Portál AbcLinuxu, 8. srpna 2025 23:58


AMD uvolnilo dokumentaci k R600

AMD uvolnilo dokumentaci ke grafickým čipům řady R600, kam patří Radeon HD 2000/3000 a novější. Na více než třech stovkách stran se také jde do hloubky vertexových a geometrických shaderů.

12.6.2008 03:13 | Luboš Doležel (Doli) | Zajímavý článek


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

12.6.2008 06:29 Andy | skóre: 18 | NMnMet
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Juchuuuu.
Válka je vůl ... a já taky ;) | Chaotic state of my influence.
12.6.2008 06:48 koffr
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
vono to moc juchu neni, furt samy uvolnete specifikaci, komunita udela ovladace. h**no, vetsina "komunity" ma jen pindy v diskuzich a na ovladaci radeonhd vytrvale pracujou jen dva lidi :( timhle tempem zadna svobodna 3d podpora hooodne dlouho nebude....
12.6.2008 07:21 Zdenek
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
A ty jsi jeden z tech dvou? ;-)
12.6.2008 08:37 Dusan | skóre: 23 | blog: Moje_trable_s_internetom
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
Ale aspoň budú lepšie ako tie fglrx, lebo tým chlapom sa naozaj nebude chcieť prepisovať zbytočne prasácky napísaný kód.
12.6.2008 08:18 sc
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
Kde to máš, že na tom pracují jen 2 lidi?
12.6.2008 11:25 Peter Fodrek
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
Pretoze na tom robia relane dvaja ludia Alex Deucher a Dave Airlie tu mozno za asistencie sfa vyvoja fglrx Johna Brigemana tu tu tu

je pravda,ze Ducher je zamestancom AMD pre styk s komunitou od 19.11.2007 tu tu

a aj v logu vidno, co neurobia ti dvaja neurobi nikto tu
Jiří Němec avatar 12.6.2008 08:52 Jiří Němec | skóre: 22 | blog: BluPix | Horní Smrčné
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
Spock: "Logic, logic, logic. Logic is the beginning of wisdom, not the end.
12.6.2008 10:58 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
Trochu si to pleteš - dva lidi (konkrétně Alex Deucher a Dave Airlie) dělají na ovladači ati.
12.6.2008 11:27 Peter Fodrek
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
ano Radeon HD robi pre AMD Novell
Bluebear avatar 12.6.2008 11:44 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
furt samy uvolnete specifikaci, komunita udela ovladace

Mít specifikaci je rozhodně mnohem lepší než nemít nic. Přinejmenším to umožňuje relativně snadno udělat správné 2D vykreslování - vím, že nad 2D dnes všichni ohrnují nos, ale mít normální, čistý obraz bez artefaktů a záhadných poruch je základ. Pokud jde o to 3D, tak i to se dá udělat, je to "jenom" pracné - nepopírám, že velmi pracné, ale je to možné - bez specifikací můžeme víceméně jenom nadávat.

Nezapomeň, že nVidia se neobtěžovala nám dát vůbec nic.

na ovladaci radeonhd vytrvale pracujou jen dva lidi

Jsi škarohlíd. V Novellu vím přinejmenším o třech! :-D

No, a jestli se ti to zdá málo, tak neváhej, nažhav svůj SVN klient, přihlaš se do vývojářského mailinglistu a hurá do toho. :-)
To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
12.6.2008 11:55 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
nVidia se neobtěžovala nám dát vůbec nic
Kromě funkčního ovladače. Nebo ne? :-)
Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
Bluebear avatar 12.6.2008 12:04 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
Funkční nesvobodný ovladač je po čertech málo, vzhledem k tomu, že to znamená ho přeinstalovat pokaždé, když se updatuje kernel, nemožnost reportovat bugy týkající se kernelu a bezpečnostní díru jako prase.

Prosím, uvědomme si, že je to veliký, naprosto neznámý kus kódu v jádře, pro který neplatí žádná bezpečnostní omezení, může udělat úplně cokoliv, a to i naprosto nechtěně, z důvodu programátorské chyby, která může být zneužita třetí stranou. Vzhledem k tomu, že tyto věci se často píšou velmi prasácky, právě u vědomí, že to nikdo nemůže zkontrolovat, tak tipuji, že tam je drobných chybiček jako když naseje.

Ano, uznávám, že nesvobodný ovladač od nVidie aspoň funguje, na rozdíl od nesvobodných ovladačů od ATI, ale to je na úrovni "lepší zlomená noha než zlomený vaz".
To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
12.6.2008 12:29 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
to je na úrovni "lepší zlomená noha než zlomený vaz"
Což ovšem znamená rozdíl mezi životem a smrtí, a to je podle mě po čertech hodně :-)

To, co říkáš, je sice ve vší obecnosti pravda, ale pokud jde konkrétně o ovladač k nVidii, tak nevidím žádné velké problémy. Napadají mne dvě situace, kdy je vůbe potřeba: nějaký desktop, a možná nějaká renderovací farma. Ta bude, hádám, náchylná leda tak k útokům zevnitř, které se dají provést i mnohem snáz, kdyby o to někomu šlo, takže zbývá ten desktop. Hmm.

