Portál AbcLinuxu, 4. května 2025 13:48
Byla vydána verze 0.21.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Z novinek lze zmínit například lepší podporu Raspberry Pi nebo podporu CUDA a cuvid/NvDecode.
Tiskni
Sdílej:
Možná to někoho překvapí, ale na přehrávání hudby. Samozřejmě ne v autě, v práci nebo na cestách, tam by to smysl nemělo, ale když mám příležitost užít si poslech v klidu doma, tak tam ano.
Ano, nejsem členem sekty vyznavačů Nepřekonatelného Vinylu, takže necítím potřebu používat médium, které je (z technických i marketingových důvodů) dražší a méně praktické jak na manipulaci, tak na případné zpracování třeba pro ten poslech v práci nebo na cestách. Nemluvě o tom, že zatímco údajnou vyšší kvalitu gramofonové reprodukce nejsem schopen rozeznat, její charakteristické neduhy při nejlepší vůli přeslechnout nedokážu a dost mi vadí.
o CDečkách by sa dalo diskutovať
Však se také diskutuje.
hlavne tie staršie nahrávky boli fakt katastrofa.
Vidíte, a spousta znalců stejně rezolutně tvrdí pravý opak (jó, dřív se to dělalo pořádně, ty dnešní nestojí za nic). Především je ale potřeba rozlišovat nahrávku a konkrétní přepis, protože dvě různé edice vyrobené ze stejných originálních studiových záznamů se mohou dost výrazně lišit.
Pro mne tam jsou přinejmenším dvě zcela zásadní výhody:
Vinyl výhody má.
Jak pro koho. Pro mne ne.
komercni past? vinyl je za babku, obcas i zadarmo
To leda v antikvariátu, ale tam je "za babku" i CD. Když se podívám na e-shop s novými deskami, je tam vždy gramofonová verze stejného alba o něco dražší než CD.
no a ze ma CD limit na 22kHz je prosty fakt, vic z nej nedostanes - z vinylu i z flacu ano - a jsou lide, co to slysi, treba ja :)
Když to tvrdí někdo, kdo tu nedávno trousil pohrdavé poznámky o placebu a netopýřím sluchu a kdo podle vlastních používá "experiment, pozorování a logiku", nezbývá mi než věřit, že je toto tvrzení založeno na precizně provedeném dvojnásobně slepém pokusu s důsledným potlačením všech postranních kanálů. V tom případě nezbývá než ti gratulovat. Nic to ale nemění na faktu, že já ten rozdíl (ve prospěch gramofonu) nepoznám, takže nemám důvod upřednostnit dražší médium, které mi přinese subjektivně horší poslech.
No one can see X-rays (or infrared, or ultraviolet, or microwaves).vs.
http://pms.sagepub.com/content/57/3_suppl/1211trošku si s tou vizuální analogií autor nabil ústa :) a s těma ušima je to podobný :) člověk se nevyrábí podle průmyslového standardu a tím standardem není středoškolská učebnice biologie
mne staci, ze vim co slysim
spíš co si namlouváš, že slyšíš...
On the other hand, Lenhardt (2003) presumed that ultrasounds resonate with the brain to be modulated to audible signals that the cochlea can sense. Besides the cochlea, the saccule has been thought to be an ultrasound sensor because its hair cells respond to 20–100 kHz vibrations (Lenhardt et al., 1991). However, there is no consensus regarding the mechanisms underlying this simple ultrasound sensation. Complex sounds are also heard from ultrasonic stimuli with amplitude modulation (AM). When human voices are modulated onto a sinusoidal ultrasonic carrier, spoken words can be recognized (Lenhardt et al., 0378-5955/$ - see front matter ? 2005 Elsevier B.V. All rights reserved. doi:10.1016/j.heares.2005.02.004 Abbreviations: DLF, difference limens for frequency; AM, amplitude modulation; DSB, double-side band; TC, transmitted carrier; SC, suppressed carrier; CF, center frequency; ANOVA, analysis of variance * Corresponding authors. Tel.: +81 72 751 8785; fax: +81 72 751 8416. E-mail addresses: kys.fujimoto@kwansei.ac.jp (K. Fujimoto), s-nakagawa@aist.go.jp (S. Nakagawa). 1 Present address: Department of Psychology, School of Humanities, Kwansei Gakuin University; 1-1-155 Uegahara Nishinomiya, Hyogo 662-8501, Japan. Tel.: +81 798 54 6776; fax: +81 798 52 7353. www.elsevier.com/locate/heares Hearing Research 204 (2005) 210–215 1991)...
Nehraj si tu na snoba.To je nějaká univerzální odpověď? Víš třeba o tom, že někteří lidé mají 4 receptory barvy? Víš o tom, že někteří jsou schopni ucítit pach kyanovodíku? Někteří lidé mají takový hmat, že dokáží poznat tíhu pírka na 1kg. Tak si laskavě přestaň hrát na to, že jsou všichni univerzálně stejní. Nejsou. Jestli ty neslyšíš, nebo nechceš slyšet, nebo na to nemáš nebo nechceš mít aparaturu tak prosím. Život není o tom, že si přečteš nějaký zjednodušený papír od nějakého autora kompresního formátu a potom tvrdíš, že nikdo nemůže slyšet rozdíl jen na základě toho, že to někdo někam napsal. Nevím, jestli sis všiml, ale jednotliví lidé se dost podstatně liší i z vnějšku. Tak nevím, dle čeho by si někdo mohl myslet, že vnitřní orgány budou mít stejné. O mentálních schopnostech ani nemluvě. U všech ztrátových formátů to jde vidět / slyšet. Dá se to snadno naučit. Pokud někdo celý život poslouchá MP3 tak možná ani neví, co má slyšet (otázkou je, zda na to má vůbec vybavení). Ale velmi snadno se mu to dá ukázat. A to i vizuálně. Stačí, když si někdo vyrobí obrázek jpg s kvalitou 10% a už mu bude naprosto jasné, jaké artefakty tam má hledat. A uvidí je i na jpg s kvalitou 100% (pochopitelně u snímků, na kterých si jpeg řádně vyláme zuby). Totéž s mp3, stačí mu dodat vhodný originál, než si udělá 64kbps a jasně uslyší ty artefakty. Potom už je může slyšet i na 320kbps. Není to nejmenší problém. Stejně tak může slyšet i rozdíl mezi zesilovači / repro / sluchátky / dac. Jen to chce mít možnost srovnání a mít to naposlouchané. Mozek z informace odstraňuje vjemy, které už zná. Takže pokud někdo poslouchá jednu skladbu 30x (pochopitelně ne hned za sebou ale v průběhu třeba několika let), tak mozek odstraní tu "zřejmou" informaci a vyplavou na povrch jemné tóny v pozadí. Pokud to nějaký komprimátor odstraní, tak si to potom příliš neužije.
