavek, který se pak rouzpouštěl ve vodě) pohon. Pohon na stlačený vzduch se používá dokonce ještě dnes, a to v důlních lokomotivách, protože narozdíl od jiných druhů pohonu nehrozí výbuch metanu a jiných plynů.

    Ovšem u auta je pohon na stlačený vzduch opravdu přežitek. Má mizernou energetickou bilanci (na energii stlačeného vzduchu se přemění v příznivém případě cca 30 % dodané energie, zbytek jsou ztráty), motor se špatně reguluje a nemá příliš dobrou charakteristiku. Rekuperace energie je sice možná, ale s malou účinností.

    Proti tomu stojí moderní elektromotory s vysokou účinností a s polovodičovým pulsním řízením, které může motoru dodávat charakteristiku podle potřeby a eliminuje nutnost použití převodovky. Při brzdění lze poměrně efektivně rekuperovat energii. Jediným problémem je cena akumulátorů.

    Francouzští konstruktéři, kteří za celou legrací stojí, už ji představili veřejnosti před více než 5 lety, v podobě konceptu. Pak začali hledat někoho, kdo by se ujak výroby. U vyspělých výrobců nepochodili, pochopení našli až v Indii. Nedokážu si příliš představit, že by mělo někde takové auto významný úspěch (snad jen tam, kde je elektřina pohádkově levná a lze s ní takto plýtvat). Jinak se to totiž nemůže vyplácet - ekonomicky mnohem výhodnější je použít motor na zemní plyn.

    Tak si říkám, jestli také s něčím takovým nepřijít. Takový automobil na dřevoplyn by nebyl marný (už se na něj kdysi dávno jezdilo, ale teď by to byla mnohem větší bomba). Narozdíl od auta na vzduch by byl skutečně ekologický, a pokud by se vyřešily drobné nedostatky (jako např. dostatečně rychlý náběh generování plynu a kvalitní regulace generování), bylo by to pro životní prostředí mnohem přínosnější než dnešní přidávání MEŘO, resp. biolihu, do běžných paliv. Stojí to za úvahu...

           

    Hodnocení: 85 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    12.1.2008 19:23 xindl | skóre: 2 | blog: SALAM_OLEJKUM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    si taky myslím že jednou bude docela dobrej obchod překopávat stávající auta a předělávat je na elektromotory. :-)))
    Michal Fecko avatar 12.1.2008 19:40 Michal Fecko | skóre: 31 | blog: Poznámkový blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    ...alebo na vzduch... :-D
    Luk avatar 12.1.2008 19:47 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    To nebude. Protože Evropská komise nařídí všechna starší auta sešrotovat. Budou jezdit jen nová.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    12.1.2008 20:04 VRtulnikk | skóre: 17 | blog: blogisek | Rokycany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Rad bych se teto chvile dockal... co na tom, ze existuje mnoho druhu alternativnich pohonu, ktere by byly schopny nahradit ty stavajici, ale dokud taby bude roparska loby, niceho rozumneho se nedockame
    12.1.2008 19:59 ZAH | skóre: 43 | blog: ZAH
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Nevím, jestli v dnešní době se zbláznili všichni nebo jen novináři a politici. ( Ti a hlavně zelení určitě ).

    Jinak auto na dřevoplyn v klasickém provedení je taky dobrý nesmysl. Ono totiž musí sebou vozit kromě motoru i vyvíječ, což není zrovna lehká záležitost, takže rapidně klesá výhodnost tohoto řešení.
    12.1.2008 20:44 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    No americani si na to v dobe ropne krize vcelku zvykli...
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    13.1.2008 07:11 hank | skóre: 19
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    To jsem nikdy nepochopil, proč v případě dřevoplynu musí být zplyňovací zařízení přímo na vozidle. Proč se nikdy nepostavila síť čerpacích stanic podobná stanicím LPG nebo CNG?
    13.1.2008 11:39 ZAH | skóre: 43 | blog: ZAH
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Z principu. Ekonomicky únosná výroba dřevoplynu jde pouze z tvrdého dřeva. A toho je tak málo, že budování rozsáhlejěích sítí závislých na tomto zdroji by zdroje velmi rychle pohltilo. I případě najití postupů pro klasické dřevo by nemohlo jít o plošné, ale pouze částečné nahrazení řádově okolo 10 procent.
    12.1.2008 20:12 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Energií se plýtvá kam se podíváte, a vás tankuje že auto na stlačený vzduch má nízkou účinnost? A k čemu je to prosím dobré, ta účinnost? Kdybych měl auto poháněné fůzním reaktorem s účinností mizerného půl promile, budu trhat asfalt. Oni samozřejmě o nevýhodách ví (zapoměl jsi myslím ještě na hlučnost), ale asi se jim ta úspora akumulátorů (které tvoří třetinu až polovinu ceny elektromobilu a po pěti letech musíte kupovat nové) vyplatí.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    12.1.2008 20:27 qiRzT | skóre: 14 | blog: U_Marvina
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Pokud chceme diskutovat o tom, jak moc je danný stroj přátelský k životnímu prostředí, je účinnost velmi důležitým paramtrem.
    Důležité je vědět jak problém vyřešit, zbytek zvládne i cvičená opice...
    12.1.2008 20:29 Jarda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Pokud bude ta elektrina pouzita na stlaceni vyrobena v atom. elektrarne, tak co je horsi, auto na ropu, nebo tohle?
    12.1.2008 21:48 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Auto na ropu. To na rozdíl od jaderné elektrárny zamořuje životní prostředí něčím jiným, než vodní párou.
    Saljack avatar 12.1.2008 21:57 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Jenže jaderná elektrárna taky a něčím co je mnohem horší. Nejsem proti jaderným elektrárnám ale odpad je fakt nedomyšlenej.
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    12.1.2008 23:01 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Pokud je mi známo, odpad z jaderných elektráren se nerozptyluje volně do atmosféry, ale shromažďuje se a ukládá, tudíž je možné s ním dále nějak nakládat. Navíc bych si vůbec nebyl jist tím „mnohem horší“, protože nemám ani řádovou představu srovnání, např. jak velké území by zamořil odpad po vyrobení např. 1 MWh elektrické energie v jaderné elektrárně, v uhelné elektrárně nebo pomocí spalovacího motoru. Pokud podklady k takovému srovnání máte, sem s nimi.
    Michal Fecko avatar 12.1.2008 23:05 Michal Fecko | skóre: 31 | blog: Poznámkový blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Pokud je mi známo, odpad z jaderných elektráren se nerozptyluje volně do atmosféry, ale shromažďuje se a ukládá, tudíž je možné s ním dále nějak nakládat.
    Ešte raz a pomaly - zhromažďuje a ukladá -> ak sa jeho bezpečne uloženie podcení, tak územie ktoré zamorí pri intoxikácii vody a pôdy sa IMHO 2x až 3x vyrovná zamoreniu ropných odpadov vo vzduchu!
    12.1.2008 23:13 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Ešte raz a pomaly - zhromažďuje a ukladá -> ak sa jeho bezpečne uloženie podcení
    Pokud se bavíme o „ak sa“, bude asi do vyhodnocování potřeba zavést pravděpodobnost. Protože já zase můžu tvrdit, že spalování nafty je daleko nebezpečnější, protože co kdyby se jí živili malí zelení mužíčci, kteří pokud by se naštvali, že jim ropa dochází, zničili by celou Zemi. Takže asi budeme muset porovnat, co je jak pravděpodobné.
    územie ktoré zamorí pri intoxikácii vody a pôdy sa IMHO 2x až 3x vyrovná zamoreniu ropných odpadov vo vzduchu
    A odkaz na nějaký jiný zdroj než „IMHO“ by nebyl? Já vím, že když se ten jed volně rozptýlí do vzduchu, tak to nevypadá tak nebezpečně, ale právě proto by mne zajímala konkrétní čísla. Protože toho vypadá–nevypadá je v téhle oblasti na můj vkus až moc.
    Heron avatar 12.1.2008 23:14 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Najdi si, kolik zbyde vyhořelého jaderného paliva a kolik popílku, tun CO2, síry atd vyletí do vzduchu, při vyrobení 1TWh elektřiny. Toho druhého je nepoměrně více a zabíjí to ročně více lidí, než všechny jaderné havárie dohromady za celou dobu.
    Heron avatar 12.1.2008 23:16 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    při vyrobení 1TWh elektřiny .... v jaderné / tepelné elektrárně.
    Michal Fecko avatar 12.1.2008 23:17 Michal Fecko | skóre: 31 | blog: Poznámkový blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Najdi si, kolik zbyde vyhořelého jaderného paliva a kolik popílku, tun CO2, síry atd vyletí do vzduchu, při vyrobení 1TWh elektřiny. Toho druhého je nepoměrně více a zabíjí to ročně více lidí, než všechny jaderné havárie dohromady za celou dobu.
    ...zatiaľ.... jadrovy odpad je iba časovanou bombou...
    12.1.2008 23:24 Ritchie | skóre: 27 | blog: Ritchie's | Berlin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Vedlejší produkty jaderných elektráren rozhodně nejsou odpad, natož časovaná bomba, ale do budoucna cenná energetická surovina.
    13.1.2008 11:54 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    ...zatiaľ.... jadrovy odpad je iba časovanou bombou...
    To je pořád dokola. Odpad z jaderných elektráren, shromážděný, uložený na jednom místě, ví se o tom, kde je – ten vám vadí. Ale odpad z jiných tepelných elektráren, nebo odpad ze spalovacích motorů, který se vypouští volně do vzduchu, takže nějaké jeho zpětné shromáždění a likvidace je pouze v žánru sci-fi (vlastně není ani tam), to vám připadá v pohodě. Taky byste tvrdil o odpadcích z kuchyně v odpadkovém koši, že je to časovaná bomba, zatímco kdybyste je volně rozhazoval po bytě, bylo by to vlastně docela fajn? Ono se to nějak vstřebá, že…