Vzdálené získání roota přes kernelovou část ovladače k nVidii… no nebylo by to špatný. Ale můj nekvalifikovaný odhad je, že to patří do říše snů :-)
Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
12.6.2008 12:35 R
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
Remote-root asi nie, ale local urcite. Kludne by som sa stavil, ze tam je aspon jedna taka diera (a myslim, ze ich bude viac). Nehovoriac o diearch v driveri pre xorg. To bezi tiez pod rootom.
Bluebear avatar 12.6.2008 13:00 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
Napadají mne dvě situace, kdy je vůbe potřeba: nějaký desktop, a možná nějaká renderovací farma.

Bohužel častěji, než jen v těchto případech.

Na některých kartách OpenSourcový ovladač nefunguje (mám po ruce dvě takové karty) a navíc moderní grafická prostředí (KDE4) používají 3D akceleraci pro kreslení GUI a bez ní pořádně nefungují (samozřejmě, že zatím stále poskytují možnost to 3D renderování vypnout, ale tím se dostáváš mimo typickou konfiguraci a schytáváš bugy). :-(
To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
12.6.2008 13:13 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
Jo, taky jsem viděl kartu, na které svobodný ovladač nefungoval. Ale všechno to je desktopové použití. A uvědomuju si ještě jednu oblast: vědecké účely. Programovatelné grafické karty jsou prý skvělé pro řešení obrovských soustav rovnic :-)

Ale do kritických systémů to všechno má daleko.
Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
Bluebear avatar 12.6.2008 14:59 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
Ale všechno to je desktopové použití.

Nevím, proč by na desktop měly být menší nároky, pokud jde o spolehlivost a bezpečnost. Leckdo na desktopu provozuje internetové bankovnictví a zachází i s dalšími daty, která jsou dost důležitá; krom toho desktop se používá i na práci, kde každý prostoj v důsledku pádu apod. znamená finanční ztrátu.
To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
12.6.2008 16:01 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
Měl jsem pocit, že tahle citlivá data se uchovávají v takové podobě, aby jejich přečtení trvalo dýl než odhadované stáří vesmíru :-) I když samozřejmě můžu mít pocit, že ovladač nVidie pátrá v paměti po čemkoli, co připomíná soukromou část klíčového páru, a posílá to na ústředí CIA…

A ztráty způsobené nefunkčním desktopem, si myslím, jsou o několik řádů nižší než ztráty způsobené nefunkčním systémem, na kterém opravdu záleží (třeba ten systém internetového bankovnictví). Ostatně problémů s desktopem můžou být ohromné spousty (třeba tuhle jsem se musel vrátit ke starší verzi jádra, protože s novou mi několikrát denně systém kompletně zatuhl, nefungovalo ani SysRq), opravdu bych a priori nehledal problém v uzavřeném kódu jenom proto, že je uzavřený.
Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
Bluebear avatar 12.6.2008 21:58 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
Měl jsem pocit, že tahle citlivá data se uchovávají v takové podobě, aby jejich přečtení trvalo dýl než odhadované stáří vesmíru

Ne, pokud se právě používají - v tom okamžiku jsou v paměti v nezašifrované podobě a není zase tak těžké odhadnout, kdy je ten správný moment (například z výpisu procesů). Zašifrovaný filesystém je z pohledu kernelu zcela nechráněný po celou dobu, co je přimountován.

A ztráty způsobené nefunkčním desktopem, si myslím, jsou o několik řádů nižší než ztráty způsobené nefunkčním systémem, na kterém opravdu záleží

Z pohledu celé civilizace jistě :-D Ale z hlediska konkrétního jedince může narušení bezpečnosti jeho osobního počítače znamenat škodu poměrně slušnou.

opravdu bych a priori nehledal problém v uzavřeném kódu jenom proto, že je uzavřený.

Nejde jen o to, že je uzavřený, ale o také to, že pro nVidii je to projekt s nízkou prioritou, na jehož výsledcích vůbec nezáleží a na kterém pracuje několik málo lidí téměř ve volném čase, s vědomím, že za kvalitní práci nedostanou žádnou odměnu, ale pokud do ní vloží příliš mnoho času, přestanou stíhat jiné, důležitější projekty.

Podle mého názoru za těchto okolností prostě nelze psát jiný kód než špatný, bez ohledu na to, jak dobré mají programátoři úmysly a jak dobří jsou.
To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
12.6.2008 22:07 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
Hm, měl jsem pocit, že pro nVidii jsou linuxové ovladače zajímavé. Ale nedivím se, že o tomhle víš víc, v tom případě je současný stav těch ovladačů (to, že rozumně fungují) spíš zázrak :-)
Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
Bluebear avatar 12.6.2008 22:23 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
Ale nedivím se, že o tomhle víš víc

Ehm... tvá důvěra mne zahanbuje - vpravdě o tom nevím nic. Tohle jsou jen mé spekulace. O skutečném dění uvnitř nVidie vím asi tolik co o procesech uvnitř černé díry.