Tak si laskavě přestaň hrát na to, že jsou všichni univerzálně stejní.Lidé jsou evivalentní a jeden druhému rovný. Pouze kapitalisti se mě snažili přesvědčit o opaku. Kapitalisti se mýlí samozřejmě.
někdo chce věřit že aparatura za kterou vysmažil těžké prachy je k něčemuA tvrdíš, že není? Tve ještě začni tvrdit, že není rozdíl ve kvalitě různých zesilovačů, repro, sluchátek a začnu si opravdu myslet, že jsi hluchý.
Lidé jsou evivalentní a jeden druhému rovný.Jenže rovnost je něco jiného, než stejnost. Lidé nejsou stejní. A pokud si myslíš, že jsou, tak můžeme začít rovnou s porovnáváním těch šulínů, jak tu někdo psal.
Já se pouze podepíšu pod názor toho kdo takové algorytmy implementoval a tím to pro mě hasne.Jo, a v tom článku je několik zajímavých vět, jako třeba že 16b linear je horší, než jsou schopnosti lidského sluchu, ale podle daného autora to vlastně vůbec nevadí. Super no, možná je ten autor natolik ovlivněn tvorbou ztrátových algoritmů, ale mě osobně nepřipadá normální dělat formát, který je horší než věc, pro kterou je určen. Naopak tak nějak automaticky očekávám, že technika předčí lidské možnosti. Takže buď nelinerální ADC (což je ořech udělat), nebo alespoň dostatečný počet bitů na to, aby se to dalo realizovat i v lineáru.
že slyší víc než 20kHzTěch 20kHz se pokaždé chytnou nějací trollové a celá diskuse jde do kopru. Jestli někdo slyší víc jak 20kHz harmonických, tak je to jeho věc. O tom to totiž vůbec není. Problém nastal kdysi u vytváření formátu CDDA. Totiž, tehdejší analogová technika vůbec neřešila šířku pásma. Proč? Protože byla z hlediska tohoto problému fakticky nekonečná. Už v šedesátých letech existovala video technika zvládající na magnetický pásek zapisovat obraz a o pár let později se k tomu přidala i barva v normě PAL. PAL potřebuje minimálně 6MHz šířku pásma. Vlastně úplně stejná technika, včetně stejného materiálu pásku - akorát jiný způsob záznamu, se používala i v audiu. Pokud si někdo postavit v roce 1980 zesilovač i z nejobyčejnějších součástek, tak měl jistotu, že má šířku pásma minimálně ve stovkách kHz. Při troše snahy a lepším výběru a pečlivosti klidně pár MHz. Takže s tímto problém vůbec nebyl, nikdo to nemusel řešit a ti lidé mohli ladit úplně jiné vlastnosti svých výtvorů. Třeba, aby to hrálo, aby se to dalo poslouchat. Není náhodou, že nejlepší alba Pink Floyd a Dire Straits se produkovala na jednom konkrétním mixážním pultu, na kterém technici pracovali několik měsíců před uvedením do provozu. Výsledek je skvělý. No a potom přišel digitál a někdo si řekl, "no tak pánové, jak to zařídíme, na to co uložíme?". No a vzhledem k tehdejším možnostem to prostě dopadlo tak, že se vzalo absolutní minimum (2kHz nad nějakou hypotetickou hranici slyšitelnosti - což je "hrozně fajn" pro tvorbu filtrů, protože jak všichni víme, tak se do sampleru nedá pustit signál o větší frekvenci než je polovina samplovací) a dynamický rozsah horší než je schopnost lidského sluchu. No a od té doby se mantra 44.1kHz/16b drží dodnes, a každý, kdo si dovolí ji zpochybňovat, musí být pomalu upálen na hranici. Opakuji, přes nějakými 30-40 lety nebyl bandwith 20kHz, ale minimálně 200kHz a u výrobků z kategorie HiFi někde na jednotkách MHz. A používal se záznamový materiál, pro který nebyl problém před dalšími 20lety záznam 6MHz.
Není náhodou, že nejlepší alba Pink Floyd a Dire Straits se produkovala na jednom konkrétním mixážním pultu, na kterém technici pracovali několik měsíců před uvedením do provozu. Výsledek je skvělý.
Takže Dire Straits… podívejme se, co o nich píše Wikipedia:
Brothers in Arms was among the first albums recorded on digital equipment due to Knopfler pushing for improved sound quality.[31] The album's title track is reported to be the world's first CD single.
…
The album is listed in the Guinness Book of World Records as the first compact disc (CD) to sell a million copies,[32] and has been credited with helping to popularise the CD format.[33] The Brothers in Arms CD featured the full version of the "Money for Nothing" cut, rather than the version that appears on the LP. In fact, the CD includes extended versions of all tracks featured on the first side of the original LP, with the exception of "Walk of Life".
Co jsem zatím viděl, většina laiků i odborníků považuje Brothers in Arms za nejlepší album Dire Straits a já s tím názorem souhlasím (beru-li album jako celek). Nebo přímo na stránce tohoto alba:
Brothers in Arms was one of the first albums to be directed at the CD market, and was a full digital recording (DDD) at a time when most popular music was recorded on analog equipment. It was also released on vinyl (abridged to fit on one LP) and cassette. However, while it was listed as "DDD", producer Neil Dorfsman says the digital multitrack was mixed on an analog board with the resulting two track mix re-digitized via a Prism A/D converter and recorded on a DAT machine, so really the recording was DAD.[citation needed]
Jinak řečeno, nahrávalo se digitálně (nebo aspoň z velké části), primární distribuční médium bylo CD, tomu byla přizpůsobená i délka a na gramofonovou desku se část nahrávek musela dodatečně ořezat. Tak jak je to vlastně s tím "no a pak přišel digitál" (a všechno podělal)?
