abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 13:00 | Komunita

Akční RPG hra Shadowrun Returns Deluxe, kterou lze hrát i na Linuxu je nyní zdarma na Humble Bundle. Hra vyšla díky kampani na Kickstarteru v roce 2013.

tajny_007 | Komentářů: 0
dnes 01:00 | Nová verze

Byla vydána verze 1.27 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Z novinek je nutno zmínit podporu SIMD (Single Instruction Multiple Data). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

Ladislav Hagara | Komentářů: 4
včera 16:22 | IT novinky

CEO Intelu Brian Krzanich rezignoval (tisková zpráva). Oficiálním důvodem je "vztah na pracovišti". S okamžitou platností se dočasným CEO stal Robert Swan.

Ladislav Hagara | Komentářů: 29
včera 14:11 | Komunita

Konsorcium Linux Foundation ve spolupráci s kariérním portálem Dice.com zveřejnilo 2018 Open Source Jobs Report. Poptávka po odbornících na open source neustále roste.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
včera 12:44 | Zajímavý článek

Na stránkách linuxové distribuce Ubuntu Studio byla publikována příručka Ubuntu Studio Audio Handbook věnována vytváření, nahrávaní a úpravě zvuků a hudby nejenom v Ubuntu Studiu. Jedná se o živý dokument editovatelný na jejich wiki.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 12:11 | Zajímavý projekt

Společnost Red Hat koupila na konci ledna společnost CoreOS stojící mimo jiné za odlehčenou linuxovou distribucí optimalizovanou pro běh kontejnerů Container Linux. Matthew Miller, vedoucí projektu Fedora, představil v článku na Fedora Magazine nový podprojekt Fedory s názvem Fedora CoreOS. Fedora CoreOS má být to nejlepší z Container Linuxu a Fedora Atomic Hostu. Podrobnosti v často kladených otázkách (FAQ) a v diskusním fóru.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 08:00 | Nová verze

Po více než devíti měsících vývoje od vydání verze 11.0 byla vydána verze 12.0 zvukového serveru PulseAudio. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

Ladislav Hagara | Komentářů: 11
20.6. 20:00 | Upozornění

Výbor pro právní záležitosti Evropského parlamentu (JURI) dnes přijal své stanovisko ke kontroverzní novele směrnice, která v EU upravuje autorské právo v online prostředí (Pro: 14, Proti: 9, Zdrželo se: 2). Další kolo legislativního procesu proběhne na začátku července.

Ladislav Hagara | Komentářů: 31
19.6. 19:55 | Zajímavý článek

Byly zveřejněny (pdf) podrobnosti o kritické bezpečnostní chybě CVE-2017-12542 v HPE iLO 4 (Integrated Lights-Out), tj. v proprietárním řešení společnosti Hewlett Packard Enterprise pro vzdálenou správu jejich serverů. Bezpečnostní chyba zneužitelná k obejití autentizace a k vzdálenému spuštění libovolného kódu byla opravena již v květnu loňského roku ve verzi 2.53.

Ladislav Hagara | Komentářů: 20
19.6. 17:55 | Zajímavý projekt

CSIRT.CZ informuje o CTF (Capture the Flag) platformě ZSIS CTF s úlohami pro procvičování praktických dovedností z oblasti kybernetické bezpečnosti a upozorňuje na soutěž Google Capture the Flag 2018, kde je možné vyhrát zajímavé ceny.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
Jak čtete delší texty z webových stránek?
 (78%)
 (23%)
 (4%)
 (7%)
 (3%)
 (10%)
Celkem 240 hlasů
 Komentářů: 39, poslední včera 17:44
    Rozcestník

    Rubrika Programování

    LLVM a Clang – více než dobrá náhrada za GCC

    GCC po dlouhou dobu bylo prakticky jedinou věcí, která by člověka napadla při spojení Linux a kompilátor jazyka C. V posledních letech se ale klidné vody začínají čeřit. Co je to LLVM a co s tím má společného Clang?

    18. 9. 2013 | Luboš Doležel | Programování | Komentářů: 113, poslední 3. 1. 2017


    Ze 4 s na 0,9 s – programovací jazyk Vala v praxi

    Před rokem jsem se ve dvou článcích zaměřených na programovací jazyk Vala věnoval jeho základům a snažil jsem se nastínit, jaké výhody přináší. Původním záměrem bylo postupně ukazovat vlastnosti Valy na jednoduché "ukázkové" aplikaci bez reálného využití.

