abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 01:11 | Bezpečnostní upozornění

    Red Hat řeší bezpečnostní incident, při kterém došlo k neoprávněnému přístupu do GitLab instance používané jejich konzultačním týmem.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 23:33 | Nová verze

    Immich byl vydán v první stabilní verzi 2.0.0 (YouTube). Jedná se o alternativu k výchozím aplikacím od Googlu a Applu pro správu fotografií a videí umožňující vlastní hosting serveru Immich. K vyzkoušení je demo. Immich je součástí balíčků open source aplikací FUTO. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí AGPL-3.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:33 | IT novinky

    Český telekomunikační úřad vydal zprávy o vývoji cen a trhu elektronických komunikací se zaměřením na rok 2024. Jaká jsou hlavní zjištění? V roce 2024 bylo v ČR v rámci služeb přístupu k internetu v pevném místě přeneseno v průměru téměř 366 GB dat na jednu aktivní přípojku měsíčně – celkově jich tak uživateli bylo přeneseno přes 18 EB (Exabyte). Nejvyužívanějším způsobem přístupu k internetu v pevném místě zůstal v roce 2024 bezdrátový

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:11 | Nová verze

    Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-10-01. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Jedná o první verzi postavenou na Debianu 13 Trixie.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 05:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 4.6 svobodného notačního programu MuseScore Studio (Wikipedie). Představení novinek v oznámení v diskusním fóru a také na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 02:22 | Komunita

    Společnost DuckDuckGo stojící za stejnojmenným vyhledávačem věnovala 1,1 milionu dolarů (stejně jako loni) na podporu digitálních práv, online soukromí a lepšího internetového ekosystému. Rozdělila je mezi 29 organizací a projektů. Za 15 let rozdala 8 050 000 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    1.10. 20:11 | Nová verze

    Svobodný multiplatformní herní engine Bevy napsaný v Rustu byl vydán ve verzi 0.17. Díky 278 přispěvatelům.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    1.10. 16:11 | Nová verze

    Bylo vydáno openSUSE Leap 16 (cs). Ve výchozím nastavení přichází s vypnutou 32bitovou (ia32) podporou. Uživatelům však poskytuje možnost ji ručně povolit a užívat si tak hraní her ve Steamu, který stále závisí na 32bitových knihovnách. Změnily se požadavky na hardware. Leap 16 nyní vyžaduje jako minimální úroveň architektury procesoru x86-64-v2, což obecně znamená procesory zakoupené v roce 2008 nebo později. Uživatelé se starším hardwarem mohou migrovat na Slowroll nebo Tumbleweed.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    1.10. 16:00 | IT novinky

    Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Národní rozvojovou investiční (NRI) připravuje nový investiční nástroj zaměřený na podporu špičkových technologií – DeepTech fond. Jeho cílem je posílit inovační ekosystém české ekonomiky, rozvíjet projekty s vysokou přidanou hodnotou, podpořit vznik nových technologických lídrů a postupně zařadit Českou republiku mezi země s nejvyspělejší technologickou základnou.

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    1.10. 12:55 | Nová verze

    Radicle byl vydán ve verzi 1.5.0 s kódovým jménem Hibiscus. Jedná se o distribuovanou alternativu k softwarům pro spolupráci jako např. GitLab.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (41%)
     (47%)
     (15%)
     (16%)
     (18%)
     (14%)
     (17%)
     (14%)
     (14%)
    Celkem 158 hlasů
     Komentářů: 9, poslední 24.9. 17:28
    Rozcestník

    Java Native Interface – voláme Javu z nativního kódu a ještě více

    14. 3. 2012 | Luboš Doležel | Programování | 11704×

    V našem seriálu nám doposud scházela jedna důležitá věc. Naučili jsme se, jak může Java volat nativní kód. Teď je ale na čase jí to oplatit a zavolat nazpět. Dále se podíváme na přistupování ke členským proměnným a na práci s poli.

