Portál AbcLinuxu, 30. dubna 2025 11:26
Už je to skoro deset let, co mě kamarád přesvědčoval, že bych si z důvodu svého neuvěřitelně špatného smyslu pro orientaci měl pořídit navigaci. Dlouho jsem odolával, až jsem jednu vyhrál v tombole na konferenci o bezdrátových sítích. Uplynulo pár let, a pořídil jsem si k ní i vlastní auto. Už tou dobou byla mapa zoufale neaktuální, až jsem si pod stromečkem rozbalil Garmin N52.
Navigace od začátku fungovala špatně a ztrácela se doslova na každém kroku. Předpokládám jsem, že potřebuje nabrat data z GPS a pak bude vše v pořádku. Když to nepomohlo, podařilo se mi vyštrachat diagnostiku GPS, která mimojiné hlásila odhad přesnosti. Ten odhad nebyl nijak skvělý, v Praze se pohyboval povětšinou mezi 10 a 50 metry a to i v místech, kde by to člověk s ohledem na zástavbu neočekával.
Ale ani tak odhad nevysvětloval nesmyslné chování navigace, která nejenom, že ukazovala špatnou polohu, netrefovala se na správnou silnici, ale často se netrefovala na žádnou. To by se všechno ještě dalo jakž takž vysvětlit tím špatným signálem, ale jednou se prozradila, když mi takto špatně cestu naplánovala. Doslova mi namísto kusu cesty rovně po jediné silnici vymyslela, že ji budu křižovat sem tam jako kdybych letěl vrtulníkem a nemohl se pořád rozhodnout, ze které strany si ji prohlédnu.
Přirozenou reakcí bylo navigaci aktualizovat, třeba něco zblbli v software nebo v mapových datech a dostal se mi do ruky kus, kde ta chyba nebyla ještě opravena. Nepozoroval jsem žádnou změnu v chování. Hledal jsem si ohlasy na internetu a byly veskrze pozitivní a sám bych se k ním přidal, kdyby navigace navigovala po silnicích a pokud možno po těch správných.
Následovalo zjišťování, odkud navigace pochází a návštěva všem dobře známého obchodu Alza. Chybu jsem osobně předvedl na základě nahrané trasy z domova do obchodu a bylo mi vysvětleno, že bohužel u tohoto zboží nelze reklamaci vyřídit na místě. Pak už jsem jen neúměrně dlouho (ač v mezích zákona) čekal na vyřízení reklamace.
Dle další komunikace můžu vyvodit, že se Alza a Garmin shodly na tom, že je navigace zcela v pořádku. Měl jsem si tedy asi místo auta opravdu koupit ten vrtulník.
Navigace nebyla nijak drahá, takže mě zase jednou někdo obral o pro něj nesmyslně malou částku. Předat právníkům? Kvůli podobným vykukům už si delší dobu platím právní pojištění, takže je čas ho zase jednou vyzkoušet.
Právní pojišťovna poslala obchodu pár výhrůžných dopisů, a když se schylovalo k řešení soudní cestou, vyhodnotili, že mají lepší věci na práci, a nabídli mi plnou cenu navigace jako alternativní plnění
Pojištění si platím proto, abych chránil sebe, nikoli proto, abych někoho nutil vést svatou válku. Ač jsem tedy měl technicky možnost toto plnění odmítnout, nepřišlo mi to fér vůči pojišťovně, která tuto formu plnění navrhla a která mi tím de facto vyšla maximálně vstříc.
Takže mám navigaci, která je sice dost nahovno, ale aspoň ji mám v důsledku zadarmo. Obchod je vysmátý, protože jsem se přijetím alternativního plnění vzdal možnosti jít s nimi do sporu na cizí náklady. Výrobce je tím pádem vysmátý taky. Právní pojištění splnilo svůj účel.
