Portál AbcLinuxu, 26. dubna 2024 16:04


Rubrika Programování

LLVM a Clang – více než dobrá náhrada za GCC

GCC po dlouhou dobu bylo prakticky jedinou věcí, která by člověka napadla při spojení Linux a kompilátor jazyka C. V posledních letech se ale klidné vody začínají čeřit. Co je to LLVM a co s tím má společného Clang?

18. 9. 2013 | Luboš Doležel | Programování | Komentářů: 113, poslední 3. 1. 2017


Ze 4 s na 0,9 s – programovací jazyk Vala v praxi

Před rokem jsem se ve dvou článcích zaměřených na programovací jazyk Vala věnoval jeho základům a snažil jsem se nastínit, jaké výhody přináší. Původním záměrem bylo postupně ukazovat vlastnosti Valy na jednoduché "ukázkové" aplikaci bez reálného využití.

6. 8. 2013 | Vratislav Podzimek | Programování | Komentářů: 61, poslední 24. 8. 2013


Reverzujeme ovladače pro USB HID zařízení

Naučte se základy reverzování proprietárních ovladačů herních a jiných rozšířených USB HID zařízení a jak z nich sestavit vlastní konfigurační nástroje.

18. 6. 2013 | Přemysl Janouch | Programování | Komentářů: 44, poslední 17. 11. 2021


Linux: systémové volání splice()

Ukážeme si, jak elegantně kopírovat soubory mezi dvěma otevřenými souborovými deskriptory bez nutnosti kopírovat obsah z jádra do uživatelského prostoru a zpět.

14. 5. 2013 | Nikola Pajkovský | Systém | Programování | Komentářů: 34, poslední 15. 5. 2013


Programování v jazyce Vala - základní prvky jazyka

V minulém díle tohoto „měsíčníku“ (omlouvám se, ale dříve jsem další článek napsat nestihl) jsme si ukázali některé zajímavé vlastnosti programovacího jazyka Vala spolu s krátkými vzájemně nesouvisejícími ukázkami kódu. O tom, jaký ve skutečnosti programovací jazyk je, ale jistě nejlépe napoví, když jej člověk vidí „v akci“, tedy jako zdrojový kód programu, který k něčemu slouží.

4. 9. 2012 | Vratislav Podzimek | Programování | Komentářů: 23, poslední 17. 11. 2021


Programování v jazyce Vala – úvod

Už jste vyzkoušeli několik programovacích jazyků, ale od každého jste utekli s tím, že jste objevili nějaký nový zajímavý? Pokud ano, pak jste na tom jako já, pokud ne, určitě se i na vašem oblíbeném jazyce najde něco, co vám tak úplně nevyhovuje. Nebojte, nehodlám vám tvrdit, že mám pro vás spásu v podobě programovacího jazyka Vala, který je naprosto dokonalý. To, s dovolením, jako obyčejný smrtelník přenechám lidem vesmírným.

1. 8. 2012 | Vratislav Podzimek | Programování | Komentářů: 46, poslední 14. 8. 2012


QML – moderní uživatelská rozhraní v Qt (3)

Doposud jsme se v rámci seriálu o vývoji mobilních aplikací v Qt Quick seznamovali s vývojovým prostředím (Qt SDK a Qt Creatorem) a předvedli jsme si, jak si přeložit svou první aplikaci v QML. O tomhle zajímavém deklarativním jazyce jsme si pak podrobněji pověděli v druhé části seriálu. Probrali jsme strukturu QML a aplikací, do krve se nám snad i dostala syntaxe jazyka a máme i představu, kam Qt Quick patří v rámci frameworku Qt. V následujících dílech budeme pokračovat v rozšiřování našich znalostí a v tomto se zaměříme na komponenty v QML.

10. 4. 2012 | Jaroslav Řezník | Návody | Programování | Komentářů: 37, poslední 17. 11. 2021


QML – moderní uživatelská rozhraní v Qt (2)

V minulém dílu seriálu o vývoji aplikací v QML jsme si ukázali, jak nainstalovat vývojové prostředí, vytvořit projekt a přeložit jednoduchou ukázkovou aplikaci napsanou právě v jazyce QML, a to s využitím Qt Components. Hello World prostě k životu programátora tak nějak patří. V pokračování se dostaneme více do teoretické roviny – představíme si jazyk QML, Qt Quick, možnosti jeho využití a prvky pro tvorbu uživatelského rozhraní.