No a vzhledem k tehdejším možnostem to prostě dopadlo tak, že se vzalo absolutní minimum (2kHz nad nějakou hypotetickou hranici slyšitelnosti - což je "hrozně fajn" pro tvorbu filtrů, protože jak všichni víme, tak se do sampleru nedá pustit signál o větší frekvenci než je polovina samplovací)
Ty 2 kHz by by byly problém, pokud by se to na té frekvenci samplovalo a/nebo přehrávalo. Ale jak jistě víš, pomineme-li tu nejlevnější techniku, ani na jedné straně to tak není.
dynamický rozsah horší než je schopnost lidského sluchu
To je taky oblíbená mantra. Teoreticky je to pravda, ale jen pokud "schopností lidského sluchu" rozumíme rozsah od nejslabšího slyšitelného zvuku po takový, který působí bolest, pak je ten rozsah opravdu o něco menší. Jenže když už tu byl tak vychvalován gramofon, ten sice teoreticky zvládne víc, ale v praxi téměř neexistují desky, které by skutečně měly dynamický rozsah větší, než je formát CD-DA schopen zvládnout. Jednak proto, že by to nemělo smysl, jednak proto, že by přinášelo i technické problémy.
Tak jak je to vlastně s tím "no a pak přišel digitál" (a všechno podělal)?A oni to nahrávali na 44.1/16? Mimochodem, při hledání jsem narazil na tento článek. 192kHz/24b 2x8 kanálů. Proč si Knopfler nevybral 44.1/16, když to stačí? Aneb argument "digitál všechno podělal" neberu. Já jsem hovořil o CDDA a 44.1/16.
Ty 2 kHz by by byly problém, pokud by se to na té frekvenci samplovalo a/nebo přehrávalo. Ale jak jistě víš, pomineme-li tu nejlevnější techniku, ani na jedné straně to tak není.Co? Já hovořil o polovině samplovací frekvence, tedy 22050Hz. Onen slavný frekvenční rozsah hranice lidského sluchu končí na 20kHz. Filtry tedy mají pouhých 2050Hz na oříznutí signálu na nulu. A to se musí dělat jak na straně ADC, tak potom i na straně DAC. A 2kHz na filter je strašně málo. No a pokud se to neudělá, tak jakákoliv vyšší frekvence, než je 22050Hz aliasuje na nižší frekv. Takže třeba 30kHz signál by měl aliasovat na nějakých 7.95kHz. A to by bylo slyšet víc, než nějaké intermodulační zkreslení na zesilovači (které dneska mají THD méně než 0.01%). Proto taky doporučuju 192kHz (nebo víc). Jednak, filtry mají prostor 74kHz (96-22), ale taky, pokud by přece jen prošel nějaký signál třeba na 140kHz, tak se to bude aliasovat na 52kHz a to třeba já už bezpečně neslyším. Jinak, já musím smeknout klobouk, jaký pokrok DAC udělaly. U jednoho BurrBrown jsem ani nechtěl věřit, že je to 44.1/16. To co ti borci zvládli, udělat z hovna zvuk, je neskutečné. Ale upřímně, tohle úsilí mi přijde jako zbytečné. Pokud někoho baví dělat s minimálními možnosti nemožné, tak prosím. Já to raději přestřelím, ať se o to nemusím starat (proto to povídání o 6MHz schopnostech zesilovačů, hlav a pásku - tam se fakt vůbec nemusíte starat o nějakou stupidní frekvenci) a energii věnuji něčemu jinému.
Jednak Dire Straits nenahráli pouze jedno album, Brothers In Arm nebylo první ani jediné.
Není. Ale přijde mi ironické, že zrovna vrcholné album skupiny, kterou jsi použil jako příklad toho, jak to bylo úžasné, než přišel digitál, bylo vyrobeno (z větší části) digitálně a primárně pro CD.
Asi se shodneme na tom, že by vůbec ničemu nevadilo, kdyby těch bitů bylo třeba 24.
Na tom se shodneme určitě. Horší už to ale asi bude s tím, jestli by to něčemu pomohlo.
A takových alb příliš není. Na CD je sice zajištěno 96dB, ale postupem času se začalo využívat pouze první 2-3dB (za to sice nemůže digitál, to by šlo i na analogu, ale spíše to vypovídá cosi o řemesle).
Pominu-li, že reálně je to víc, tak je to míchání dvou zcela různých otázek. Jedna je, jestli formát CD-DA umožňuje při dostatečně kvalitní reprodukci dosáhnout zvuku, který v zodpovědně provedeném dvojnásobně slepém pokusu nebudou posluchači schopni rozeznat od téže nahrávky v jemnějším formátu. Tady je zatím odpověď kladná. Druhá otázka je, zda většina v praxi prodávaných CD nosičů těchto možností využívá. Tady je bohužel odpověď záporná, ale pokud ta prodávaná média nevyužívají ani možností CD-DA, proč bych si měl myslet, že 196kHz/24b u nich něčemu pomůže?
A oni to nahrávali na 44.1/16? Mimochodem, při hledání jsem narazil na tento článek. 192kHz/24b 2x8 kanálů. Proč si Knopfler nevybral 44.1/16, když to stačí?
A to je přesně to, o čem jsem mluvil. To, že je na CD uložen datový stream se vzorkovací frekvencí 44.1 kHz, neznamená, že se to na této frekvenci samplovalo, ani že to má být frekvence DA převodníku při přehrávání.
Co? Já hovořil o polovině samplovací frekvence, tedy 22050Hz. Onen slavný frekvenční rozsah hranice lidského sluchu končí na 20kHz. Filtry tedy mají pouhých 2050Hz na oříznutí signálu na nulu. A to se musí dělat jak na straně ADC, tak potom i na straně DAC. A 2kHz na filter je strašně málo.
Muselo by, kdyby se to opravdu samplovalo na 44.1 kHz. Ale tak tomu není. Ten DA převodník pracuje s mnohem větší vzorkovací frekvencí (takže filtr má prostoru víc než dost) a teprve později se to downsampluje na těch 44.1 kHz. A podobně je to i při přehrávání - viz odkaz na tu recenzi C-7030, který jsem sem dával.