Ještě mám pořád cukání kontaktovat nějakou organizaci. Jenže nemám, co nabídnout. Můžu jim samozřejmě přenechat případný zisk, ale cena zboží je příliš nízká, aby to mělo nějakou váhu. Navíc je ten artikl většinou vnímán jako bezproblémový.
Napadá mě, že po téhle zkušenosti asi nikomu nekoupím dárek, aby ho našel nerozbalený pod stromečkem. Zboží je potřeba ihned po koupi vyzkoušet a případně ve lhůtě vrátit. Případně dát dotyčnému jenom poukázku a na potřebu věc ihned vyzkoušet ho upozornit. Na regulérní reklamace zjevně spoléhat nelze.
Pokud jde o navigace, tak mě napadá místo toho použít seznamácké mapy s Androidím telefonem. Není to tak pohodlné a člověk potřebuje datový tarif, ale na druhou stranu takové telefony už se dneska i vyhazují, takže to člověk může dostat zadarmo, a hůř než ten přístroj, co jsem koupil, to navigovat nebude.
Když už mi ta navigace zůstala, budu ji asi používat alespoň jako digitální mapu, případně zkusím, jestli to mimo Prahu nebude fungovat lépe, ale pochybuju. Stačí se podívat, jak navigace zaznamenala průjezd štěrboholskou křižovatkou.
Samozřejmě jsem ještě několikrát prolezl dostupná nastavení a oslovila mě jedna položka, které jsem se dosud vyhýbal a to je reset nastavení. Kupodivu vůbec neresetovala takové věci jako oblíbené destinace, což zcela jistě nastavení je. Zaregistrované trasy mi rovněž zůstaly, takže se můžu kochat chybnou představou navigace o předchozích trasách.
Poté jsem navigaci zkoušel mimo Prahu, což je přinejmenším neprůkazné, ale chovala se tak nějak obstojně. Nějaký kousek jsem v Praze projel bez chyb. Teď se mi projevila chyba krátce po spuštění navigace, což ovšem považuju za přijatelné. Takže jsem vlastně nestihl zjistit, zda se situace zlepšila (například resetem nějakého jinak nedostupného nastavení, špatně nakonfigurovaného už od výrobce) nebo jsem jenom ještě neměl příležitost to dostatečně vyzkoušet.
Nicméně během používání jsem si všiml dalších zásadních nedostatků. Při zobrazování mapy se názvy obcí nezobrazují v zoomu, ve kterém to má smysl a některé se mi nepodařilo zobrazit při žádném zoomu, přestože vím, že danou obec navigace zná. Dále v mapě vůbec nezobrazuje jednosměrky, což člověk potřebuje, když se chce nebo potřebuje odchýlit od trasy, kterou vybrala navigace, což je ve věčně rozkopané nebo něčím ucpané Praze běžná věc. Takže nakonec jako spolujezdec koukám zároveň do navigace a papírové mapy.
Vyhledávání je pak vskutku idiotsky řešené. Když se člověk rozhodne nezadat některý údaj, jako je číslo domu nebo ulice, často skončí na nabídce minimálně desítek destinací seřazených podle abecedy, v nichž je někde schovaný název toho města. Pak už následuje něco, co vypadá opravdu jako vtip, člověk si ještě musí vybrat z nabídky asi dvaceti zcela identických položek s již vybranou destinací. Ale to už jsou klasické chyby ukazující na nevyzrálost software.
Tiskni
Sdílej:
2. ze to navigova horsie nebude, no... na to by som vela nestavil, starsie telefony s Mdiatek chipsetom nielen ze naviguju kade-tade, ale casto aj na volnom priestranstve dlhe minuty nenajdu ziadnu polohu.Jde o to, že už jsem dostal zadarmo dva Androidí telefony, případně můžu zkusit nějaký za pár stovek. Tedy za minimální náklady můžu zkoušet tak dlouho, dokud se jeden nebude aspoň trochu hezky chytat.
