abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×

dnes 06:00 | Zajímavý software

Byla vydána verze 0.56 open source platformy Home Assistant (GitHub) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti naprogramované v programovacím jazyce Python verze 3 a bežící také například na Raspberry Pi. Pro vyzkoušení je k dispozici demo [reddit].

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 16:55 | Nová verze

Byla vydána verze 1.0 klienta F-Droid určeného pro instalaci aplikací do Androidu ze softwarového repozitáře F-Droid (Wikipedie), alternativy k Google Play, nabízející pouze svobodný a otevřený software. Podrobnosti v přehledu změn [Hacker News].

Ladislav Hagara | Komentářů: 5
včera 00:55 | Nová verze

Po téměř 13 měsících vývoje od verze 0.11.0 byla vydána verze 0.12.0 hardwarově nenáročného desktopového prostředí LXQt (Lightweight Qt Desktop Environment, Wikipedie) vzniklého sloučením projektů Razor-qt a LXDE. Přehled novinek v příspěvku na blogu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 9
21.10. 12:33 | Zajímavý software

Článek ne Medium představuje nejnovější stabilní verzi 2.0 svobodné decentralizované mikroblogovací platformy a sociální sítě podobné Twitteru Mastodon (Wikipedie). Detailní přehled novinek na GitHubu [Hacker News].

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
21.10. 06:00 | Komunita

V Praze na půdě Elektrotechnické fakulty ČVUT dnes probíhá RT-Summit 2017 – setkání vývojářů linuxového jádra a uživatelů jeho real-time verze označované jako preempt-rt. Přednášky lze sledovat online na YouTube.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
20.10. 14:33 | Zajímavý projekt

Blender Animation Studio zveřejnilo první epizodu z připravovaného animovaného seriálu The Daily Dweebs o domácím mazlíčkovi jménem Dixey. Ke zhlédnutí také ve 3D s rozlišením 8K.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
20.10. 12:34 | Komunita

Aktualizovanou počítačovou hru Warhammer 40,000: Dawn of War III v ceně 39,99 eur běžící také na Linuxu lze o víkendu na Steamu hrát zdarma a případně ještě v pondělí koupit s 50% slevou. Do soboty 19:00 lze na Humble Bundle získat zdarma Steam klíč k počítačové hře Sid Meier's Civilization® III v ceně 4,99 eur běžící také ve Wine.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
20.10. 00:22 | Nasazení Linuxu

Společnost Samsung oznámila, že skrze dokovací stanici DeX a aplikaci Linux on Galaxy bude možno na Samsung Galaxy S8 a S8+ a Galaxy Note 8 provozovat Linux. Distribuce nebyly blíže upřesněny.

Phantom Alien | Komentářů: 19
19.10. 23:55 | Komunita

Společnost Purism na svém blogu oznámila, že její notebooky Librem jsou nově dodávány se zrušeným (neutralized and disabled) Intel Management Engine (ME). Aktualizací corebootu na již prodaných noteboocích lze Management Engine také zrušit. Více v podrobném článku.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
19.10. 21:44 | Nová verze

Organizace Apache Software Foundation (ASF) na svém blogu slaví páté výročí kancelářského balíku Apache OpenOffice jako jejího Top-Level projektu. Při této příležitosti byl vydán Apache OpenOffice 4.1.4 (AOO 4.1.4). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Dlouhé čekání na novou verzi tak skončilo.

Ladislav Hagara | Komentářů: 8
Jak se vás potenciálně dotkne trend odstraňování analogového audio konektoru typu 3,5mm jack z „chytrých telefonů“?
 (10%)
 (0%)
 (0%)
 (1%)
 (76%)
 (13%)
Celkem 210 hlasů
 Komentářů: 8, poslední včera 23:02
    Rozcestník

    Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 4

    22. 12. 2010 | Luboš Doležel | Programování | 2663×

    Doposud jsme si hráli jen s objekty, které nám předalo JNI. Je na čase nabýt samostatnosti a začít s třídami a instancemi pracovat samostatně. Také začneme řešit javovské výjimky.

    Obsah

    Načítáme třídy

    link

    Základem je funkce FindClass, která nám vrátí objekt jclass představující načtenou třídu. Pokud považujeme jclass za ekvivalent java.lang.Class, pak funkce FindClass odpovídá metodě Class.forName(). Volání je vcelku jednoduché:

    jclass jlInteger = env->FindClass("java/lang/Integer");
    

    Nejprve si řekneme, že jlInteger v naší ukázce je lokální reference, takže podle toho s ní musíme zacházet. Druhá věc je podoba, v jaké předáváme jméno třídy. V případě FindClass jméno třídy odpovídá v podstatě jménu souboru bez přípony .class. Mělo by stačit si pamatovat základní pravidla: místo teček jsou lomítka (podadresáře ve struktuře balíčků) a podtřídy se oddělují znakem $. Máme li například třídu Pokus v balíčku cz.abclinuxu a ta má v sobě enum Nesmysly, označení Nesmysly je cz/abclinuxu/Pokus$Nesmysly. První anonymní třída v druhé anonymní třídě ve třídě pokus by pak byla cz/abclinuxu/Pokus$2$1. Pokud tvoříte něco složitějšího a váháte, je nejsnazší se prostě podívat na jméno souboru.

