abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 11:22 | Komunita

Linuxová distribuce Scientific Linux vycházející z Red Hat Enterprise Linuxu končí, verze 8 nebude vydána. Laboratoř Fermi (Fermi National Accelerator Laboratory), hlavní vývojáři Scientific Linuxu, přejde na CentOS 8. Scientific Linux ve verzích 6 a 7 bude nadále podporován.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
dnes 11:11 | Pozvánky

Dubnový sraz spolku OpenAlt se koná ve čtvrtek 25. 4. 2019 v Pivovarském klubu od 18:00. Najdete jej kousek od metra Florenc na adrese Křižíkova 17°, Praha 8. Sejdeme se zase u dobrého piva a popovídáme si o tématech jako umění a technologie, IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.

xkucf03 | Komentářů: 0
21.4. 22:33 | Komunita

Byly vyhlášeny výsledky letošní volby vedoucího projektu Debian (DPL). Dnešním dnem je novým vedoucím Sam Hartman.

Ladislav Hagara | Komentářů: 6
21.4. 22:11 | Nová verze

Po čtyřech měsících od vydání verze 5.5 byla vydána verze 5.6 svobodného multiplatformního softwaru pro konverzi a zpracování digitálních fotografií primárně ve formátů RAW RawTherapee (Wikipedie). Nová verze RawTherapee je k dispozici také jako balíček ve formátu AppImage. Stačí jej stáhnout, nastavit právo ke spuštění a spustit.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
21.4. 00:22 | Nová verze

Byla vydána verze 1.0 svobodné multiplatformní závodní hry SuperTuxKart (STK). Přehled novinek v příspěvku na blogu. Zdůraznit lze především víceuživatelský mód umožňující hrát hru po síti. Videoprezentace nejnovější verze na YouTube.

Ladislav Hagara | Komentářů: 7
20.4. 15:55 | Komunita

Ke zhlédnutí jsou videozáznamy grafických rozhraní telefonů, zatím jenom vývojových desek, Librem 5 a PinePhone. Librem 5 za 649 dolarů by měl být aktuálně k dispozici ve třetím čtvrtletí 2019. Při spuštění kampaně se mluvilo o lednu 2019. PinePhone za 150 dolarů by měl být odesílán ve čtvrtém čtvrtletí 2019.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
19.4. 20:22 | Nová verze

Po dvou měsících vývoje od vydání verze 6.0.0 byla oficiálně vydána nová verze 6.1.0 správce digitálních fotografií a nově i videí digiKam (digiKam Software Collection, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v oficiálním oznámení. Vývojáři zdůrazňují nové API pro rozšíření DPlugins nahrazující KIPI. Ke stažení je také balíček ve formátu AppImage. Stačí jej stáhnout, nastavit právo ke spuštění a spustit.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
19.4. 19:55 | Nová verze

Byla vydána verze 1.16.0, tj. první stabilní verze nové řady 1.16, multiplatformního multimediálního frameworku GStreamer (Wikipedie). Z novinek lze zdůraznit vylepšení podpory WebRTC nebo AV1. Podrobnosti v poznámkách k vydání.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
19.4. 11:55 | Nová verze

Po více než 3 letech od vydání verze 1.3.0 byla vydána nová stabilní verze 1.4 multimediálního přehrávače MPlayer (Wikipedie). Nejnovější verze přináší kompatibilitu s verzí 4.1 a také s aktuální vývojovou verzí multiplatformní multimediální knihovny FFmpeg (Wikipedie).

Ladislav Hagara | Komentářů: 15
18.4. 23:55 | Komunita

Mozilla oznámila, že projekt Things byl přejmenován na WebThings. Nové jméno by mělo zdůraznit, že se nejedná pouze o projekt IoT (Internet věcí), ale o WoT (Web věcí). Současně byla vydána WebThings Gateway (GitHub) ve verzi 0.8 pro Raspberry Pi.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
Používáte headset pro virtuální realitu?
 (1%)
 (3%)
 (1%)
 (19%)
 (0%)
 (75%)
Celkem 224 hlasů
 Komentářů: 12, poslední 18.4. 01:19
Rozcestník

Vývoj pro Android – vylepšujeme aktivity

5. 5. 2011 | Tomáš Kypta | Programování | 18228×

Minule jsme si ukázali jednoduchou aplikaci složenou ze dvou aktivit. V tomto díle si příklad dále rozšíříme a ukážeme si nové konstrukty. Celkově probereme množství různých témat vztahujících se k aktivitám.

Obsah

Používání listů

link

Použití view prvků, které umí zobrazit větší množství dat, není úplně triviální. Takovými views, jež vyžadují použití adaptéru, jsou například ListView, Spinner, Gallery nebo GridView.