    V současné době prostě zatím neumíme zlikvidovat ani odpad z jaderných elektráren, ani odpad z jiných tepelných elektráren nebo spalovacích motorů. Ale zatímco možnosti likvidace uloženého jaderného odpadu se prakticky zkoumají a je reálná šance, že během několika desítek let se ten problém podaří vyřešit, o žádném výzkumu likvidace odpadů z ostatních zdrojů energie nevím (pokud pominu různé dílčí věci jako odsíření elektráren, které ovšem stejně likviduje jenom malou část zachyceného odpadu, zbytek se stejně zatím ukládá).
    13.1.2008 11:59 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    V současné době prostě zatím neumíme zlikvidovat ani odpad z jaderných elektráren
    PUREX
    13.1.2008 12:07 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Nikde jsem tam nenašel, zda jde o nějaký laboratorní provoz, nebo jestli už je to ve stadiu příprav běžného provozu, nebo jestli už se to dokonce běžně provozuje a ČEZ už má nasmlouvánu likvidaci odpadu z Dukovan a Temelína v nějakém takovém zařízení. Tedy jestli to náhodou nevíte z hlavy…

    Každopádně mnou zmíněný časový horizont desítek let do vyřešení problému byl schválně hodně pesimistický, aby mne nikdo nechytal za slovo, že co když se narazí na nějakou nečekanou překážku.
    13.1.2008 12:33 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Scientific American České vydání květen-červen 2007:

    V USA je metoda PUREX afaik zakázána od roku 1977. Zakázal ji Jimmy Carter. Jedná se o relikt z doby, kdy nebyly k dispozpozici rychlé množivé reaktory a tak se dalo vyhořelé palivo využít jen pro výrobu zbraní.
    Francie, Japonsko, Rusko a Velká Británie ovšem jeho příkladu nenásledovaly, takže opětovné zpracování plutonia pro jaderné reaktory stále několik zemí praktikuje.
    Několik takových reaktorů už bylo postaveno a vyrábělo elektřinu -- ve Francii, Japonsku, Rusku a Velké Británii -- dva jsou stále v provozu [viz Scientific American České vydání leden 2002].
    Dále ale ještě existuje i metoda pyrozpracování o které se v tomto vydání také píše [1,2] .
    I když pyrometalurgická recyklační technologie není ještě úplně připravena pro komerční použití, vědci už demonstrovali její základní principy. Na pilotní úrovni byla úspěšně předvedena v provozu na elektrárnách v Rusku i v USA. V plném výrobním měřítku ovšem zatím nepracuje.
    1000 megawattová termální jaderná elektrárna například vytváří 100 tun vyhořelého paliva ročně. Roční produkce odpadu z rychlého reaktoru o stejné produkci elektřiny je naproti tomu jen o málo více než jedna tuna štěpných produktů plus zlomková množství transuranů.
    Řízení odpadu by se pomocí ALMR cyklů ohromě zjednodušilo. Protože by odpad z rychlých reaktorů neobsahoval žádné významné množství dlouho žijících transuranů, jeho radiace by poklesla zpět na úroveň původní rudy za několik set let místo desítek tisíc let.
    13.1.2008 13:03 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Díky. Takže to vypadá, že to není dořešeno především kvůli útlumu průmyslu jaderných elektráren v posledních 20 až 30 letech – nebylo jasné, zda jaderné elektrárny neskončí úplně, takže neexistoval komerční tlak na uvedení do praxe. Ten útlum ale v posledních pár letech končí (aby ne, když zatím nic lepšího na výrobu elektřiny nemáme, a svítit loučema taky nechceme), takže pokud bude přijata taková legislativa, která bude nutit elektrárenské společnosti o odpad se postarat, a pokud zároveň bude všeobecná shoda na tom, že jaderné elektrárny se mají dlouhodobě provozovat (protože kvůli odpadu z jedné elektrárny za 20 let jejího provozu se nevyplatí nic extra vyvíjet), dá se komerční řešení očekávat během několika let.
    13.1.2008 09:11 thl | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Ale radioaktivní popílek z klasických tepelných elektráren vám nevadí.
    13.1.2008 12:16 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Tohle je typický strach z nevědomosti - dovolím si připomenout pár zajímavých faktů:

    * V ČR (nevím, jak na Slovensku) je vysoká přirozená radiaktivita - proto máme jedny z nejpřísnějších, ne-li nejpřísnější normy na radon v obydlích ve světě

    * Místa pro hlubinná úložiště se vytipovávají v kompaktních horninových masivech, které odstíní odpad tak, že radioaktivita z něj se na povrchu (tytéž požadavky platí i pro JE kvůli seismické odolnosti)

    * Původní ložiska uranové rudy jsou velmi často ve zvětralých horninách - platí to pro většinu českých nalezišť uranové rudy
    12.1.2008 23:12 Jarda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Odpad ze soucasnych JE se pouzije jako palivo do reaktoru nove generace (mnozive reaktory), toto "palivo" se opakovanym pouzitim zpracuje z 98%. Jeste neco proti JE?
    Michal Fecko avatar 12.1.2008 23:14 Michal Fecko | skóre: 31 | blog: Poznámkový blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Odpad ze soucasnych JE se pouzije jako palivo do reaktoru nove generace (mnozive reaktory), toto "palivo" se opakovanym pouzitim zpracuje z 98%. Jeste neco proti JE?
    A to teraz ako začnú Rusi tahať jadrové odpady v olovenych sudoch z mora von?
    12.1.2008 23:19 Jarda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Bohajeho, jak ja mam vedet, co budou nejaci rusaci delat? Si normalni prosimte, takovy otazky... Ja tu jen pisu, ze JE(a zejmena v budoucnu pak mnozive reaktory) podle myho nazoru ma potencial zcasti nahradit ropu. Urcite nejsou cesta vetrne elektrarny, ani biopaliva (a to pisu jako syn zemedelce, kterej se ma diky biopalivum (a timpadem 2x vyssim vykupnim cenam komodit) ted celkem dobre))
    Heron avatar 12.1.2008 23:20 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Asi nijak, jenže ono tam ničemu nevadí.