Horší už to ale asi bude s tím, jestli by to něčemu pomohlo.
(myslím co se týká té shody)
Není. Ale přijde mi ironické, že zrovna vrcholné album skupiny, kterou jsi použil jako příklad toho, jak to bylo úžasné, než přišel digitál, bylo vyrobeno (z větší části) digitálně a primárně pro CD.Tak já jsem použil pro příklad skupiny dvě, a takové Floydí Dark Side of the Moon bylo nahráváno o 13let (1973) před Brothers In Arm (1986). Spíš mě štve, že nemůžu najít obrázek toho pracoviště zvukaře, to bylo něco neskutečného.
Horší už to ale asi bude s tím, jestli by to něčemu pomohlo.Tak třeba to nepomůže vždy, to je přece jedno. To můžeme rovnou z 16b udělat 8b a i to je pro některá dnešní alba moc.
Druhá otázka je, zda většina v praxi prodávaných CD nosičů těchto možností využívá. Tady je bohužel odpověď záporná, ale pokud ta prodávaná média nevyužívají ani možností CD-DA, proč bych si měl myslet, že 196kHz/24b u nich něčemu pomůže?Mám problém s tím kvantifikátorem většina. Většinu prodávaných alb bych si nekoupil, ani kdyby byla samplována Planckovou frekvencí. Jsou ovšem alba, kde to jedno není.
To, že je na CD uložen datový stream se vzorkovací frekvencí 44.1 kHz, neznamená, že se to na této frekvenci samplovaloAno, to je mi jasné, také odtud uniká hodně těch hires nahrávek.
že to má být frekvence DA převodníku při přehráváníTak při přehrávání je to celkem jedno, protože ten DAC si stejně žádné samply nevymyslí. Prostě v těch datech nejsou. Ale toto je jen šaškárna pro obcházení analogových filtrů. Prostě místo toho, aby tam byl analogovej filtr a měl prostor pro svou práci, tak to samplují někde vejš a ten ořez na 22kHz udělají digitálně. To už můžou rovnou nechat v tom master formátu.
Jsou ovšem alba, kde to jedno není.
Já věděl, že se neshodneme. :-)
Ale toto je jen šaškárna pro obcházení analogových filtrů. Prostě místo toho, aby tam byl analogovej filtr a měl prostor pro svou práci, tak to samplují někde vejš a ten ořez na 22kHz udělají digitálně. To už můžou rovnou nechat v tom master formátu.
Dnes by mohli, v době vzniku CD-DA formátu to v úvahu nepřicházelo. Ono je dneska snadné říct "proč jen 16 bitů, když by trochu víc stačilo na teoretický rozsah lidského sluchu". Jenže kdyby jich bylo třeba 20, znamenalo by to výrazně zvýšené nároky na software, který to bude zpracovávat (je potřeba mít na paměti, že se bavíme o první polovině 80. let). A kdyby to bylo 24, bude buď o třetinu menší kapacita nebo o polovinu větší disk.
Proč CD nezašlo na úbytě a nevytlačilo ho SACD, DVD-Audio nebo BD-Audio? IMHO proto, že přestože jeho formát je výsledkem určitých kompromisů, na rozdíl od médií jako minidisc ty kompromisy nebyly tak velké, aby v reálu opravdu vadily. Koneckonců, když nakonec opravdu nastal úpadek CD, nebylo to kvůli dokonalejším formátům, ale naopak proto, že většina zákazníků vystačí s něčím ještě mnohem méně kvalitním, jen když to bude pohodlnější.
Tak při přehrávání je to celkem jedno, protože ten DAC si stejně žádné samply nevymyslí. Prostě v těch datech nejsou.
Nejde o to, jestli si vymyslí samply. Jde o to, jak je z těch, které dostane, schopen zreprodukovat původní zvuk. A tady mezi přehrávači rozdíly jsou a poznám je i já, který jsem si moc dobře vědom, že žádný nadpřirozený (a nejspíš ani nadprůměrný) sluch nemám.
Dnes by mohli, v době vzniku CD-DA formátu to v úvahu nepřicházeloJá vím, že tehdy by to nešlo. Ale v průběhu času už to jde. Dneska už je úplná hloupost se držet formátu z 80 let.
proto, že většina zákazníkůNo a je to tu zase. To mi připomnělo kámoše, filmového maniaka, který si kdejakou ... film zaznamenával z televize na VHS. A aby toho nebylo málo, tak rovnou v long play, aby se mu toho na vhsku vlezlo 2x tolik (nebo kolik). Že se na to dívat nedalo ho nezajímalo, hlavně, že to měl. Mě je fakt jedno, co chce většina zákazníků. Stačí se podívat na digitální vysílání DVB-T. Slibovaly se hory doly, nakonec je to pouze o tom narvat tam maximum kanálů. Dívat se na to nedá. Teď se bude zavádět norma T2 s h265. Proto, aby se tam toho vešlo 2x tolik. Kvalitní analogový PAL vypadá lépe, než většina digitálních stanic.
Jde o to, jak je z těch, které dostane, schopen zreprodukovat původní zvuk.Jasně, ale jak už jsem psal, místo vylepšování nějakého minima bych považoval za rozumnější tak prostě dodat původní signál (192/24) a je to.
proto, že většina zákazníkůNo a je to tu zase. To mi připomnělo kámoše, filmového maniaka, který si kdejakou ... film zaznamenával z televize na VHS.
Kontext… Tohle byla poznámka jen kvůli tomu, aby se někdo nechytl té věty, že CD nezašla na úbytě, a nezačal argumentovat klesajícími prodeji. V žádném případě jsem nechtěl říct, že se tomu, co stačí většině, musejí přizpůsobit všichni.
Kvalitní analogový PAL vypadá lépe, než většina digitálních stanic.
SD možná ano, i když osobně jsem ale tak kvalitní příjem neviděl, co jsem se odstěhoval z Prahy; pro mne přechod na DVB-T jednoznačně přínosem byl (a nejsem zdaleka sám). Lépe než HD ani ve snu.
Teď se bude zavádět norma T2 s h265. Proto, aby se tam toho vešlo 2x tolik.
