Portál AbcLinuxu, 23. dubna 2024 13:00


Dotaz: praskani v nekterych hrach

18.4.2007 11:43 Milanj
praskani v nekterych hrach
Přečteno: 420×
Odpovědět | Admin
Ahoj, mám problém se zvukem.

Mp3, amarok, videa - bez problémů,

ale v některých hrách (např. Battle of Wesnoth nebo ActionCube) zvuk docela dost praská, ale zase například TuxRacer jede bez problémů.

Zkoušel jsem ALSAConf, nepomohl.

(OpenSUSE 10.2, Zvukovka integrovaná Realtek ALC883 v MB MSI K9N Neo-F)

Dík Milanj
Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Odpovědi

18.4.2007 15:59 Dušan Hokův | skóre: 43 | blog: Fedora a další...
Rozbalit Rozbalit vše Re: praskani v nekterych hrach
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
zkuste novejsi jadro, novejsi verze alsa, to pomuze... na notebooku s integrovanou zvukovkou mi to podobne zlobilo taky.
19.4.2007 08:12 Milanj
Rozbalit Rozbalit vše Re: praskani v nekterych hrach
jádro mám 2.6.18.8-0.1-default

s Alsou mám trochu zmatek,

YAST - Správce programů

mi říká, že mám nainstalovanou verzi 1.0.13-22, ale

KInfoCenter mi říká, že mám

Sound Driver: 3.8.1a-980706 (ALSA v1.0.12rc1 emulation code)

což by mohlo být ono, páč ta moje zvukovka byla do ALSY přidána až od verze 1.0.12rc2.

Jak tam ale tu novější ALSU nacpat, když nainstalenou ji tam již mám?
19.4.2007 10:21 Petr Šobáň | skóre: 80 | blog: soban | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: praskani v nekterych hrach
Ono je to tak že část je v kernelu a část je v balíčkách a proto se můžou lišit verze když používáte tu část z kernelu (tam jsou drivery) a ten balíček (tam jsou knihovny).

Takže použijte nejnovější kernel kde už bude novější i alsa, nebo si budete muset udělat balíček přímo ze zdrojáku alsy a přeplácnout ty moduly co tam máte z kernelu.
19.4.2007 13:47 Milanj
Rozbalit Rozbalit vše Re: praskani v nekterych hrach
Bohužel mám asi nejnovější ověřenou (pro SUSE 10.2) verzi kernelu (2.6.18.8-0.1-default)

Budu tedy muset jít do těch zdrojáků alsy.

Můžete mi prosím poradit, jaký je asi zevrubný postup?
19.4.2007 18:53 Petr Šobáň | skóre: 80 | blog: soban | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: praskani v nekterych hrach
Nejnovější verze kernelu je 2.6.20.7 - dnes viz: The Linux Kernel Archives

A pochybuji že SUSE nemá novější.

Jinak kdyby novější neměl tak asy bude lepší si přeložit novější kernel - kde je novější alsa-driver.

Jinak pokud chcete překládat pouze alsu tak Alsa stáhněte driver a přeložte a nainstalujte k jádru, ale budete potřebovat hlavičkovské soubory od kernelu a od knihoven alsy co máte nainstalované, nebo si přeložit i knihovny alsy a další....
20.4.2007 15:06 Milanj
Rozbalit Rozbalit vše Re: praskani v nekterych hrach
tak jsem nainstalil z http://software.opensuse.org/download/Kernel:/HEAD/openSUSE_10.2/i586/ novější jádro. nyní mám linux 2.6.21-rc7-43-default

kinfocenter mi ukazuje: Sound Driver:3.8.1a-980706 (ALSA v1.0.14rc3 emulation code) audio devices: 0: ALC883 Analog (DUPLEX)

což je scela správně

Ale YAST mi stále hlásí zvukovku MCP55 High Definition Audio

a pokud chci přidat novou, tak ALC883 není v seznamu.

když spustím alsaconf, tak ten je ve verzi 1.0.13, ale nepomůže.

Mám ještě doinstalit ALSU?

Děkuji pro dnešek všem, budu v řešení pokračovat v pondělí (23.4.07).

M.
20.4.2007 18:46 Petr Šobáň | skóre: 80 | blog: soban | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: praskani v nekterych hrach
Však to je správně MCP55 High Definition Audio je označení zvukovky ALC883 je kodek.

