Portál AbcLinuxu, 19. dubna 2024 16:18


Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
10.8.2005 23:20 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše 4. Dokumentace
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nevím, jestli znáš knihu Rozumíme Unixu. V ní Jon Lasser začíná právě čtením dokumentace, tj man, info a web. Přestože se mi zpočátku toto rozdělení zdálo nelogické, dnes už je chápu a přimlouval bych se za ně i v této on-line učebnici. Ale rozhodně bych čtení dokumentace zařadil před skriptováním v shellu.
When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
vladka avatar 10.8.2005 23:24 vladka | skóre: 23 | blog: vladimiruv | Hlučín, Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: 4. Dokumentace
Lassera znám, je můj oblíbenec. Tvůj názor sdílím. Proberu to s Honzou.
The ability to mumble about inodes is the key to social success at a UNIX gurus' cocktail party.
vladka avatar 10.8.2005 23:34 vladka | skóre: 23 | blog: vladimiruv | Hlučín, Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: 4. Dokumentace
Zařídíme se skoro podle tvého doporučení. Dokumentaci posuneme patřičně nahoru. V blogu to ale dnes měnit nebudu.
The ability to mumble about inodes is the key to social success at a UNIX gurus' cocktail party.
10.8.2005 23:36 zenek | skóre: 8 | blog: Hello_world
Rozbalit Rozbalit vše Re: 4. Dokumentace
Souhlas. Ta knizka je super :). A man a apropos jsou asi nejdulezitejsi prikazy :)
Stop Skype Plague. , moje Jabber ID: zenek.k@jabbim.cz. Nejlepší XMPP server. DRM.
10.8.2005 23:24 zenek | skóre: 8 | blog: Hello_world
Rozbalit Rozbalit vše Filesystem
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zrovna dneska jsem byl za kamosem ze mu pomuzu nainstalova Ubuntu, ze mu to nejde... Bohuzel jim vypadly pojistky (zeby Microsoft sledoval nasi ICQ komunikaci? ;)))))) ), tak jsme jen pokecali, co mu to vlastne nefunguje a rikal, ze mu to hlasi neco pri vybirani oddilu.

Nakonec jsem zjistil, ze mu nikdo nerekl, ze GNU/Linux potrebuje vytvorit sve vlastni oddily.

Jo a taky se me ptal, kde stahne ICQ klienta. Tak jsem mu rekl, ze do Linuxu nic stahovat nemusi (zvlast do debian-based Ubuntu), ze by to mel mit v distribuci.

A do tretice nevedel, kde hledat windows oddily...

(mam to ted cerstve v pameti, tak na to radsi upozornuju, i kdyz ta temata vypadaji, ze to do nich nekde spadne... Ale nechtel jsem si to nechat pro sebe)

(jo a ten kamos je ve windows relativne pokrocily)
Stop Skype Plague. , moje Jabber ID: zenek.k@jabbim.cz. Nejlepší XMPP server. DRM.
10.8.2005 23:26 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem
Instalace bude určitě ve druhé části, stejně jako windows oddíly a instalace ICQ klienta. Něco by ovšem mohlo být už v tom prvním vysvětlení.
Copak toho není dost?
elviin avatar 10.8.2005 23:48 elviin | skóre: 29 | blog: elviin | Plzeň-Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem
K tomu bych dodal, ze by mozna bylo dobry k tem manum a aproposum pridat ze zacatku, jak nahodim IRC + kanaly nebo ICQ, protoze to je dobrej zaklad pro komunikaci s lidma. Vubec by se mel ze zacatku probrat internet, protoze jakmile jede pripojeni, pak je z pulky vyhrano. Mozna by se hodil nejakej odkaz v tech odkazech nazacatku na stranku, kde by byl seznam podporovanyho hw, jmenovite modemu. Ale to je jen takovej brain dump.
vladka avatar 10.8.2005 23:56 vladka | skóre: 23 | blog: vladimiruv | Hlučín, Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Filesystem
No, vzhledem k tomu, že půjde o hypertext, bude snad možné občas někde na něco poukázat, aniž bychom do každé kapitoly museli vměstnat celou příručku.