MapFactor + přehledné ovládání (menu je složeno z velkých dlaždic), slušná navigace + přehledná mapa + TomTom mapy i OSM, minimálně OSM je často atualizované + navigace pro různá vozidla, detailní nastavení navigace (omezení rychlostí, silnic atd) - mapa nevypadá nic moc (ale zase je asi nejpřehlednější ze všech) - hlasová navigace by mohla hlásit odbočky častěji Nokia Here + vlastní mapy (mají věci chybící na OSM) + přehledné mapy + rychlé + snadný výběr z více tras + dobrá hlasová navigace - vlastní mapy (občas chybí věci, které už jsou na OSM) - naprosto pitomé ovládání, které se v autě blbě používá (menu je prostě rolovací menu), divné změny chování při přepnutí mezi normálním režimem a navigací - v offline režimu nefunguje úplně dobře (kolikrát se mi stalo, že navigace v offline režimu nenašla adresu, kterou v online režimu našla) Be On Road + výběr z více vozidel (ale nemá tolik možností omezení jako MapFactor) + přehledné ovládání jako u MapFactoru + OSM mapy i placené mapy od různých dodavatelů + dobrá hlasová navigace (na výběr dokonce ze dvou českých hlasů) - méně přehledné mapy (i když dost se dá nastavit) - nepříliš časté aktualizace OSM map OsmAnd + dá se nastavit snad úplně všechno + vhodné spíš pro turistiku + nástroje pro úpravy OSM --- navigace vyžírá baterku rychleji než se stihne nabíjet - mizerná hlasová navigace - nepochopitelné nastavení navice - komplikované ovládání Sygic + dobrá hlasová navigace + náhledy křižovatek + výběr z více tras - příšerné ovládání (do auta asi ještě horší než Nokia Here) - moc barviček (mapa vypadá pěkně, ale je méně přehledná) - jenom placené (mapy od TomTom)
Možná jsem tu poznámku ohledně datového plánu nepochopilTa poznámka byla směrem k motivaci, proč použít tebou navrhované možnosti místo toho seznamu. Jak je to s dostupností obou software? Můžu oba stáhnout a nahodit je na libovolný Android? Jak se díváš na ten Osmand?
Jak je to s dostupností obou software?Nemyslím, že by některý ze jmenovaných měl nějaké zvláštní požadavky ať už na HW nebo SW. Konkrétně MapFactor, Be-On-Road a Osmand mám otestované na Huawei Y300 s Androidem 4.1.1 a na Samsungu S4 mini s Androidem 4.2 (origo od Samsungu) a neofiko 4.4.1 a nikdy jsem neměl problém.
Jak se díváš na ten Osmand?Osmandu hodně fandím, protože je opensource, má výborné možnosti nastavení renderování map a celkově si myslím, že má budoucnost, ale spíše jako turistická navigace. Osobně osmand stále rád použiji v případě, kdy jdu na kratší (protože žere baterku) pěší túru, jelikož má pěkné turistické zobrazení a rád ho používám i na zmapování nových cest. Zrovna turistické stezky bývají často nekompletní. Většinou ale navigaci používám v autě a tam jsem z čistě pragmatických důvodů Osmand přestal používat. Nejvíc mi asi vadil zmiňovaný problém s baterkou (dal jsem mobil do nabíječky, zapnul navigaci se záznamem trasy a po několika hodinách mi chcípnula baterka, pak už jsem to nikdy nenechal zajít tak daleko). Navigace a obecně nastavení vůbec jsou pro použití v autě podle mě překomplikované – např. když z nějakého důvodu chci upravit trasu tak chci mít ovládání dost jednoduché na to, abych zastavil u silnice, něco rychle změnil a během pár desítek sekund pokračoval v jízdě (v tom mi nejvíce vyhovuje MapFactor následovaný Be-On-Road). Bohužel s Osmandem to pro mě obvykle znamenalo zastavit, vyndat mobil z držáku, protože ovládací prvky jsou na trefování se prstem do mobilu uchyceného na předním skle malá, chvíli hňápat po displeji a pak teprve pokračovat v cestě. Krom toho mě osobně při navigaci v autě vyhovuje 3D pohled, který Osmand jako jediný ze mnou popisovaných aplikací nemá. Hlasová navigace u Osmandu je docela bída – TTS pro češtinu není a nahraný hlas působí nepřirozeně a při jízdě mě občas poměrně dost rušil. Relativní drobností už je to, že výpočet trasy je poměrně pomalý.