U některých HDA zvukovek je třeba nastavit správný model.
Nastavení zvukovky v modprobe.conf

options snd cards_limit=1
alias snd-card-0 snd-hda-intel
options snd-hda-intel model=3stack
alias snd-slot-0 snd-card-0

jaký model zadat pro tvoji nevím - to si musíš zjistit sám. (doufám že používá modul snd-hda-intel)
18.4.2007 21:25 Roman | skóre: 1
Rozbalit Rozbalit vše Re: praskani v nekterych hrach
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ja si myslim, ze problem je v HW, niekedy pomoze zvysit nice procesu a/alebo externa zvukovka. Myslim, ze vo vasom pripade je HW pri hrach pretazeny, takze potom prerusenia CPU sposobuju praskanie.
19.4.2007 08:34 Milanj
Rozbalit Rozbalit vše Re: praskani v nekterych hrach
niekedy pomoze zvysit nice procesu
který je to prosím proces?
vo vasom pripade je HW pri hrach pretazeny, takze potom prerusenia CPU sposobuju praskanie.
je to Athlon64 3000+ s 1GBRAM a MSI K9NeoF,
myslím, že by to měl zvládat
nebo myslíte špatný HW (čip)?
18.4.2007 21:50 Petr Šobáň | skóre: 80 | blog: soban | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: praskani v nekterych hrach
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
U některých her to dělá nevhodně zvolený vzorkovací kmitočet a velikost buferu.

Prostě i když zvukovka zvlada 48000Hz tak to dělalo problémy u nějaké hry musel jsem ji přestavit na 41000Hz a taky si pohrát s velikostí zvukového buferu.

Většinou to dělá pokud hra používá OSS a né alsu a alsa OSS emuluje.

Taky to může dělat nevhodné přidělení IRQ pokud je to starší HW (pokud více zařízení používá stejné IRQ).

Takže skontrolujte IRQ a zda používáte APIC a nastavení parametrů zvukové karty.
[petr@soban /proc]$ cat /proc/interrupts
           CPU0       
  0:    8408549   IO-APIC-edge      timer
  1:      19020   IO-APIC-edge      i8042
  8:          1   IO-APIC-edge      rtc
  9:          0   IO-APIC-fasteoi   acpi
 10:          0   IO-APIC-edge      MPU401 UART
 12:          4   IO-APIC-edge      i8042
 14:      31006   IO-APIC-edge      ide0
 15:     152330   IO-APIC-edge      ide1
 16:     729403   IO-APIC-fasteoi   nvidia
 17:       6470   IO-APIC-fasteoi   saa7133[0]
 20:       1048   IO-APIC-fasteoi   HDA Intel
 21:    1026052   IO-APIC-fasteoi   eth0
 22:          3   IO-APIC-fasteoi   ehci_hcd:usb2
 23:      87107   IO-APIC-fasteoi   ohci_hcd:usb1
NMI:        979 
LOC:    8408486 
ERR:          0
19.4.2007 08:23 Milanj
Rozbalit Rozbalit vše Re: praskani v nekterych hrach
uf, sorry, jsem v Linuxu začátečník
můj výpis na stejný příkaz:
rek-pc:~ # cat /proc/interrupts
           CPU0
  0:     556370    IO-APIC-edge  timer
  1:        196    IO-APIC-edge  i8042
  7:          2    IO-APIC-edge  parport0
  8:          1    IO-APIC-edge  rtc
  9:          0   IO-APIC-level  acpi
 12:      20977    IO-APIC-edge  i8042
 14:       6720    IO-APIC-edge  ide0
 58:          0   IO-APIC-level  ohci_hcd:usb1
 66:     189374   IO-APIC-level  nvidia
 74:       7004       PCI-MSI-X  eth0
 82:       4155       PCI-MSI-X  eth0
 90:     221015       PCI-MSI-X  eth0
225:     184018   IO-APIC-level  libata, ehci_hcd:usb2
233:      70480   IO-APIC-level  libata, HDA Intel
NMI:          0
LOC:     556281
ERR:          1
MIS:          0
rek-pc:~ #     
19.4.2007 10:27 Petr Šobáň | skóre: 80 | blog: soban | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: praskani v nekterych hrach
Trochu mě zarazilo že tam jsou dvě položky "libata, HDA Intel" a taky "ERR: 1"

Předně bych vyskoušel nejnovější jádro a taky mrknite zda pro vaši desku není novější BIOS který by řešil nějaké problémy kolem APIC a ACPI.
stativ avatar 19.4.2007 20:09 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
Rozbalit Rozbalit vše Re: praskani v nekterych hrach
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Taky můžete zkusit jiný audiodriver, protože Battle for Wesnoth používá SDL, Cube engine možná taky. Je totiž dost možné, ty hry vůbec nevyužívají ALSA, ale třeba emulované OSS. Mění se pomocí proměnné SDL_AUDIODRIVER="driver", kde driver může být jeden z dsp,alsa,artsc,esd,nas
Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
20.4.2007 09:04 Milanj
Rozbalit Rozbalit vše Re: praskani v nekterych hrach
jo, ale kde?