To není důvod, nebo aspoň ne ten hlavní. Jednak je potřeba se vejít do menšího pásma (kvůli "digitální dividendě" :-( ), jednak DVB-T2/HEVC umožní přechod většiny stanic na HD. Při stávající situaci moc nevěřím, že by po přechodu nějak výrazně narostl počet kanálů, a už vůbec ne tomu, že by to bylo na dvojnásobek.
Jasně, ale jak už jsem psal, místo vylepšování nějakého minima bych považoval za rozumnější tak prostě dodat původní signál (192/24) a je to.
No a to je to, v čem se dlouhodobě rozcházíme. A dokud budeš tvrdit, že řešit do double blind pokusem je z principu špatně, tak budeme i nadále.
Při stávající situaci moc nevěřím, že by po přechodu nějak výrazně narostl počet kanálů, a už vůbec ne tomu, že by to bylo na dvojnásobek.Uvidíme časem. Tedy já ne, já naštěstí TV nemám a mám tu smůlu, že občas musím navštěvovat lidi, co to mají puštěné snad 36h denně jako kulisu. Obraz je hroznej (a přístrojem to není), a obsah raději ani hodnotit nebudu.
A dokud budeš tvrdit, že řešit do double blind pokusem je z principu špatně, tak budeme i nadále.Tak já požadavek na double blind experiment tady v diskusích považuji za stejný trolling, jako kdysi oblíbené citation needed. Prostě si myslím, že jsme technici a pokud je nějaký signál třeba ořezán, tak mi to vadí i přes to, že to třeba zrovna v dané části nepoznám. V tomhle se neshodneme. To, že něco není explicitně vidět nebo slyšet neznamená, že to neexistuje. Pokud se do 192/24 umístí signál 44/16, tak se mu vůbec nic nestane. Pokud se to udělá naopak, tak se něco ztratí. Tak proč bychom to měli dělat?
Obraz je hroznej (a přístrojem to není)
Tady je otázka, jestli máš oproti tomu analogovému PALu objektivní srovnání. Ono je totiž docela dobře možné, že ten analogový PAL by na dnešní 55" (a víc) televizi (která navíc netrpí typickými neduhy CRT obrazovek, které ledacos zakryly) vypadal úplně stejně špatně, jen máš to štěstí, že jsi ho na ní nikdy neviděl.
Tak já požadavek na double blind experiment tady v diskusích považuji za stejný trolling, jako kdysi oblíbené citation needed.
Já netvrdím, že ho máš provádět ty osobně. Pro mne je relevantní, ty double blind pokusy, které v této otázce provedeny byly a které se neukázaly být metodicky špatně, vycházejí tak, že 44.1kHz/16b formát je dostatečný na to, aby to člověk nebyl schopen při kvalitní reprodukci rozeznat.
Prostě si myslím, že jsme technici a pokud je nějaký signál třeba ořezán, tak mi to vadí i přes to, že to třeba zrovna v dané části nepoznám. V tomhle se neshodneme. To, že něco není explicitně vidět nebo slyšet neznamená, že to neexistuje. Pokud se do 192/24 umístí signál 44/16, tak se mu vůbec nic nestane. Pokud se to udělá naopak, tak se něco ztratí. Tak proč bychom to měli dělat?
Když si místo 192/24 dosadím třeba 384/32 a místo 44/16 napíšu 192/24, změní se v logice té úvahy něco? IMHO ne. A stejným způsobem pak můžu iterovat dál a neskončím nikdy.
Tady je otázka, jestli máš oproti tomu analogovému PALu objektivní srovnání.No to nemám. Srovnání je subjektivní. Já se televizní technikou nezabývám a přiznávám, že mě totálně odrovnalo, jak kvalitní je obraz z přesně 50 let starého pásku na více méně stejně starém stroji. Zde. Kromě toho, že je to černobílé a že je to natáčené superortikonem, tak to vypadá pořád lépe, než záznamy VHS z 90 let.
A stejným způsobem pak můžu iterovat dál a neskončím nikdy.
Tak dá se doiterovat na 6MHz (resp 12MHz sample rate) a tím se dostat do roku 1980. (Omlouvám se, toto už byl trochu trolling.)
obsah raději ani hodnotit nebuduobsah? kde prohoba?
Pokud se do 192/24 umístí signál 44/16, tak se mu vůbec nic nestane. Pokud se to udělá naopak, tak se něco ztratí.Co konkrétního by se mělo vytratit?
AudioQuest DragonFlyTak to asi nebude 1-bitový oversample, to je fakt
BTW: ty skladby z tvé patičky jsem si zařadil do své sbírky chpituneJo ty reaguješ na hudbu v patičce. Tak zrovna tyto samply mohly vzniknout na 1-bitu (jde o PWM) pouze díky šikovnému využití ditheru a faktu že Z80 má dostatečné množsví vypočetní síly je do převodníku cpát.
BTW: ty skladby z tvé patičky jsem si zařadil do své sbírky chpituneJinak co se chiptunů týče, ty jsou pro libovolný psychoakustický kodek nejnáročnější oříšek ke zkousnutí a to díky dokonale syntetizovanému hranatému signálu s obrovským množstvím harmonických frekvencí (v podstatě přes celé spektrum) které nějak musíš napasovat na sinusovky. Kvalitnější hudbu k testování kvality kodeků ani nehledej
já je potřebujuA jestli se můžu zeptat, k čemu konkrétnímu?
Co? Já hovořil o polovině samplovací frekvence, tedy 22050Hz. Onen slavný frekvenční rozsah hranice lidského sluchu končí na 20kHz. Filtry tedy mají pouhých 2050Hz na oříznutí signálu na nulu. A to se musí dělat jak na straně ADC, tak potom i na straně DAC. A 2kHz na filter je strašně málo. No a pokud se to neudělá, tak jakákoliv vyšší frekvence, než je 22050Hz aliasuje na nižší frekv. Takže třeba 30kHz signál by měl aliasovat na nějakých 7.95kHz. A to by bylo slyšet víc, než nějaké intermodulační zkreslení na zesilovači (které dneska mají THD méně než 0.01%).Jedna věc je, jakou frekvenci používá ADC / DAC interně, druhou věcí ale je, jakou frekvenci použiješ na distribuční formát. Tam cokoli víc než 44.1/48kHz samplingrate nedává smysl.
samozrejme ze dava a duvodu je plno: 1) horni limit bezneho slyseni je udavan az 24kHzJasně. V tom případě je ale práh bolesti pod prahem slyšitelnosti...