Určitě by o tom něco věděli naši specialisté na Xkovou problematiku, ale nikdy jsem se jich na to nezeptal (když o tom teď tak uvažuju, ani nevím, jak takový dotaz formulovat - "Hele, Egberte, co myslíš, mají nás ti lidi z nVidie rádi?").
To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
Bluebear avatar 12.6.2008 15:07 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
Vzdálené získání roota přes kernelovou část ovladače k nVidii… no nebylo by to špatný. Ale můj nekvalifikovaný odhad je, že to patří do říše snů

Jenže právě taková obskurní místa jsou nejlepší místo na průnik, protože je nikdo nekontroluje, málokdo se v nich vyzná a právě proto tam ty bugy jsou.

Existuje práce o tom, že hackovat cizí sítě by se dalo přes bugy ve firmwaru síťové karty.
To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
hwsoft avatar 12.6.2008 14:25 hwsoft | skóre: 19
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
V cem je rozdil mezi proprietarnimi drivery od NVIDIE a ATI?

Ja bych rekl, ze rozdil tam neni prakticky zadny. Pokud ctes dokumentaci a mas podporovanou distribuci a chip nemas problem.
Bluebear avatar 12.6.2008 15:12 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
V cem je rozdil mezi proprietarnimi drivery od NVIDIE a ATI?

Jen v tom, že ty od ATI ani pořádně nechodí :-)

Pokud ctes dokumentaci a mas podporovanou distribuci a chip nemas problem.

Bohužel problém máš, i když si ho možná neuvědomuješ. Máš v počítači velký blok zcela neznámého kódu, na který nemáš žádné záruky, ve kterém jsou velmi pravděpodobně bugy, které nikdo nezná, a tento kód se vykonává s maximálními právy a má přístup k veškerému hardwaru a všem datům.
To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
Grunt avatar 12.6.2008 16:58 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
Funkční nesvobodný ovladač je po čertech málo, vzhledem k tomu, že to znamená ho přeinstalovat pokaždé, když se updatuje kernel, nemožnost reportovat bugy týkající se kernelu a bezpečnostní díru jako prase.
A 6MB v paměti. Né že by mi ty MB snad nějak vadily, ale jsem zvědav jestli se někomu podaří vysvětlit mi co za Gozzilu tam schovávají.
Prosím, uvědomme si, že je to veliký, naprosto neznámý kus kódu v jádře, pro který neplatí žádná bezpečnostní omezení, může udělat úplně cokoliv, a to i naprosto nechtěně, z důvodu programátorské chyby, která může být zneužita třetí stranou. Vzhledem k tomu, že tyto věci se často píšou velmi prasácky, právě u vědomí, že to nikdo nemůže zkontrolovat, tak tipuji, že tam je drobných chybiček jako když naseje.
Zajímavé, že většinu Windowsáků s tímto žádné problémy nemá a netlačí je to.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
Bluebear avatar 12.6.2008 21:37 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
Zajímavé, že většinu Windowsáků s tímto žádné problémy nemá a netlačí je to.

Myslím, že má. Nemám moc velký statistický vzorek, ale pády systému způsobené chybou v grafickém driveru jsou poměrně běžné - nebo aspoň byly, když jsem to naposledy trochu zjišťoval. I moje vlastní zkušenost z Windows je taková, že grafické drivery pro Windows nechodí nijak výrazně lépe než ty linuxové.
To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
Grunt avatar 12.6.2008 21:51 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
Nemyslel jsem jen grafické drivery, ale 95% kódu co jim proteče procesorem.

K těm ovladačům, musím souhlasit. Vyjde to přibližně na stejno, teda pokud se bavíme o nVidii.

Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
12.6.2008 17:59 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
Dnes se kluci snaží, ale pamatuji časy, kdy si člověk musel počkat třeba dva týdny, než se uráčili portovat svůj bastl na nově vydané stabilní jádro. Zrovna tak byly doby, kdy jsem se mohl nechat se svojí kartou akorát tak vyfotit, protože nové ovladače pro starou kartu na nová jádra se nedělala.
Bluebear avatar 12.6.2008 21:40 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: AMD uvolnilo dokumentaci k R600
Ano, to je další problém - pokud se změní ABI jádra, což se občas stane a kerneloví vývojáři se s tím nijak netají, tak prostě musí uživatel čekat, než vyjde opravený driver.

V tomto případě je ovšem sporné, kdo je tu žába na prameni - IMHO ten kernelový interface se někdy mění poněkud rychleji, než je zdrávo. Slyšel jsem, že to je do jisté míry schválně, resp. že na to úmyslně kašlou právě proto, aby znepříjemnili život firmám jako je nVidia, které sedí na dokumentaci - což teoreticky dává smysl, ale při aktuálním podílu Linuxu na desktopech z toho má nVidia akorát srandu a jediný, kdo na to doplácí, je uživatel. :-(
To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...

Založit nové vláknoNahoru


ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.