Adaptér – třída vzniklá implementací interface Adapter – má funkci mostu mezi AdapterView (předek zmiňovaných views) a daty, která dané view zobrazují. Při použití ListView nám adaptér vytvoří most mezi seznamem položek a daty samotnými. Existuje několik abstraktních tříd adaptérů, jejichž poděděním snadno vytvoříte požadovanou funkcionalitu.

Nyní se vrátíme k našemu minulému příkladu. V něm jsme si vytvořili dvě aktivity. K tomuto příkladu si přidáme třetí aktivitu SelectText, která bude zobrazovat seznam řetězců. Kliknutím na položku seznamu ji vybereme a vrátíme předešlé aktivitě.

Vyvíjíme pro Android

Aktivitu se seznamem lze vytvořit buď tak, že ji podědíme od třídy Activity a vytvoříme jednoduchý layout obsahující prvek ListView. Nebo lépe naši třídu podědíme od třídy ListActivity, která je připravená přesně pro tento účel a není třeba jí dodávat žádný layout definující obsah.

Zdrojový kód aktivity SelectText bude tento:

public class SelectText extends ListActivity {        
        public static String INTENT_BUNDLE_TEXT = "text";                
        public void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
                super.onCreate(savedInstanceState);                
                setListAdapter(new SelectTextAdapter(this));                
                ListView lv = getListView();                
                lv.setOnItemClickListener(new AdapterView.OnItemClickListener() {
                        public void onItemClick(AdapterView<?> parent, View view, int position, long id) {
                                Intent appResultIntent = new Intent();
                                appResultIntent.putExtra(INTENT_BUNDLE_TEXT, (String)parent.getItemAtPosition(position));
                                setResult(RESULT_OK, appResultIntent);
                                finish();
                        }
                });                                          
        }        
}

Zde zavolání funkce onCreate() předka (ListActivity) způsobí nasetupování obsahu, což bychom jinak museli při použití vlastního layoutu dělat ručně. ListView, které je zde interně v ListActivity použito, se získá pomocí funkce getListView(). Pro přidání reakce na kliknutí na položku listu je třeba přidat OnItemClickListener, jeho použití je téměř identické jako v minulém příkladu u třídy ReturnText.

Důležitý příkaz setListAdapter(new SelectTextAdapter(this)) nastavuje adaptér, jenž se bude starat o data. K vytvoření tohoto adaptéru použijeme abstraktní třídu BaseAdapter:

public class SelectTextAdapter extends BaseAdapter {        
        private Context mContext;
        static final String[] texts = {"Android", "Google", "abclinuxu.cz"};
        public SelectTextAdapter(Context context) {
                super();
                this.mContext = context;
        }        
        public int getCount() {
                return texts.length;
        }
        public Object getItem(int position) {
                return texts[position];
        }
        public long getItemId(int position) {
                return position;
        }
        public View getView(int position, View convertView, ViewGroup parent) {
                LayoutInflater inflater = (LayoutInflater)mContext.getSystemService(Context.LAYOUT_INFLATER_SERVICE);
                final TextView tv = (TextView)inflater.inflate(R.layout.select_text_item, null);
                tv.setText((String)getItem(position));                                
                return tv;
        }
}

Náš adaptér předává seznamu statické řetězce definované v kódu. Toto jistě není správný způsob, jak mít v aplikaci uložena data – jde pouze o zjednodušení. Lepší by bylo definovat si data v resources jako pole řetězců.

SelectTextAdapter obsahuje konstruktor, který má jediný parametr, a to kontext. Rozhraní Context slouží k přístupu k aplikačním zdrojům. Context je velice často používaný, samotná třída Acitivity je jeho potomkem, lze tedy předávat referenci na aktuální aktivitu. Dále jsou zde čtyři funkce, jež je nutné naimplementovat. Poslední z nich, funkce getView(), vytváří views, které budou tvořit prvky seznamu. Pro vytvoření view z xml layoutu se používá třída LayoutInflater. Její instance se nikdy nevytváří přímo, místo toho se využívá instance, která se získá z contextu. Prvky seznamu jsou zde vytvořeny z jednoduchého layoutu select_text_item.xml. Ten obsahuje pouze jedno TextView:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<TextView
        xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
        android:layout_width="fill_parent"
        android:layout_height="fill_parent">
</TextView>

Spuštění této aktivity a zpracování jejího výsledku je naprosto identické jako u třídy ReturnText, kterou jsme si vytvořili minule. Nyní se přesuneme na nové téma.