Jinak díky, povedeme v patrnosti.
The ability to mumble about inodes is the key to social success at a UNIX gurus' cocktail party.
11.8.2005 00:00 Pmx
Rozbalit Rozbalit vše Pořadí
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Já si představuji knihu tak, aby se postupně zvyšovala obtížnost a hloubka. V počátku aby byly popsány jen ty nejnutnější věci, aby uživatel byl schopen alespoň jednoduché věci, např. poslat z linuxu e-mail s přílohou předem napsanou v oowriteru :) V další části už o něco podrobněji, třeba hustě okomentované návody jak se připojit na internet apod., o shellu jen zmínka a opravdu drobný úvod (jen k rouře, man+info), ale v už v této části bude shell lehce použit (ve smyslu lehký na pochopení). Pak už začít znalosti skutečně důkladně prohlubovat, součásti systému, síťování podrobně atd.. Z počátku knihy se bude na její pomyslnou druhou část často odkazovat. To je moje představa, přestože víceméně shodná s uvedenou kostrou, musel jsem to prostě napsat:) (rozdílnosti ale jsou, např. uživatele by podle uvedené kostry bolela hlava z démonů a procesů dříve, než si na něco klikne v X). Začátek učebnice prostě aby byl tak nějak i pro lidi, co se s Linuxem setkají jen v práci/v knihovně/kdekoli, ne kteří si ho instalují doma.
11.8.2005 00:23 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pořadí
No já si zase myslím, že Shell je dobrý začátek.
m$ lipo $m avatar 11.8.2005 01:03 m$ lipo $m | skóre: 19 | blog: čaj o páté | Redmond
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pořadí
nejak v textu unikla vazba GNU/Linux je to pouze v uvodu a dale se to jiz nevyskytuje pokud si na toto spojeni zacinajici zvykne hned od prvopocatku sve snahy naucit se tento OS tim lepe takze se primlouvam aby se tento nazev uzival vsude pokud nebude rec vyhradne o jadru
Albuquerque, New Mexico (April 4, 1975)
11.8.2005 01:09 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pořadí
To bude tím, že jsem tu osnovu původně sepsal já a ten úvod blogu psal vladka :-) Osobně bych tedy význam vazby GNU/Linux poznamenal, ale jinak bych mnohem raději používal běžnější a příjemnější prostý Linux. Uvidíme, taky otázka.
Copak toho není dost?
11.8.2005 01:17 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pořadí
Ach jo. Opravdu si myslíte, že je naprosto nezbytně nutné do toho zatahovat "politiku"?
vladka avatar 11.8.2005 01:30 vladka | skóre: 23 | blog: vladimiruv | Hlučín, Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pořadí
Právě jsme se s Honzou po lítém flame dohodli, že problematiku (GNU/)Linuxu obzvláště velmi pečlivě zvážíme.
The ability to mumble about inodes is the key to social success at a UNIX gurus' cocktail party.
11.8.2005 01:41 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pořadí
Jsem pro rozlišování Gnu/Linux vs Linux
11.8.2005 01:54 zenek | skóre: 8 | blog: Hello_world
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pořadí
Taky pro (chápu-li pojem rozlišování správně)
Stop Skype Plague. , moje Jabber ID: zenek.k@jabbim.cz. Nejlepší XMPP server. DRM.
16.9.2005 11:06 Alless
Rozbalit Rozbalit vše GNU/Linux vs. Linux
Sem v linuxu docela začátečník a když sem objevil tuhle učebnici tak sem se zaradoval.