    Uran je také v černém uhlí (malé množství, ale je tam). Paradoxně, tepelná elektrárna vypouští do vzduchy více radioaktivity, než jaderná. V jaderce se hlídá každý gram. Kdo kdy hlídal kolik uranu je v uhlí?
    Michal Fecko avatar 12.1.2008 23:23 Michal Fecko | skóre: 31 | blog: Poznámkový blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    OK, ja ASI v tejto debate končím a uzavriem to slovami: Všetci sa sústredme na jadrovú energiu ona jediná nás spasí - tak nám Fallout pomáhaj!
    12.1.2008 23:24 Jarda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Jo, to mas recht, raci skonci, nase reseni poplives, zadny nenabidnes (zpatky na stromy neberu), takovy nepotrebujem....
    12.1.2008 23:50 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Svět ve falloutu nebyl zničen jadernými elektrárnami, ale jadernými bombami. Které, shodou okolností, byly použity ve válce o poslední zdroje ropy na světě.
    Heron avatar 13.1.2008 08:10 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Vypadá to, že jsi pěkně nadopovaný rádoby ekologickým cítěním a především fanaticky prosti atomu. Tak si to shrneme, ano?

    Někdo se mi snažil kdysi nakecat, že po výbuchu atomové pumy je to místo několik tisíc let neobyvatelné. Hmm, tak jak je možné, že v Hirošimně, tedy městě, kde před cca 60 lety explodovala jaderná puma, se každoročně pořádají pietní akce? - a nevypadá to, že by se to odehrávalo v bunkru s 10m stěnou.

    Když je vyhořelé palivo časovanou bombou, tak mi zcela jistě vysvětlíš jak je možné, že v Černobylu, tedy na místě jediné civilní katastrofy kde byly do okolí rozmetány stovky tun materiálu, do roku 2001 běžel poslední blok a pracovali u něj lidi?
    13.1.2008 10:14 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Hirošima byla ale pidibomba. Ale teď jsou vodíkové a u fúze je to... už nevím.

    Očekávat, že co s vyhořeným palivem, to někdo určitě vymyslí, to se mi zdá, omlouvám se, jako takový povinný optimizmus. Stejně jako "bezpečné úložiště", což je útěšné klišé, co nic moc neznamená.

    Se mi zdá, že protijádrové hysterii dělá důstojný protipól projádrová hysterie. Jedni odmítají připustit možnost jaderné energetiky, druzí odmítají připustit rizika.

    Taky by šlo říct, že záření neškodí, protože spousta lidí přežila bez známek narušení neskutečný dávky. Ale nevíme co to udělá s dalšími generacemi. A je to argument typu: "Můj fotr kouřil a dožil se devadesáti". Stejně tedy, osobně nevím, jaká je životnost pracovníků v Černobylu. V Rusku se s tím moc nemažou a lidé tam běžně žijí v místech, co jsou papírově na evakuaci. Ovšem moc jim to dobře nedělá.
    13.1.2008 11:41 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Očekávat, že co s vyhořeným palivem, to někdo určitě vymyslí, to se mi zdá, omlouvám se, jako takový povinný optimizmus.
    Akorát, že už je vyřešeno, že.. ;-) Alespoň co se teoretického konceptu a testovacích reaktorů týče.
    13.1.2008 11:43 Jarda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    To sem muzes napsat 100x (o tech mnozivych reaktorech, co spotrebovavaji soucasny jaderny odpad) a stejne se najde idiot, co sem zas napise, co s odpadem....
    13.1.2008 11:48 thl | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    A tak je to se vším.Většina lidí jsou ignoranti ovlivnění demagogickými bláboly, kterým stačí předžvýkané povrchní informace z bulvárních médií.
    13.1.2008 12:36 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Lip bych se necharakterizoval! Už je to tam! Dík! :)
    13.1.2008 13:49 thl | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Kdyby vaše příspěvky nebyly demagogické bláboly, ale silné argumenty podpořené relevantními zdroji, pak byste se v mém komentáři nepoznal.
    13.1.2008 12:21 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Já vím. Dokonce už v sedmdesátých letech byly postaveny první, tuším ve Francii. Jenže s tím byly zase jiné problémy. Ale to není nic zásadního proti, zachovejte paniku... tedy klid, energetiku neřídím a ani v budoucnosti nehodlám. :)
    13.1.2008 12:39 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Ale ty mluvíš jen o PUREXu... A hlavní problém toho testovacího reaktoru byly ty rakety :-)
    13.1.2008 12:59 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Říkalo se jim Rychlé množivé reaktory. Také v tehdejším SSSR a Japonsku se s tím už tehdá experimenovalo. Moc to tenkrát nevyšlo, z všemožných důvodů.
    13.1.2008 13:01 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Rychlé množivé reaktory nejsou metody obnovy "vyhořelého" paliva...
    13.1.2008 22:55 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch

    Aha! jo, ty jsou na lepší využití, nebo ne? No, nevím, a studovat tohle nehodlám. To mi zmátlo: To sem muzes napsat 100x (o tech mnozivych reaktorech, co spotrebovavaji soucasny jaderny odpad) a stejne se najde idiot, co sem zas napise, co s odpadem.... od kolegy, který asi ví.

    Tedy, kdo ví... to zase pozoruji já, s množstvím vědomostí klesá množství apriorních soudů a jistoty. Jak říkal jednen významný vědec: V druhým járu jsem věděl všechno a všechno mi bylo jasný, při promoci už jsem si nebyl tak jistý a dneska už říkám maximálně snad. :)

    13.1.2008 12:00 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Očekávat, že co s vyhořeným palivem, to někdo určitě vymyslí, to se mi zdá, omlouvám se, jako takový povinný optimizmus.
    Což se ale netýká jen jaderných elektráren, ale i ostatních tepelných elektráren, nebo spalovacích motorů. Jenomže tenhle odpad se neukládá do kontejnerů s výstražnou značkou, tak jako by nebyl. V současné době vyrábíme většinu energie tím způsobem, že doufáme, že jednou někdo vymyslí, co s odpadem. Jenomže zatímco jaderný odpad se řeší už dávno, ostatní se začal částečně řešit až nedávno (globální oteplování), a řeší se zatím jen omezení (růstu) jeho produkce, v žádném případě se neřeší likvidace odpadu již vyprodukovaného.
    13.1.2008 12:15 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Týká se to i jiných zdrojů energie, jasně. Ono i tam jsou snahy s fitry, odsířením...
    13.1.2008 12:25 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    ..., to se mi zdá, omlouvám se, jako takový povinný optimizmus. Stejně jako "bezpečné úložiště", což je útěšné klišé, co nic moc neznamená.
    Alespoň se o bezpečnost úložišť snažíme, matička Země při ukládání uranové rudy nic podobného nedělala...
    13.1.2008 12:40 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    No vzhledem k tomu, že zbytkové transurany jsou trošku více radioaktivní, než původní ruda... :)
    Saljack avatar 13.1.2008 15:59 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    CO to kecáš s černobylem vždyť je to celý zabetonovaný jak tam mohli pracovat lidi tohle mě fakt dostává. Mimochodem radioaktivita při černobylu byla zvíšená i u nás.
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    13.1.2008 16:02 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    13.1.2008 16:38 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    ...a jak je to dnes...
    13.1.2008 19:28 Jarda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Byl sis aspon naliskat?
    Saljack avatar 13.1.2008 21:24 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Tak to teda čumim. O ukrajincích sem si myslel svý ale po dnešku si myslim že to jsou magoři prvního kalibru. Zajímalo by mě jaký lidi a jak tam pracujou. Taky nechápu když to zalili betonem jak se k tomu dostali. Ale koukám že na ukrajině je možný všechno
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    13.1.2008 21:54 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Možná by stačilo si o tom alespoň něco přečíst.