27. 3. 2012 | Jaroslav Řezník | Návody | Programování | Komentářů: 23, poslední 5. 12. 2023


Programování v jazyce D (4): Funkce a delegáty – pokračování, podmínky, cykly, pole, pointery

Na začátek bych se chtěl omluvit, že seriál nějakou dobu neběžel. To bylo z různých důvodů, hlavně tedy různé věci mimo PC. Nyní ale pokračujeme, dnes dokončíme ty funkce, co jsme načali, přidáme si nějaké ty delegáty, pak cykly, podmínky, a přijde řada i na pole a práci s nimi a také trochu pointery, které jsou s poli těsně spjaty.

22. 3. 2012 | Daniel Kolesa | Programování | Komentářů: 94, poslední 17. 11. 2021


Java Duke

Java Native Interface – voláme Javu z nativního kódu a ještě více

V našem seriálu nám doposud scházela jedna důležitá věc. Naučili jsme se, jak může Java volat nativní kód. Teď je ale na čase jí to oplatit a zavolat nazpět. Dále se podíváme na přistupování ke členským proměnným a na práci s poli.

14. 3. 2012 | Luboš Doležel | Programování | Komentářů: 0


QML – moderní uživatelská rozhraní v Qt (1)

Dá se říct, že v dnešní době mobilní aplikace válcují svět. A to nejen klasické „prográmky“, ať již více či méně užitečné, ale také každá významnější akce má svou vlastní mobilní aplikaci, téměř všechna dnešní vydavatelství také nabízí svůj obsah touto formou a do mobilů proniká také televize. Dokonce i herní svět se výrazně proměnil s návratem k původním přenosným zařízením.

13. 3. 2012 | Jaroslav Řezník | Programování | Návody | Komentářů: 59, poslední 17. 11. 2021


Programování v jazyce D (3): Typy, proměnné, práce s čísly, literály a funkce

Dnes se podíváme zase trochu dál. Nejprve se mrkneme na datové typy v D, pak nějaké ty proměnné, základní matematiku a práci s funkcemi.

10. 1. 2012 | Daniel Kolesa | Programování | Komentářů: 97, poslední 26. 11. 2023


Programování v jazyce D (2): Instalace, nastavení, první programy

Po delší časové pauze pokračuji se seriálem. V dnešní lekci si nainstalujeme kompilátor jazyka D, probereme sestavování programů a zkusíme si napsat nějaké ty prográmy na úvod. Potom bude nějaký "domácí úkol" a to by mělo být dost jako příprava na další lekci. Také zopakuji nějaké základní věci. Každý díl seriálu bude zahrnovat tři lekce a bude vycházet jednou týdně.

23. 12. 2011 | Daniel Kolesa | Programování | Komentářů: 17, poslední 17. 11. 2021


Google Go – 2. narozeniny

V listopadu uplynuly dva roky od oficiálního vydání tehdy nového programovacího jazyka Go. Místo ohlednutí se za těmito dvěma roky se dnes věnujme výhledům do blízké budoucnosti Go.

15. 12. 2011 | Jan Mercl | Programování | Komentářů: 11, poslední 18. 12. 2011


Google Go – pravidla reflexe

Na oficiálním blogu jazyka Go se objevil další zajímavý a užitečnými informacemi nabitý článek (Rob Pike: „The Laws of Reflection“), který je níže přeložen do češtiny. Informace o typech dostupné za běhu programu jsou v Go srovnatelné s tím, co poskytují některé jiné programovací jazyky, a podobně též umožňují typy nejenom prozkoumávat, ale, v rámci jistých omezení, také např. vytvářet jejich instance. Tohoto tématu jsme se v seriálu dosud nedotkli.

4. 10. 2011 | Jan Mercl | Programování | Komentářů: 6, poslední 6. 10. 2011


Java Duke

Java Native Interface: vytváříme virtuální stroj

Odskočíme od „nudných“ témat a vytvoříme si svůj vlastní javovský virtuální stroj. Také si ukážeme, jak se dá v systému najít instalace Javy.

10. 8. 2011 | Luboš Doležel | Programování | Komentářů: 6, poslední 6. 11. 2019


Ošetřování chyb v Go

Jedním z již dříve plánovaných (mono)témat tohoto seriálu je všechno kolem ošetřování chyb. Mezitím vyšel shodou příznivých okolností na Go blogu příspěvek člena vývojového týmu Go, Andrewa Gerranda: Error handling and Go. Určitě bych na toto téma nemohl napsat článek lepší a tak s Andrewovým vědomím, souhlasem a v (doufám) souladu s původní licencí textu (Creative Commons Attribution 3.0 License), dnes přinášíme českou verzi tohoto článku, která je jen zcela nepodstatně upraveným překladem z originálu.