    6. 8. 2013 | Vratislav Podzimek | Programování | Komentářů: 61, poslední 24. 8. 2013


    Reverzujeme ovladače pro USB HID zařízení

    Naučte se základy reverzování proprietárních ovladačů herních a jiných rozšířených USB HID zařízení a jak z nich sestavit vlastní konfigurační nástroje.

    18. 6. 2013 | Přemysl Janouch | Programování | Komentářů: 40, poslední 24. 6. 2013


    Linux: systémové volání splice()

    Ukážeme si, jak elegantně kopírovat soubory mezi dvěma otevřenými souborovými deskriptory bez nutnosti kopírovat obsah z jádra do uživatelského prostoru a zpět.

    14. 5. 2013 | Nikola Pajkovský | Systém | Programování | Komentářů: 34, poslední 15. 5. 2013


    Programování v jazyce Vala - základní prvky jazyka

    V minulém díle tohoto „měsíčníku“ (omlouvám se, ale dříve jsem další článek napsat nestihl) jsme si ukázali některé zajímavé vlastnosti programovacího jazyka Vala spolu s krátkými vzájemně nesouvisejícími ukázkami kódu. O tom, jaký ve skutečnosti programovací jazyk je, ale jistě nejlépe napoví, když jej člověk vidí „v akci“, tedy jako zdrojový kód programu, který k něčemu slouží.

    4. 9. 2012 | Vratislav Podzimek | Programování | Komentářů: 19, poslední 5. 9. 2012


    Programování v jazyce Vala – úvod

    Už jste vyzkoušeli několik programovacích jazyků, ale od každého jste utekli s tím, že jste objevili nějaký nový zajímavý? Pokud ano, pak jste na tom jako já, pokud ne, určitě se i na vašem oblíbeném jazyce najde něco, co vám tak úplně nevyhovuje. Nebojte, nehodlám vám tvrdit, že mám pro vás spásu v podobě programovacího jazyka Vala, který je naprosto dokonalý. To, s dovolením, jako obyčejný smrtelník přenechám lidem vesmírným.

    1. 8. 2012 | Vratislav Podzimek | Programování | Komentářů: 46, poslední 14. 8. 2012


    QML – moderní uživatelská rozhraní v Qt (3)

    Doposud jsme se v rámci seriálu o vývoji mobilních aplikací v Qt Quick seznamovali s vývojovým prostředím (Qt SDK a Qt Creatorem) a předvedli jsme si, jak si přeložit svou první aplikaci v QML. O tomhle zajímavém deklarativním jazyce jsme si pak podrobněji pověděli v druhé části seriálu. Probrali jsme strukturu QML a aplikací, do krve se nám snad i dostala syntaxe jazyka a máme i představu, kam Qt Quick patří v rámci frameworku Qt. V následujících dílech budeme pokračovat v rozšiřování našich znalostí a v tomto se zaměříme na komponenty v QML.

    10. 4. 2012 | Jaroslav Řezník | Návody | Programování | Komentářů: 33, poslední 15. 4. 2012


    QML – moderní uživatelská rozhraní v Qt (2)

    V minulém dílu seriálu o vývoji aplikací v QML jsme si ukázali, jak nainstalovat vývojové prostředí, vytvořit projekt a přeložit jednoduchou ukázkovou aplikaci napsanou právě v jazyce QML, a to s využitím Qt Components. Hello World prostě k životu programátora tak nějak patří. V pokračování se dostaneme více do teoretické roviny – představíme si jazyk QML, Qt Quick, možnosti jeho využití a prvky pro tvorbu uživatelského rozhraní.

    27. 3. 2012 | Jaroslav Řezník | Návody | Programování | Komentářů: 12, poslední 31. 3. 2012


    Programování v jazyce D (4): Funkce a delegáty – pokračování, podmínky, cykly, pole, pointery

    Na začátek bych se chtěl omluvit, že seriál nějakou dobu neběžel. To bylo z různých důvodů, hlavně tedy různé věci mimo PC. Nyní ale pokračujeme, dnes dokončíme ty funkce, co jsme načali, přidáme si nějaké ty delegáty, pak cykly, podmínky, a přijde řada i na pole a práci s nimi a také trochu pointery, které jsou s poli těsně spjaty.