Ohledně hlasové navigace, OsmAnd si "rozumí" se soubory pro TomTom, konkrétně třeba s Eliškou. Podmínkou je, že se soubor musí rozbalit. Na Google Play bývala aplikace OsmAnd Voice Import, která to uměla, ale zdá se, že už jí někdo odstranil
Rozbalit by to měl dokázat snad jakýkoli program na tvorbu hlasů pro TomTom. Možná by se dalo domluvit s Navigovat.cz. A v nejhorším případě mám Elišku někde rozbalenou
Ohledně hlasové navigace, OsmAnd si "rozumí" se soubory pro TomTom, konkrétně třeba s Eliškou.Díky, o Elišce jsem nevěděl, to na co jsem narazil dřív bylo něco extrahovaného přímo z TomTomu, což asi nebylo úplně legální.
No nevím, to s tou baterkou u OsmAndu se mi nějak nezdá. Baterka v mym střepu mi při navigaci vydrží asi dvě hodiny (100% -> 0%) a nikdy se mi nestalo, že by se mi baterka při nabíjení vybíjela.
Takže asi žravější telefon
Kdoví co to dělá na pozadí, ale chápu. Pod frází "žravější telefon" jsem narážel na to, že můj se dokáže dobíjet i když pracuje na 100%, takže to moje CPU nejspíš nebude zrovna rychlík
Mno, je pravda že si vykreslí určitě všechny dlaždice po obvodu, ale nikam dál nemá důvod jít. Samozřejmě je problém když se mapa zoomuje podle rychlosti, potom ten nárůst výpočtů může být hodně znát. Ale i tak, jakmile má vykresleno, tak by měl zastavit (v růžku je animace ukazující jestli vykresluje nebo čeká) a uklidnit se. Zítra půjdu po práci na poštu, tak to zkusím prozkoumat, natáčení podle pohybu beru jako samozřejmost a používám ho pořád.
A kdyby se to chovalo divně, tak bych teoreticky moh přibastlit k mobilu ampérmetr
I kdyby se splet, tak už (hurá!) stačí podržet prst na mapě a přidat průjezdní bod Hlavně že už jsou pryč ty doby, kdy se 100km trasa počítala 10 minut.
Je pravda že kdysi mi to taky dělal, ale od vylepšení plánovače (opravdu už nevím kdy to bylo) už se mi to snad nestalo.
Tehdy to bylo horší v tom, že vyhnutí se znamenalo několik minut přepočítávání trasy. S rodiči jsem se takhle jednou (asi dva roky zpátky) snažil dostat z Prahy, na křižovatce jsme špatně odbočili, jeli krokem v koloně někam do horoucích pekel, tam jsme se otočili a jeli v koloně zpátky. Dostat se zpátky na křižovatku trvalo několik minut a ani za tu dobu nestihnul OsmAnd trasu přepočítat, takže jsme jeli naslepo. Najednou se chytnul, uznal že jedeme trochu jinak než navrhoval a začal počítat znova. To už jsme ho vypnuli a jeli radši podle značek. Když jsem podle něj jel před pár měsíci, tak už počítal rychle a bez chyb.
