Portál AbcLinuxu, 19. července 2025 08:05


Kubuntu a stav svobodného softwaru pro koncové uživatele

Jonathan Riddell se zamýšlí nad budoucností Kubuntu a svobodného softwaru pro koncové uživatele v dozvuku oznámení o konci podpory Kubuntu firmou Canonical. Uvádí několik důvodů, proč v této oblasti svobodný software stále ještě neuspěl (software třetích stran, marketing směrem k uživatelům ale i OEM distributorům či online služby). Dále se ptá, jak mohou KDE a Kubuntu zůstat relevantní. KDE by se mělo soustředit na lepší návrh a použitelnost, pronikání na nové trhy (první vlaštovkou je tablet Vivaldi), modularizaci a lepší využití projektu Qt, užší zapojení projektů OwnCloud a Kolab, či vytovření úložiště aplikací propojeného s třetími stranami. Kubuntu má pak výhodu jako jediná pravidelná distribuce zaměřená pouze na KDE s výjimkou LibreOffice, jež by měly být brzo nahrazeny Calligrou. Začínají práce na Kubuntu Active a uvažuje se o změně jména distribuce.

22.3.2012 12:32 | Nicky726 | Komunita


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

22.3.2012 13:09 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu a stav svobodného softwaru pro koncové uživatele
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Podle mne pan Riddel zjevně ignoruje openSUSE, které vedle Kubuntu (a možná i před ním) chápu jako hlavní distribuci zaměřenou primárně na KDE.
22.3.2012 13:28 pacholik | skóre: 10
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu a stav svobodného softwaru pro koncové uživatele
primárně, ale ne pouze
printf 'čapí' | tee /dev/stdin
Nicky726 avatar 22.3.2012 14:21 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu a stav svobodného softwaru pro koncové uživatele
Mě spíš napadla Chakra, která je pouze KDE a to do té míry, že ne-KDE aplikace nemá v hlavních repozitářích a instaluje je zvlástní cestou. Akorát teda Chakra je stále ještě ve vývoji.
Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)
Rezza avatar 22.3.2012 20:53 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu a stav svobodného softwaru pro koncové uživatele
To je Riddel :) Rad se do nas navazi, me staci, ze nam nasi KDE fidorku chvali uzivatele.
22.3.2012 13:48 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu a stav svobodného softwaru pro koncové uživatele
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
IMHO nejzajímavější na celém tom článku je odkaz na http://ploum.net/post/what-if-ubuntu-were-right.
Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
22.3.2012 21:06 Martin Petr | Třinec/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu a stav svobodného softwaru pro koncové uživatele
Jj, perfektní článek, na 100% souhlasím.

Taky jsem si všiml, že z Unity se ježí vlasy na hlavě akorát tak geekům a zarytým fanouškům toho či onoho prostředí. Drtivé většině uživatelů (včetně mě) je konkrétní prostředí tak nějak úplně ukradené, protože...
People want an application launcher, that's all.
I tímhle autor trefil hřebíček na hlavičku, tu dobu si ještě pamatuju, právě někdy na začátku roku 2000 jsem si s Linuxem začínal hrát:
The desktop war looks like the window managers war of ten years ago: all the geeks tried to find the best one while, in the end, it appeared that what user wanted was just to move windows.
Tyhle žabomyší války stejně postupně přestanou hrát roli, aspoň to je můj odhad, protože se prostředí běžící na jednotlivých zařízeních (desktopy, laptopy, tablety, televize...) budou vzájemně přibližovat, až podle mě poběží všude něco jako Android, něco jako iOS, v jedné jediné variantě, žádné speciální odrůdy jednoho systému...

Ubuntu má na to asi moc malou sílu, i když Unity docela fandím (přišlo zrovna v době, kdy jsem se chystal od Ubuntu utéct a bylo nakonec asi jediným důvodem, proč jsem zůstal :-)).
23.3.2012 18:29 l4m4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu a stav svobodného softwaru pro koncové uživatele
Viz první odpověď pod článkem:
Leave Ubuntu? That would imply that I ever came to Ubuntu in the first place. :)
Ubuntu asi tak relevantní jako Windows Mobile. No, zatím ještě o něco víc, ale každopádně tímto směrem míří. Tedy k systému pro úplně jinou cílovou skupinu.

Možná z něj vznikne něco použitelného pro normální lidi, ale nenalhávajme si, že vznikne něco použitelné pro normální lidi a geeky.
23.3.2012 18:52 Martin Petr | Třinec/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu a stav svobodného softwaru pro koncové uživatele
Proč by nějakou firmu měl zajímat vývoj systému pro geeky?

Bez ohledu na to, že někdo může být geek a nemusí masturbovat nad tím, jak je jeho prostředí hardcore (já třeba nejsem zdaleka běžný Franta uživatel a používat Ubuntu ve víceméně defaultní konfiguraci, protože mi tak prostě 100% vyhovuje).
24.3.2012 00:34 l4m4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu a stav svobodného softwaru pro koncové uživatele
A stejně tak obráceně: proč by mě mělo zajímat, co vyvíjí nějaká firma Canonical? Pro mě to zjevně nevyvíjí, nejsem jejich cílová skupina. Stejně jako mi muže být putna, co vymýšlí Gucci...

