Portál AbcLinuxu, 9. června 2025 18:04


Nástroje: Začni sledovat (3) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
21.9.2010 16:17 fred
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
hm, dvacet let lunetixu a stále nejsou vyřešeny základní a nutné věci :(
21.9.2010 16:18 Peter H. | skóre: 18
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
He?
Have you tried turning it off and on again?
21.9.2010 16:21 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Warning! Troll detected!
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
21.9.2010 17:03 trol
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Az mi doroste "l" na konci, tak te sezeruuuu!
Roman Horník avatar 21.9.2010 16:28 Roman Horník | skóre: 8 | Seč
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Eh?! Tím myslíš jako co? Vyjmenuj.
I'm only wearing black until they make something darker | Debian-Linux.cz | Debian fórum
21.9.2010 16:31 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Nekrmte toho trolla, prosím...
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
Roman Horník avatar 21.9.2010 16:37 Roman Horník | skóre: 8 | Seč
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Chtěl jsem ho jen otrávit
I'm only wearing black until they make something darker | Debian-Linux.cz | Debian fórum
21.9.2010 16:47 Sten
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Kéž by takové věci MS alespoň začal řešit :-P
stativ avatar 21.9.2010 16:54 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Však je to jen nějaký německý trouba.
Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
21.9.2010 18:44 heh
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Hmmm. Pravdu díš člověče. Vysoce účinný anti trolling-idiot filtr ještě v Lunetixu nemáme :-D
D.A.Tiger avatar 21.9.2010 18:54 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
+100 :-D
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
21.9.2010 22:51 Twiguard
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Mě OpenCL nepřijde jako základní a nutná věc. O___o
22.9.2010 09:44 l4m4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Pro mě je OpenCL 100x užitečnější než všechny Directy...
21.9.2010 16:36 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Bomba, začlenili to dřív než jsem myslel.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
mikirc avatar 21.9.2010 17:38 mikirc | skóre: 19 | blog: MikiSoft | Vsetín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
co to pro mne jako normalniho uzivatele znamena? jA se nejak nechytam :(
Byl jednou jeden...
21.9.2010 18:50 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Pro nás normální uživatele je to dobrá zpráva, protože se tím usnadní a urychlí, domnívám se z toho co jsem četl, vývoj svobodných ovladačů pro Nvidie a Radeony a umožní to přidat nebo zlepšit podporu třeba pro takové věci jako hardwarové akcelerace videa.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
D.A.Tiger avatar 21.9.2010 18:58 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
možní to přidat nebo zlepšit podporu třeba pro takové věci jako hardwarové akcelerace videa.
Tomu ted nerozumim. Hardwarovou akceleraci videa nezvladne OpenGL? Mohl by jste to, prosim, trochu rozvest?
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
21.9.2010 19:06 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Já na to nejsem odborník a do detailů nevidím, nicméně výhoda Gallium3D je, že to je API pro vícero ovladačů, takže nebude potřeba implementovat totéž víckrát pro různý hw platformy a zvlášť pro OpenGL, DirectX a já nevím co ještě.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
D.A.Tiger avatar 21.9.2010 22:02 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Aha diky vsem za vysvetleni. Ja se lekl (pochopil jsem ten prispevek tak), ze akcelerovane video je primou zasluhou DirectX
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
21.9.2010 19:30 Mandarinka
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Hardwarovou akceleraci videa usnadní, když bude mít ovldač va-api nebo něco takového. Když ho nebude mít, tak musíte mít specifikace, abyste věděli, jak zprovoznit ten dekodér (vp/uvd). A když to nemáte, tak máte pech (dnešní situace) nebo v lepším případě podporu přes binární ovladače.
21.9.2010 21:11 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu

a nebo si to proste uelate pres shadery .......

USE="-gnome -kde";turris
21.9.2010 21:20 Mandarinka
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Tak, ale hodně štěstí, zatím afaik funkční implementace není. Podle některých informací tak fungovaly starší gpúčka v akceleraci přes dxva... ale co pokud vím tak se akceleroval MC/loopfilter/idct. Entropy coding přes shadery asi nikdo nedělal. V rámci gsoc (pod xbmc) byl pokus napsat takový hybridní dekodér, ale selhalo to... ono h.264 je asi dost kompelxní a ošetřit všechny ochcávky co se používají asi není legrace (a prokládání tomu pak nasazuje korunu...).

