Portál AbcLinuxu, 12. května 2025 20:46

Linux FAQ česky

Na adrese linux-faq.cz byl dnes zveřejněn český překlad článku Linux frequently asked questions for newbies, který vyšel na TuxRadaru. Cílem projektu je vytvořit aktualizovaný seznam nejčastějších otázek týkajících se Linuxu, které pokládají začínající uživatelé. Web je dostupný ve formě wiki stránek, a je proto snadno kýmkoliv upravitelný.

21.5.2010 11:10 | Dundee5 | Zajímavý projekt


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

21.5.2010 11:40 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux FAQ česky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Efektivnejsi by bylo psat obsah na abicku, stejna prace by mela vetsi efekt.
Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
21.5.2010 15:37 Dundee5 | skóre: 17 | blog: Dundee5 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux FAQ česky
Tím si nejsem úplně jistý. Ve FAQ na abíčku jsou především otázky a odpovědi pro uživatele, kteří už Linux používají a něco s ním umí. Linux-faq.cz se zaměřuje na uživatele, kteří jsou ve světě GNU/Linuxu úplnými nováčky, případně teprve přechod zvažují nebo dokonce jen chtějí zjistit, co že to ten Linux vlastně je zač. Kdybychom jen zamíchali otázky z linux-faq.cz do FAQ na abíčku, těžko by z toho měli začátečníci nějaký užitek.
Kdo se vzdá svobody, aby získal jistotu, ztratí nakonec obojí. --Benjamin Franklin
21.5.2010 21:16 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux FAQ česky
Ja jsem ale nepsal o tom, ze to musi byt soucasti FAQ. Mame v planu udelat sekci pro zacatecniky, Robert ji dokonce zacal styylovat, aby byla hezka a pratelska. Nicmene nam chybi obsah, abychom ji mohli spustit. Najde se nekdo, kdo by nam s tim pomohl?
Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
D.A.Tiger avatar 22.5.2010 11:41 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux FAQ česky
Myslím, že bych mohl, co si zhruba představujete, že by tam mělo být? Máte alespoň nějaký seznam témat, či něco podobného?
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
D.A.Tiger avatar 22.5.2010 11:56 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux FAQ česky
PS. nebylo by možná lepší aktualizovat vydání perfektní učebnice ABC Linuxu?
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
24.5.2010 14:01 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux FAQ česky
Náčrt je zde: http://www.abclinuxu.cz/start - idea je však taková, že na té hlavní stránce bude jen stručný výpis témat a na jednotlivých podstránkách podrobnější popis (který je teď v rámečcích).

Dále bude na podstránkách agregace obsahu AbcLinuxu.cz, který se týká daných témat (s ohledem na začátečníky) - články, položky z wiki (slovník, kdo je atd.), odkazy na učebnici atd. + případně nový obsah týkající se příslušné oblasti.

Prostě jednoduchý a uživatelsky přívětivý rozcestník pro ty začátečníky, kteří se na portále ztrácejí a neví, kam dřív.
21.5.2010 15:50 Neel | skóre: 10
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux FAQ česky
Nesouhlasím
23.5.2010 17:10 lok
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux FAQ česky
Presne tak. Skoda tristit sily proti spolecnemu nepriteli.
21.5.2010 12:28 pms
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux FAQ česky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Definicia "Linuxu" je nepresna, neobsahuje ani zmienku o projekte GNU.

Inak celkom fajn projekt, ak by zhrnul vsetky vedomosti z ceskych linuxovych serverov, vzikla by dobra vedomostna zakladna.
Drom avatar 21.5.2010 12:31 Drom | skóre: 24 | Kdyne
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux FAQ česky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nektery ty odpovedi zni jako reklama.
21.5.2010 15:26 Dundee5 | skóre: 17 | blog: Dundee5 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux FAQ česky
Ano, je to tak. V současné době je většina obsahu celkem přesný překlad původního článku z TuxRadaru, který opravdu místy vypadá spíš jako reklama.

To se nám samozřejmě také nelíbí, ale pro přepsaní celého obsahu zatím nebyl čas. Celý web je wiki, takže pokud některé odpovědi opravíš, budeme jen rádi.
Kdo se vzdá svobody, aby získal jistotu, ztratí nakonec obojí. --Benjamin Franklin
23.5.2010 13:03 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux FAQ česky
A některé jsou pěkně zavádějící a mohou začátečníka s linuxem naštvat. Například část o podpoře hardware se dá vyložit různě:
Linux podporuje víc hardwaru než jakýkoli jiný operační systém na světě. Ano, včetně Windows. Navíc, podpora zařízení je zahrnuta přímo v Linuxu, takže když zapojíte do počítače novou síťovou kartu a spustíte Linux, měla by být nalezena a nakonfigurována automaticky – nemusíte stahovat žádné ovladače. Když se začne prodávat nějaký nový hardware, vývojáři se snaží dostat podporu do dalšího vydání Linuxu, takže možná budete potřebovat upgradovat na novější verzi vaší distribuce.
Je to pravda, ale bfu si to vyloží tak, že mu v linuxu pojede veškerý hw. A bude možná zklamán. Chtělo by to třeba doplnit, že kvůli obstrukcím výrobců hw (nespolupráce s vývojáři, absence specifikací), případně u minoritního hw, ovladače v jádru nejsou a ani brzo nebudou, takže si to chce zkontrolovat, jestli je zařízení podporované, třeba na abclinuxu.
Baník pyčo!
mikirc avatar 21.5.2010 15:11 mikirc | skóre: 19 | blog: MikiSoft | Vsetín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux FAQ česky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Me se moc nelibi styl psani autora, treba sekce srovnani, by uvitala jiny stal psani a vice fakt. Je to jak sliby politiku, nase strana vam da vsechno a ty druhe nic.
Byl jednou jeden...
D.A.Tiger avatar 21.5.2010 17:43 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux FAQ česky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Dobrá práce. Jen tak dál... :-)
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
22.5.2010 15:17 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux FAQ česky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Mně připadá smutné, že úplně odumřel projekt učebnice.