Dialogy

link

Občas bývá potřeba sdělit uživateli aplikace nějakou informaci nebo dostat jeho souhlas/odmítnutí. K takovému účelu se používají dialogy. Android nabízí jednak předdefinované jednoduché dialogy, ale také možnost vytvářet vlastní dialogy. Dokonce je možné zobrazit celou aktivitu jako plovoucí dialog. Nejprve se podíváme na vytváření jednoduchého potvrzovacího dialogu.

Všechny dialogy by se měly vytvářet ve funkci onCreateDialog(). K vytvoření jednoduchého dialogu s jedním až třemi tlačítky lze využít třídu AlertDialog.Builder. Funkce onCreateDialog() s kódem pro vytvoření jednoduchého dialogu s dvěma tlačítky by potom vypadala takto:

protected Dialog onCreateDialog(int id) {
     Dialog dialog;
     switch(id) {
     case DIALOG_YESNO:
         {
             AlertDialog.Builder builder = new AlertDialog.Builder(this);
             builder.setMessage("Přejete si ukončit aplikaci");
             builder.setPositiveButton("Ano", new DialogInterface.OnClickListener() {
                 public void onClick(DialogInterface dialog, int id) {
                     Hello.this.finish();
                 }
             });
             builder.setNegativeButton("Ne", new DialogInterface.OnClickListener() {
                 public void onClick(DialogInterface dialog, int id) {
                     TextView tv = (TextView)findViewById(R.id.text);
                     tv.setText("Odpověď je ne");
                 }
             });
             dialog = builder.create();
         }            
         break;
     default:
         dialog = null;
     }
     return dialog;
}

Nejprve je nutné vytvořit instanci statické třídy AlertDialog.Builder. Pomocí ní se specifikuje, jak bude dialog vypadat. Nastavíme zobrazovanou zprávu a přidáme dvě tlačítka. Reakcí na stisk tlačítka “Ano” bude ukončení aktivity, reakcí na stisk tlačítka “Ne” bude nastavení textu pro TextView.

Nyní zbývá vyřešit, jak systému sdělit, že chceme dialog vytvořit. Pro to stačí zavolat funkci showDialog(DIALOG_YESNO), kde DIALOG_YESNO je unikátní identifikátor tohoto dialogu.

Dialog s vlastním vzhledem a funkcionalitou vytvoříme instanciováním třídy Dialog. V následujícím příkladu nejprve vytvoříme dialog. Druhý příkaz pak říká, že nechceme, aby dialog měl titulek. Dále mu nastavíme layout specifikující jeho vzhled. Nakonec přidáme akci vyvolanou při stisku tlačítka v dialogu – text v edit boxu v dialogu se zkopíruje do TextView v aktivitě a dialog se zavře pomocí funkce dismissDialog().

case DIALOG_CUSTOM:
{                        
        dialog = new Dialog(Hello.this, android.R.style.Theme_Dialog);
        dialog.requestWindowFeature(Window.FEATURE_NO_TITLE);
        dialog.setContentView(R.layout.my_dialog);
        final Dialog d = dialog;
        Button b = (Button)dialog.findViewById(R.id.btn_dialog_ok);
        b.setOnClickListener(new View.OnClickListener() {                        
                @Override
                public void onClick(View v) {
                        TextView tv = (TextView)findViewById(R.id.text);          
                        EditText et = (EditText)d.findViewById(R.id.edit_text);
                                   tv.setText(et.getText());
                        dismissDialog(DIALOG_CUSTOM);                                        
                }
        });
}        
break;

Layout pro dialog se tvoří stejně jako pro jakoukoliv aktivitu:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<LinearLayout
        xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
        android:layout_width="fill_parent"
        android:layout_height="fill_parent"
        android:orientation="vertical">
        <EditText
                android:layout_width="fill_parent"
                android:layout_height="wrap_content"
                android:id="@+id/edit_text" />
        <Button
                android:layout_width="wrap_content"
                android:layout_height="wrap_content"
                android:id="@+id/btn_dialog_ok"
                android:text="Nastavit" />
</LinearLayout>

Při práci s dialogy často využijeme funkci onPrepareDialog(), která nám dobře poslouží, pokud obsah dialogů není statický – chceme-li, aby zobrazoval nějakou měnící se informaci. V této funkci poté nastavíme aktuální obsah dialogu. Funkce onPrepareDialog() se volá vždy před zobrazením dialogu, naproti tomu onCreateDialog() se volá pouze před prvním vytvořením dialogu.