Nic méně sem neměl sílu dočíst ani tuto první diskusi, která mi přapadá až na pár přízpěvků ze záčátku uplně zbytečná (aspoň pro začátečníka). Možná by nebylo špatný to promazat a uzavřít nějak kapitolu GNU vs. Linux (pokud se tak už nestalo, ještě sem se nedostal na konec). Akorát se tu předháníte ve znalostech historie a jakej výklad je lepší. Výsledek je dlouhej text bez informační hodnoty.

Jestli ta učebnice má být pro lidi jako já, tak sem pro to vysvětlit co je co a pak psát zkráceně Linux ikdyž to třeba není uplně přesný označení, čte se to líp.
11.8.2005 06:55 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pořadí
Jsem proti. :-) Linus vytvoril Linux, to az po x letech k nemu RMS pripojil znacku GNU. Me osobne tohle honeni Stallmanova ega moc nebere.

Jasne, urcite je treba vysvetlit vztah Linuxu a GNU, ale vazne si nedovedu predstavit, ze v kazde vete se bude psat GNU Linux tohle a GNU Linux tamhle. Vite jak to bude pusobit na normalniho cloveka? Kdyz se tohle nastavuje v GNU&bsp;Linuxu takhle, jak to mam nastavit v Linuxu? Proste vetsina bude GNU povazovat za nejakou distribuci jako je Fedora ci Mandriva.
Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
11.8.2005 08:28 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pořadí
Linus vytvoril Linux, to az po x letech k nemu RMS pripojil znacku GNU

FUD! A od tebe bych to tedy nečekal.

GNU systém byl napsán dávno před Linusem, a to RMS a spol. Linus doplnil jen jednu komponentu, se kterou měli problémy: jádro.
11.8.2005 08:49 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pořadí
Mozna jsem se nevyjadril presne. Jasne ze GNU tu bylo nejmene 8 let pred jadrem 0.0.1. Ale termin GNU Linux zacal RMS prosazovat az po nekolika letech. Ze zacatku se systemu proste rikalo Linux. Spojeni s projektem GNU sice probehlo jiz v roce 1992, ale ja mel na mysli branding GNU. Pamatuji si to dobre, protoze jsem to kdysi prekladal do Kernel traffic. Takze me prosim neobvinuj z FUD.
Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
11.8.2005 09:05 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pořadí
Aspon jeden link, ktery vysvetluje, co jsem mel na mysli.
Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
11.8.2005 09:25 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pořadí
Tos asi překládal pozdější diskusi z konce roku 1999, protože v diskutovaných časech žádný Kernel traffic nevycházel.

Už v roce 1992 Yggdrasil používal označení Linux/GNU/X, označení GNU/Linux začal používat Debian v roce 1994 -- přičemž to Ian Murdock neměl ze své hlavy, ale přijal požadavek RMS. Kdy s ním poprvé přišel, to nevím. V každém případě tvých několik let jsou jeden až dva, což je doba, kterou trvalo vyjasnění/vyhrocení situace po připojení Linuxu ke GNU. Není to žádné ,mnohem pozdějí`.
11.8.2005 14:19 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pořadí
Jenže to, co je dnes politicky nekorektními jedinci označováno jako Linux a politicky korektními jako GNU/Linux není zdaleka jen jádro + GNU programy. Je tam typicky celá řada dalších knihoven a programů, které nejsou jádro ani GNU. Takže označení GNU/Linux není o nic přesnější než Linux, je jen matoucí…
11.8.2005 08:36 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pořadí
Jasne, urcite je treba vysvetlit vztah Linuxu a GNU, ale vazne si nedovedu predstavit, ze v kazde vete se bude psat GNU Linux tohle a GNU Linux tamhle.

Jistě. Píšeme-li totiž o GNU systému a nepíšeme zrovna o jádře, není zapotřebí Linux vůbec zmiňovat, stačí napsat, že nějakou vlastnost má GNU sed, gawk, a pod.

Stejně bude technicky vzato víc knihy o GNU než o Linuxu.