Co ovšem není offline, je ta navigace.Offline není navigace, ale vyhledávání už ano. Pro jízdu autem je to asi stále k ničemu, ale na pěší navigaci po městě je to docela dobře použitelné.
k tomu si musí udržovat model oběhu satelituTím myslím přesně tohle. Ale ohledně složitosti mě to přijde jen o málo náročnější než realtime GSM (frequency hopping, kódování hlasu/dat apod.), ale spotřeba vf části bude u vysílače mnohem vyšší než u přijímače (GSM navíc potřebuje obojí). U mobilu to GPS jinak nefunguje? (pokud k tomu neběží GSM?). Jestli jo, tak ano bude to žrát víc, ale takovej bazmek bych v mobilu nechtěl
Tak si počkáš o chvilku déle, než to trasu upočítá.Nebo než se to upeče, ne? Zkusit to samozřejmě můžu, ale ten seznam tam běhal úplně hladce, když v tom ještě byla simka.
Netuším co máš za stroj, já jedu na úplně prvním Samsung Galaxy Ace (bez "i"), mám tam CyanogenMod 11 a Osmand funguje "použitelně". Pravda, spuštění trvá pár vteřin, mapa se taky nevykreslí okamžitě, ale vzhledem ke stáří telefonu je to pořád fofr. Pro ty co chtějí navrhnout Sygic - ten mi tam pro jistotu nechtěl stáhnout mapy a klidně při pohybu v menu spadnul. Netuším proč, ale to rozhodlo pro Osmand, který prostě funguje.
Naschvál jsem teď zkusil přesunout OsmAnd do interní paměti (sbohem několik aplikací) a je to o něco rychlejší. Ale musel bys vyzkoušet, třeba ti to pojede líp, třeba hůř.
Při prohlížení mapy to vykreslování trochu brzdí, ale při navigování je to v pohodě - mám nastaveno aby se mapa podle rychlosti odzoomovala, takže stíhá vykreslovat i když se telefon zamyslí.
Kdyby ti náhodou vadilo omezení na 3 mapy, tak pohledej verzi z F-droid
Našel jsem akorát tohle, třeba by to fungovalo, zmínka o Trendu tam je.
A jinak závidím ty údajně 4GB interní paměti, já se se svýma 160MB můžu jít klouzat. Jen OsmAnd mi teď bere 40MB a tak mi tam zbývá místo jen na pár aplikací.
Naprosto chápu, já se dost zapotil, když jsem po jednom zásahu získal softbrick a pak hledal cesty, jak tu cihličku zachránit. Kupodivu nejhorší bylo držet dvě nebo tři tlačítka najednou a přitom zastrčit baterku.
Pro ty co chtějí navrhnout Sygic - ten mi tam pro jistotu nechtěl stáhnout mapy a klidně při pohybu v menu spadnul.Sygic je podle mě strašně přeceňovaná navigace. Z vlastností by se dal vyzdvihnou asi jen náhled křižovatky a možnost výběru mezi alternativními trasami. Ale nakonec navigaci v pruzích by měly s placenými mapami umět i ostatní navigace (akorát já jsem si zatím vystačil s OSM a když OSM nestačilo, tak jsem aspoň silnici zmapoval), alternativní trasu si člověk snadno vyrobí vložením průjezdního bodu/zakázáním cesty/změnou parametrů navigace a zbytek jsou kraviny typu head-up display nebo texturované 3D modely budov, se kterými se v mapě nedá vůbec vyznat.
Sice jsem Sygic viděl jen z rychlíku, ale podle popisu očividně o nic nepřicházím. Díky
To já zase slyšel, že třeba na Rusko je OSM nejlepší, protože je tam zakreslená každá cesta, zatímco třeba TomTom tam má pár lepších silnic a jinak nic.