    Obsah

    Hello world!

    link

    Spousta seriálů a návodů začíná ukázkou „Hello world“. Tento článek sice není prvním dílem, ale přesto jej také zahájíme Hello world, byť dosti neobvyklým. Následující kód je sice jako škrábat se levou rukou na pravém uchu, ale jako ukázka možností poslouží.

    void helloWorld(JNIEnv* env)
    {
    	jclass clsSystem = env->FindClass("java/lang/System");
    	jfieldID fOut = env->GetStaticFieldID(clsSystem, "out", "Ljava/io/PrintStream;");
    	jobject out = env->GetStaticObjectField(clsSystem, fOut);
    	jmethodID mPrintln = env->GetMethodID(env->GetObjectClass(out), "println", "(Ljava/lang/String;)V");
    
    	env->CallVoidMethod(out, mPrintln, "Hello world!");
    }
    

    Po chvilce zděšení[*] jste asi všichni dospěli ke správému úsudku, že tento kód odpovídá jednoduchému volání System.out.println("Hello world"), akorát za použití reflexe v JNI. Jen pro zajímavost si ukážeme, jak toto volání vypadá v bajtkódu Javy:

    Ale vždyť je to přece krásné! Proč jenom ještě někdo nenapsal převodník Javy do C/JNI? ;-)
       0:   getstatic       #2; //Field java/lang/System.out:Ljava/io/PrintStream;
       3:   ldc     #3; //String Hello world
       5:   invokevirtual   #4; //Method java/io/PrintStream.println:(Ljava/lang/String;)V
    

    Získáváme ID metody a členských proměnných

    link

    Aby nebylo nutné opakovaně vyhledávat metody a pole (členské proměnné) podle jejich názvů a signatury, existují v JNI typy jmethodID a jfieldID, které danou metodu nebo proměnnou popisují. V případě těchto typů se nemusíme starat o uvolňování paměti. Při vytváření signatur (popisu typů) se řídíme tabulkou, která je k vidění v druhém díle seriálu, u metod pak ještě odkáži na odstavec o signaturách metod v jiném z minulých dílů.

    Abychom si to shrnuli, tak signatury se mezi proměnnými a metodami liší následovně:

    signatura pole
    identifikátor typu
    signatura metody
    (identifikátory typu)typ návratové hodnoty

    Další důležitou věcí je vědět, zda pole nebo metoda je, nebo není, statická. Podívejme se tedy na funkce pro získávání identifikátorů polí:

    • jfieldID GetStaticFieldID(jclass clazz, const char *name, const char *sig)
    • jfieldID GetFieldID(jclass clazz, const char *name, const char *sig)

    Jedinou praktickou odlišností je tedy název funkce, toť vše. U metod to není jiné:

    • jmethodID GetMethodID(jclass clazz, const char *name, const char *sig)
    • jmethodID GetStaticMethodID(jclass clazz, const char *name, const char *sig)

    Získáváme a nastavujeme hodnoty členských proměnných

    link

    Při získávání a nastavování hodnot opět rozlišujeme mezi statickými a nestatickými členy. Pro každý z těchto druhů existuje skupina devíti funkcí, které se odlišují datovým typem pole. Ten tedy zohledňujeme nejen v signatuře, ale při nastavování/získávání hodnoty i v názvu volané funkce. Obecná podoba funkcí je následující:

    • void SetTypField(jobject obj, jfieldID fieldID, T value)
    • void SetTypField(jobject obj, jfieldID fieldID, T value)
    • void SetStaticTypField(jclass clazz, jfieldID fieldID, T value)
    • void SetStaticTypField(jclass clazz, jfieldID fieldID, T value)

    Součást názvu Typ může nabývat hodnot Boolean, Byte, Char, Short, Int, Long, Float, Double – dosti tedy kopíruje názvy boxovaných typů. Typ T už je intuitivní, nicméně přehled najdete v druhém článku. Pro úplnost připomenu, že pole je také objekt. No a při získávání hodnoty členské proměnné to bude zase naruby, tj. T nebude jako poslední argument funkce, ale jako návratový typ:

