abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 10:11 | Nová verze

    GHC (Glasgow Haskell Compiler, Wikipedie), tj. překladač funkcionálního programovacího jazyka Haskell (Wikipedie), byl vydán ve verzi 9.10.1. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 09:22 | Nová verze

    Po 9 týdnech vývoje od vydání Linuxu 6.8 oznámil Linus Torvalds vydání Linuxu 6.9. Přehled novinek a vylepšení na LWN.net: první a druhá polovina začleňovacího okna. Později také na Linux Kernel Newbies.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.5. 18:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 0.2.0 v Rustu napsaného frameworku Pingora pro vytváření rychlých, spolehlivých a programovatelných síťových systémů. Společnost Cloudflare jej letos v únoru uvolnila pod licencí Apache 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.5. 19:11 | Nová verze

    Open source RDP (Remote Desktop Protocol) server xrdp (Wikipedie) byl vydán ve verzi 0.10.0. Z novinek je vypíchnuta podpora GFX (Graphic Pipeline Extension). Nová větev řeší také několik bezpečnostních chyb.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    10.5. 04:11 | Nová verze

    Rocky Linux byl vydán v nové stabilní verzi 9.4. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.5. 22:22 | Bezpečnostní upozornění

    Dellu byla odcizena databáze zákazníků (jméno, adresa, seznam zakoupených produktů) [Customer Care, Bleeping Computer].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 22
    9.5. 21:11 | Zajímavý článek

    V lednu byl otevřen editor kódů Zed od autorů editoru Atom a Tree-sitter. Tenkrát běžel pouze na macOS. Byl napevno svázán s Metalem. Situace se ale postupně mění. V aktuálním příspěvku Kdy Zed na Linuxu? na blogu Zedu vývojáři popisují aktuální stav. Blíží se alfa verze.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 59
    9.5. 14:33 | Pozvánky

    O víkendu 11. a 12. května lze navštívit Maker Faire Prague, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.5. 21:55 | Nová verze

    Byl vydán Fedora Asahi Remix 40, tj. linuxová distribuce pro Apple Silicon vycházející z Fedora Linuxu 40.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 20
    8.5. 20:22 | IT novinky

    Představena byla služba Raspberry Pi Connect usnadňující vzdálený grafický přístup k vašim Raspberry Pi z webového prohlížeče. Odkudkoli. Zdarma. Zatím v beta verzi. Detaily v dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (70%)
     (7%)
     (11%)
     (13%)
    Celkem 197 hlasů
     Komentářů: 11, poslední 10.5. 18:00
    Rozcestník

    Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)

    11. 12. 2006 | Ondřej Valoušek | Sítě | 35441×

    V předchozím dílu tohoto seriálu jsme si ukázali, jak Asterisk přeložit a nainstalovat. V tomto dílu si ukážeme příklady konfigurace této ústředny.

    Záměrně jsem se rozhodl pro demonstraci konfigurace prostřednictvím jednoduchého příkladu, protože není v silách (a koneckonců ani záměrem) tohoto článku probrat detailně všechny možnosti ústředny. Nechť vám tento díl slouží jen jako jakýsi "nástřel" usnadňující začátek. Zájemci o serióznější aplikaci určitě nevynechají buď knihu Asterisk-TFOT zmiňovanou v prvním díle nebo on-line stránky dokumentace.

    Konfigurace

    Asterisk se konfiguruje zásadně pomocí textových konfiguračních souborů, které najdeme (pokud jsme při instalaci neopomněli make samples) všechny pěkně pohromadě v adresáři /etc/asterisk. Dobrou zprávou je, že nejnovější verze Asterisku (1.4) obsahuje GUI rozhraní založené na vestavěném web serveru, které vám pomůže Asterisk nakonfigurovat i bez detailních znalostí jeho architektury. Je ovšem nutno poznamenat, že tato schopnost je v Asterisku úplně nová (a tudíž také ne dostatečně odladěná), takže bych na ni příliš nespoléhal (já to ani nezkoušel, ale rád si přečtu zkušenosti čtenářů). Ti, kdož chtějí spolehlivou ústřednu bez experimentů, se proto spíše spolehnou na starý dobrý textový editor.