Nad OS na svých počítačích nemasturbuji, proč by bych to měl dělat? Zato chci, aby fungovaly podle mne -- to je pohled geeka. A předělávat Ubuntu s Unity obrazu svému? Chm...
Vojtěch Trefný avatar 22.3.2012 14:20 Vojtěch Trefný | skóre: 24 | blog: Blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu a stav svobodného softwaru pro koncové uživatele
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nevím, jestli je tenhle "KDE nacionalismus" tou nejlepší cestou. Ještě nedávno Kubuntu měnilo výchozí WWW prohlížeč každého půl roku ve snaze najít "ten nejlepší" a Firefox si prostě a jednoduše zakázali, protože je GTK. Chápu, že někdy prostě nejde zasadit GTK aplikaci do Qt/KDE (a naopak), ale říct si striktně "KDE-only" bez ohledu na funkčnost, podle mě není ta správná cesta.

(PS: Nejsem uživatel Kubuntu ani KDE, takže tohle je spíš názor "přihlížejícího".)
Rezza avatar 22.3.2012 20:56 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu a stav svobodného softwaru pro koncové uživatele
O tom se vzdy ve Fedora KDE SIGu pohadame s Kevinem - on je ciste KDE only, i kdyz to nejede. Ja s Rexem vic - klidne Gtk, ale at to proboha funguje. Nastesti uz me moc Gtk aplikaci, ktere by mely smysl a byly lepsi nez Qt nenapada. Hlavni problem kdysi byl KDE Network Management Plasmoid vs NM-applet. NM applet je ted zabity...
22.3.2012 22:22 qpal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu a stav svobodného softwaru pro koncové uživatele
A co OpenOffice (LibreOffice) vs KOffice (CalligraSuite)? Ja jsem velky fanousek KDE, bezne pouzivam Nepomuk a Akonadi, ale ackoliv jsem KOffice parkrat kratce vyzkousel, nikdy jsem v sobe nenasel dostatecnou miru masochismu ji pouzivat natrvalo.
Rezza avatar 23.3.2012 08:32 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu a stav svobodného softwaru pro koncové uživatele
No v open source neni horsiho produktu nez OO/LO :) Naopak Calligra zacina byt pouzitelna (jeste tam neni, ale...).
23.3.2012 11:28 qpal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu a stav svobodného softwaru pro koncové uživatele
S Vec c. 2 souhlasim, ale s timhle ne. Ted mi prijde ze meli vyvojari Calligra dobre tempo a soustredili se na uzitecne veci, takze uvidime ve 2.4, ale kdyz jsem minule leto zkousel 2.3, bylo to utrpeni. Na druhou stranu OO jsou pouzitelne hodne dlouho a jako uzivatel jsem s nimi spokojeny.
Rezza avatar 23.3.2012 17:48 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu a stav svobodného softwaru pro koncové uživatele
Co je Vec. c. 2.? Jinak po tolika letech kdy v OO byly tak zakladni chyby, ze s tim fakt neslo delat :) Nastesti David sedel kousek, kdyz jsem to zkousel, pak jsem vzdal :)))
Rezza avatar 23.3.2012 08:33 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu a stav svobodného softwaru pro koncové uživatele
Vec c. 2 - OO/LO je jedno, jestli pak kresli pres Gtk ci Qt, vcetne file dialogu atd.
Sešívaný avatar 22.3.2012 23:13 Sešívaný | skóre: 23 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu a stav svobodného softwaru pro koncové uživatele
NM applet ještě existuje/někdo ho udržuje?
Rezza avatar 23.3.2012 08:31 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu a stav svobodného softwaru pro koncové uživatele
Existuje a porad ho udrzuji.
22.3.2012 14:58 Petr
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu a stav svobodného softwaru pro koncové uživatele
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Běžný uživatel to prostě potřebuje vidět v Electroworldu. Takže podle mně dokud (K)ubuntu nebude standardně předinstalované, tak to masivní zastoupení na trhu mít nebude.
Rezza avatar 22.3.2012 20:54 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu a stav svobodného softwaru pro koncové uživatele
Tam (teda v kasa.cz) jsem videl Unity :D Ale jelo to jen na VESA v nenativnim rozliseni, takze nevim...
22.3.2012 18:20 Lol Phirae | skóre: 23
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu a stav svobodného softwaru pro koncové uživatele
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Máš tam rozbitej link. Jinak je mi (B)lbuntu u zadnice.
Nicky726 avatar 22.3.2012 20:44 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu a stav svobodného softwaru pro koncové uživatele
Link opraven.
Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)
23.3.2012 12:34 Mustafa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu a stav svobodného softwaru pro koncové uživatele
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Je to tak, konec kubuntu je prvni a hlavni hreb do rakve toho paskvilu kterej je neustale jen a pouze nefunkcni zabugovana pre alfa verze zkousejici kolik bugu je ta unosna mez, takze reknete bajbaj KDE ty sraci omalkovavanej!

Založit nové vláknoNahoru


ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.