v konfiguráku hry?
20.4.2007 10:57 Vinicius | skóre: 10 | blog: viniciovy_postrehy
Rozbalit Rozbalit vše Re: praskani v nekterych hrach
SDL_AUDIODRIVER je systemova prommena, tedy pustit emulator terminalu a nastavit tu promennou

export SDL_AUDIODRIVER=...

a pak hned pustit problemovou hru. Zavrenim terminalu se nastaveni promenne ztrati, takze pak pridat nekam do startovacich skriptu.

20.4.2007 15:06 Milanj
Rozbalit Rozbalit vše Re: praskani v nekterych hrach
zkoušel jsem - nepomohlo
20.4.2007 10:52 Vinicius | skóre: 10 | blog: viniciovy_postrehy
Rozbalit Rozbalit vše Re: praskani v nekterych hrach
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
U OpenSuse 10.2 mi pomohlo odebrat balik s knihovnou SDL, ktery se dodava s distribuci a nainstalovat balik, ktery se nachazi na www.libSDL.org. Zkuste projit konfiguraky jednotlivych her a nastavovat ruzne frekvence. Napriklad hry co pouzivaji knihovnu MikMod nekdy spatne zvladaji vzorkovaci frekvenci vetsi nez 22KHz.

Instalaca nejnovejsiho ALSA ze zdrojaku je na teto distribuci bezproblemova.
20.4.2007 15:07 Milanj
Rozbalit Rozbalit vše Re: praskani v nekterych hrach
zkusím v pondělí, díky
23.4.2007 13:36 Milanj
Rozbalit Rozbalit vše Re: praskani v nekterych hrach
zkoušel jsem knihovnu SDL z té stránky, ale nepomohlo to
23.4.2007 14:19 Milanj
Rozbalit Rozbalit vše Re: praskani v nekterych hrach
heuréka!

nainstalil jsem SDLmm a Wesnoth už nepraská!

Nicméně na ActionCube to němělo vliv. pokračuji v pátrání.
23.4.2007 14:16 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: praskani v nekterych hrach
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ty chybujici hry mate prelozene ze zdrojaku, nebo instalovane jako binarky? V druhem pripade je celkem mozne, ze nesedi verze mezi knihovnami, ktere mate v systemu a temi, proti kterym byl program prekladan.

Napr. nedavno zaradilo Gentoo do distribuce novou verzi Sauerbraten (pouziva SDL/ALSU) jako binarni balik a ta mi take chrci a praska. Naopak vsechny ostatni programy pouzivajci SDL/ALSU mam kompilovane a jsou v poradku.

Pokud muzete, otestujte to. Zlobit take muze konkretni vzorkovaci frekvence. Napr. MPlayerem (mplayer -vo sdl:alsa -srate 22500).

Stejny problem s rozdilnymi verzemi muze byt u syntetizovani modu ci midu nebo u pouziti nejake zvukove knihovny (napr. plib, openal). Proste musite zjistit, jake zvukove knihovny hra pouziva, a pak je otestovat s jinymi programy.
24.4.2007 11:10 Milanj
Rozbalit Rozbalit vše Re: praskani v nekterych hrach
mám to z rpm balíčků
27.4.2007 09:04 Milanj
Rozbalit Rozbalit vše Re: praskani v nekterych hrach
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
mám dojem, že to dělá mixer (např. ve hře Ri-li hudba nepraská ale praskají efekty, které hrají zároveň s hudbou)

další nepříjemný dojem mám, že mám nainstaleno víc mixérů

může mi někdo poradit, jak zjistím: - jestli a kolik mám spuštěno mixérů
27.4.2007 10:50 Petr Šobáň | skóre: 80 | blog: soban | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: praskani v nekterych hrach
Mixér to nedělá a i z principu dělat nemůže. (Pouze propojuje výstup z převodníku na vystupní konektor a zjednodušeně vypínač prskat nemůže, může to maximálně dělat různé spětné vazby - pískat pokud se vstupy s výstupy špatně propojí)

Ale pokud karta nemá HW mix tak to může dělat dmix z alsy případně nějaké zvukové démony (arts, esd atd...) pokud je používáte.
27.4.2007 10:58 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
Rozbalit Rozbalit vše Re: praskani v nekterych hrach
Autor určitě mixerem myslel zvukový démon :)

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.