2) clovek vnima i ultrazvuk nad tyto hodnoty, byt fyziologie je jina nez u klasickeho sluchuto jsou výmysly a pověry.
3) data muzeme chtit editovata co z toho, když je stejně neuslyšíme?
4) data muzeme chtit analyzovat jinak nez sluchemblablabla
5) prijemcem nemusi byt (jen) clovekvždyť říkám, netopýři, LOL
6) nema proste smysl zahazovat data, ktera si muzeme v podstate zadarmo ponechat (datove objemy audiosouboru jsou dnes z praktickeho hlediska ve vetsine situaci zcela zanedbatelne)ROFL
ale uz to zacina byt nudaJá se naopak velmi dobře bavím z nesmyslů, které tady píšeš
a co z toho, když je stejně neuslyšíme?
Říká ti něco třeba antialiasing? Abys mohl dostat pěkný výsledný signál na nižší frekvenci, potřebuješ mnohem víc dat. Opravdu nestačí jen mít jeden sample. Navíc se neustále vyvíjí nové alg. Takže tam kde třeba kdysi dávno byl jen "nejbližší soused", tak dneska je třeba sinc (tolik jen pro příklad ze světa resamplingu). Co tu bude za 15 let nevím. Z tohoto důvodu si schovávám všechny originály (rawy od fotek, neztrátově komprimované originální zvukové nahrávky), stejně jako se uchovávají negativy filmů apod. Vylepšují se i ty ztrátové komprimátory. Takže, pokud by někdo v roce 1999 převedl všechna svá CD do tehdejších mp3 a originály zahodil (protože podle lidí, kteří si přečtou nějaký papír je přece jasné, že mp3 stačí, protože se stejně vyhodí jen signál, který nikdo neslyší), tak dneska zapláče. Takový dnešní lame je úplně jiný liga, než mp3 kodeky na konci devadesátých let. A to dneska máme ještě mnohem lepší komprimované formáty, než mp3. Proto je nutné zachovávat originály. Protože i ty signály, které neslyšíme, se nakonec podílejí na hodnotě samplu ve výsledném signálu.nema proste smysl zahazovat data, ktera si muzeme v podstate zadarmo ponechat (datove objemy audiosouboru jsou dnes z praktickeho hlediska ve vetsine situaci zcela zanedbatelne)ROFL
totální blbosta co z toho, když je stejně neuslyšíme?Říká ti něco třeba antialiasing? Abys mohl dostat pěkný výsledný signál na nižší frekvenci, potřebuješ mnohem víc dat. Opravdu nestačí jen mít jeden sample.nema proste smysl zahazovat data, ktera si muzeme v podstate zadarmo ponechat (datove objemy audiosouboru jsou dnes z praktickeho hlediska ve vetsine situaci zcela zanedbatelne)ROFL
totální blbostJo, koukám, že máš dobrý zdroj pro výuku trollení. Nic víc, než trollení, to video není. Ten setup je na úrovni prvního týdne měření na technické škole. Na analogovém "free run" osciloskopu "ukazuje", že tam nejsou žádné "schody". I kdyby tam byly (jako že nejsou), tak by to na tomto typu osc vůbec neviděl. Na to potřebuje realtime one shot osc. A na tom jsou vidět i jiné neduhy. Tohle jsem kdysi natáčel pro Grunta. 1kHz square se nevejde do periody DAC (44.1 / 1 není celé číslo), takže ten "1kHz" square je někdy o jeden sample delší, jindy kratší. Toto na free run analogovém osc nikdy neuvidíte (tam se to zamaže setrvačností obrazovky). Na digitálu si klidně můžu uložit hromadu událostí a analyzovat je každou zvlášť vzorek po vzorku. Ty schody tam nejsou zdůvodu low pass filtrů, které jsou na straně jak ADC, tak DAC. Low pass filter není nic jiného než antialiasing. Případně ty filtry mohou realizovat digitálem (nahrávají na 192 - i před tím jsou samozřejmě filtry - a potom na to pustí nějakej digitální wall filter na 20kHz). Potom samozřejmě nezapomněl zopakovat floskuli z článku o tom, že i když jsme schopni to změřit, tak to nemusíme slyšet. No ano Mr. Obvious, ale co přesně brání tomu to udělat lépe, když to umíme lépe? Dále to celé prezentuje na YT, kterej má afaik zvukovej filtr někde na 15kHz (nevím, zda všechny formáty, tohle jsem někde četl a potvrdil na na několika stažených videích), takže není divu, že ten "shaped dither noise" není slyšet. No není, protože je to trolení youtubem.
1kHz square se nevejde do periody DAC (44.1 / 1 není celé číslo), takže ten "1kHz" square je někdy o jeden sample delší, jindy kratšíUž si to moc nepamatuju, ale vadí to konkrétně čemu?
Pokud používáš svou zvukovou kartu pro generování exaktních elektonických obrazů, tak asi máš pravdu.Děkuji.
Ale valná většina lidí na světě používá svou zvukovou kartu k poslechu a tam nějaký přeskok jednoho samplu naprosto zanedbatelná položka.Ale asi se shodneme na tom, že by nevadilo, kdyby tam nebyla.
Ostatně podívej se co udělá s vygenerovaným obdelníkem v Audacity takový LAME.A to má být argument k čemu? Mě je úplně jedno, co s obdélníkem dělá lame. Ať si z něj klidně složí vlaštovku. Bůh ví proč jsem si vzpomněl na jednu diskusi k pulse audio, kde mě bylo namítáno, že PA je pro většinu lidí lepší, protože jim funguje Skype a BlueTooth sluchátka. Ok no. Nevím, proč jsem si na to vzpomněl zrovna teď, asi to ukazuje poněkud jinou úroveň požadavků. Někomu stačí skype no.
Ale asi se shodneme na tom, že by nevadilo, kdyby tam nebyla.Vždyť to je úplně jedno. Po přechodu do analogového signálu má ten signál zero-crossing posunutý o kolik? Maximálně o 0,022ms (ve skutečnosti mnohem míň protože ono nezáleží kde jsou vlastní PCM vzorky, reknstruovaný signál leze úplně stejnou cestou jestli je sampl nastavený na nulu nebo ne). To je naprosto transparentní pro uši. Neshodneme se na tom.