Zmínil jsem se také o tom, že aktivitu je možné zobrazit jako plovoucí dialog. Taková aktivita se vytváří úplně stejně jako kterákoliv jiná, s jediným rozdílem – je třeba jí nastavit jiný styl. Konkrétně lze v manifestu nastavit aktivitě atribut android:theme="@android:style/Theme.Dialog". Aktivita se spouští pomocí intentu, nikoliv pomocí funkce showDialog() jako klasický dialog.

Toast

link

Jiným užitečným konstruktem v systému je toast. Toast má sice k dialogu blízko, ale dialog to není. Je to malé view, které se vytvoří jako poloprůhledné plovoucí okno. Rozdíl oproti dialogům je, že toast nemá fokus a nelze na něm provádět akce. Pouze na určitou dobu zobrazí textovou zprávu. Elementy nacházející se pod ním jsou aktivní pro všechny uživatelské akce. Jeho vytvoření je jednoduché, stačí použít:

Toast.makeText(this, R.string.my_msg, Toast.LENGTH_SHORT).show();

První parametr je kontext, druhý zobrazovaná zpráva a třetí doba, po kterou bude zpráva zobrazena.

AsyncTask

link

Nyní na chvíli opustíme dialogy a podíváme se na něco jiného. Generická abstraktní třída AsyncTask umí asynchonně spustit jiný kód. Užitečná je zejména v tom, že nemusíte ručně vytvářet nová vlákna a starat se o ně. Zároveň zajišťuje informativní nástroj pro zjištění stavu tasku. AsyncTask tak často využijeme při ošetření časově náročnějších operací. Například můžeme chtít, aby se během výpočtu zobrazoval dialog informující uživatele o prováděném výpočtu. K tomu lze použít například instanci třídy ProgressDialog. AsyncTask potom můžeme zavolat následovně:

private void compute() {            
           AsyncTask<String,Void,Long> task = new AsyncTask<String, Void, Long>() {
                    private ProgressDialog mProgressDialog;                    
                        protected Long doInBackground(String... params) {
                           return Computation.computeSomething(params);
                        }        
                    protected void onPreExecute() {
                        mProgressDialog = ProgressDialog.show(Hello.this, "", "Počítám...", true);                            
                    }
                    protected void onPostExecute(Long result) {
                        mProgressDialog.dismiss();
                        TextView tv = (TextView)findViewById(R.id.text);
                        tv.setText("Výsledek je " + result);
                    }
           };
           task.execute(new String[]{"data1", "data2"});
}

Význam generických parametrů je po řadě – typ vstupních parametrů, typ updatového parametru a typ výsledku. V tomto kódu vytvoříme AsyncTask, který dostává jako parametry řetězce (String). V průběhu výpočtu neposílá žádnou informaci (Void) o svém pokroku a vrácená hodnota je typu Long.

Funkce onPreExecute() se volá před započetím práce asynchronního tasku – zde vytváříme instanci progress dialogu, která informuje uživatele o probíhající činnosti. Ve funkci doInBackground() probíhá výpočet. A konečně ve funkci onPostExecute() se zpracovává vrácený výsledek – v tomto příkladě zobrazení výsledku v TextView. AsyncTask se spouští zavoláním funkce execute() s parametry.

Pokud bychom nepoužili AsyncTask, ani vlastní řešení za pomocí vláken, aplikace by se z pohledu uživatele stala neresponzivní, čemuž je nutné se vždy vyhnout. Práce s asynchronními tasky vypadá snadně, je ovšem nutné dát si pozor na jejich použití ve vztahu k životnímu cyklu aktivit. Především je nutné si ohlídat, kde tasky skladujeme a inicializujeme, neboť změna konfigurace telefonu (způsobená například otočením displeje) defaultně resetuje aktivitu. To při špatném použití asynchronních tasků může vést k pádu aplikace.

Závěr

link

Ukázali jsme si několik důležitých konstruktů, se kterými se programátor při vytváření aktivit často setká. Pověděli jsme si něco o listech a adaptérech. Ukázali jsme si, jak vytvářet dialogy a toasty. A nakonec jsme zmínili i AsyncTask, který nám dokáže ušetřit spoustu práce s vlákny.