Vite jak to bude pusobit na normalniho cloveka? Kdyz se tohle nastavuje v GNU&bsp;Linuxu takhle, jak to mam nastavit v Linuxu? Proste vetsina bude GNU povazovat za nejakou distribuci jako je Fedora ci Mandriva.

Přesně naopak. Cílem je vysvětlit to. Čtenář si bude myslet, že GNU je nějaká distribuce, právě když se nevysvětlí, co je GNU. Když se mu to vysvětlí, tak si to myslet nebude.
11.8.2005 09:51 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pořadí
Cílem je vysvětlit to.
Což se ovšem nemusí křížit s tím, že by se pro účely příručky akceptovalo označení celého systému jako Linux. Role GNU může být vysvětlena v kapitole Historie (včetně odstavce o názvech).
11.8.2005 10:05 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pořadí
Já si hlavně myslím, že málokdy píšeš o GNU/Linuxu. Většinou píšeš o Linuxu (jádře), části GNU systému (bash, tar, gcc, ...) nebo nějaké aplikaci, která není ani jedno a typicky je společná všem *nixům -- např. X Window System. V prvním případě se do toho nemá plést GNU, v druhém Linux a ve třetím záleží na situaci, ale nejlépe ani jedno.
11.8.2005 10:59 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pořadí
No právě. Ze začátku vím jen že je nějaký "Linux". Asi se "to" chci naučit, zkusit a zjistit, jestli to je pro mne. Linux jsem slyšel, ale mně prodali Fedora, Debian, Mandrake...? Pokud nahlednu na doporučení do diskusí, tak zjistim, že podle mnohých mám nepoužitelnou hrůzu. Pokud to rozdejchám, tak se dočtu, že se učím GNU a Linux je "nějaký jádro" a .. hele... Já nemám ani jedno, na obrazovce se píše, že mám KDE (a vyhledácač mi opět najde, že je to šmejd). Tak co mám? Linux, Mandrivu, GNU, Gnome... ještě že mám konzoli... aha, ona to vlastně není zcela přesně konzole...
Omlouvám se, ale jen aby ta jednoduchá uživatelská příručka neměla na úvod sto stran historie, filosofie, sémantiky...
11.8.2005 12:29 zenek | skóre: 8 | blog: Hello_world
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pořadí
Je to holt složité... Ale na druhou stranu - myslím, že je dobré, aby lidi instalující distribuci GNU/Linuxu věděli, že je to dobré nejen kvalitami software, ale i tím že je to svobodný software/open source. Třeba by pak první věc, kterou udělají nebude otázka, kde sehnat uwarezenou Cedegu nebo ovladač na winmodem :)

A co se toho zmatku týče: to by bylo taky vhodné vysvětlit nějak dostatečně obecně a stručně, ale tak, aby lidi neříkali "Používám Linuxy"

A možná taky rozdíl mezi přístupem distribucí jako Debian, Gentoo a Mandriva, FC, Linspire.
Stop Skype Plague. , moje Jabber ID: zenek.k@jabbim.cz. Nejlepší XMPP server. DRM.
11.8.2005 13:46 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pořadí
No já používám Linuxy (Vícero jader Linux.) Někde mám ještě pořád 2.4ku.
11.8.2005 07:07 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
Rozbalit Rozbalit vše shell v uvodni kapitole
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
bash, podrobnější popis práce s ním (jak psát příkazy, proč zhruba co dělá, nastínit existenci aliasů, skriptů, proměnných, směrování výstupu a vstupu...).
Nemyslím, že takto pojatá kapitola patří do první části. Ta mi zatím připadá jako úvodní, vysvětlující základní pojmy. A najednou mezi takhle stručnými a přehlednými kapitolkami se objeví jedna, která jde do hloubky a zabírá více místa, než všechny ostatní dohromady.