    1. sip.conf

    Tento soubor obsahuje konfiguraci zařízení komunikujících s Asteriskem pomocí SIP protokolu. V našem připadě (a v drtivé většině případů) půjde o telefony. Zde definujeme 3 telefony:

    ;
    ; SIP Configuration for Asterisk
    ;
    ; Syntax for specifying a SIP device in extensions.conf is
    ; SIP/devicename where devicename is defined in a section below.
    ;
    
    [general]
    port = 5060     ; Port to bind to
    context = praha ; Default context for incoming calls
    disallow=all    ; need to disallow=all before we can use allow=
    allow=ulaw      ; Note: In user sections the order of codecs
    dtmfmode=auto   ; Set default dtmfmode for sending DTMF. Default: rfc2833
    
    [jarda]
    type=friend
    username=jarda
    userid=Jarda Toman <17>
    host=dynamic
    
    [tomas]
    type=friend
    username=tomas
    userid=Tomas Rukl <27>
    host=dynamic
    
    [jirka]
    type=friend
    username=Jirka
    userid=Jiri Fuml <37>
    host=dynamic

    V sekci [general] vidíme všeobecné nastavení platné pro všechny telefony. Port 5060 je standardizován pro všechna SIP zařízení. Asterisk rozlišuje umístění zařízení do domén, tzn. kontextů. My pro jednoduchost užijeme pouze jediný, pracovně nazvaný Praha. Dále vidíte, že z důvodu kvality hovorů povoluji pouze jediný kodek, totiž G.711 u-law. Specifikuji také způsob přenosu DTMF po kanálu.

    Po sekci [general] následují záznamy registrující jednotlivé telefony. Naše telefony nemají pevnou IP adresu (host=dynamic), a proto se identifikují logováním pomocí uživatelského jména (to je samozřejmě také nutno nastavit u každého telefonu). Je ale možno použít i hesla, ta tu pro jednoduchost neužívám.

    Telefony se obvykle používají obousměrně (jednou volám já, jindy někdo zavolá mně) a to Asterisku řekneme pomocí type=friend. Na displeji volaného obvykle chceme zobrazit jméno volajícího a jeho linku - to nám zajistí volba userid.

    2. extensions.conf

    Tento soubor je, dá se říci, srdcem naší ústředny - definuje totiž celý číslovací plán. Zde definujeme chování všech spojení v ústředně. Oproti tradičním ústřednám, kde je každé číslo (klapka) přiřazeno telefonu nebo obecně nějakému rozhraní, je v Asterisku číslo definováno jako seznam příkazů k vykonání. Příkazy jsou obecně vykonávány v pořadí definovaném svým priority tagem, přičemž jisté příkazy jako Dial nebo GotoIf mají možnost, v závislosti na určitých podmínkách, přesměrování někam jinam.

    V syntaxi souboru je každý krok zapsán v tomto formátu:

    exten => číslo,priorita,příkaz(parametry)

    V tomto souboru tedy přiřadíme našim SIP telefonům jejich čísla a propojíme je tak, aby si mohly vzájemně volat:

    ;
    ; Static extension configuration file. This is where you
    ; configure all your inbound and outbound calls in Asterisk.
    ;
    
    ;
    ; The "General" category is for certain variables.
    ;
    [general]
    ;
    static=yes
    writeprotect=yes
    
    ; The "Globals" category contains global variables that
    ; can be referenced in the dialplan with ${VARIABLE} or
    ; ${ENV(VARIABLE)} for Environmental variable
    ; ${${VARIABLE}} or ${text${VARIABLE}} or any hybrid
    ;
    [globals]
    ; ==========================================================
    ; =============== Dialplan =================================
    ; ==========================================================
    
    [praha]
    
    exten => 100,1,Answer
    exten => 100,n,Playback(demo-echotest)
    exten => 100,n,Echo()
    exten => 100,n,Hangup()
    