    Zalit betonem byl ten reaktor (resp. jeho zbytky), který explodoval. Další bloky elektrárny nebyly tou havárií přímo zasaženy, nejsou zality betonem, takže není problém se tam dostat. A k samotné havárii – v reaktoru vznikl tak vysoký tlak, který utrhl víko (dá-li se tomu tak říkat) reaktoru a radioaktivní materiál vychrlil do vzduchu (podobně jako sopka nebo gejzír). Foukal vítr, který začal ten radioaktivní mrak unášet určitým směrem, teprve tam začal radioaktivní materiál padat zpátky k zemi a zamořoval tedy území, kde dopadl. Přímo jaderná elektrárna tedy tímto spadem nebyla zasažena, zasaženo bylo území „po větru“, kde byl radioaktivní spad (stejně jako popel vyvržený ze sopky za větru nedopadne zpět na sopku, ale je odnesen někam dál). Lidé, kteří byli ozářeni během likvidace „požáru“ byli ozářeni tím, co zbylo v reaktoru (to, co bylo později zalito betonem). Nebylo to tedy tak, že by reaktor vybuchl a rozmetal radioaktivní materiál po okolí, ale velká část zůstala ve zbytcích reaktoru, a část byla vychrlena až do určité výšky do vzduchu. Samozřejmě něco se „rozprášilo“ i po okolí, ale to byla zřejmě z hlediska intenzity záření nezajímavé množství. Dneska se do Černobylu pořádají turistické zájezdy…
    13.1.2008 20:11 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Jenže jaderná elektrárna taky a něčím co je mnohem horší. Nejsem proti jaderným elektrárnám ale odpad je fakt nedomyšlenej.
    To je hloupost. Metody veresene jsou, ale vzhledem k jejich financni narocnosti se nevyplati. Mimo uz zminenych konvencnich metod existuji jeste exotictejsi:

    1) Transmutator - pomoci neutronoveho dela (vyvynuteho jako zbran pro SDI, aka "Hvezdne valky") se radioaktivni izotopy s dlouhou dobou rozpadu transmutuji na izotopy s kratkou dobou rozpadu (s polocasem radove roky, max. desikty let). Nevyhodou je znacna spotreba celeho zarizeni, ale bylo by mozne ho kombinovat s podkritickym reaktorem, takze by bilance mohla byt i kladna.

    Metoda byl castecne testovana v laboratornich podminkach, ale na plnohodnotny transmutator nejsou penize.

    2) Ponoreni do zemskeho jadra v subdukcni zone. V subdukcnich zonach (vetsinou jsou pod morskou hladinou v hlubokomorskych prikopech) se zanoruje zemska kura do zemskeho plaste. Pokud do teto kury umistime kontejnery, ktere preziji ponoreni do plaste (coz neni problem, pokud nepocitame jejich cenu), tak se pri roztaveni casti kury propadnou postupne polotekutym plastem do zemskeho jadra. Tam nebudou vadit, protoze zemske jadro je beztak dost radioaktivni samo o sobe - cast zemskeho vnitrniho tepla pochazi prave z radioaktivniiho rozpadu. Prave proto je lava a vyvreliny obecne mnohem radioaktivnejsi nez treba usazeniny a proto take puklinamy v zemske kure unika radon.

    Pokud je mi znamo, metoda nebyla zatim nikdy testovana, hlavne pro narocnost vrtani ve velke hloubce.

    3) Vystreleni do kosmu, pravdepodobne do Slunce. Na to by byl treba olbrimy elektromagneticky urychlovac (aka "Gaussgun"), dlouhy nekolik kilometru. Ten by urychlval kontejnery s odpadem na rychlost okolo 20 km/s, takze by by zemskou atmosferou proletely za nekolik sekund a nasledne by skoncily svou pout v jadru Slunce. Tam by take nijak nevadily, protoze jadro Slunce je vlastne obri termojaderny reakltor (a je tedy velmi silne radioaktivni), navic nejakych par set tisic tun odpadu je proti hmote Slunce jako plivnuti do oceanu.

    Hlavni nevyhodou obriho urychlovace by byl straslivy hluk, zpusobovany kontejnerem urychlovanym na hypersonickou rychlost, zhruba srovnatelny se startem raketoplanu. Pravdepodobnost selhani by byla velmi mala, protoze kazda civka muze byt samostatnym systemem a i pri selhani nekolika civek najednou by odpad opustil Zemi a skoncil by nekde na vysoke orbite. A take bylo by nutne ustavit bezletovou zonu v draze projektilu - pri zasahu letadla by skz nej projektil proletel jako kulka listem papiru.

    Elektromagneticke urychlovace a podobna "verneovka dela" byly sice testovany (napriklad kontroverznim Gerardem Bullem), ale zatim nikdo neudelal "delo" dost silne na vystreleni projektilu na obeznou drahu (i kdyz NASA ma zarizeni schopna strilet projektily ryclosti 60 km/s), protoze by realizace byla velmi draha.
    Heron avatar 13.1.2008 20:32 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Tyhle metody se znaží toho materiálu zbavit víceméně drahým způsobem. Proč? Vždyť dnes víme, že využíváme asi jen 5% uranu v palivu pro JE, zbytek považujeme za jaderný odpad. Proč se zbavovat 95% materiálu? Místo toho jej můžeme bezpečně uložit, což dneska umíme velmi dobře a protože toho materiálu není nijak moc, tak ani nezavazí. Za pár let se najde technologie, jak to opět využít pro výrobu energie.
    13.1.2008 20:43 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Samozdrejme ze toto jsou metody na zbaveni se one casti, ktera je uz dale nepouzitelna (tj. zbytku po prepracovani), nevyhorely uran je naprosto zbytecne likvidovat.
    Michal Fecko avatar 12.1.2008 21:57 Michal Fecko | skóre: 31 | blog: Poznámkový blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Ropa (a jej nečistoty) sú h*vn* oproti jadrovému odpadu a havárii jadrových elektrárni.
    13.1.2008 03:59 tomolc | skóre: 29 | blog: Live Desktop Tuning | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Zabúdate na to že ten kompresor čo tomu auto dodá stlačený vzduch do nádrže môže fungovať na elektrínu so solárnych článkou.

    Tá firma si samozrejme uvedomuje že menej výhodné ak každý bude čerpať vzduch doma. Avšak ak by existovala sieť vzduchových staníc (dokonca samoobslužných - povedzme na mince alebo tak) s velkými zásobníkmi ktoré by sa tlakovali cezden za pomoci elektríny s blízkeho solárneho pola alebo malej veternej turbíny - výhodnosť rapídne stúpa. Je totiž daleko drahšie namontovať spomínanú technolgiu do auta ako do čerpecej stanice (hmotnost akumulátoru a solárnych článkou a ich cen).

    Dalej - auto na vzduch je daleko lahšie ako auto na s akumulátormi a dalko menej technologicky náročnejšie ako auto na vodík alebo iné chemické palivo. Naviac so vzduchom sa lahko a bezpečne manipuluje.

    Dalej treba zohladniť aje reciklovatelnost celého auta. Si predstavte že bi sme dnes museli hromadne každých napr. 5 rokou menť akumulátor na pohon nášho el.auta - aj ked sa akumulátori dajú reciklovať alebo bezpečne likvidovať som presvedčený o tom že pri vysokom počte lektromibilou by to bola ekologická katastrofa.

    Zhrniem to asi takto: Pri dostatočnej sieti vhodne vybavených čerpacích staníc, ktoré by zýskavali energiu z alternatývnych zdrojou sa jedná o pomerne výhodné riešenie.

    Musíte sa nato pozerať komplexne a nielen z pohladu účinnosti motora.

    tomolc
    pocasienahorach.sk
    Luk avatar 13.1.2008 13:18 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Zabúdate na to že ten kompresor čo tomu auto dodá stlačený vzduch do nádrže môže fungovať na elektrínu so solárnych článkou.
    To už by byl vrchol neefektivity. Celková účinnost takového řetězce by byla někde okolo 1-2 %, což se opravdu nevyplatí.
    Dalej - auto na vzduch je daleko lahšie ako auto na s akumulátormi a dalko menej technologicky náročnejšie ako auto na vodík alebo iné chemické palivo. Naviac so vzduchom sa lahko a bezpečne manipuluje.
    Není pravda. Tlaková nádoba na 30 MPa je sama o sobě dost těžká (záleží na použitých materiálech, ale pro 200 litrů vzduchu to nebude méně než cca 100 kg). Navíc je potřeba připočíst hmotnost stlačeného vzduchu, kterého také nebude málo, pokud má to auto někam dojet (při objemu 200 litrů dalších cca 65 kg) - sice se vzduch samozřejmě bude spotřebovávat, ale na počátku tato mrtvá váha bude.