A to má být argument k čemu? Mě je úplně jedno, co s obdélníkem dělá lame. Ať si z něj klidně složí vlaštovku.No já jen že ten dělá mnohem brutálnější věci se signálem, ale nezáleží na tom, protože to je transparentní – nikdo nepozná rozdíl. Řešit jestli poleze periodický obdelník o jeden sampl vlevo nebo vpravo, to je absolutní ztráta času.
No já jen že ten dělá mnohem brutálnější věci se signálemNo to jistě, dělá. Z tohoto důvodu je mi jedno, co dělá lame s obdélníkem, protože dělá daleko horší věci. Ale jako proč do diskuse taháš lame?
a nikdo si ho nevsimnulTam velmi záleží na okolnostech. Pokud mě ta hlavní předváděná činnost vůbec nezajímá, tak jsem tu gorilu viděl hned, protože to bylo to nejzajímavější na té scéně. V podstatě totéž funguje u toho zvuku. Pokud jsem nějakou kladbu slyšel mnohokrát, tak mozek prostě známou informaci odfiltruje (už je na ní zvyklej) a náhle začnou vystupovat tóny před tím ukryté.
protože podle lidí, kteří si přečtou nějaký papír je přece jasné, že mp3 stačí, protože se stejně vyhodí jen signál, který nikdo neslyší
straw men
Abys mohl dostat pěkný výsledný signál na nižší frekvenci, potřebuješ mnohem víc dat. Opravdu nestačí jen mít jeden sample.Možná proto se ve studiu používají formáty 24/192 (ve skutečnosti i blbé audacity konvertuje vše co do sebe natahuje ve výchozím stavu do 32-bitového floatu) a konverze do distribučního formátu se provádí digitálně kvalitním filtrem s patřičným ditheringem. Pak se dočkáš i většího rozsahu než udávaných 96db u 16-bitové nahrávky. Jinak dle matematické definice opravdu nestačí pro nejvyšší možnou frekvenci jeden vzorek. Musí být minimálně dva aby mohly být digitální signál perfektně rekonstuovány do původní vlny.
Možná proto se ve studiu používají formáty 24/192Výborně. Konečně posun.
(ve skutečnosti i blbé audacity konvertuje vše co do sebe natahuje ve výchozím stavu do 32-bitového floatu
Ano, tohleto dělaly i komerční DSP před 15 lety. Je to normální praxe.
a konverze do distribučního formátu
Proč? Proč nějaká konverze? Proč to nemůže zůstat v 192/24, když jsi už konečně uznal, že se to tak nahrává?
Proč? Proč nějaká konverze? Proč to nemůže zůstat v 192/24, když jsi už konečně uznal, že se to tak nahrává?Protože je to asi 6,5× více zbytených dat? Downsampling do distribučního formátu je ve workflow každého studia na konci po zmixování a efektech.
Protože je to asi 6,5× více zbytených dat?Nevím co to jsou zbytečná data. Někdo tady před lety tvrdil, že nad 20kHz stejně nic není - ok, potom to bezztrátová komprimace zmenší na stejnou velikost jako s konverzí. No a pokud tam něco je, tak to může digitální stupeň v přehrávači využít.
Downsampling do distribučního formátu je ve workflow každého studia na konci po zmixování a efektech.Ano. Naštěstí unikají data už před tímto stupněm, takže je i co poslouchat.
http://pms.sagepub.com/content/57/3_suppl/1211trošku si s tou vizuální analogií autor nabil ústa :) a s těma ušima je to podobný :) člověk se nevyrábí podle průmyslového standardu a tím standardem není středoškolská učebnice biologie
No, jestli si někdo nabil držku, tak jsi to ty sám. 1) ten článek popisuje zážitky jednoho doktora, když byl operovanej na oči. Metodicky nevědecký jak prase (mohl si sám vsugerovat, že něco viděl). Dokud se něco takovýho neotestuje dvojitě-slepým testem, pak je to k ničemu. 2) i kdyby měl pravdu, pak ten člověk tvrdí, že je možné poškodit oko tak, aby reagovalo i na UV záření. To ale je na hony vzdálené tvrzení, že jsou lidé, kteří (od přírody) „vidí UV záření“.
A když bychom to přenesli na audio, tak nelze předpokládat, že by šlo poškodit ucho tak, aby slyšelo ultrazvuk - už jenom proto, že v případě oka to znamená poškodit vrstvu, která UV záření filtruje - v případě ucha totiž žádný takový filtr na ultrazvuk není.
Dokud se něco takovýho neotestuje dvojitě-slepým testemTo je docela problém u případů, které mohou jedince nějak ohrozit. Proto z některých jevů máme velmi málo informací, protože se vliv něčeho na člověka zkoumá jen v případech nějakých nehod apod. Když jsem já byl na operaci očí a byla mi odstraněna ta první vrstva, tak jsem taky viděl naprosto skvěle. Ostře, bez problémů jsem viděl na velkou vzdálenost strukturu čipu v ledkách a "mám pocit" že jsem viděl i IR. Píšu to, jak to je, nebudu si znovu nechat rýpat do očí, abych si to potvrdil. Jestli je to pravda, a jestli nějaká vrstva oka nepropouští IR, nevím.
v případě ucha totiž žádný takový filtr na ultrazvuk neníV případě ultrazvuku nevím, hovoří se o rezonanci kostí v lebce, ale v případě infrazvuku je jasné, že se nevnímá uchem, ale prakticky celým tělem. Takže zaměřovat se pouze na ucho může být zavádějící.
Ten limit je nekde na 5-10uS takze SACD je porad celkem v hajzlu. A stejne, ac je to k nevire, i v analogu je slyset rozdil v settling time 1uS versus 60ns. Takze limit 20kHz je uplne mimo misu a nikdy nemuze prenest co clovek slysi.