    ;SIP users
    exten => 17,1,Dial(SIP/jarda)
    exten => 27,1,Dial(SIP/tomas)
    exten => 37,1,Dial(SIP/jirka)
    

    Vidíme, že jsem našim uživatelům přiřadil v kontextu praha čísla, na která si mohou volat. Zároveň jsem pro zkoušku ústředny nadefinoval číslo 100, které přehraje volajícímu zprávu a demonstruje také možnost ústředny zaznamenávat hovory (funkce Echo). Jistě si povšimnete, že jsem pro toto číslo nadefinoval pouze prioritu 1 a ostatní jsem nahradil písmenkem n. To v podstatě značí prioritu o jedna větší než byla předchozí. Stejného efektu bych dosáhl, pokud bych místo těchto písmenek dosadil priority 2, 3 a 4.

    Uplně na začátku v sekci [general] jsem prostřednictvím direktiv static a writeprotect také zablokoval možnost dynamické změny dialplánu. Je to jakási bezpečnostní pojistka, protože za jistých okolností a pomocí vzdálené administrace je možné dynamicky měnit číslovací plán - pokud to nepotřebujeme, je vhodné to zakázat.

    Konzole Asterisku

    Takže náš první a velice triviální (nicméně funkční) číslovací plán máme hotov, a pokud máme i telefony připojeny do sítě, můžeme vše otestovat. Spustíme démona Asterisku příkazem

    /etc/init.d/asterisk start

    Pokud máme vše správně nainstalováno, tak by se spuštěný démon měl automaticky připojit k deváté virtuální konzoli (Alt-F9), kde bude pravděpodobně vidět spousta hlášek informujících o nahrávání různých konfiguračních souborů. Je dobré si to pročíst, občas se tam objeví docela důležité hlášení informující třeba o syntaktické chybě nebo jiném problému.

    Na této konzoli se také objevuje hlášení o stavu ústředny, postup spojování, rozpojování nových či stávajících hovorů a vůbec všech akcích, které ústředna právě vykonává.

    Kromě tohoto dosti důležitého výstupu můžeme protřednictvím této konzole ústředně zadávat i různé příkazy a efektivně ji tak spravovat - po nastartování Asterisku by se nám po stisku klávesy Enter měla objevit příkazová řádka

    *CLI>

    kam můžeme tyto příkazy zadávat. Zmíním alespoň některé hodně užívané příkazy:

    help vypíše všechny známé příkazy
    help <příkaz> vypíše návod k použití příkazu
    reload znovu načte knofiguraci
    restart when convenient restartuje Asterisk, až nebude nikdo volat

    Pokud vás nebaví pořád fyzicky sedět u ústředny a koukat na devátou konzoli, pak je tu možnost vzdáleného připojení. Stačí se na stroj nějak přilogovat (ssh, telnet) a zadat:

    asterisk -r

    Zkouška

    Tak, ústředna běží, telefony připojeny, můžeme to otestovat. Zkuste si mezi nimi zavolat, a pokud jste udělali vše správně, mělo by to zafungovat.

    V příštím dílu seriálu náš číslovací plán trochu vylepšíme - ošetříme chybové stavy a připojíme naši našlápnutou ústřednu k veřejné telefonní síti. Takže se těšte!