Prostě já bych doporučoval, aby celá první část zůstala jen u vysvětlování základních pojmů. Tuto kapitolu bych přejmenoval na Příkazová řádka a vysvětlil v ní, co je to příkazová řádka a k čemu je dobrá, co je to shell, že příkazy se odesílají enterem, že bash ma doplňování pomocí tabulátoru a že šipkou nahoru si mohu vzít z historie předchozí příkazy.

Základy práce se shellem a skriptování bych přesunul někam do hloubky, později. Je zbytečné a netaktické vylekat čtenáře hned na začátku :-).

Jo, také někde do úvodu bych přidal kapitolku o práci s myší. Spousta začátečníků netuší, k čemu slouží prostřední tlačítko. A totéž se týká konzole (negrafické prostředí). Ta by v úvodní části také měla být vysvětlena včetně triků jako Alt-F1 nebo Alt-Šipka. Tohle nejspíše patří před Xy. Nejdříve vysvětlit, co je to konzole a co grafické prostředí. Probrat konzoli, pak Xy a nakonec dát pár (společných( rad kolem myši.
Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
11.8.2005 08:29 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: shell v uvodni kapitole
Jo! Třeba kopírování myší -- vkládání kolečkem. Genialní, praktické a pochybuju, že na tu funkci přijde někdo sám od sebe. V těch základech řádky je problém pochopit: malý písmena, řazení - příkaz cesta/soubor. S tím lekáním: třeba by tam šla dát ukázka na namlsání (jak si najít a pustit lehce video s milkou u potoka, nebo tak). :-)
11.8.2005 08:50 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: shell v uvodni kapitole
Pravda, mala / velka pismena, to je velmi dulezity rozdil, ktery dela zacatecnikum problemy.
Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
11.8.2005 16:56 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
Rozbalit Rozbalit vše Re: shell v uvodni kapitole
Nemyslím, že takto pojatá kapitola patří do první části. Ta mi zatím připadá jako úvodní, vysvětlující základní pojmy. A najednou mezi takhle stručnými a přehlednými kapitolkami se objeví jedna, která jde do hloubky a zabírá více místa, než všechny ostatní dohromady.

Prostě já bych doporučoval, aby celá první část zůstala jen u vysvětlování základních pojmů. Tuto kapitolu bych přejmenoval na Příkazová řádka a vysvětlil v ní, co je to příkazová řádka a k čemu je dobrá, co je to shell, že příkazy se odesílají enterem, že bash ma doplňování pomocí tabulátoru a že šipkou nahoru si mohu vzít z historie předchozí příkazy.

Základy práce se shellem a skriptování bych přesunul někam do hloubky, později. Je zbytečné a netaktické vylekat čtenáře hned na začátku :-).
Fííí... tohle (Enter, TAB...) jsou veci, ktere se vysvetli na 1 radce u prvniho prikladu, obsahem zbytku kapitoly bude pak co? Teoreticke nahromadeni "zakladu", aniz bude receno, k cemu to muze byt dobre?

Zacatecnik s Linuxem ma nainstalovane distro a hleda, jak zobrazovat, kopirovat, mazat, vytvaret a editovat soubory v CLI, pripadne dalsi uzitecne funkce shellu, jako napr. spousteni skriptu, pouzivani programu na kompresi, zmena prav, jinych atributu atd. atd.

Takze tohle, a take ne stylem "man", tj. vylistovanim vsech moznych funkci v kryptickych formulacich, ale spis pruvodce inteligentniho zacatecnika Linuxem (NAD RAMEC manualu jeho distribuce).

Chcete dat dohromady ucebnici Linuxu nebo Zaklady prace s pocitacem? Cim vice obecnych kecu a prikladu, ktere se nedaji prakticky pouzit (typu jak napsat "Hallo world" nebo na pul stranky rozebirat, ze se prikazy odesilaji stisknutim klavesy Enter), tim hur, zvlast kdyz se tim zaplaca cely zacatek.