    Technologická náročnost je samozřejmě menší, ale při sériové výrobě akumulátorů ten rozdíl už není tak značný. Jinak s elektřinou se manipuluje úplně stejně snadno jako se vzduchem.
    Dalej treba zohladniť aje reciklovatelnost celého auta. Si predstavte že bi sme dnes museli hromadne každých napr. 5 rokou menť akumulátor na pohon nášho el.auta - aj ked sa akumulátori dajú reciklovať alebo bezpečne likvidovať som presvedčený o tom že pri vysokom počte lektromibilou by to bola ekologická katastrofa.
    Není to problém. Pokud bude např. Li-ion akumulátor s uhlíkovou anodou, katodou z LiFePO4 a s elektrolytem LiClO4, lze ho plně a zcela bezproblémově recyklovat. Navíc, narozdíl od olova nepředstavuje lithium žádný zvláštní ekologický problém.
    Musíte sa nato pozerať komplexne a nielen z pohladu účinnosti motora.
    Právě. A právě akumulátory v elektromobilech mají ještě jednu významnou výhodu. Při dostatečném rozšíření by mohly sloužit pro distribuované ukládání energie. Prostě kdo by v určitý den nepotřeboval nikam jet, zapnul by vracení energie (načerpané mimo špičku, typicky v noci) ve špičce do sítě. Za vrácenou energii by dostal zaplaceno více, než za kolik čerpal. Vyšlo by to totiž pořád ještě levněji než provoz zdrojů a přenos energie pro pokrytí špičky. To je jen taková úvaha, nicméně v budoucnu by to mohlo být perspektivní.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    13.1.2008 16:59 Jirka P
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Prostě kdo by v určitý den nepotřeboval nikam jet, zapnul by vracení energie (načerpané mimo špičku, typicky v noci) ve špičce do sítě
    Myslím, že v situaci, kdy na polovině našich el. železnic nedokážeme rekuperovat ani zadarmo, je tohle pustá utopie.
    Luk avatar 13.1.2008 18:06 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Železnicí, tedy hlavně tou českou, bych neargumentoval ani náhodou. Tam je mnoho horších problémů, například bezpečnostních. Když se něco stane na trati, policie nebo hasiči nemají dostatečnou možnost, jak varovat strojvůdce vlaků, které tam míří. Dopadlo to například takhle a mohly za to dráhy. Proto že něco nejde u ČD, vůbec neznamená, že by to nešlo obecně.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    13.1.2008 19:01 Jirka P
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Já bych zas ani náhodou neargumentoval články na idnesu. Varovat strojvůdce vlaku může každý a zrovna u té Bystřičky hasiči porušili co mohli a že by DI napsala že za to můžou dráhy si nevzpomínám. Skutečný průsery na dráze v poslední době byly Čerčany, Benešov, Chotoviny, Varnsdorf anebo ti přejetí lidé v Brandýse n. O. a Pečkách. Toliko offtopic.

    Hlaví věc je, že já jsem neargumentoval železnicí, ale rozvodnou sítí, která tu rekuperaci neumožňuje.
    13.1.2008 20:54 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Na Vraňany jste nějak pozapomněl - cituji ze zprávy:
    4.3.3 Příčiny, které jsou způsobeny předpisovým rámcem a v používání systému zajišťování bezpečnosti:
    Chybějící všeobecný systém označování přejezdů, umožňující jejich jednoznačnou a nezaměnitelnou identifikaci.
    - předpokládám, že něco podobného se najde i v závěru zprávy z Bystřičky. Co se týká rozvodné sítě doporučuju tyto články - způsobem pochopitelným i pro laika je tam popsán současný stav (na střídavé) a možnosti řešení.
    13.1.2008 23:55 Jirka P
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Vraňany ano, tam ale šlo o to, že se spolehli na výpravčího, který byl tak trochu ... nekompetentní, ta identifikace byla dost přesná, i když nějaká tabulka s číslem by určitě pomohla. Ne, že by se někdo někam nedovolal protože neměl číslo, nevěděl jak nebo by to vůbec nešlo. Nenapsal jsem je protože už byly zmíněny předtím.

    Ty články jsem četl, ale problém je, že závěr z nich je dost pesimistický, tzn. že aby to šlo, bylo by nutné překopat měnírny (a to do značné míry všechny).
    14.1.2008 08:31 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Vraňany ano, tam ale šlo o to, že se spolehli na výpravčího, který byl tak trochu ... nekompetentní, ta identifikace byla dost přesná, i když nějaká tabulka s číslem by určitě pomohla.
    Ona byla bohužel dost přesná z pohledu silnice, z pohledu dráhy taky celkem přesná, ale ukazovala na úplně jiný přejezd. A bohužel ani jednu stranu nenapadlo upřesňovat, zda „železniční přejezd mezi A a B“ znamená přejezd na silnici mezi A a B nebo na kolejích mezi A a B.
    13.1.2008 21:23 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Hlaví věc je, že já jsem neargumentoval železnicí, ale rozvodnou sítí, která tu rekuperaci neumožňuje.
    Tuším, že ta rozvodná síť patří k železnici.
    Quando omni flunkus moritati
    13.1.2008 23:56 Jirka P
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Právěže ne, měnírny jsou připojeny na síť distributorů. Kdyby měly dráhy svou rozvodnou síť (jako v některých jiných státech), tak neni problém.
    16.1.2008 22:30 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Na rekuperaci přece není potřeba mít vlastní rozvodnou síť, to by mohla zajistit právě ta měnírna a vrátit el. proud do sítě k distributorovi přes druhý elektroměr. Nebo se pletu?
    Quando omni flunkus moritati
    Luk avatar 16.1.2008 23:15 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Jenže on musí být taky někdo, kdo tu energii vykoupí a uplatní ji jinde. Hlavně na to musí být připraven - a stejně tak i provozovatel sítě (to jsou totiž různé firmy, byť mohou spadat pod jednoho vlastníka, např. ČEZ Distribuce s.r.o. se stará o distribuční síť, kdežto ČEZ Prodej s.r.o. prodává elektřinu). A prodejce elektřiny samozřejmě není příliš nadšen z toho, když mu dráhy vrací nějakou elektřinu, u které dopředu neví, kolik jí bude a kdy poteče. Co s ní má v tu chvíli dělat?
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    18.1.2008 23:09 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    A prodejce elektřiny samozřejmě není příliš nadšen z toho, když mu dráhy vrací nějakou elektřinu, u které dopředu neví, kolik jí bude a kdy poteče. Co s ní má v tu chvíli dělat?
    Na tom něco je. Na druhou stranu bych neřekl, že by se rekuperace v celé síti nějak projevila - pochybuju, že by lokomotiva vrátila tolik, kolik umí brát.
    Quando omni flunkus moritati
    Luk avatar 19.1.2008 00:02 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Samozřejmě, že příkon pro pohon bude vždy vyšší než výkon dodávaný zpět z EDB. Jenže i tak jde o výkony v řádu MW a to není až taková legrace.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    Luk avatar 13.1.2008 22:00 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    že by DI napsala že za to můžou dráhy si nevzpomínám

    Takže budu citovat ze zprávy DI:

    Provozovatel dráhy ve smyslu § 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 266/1994 Sb., neprovozoval dráhu pro potřeby bezpečné drážní dopravy podle pravidel pro provozování dráhy, obsažených v jednotných technologických postupech provozovatele dráhy tím, že nezajistil předání požadavku na zastavení drážní dopravy osobám řídícím drážní dopravu.

    Provozovatel dráhy ve smyslu § 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 266/1994 Sb., neprovozoval dráhu pro potřeby bezpečné drážní dopravy podle pravidel pro provozování dráhy, obsažených v jednotných technologických postupech provozovatele dráhy tím, že nezajistil při hrozícím nebezpečí z prodlení vypnutí napětí v trakčním vedení v požadovaném úseku trati ihned po obdržení požadavku, ale až s více jak dvou minutovým zpožděním. Provozovatelem dráhy nebylo zohledněno prioritní hledisko zajištění bezpečnosti.

    Provozovatel dráhy ve smyslu § 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 266/1994 Sb., neprovozoval dráhu pro potřeby bezpečné drážní dopravy podle pravidel pro provozování dráhy, obsažených v jednotných technologických postupech provozovatele dráhy tím, že nezajistil, aby se výpravčí ŽST Jablůnka při hrozícím nebezpečí z prodlení pokusila vlak Lv 73880 zastavit rutinním příkazem „STOP“, nebo „GENERÁLNÍ STOP“.

    Provozovatel drážní dopravy nezajistil, aby osoba řídící drážní vozidlo ve smyslu § 35 odst. 1 písm. o) vyhlášky č. 173/1995 Sb., sledovala celkový chod HDV a tím zjistila výpadek napětí v trakčním vedení dříve než při brzdění před ŽP v km 33,243. 40
    Provozovatel drážní dopravy dále nezajistil, aby osoba řídící drážní vozidlo, při zjištění výpadku napětí v trakčním vedení při jízdě elektrického HDV zastavila.

