Portál AbcLinuxu, 27. dubna 2024 07:19

Asterisk: VoIP ústředna - 1 (plánování)

8. 11. 2006 | Ondřej Valoušek
Články - Asterisk: VoIP ústředna - 1 (plánování)  

V tomto článku si ukážeme, jak postavit svoji vlastní ústřednu vhodnou do menší i střední kanceláře. Ukážeme si, jak připojit telefony, i jak volat do národní sítě. Dotkneme se také profesionálních funkcí této ústředny jako je hlasová schránka či podpora konferencí.

Úvod

I v dnešní době počítačových sítí je telefonní spojení věcí životně důležitou, a proto se žádný větší podnik bez telefonní ústředny neobejde a nelze očekávat, že by se bez ní v nejbližší době obešel.

Ne každý je ovšem schopen si pořídit Cisco Call Manager v ceně pár set tisíc korun nebo jiná (stejně drahá) komerční řešení.

Naštěstí se není čeho bát a pro každého schopnějšího "linuxáka" je tu i další alternativa - postavit spolehlivou ústřednu na tom, co už dobře ovládá - na Linuxu

1. Požadavky

Co požadujeme od ústředny pro středně velký podnik?

2. Proč právě Asterisk

Poznámka: Podpora Skypu by jistě byla velmi atraktivní, bohužel je Skype uzavřený protokol a jako takový nemůže být podporován žádným otevřeným softwarem - tedy ani Asteriskem. Pokud Skype opravdu chcete zprovoznit s Asteriskem, tak to sice jde, ale není to žádné elegantní řešení.

Stavíme telefonní síť

Co budeme potřebovat?

1. Ústředna

Tedy především budeme potřebovat nějaké to "železo". Při výběru hardwaru do značné míry záleží na tom, co všechno budeme od ústředny chtít. Bohužel neexistuje žádná univerzální rada, jaké PC pořídit. Je zde ale pár dobrých doporučení:

  1. Pokud budete potřebovat vaši ústřednu obohatit o některé ryze telefonní vstupy a výstupy (pro analogové nebo ISDN linky), bude třeba zakoupit rozšiřující karty a to nejlépe od hlavního sponzora Asterisku - společnosti Digium. V tomto případě je třeba obstarat rozumně výkonný stroj (rozuměj alespoň stroj mladší 2 let).

  2. Konfigurace samozřejmě závisí i na počtu uživatelů, kteří budou ústřednu používat. Pokud nebudete instalovat žádné telefonní karty, dá se očekávat, že provoz pro 30 - 50 uživatelů zvládne i nějaký starší stroj, který máte volný. Ať už si ale pořídíte stroj jakýkoli, je dobré jej obětovat jen Asterisku (a na virtuální mašinu rovnou zapomeňte) - nezapomeňte, software musí zvládat požadavky v reálném čase a jakékoli zdržení se nemilosrdně projeví v kvalitě služby.

Příklad: Pro firmu s 30 zaměstnanci jsem zakoupil Dell PE830 s 1GB RAM, v ústředně mám 1× Digium TDM400 se čtyřmi analogovými linkami a 1× Digium TE210P se dvěma linkami ISDN PRI a nemám nejmenší problém.

Software:

Asterisk si rozumí prakticky s jakýmkoli Linuxem - nicméně pokud jste líní (jako občas já), tak nejméně problémů budete mít s Red Hatem (doporučil bych RHEL 4.0 WS). Máte-li k dispozici zdrojové kódy k jádru a kompilátor, máte vyhráno. Asterisk poběží na 32bitových i 64bitových strojích nativně a bez problémů.

Samotný software Asterisk stáhneme na stránkách projektu. Pokud budete instalovat telefonní karty, nezapomeňte též stáhnout zaptel ovladače a libpri - budete je potřebovat. Instalace (v pořadí libpri, zaptel a nakonec asterisk) probíhá klasicky kombinací:

make
make install

Pokud provádíte novou instalaci Asterisku, doporučuji také nainstalovat příklady konfigurace a instalujete-li na Red Hat, také startovací skript:

make samples
make config

V druhém dílu tohoto seriálu si popíšeme detailněji, jak Asterisk nakonfigurovat, a ukážeme si též příklady číslovacího plánu. Vyčerpávající popis instalace a konfigurace Asterisku je pak k nahlédnutí ve skvělé knize Asterisk - The Future of Telephony, kterou bych doporučil k pročtení každému, kdo to s Asteriskem myslí vážně.

2. Telefonní síť

Jak už jsem říkal v úvodu - používáme standardní Ethernet síť, která je sdílená s počítači. Zde tedy nenarazíme na nic zvláštního - pár zásad však platí:

3. Telefony

Jakýkoli VoIP telefon podporující výše uvedené standardy vyhoví. Osobně bych, pro skvělý poměr cena/výkon, doporučil Grandstream GXP-2000.

Seriál Asterisk: VoIP ústředna (dílů: 4)

První díl: Asterisk: VoIP ústředna - 1 (plánování), poslední díl: Asterisk: VoIP ústředna - 4 (připojení do PSTN).
Následující díl: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)

Související články

VoIP: Telefonování přes internet pro každého
Skype - internetová telefonie na GNU/Linuxu
Síťové technologie Cisco
Jaderné noviny: Wireless Networking Summit 2006

Odkazy a zdroje

asterisk.org

Další články z této rubriky

PowerDNS – přívětivý a jednoduchý DNS server
Bootování ze sítě: pxelinux a kořenový adresář na NFS
Těžký život Do Not Track
OpenAFS – servery
Architektura IPv6 – konfigurace adres a objevování sousedů (2)

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.