    22. 3. 2012 | Daniel Kolesa | Programování | Komentářů: 91, poslední 27. 3. 2012


    Java Duke

    Java Native Interface – voláme Javu z nativního kódu a ještě více

    V našem seriálu nám doposud scházela jedna důležitá věc. Naučili jsme se, jak může Java volat nativní kód. Teď je ale na čase jí to oplatit a zavolat nazpět. Dále se podíváme na přistupování ke členským proměnným a na práci s poli.

    14. 3. 2012 | Luboš Doležel | Programování | Komentářů: 3, poslední 22.3.


    QML – moderní uživatelská rozhraní v Qt (1)

    Dá se říct, že v dnešní době mobilní aplikace válcují svět. A to nejen klasické „prográmky“, ať již více či méně užitečné, ale také každá významnější akce má svou vlastní mobilní aplikaci, téměř všechna dnešní vydavatelství také nabízí svůj obsah touto formou a do mobilů proniká také televize. Dokonce i herní svět se výrazně proměnil s návratem k původním přenosným zařízením.

    13. 3. 2012 | Jaroslav Řezník | Programování | Návody | Komentářů: 56, poslední 9. 4. 2012


    Programování v jazyce D (3): Typy, proměnné, práce s čísly, literály a funkce

    Dnes se podíváme zase trochu dál. Nejprve se mrkneme na datové typy v D, pak nějaké ty proměnné, základní matematiku a práci s funkcemi.

    10. 1. 2012 | Daniel Kolesa | Programování | Komentářů: 93, poslední 16. 1. 2012


    Programování v jazyce D (2): Instalace, nastavení, první programy

    Po delší časové pauze pokračuji se seriálem. V dnešní lekci si nainstalujeme kompilátor jazyka D, probereme sestavování programů a zkusíme si napsat nějaké ty prográmy na úvod. Potom bude nějaký "domácí úkol" a to by mělo být dost jako příprava na další lekci. Také zopakuji nějaké základní věci. Každý díl seriálu bude zahrnovat tři lekce a bude vycházet jednou týdně.

    23. 12. 2011 | Daniel Kolesa | Programování | Komentářů: 12, poslední 10. 1. 2012


    Google Go – 2. narozeniny

    V listopadu uplynuly dva roky od oficiálního vydání tehdy nového programovacího jazyka Go. Místo ohlednutí se za těmito dvěma roky se dnes věnujme výhledům do blízké budoucnosti Go.

    15. 12. 2011 | Jan Mercl | Programování | Komentářů: 11, poslední 18. 12. 2011


    Google Go – pravidla reflexe

    Na oficiálním blogu jazyka Go se objevil další zajímavý a užitečnými informacemi nabitý článek (Rob Pike: „The Laws of Reflection“), který je níže přeložen do češtiny. Informace o typech dostupné za běhu programu jsou v Go srovnatelné s tím, co poskytují některé jiné programovací jazyky, a podobně též umožňují typy nejenom prozkoumávat, ale, v rámci jistých omezení, také např. vytvářet jejich instance. Tohoto tématu jsme se v seriálu dosud nedotkli.

    4. 10. 2011 | Jan Mercl | Programování | Komentářů: 6, poslední 6. 10. 2011


    Java Duke

    Java Native Interface: vytváříme virtuální stroj

    Odskočíme od „nudných“ témat a vytvoříme si svůj vlastní javovský virtuální stroj. Také si ukážeme, jak se dá v systému najít instalace Javy.

    10. 8. 2011 | Luboš Doležel | Programování | Komentářů: 5, poslední 15. 12. 2013


    Ošetřování chyb v Go

    Jedním z již dříve plánovaných (mono)témat tohoto seriálu je všechno kolem ošetřování chyb. Mezitím vyšel shodou příznivých okolností na Go blogu příspěvek člena vývojového týmu Go, Andrewa Gerranda: Error handling and Go. Určitě bych na toto téma nemohl napsat článek lepší a tak s Andrewovým vědomím, souhlasem a v (doufám) souladu s původní licencí textu (Creative Commons Attribution 3.0 License), dnes přinášíme českou verzi tohoto článku, která je jen zcela nepodstatně upraveným překladem z originálu.

