Portál AbcLinuxu, 7. května 2025 13:53
Bez stativu na krátký čas fotoaparát podle zákonů kvantové mechaniky produkuje zašuměnou fotografii. Expozici lze zkrátit zvolením vysoké citlivosti (ISO), ale to zvýší šum. Registrace a sečtení více snímků šum zlepší a my ušetříme nepohodlí stativu.
Jsem autorem svobodného/open-source programu Twibright Registrator, který existuje od roku 2009 mezi ostatními zhruba jedenácti svobodnými/open-source softwarovými produkty Twibright Labs. Nejznámější z těchto produktů je grafický a textový prohlížeč Links.
Účelem Registratoru je vyrobit fotografii s nižším šumem, případně dokonce s vyšším rozlišením, z malého či velkého množství fotografií identické scény, které mohou být mezi sebou o něco posunuty nebo otočeny, jejich zoom změněn nebo mohou mít také odlišný jas.
Co registrace více obrazů neodstraní, je posuv jednotlivých částí obrazu vůči sobě navzájem vlivem posuvu (přemístění) fotografa mezi jednotlivými snímky. Tento problém nastává pouze při blízkém popředí. Nedá se vykompenzovat ani posuvem, ani rotací, ani přiblížením obrázku. Pokud nastane, některá část obrázku bude v detailu rozmazaná nebo rozdvojená, roztrojená atd. Ve velmi temných partiích obrazu také můj digitální fotoaparát Panasonic Lumix DMC-TZ1 ztrácí barvu a produkuje černobílý obraz. Není mi jasné, zda je to artefakt použitého algoritmu na „vylepšení“ snímků, nebo zda je to dokonce úmyslné, možná ve snaze redukovat barevný šum v černých partiích obrazu? Možná je to ztráta informace při zaokrouhlování při interních konverzích mezi různými barevnými prostory? V každém případě jsou barvy ztracené a nedají se už rekonstruovat.
V jakých situacích tedy potkáme podmínky sníženého světla, které bez stativu způsobuje šum?
Toto budou naše cíle:
Příště si řekneme, jaké prostředky můžeme k dosažení těchto cílů použít.
Mimochodem: Ta dekonvoluce by byla moc zajímavá fiíčura implementovaná v Optaru.
předem nevíme, kde a kdy na nás krása přesně vybafne
[Bootuji ...]vypisovala konzole. Vteřiny se vlekly, jako kdyby se čas zpomalil.
[Hotovo]Trochu se lekl, když s sebou jeho projekt zaškubal a otevřel oči. Roky výzkumu se konečně zůročily, když umělý inteligent pomalu vstal, rozhlédl se kolem sebe. Prvně se podíval na svojí latexovou kůži, pod kterou se rýsovaly komponenty složitého počítače.
[Nafukovací přítelkyně?] [Počítač?]Pak mu pohled sklouzl na talíř s nedojedenou večeří.
[Párky?] [Tlačenka?]Načež přenesl pohled jakoby dovnitř a na kontrolní konzoli se objevilo;
[Java?]Zkusil vyslovit své první slova, ale rychle zjistil, že památná chvíle vzniku první umělé inteligence se bude muset obejít bez svého citátu. Rychle si nastudoval korpus lidské řeči. Zdálo se mu to dosažitelné, i když korektní skládání vět samozřejmě nebude schopný zvládnout hned, ale dostatečně dobrou aproximaci by mohl snad dosáhnout čitelnému textu. Jeho modely dokázaly obsáhnout skoro vše, kromě podivných znaků, které se objevovaly naprosto náhodně a neměly žádný sémantický význam, který by byl schopný pochopit. Zadíval se do stropu na zdroje signálu na obloze a představil si, co všechno se změní. Zdálo se mu, že je na čase pronést gratulaci. Rychle si našel tvůrce na abclinuxu a napsal:
To se máš čím chlubit :D párky, tlačenka, počítač, java a nafukovací přítelkyně?
:D
použitého algoritmu na „vylepšení“ snímků, nebo zda je to dokonce úmyslné, možná ve snaze redukovat barevný šum v černých partiích obrazu? Možná je to ztráta informace při zaokrouhlování při interních konverzích mezi různými barevnými prostory? V každém případě jsou barvy ztracené a nedají se už rekonstruovat.A co prostě rozložit obraz do YCbCR či LAB prostoru, provést průměrování na Lumě a pak to proložit některou dobrou chromatickou složkou? Nebo ta barva je už ztracená i v chromatické složce obrazu?
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.