Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Opět ovšem nečekejte žádný vyčerpávající popis všech funkcí, půjde spíše o demonstraci možností Asterisku.
V této kapitole se zaměříme na funkční ošetření "chybových" stavů, které mohou nastat při přepojování hovorů. Ono to teď sice telefonuje, ale při bližším zkoumání zjistíme, že tomu "cosi" chybí - např. při volání čísla, které není v číslovacím plánu, je hovor bez vysvětlení zavěšen, volaný telefon donekonečna vyzvání, dokud není vyzvednut apod.
Všechny tyto stavy se ošetřují v hlavním konfiguračním souboru číslovacího plánu - extensions.conf.
Příklad si ukážeme na Jardovi:
exten => 17,1,Dial(SIP/jarda,30)
; Wait 30 seconds for the user to come up
exten => 17,n,Goto(s-${DIALSTATUS},1)
; Jump based on status (NOANSWER,BUSY,CHANUNAVAIL,CONGESTION
exten => s-NOANSWER,1,Playback(nbdy-avail-to-take-call)
; If unavailable
exten => s-NOANSWER,2,Playback(pls-try-call-later)
exten => s-NOANSWER,3,Hangup()
exten => s-BUSY,1,Playback(the-party-you-are-calling)
; If busy, play busy announce
exten => s-BUSY,2,Playback(is-curntly-busy)
exten => s-BUSY,3,Hangup()
exten => s-CHANUNAVAIL,1,Playback(pbx-invalid)
exten => s-CHANUNAVAIL,2,Hangup()
Myslím, že tento příklad nepotřebuje komentář. Jak vidno, do funkce Dial jsem předal další parametr - timeout. Pokud někdo Jardu zavolá, telefon bude max. 30 sekund vyzvánět. Pomocí příkazu Goto a podmíněným odskokem pak testujeme návratovou hodnotu (${DIALSTATUS}) výše zmiňované funkce tak, že volající je v případě neúúúspěchu příslušně informován (funkcí Playback). Poté je hovor ukončen (Hangup).
; now we handle invalid extensions exten => i,1,Playback(pbx-invalid) exten => i,n,Hangup() ; ... and timeouts exten => t,1,Playback(vm-goodbye) exten => t,n,Hangup()
Vidíme, že pro jisté chybové stavy Asterisk definuje zvláštní, předdefinované extenze, které zde můžeme s výhodou využít. Faktem však zůstává, že jejich přínos je diskutabilní - spíše se přikláním k názoru je nevyužít, protože:
Dial.Takřka samozřejmou součástí každé moderní telefonní ústředny je i možnost vytvoření hlasové schránky, kam může volající v případě nepřítomnosti nebo zaneprázdněnosti volaného uložit svůj vzkaz. Ani v Asterisku tato funkce nechybí, takže si ukažme příklad její konfigurace.
Ano tušíte správně, v tomto konfiguračním souboru je možno vytvořit hlasové schránky pro jednotlivé účastníky. Ukažme si příklad:
[general] format=wav|wav49|gsm serveremail=root@localhost attach=yes maxmessage=180 minmessage=3 maxgreet=60 [default] 17 => 123,Jarda Toman,jarda.toman@seznam.cz
Vidíme, že syntaxe je podobná všem konfiguračním souborům Asterisku. V sekci general je vidět pár společných položek - v jakých formátech je zpráva zaznamenána, mailovou adresu správce, maximální a minimální časy nahrávek atd. Po nahrání hlasové zprávy je volaný o tomto spraven prostřednictvím emailu, ke kterému je tato zpráva přiložena. Pokud navíc telefon disponuje funkcí MWI (indikátor nevyzvednuté zprávy), Asterisk se postará o rozsvícení indikátoru.
V sekci default už následují definice jednotlivých účastníků ve formátu:
exten => password,description,email address[,optional]
Heslo je využito v případě, že si účastník zprávu chce vyzvednout pomocí telefonu - chrání tedy přístup do systému hlasové schránky pro každého účastníka.
extensions.confUrčité úpravy jsou nutné i u číslovacího plánu, ale změny jsou jen drobné:
exten => 17,1,Dial(SIP/jarda,30)
; Wait 30 seconds for the user to come up
exten => 17,n,Goto(s-${DIALSTATUS},1)
; Jump based on status (NOANSWER,BUSY,CHANUNAVAIL,CONGESTION
exten => s-NOANSWER,1,Voicemail(17,u)
; If unavailable, send to voicemail w/ unavail announce
exten => s-NOANSWER,2,Hangup()
exten => s-BUSY,1,Playback(the-party-you-are-calling)
; If busy, play busy announce
exten => s-BUSY,2,Playback(is-curntly-busy)
exten => s-BUSY,3,Hangup()
exten => s-CHANUNAVAIL,1,Playback(pbx-invalid)
exten => s-CHANUNAVAIL,2,Hangup()
exten => 50,1,Answer()
exten => 50,n,VoiceMailMain(${CALLERID(num)}@default)
exten => 50,n,Hangup()
V první změně jsem zařídil, že po uplynutí 30s vyzváněcí pauzy (odskok na s-NOANSWER) přejde systém automaticky do hlasové schránky. Druhá změna se týkala nové definice linky 50, kde si účastníci mohou (po zadání hesla) své zpráávy vyzvednout. Tato linka je také vhodná pro další úkony související s hlasovou schránkou (mazání zpráv, nahrání uvítací zprávy, změna hesla, apod). Všimněte si užití funkce CALLERID(num), která vrací číslo volajícího. Funkci VoiceMailMain je samozřejmě možno užít i bez argumentů, pak by ale byl každý účastník kromě hesla dotázán i na číslo své linky, čemuž právě použitím argumentu zabráníme.
