Portál AbcLinuxu, 5. května 2025 23:29
Dnes jsem si jen tak pročítal některé komentáře na winehq.com, náhodou jsem narazil na tento příspěvek od Jasona Greena a najednou mi to došlo.
Za poslední rok se ve wine objevila nová možnost převodu Direct3D "volání" na OpenGL, která se jmenuje GLSL, vyžaduje specifikaci OpenGL 2.0 a vyšší a umožňuje emulovat mnohem pokročilejší Direct3D funkce pomocí OpenGL. V praxi to znamená že bude v budoucnu jednodušší přidat kompletní podporu Pixel a Vertex shaderů verze 2.x a 3.0. Tato "architektura" je v tuto chvíli funkční minimálně jako starší ARB a tak není moc důvodů proč starší verzi používat (bez patřičných úprav v registrech je stále standardně používána architektura ARB). Tím že byla tato architektura do wine přidána, mohlo za poslední cca 4 měsíce wine nechat cedegu daleko za sebou, spousta nových her buď částečně, nebo kompletně, ale stále mnohem lépe funguje právě ve wine.
Všechno má ale nějakou chybu, poslední cca 3 měsíce odebírám mailing list wine-devel@winehq.org a wine-patches@winehq.org abych byl v obraze, za tuto dobu jsem si nevšimnul prakticky žádného dalšího pokroku v architektuře GLSL, připadalo mi to dost divné až když jsem dnes narazil na již zmíněný příspěvek tak mi to došlo.
Jak se tedy v Transgaming zachovali? Nabídli práci Jasonu Greenovi, který napsal podstatnou část GLSL a tím zabili dvě mouchy jednou ranou, první problém byl aby wine nebylo stále dál a dál technologicky před cedegou, druhý aby cedega začala být technologicky před wine, tím že přebrali tohoto člověka toho zdá se docílili, už proběhly po internetu zprávy o tom že v další verzi cedegy bude využita architektura GLSL a to ještě lépe funkční než ve wine.
Co z toho plyne? No pro mě následující dvě věci, že v budoucnu mohu očekávat od wine mnohem méně pokroku v implementaci Direct3D a že Cedegu v budoucnu nikdy nepodpořím. Tento projekt se totiž chová dost odlišně například od Crossover Office, kde lidé pracující pro firmu přispívají patchy a financemi na projekt wine, takovýto postup jsem u projektu cedega ještě neviděl. Dá se říct že je to krásný příklad vykrádání open-source aplikací.
Pokud to firma Transgaming opravdu myslí vážně pak by mohla přebrat ještě další dva hlavní vývojáře Direct3D a tím wine v této části prakticky kompletně zmrazit. Prvním z nich je Henry Verbeet a druhý je Ivan Gyurdiev, bohužel i to by nejspíš prošlo.
Tiskni
Sdílej:
Nepochopitelný by mi připadal opak - tedy že by ten programátor dál pracoval pro konkurenci (to by bylo od něj neetické).Jenže ona to není konkurence. Transgaming by bez existence Wine měla houby. Za neetický se naopak dá považovat přístup "vezmeme z Wine, ale zpátky nic nedáme".
Open source svět se bude muset přizpůsobit komerčnímu světu, naopak to zcela jistě nepůjde.Mohl bys být trošku konkrétnější? Vůbec nevím, co si pod tím mám představit.
Jenže ona to není konkurence. Transgaming by bez existence Wine měla houby. Za neetický se naopak dá považovat přístup "vezmeme z Wine, ale zpátky nic nedáme".No a co? Předchozí licence WINE nic takového nepožadovala. Po změně licence na LGPL už Transgaming WINE "vykrádat" nemůže. Transgaming se chová přesně v souladu s licencí, tu neetičnost nějak nevidím.
Mohl bys být trošku konkrétnější? Vůbec nevím, co si pod tím mám představit.Taky bych nevěděl. Ale myslel jsem tím zhruba to, se musí nějak změnit způsob financování open source projektů. Dosavadní systém je z větší části založený na dobrovolných příspěvcích a to nemůže dlouhodobě dobře fungovat zejména proto, že jako hlavní přednost linuxu je stále vyzdvihován fakt, že se dá získat zcela zdarma (ubuntu vám dokonce pošle CD). Takže linux získává uživatele, kteří za software platit nechtějí nebo je vede k tomu, že za software se platit nemusí nebo snad dokonce nemá. Ten programátor by určitě nešel jinam, pokud by mu někdo nabídl srovnatelné podmínky jako Transgaming. Ale asi se tak nestalo nebo nemohlo stát a to je chyba.
Transgaming se chová přesně v souladu s licencí, tu neetičnost nějak nevidím.Pokud pro vás platí legální => etické, tak opravdu nemá cenu se s vámi na toto téma bavit.
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.