Vemte si prece priklad z diskusi tady na ABC a zkuste teoreticka pojednani nebo pro me za me meditace nad funkci klavesy TAB odsunout do Appendixu.
11.8.2005 17:32 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: shell v uvodni kapitole
Chcete dat dohromady ucebnici Linuxu nebo Zaklady prace s pocitacem? Cim vice obecnych kecu a prikladu, ktere se nedaji prakticky pouzit (typu jak napsat "Hallo world" nebo na pul stranky rozebirat, ze se prikazy odesilaji stisknutim klavesy Enter), tim hur, zvlast kdyz se tim zaplaca cely zacatek.

Vemte si prece priklad z diskusi tady na ABC a zkuste teoreticka pojednani nebo pro me za me meditace nad funkci klavesy TAB odsunout do Appendixu.
Precti si starsi diskuse. Jeden zacatecnik psal, jake mel s tim problemy, nez pochopil, ze za prikazem ma zmacknout enter. Tohle opravdu neni samozrejmost pro cloveka, ktery shell/konzoli/command.com nikdy nevidel. A neni jich malo.

Podobne tabulator - naprosto skvela featurka, kteoru by mel kazdy uzivatel Linux znat. I novejsi windowsy ji uz okopirovaly. Tohle patri do zakladu, ne nekam do appendixu.
Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
11.8.2005 18:53 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
Rozbalit Rozbalit vše Re: shell v uvodni kapitole
Precti si starsi diskuse. Jeden zacatecnik psal, jake mel s tim problemy, nez pochopil, ze za prikazem ma zmacknout enter. Tohle opravdu neni samozrejmost pro cloveka, ktery shell/konzoli/command.com nikdy nevidel. A neni jich malo.

Podobne tabulator - naprosto skvela featurka, kteoru by mel kazdy uzivatel Linux znat. I novejsi windowsy ji uz okopirovaly. Tohle patri do zakladu, ne nekam do appendixu.
Snad jsem nepsal, ze to tam byt nema, jisteze ANO, jen je to mozne rici jednou vetou u prvniho prikladu, tudiz si nedovedu predstavit, ze se temito trivialnostmi naplni kapitola "zakladu" - takto mi nejak vyznel tvuj prispevek.

Tj. nerad bych cetl tento styl:

---------------------------------

1. Prikazy

1.1. Potvrzovani prikazu

1.1.1. Potvrzovani prikazu klavesou Enter

1.1.1.1. Z historie klavesy Enter

Klavesa Enter se poprve objevila... bla bla bla bla bla

1.1.1.2. Provedeni potvrzeni prikazu klavesou Enter

Prikazy, pote, co je napiseme do prikazove radky, musime potvrdit stiskem klavesy Enter. Klavesa Enter se vetsinou nachazi na pravem okraji hlavniho bloku klavesnice (obr. 1) a je bud oznacena napisem Enter nebo zalomenou sipkou (obr. 2)...

1.1.1.3 Kterymi prsty ovladame klavesu Enter

Nyni je na case rozebrat si nektere kontroverze probihajici kolem otazky, jakym prstem klavesu Enter ovladame...

1.1.1.4 Doba stisku klavesy Enter

Stisknuti klavesy Enter provadime kratce (prumerna doba stisku klavesy Enter byva kolem...