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    11.12.2006 10:07 Gustav | skóre: 23 | blog: Gustav I
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)
    Moc hezký článek. Zajímalo by mne, zda-li je nějak možné používat i další věci, které běžné analogové pobočkové ústředny umí - zvonky, ovládání dveří.
    11.12.2006 11:01 Láďa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)
    Umí, domlouvali jsme to přímo s dodavatelem dveřního systému. K realizaci zatím nedošlo, ale dodají nám i přímo VoIP/analog převodník, který tohle řeší.
    12.12.2006 18:01 Dan Ohnesorg | skóre: 29 | blog: Danuv patentovy blog | Rudná u Prahy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)
    Tak bezne systemy s DTMF by nemely mit pri pouziti kodeku uLaw zadne problemy, snad jen to ze bezne adaptery nemaji na vystupu ani takove napeti ani takovy proud jako bezna analogova ustredna. Spise by bylo hezke, kdyby se to dalo dat na nejake funkcni tlacitko na telefonu a asterisk by zamek ovladal pres nejake IP rele.
    I'm an Igor, thur. We don't athk quethtionth. Really? Why not? I don't know, thur. I didn't athk. TP -- Making Money
    12.12.2006 23:20 Dlouhan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)
    Proc u-law, copak nezijeme v Evrope?
    13.12.2006 11:05 Dan Ohnesorg | skóre: 29 | blog: Danuv patentovy blog | Rudná u Prahy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)
    Tak v dnesnim globalizovanem svete je to osidna otazka, ale samozrejme mate pravdu, pokud ma hovor skoncit v ceske ISDN lince, je nejlepsi volbou aLaw.
    I'm an Igor, thur. We don't athk quethtionth. Really? Why not? I don't know, thur. I didn't athk. TP -- Making Money
    11.12.2006 12:19 pantera | skóre: 17 | blog: Bl0g
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)
    Díky za pěkný článek - už se těším na pokračování :)
    11.12.2006 15:47 kokoska.rokoska
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)
    Mozna by bylo zahodno doplnit, ze direktiva "port" v sekci "general" souboru sip.conf byla ve versi 1.2 prejmenovana na bindport. A tez, jelikoz jsme v Evrope a nikoli v Americe, bude lepsi pouzit jako kodek "alaw" misto "ulaw".

    Jinak docela hezky clanek... Hezky den!

    kokoska.rokoska
    11.12.2006 16:29 Ondar | skóre: 25 | blog: Linux_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)
    A safra, mas pravdu, mam tam chybu. Diky!
    12.12.2006 09:57 Láďa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)
    Osobně bych doporučoval přibrat předchozího přispěvovatele jako odborného korektora, jeho rady na fóru www.telefonujeme.cz bývají k nezaplacení :-)
    12.12.2006 10:17 kokoska.rokoska
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)
    Hezky se to cte, ale obavam se, ze me precenujete, pane kolego Lado :-)

    kokoska.rokoska
    12.12.2006 08:02 online
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)
    Hezký článek. Pokračujte :-)
    12.12.2006 12:53 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)
    Plne chapu, ze neni mozne probrat vsechny aplikace *, proto by bylo dobre zminit jak se dopatrat napovedy (show applications like, show application AppName) a kde najit nejake navody (http://www.voip-info.org/wiki/index.php?page=Asterisk).

    Za zminku take stoji, ze * je velmi rozsahly system a dokumentace se casto rozchazi s realitou (to se tyka hlavne skoku v dialing planu a nastavovani promennych). Casto je mozne jednu vec udelat vice zpusoby a ja velmi dulezite spravne zvolit, jinak se v konfiguraci utopite.

    Dnes se probiralo pripojovani klientu. Tady bych rad zminil volbu canreinvate=no, protoze nekteri klienti jsou z re-INVITU zmateni. A taky koukam, ze pouzivate userid. Nevim, jestli to je novinka nebo naopak archaismus. Ja jsem pouzival callerid.
    12.12.2006 13:40 kokoska.rokoska
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)

    1. re-INITE: skoro bych rekl, ze jeho pouzivani je velmi nerozumne. A nejen proto, ze nekteri klienti ho "nerozdychaji", ale zejmena proto, ze tim ztratite kontrolu na RTP streamem a nebudete schopen zabijet "uhnile" hovory.

    2. userid: S tim jsem se tez nesetkal a IMHO se jedna spise o chybu, nez starou/novou versi. Ale kdyz to Asterisk zkousne (jeko ostatne kde co :-), tak proc ne...