+1
koupil jsem si tech veci od garminu uz nekolik a radu cizich jsem take pouzival - o kvalite zarizeni, ktere jsem mel v ruce (cca 10 garminich pristroju ruzneho typu), nemam nejmensich pochybJestli chceš, prodám ti ten svůj za 70% kupní ceny.
a) outdoorova rada je vyrazne kvalitnejsi nez ta "do auta" - to by asi i davalo smyslTo je pravděpodobné, ale podle mě to dostatečně nevysvětluje situaci.
b) pokles kvality v posledni dobe - ale to by se asi projevovalo jinakPokles kvality může být i selektivní. Jsou firmy, které si dobrovolně kazí jméno tím, že prodávají levné šmejdy pod hranicí použitelnosti, a zároveň se snaží prodávat premiové řady na zcela jiné kvalitativní úrovni.
c) chyba uzivatele - to je dost mozne, pouzivat navigaci neni trivialniVyloučeno. Tato navigace má triviální ovládání, nemá prakticky žádná pokročilá nastavení, je aktualizovaná, při reklamaci byla stále zapnutá bez změny nastavení po cestě, na které se chyba rovněž projevila, v Alze navigaci pouze vypli a předali servisu Garminu. Ve stejném autě předchozí navigace i mobilní telefon fungovaly přinejmenším podstatně lépe, navíc obojí morálně zastaralé přístroje. Tudíž měli v Garminu všechny potřebné informace a vyjádřili se pouze ve smyslu, že navigace funguje zcela správně.
d) mas proste vadny kus a u garminu to kontrolovala nejaka demotivovana levna pracovni sila, jak je v korporacich bezneTo je asi nejpravděpodobnější vysvětlení. Ovšem i na to jsou opravné prostředky a já jsem využil všech, které mám při kontaktu s prodejcem. Jestli máš nějaký tip, kde se bavit s někým kompetentním přímo z Garminu, asi by to stálo za pokus. Jednak by dostali šanci napravit chybu reklamačního technika a jednak mi ovládání té navigace velmi vyhovuje.
ta navigace neumoznuje ani volbu souradnicoveho systemu?Nejsem si toho vědom a nevím, proč bych to měl potřebovat.
v tom pripade bych to snad ani nenazyval navigaci :)Tak můžeš tomu říkat třeba autobus, ale lidi ti asi budou špatně rozumět.
K tomu aby ses dostal na správné místo nebo věděl kde jsi, kdyz mas mapu či souřadnice v jiném než defaultnim systémuNevidím důvod takové věci řešit, když mám celou konfiguraci i mapy od výrobce a navíc to zjevně sedí.
pavlix: zkusil bych vypnout „keep on road“Pokud vím, tak tam taková volba není, hledal jsem ji, abych ji zapnul, když se mi zdálo, že se to málo snaží zůstat na cestě oproti předchozí navigaci.
a pokud není, tak bych to vyhodil/prodal :)Já jsem si kdysi říkal, proč je cokoli, co koupím na Aukru totální shit, i když je to třeba úplně nové. :)
imho nejlepsi z bezne dostupnych navigaci (ovsem zasadne pouzivam outdoorovou radu)Bejvavalo (viz foto)
pouzivam v lese, v aute i na mori, kde je na spravne navigaci clovek zavisly zivotem (i kdyz samozrejme pro pripad vypadku techniky umim navigovat i neelektronicky)Pri prochazce po jihomoravskych loukach clovek nastesti na outdoorove navigaci zavisly neni.
V autě ji nepoužívám, stačí mi varování některých známých, kteří podle pokynu zahnuli někde do pole, aniž by se dívali na cestu.Tak s tím bych se moc nechlubil, ale je fakt, že jsem výjimečně nemohl jet z Brna vlakem kvůli blbému času a Student Agency s náma taky vjeli do pole.
Na mobilu Samsungu to je někdy dobré, když potřebuju dohledat něčí adresu a nejsem si jist jednosměrkami.Mimochodem to mě taky mrzelo, než jsem zjistil, že to je úplný šmejd, že ta navigace nezobrazuje jednosměrky. Takovéty androidí navigace, zobrazují všechny jednosměrky?
že se pomalu jeden odnaučí koukat kolem sebe.To mi nehrozí, ještě jsem nezačal koukat kolem sebe v tom smyslu, ve kterém píšeš, a ztratit se dokážu i na známé trase.
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.