-------------------------------------

Asi tak :) Kdyz vidim ty rozmachle nabehy do "historie a objasneni terminu", tak aby to neskoncilo podobne ;)
11.8.2005 19:58 ###
Rozbalit Rozbalit vše Re: shell v uvodni kapitole
1.1.1.1. Z historie klavesy Enter
tak tahle kapitolka by me zrovna docela i zajimala :)
11.8.2005 20:56 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: shell v uvodni kapitole
Mea culpa... S tím enter jsem popsal čerstvý zážitek z mého vysvětlování ještě většímu (totálnimu) začátečníkovi. Pochopitelně, původ slova enter (asi latina), historie potvrzovacích příkazů... to snad fakt ne! :-) Prostě příklad, třeba: ls - potvrzení zmáčknutím enter, se stane... ls -a (enter)... "-a" je upřesňující, případně rozšiřující paremetr a ty se najdou v nápovědě přístupné : man ls. Prochází se posuvníkem a návrat zmáčknutím "q"(to také nemusí každý vědět). Další užitečné příkazy jsou ... a jejich použití a nápověda je obdobné.
Stejně tak upozornit na možnosti tabulatoru, kopírování myší... prostě aby to tam bylo. Já nejdřív četl knížku a tak jsem tohle věděl, ale pokud bych si to nepřečetl, tak nevím. A tahle věc má být pro laiky, kteří knížku nemají

Každý přichází s jinými základy a jiné věci jsou pro něj samozřejmé. Třeba má žena (matematik) po té, co jsem jí dlouze vysvětlil, jak vůbec pustit gnuplot, pochopitelně další problémy s použitím neměla. Až do chvíle, kdy jsme museli lehce zapřemýšlet jak to uložit. Grafik se nad Gimpem (stejně tak Photoshopem) lehce ušlíbá, neboť dělá barvy naslepo číslama (jak to nechápu), ale nebude vědět třeba ... jánevímco. Něco, co člověku, pohybujícímu se už nějakou dobu v tomhle světě (nebo zrovna na tohle výrazně nadanému) přijde nepochopitelné.

BTW Snad by bylo dobré také na úvod říct, že množství distribucí, programů dělajících víceméně totéž a grafika-řádka, není pro větší zmatek, ale proto, aby si každý mohl svobodně najít to, co mu nejvíc vyhovuje a případně si stávající upravit.
11.8.2005 19:05 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
Rozbalit Rozbalit vše Re: shell v uvodni kapitole
BTW prelozte pro zacatek tohle, vcetne graficke podoby (taky tim zacnete), a pul prace je hotovo.

Viz genialni uvod:

"Now what?

You have Linux installed and running. The GUI is working fine, but you are getting tired of changing your desktop themes. You keep seeing this "terminal" thing.

Don't worry, we'll show you what to do."

http://www.linuxcommand.org/

Vic uvodu "na uvod" podle me neni treba. Ostatni "uvody" do problematiky Linux a GNU, historie Linuxu... co je to jadro... patri nekam uplne zvlast. Rozhodne ne na zacatek prakticke online ucebnice :)
11.8.2005 07:13 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Názvy části
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Názvy Linux z pohledu uživatele/správce není ideální. Začátečník si přečte první část a tu druhou přeskočí, protože on přece nechce být správce (čti admin mající na starosti desítky serverů u svého zaměstnavatele). Prostě bych první kapitolu pojmenoval Základy.