    A teď, co s tím? Než se vrhneme na vytváření instancí, podíváme se na dodatečné metody pro práci s třídami. První věc je obdoba javovského operátoru instanceof:

    extern jstring myString; // Někde máme schovaný řetězec...
    
    jclass jlString = env->FindClass("java/lang/String");
    assert(env->IsInstanceOf(myString, jlString) == JNI_TRUE);
    

    Další věc je obdoba metody Class.isAssignableFrom(): IsAssignableFrom. Praktický rozdíl oproti IsInstanceOf spočívá v tom, že IsAssignableFrom pracuje nad dvěma třídami a nepotřebuje instanci.

    jclass jlObject = env->FindClass("java/lang/Object");
    jclass jlString = env->FindClass("java/lang/String");
    
    assert(env->IsAssignableFrom(jlString, jlObject) == JNI_TRUE);
    

    Pak ještě máme tyto funkce:

    • GetSuperclass – k předané třídě vrátí rodiče této třídy; pokud rodič neexistuje (například u java.lang.Object), vrátí NULL.
    • DefineClass – obdoba ClassLoader.defineClass(): načte předaný bajtkód jako novou třídu. To už je taková "vyšší dívčí".

    Vytváříme instance

    link

    K čistému vytvoření instance slouží funkce AllocObject – té dáme jclass a z druhé strany vyleze jobject. Obráceně funguje GetObjectClass, které si vezme jobject a vrátí odpovídající jclass (obdoba Object.getClass()). Dá se očekávat, že při vytváření objektu většinou chceme hned zavolat nějaký ten konstruktor. Od toho slouží trojice funkcí NewObject, NewObjectA a NewObjectV – ty vytvoří objekt a o zavolání konstruktoru se postarají.

    Signatury metod

    link

    Ale než začneme volat konstruktory, je tu ještě jedna funkce, kterou musíme znát: GetMethodID. GetMethodID budeme používat, ať už chceme volat konstruktor nebo obyčejnou metodu. GetMethodID přebírá jclass, název metody (v případě konstruktoru používáme <init>) a její signaturu. Vrací pak jMethodID (nebo NULL a výjimku navrch), které potřebujeme, kdykoliv k nějakému volání metody dochází.

    jmethodID GetMethodID(JNIEnv *env, jclass clazz, const char *name, const char *sig);

    Název metody name je docela jasná věc, se signaturou už je to horší. Takže se ještě naučíme tvořit signatury – taková signatura vypadá následovně: (argumenty)návratový_typ. Návratovým typem konstruktorů je void. K vytváření signatur využijeme tabulku, jež jsem ukázal ve druhém díle tohoto seriálu (tabulka primitivních datových typů, sloupeček identifikátor), kterou si pomyslně rozšíříme o tyto dvě speciality:

    • Identifikátor návratového typu void je V
    • Identifikátor instance objektu je Lidentifikátor_třídy;, přičemž identifikátorem třídy se myslí to samé, co jsme na začátku tohoto článku předávali funkci FindClass. Příklad pro java.lang.String: Ljava/lang/String;. Nezapomínejte na středník!

    Argumenty dáváme přímo za sebou, metoda void metoda(int i1, String s2, float f3) tedy bude mít signaturu (ILjava/lang/String;F)V. Následujícím způsobem tedy najdeme konstruktor Integer(String s) (třída java.lang.Integer):

    jclass jlInteger = env->FindClass("java/lang/Integer");
    jmethodID konstruktor = env->GetMethodID(jlInteger, "<init>", "(Ljava/lang/String;)V");
    

    Voláme konstruktor

    link

    Konečně už máme vše potřebné pro vytvoření objektu. Jaký je ale rozdíl mezi NewObject, NewObjectA a NewObjectV?

    • jobject NewObject(JNIEnv *env, jclass clazz, jmethodID methodID, ...)

      Funkce s variabilním počtem argumentů. Hned po ID metody tedy začneme předávat argumenty.

    • jobject NewObjectA(JNIEnv *env, jclass clazz, jmethodID methodID, jvalue *args)

      Přebírá argumenty jako odkaz na začátek pole objektů jvalue. jvalue je ve skutečnosti céčkový union, takže jeho použití vypadá následovně:

      jvalue args[3];
      
      args[0].i = 5;
      args[1].l = myString;
      args[2].f = 3.0f;
      
      // a můžeme předat args
      

      Využijeme při tvorbě různých wrapperů.