2. 8. 2011 | Jan Mercl | Programování | Komentářů: 2, poslední 13. 6. 2019


Programování v jazyce D: Úvod a první kroky (1)

D je programovací jazyk, jehož záměrem bylo „C++ done right“, a tak jeho autoři kolem roku 1999 začali s kompletním redesignem jazyka C++ a odstraňováním jeho návrhových chyb. První stabilní specifikace se jazyk dočkal v roce 2007 a momentálně se pracuje na druhé verzi jazyka, o které bude i tento seriál.

1. 7. 2011 | Daniel Kolesa | Programování | Komentářů: 163, poslední 5. 7. 2011


Google Go v příkladech 2.

V dříve publikovaných článcích na AbcLinuxu bylo zmiňováno, že Go je OOP jazyk, ale přitom nemá/nezná třídy a sémantika dědičnost je v něm atypická, řekněme přinejmenším z pohledu člověka zvyklého na např. C++ či třeba Javu. Tyto jazyky pro mnohé představují, vcelku oprávněně, něco jako současný standard z hlediska implementace OOP technik. Dnes se pokusíme některé obvyklé případy OOP, zhruba v duchu právě zmíněných jazyků, napsat v Go a to způsobem, který je v něm přirozený.

16. 6. 2011 | Jan Mercl | Programování | Komentářů: 55, poslední 7. 7. 2011


Google Go v příkladech 1.

Zahajujeme navazující seriál o programování v Go, tentokrát v příkladech. Ukázky se soustředí na malý (nebo jeden) okruh problémů a budou – i vzhledem k rozsahu článku/dílu seriálu – jen schematické.

18. 5. 2011 | Jan Mercl | Programování | Komentářů: 22, poslední 19. 5. 2011


Vývoj pro Android – vylepšujeme aktivity

Minule jsme si ukázali jednoduchou aplikaci složenou ze dvou aktivit. V tomto díle si příklad dále rozšíříme a ukážeme si nové konstrukty. Celkově probereme množství různých témat vztahujících se k aktivitám.

5. 5. 2011 | Tomáš Kypta | Programování | Komentářů: 8, poslední 8. 11. 2011


Vyvíjíme pro Android – tvoříme aktivity

V minulém díle jsme si pověděli něco o OS Android, vývojových nástrojích a o obecných principech, na jejichž základě je platforma postavena. V tomto díle si ukážeme konkrétní kusy kódu na jednoduché aplikaci.

6. 4. 2011 | Tomáš Kypta | Programování | Komentářů: 10, poslední 18. 5. 2013


Google Go – pokročilejší témata

V předchozím dílu článku jsme načali prohlídku sémantických prvků, ze kterých může programátor v Go skládat svá díla. V dnešní části se opět letmo podíváme na některé další, dosud netknuté „kostky“ stavebnice a tím úvodní Go miniseriál uzavřeme. Případné budoucí další články na téma Go by se již měly nejspíše věnovat konkrétním tématům a jejich řešení v Go.

5. 4. 2011 | Jan Mercl, Ondřej Surý | Programování | Komentářů: 20, poslední 8. 4. 2011


Vyvíjíme pro Android – úvod

Operační systém Android se na trhu mobilních telefonů objevil teprve nedávno. Od té doby zaznamenal raketový růst a dnes je jedním z nejpoužívanějších operačních systémů pohánějících chytré telefony. Spolu s rozšířením systému roste také poptávka po zajímavých aplikacích. V krátkém seriálu si ukážeme základy programování aplikací pro Android.

16. 3. 2011 | Tomáš Kypta | Programování | Komentářů: 125, poslední 14. 4. 2013


KDE pro programátory – KIO a jeho otroci

KIO je technologie, která v KDE zahrnuje téměř všechno kolem vstupně-výstupních operací a poskytuje abstrakci pro přístup ke vzdáleným úložištím. Samotnou komunikaci s úložišti pak zajišťují procesy zvané KIO Slaves.

3. 3. 2011 | Dan Vrátil | Programování | Komentářů: 38, poslední 8. 6. 2013


Starší články

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.