    2. 8. 2011 | Jan Mercl | Programování | Komentářů: 1, poslední 6. 8. 2011


    Programování v jazyce D: Úvod a první kroky (1)

    D je programovací jazyk, jehož záměrem bylo „C++ done right“, a tak jeho autoři kolem roku 1999 začali s kompletním redesignem jazyka C++ a odstraňováním jeho návrhových chyb. První stabilní specifikace se jazyk dočkal v roce 2007 a momentálně se pracuje na druhé verzi jazyka, o které bude i tento seriál.

    1. 7. 2011 | Daniel Kolesa | Programování | Komentářů: 163, poslední 5. 7. 2011


    Google Go v příkladech 2.

    V dříve publikovaných článcích na AbcLinuxu bylo zmiňováno, že Go je OOP jazyk, ale přitom nemá/nezná třídy a sémantika dědičnost je v něm atypická, řekněme přinejmenším z pohledu člověka zvyklého na např. C++ či třeba Javu. Tyto jazyky pro mnohé představují, vcelku oprávněně, něco jako současný standard z hlediska implementace OOP technik. Dnes se pokusíme některé obvyklé případy OOP, zhruba v duchu právě zmíněných jazyků, napsat v Go a to způsobem, který je v něm přirozený.

    16. 6. 2011 | Jan Mercl | Programování | Komentářů: 55, poslední 7. 7. 2011


    Google Go v příkladech 1.

    Zahajujeme navazující seriál o programování v Go, tentokrát v příkladech. Ukázky se soustředí na malý (nebo jeden) okruh problémů a budou – i vzhledem k rozsahu článku/dílu seriálu – jen schematické.

    18. 5. 2011 | Jan Mercl | Programování | Komentářů: 22, poslední 19. 5. 2011


    Vývoj pro Android – vylepšujeme aktivity

    Minule jsme si ukázali jednoduchou aplikaci složenou ze dvou aktivit. V tomto díle si příklad dále rozšíříme a ukážeme si nové konstrukty. Celkově probereme množství různých témat vztahujících se k aktivitám.

    5. 5. 2011 | Tomáš Kypta | Programování | Komentářů: 8, poslední 8. 11. 2011


    Vyvíjíme pro Android – tvoříme aktivity

    V minulém díle jsme si pověděli něco o OS Android, vývojových nástrojích a o obecných principech, na jejichž základě je platforma postavena. V tomto díle si ukážeme konkrétní kusy kódu na jednoduché aplikaci.

    6. 4. 2011 | Tomáš Kypta | Programování | Komentářů: 10, poslední 18. 5. 2013


    Google Go – pokročilejší témata

    V předchozím dílu článku jsme načali prohlídku sémantických prvků, ze kterých může programátor v Go skládat svá díla. V dnešní části se opět letmo podíváme na některé další, dosud netknuté „kostky“ stavebnice a tím úvodní Go miniseriál uzavřeme. Případné budoucí další články na téma Go by se již měly nejspíše věnovat konkrétním tématům a jejich řešení v Go.

    5. 4. 2011 | Jan Mercl, Ondřej Surý | Programování | Komentářů: 20, poslední 8. 4. 2011


    Vyvíjíme pro Android – úvod

    Operační systém Android se na trhu mobilních telefonů objevil teprve nedávno. Od té doby zaznamenal raketový růst a dnes je jedním z nejpoužívanějších operačních systémů pohánějících chytré telefony. Spolu s rozšířením systému roste také poptávka po zajímavých aplikacích. V krátkém seriálu si ukážeme základy programování aplikací pro Android.

    16. 3. 2011 | Tomáš Kypta | Programování | Komentářů: 125, poslední 14. 4. 2013


    KDE pro programátory – KIO a jeho otroci

    KIO je technologie, která v KDE zahrnuje téměř všechno kolem vstupně-výstupních operací a poskytuje abstrakci pro přístup ke vzdáleným úložištím. Samotnou komunikaci s úložišti pak zajišťují procesy zvané KIO Slaves.

    3. 3. 2011 | Dan Vrátil | Programování | Komentářů: 38, poslední 8. 6. 2013


    Starší články

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.