    • jobject NewObjectV(JNIEnv *env, jclass clazz, jmethodID methodID, va_list args)

      Funkce, která přebírá seznam variabilních argumentů :-) Pokud děláme nějaký jednoduchý wrapper kolem NewObject a naše funkce taktéž přebírá variabilní počet argumentů, bezpracně jej můžeme poslat dál v podobě va_list. Používání va_list už je mimo rozsah tohoto článku. Vztah mezi NewObjectV a NewObject je jako mezi vprintf a printf.

    Takže konečně vytvořme objekt:

    extern jstring myString;
    
    jclass jlInteger = env->FindClass("java/lang/Integer");
    jmethodID konstruktor = env->GetMethodID(jlInteger, "<init>", "(Ljava/lang/String;)V");
    jobject ii = env->NewObject(jlInteger, konstruktor, myString);
    

    A máme na světě svůj první vlastnoruční objekt, respektive lokální referenci na něj! Náš kód je obdobou tohoto javovského kódu:

    Integer ii = new Integer(myString);
    

    Na volání ostatních metod se podíváme příště, tentokrát nám ještě zbývá čas na výjimky.

    Výjimky

    link

    Seznam možných výjímek po volání JNI najdete v dokumentaci. Výjimky pak ještě může házet volání libovolné javovské metody. Protože je JNI céčkové API a C výjimky nemá, musíme výjimky ošetřovat ručně. Prvním krokem je vědět, jestli k výjimce došlo. Jednoduchá funkce ExceptionCheck nám v tom udělá jasno.

    
    jclass jlInteger = env->FindClass("java/lang/Integer");
    if (env->ExceptionCheck() == JNI_TRUE)
    {
    	cerr << "Pohroma!!!\n";
    	// ...?
    }
    

    Často ale chceme s výjimkou rovnou pracovat. V takovém případě můžeme ExceptionCheck rovnou přeskočit a přikročit k ExceptionOccurred, které nám vrátí nějakého potomka java.lang.Throwable. Nesmíme ale zapomínat JNI říci, že jsme se o výjimku postarali. Tentokrát jsme už chytřejší než v předchozí ukázce a zavoláme ExceptionClear. Před vymazáním pamatáky po výjimce ještě ale použijeme (ladící) funkci ExceptionDescribe, která na stderr vypíše popis výjimky a její zásobník volání. Ušetří nám to volání oblíbeného printStackTrace().

    jclass jlInteger = env->FindClass("java/lang/Integer");
    if (jthrowable ex = env->ExceptionOccurred())
    {
    	cerr << "Pohroma:\n";
    	env->ExceptionDescribe();
    	env->ExceptionClear();
    }
    

    Dobrá rada: jakmile máte daný jthrowable "v ruce", okamžitě (respektive hned po ExceptionDescribe, pokud jej používáte) volejte ExceptionClear. Může se stát, že v obsluze výjimky budete např. najednou chtít zavolat nějakou javovskou metodu, dáte takový kód před ExceptionClear a pak se budete divit, jaktože se to chová divně a kolabuje to. Pokud máte v JNI výjimku, musíte ji nejprve odstranit, než budete dělat něco dalšího!

    Házíme výjimky

    link

    Poslední věcí dnešního článku je výjimky nejen chytat, ale i házet. Na to existují dvě funkce: Throw a ThrowNew. První si od nás vezme libovolný jthrowable a po ukončení naší nativní funkce poletí javovským kódem výjimka. Druhá funkce usnadňuje házení výjimek tím, že výjimku pro nás ještě vytvoří. Předpokladem pro užití ThrowNew je to, že třída výjimky, kterou chceme hodit, má konstruktor, který má jediný argument řetězec s popisem chyby. V ostatních případech musíme konstrukci výjimky provádět sami. Příklad se ThrowNew:

    jclass jlException = env->FindClass("java/lang/Exception");
    env->ThrowNew(jlException, "Stala se strašlivá chyba!");
    

    Popis chyby předáváme jako řetězec v UTF-8. Tento kód je obdobou javovského throw new Exception("Stala se strašlivá chyba!");.

    Co bude příště

    link

    Příště začneme volat metody a pokud zbyde čas, tak se podíváme i na přístup ke členským proměnným.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    22.12.2010 06:19 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 4

    V řetězci signatury konstruktoru chybí první a třetí argument:

    jmethodID konstruktor = env->GetMethodID(jlClass, "<init>", "(Ljava/lang/String;)V");
    jobject ii = env->NewObject(jlInteger, konstruktor, 5, myString, 3.0f);
    Luboš Doležel (Doli) avatar 22.12.2010 11:04 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Java Native Interface: propojujeme Javu a C/C++ – 4
    Díky za upozornění, tohle místo jsem přepisoval a přepsal jsem ho blbě. Původně mělo jít o new Integer(myString). Opravím to.
    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.