    Provozovatel drážní dopravy ve smyslu § 33 odst. 2 vyhlášky č. 173/1995 Sb., nevydal jednotné technologické postupy obsažené ve vnitřních předpisech pro zajištění, aby ve smyslu § 35 odst. 1 písm. q) vyhlášky č. 173/1995 Sb., osoba řídící drážní vozidlo při zjištění výpadku napětí v trakčním vedení i při jízdě elektrického HDV u něhož nebyla zjištěna závada, vozidlo zastavila, a není-li na místě zjevná příčina výpadku, spojila se s osobou řídící drážní dopravu.

    Tak kdo tedy porušil, co mohl (cituji jen ty ze zjištěných nedostatků, které byly označeny jako významné pro závěr o příčině - byla zjištěna i další pochybení)? Ano, iDnes bulvarizuje, ale tady je to nesporné. A ty další průsery (kde byli zranění nebo dokonce mrtví) jsou samozřejmě horší, tohle jsem uvedl jen jako příklad.

    Hlaví věc je, že já jsem neargumentoval železnicí, ale rozvodnou sítí, která tu rekuperaci neumožňuje.

    Vzhledem k tomu, že to není otázka nejbližších let (spíš bych něco takového viděl nejdřív za nějakých 20-30 let), tak současný stav sítě není až tak podstatný.

    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    14.1.2008 01:28 Jirka P
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Provozovatel dráhy ve smyslu § 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 266/1994 Sb., neprovozoval dráhu pro potřeby bezpečné drážní dopravy podle pravidel pro provozování dráhy, obsažených v jednotných technologických postupech provozovatele dráhy tím, že nezajistil předání požadavku na zastavení drážní dopravy osobám řídícím drážní dopravu.
    Určitě, ale důvodem nebylo to, že by ten požadavek předat nešel.

    Neříkám, že na dráze šlo všechno naprosto bez problémů, ale hasiči zase např. hasili pod živou trolejí a nezajistili místo nehody, viz Bojový řád jednotek PO, metodické listy N21 a S5. Jde o to, že jakékoli volání někam nutně v sobě má race-condition a spoléhat na to úplně nelze. U běžné silniční nehody taky místo označí a dopravu řídí účastníci nehody, nelze se vymlouvat na to, že byla zavolaná policie (ale ještě nepřijela).
    Vzhledem k tomu, že to není otázka nejbližších let (spíš bych něco takového viděl nejdřív za nějakých 20-30 let), tak současný stav sítě není až tak podstatný.
    To záleží. Pokud by to třeba znamenalo výměnu všech trafostanic, tak bůh ví...
    14.1.2008 01:52 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    To záleží. Pokud by to třeba znamenalo výměnu všech trafostanic, tak bůh ví...
    Na střídavé těch trafaček tolik není a propojovat se to dá postupně. Podle mě záleží jenom na tom, jestli bude dostatečný tlak na správná místa...
    Luk avatar 14.1.2008 09:04 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Jenže původně jsem hovořil o běžné rozvodné síti, ne o železnici. Každá vesnice má své trafo, taktéž každá městská čtvrť nebo i větší budova. Některé objekty (např. TV vysílače, serverhousingová centra) mají dokonce dvě trafa, každé napájené odjinud. Ukládání/odběr lze používat i jen v rámci jednotlivých NN segmentů, ale to příliš nepomůže. Problémem jsou hlavně velké odběry (továrny), které jsou připojeny VN nebo i VVN sítí. Proto je potřeba, aby na to byla připravena celá síť nebo aspoň významné části.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    5.5.2010 10:38 raroo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Já slyšel dokonce o daleko vyšším tlaku, ale pořád je levnější vymyslet levnou 100l nádrž např 60Mpa na kterou auto ujede 200km s výkonem 40k než než levnou baterii stím akumulovaným výkonem. Jo a bylo by fain aby se i ta baterka nabila za 5min. človek nebude přece trčet u pumpy než se mu nabijou články. Jinak cenová bilance nákladů je u auta na vzduch dle mých informací nejvýhodnější. 1USD na 100km. Jelikož do nákladů na provoz se počítá i výměna článků. Jinak ještě, až budou běžne si lidé moci vybrat které auto, jestli elektrika či vzduch asi bude jasné že nikdo nedé za stejnou věc xkrát tolik. Pokud Indiáni jen hloupě netlachají (s cenou auta) tak auta na elektriku nazdar bazar. Jo k těm článkům ....možná že časem vyvinou levné kondenzátorové baterie, zatím nejsou a asi ještě dlouho nebudou. Ty mají 500.000 cyklů a více. Nabijí rychle ale kabel by musel být tak silný že ke každé benzince na lektromobily by musela vést VNka:-). Všechno má své výhody a nevýhody a nedsuzuji jako autor článku ani jednu technologii takže mne nekamenujte.
    12.1.2008 20:57 ZAH | skóre: 43 | blog: ZAH
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Jaká je energetická a surovinová náročnost výroby těch dnešních akumulátorů ? Kolik energie zhltají než jsou vyrobeny a po ukončení životnosti recyklovány ?
    13.1.2008 00:13 Jimmy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch

    Roztavit pár desítek kg olova zas tak moc energie nespotřebuje.
    Teplota tání je jen cca 330°C, měrné skupenské teplo tání olova je 22,6 kJ × kg–1, měrná tepelná kapacita olova je 0,129 kJ × kg–1 × K–1.
    Tedy na roztavení např. 100kg olova (kolik váží baterky v elektromobilu ? ) je potřeba 100*22,6+100*310*0,129= 6259 kJ
    Tepelná výhřevnost např. černého uhlí je 29,2 MJ/kg. Tedy na roztavení 100 kg olová nám postačí je 6,259/29,2=0,21 kg černého uhlí

    K tomu je nutné připočíst náročnost výroby dalších částí, ale nějaké ohromné číslo to také nebude.
    Luk avatar 13.1.2008 00:31 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Jenže olověné akumulátory nejsou zrovna moc výhodné. Jsou levné, to ano. Mnohem výhodnější (z hlediska energetické hustoty a také životnosti) jsou lithiové akumulátory (Li-ion a Li-pol). Získat lithium je podstatně složitější, v čisté formě se nikde nevyskytuje a jeho získávání (ať už z hornin nebo z mořské vody) je obtížné a energeticky náročné.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    13.1.2008 10:54 ZAH | skóre: 43 | blog: ZAH
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Nezlobte se, ale váš výpočet mi připomíná argumentaci pana Bursíka a joho bližních. Olovo se musí vytěžit jako ruda, zpracovat, vyrobit plast pak dopravit atd atd. Můj osobní odhad je řádově stovky kg uhlí na 100 kg akumulátoru. Výcházím z cen výrobků.
    Luk avatar 13.1.2008 12:43 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    I kdyby to byly stovky kg uhlí (nebo i tuny), pořád to není zase tak moc. Ale olovo prostě není příliš výhodné pro použití na akumulátory pro elektromobily.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    13.1.2008 13:21 ZAH | skóre: 43 | blog: ZAH
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Reagoval jsem na toto .
    Tedy na roztavení 100 kg olová nám postačí je 6,259/29,2=0,21 kg černého uhlí
    Luk avatar 13.1.2008 13:56 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Já vím. Jen říkám, že i kdyby to bylo podstatně více, pořád to není tak zlé.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    14.1.2008 08:27 Jimmy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Bavíme se o recyklaci nebo o výrobě ? Olověné akumulátory mají životnost cca 5 let, ale po ukončení životnosti jdou velmi dobře recyklovat, z pohledu využitého olova bude recyklace téměř 100%. A právě recyklace u olověných akumulátorů je energeticky velmi nenáročná.
    Saljack avatar 12.1.2008 21:24 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Já si i myslim že může existovat i alternativní pohon, který může být levný a ekologický. Jenže kdyby něco takového existovalo nemělo by to šanci dokud nedojde ropa. Každá ropná společnost by pak vynaložila nemalé výdaje aby získala plány a schovale je někde v sejfu aby se o tom nikdo nedozvěděl.
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    Luk avatar 12.1.2008 22:08 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Každá ropná společnost by pak vynaložila nemalé výdaje aby získala plány a schovale je někde v sejfu aby se o tom nikdo nedozvěděl.
    Tohle je hodně rozšířený mýtus, který zaznívá už řadu desetiletí. Je zhruba stejně důvěryhodný jako různé "teorie spiknutí", zmiňované v souvislosti s 11. zářím a jinými událostmi.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    12.1.2008 23:04 VRtulnikk | skóre: 17 | blog: blogisek | Rokycany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    To bych netvrdil... Mame vodik, mame spoustu alternativnich paliv... Tak nechapu, proc se uz 100 let jezdi temer vyhradne na benzin/naftu... nuc jineho, nez tlak ropnych spolecnosti si pod tim predstavit nedokazu
    12.1.2008 23:15 Jarda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Smarja, to si fakt jako myslis, ze vedec vymysli ten super-princip a hned prikvaci Shell s Rostnefti a uplati ho, aby o tom nikde necekl, za mesic na to prijde nekdo jinej, tak to udelaji zas?