Inmite

Chceš se naplno pustit do vývoje skvělých aplikací pro Android? Pošli nám CV na chci.job@inmite.eu – v Inmite právě hledáme posily do našeho androidího týmu! Pokud nás chceš napřed poznat a nezávazně pokecat, určite se ukaž na Android Devcampu, na jehož organizaci se podílíme. Inmite je už od samého začátku českou jedničkou ve vývoji pro Android a s tvou pomocí bychom si pozici rádi upevnili :)

       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Nástroje: Tisk bez diskuse

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Vložit další komentář

5.5.2011 08:32 Honza
Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývoj pro Android – vylepšujeme aktivity
AsyncTask pouzivam velice casto a k nemu se vaze muj dotaz. V metode postExecute potrebuji zobrazit dialog se zpravou o probehle akci. Vse funguje samozrejme v poradku, pokud uzivatel zustane v te same aktivite, ve ktere byl AsyncTask spusten, protoze do konstruktoru AsyncTasku posilam referenci na tu Activitu. Pokud ale uzivatel prejde do jine activity (coz je vice nez pravdepodobne), pak context aktivity uz neni platny a aplikace spadne. Proto misto dialogu pouzivam Toast, nebo popripade vypisuji zpravy do Notifikacniho pruhu. Poradil by mi nekdo, jak docilit toho, aby zobrazeni Dialogu nezpusobilo pad aplikace a aby se dialog pokud mozno zobrazil i na plose (pokud uzivatel opusti uplne aplikaci)?
5.5.2011 08:37 Honza
Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývoj pro Android – vylepšujeme aktivity
mam samozrejme na mysli onPostExecute()
tmr avatar 5.5.2011 22:24 tmr | skóre: 17 | blog: Offtopic | Praha 5
Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývoj pro Android – vylepšujeme aktivity

Tohle je jedna z věcí, kterou má Android naprosto špatně navrženou. Neexistuje žádný standardní postup, jak řešit čistě a bez bugu provádění kódu na pozadí s následným updatem UI. Problémy s AsyncTaskem jsou 2:

  1. AsyncTask má odkaz na Activity. Při otočení telefonu na šířku se Activity restartuje, ale AsyncTask má odkaz na tu starou Activity. Takže v paměti jsou 2 a jedna z nich zbytečně. Když AsyncTask skončí a chce zobrazit výsledek, nefunguje to, protože nemá odkaz na novou Activity.
  2. Dejme tomu, že mám Activity, která zabírá hodně paměti a v onCreate() spustí AsyncTask. Když několikrát převrátím telefon, Activity se několikrát restaruje a vytvoří několik AsyncTasku. Kazdy bude mít odkaz na tu svou Activity, takže se postupně zaplní paměť a skončí to OutOfMemoryError-em.

Oba problémy se zdaleka netýkají jenom otáčení displeje, to je jenom nejčastější případ.

Já jsem AsyncTasky přestal používat a pro práci na pozadí používám vlastní třídy Task (obdoba AsyncTask) a AbstractActivity (například udržuje informace o běžících Tascich).

8.11.2011 16:00 Mira
Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývoj pro Android – vylepšujeme aktivity
Nenastinil by jsi prosim jak tebou zminovany problem resis, pomoci te sve vlastni tridy?

Moc dik
6.5.2011 02:05 Tomáš Kypta
Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývoj pro Android – vylepšujeme aktivity
Pokud chcete dialog, který není vázán na konkrétní aktivitu nebo se umí zobrazit na ploše, budete ho muset vytvořit z vlastní aktivity. Tu zobrazíte s dialogovým stylem.
8.5.2011 20:22 Jakub
Rozbalit Rozbalit vše Vlakna jejich stavy
Zdravim,

mam banalni dotaz ale ani v dokumentaci jsem nenasel odpoved.

Je mozne mit v Androidi aplikaci vlakno(extend Thread) a provadet na nem nasledujici 3 veci?
  1. Pozastavit
  2. Spustit(nechat ho pokracovat z pozastaveneho mista)
  3. Dotazat se zda je bezici, pozastavene nebo mrtve?
Diky moc Kuba.
tmr avatar 8.5.2011 23:43 tmr | skóre: 17 | blog: Offtopic | Praha 5
Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlakna jejich stavy

Nejde to. Muzes ale tomu threadu rict, ze chces aby se pozastavil. A v tom threadu budes cas od casu kontrolovat, jestli je pozadavek na pozastaveni, a kdyz je tak se zastavis. Z jineho threadu potom muzes ten thread zase probudit.

P.S. Na co to potrebujes?

10.5.2011 10:09 Jakub
Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlakna jejich stavy
Ahoj,

diky za odpoved - kterou jsem nechtel slyset.

Mam tridu ktera mi spravuje tasky(nacitani obrazku po siti). Porad dokola kontroluje jestli nepribyl novy task, pokud task pribyl zkontroluje jestli je volno(jiny jeste nebezi) a pokud je, tak ho spusti.

Zpusob jak to resit je, pres zamky. Do toho se mi ale moc nechce :(.

Je primo v androidovi nejaka komponenta o ktere nevim a pomohla by mi?

Diky za pomoc.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.