Jinak s její kostrou (po začlenění připomínek z diskuse) souhlasím. Klidně můžeme tu první část dokončit a začít psát. Já rychle doprogramuji podporu revizí a ACL k dokumentům, zatím je může vytvářet jen admin. Až bude napsána první část, můžeme vymyslet obsah druhé části. IMHO bude lepší, když půjdeme po malých krůčcích.
Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
11.8.2005 07:49 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše ještě možná
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Dobrý! Už se těším!
Snad ještě výrazně instalaci, základní ovládání a připojení na internet. Tohle blbovzdorně, aby se začátečník mohl vůbec na něčem učit. Opravdu bytelně provézt rozběhnutím systému a seznámit s tím, co kde je; jak a proč to funguje. Pak už jde používat FAQ a další.
Na pořadí snad ani tolik nezáleží -- stejně si každý vyhledá to, co ho bude zrovna zajímat.
Dal bych tam důladně záchranu v nouzi. Jak odstřelit šílící program klávesama a pokud to nejde, jak si otevřít terminál , identifikovat...kill. To se hodí.
U toho shellu bych upozornil, že na základní ovládání není nutný, ale že kdo ho nepoužívá, tak si ovládání jedině komplikuje. A hned dát třeba jednoduchou, ale efektní ukázku. V další fázi alias a skripty -- co jsou, co dělají a jak na ně.
To se to radí, to se to úkoluje! :-)
Ale: "V prvním vykročení je již celá cesta":-)
11.8.2005 10:42 k3 | skóre: 15 | blog:  
Rozbalit Rozbalit vše wikibooks
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Proc dalsi projekt kdyz uz jeden se stejnym/obdobnym cilem existuje. http://cs.wikibooks.org/wiki/Linux
11.8.2005 10:49 Michal Čihař | skóre: 61 | blog: Bláboly | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: wikibooks
11.8.2005 13:27 Pmx
Rozbalit Rozbalit vše Re: wikibooks
Cíl je možná podobný, ale provedení bude asi jiné... Ten text na Wikibooks není učebnice, ale podrobný popis (GNU/)Linuxu.
11.8.2005 14:48 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
Rozbalit Rozbalit vše Historie
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ucebnici bych nezacinal pohledem do historie, ale zakladnimi dovednostmi, tj. zde casti 3. Shell(y).

bash, podrobnější popis práce s ním (jak psát příkazy, proč zhruba co dělá, nastínit existenci aliasů, skriptů, proměnných, směrování výstupu a vstupu...).

Tj. vychazet ze situace: mam nainstalovany linux (podle instalacni prirucky) a ted se s tim chci naucit zachazet - nad ramec speciali konkretni distribuce.

Cteni o historii je podle me vetsine uzivatelu, kteri se chteji naucit s Linuxem zachazet, asi ukradene, a krome toho snad KAZDA prirucka takovymi kecy obsirne zacina, aby byla o to strucnejsi a nevlidnejsi pri praktickych ukazkach.

Chapu, ze tento Aristoteluv styl (predradit pojednani prehled historiieoboru) prebiraji z historickych duvodu temer vsechny ucebnice, jejichz autori uz zapomneli, ze jednou byli take na miste studentu, ale historie Linuxu patri do Appendixu pro zajemce.

Vysvetleni a vymezeni pojmu patri do Slovniku (zvlaste v online verzi, ktera pojmy muze prolinkovat: napr. pod nadpisem kazde kapitoly uvest prolinkovany seznam pojmu, se kterymi by mel byt ctenar seznamen).
11.8.2005 19:29 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Historie
Myslím, že pokud někoho historie nezajímá, není problém ji přeskočit.
Copak toho není dost?
12.8.2005 01:46 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
Rozbalit Rozbalit vše Re: Historie
Myslím, že pokud někoho historie nezajímá, není problém ji přeskočit.
Vyhoda DOBRE ucebnice vetsinou byva v tom, ze cloveka efektivne provede tim nejdulezitejsim, prave kdyz ji bude nasledovat (na rozdil treba od prirucky nebo slovniku, kde si clovek vyhleda, co zrovna protrebuje).

Co takhle proste jen slovnik pojmu podle vzoru man? Pokud nekoho neco nebude zajimat, proste to preskoci ;)
elviin avatar 12.8.2005 07:18 elviin | skóre: 29 | blog: elviin | Plzeň-Praha
Rozbalit Rozbalit vše Co uzivatele potesi
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
IMHO nejvice potesi zacatecnika, kdyz: Take by tam nekde mel byt seznam s rovnocennymi aplikacemi z win.

Asi taky dost zalezi na tom, jestli ta prirucka je pro uzivatele, kteri maji zkusenosti s pocitacem, nebo ne.

Mozna by tam nekde mela byt kapitola/odkaz o tom, jak pokladat otazky, jak shanet informace.

Pozor na mount CD, DVD, floppy!

Zadne tipy&triky.

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.