    PS: Vodik neni zdroj energie, ten musis taky vyrobit a v soucasne dobe se vetsina vodiku vyrabi z ropy... min psat do diskuzi, vice studovat!
    12.1.2008 23:22 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Ten vodík nemáte, pokud do něj nenarvete hromadu energie, protože rozklad vody není žádná sranda. Pokud byste chtěl pokrýt současnou spotřebu, znamenalo by to výstavbu opravdu velkého množtví nových energetických zdrojů, nejspíš jaderných, což je politicky těžko průchodné.

    Alternativní paliva mají velmi malé EROEI (poměr vložené energie ku energii z paliva získané), často menší než 1, přičemž energeticky je dotují opět hlavně fosilní zdroje. Navíc nemají šanci pokrýt spotřebu - už teď některé státy EU kvůli svým závazkům dovážejí suroviny pro výrobu biopaliv z rozvojových zemí, protože na pěstování nemají dostatek vlastních zemědělských ploch.
    Luk avatar 12.1.2008 23:45 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    některé státy EU kvůli svým závazkům dovážejí suroviny pro výrobu biopaliv z rozvojových zemí, protože na pěstování nemají dostatek vlastních zemědělských ploch
    Ona je totiž také pitomost získávat transformovanou sluneční energii z míst, kde slunce moc nesvítí. Stačí srovnat efektivitu výroby biolihu z brazilské cukrové třtiny a z českého (německého, francouzského apod.) obilí.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    12.1.2008 23:51 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Což ovšem zase s sebou nese energetické investice do transportu přes půl světa, nemluvě o likvidaci brazilských pralesů, které ustupují právě rozšiřování zemědělské výroby...

    Podle mě je to slepá ulička tak jako tak. Intenzivní zemědělství je závislé na fosilních zdrojích a když ty dojdou, budeme v čudu jak co se týče biopaliv, tak co se týče potravin...
    Luk avatar 13.1.2008 00:08 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Podle mě je to slepá ulička tak jako tak.
    Je to slepá ulička a už to vědí i v orgánech EU. Jenže kdyby couvli, udělali by si pořádnou ostudu (tu si tedy udělají tako jako tak). K tomu nikdy nemělo dojít.

    Teď si zadělávají na další ostudu oním určením limitu oxidu uhličitého 120 (nebo 130? Čert ví, je v tom guláš) g/km2 jako průměr pro každého výrobce. K čemu to povede?
    1. Ke komedii s chrlením mnoha modelů mikroaut, které nebudou sloužit k ničemu jinému, než ke stahování průměru emisí.
    2. K dalšímu bujení smradlavých a škodlivých dieselů, které dosahují nižší emise CO2 (mimochodem - u té plakety, kterou je potřeba mít pro vjezd do některých německých měst, už jsou diesely posuzovány podle skutečné škodlivosti, tedy výrazně přísněji než auta na benzin).
    3. K papírovému slučování automobilek.
    4. K výrobě motorů s malými objemy, které sice při měření vykáží nízké emise CO2, ale které budou velmi rychle odcházet (přičemž se budou podstatně zhoršovat i emise).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    12.1.2008 23:34 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Jasně, schovat do sejfu, protože by se musel rozdávat zadarmo a nic by se na tom nedalo vydělat.

    No, nevím. Schovat plány do sejfu mi připadá jako největší kravina - kdo začne produkovat takovýto pohon vydělá neskutečné peníze (a to i na poměry ropných společností).

    Já být CEO GlobalizedEvilOilCompany inc., tak ty plány opravdu získám, ale místo do sejfu je strčím výzkumnému oddělení s úkolem "rozjeďte výrobu a do roka až skoupíme všechnu konkurenci".

    No, asi nejsem ten správný typ na filmového zápornáka.
    Michal Fecko avatar 12.1.2008 23:37 Michal Fecko | skóre: 31 | blog: Poznámkový blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Já být CEO GlobalizedEvilOilCompany inc., tak ty plány opravdu získám, ale místo do sejfu je strčím...
    ... do ohňa :-D
    12.1.2008 23:51 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Děkuji za názornou demonstraci.
    13.1.2008 11:04 Matlák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    To je prostý nesmysl. Tohle je evoluce. Sice tu máme byrokratické "zpomalovače", ale jinak dnešní ekonomika funguje právě na principu přežití. Každá ropná společnost (kamarád dělá například u Exxon Mobil) financuje intenzivní výzkum v oblasti alternativních zdrojů paliva, ale pochopitelně se chová ekonomicky, jinak by zahynula!

    Proto jde teď nejvíc financí do hledání ložisek zemního plynu, kterého je ještě na Zemi tolik že nás to uživí déle než ropa.

    P.S.: Znáte VM magazín? Dosti podobné, ve VM magazínu se neustále řeší právě tyto doslova pohádkové příběhy o dokonalých zdrojích volné energie (v podstatě perpetuum mobile ^2, ale doslova to tam nikdo nenapíše, protože by tomu nikdo neuvěřil), které velké firmy "zadupaly do země"...
    Luk avatar 12.1.2008 23:57 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Samozřejmě. Kdyby byl kdokoliv na světě (tím spíš firma, která má dostatek volných prostředků) schopen rozjet výrobu něčeho, co bude tak skvělé, že to eliminuje ropné společnosti, tak to dávno udělá. Udělala to i ropná firma - protože by to bylo výhodnější než jen spoléhat na ropu.

    Jenže on nikdo takový není. Jestliže auto např. na elektřinu stojí dvojnásobek ceny běžného auta, nikdo kromě několika nadšenců si ho nekoupí (i když je pak provoz levnější). Tím spíš, že dobít akumulátory trvá podstatně déle než natankovat plnou nádrž a v praxi nemá žádný elektromobil větší dojezd než nějakých 250-300 km (oproti 600-1000 km u běžných aut; zvětšování akumulátorů nemá smysl, znamená mrtvou váhu navíc a současně nárůst ceny). Podobné je to i u ostatních řešení pohonu.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    13.1.2008 09:47 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Nóó. Že by měli naftaři zrovna radost z představy, že by si mohli s akciemi ropných společností vytapetovat kuchyň, to se mi moc nezdá. Spíš by se snažili závislost na naftě udržet jak to jen jde. a mají takovou moc, že se nemusí ani spikávat a kout temné plány v podzemních garážích :). Na naftu, auta, benzínky, výrobky z ropy... je toho navázaného tolik, že kdyby to nabouralo nějaké funkční auto na něco jinýho, byl by to docela mazec. Že si velké firmy drží a prosazují své zavedené produkty, které jim přinášejí zisk, to bych nebral jako spinkutí, ale normální. Pouštět se do něčeho nového, nejisté investice... Farmaceutické firmy také cpou své léky hodně bezohledně, minimálně třeba pozdrží nový a lepší lék.

    Tata už vyrábí dost dobrý autobusy. Kdo ví. Pamatuji ještě konec doby, kdy se euroameričané mohli potrhat smíchy nad výrobky z Japonska. Nekvalitní kopie, považované za důkaz jejich naprosté neschopnosti. Amíci se řechtali na japonskými vozy, to bylo legrace! Jenže pak je přešla.
    Luk avatar 13.1.2008 12:44 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Farmaceutické firmy také cpou své léky hodně bezohledně, minimálně třeba pozdrží nový a lepší lék.
    Samozřejmě. Jenže to nese poměrně velké riziko, že nějaký konkurent s ním přijde dřív. Od okamžiku, kdy se nechá lék patentovat (čímž se konkurenci zabrání lék vyrábět), běží ochranná lhůta a každý rok zpoždění znamená, že se zkrátí doba, po kterou má firma na lék monopol.