Další mocnou zbraní Asterisku je možnost konferenčního volání. Pod pojmem konference zde rozumíme definici jisté extenze (klapky), kam mohou lidé volat a slyší se pak navzájem. V tomto případě je tedy volaným přímo ústředna Asterisk, která hovory přijímá, mixuje a odesílá zpět.
meetme.confV tomto souboru se definují jednotlivé konferenční "místnosti".
[rooms] ; ; Usage is conf => confno[,pin][,adminpin] ; conf => 1,2468
Vidíme, že syntaxe je velmi jednoduchá - vytvořil jsem místnost s číslem 1 chráněnou PINem. Tuto místnost pak můžeme použít v číslovacím plánu takto:
extensions.confexten => 02,1,MeetMe(1) exten => 03,1,MeetMe(2,DpMIx)
Vidíme, že z číslovacího plánu konferenci aktivujeme pomocí funkce MeetMe. V prvním případě jsem obsadil klapku 02, která volajícího spojí (po zadání správného PINu) s místností 1 (jak jsem ji definoval v konfiguračním souboru meetme.conf).
Ve druhém, zajímavějším, případě (jediný, který u nás provozuji) spojuji klapku 03 s neexistující místností 2 - přepínač D mi zajistí její dynamické vytvoření a přiřazení PINu prvním volajícím (přepínač p). Pokud je v konferenci pouze jediný volající, přepínač M zajistí přehrávání muziky na pozadí (music on hold, viz musiconhold.conf) a připojení/odpojení každého účastníka je automaticky ohlášeno - přepínač I.
Přepínačů k funkci MeetMe je samozřejmě daleko více - opět doporučuji si prostudovat manuál, pokud vás tato funkce zaujala.
Poznámka:
Za zmínku také stojí, že se funkce MeetMe dočkala v poslední době docela zajímavého rozvoje - např. rozdíly v její konfigurovatelnosti ve verzi 2.4 a 4.0 jsou při pohledu do zdrojového kódu dosti značné, takže pokud ji chcete využít naplno, koukněte se raději přímo do zdrojového kódu svého Asterisku. Jedním dechem ale musím bohužel dodat, že jinak naprosto stabilní Asterisk dokáže tato funkce za jistých "záhadných" podmínek spolehlivě sestřelit - obvykle na konci konferenčního volání.
To se mi ale stalo za dobu funkce naší ústředny (1 rok) jen dvakrát a to konferenční hovory docela intenzivně využíváme.
V příštím, a pravděpodobně i posledním, díle konečně ústřednu připojíme k veřejné síti PSTN a zbyde-li místo, pak ukážeme i výhody použití maker v číslovacím plánu.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
), takže dík i za toto vysvětlení
Na poslední díl si bohužel budete muset pár týdnů počkat - potřebuji ještě otestovat nějaký hardware aby byl kompletní.
Muzes mi prosim poradit, kde je chyba??? Diky za jakoukoli radu
; Uzivatel
exten => 1101,1,Dial(SIP/1101,30)
; Wait 30 seconds for the user to come up
exten => 1101,n,Goto(s-${DIALSTATUS},1)
; Jump based on status (NOANSWER,BUSY,CHANUNAVAIL,CONGESTION
exten => s-NOANSWER,1,Voicemail(1101,u)
; If unavailable, send to voicemail w/ unavail announce
exten => s-NOANSWER,2,Hangup()
exten => s-BUSY,1,Playback(the-party-you-are-calling)
; If busy, play busy announce
exten => s-BUSY,2,Playback(is-curntly-busy)
exten => s-BUSY,3,Hangup()
exten => s-CHANUNAVAIL,1,Playback(pbx-invalid)
exten => s-CHANUNAVAIL,2,Hangup()
; Uzivatel
exten => 1102,1,Dial(SIP/1102,30)
; Wait 30 seconds for the user to come up
exten => 1102,n,Goto(s-${DIALSTATUS},1)
; Jump based on status (NOANSWER,BUSY,CHANUNAVAIL,CONGESTION
exten => s-NOANSWER,1,Voicemail(1102,u)
; If unavailable, send to voicemail w/ unavail announce
exten => s-NOANSWER,2,Hangup()
exten => s-BUSY,1,Playback(the-party-you-are-calling)
; If busy, play busy announce
exten => s-BUSY,2,Playback(is-curntly-busy)
exten => s-BUSY,3,Hangup()
exten => s-CHANUNAVAIL,1,Playback(pbx-invalid)
exten => s-CHANUNAVAIL,2,Hangup()