    Hezky den!
    kokoska.rokoska

    12.12.2006 18:06 Dan Ohnesorg | skóre: 29 | blog: Danuv patentovy blog | Rudná u Prahy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)
    ReInvite to chce nasazovat rozumnym zpusobem. Nevidim duvod, proc by mely dva telefony v kancelari v brne hnat RTP stream do prahy a zpet, na centralu, kde je asterisk. Pravda je, ze nektere telefony nezvladnou reinvite pri prepojovani hovoru. Podle me zadouci cilovy stav je reinvite pouzivat a prudit vyrobce telefonu, aby se naucili delat veci poradne.
    I'm an Igor, thur. We don't athk quethtionth. Really? Why not? I don't know, thur. I didn't athk. TP -- Making Money
    12.12.2006 19:03 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)
    A tak to jste jeste nevidel *, protoze ten honi RTP pres sebe i bez reINVITU. Navic se pokousi prevyhovet obema stranam, takze prekodovava zvuk, i kdyz prunik nabizenych formatu obou stran je neprazdny.
    12.12.2006 23:28 Dlouhan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)
    Ja myslim, ze se to da nakonfigurovat, aby byly media lokalni. Samozrejme jestli je pozadovano, aby Asterisk odposlouchaval inband DTMF (napr. pro call-transfer pres # atd.), tak holt si ty media musi pretahnout k sobe.
    13.12.2006 09:03 kokoska.rokoska
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)

    1. Cesta RTP: pokud neni potreba "prekonavat" NAT a Asterisk je spravne nastaven, tak po re-INVITE Asterisk samozrejme "vypadne z kola ven" :-)

    2. Traskodovani: ja se domnivam, ze se nejedna o bug, ale u umysl. Pri generovani noveho INVITE totiz Asterisk nabizi v SDP celou sadu kodeku nastavenou pro konkretniho peera (a v poradi definovanem administratorem - ten preci vi, co dela, ze :-). A vcelku pochopitelne akceptuje odpoved od peera. Zvysuje se tim pravdepodobnost uspesneho spojeni a tim, ze vychazite vstric klientskym zarizenim, tak sice mozna zvysite zatez systemu, ale statisticky skoro urcite zkvalitnite samotnou komunikaci - kazdy klient ma prece duvod, pro si nastavil prave takove poradi kodeku...
    Druha moznost je posilat v SDP odchoziho INVITE jen to co prislo "z druhe strany" - tuto filozofii razi FreeSWITCH. Vyhnete se tim transkodovani, ale znacne snizite uzivatelum komfort.
    Jedinou (byt pofiderni) moznosti by bylo pouziti Asteriskova soucasneho systemu a nasledne zaslani re-INVITE zpet "na sebe". Ale to by byla velka cunarna, jak jiste uznate :-)


    Hezky den!
    kokoska.rokoska
    13.12.2006 11:27 Dan Ohnesorg | skóre: 29 | blog: Danuv patentovy blog | Rudná u Prahy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)
    ad 2. toho prekodovavni jsem si vsimnul a pekne me to prudi. Poradi kodeku sice admin nastavi s nejakym umyslem, ale pouze pokud se bavime o telefonech v jeho dosahu. Nastesti s vyjimkou nejslabsich ADSL uz neni duvod pouzivat nic jineho nez aLaw a uLaw, ktere lze mezi sebou prelozit bez ztraty kvality a tim se IP telefonie stava kvalitativne identicka s ISDN s vyhodou radove vetsi funkcnosti a skalovatelnosti za mnohem lepsi cenu.
    I'm an Igor, thur. We don't athk quethtionth. Really? Why not? I don't know, thur. I didn't athk. TP -- Making Money
    13.12.2006 12:10 kokoska.rokoska
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)

    1. Rychlosti: Ano, soucasna kvalita linek (nepocitame-li nektere wifi spoje) je uz dostatecna pro G.711 a kdo muze at ho pouziva...
    Problem muze nastat pouze pri mnoha soucasnych hovorech z firemnich PBX - pouhych 20 soucasnych hovoru spotrebuje na upstreamu od ustredny temer 2 Mb/s. A u roadwarrioru dokonce dvojnasobek...

