Portál AbcLinuxu, 7. května 2025 12:03

"Vysoce výnosný" elektronický systém

21.6.2005 20:27 | Přečteno: 975× | Ze života

Ministerstvo dopravy zveřejnilo Základní parametry výběrového řízení na generálního dodavatele systému elektronického mýta, podle kterých by se měl vybírat dodavatel systému. Dokument jsem si přečetl a nestačil se divit.

Jak už je na našich úřadech zvykem, technologická neutralita se nenosí a proto si když si dokument stáhnete, musíte disponovat nějakým textovým procesorem, schopným otevřít příslušný proprietární formát (jaký asi?).

Dokument jsem si stáhl, bez problémů otevřel v OpenOffice, a kromě příšerné typografické úpravy mě upoutala ještě jedna věc: uvnitř se dokument nazývá "Městečko BESIPOV láká návštěvníky Autosalonu Brno". Je vidět, kolik pozornosti se přípravě dokumentu věnovalo - u něčeho, co se týká zakázky za řádově desítky až stovky miliard bych čekal trochu vyšší úroveň. Ale co, to jsou jen detaily, podstatnější je obsah.

Nebudu detailně popisovat, jak vypadají podmínky výběrového řízení, to si každý zájemce může přečíst. Nechci teď ani hodnotit to, jak (a zda vůbec) systém elektronického výběru mýtného realizovat. Zmíním se jen o tom, co mě v dokumentu upoutalo:

Mám-li to shrnout, bude se budovat systém, který má zatím (s ohledem na plány EU) nejistou budoucnost, má se stihnout v šibeničním termínu, a hlavně, spotřebuje celou polovinu pěnez jen na to, aby sám sebe udržel při životě. Tohle se mi prostě a jednoduše nelíbí.

       

Hodnocení: -

zatím nehodnoceno
        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

21.6.2005 20:37 Samael
Rozbalit Rozbalit vše 95%
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
No jemu bude nalezet polovina z casti presahujici tech 95%...Alespon tak jsem to pochopil...
Josef Kufner avatar 21.6.2005 20:51 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: 95%
Jo, ja to tak taky pochopil, ale napsane je to dost divne a vykouzlit sse z toho da oboji.
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
Luk avatar 21.6.2005 21:34 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: 95%
Z té druhé věty by se to dalo vyvodit. Ale ta formulace je tak mlhavá, že mě spíš napadá ta (pro stát, tedy i pro nás) horší varianta.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
21.6.2005 20:53 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše polovina pro dodavatele
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Já to pochopil tak, že dodavatel dostane polovinu toho, o co výběr přesáhne 95 procent. To by dávalo smysl. Ale formulace je opravdu hodně mlhavá a v rukou šikovného právníka a úplatného soudce (já vím, že takoví u nás nejsou :-) ) by to mohlo být vykládáno všelijak…

Tak či onak, nedělám si o výběrových řízeních pro velké státní zakázky přílišné iluze. Stejně to vyhraje nějaký starý známý typu ČTc nebo ICZ.

21.6.2005 21:46 petr_p
Rozbalit Rozbalit vše Me zas prekvapilo
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Systém musí umět rozlišovat mezi třemi kategoriemi vozidel…
Takze stat se nesmi rozhodnout pridat dalsi kategorii vozidel. Tomu se rika flexibilni reseni.
Morální životnost technologického provedení OBU nelze očekávat delší nežli 5 let a po této době se proto počítá s nutností generační obměny.
(OBU je ona tajemna skrinka ve vozidle.) Coz sice resi muj prvni problem (pri vymene se namontuje verze podle novych predpisu), ale take dava vyrobci netusene vyhlidky na dlohodobou spolupraci.
Luk avatar 21.6.2005 22:19 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Me zas prekvapilo
Takze stat se nesmi rozhodnout pridat dalsi kategorii vozidel.
Může. Ale firma za to dostane zvlášť zaplaceno.