    Totéž platí i v jiných oborech (bez ohledu na to, zda jde o patentované věci nebo ne). Sice se leckdo snaží pomocí průmyslové špionáže zjišťovat, jak na tom ten který konkurent je, ale uhlídat se to nedá. Proto zanedbat vývoj nových technologií by bylo hodně krátkozraké a žádná lepší firma si to nedovolí.
    Pamatuji ještě konec doby, kdy se euroameričané mohli potrhat smíchy nad výrobky z Japonska. Nekvalitní kopie, považované za důkaz jejich naprosté neschopnosti. Amíci se řechtali na japonskými vozy, to bylo legrace! Jenže pak je přešla.
    Jenže on je docela rozdíl mezi Japonci a třeba Číňany nebo Indy. Japonci pečlivě a neúnavně pilují každý detail, aby něco zlepšili. Toto v Číně a Indii nevidím, tedy aspoň zatím.

    Mimochodem, někteří japonští výrobci nechtějí přinejmenším některé výrobky vyrábět mimo Japonsko (a zejména ne v Číně), přestože by to bylo mnohem levnější. Ale dobře vědí proč - jinde nejsou schopni udržet takovou kvalitu jako v Japonsku. Průměrný Japonec by dal za firmu život, zatímco třeba průměrný .... Čech ... to "má na háku".
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    13.1.2008 13:13 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Strategie velkých firem je mi neznámou. Ale tu snahu něco zakopat, aby to neničilo rozjetý kšeft, tu bych nepodceňoval. Jsem holt paranoik. :)

    Ti Japonci museli došlápnout i na dělníky v GB. A to v době, kdy obyvatelstvo GB byli původní, nikoliv právě Indové a podobně. Japonec když kontroloval výrobek a ten byl na hranici normy, tak propadl panice a začal opravovat. Anglán to odzývl. Indové působí opravdu tak, že mají všechno s vesmírným nadhledem, šroubek sem, šroubek tam... Ale to se o Japoncích říkalo také.
    13.1.2008 20:36 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Ono auto na vzduch neni tak spatne, i kdyz ucinnost neni nic moc. Hlavni vyhoda je moznost vyuzit "prebytkovou" elektrinu (treba tu z vetrniku) na stlacovani vzduchu. Vzduchove nadrze maji i pri nevalne energeticke hustote tu vyhodu, ze se nas rozdil od baterii nesamovybijeji a mohou se pouzivat tak dlouho, dokud je nebude nutne vyradit v dusledku unavy materialu. Navic veskere technologie se bezne pouzivaji (napr. v dolech jsou bezne vlacky na stlaceny vzduch) a nadrze z modernich materialu (uhlikova vlakna a pod., pouzivane napr. v letadlech) vydrzi slusne tlaky (az 300MPa) a pri explozi pouze prasknou, takze nevytvori zadne nebezpecne ulomky. Tekuty vodik je pri skladovani mnohem horsi, nemluve o vodikovem krehnuti u kovu ...

    A jako bonus ma auto pouzivajici tlakovy vzduch "klimatizaci zdarma" (expandujici vzduch odebira energii okoli), i kdyz s topenim muze byt problem. Na Wikipedii je toho docela dost, doporucuju projit odkazy.

    Hlavni vyhodou podobneho auta by bylo, ze by odstranilo znecisteni uvnitr mest ("exhalace" by byly cistci nez okolni vzduch), navic by sit kompresnich stanic mohla nejen prispiva k vytapeni (a tim by zlepsovala celkovou ucinnost), ale mohla by take stabilizovat elektrickou sit (jako precerpavaci elektrarny) a tim by omezila nasledky nestalych zdroju jako jsou vetrniky.

    BTW: Ani auto na drevoplyn neni tak spatny napad - treba tohle Yugo ujede na dvacet kilo dreva 150 km a tihle Svedi s autem na drevoplyn objeli cele Svedsko. Pokud se cena benzinu jeste zvysi, nespis se to jeste vice rozsiri. Jedina nevyhoda je ponekut vetsi prostorova narocnost generatoru drevoplynu a jeho toxicita (velkou cast tvori oxid uhelnaty), ale s modernimi technologiemi by to nemel byt zas az takovy problem.
    13.1.2008 21:09 PepaSFI
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    pohon na dřevoplyn je stará odzkoušená věc.Běžně se na to jezdilo za války.Sice to dává menší výkon ale jde to.Jen ten vyvíječ je trochu neskladný.Kdysi dávno tady v republice někde dělali výzkum s dřevoplynem a poháněli tím terénní ARO.Ten vyvíječ byl hranará krabice pověšená vzadu na autě,na tom ARO to vůbec nevypadalo divně a prý to měli vymakaný aby se to dalo automaticky spouštět a zhášet.Největší překážku vidím v tom že to prostě nikdo nepovolí do provozu.Využití "přebytkové energie " z větrníků má tu nevýhodu že žádná taková není.Spíš je problém kde vzít chybějící energii když větérek nefouká.Taky by si ti ekonadšenci měli uvědomit že ta gigantická vrtule když to dobře jde, dává výkon asi jako deset motorů z osobního auta což je mírně řečeno směšné.Nevím jak velké zásobníky mají důlní lokomotivy a kolik na to ujedou ale asi to moc nebude.Vzhledem k tomu že se pohybují na velmi omezeném prostoru tak není problém je často dotlakovávat.V autě bych to viděl použitelné pro nějaké městské vozítko s dojezdem pár kilometrů když bude k dispozici dostatek tlakovacích stanic.
    Luk avatar 13.1.2008 22:08 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    ta gigantická vrtule když to dobře jde, dává výkon asi jako deset motorů z osobního auta což je mírně řečeno směšné
    Tak směšné to zase není. Utáhne to spotřebu elektřiny celé vesnice nebo třeba okresní nemocnice. Tedy samozřejmě když fouká vítr ;-)
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    13.1.2008 22:51 PepaSFI
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    vzhledem k tomu že jsem provozoval malou větrnou elektrárnu na jednom z kopců Vysočiny tak vím jak se dá spolehnout na vítr i na takovém vídrholci jako je tady.Ty velké vrtule budou o něco lepší ale i tak to odhaduju že bude nutné počítat minimálně s trojnázobnou zálohou na místech dost od sebe vzdálených aby prostě byla menší pravděpodobnost že to všechno zvadne najednou.Tady u nás je těch vesnic hodně,sem tam i fabrika.V malých městech je těch fabrik víc, v okresních ještě víc.Plus nějaká ta průmyslová zóna.To už je těch vrtulí docela dost.Vítr najednou přestane foukat,nebo bude foukat moc,nebo jak už se na vysočině stává,bude pár dní tři pod nulou a mlha.To pak na metru elektrického drátu naroste třeba deset kilo ledu.Kolik může narůst na čtyřicetimetrovém listu vrtule? Holt se to bude muset zastavit a počkat týden než to přestane.To mi moc praktické nepřipadá.
    Luk avatar 13.1.2008 23:30 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Aby bylo jasno, nejsem zastáncem větrných elektráren - právě proto, že se absolutně nelze spolehnout na nějakou stálejší dodávku energie (kombinaci s efektivním ukládáním energie by ovšem nebyly špatné, hlavně tam, kde opravdu fouká). Jen jsem chtěl říct, že ten desetinásobek výkonu motoru v autě není zase tak málo.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    13.1.2008 23:53 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    Utáhne to spotřebu elektřiny celé vesnice nebo třeba okresní nemocnice. Tedy samozřejmě když fouká vítr
    Nicméně tady v ČR není moc míst, kde takovou elektrárnu postavit, aby se její provoz (energie vyrobená ku energii spotřebované na výrobu, provoz a likvidaci) vyplatil.
    Quando omni flunkus moritati
    28.1.2008 15:35 UFO
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Auto na vzduch
    ten článek auto na vzduch napsalo nějaké individum které vůbec nechápe o co gou. Jukněte na www.autonavzduch.cz

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.