    2. G.711a <-> G.711u: Prehazet poradi bitu skutecne na prvni pohled kvalitu nezhorsi :-) Ale i zde existuji uskali - naroste latence spoje (problem pro echocancel a jitterbuffer) a protoze nepouzivame (aspon vetsina ne) HW prevodniky, tak velmi pravdepodobne naroste i jitter. Takze i trasnkodovani "alaw" <-> "ulaw" je vhodne se vyhnout :-)


    Hezky den!
    kokoska.rokoska
    13.12.2006 08:48 kokoska.rokoska
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)

    1. Prudeni vyrobcu: v tom s Vami samozrejme souhlasim :-)

    2. Prepojeni hovoru: tam by IMHO re-INVITE vubec nemel prijit do hry. Pro prepojeni hovoru by mel byt pouzit bud REFER na klientske strane nebo transparentni prepojeni na strane PBX (u Asteriska je implementovano pomoci "kodu" z features.conf)

    3. Dohled nad RTP: znovu opakuji, ze IMHO existuje velmi zavazny duvod, proc udrzovat kontrolu nad RTP. A tim duvodem je prave zminovana moznost zabijeni "uhnilych" hovoru. Aneb tech, u nichz signalizacne nedoslo k ukonceni a pritom RTP uz davno netecou. My nemame na "ustredne" velky provoz (max 15 000 hovoru mesicne), ale i tak je takovych hovoru nekolik desitek kazdy mesic. Operatori by Vam zajiste potvrdili, ze procento takto nasilne ukoncovanych hovoru vubec neni zanedbatelne...


    Hezky den!
    kokoska.rokoska
    12.12.2006 15:46 Ondar | skóre: 25 | blog: Linux_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)
    Reinvite - tedy, ja to pouzivam u Grandstreamu GXP-2000 a nikdy mi to potize nedelalo. Samozrejme, pokud nechceme nahravat hovory s pouzitim automonitoru (to ja chci), pak je zrejme canreinvite=no asi bezpecnejsi. Kazdopadne ale diky za varovani...
    12.12.2006 13:07 Marek | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)
    Vynikající ... jsem rád že je otevřeno toto téma, těším se na pokračování ...
    12.12.2006 18:36 Makli
    Rozbalit Rozbalit vše Asterisk - Vhodny HW
    Zdravim,

    jakou byste doporucili HW kartu do pocitace, abych do nej mohl privest alespon 2 digitalni linky (zatim jen kvuli testovani) a propojit tak Asterisk s klasickou pobockovou ustrednou?

    To co nabizi treba Digium je pro me potreby cenove hodne vysoko, ale asi to je tim, ze je to umozni pouzivat vice linek, nez ted potrebuji.

    Predem diky za odpoved
    12.12.2006 19:09 Ondar | skóre: 25 | blog: Linux_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk - Vhodny HW
    Podle toho na jake linky, ISDN?
    12.12.2006 19:54 Makli
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk - Vhodny HW
    Ano, ISDN linky
    12.12.2006 21:17 rsaf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk - Vhodny HW
    Ja pomerne uspesne pouzivam karty Billion (dnes celkem dve plne funkcni implementace), vzdycky jsem ale zkousel jen jednu kartu v jednom PCcku, vice jsem jich nezkousel...

    Obcas to do logu sype nejake nesmysly, nefungovalo mi to v mene vykonnych PC (testovano na Duron 700 - nejede a 2x PIII600 - nejede, nakonec funkcni na nejakem Sempronu a Celeronu 1,7G. U tech nefunkcnich to mozna to bylo chipsetem...)
    13.12.2006 12:19 Peposh
    Rozbalit Rozbalit vše Asterisk a Fritz!
    Zdravim vas,

    nemate niekto skusenosti s pouzitim PCI karty FRITZ? Vsetko by mi fungovalo k spokojnosti, akurat mam problem s hlasitostou linky. Skusal som nastavovat rx/tx gain v CAPI ale bez ziadaneho efektu.

    Este by som rad pridal jednu otazku. Podporuje asterisk echo cancel aj pomocou nejakeho nezavisleho pluginu? Co som sa zatial docital, kazdy pise o zapteli - teda konfigu pre HW driver.