Ještě k OBU: Ve druhé vlně (2010-14) přijdou i do osobních vozidel. Ne, že by to u těch náklaďáků nevadilo, ale teprve s instalací do osobáků nabyde sledovací mechanismus té správné síly (viz Proč odmítám státní špiclování). Nejdřív jen placení mýtného, vzápětí (nebo i současně) hlídání rychlosti, zákazů vjezdu nebo stání atd. Mezitím také vyhodnocování z hlediska "podezřelých činností" (nikdy nejezdil v noci do západních Čech, to je podezřelé, zaměříme se na něj...).
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
21.6.2005 23:52 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Me zas prekvapilo
Předpokládám, že do kola (šlapacího:-)) mi štěnici nenainstalujou...
-- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
22.6.2005 07:36 Martin Baleja | skóre: 13 | blog: Segmentation_Fault
Rozbalit Rozbalit vše Re: Me zas prekvapilo
Na to bych tak úplně nespoléhal - i na jízdním kole lze překročit povolenou rychlost v obci (vlastní zkušenost;-)) a dokonce i opotřebit vozovku (opět vlastní zkušenost, i když mé "ostatky" byly oppotřebené řádově více:-)) - což je tuším důvod zavádění mýtného.
Why are hemorrhoids called "hemorrhoids" instead of "assteroids"?
Ku8aZ avatar 22.6.2005 12:02 Ku8aZ | skóre: 17
Rozbalit Rozbalit vše Re: Me zas prekvapilo
Navíc se to ani nevylučuje. Většinou platí přímá úměra - čím vyšší rychlost, tím vyšší opotřebení (bohužel, na řidiče-cyklistu se opotřebení ještě tou rychlostí umocňuje :-D)
Čeho se vlastně člověk bojí, když se bojí tmy...? jabber: ku8az AT jabbim.cz
22.6.2005 00:38 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Me zas prekvapilo
Předpokládám, že auta politiků štěnici mít nebudou. Případně jejich záznamy budou neveřejné, protože státní tajemství, a tak dále ...
When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
Luk avatar 22.6.2005 08:59 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Me zas prekvapilo
Tipoval bych spíš, že tam bude speciální verze OBU, která se jen identifikuje, takže jim to tam nebude řvát, že někdo jede bez placení. Zaznamenávat se ale samozřejmě nic nebude (protože i kdyby se to snažili utajit, mohlo by to prosáknout), platit mýtné také nebudou.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
22.6.2005 08:47 Tomáš Tichý | skóre: 16
Rozbalit Rozbalit vše Re: Me zas prekvapilo
Ovšem ten požadavek životnosti také dává možnost to celé po pěti letech vyhodit a začít znovu a lépe, což je u takhle narychlo spíchnutého systému celkem rozumný požadavek :-)
22.6.2005 10:00 petr_p
Rozbalit Rozbalit vše Re: Me zas prekvapilo
Ne, neni. Udelat neco narychlo a pak to vyhodit v tak velkem rozsahu je nejvets nesmysl. Ministerstvo ma pozadovat parametrizovatelny a rozsiritelny system, ktery byde mozne prekvapive parametrizovat a rozsirovat. Protoze v tak velkem mnozstvi neni nejdrazsi kvalitni navrch a vyvoj systemu, ale jeho namontovani do kazdeho auta a mytne brany.
21.6.2005 22:17 nobody
Rozbalit Rozbalit vše a
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Podla mna je to spravene niekomu na mieru.
22.6.2005 09:36 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
Rozbalit Rozbalit vše divne
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zdravim

Me by hlavne zajimalo jak budou kontrolovat tech 95 %. To jako ze by ridic kterymu pri prujezdu pod tim senzorem nepipla krabicka nekde zastavil a poslusne hlasil ze mu nepipla krabicka? Ponekud naivni.

Ja jsem to zprvu pochopil ze dostane pulku z cele castky (nad tech 95%), nejak se to prece zaplatit musi. A ten doplatek do 95% znamena ze firma dostane zaplaceno s odkladem az to opravi a navic jeste zaplati pokutu za polofunkcni system. To je podle me padny duvod udelat ten system funkcni nad 95%.

Jinak to bude jako obyvkle obrovska cerna dira na ktery se napakuje spousta lidi a postavi spousta rezidenci.

Urcite bude 12V a 24V verze, tak si predelam trabanta na 6V a bude po ptakach :-)

P.S.: V tom svym kole ten senzor uz dost mozna mas. To ze nejsi paranoidni jeste neznamena ze po tobe nejdou.

Zdenek
www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
Luk avatar 22.6.2005 16:35 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: divne
tak si predelam trabanta na 6V a bude po ptakach
Klid, trabanty se samozřejmě zakážou :-)
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.