    • T GetTypField(jobject obj, jfieldID fieldID)
    • T GetTypField(jobject obj, jfieldID fieldID)
    • T GetStaticTypField(jobject obj, jfieldID fieldID)
    • T GetStaticTypField(jobject obj, jfieldID fieldID)

    Voláme metody

    link

    Funkcí pro volání metod je zase celá velká sada. Máme možnost volat statické metody (T CallStaticTypMethod(...)) a nestatické metody (T CallTypMethod(...)). Jako Typ lze u metod kromě devíti výše uvedených typů použít i Void. Jsou tu ale ještě další speciality: můžeme volat nestatickou metodu s určením třídy, nebude se tedy brát v potaz tabulka virtuálních funkcí (T CallNonvirtualTypMethod(...). A konečně pak ještě máme tři různé způsoby, jak předávat argumenty. Jestli správně počítám, dává to celkem 90 funkcí, mezi kterými si musíme správně vybrat.

    První způsob, jak předat argumenty, je předveden v ukázce na začátku článku. V tomto případě se použitá funkce JNI nazývá například CallVoidMethod a má variabilní počet argumentů:

    void CallVoidMethod(jobject obj, jmethodID methodId, ...)

    Logicky musíme předat správný počet argumentů! Jako poslední argument není potřeba dávat NULL (jako u execl()), protože podle ID metody je jasné, kolik argumentů byste měli předávat. Druhý způsob je dodat argumenty přes va_list – osobně mi to nepřijde moc užitečné, takže vás v této věci odkáži na manuálovou stránku STDARG(3).

    void CallVoidMethodV(jobject obj, jmethodID methodId, va_list args)

    A třetím způsobem, u kterého se na chvíli zastavíme, je předat pole hodnot typu jvalue:

    void CallVoidMethodA(jobject obj, jmethodID methodId, jvalue* args)

    jvalue má oproti va_list tu zásadní výhodu, že se dá velmi snadno dynamicky vytvářet. jvalue je definováno jako union:

    typedef union jvalue {
        jboolean z;
        jbyte    b;
        jchar    c;
        jshort   s;
        jint     i;
        jlong    j;
        jfloat   f;
        jdouble  d;
        jobject  l;
    } jvalue;
    

    Užití jvalue si dovedu představit v různých wrapperech. Pro ukázku nám postačí něco snazšího, i když bychom se v tomto případě bez jvalue obešli. Zavoláme si známou metodu Integer.parseInt(String s, int radix):

    jstring strBinary = env->NewStringUTF("1011010111");
    jclass clsInteger = env->FindClass("java/lang/Integer");
    jmethodId mParseInt = env->GetStaticMethodID(clsInteger, "parseInt", "(Ljava/lang/String;I)I");
    
    jvalue args[2];
    args[0].l = strBinary;
    args[1].i = 2;
    
    int result = env->CallStaticMethodA(clsInteger, mParseInt, args);
    
    // v proměnné "result" bude 727
    

    Ještě si ukážeme volání metody bez použití tabulky virtuálních funkcí. Nenapadá mě, jak přesně to samé udělat v Javě. Jen volání super.metoda() se tomuto přibližuje, i když v tomto případě si nemůžeme vybírat, jakou konkrétní třídu chceme použít. Ale nuže dobrá, předvedeme si obdobu super.metoda():

    void metoda(JNIEnv* env, jobject jThis)
    {
    	// Získáme obdobu "super"
    	jclass superClass = env->GetSuperclass(env->GetObjectClass(jThis));
    
    	// Získáme ID aktuální metody
    	jmethodID mMetoda = env->GetMethodID(superClass, "metoda", "()V");
    	
    	// Zavoláme
    	env->CallNonvirtualVoidMethod(jThis, superClass, mMetoda);
    }
    

    A jak jste jistě správně pochopili, funkce CallNonvirtualVoidMethod je deklarována následovně:

    void CallNonvirtualVoidMethod(jobject obj, jclass clazz, jmethodID methodId, ...)