    Vdaka
    14.12.2006 19:30 FilCon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)
    Zdravim

    ja jsem testovaval web-rozhrani pro asterisk od http://www.voiceone.it/ a vypada to dost pekne, i funkcne. Tak kdyby nekdo nechtel psat vse rucne tak to muzete zkusit ;-)
    14.2.2007 07:39 Malik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)
    KOukal jsem na webove rozhrani na strankach voiceone.it jak pisete.CHtel jsem se zeptat kdyz to nastavim pres toto webove rozhrani nemusim se hrat s konfiguraci asterisk nebo je potreba nejake zasahy udelat i tam??Dekuji
    13.3.2007 14:49 FilCon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)
    Jsou tam pripravene scripty ktery tam staci nakopirovat a bude to fungovat. myslim ze v nich jsou primo odkazy do mysql,
    17.12.2006 11:22 Pavel G.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)
    Dobrý den, rád bych se zeptal jak se dá nastavit šifrované spojení přes SSL ? V článku jsem se o tom nikde nedočetl. Děkuji za případné odpovědi.
    17.12.2006 18:54 Marek
    Rozbalit Rozbalit vše Asterisk + klasicka linka
    Vopred sa ospravedlnujem za hlupy dotaz ale az po precitani tohoto clanku som zistil ze nieco taketo existuje. Zaujimalo by ma ako sa takato sw ustredna da pripojit na klasicku analogovu linku. Na internete som si nasiel specialne karty a pri nich sa spominaju dva pojmy FXO a FXS. Ak som to spravne pochopil na pripojenie na klasicku analogovu linku je treba karta ktora ma FXO. Ako potom funguje opacny smer. To znamena ked chcem z ustredne volat von na klasicku telef.linku.
    18.12.2006 13:01 Ondar | skóre: 25 | blog: Linux_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk + klasicka linka
    Toto budeme probirat v dalsi casti clanku - vydrzte...
    11.1.2007 17:46 alanos | skóre: 24 | blog: alanos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk + klasicka linka
    Na svem serveru jsem tedy rozchodil Asterisk dle vyse uvedeneho navodu . Zapnul jsem svuj telefon do zasuvky a do RJ45 do HUBU, ale to je tak vse. Krome blikajicich kontrolek na telefonu se nic nedej. Kdzy zvednu sluchatko taky nic nejde slyset. V navodu je uvedeno ze mam nastavit uzivatelske meno na telefonu?Mohl by mi nekdo poradit? Nevim jak ho tam dostat. Ja mam Cisco 7902G a v navodech ktere jsem postahoval v PDF jsem nic nevycetl.
    27.2.2007 14:01 alanos | skóre: 24 | blog: alanos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)
    Nastavil jsem vše jak v članku ale konzole mi vypsala tohle , nemuže mi někdo poradit co stím dtmf ??? Nevím co mám změnit nebo co mu chybí.

    
    Asterisk 1.0.7-BRIstuffed-0.2.0-RC7k, Copyright (C) 1999-2004 Digium.
    Written by Mark Spencer
    =========================================================================
    Connected to Asterisk 1.0.7-BRIstuffed-0.2.0-RC7k currently running on server (pid = 8691)
    server*CLI> reload
    Feb 27 13:58:09 NOTICE[8692]: indications.c:397 ast_unregister_indication_country:
     Removed default indication country 'us'
    Feb 27 13:58:09 WARNING[8692]: chan_sip.c:8703 reload_config: Unknown dtmf mode 'auto', using rfc2833
    Feb 27 13:58:09 WARNING[8692]: pbx_config.c:1663 pbx_load_module: Invalid priority 'n' at line 10
    Feb 27 13:58:09 WARNING[8692]: pbx_config.c:1663 pbx_load_module: Invalid priority 'n' at line 11
    Feb 27 13:58:09 WARNING[8692]: pbx_config.c:1663 pbx_load_module: Invalid priority 'n' at line 12
    
    
    
    10.4.2009 21:17 birdo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)
    10.3.2020 05:17 spam
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk: VoIP ústředna - 2 (konfigurace)
    This is very informative and useful for my research on the older circuit boards.. thanks for sharing.. Avenue South Residence The Avenir Dairy Farm Residences Kopar At Newton How To Be A Property Agent Penrose Clementi Ville

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.