Kdyby se podařilo takovou učebnici sepsat a dostat do fáze vhodné například k tisku, bylo by to obrovské plus. Když psal David Watzke články o standardních příkazech (a asi ještě nějaké napíše), pokaždé mě napadlo, že něco takového by se mělo rovnou dávat do učebnice.

Myslím si, že podrobná učebnice, z níž by bylo možné vygenerovat zaprvé text pro základní seznámení (do 100 stran) a zadruhé podrobnou verzi s důkladným rozborem všech detailů a s kapitolami specializovanými na jednotlivé distribuce, by v konečném důsledku udělala GNU/Linuxu mnohem lepší službu než FAQ.

Tím nechci naznačit, že by překlad FAQ byl zbytečný. Je to rozhodně důležitý a chvályhodný počin. Jen se mi zdá, že pro větší rozšíření Linuxu je dobré spíš trpělivě vysvětlovat a dokumentovat než vykřikovat něco ve stylu „Linux je lepší než Windows“.

Zdůvodnění některých věcí v těch FAQ je poněkud ubohé. Například „Co Linux umí a Windows ne?“. Je tam zmínka o nějakých čtyřech klikacích nástrojích. To je naprostá ptákovina. Uživatele-klikače to nezaujme, protože příslušné nástroje nikdy neviděl. (Ani já jsem žádný z nich neviděl.) Uživatel, který o počítačích aspoň něco ví, nejspíš hledá zcela jiný typ informací, které tam ovšem zoufale chybí. (Souborové systémy (Btrfs (COW, snapshot, subvolume, ...), Coda, NFS), sítě (router, bridge, filter, 6to4, IPSec ...), multiuser (multiseat), vzdálená správa, maximální využití hardware (RAID, LVM, Btrfs) — to všechno jsou záležitosti, o kterých FAQ mlčí.)

Účelem FAQ by nemělo být zaujmout klikače, který je spokojený s Windows. To nemá smysl. Cílová skupina by měli být technicky orientovaní uživatelé Windows, programátoři pracující na Windows, správci Windows-only sítí (například učitelé výpočetní techniky základních a středních škol) a podobné typy lidí. Netechnicky zaměřený uživatel si stejně žádné FAQ nikdy nepřečte a k Linuxu se může dostat jen a pouze osobním kontaktem s někým zkušenějším, kdo mu ho doporučí, případně nainstaluje.

Myslím si, že stránka proc.linux.cz je koncipovaná mnohem lépe, pokud jde o četbu vhodnou pro nováčky. Nepíše žádné přehnaně detailní technické podrobnosti a přesto je napsaná poměrně elegantním a objektivním stylem.

D.A.Tiger avatar 22.5.2010 17:58 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux FAQ česky
Mně připadá smutné, že úplně odumřel projekt učebnice.

Kdyby se podařilo takovou učebnici sepsat a dostat do fáze vhodné například k tisku, bylo by to obrovské plus. Když psal David Watzke články o standardních příkazech (a asi ještě nějaké napíše), pokaždé mě napadlo, že něco takového by se mělo rovnou dávat do učebnice.

+1000
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
24.5.2010 13:45 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux FAQ česky
Je to wiki, aktualizovat nebo doplnit text muze kdokoliv a kdykoliv.
Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
24.5.2010 18:43 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux FAQ česky

Ano, teoreticky může, ale jak je vidět, něco takového se příliš často neděje.

Pro začátek by bylo nejlepší vytvořit stručný seznam chybějících, nedostatečně zpracovaných a nejčastěji diskutovaných témat. Tyto seznamy by IMO měly být hned na úvodní stránce abclinuxu, někde tam, kde je poradna a blogy. Věřím, že čas od času by se někdo na seznam podíval a obohatil některé téma, kterému rozumí.

Wiki je z principu encyklopedie určená k vyhledávání jednotlivých hesel. Učebnice by neměla být encyklopedie. Měl by to být text, který lze vytisknout jako knihu (ježto z žádné obrazovky, ani z Kindle, se zatím nečte tak dobře jako z papírové knihy) a poté přečíst jako knihu, od začátku do konce.

Začátečník nepotřebuje referenční příručku ani encyklopedii, protože nemá tušení, co přesně by v ní měl hledat. Pokud chci přidat k mému IPv6 rozhraní další adresu, podívám se do manuálové stránky příkazu ip. Začátečník ale neví, že takový příkaz existuje a kam a proč by ho měl zadat. A vůbec, co je to síťové rozhraní? To je síťová karta? (Ne, je to jen jakási abstrakce, která nemusí být spojená s hardware... Ale tohle začátečník neví.) V učebnici by tedy mělo jít především o seznámení uživatele se základními pojmy, aby věděl, co má hledat.

Založit nové vláknoNahoru


ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.