Ono je docela zbytecny se hadat o nahravkach, ktere zdaleka nevyuziji technicke moznosti. Ja resim zivy zvuk, ktery v 100% kvalite vyjde z nastroje a pak uz se jen ztraci. Mikrofony a reproduktory predstavuji z celeho retezce nejmensi ztratu, nejvetsi vznika v elektronice. Dulezite parametry jsou slew rate a settling time, ty se drive bezne na zarizenich (zesilovacich atd) udavaly.
CD limit na 22kHz je prosty fakt, vic z nej nedostanesVe skutecnosti je to neco mene, tohle je jen teoreticky limit. Stejne je jen teorie ze z vinulu dostanete vice. Ve skutecnosti je rozsah vinulu spise mensi, mechanismus zaznamu a prehravani vam prinasi sum a ruseni na pozadi, vcetne harmonickeho zkresleni. Prave produkty harmonickeho zkresleni na nelinearitach v prenosovem retezci mohou zasahovat do vyssich frekvencnich pasem a cela rada audiofilu jen ma rada, ale stale se jedna o zkresleni, ktere nema s puvodnim zaznamem nic spolecneho a lze ho umele pridat i digitalne v prehravaci.
a jsou lide, co to slysi, treba ja :)Vzhledem k veku to nebude dlouho problem, i kdyz vy jste samozrejme vyjimka
no a ze ma CD limit na 22kHz je prosty fakt, vic z nej nedostanes - z vinylu i z flacu ano - a jsou lide, co to slysi, treba ja :)
Jasně a teď ještě tu o perníkové chaloupce...
kdybys uměl čístMám se holt pořád ještě co učit…
fiktivnimi teoretickymi poznatkyROFL
lepsi mastery jsou irelevantni?Ano, protože je možné dělat lepší mastery i pro CD, takže z hlediska kvality technologie je to nepodstatné...
Nekdo vyspekuloval, ze v radiich jsou uspesnejsi (=casteji hrane a tedy "dividendy" vice plodici) skladby, ktere vyznivaji hlasiteji.
Tohle je dost rozšířené tvrzení, ale osobně si myslím, že skutečný důvod omezování dynamického rozsahu nahrávek je v principu spíš opačný. Jde o to, že jakmile si nahrávku s vysokým dynamickým rozsahem pouštíte v jiných než ideálních podmínkách (tj. v tiché místnosti se slušnou sestavou nebo sluchátky), buď neslyšíte tiché pasáže nebo ty hlasité moc řvou. Zejména v rádiu, které většina lidí poslouchá v autě nebo v práci, kde je nezanedbatelné pozadí, je komprese dynamického rozsahu v podstatě nutností (ale nemá smysl, aby soutěžily jednotlivé skladby mezi sebou, protože zvukař je stejně srovná tak, aby každá nezněla jinak hlasitě (nebo aspoň ne moc).
Tohle pochopitelně ale není důvod, aby se komprese dynamického rozsahu aplikovala na záznam na CD, protože rádio stejně aplikuje své vlastní filtry (což si lze snadno ověřit tak, že si na autorádiu pustíte tutéž skladbu z CD, flashdisku nebo připojeného MP3 přehrávače a porovnáte s tím, jak zněla z rádia; v některých případech je to propastný rozdíl). IMHO se to dělá spíš pro pohodlí těch, kdo si CD přehrávají. Což je škoda, protože kdo z nějakých důvodů upřednostní nižší dynamický rozsah, tomu ho může snadno zařídit přehrávač (spousta jich tu funkci nabízí).
Proto potom prichazi pozadavek na vetsi plochu jednicek v CD zaznamu
Ne, o počtu jedniček to opravdu není. :-)
Ano. Vhodne napr. na archivaci dat.
Hm, kdyz jsem si chtel ubastlit podobne chytre zarizeni na bazi Raspberry Pi s rozumnym DAC a nizkosumovym napajecim zdrojem, dostal jsem se na castku prevysujici konzumni AV receiver s Ethernetem a stejne kvalitnimi DAC. Plus ta nezanedbatelna casova investice...
Pekne, thin clienti me nenapadli. Predpokladam, ze je to plne pasivni, bezhlucne reseni.
Ja jsem spis premyslel o reseni pripojene k velkemu zesilovaci a velkym bednam, proto ten vyber lepsich DAC a poradneho napajeni.
Predpokladam, ze je to plne pasivni, bezhlucne reseni.Jj. Systém je na read-only fs (voyage linux) na CF kartě. Bývá v tom obvykle 1GB CF a 1GB RAM, to je tak akorát.
Chápu. Dělal jsem už dřív jen čistě netové rádio k receiveru a velkým bednám (taky futro, slušnější PCI zvukovka s externím lineárním zdrojem +/-12V, receiver HK řízený přes sériový port, ovládání tabletem na zdi). Ale tady chci all-in-one včetně ovládání. Jak jsem psal, překvapil mě zvuk té interní zvukovky (nějaký realtek HDA, 192/24) v kombinaci s tripathem za 9 dolarů. Mám raději tenké x86 klienty z ebaye než armové desky. Včetně dopravy stojí polovinu co RPi, mají rovnou slušnou masivní kovovou krabičku, spoustu USB portů, PCI slot s prostorem na kartu, klasické RS232, gigový nativní ethernet. uvnitř jsou všechna používaná napětí +3.3V, +5V, +12V, umí normální suspend to ram a wakeonlan. A hlavně je to standardní x86 (S450+ 64bit) s normálním biosem, bootem a kdykoliv nejnovějším jádrem.Ja jsem spis premyslel o reseni pripojene k velkemu zesilovaci a velkym bednam, proto ten vyber lepsich DAC a poradneho napajeni.
Mám raději tenké x86 klienty z ebaye než armové desky. Včetně dopravy stojí polovinu co RPiTaky jsem jednoho tenkého klienta koupil (na „dosovou herní konsoli“) ale často to vychází, že za poštovné dáš tolik, co za samotný přístroj, což je mi trochu proti srsti.
Uz je to nejaky patek, byly to moduly nad RPi - tehdy jsem koukal tusim po https://www.hifiberry.com
Nakonec jsem koupil receiver, ktery ma vevnitr kopu ruznych Burr-Brown DAC (dle vstupu, poctu kanalu a frekvence).
Errr, a to je bezztratova nebo ztratova komprese pres BT?
Doufal jsem aspon v obdobu AirPlay pres BT...
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.