    Práce s poli

    link

    Práce s poli sice se zbytkem této lekce zdánlivě nesouvisí, ale má s ním něco společného. I pro práci s poli je spousta funkcí, které se liší používaným datovým typem. První funkcí je GetArrayLength(), které funguje u všech polí, odpovídá .length v Javě a funguje následovně:

    int printLength(JNIEnv* env, jarray arr)
    {
    	jsize len = env->GetArrayLength(arr);
    	std::cout << "Velikost pole je " << len << std::endl;
    }
    

    Pole primitivního typu vytvoříme pomocí jedné z funkcí void NewTypArray(jsize length). Pole objektů je trochu jiné, zde určujeme typ a počáteční hodnotu prvků:

    void vytvorPole(JNIEnv* env, int length)
    {
    	jclass cls = env->FindClass("java/lang/String");
    	jstring str = env->NewStringUTF("Ahoj");
    	jarray arr = env->NewObjectArray(length, cls, str);
    
    	env->SetObjectArrayElement(arr, 0, env->NewStringUTF("Čau!"));
    }
    

    Asi není třeba nic dodávat. U primitivních typů je to složitější, a to zejména díky tomu, že máme možnost do nich zapisovat nebo je číst efektivněji než položku po položce. Hlavní funkcí, která nám zpřístipní celé pole je tato:

    T* GetTypArrayElements(jarray array, jboolean* isCopy)

    Poslední argument můžeme nastavit na NULL. Je to jen informace pro nás, jestli JNI/JVM muselo vytvářet pro naše použití kopii pole. Pokud dostaneme odpověď JNI_FALSE, tak přímo zapisujeme do paměti javovského programu. V opačném případě se obsah nakopíruje zpět až po zavolání této funkce – a vězte, že je nutné ji zavolat vždy, bez ohledu na hodnotu isCopy:

    void ReleaseTypElements(jarray array, T* data, jint mode)

    mode je zajímavá hračka. Pokud zadáme 0, tak se data přenesou zpět do javovského programu a naše práce je u konce. Pokud jsme nic neměnili, můžeme použít konstantu JNI_ABORT, takže se vyvarujeme případnému kopírování položek, kdyby náhodou isCopy bylo JNI_TRUE. A poslední možností je JNI_COMMIT, kdy jsou data přenesena zpět do javovského programu (v ten moment máme záruku, že je program vidí), ale dáváme vědět, že s nimi ještě budeme pracovat – tedy že budeme Release volat ještě minimálně jednou.

    void vytvorPolePlneNul(JNIEnv* env)
    {
    	// Vytvoříme pole
    	jarray arr = env->NewIntArray(10);
    
    	// Získáme céčkový ukazatel na pole
    	jint* pArr = env->GetIntArrayElements(arr, 0);
    
    	// Nastavíme hodnotu na nuly
    	memset(pArr, 0, sizeof(jint)*10);
    
    	// Vrátíme pole Javě
    	env->ReleaseIntArrayElements(arr, pArr, 0);
    }
    

    Pokud z výkonnostních důvodů potřebujeme zvýšit šanci, že data nejsou mezi nativním a javovským programem kopírována, můžeme použít funkce GetPrimitiveArrayCritical a ReleasePrimitiveArrayCritical (tentokrát bez určení typu). Ještě než tak uděláte je ale vhodné přečíst si důkladně popis v dokumentaci, protože jsou zde takto omezení na to, co si nativní program může při své práci nad polem dovolit dělat.

    Na závěr zmiňme ještě dvojici GetTypArrayRegion a SetTypArrayRegion. Při jejich použití nemusíme získávat přístup k celému poli, nýbrž jen k jeho části.

    Co bude příště

    link

    Příště se podíváme ještě na nějaké zbývající drobnosti. Pak už přijde řada na JNA.

           

    Hodnocení: 91 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.