P.S. Samozřejmě, při dekódování přes shadery je problém: karta vám běží naplno jako ve 3d módu, takže taky pěkně žere, navíc k tomu, co si vezme cpu chroustající cabac... a pokud neáte moc žravé gpu, tak zase hrozí, že na to nebude stačit... Zkrátka nemáte ani flexibilitu softwareového dekodéru, ani efektivitu jednoúčelového čipu (uvd/purevideo).
Grunt avatar 21.9.2010 22:59 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Tesat. Ještě bych dodal, že počítání videa skrze shadery dovede docela slušně ucpat sběrnice, takže ve výsledku to může být pomalejší než kdyby to komplet počítalo CPU.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
22.9.2010 01:00 Mandarinka
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Jo, a ještě to dekódované video máte v paměti grafické karty, odkuď ho lze blbě dostat zpět do hlavní ram, když byste chtěli (je to pomalý).
22.9.2010 14:22 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
P.S. Samozřejmě, při dekódování přes shadery je problém: karta vám běží naplno jako ve 3d módu, takže taky pěkně žere
no záleží jaká karta.
Grunt avatar 22.9.2010 22:43 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Jakákoliv. Když jsem zkoušel dekódovat Dirac skrze CUDu, tak to vygenerovalo tolik přerušení, že procesor strávil téměř 100% času jen v jejich obsluze a ještě jsem z toho vymáčkl tak 2-3fps (a to prosím na GeForce 8600) . Ono to efektivně implementovat zase není taková sranda jak se na první pohled může zdát (v tomto případě byla samozřejmě vina na straně CUDy, ale ona bere i tak tak 50% procesorového času, i když se zrovna do grafiky necpou gigabity dat).
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
22.9.2010 23:28 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Zaprvý, CUDA != Shadery.
Zadruhý, GF 8600 co se týče GPGPU vůbec není výkoná karta, ba naopak. Je to karta z r. 2007, tehdá bylo GPGPU prakticky v plenkách a ta karta má 1) málo výpočetních jednotek 2) nízkou programovatelnost/optimalizace = nutnost více instrukcí tam kde novějším stačí jedna 3) pomalý takt 4) nízkou datovou propustnost.
Zatřetí, pokud běh CUDA prográmků zabírá 50% CPU, je někde něco špatně. Buď v jejich implemetaci, v ovladačích, HW, nebo buhvíkde ještě...
Grunt avatar 22.9.2010 23:34 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Zatřetí, pokud běh CUDA prográmků zabírá 50% CPU, je někde něco špatně.
Jasně. Já netvrdím, že to není pravda. Jen říkám, že to není taková prča a rozhodně ne důvod k nadměrné produkci slin.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
22.9.2010 23:46 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Jo tak s tím určitě souhlasim. Je tam spousta na první pohled málo viditelných problémů, jejichž řešení je ale dost netriviální... například zarovnaný přístup jednotlicývh jednotek do paměti, a tak dál... je toho hafo...
Grunt avatar 21.9.2010 22:57 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Hardwarovou akceleraci videa
Ještě někdo řekne Hardwarová akcelerace videa, tak ho (aspoň virtuálně) plesknu.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
21.9.2010 23:05 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Pardón, omlouvám se, už si uvědomuju chybu. Některý kraviny halt člověk nekriticky přejme, protože jsou všude...
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
Kaacz avatar 22.9.2010 01:11 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Nejak nechapu co je spatne na tom vyrazu. Neni to sice uplne presne, ale kdo vi o co se jedna, chape ze jde o "Hardwarove akcelerovane dekodovani/postprocesing videa". Nechapu proc se certite... nebyt toho, tak nemam v obyvaku ten uzasny maly tichy iAtom/ION HTPC co bez problemu prehrava FullHD h264. Plesknete virtualne sam sebe .. bud jste mimon' nebo hnidopich. :-D
Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
Grunt avatar 21.9.2010 22:56 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
co to pro mne jako normalniho uzivatele znamena?
IMHO? Vůbec nic.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
21.9.2010 17:46 Creator of Myths
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Taky mi nějak není jasné, k čemu je to dobré. Nativní aplikace v Linuxu přece nepoužívají Direct3D. Dají se vůbec naprogramovat? Existují D3D knihovny pro linuxové vývojáře? Bylo by něco takového legální? Jak by s tím zacházel překladač? A k čemu dělat aplikaci s D3D bez zbytku DirectX?

I'm confused.
21.9.2010 18:04 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Direct3D je API jako každé jiné, není důvod proč by nemohly existovat nativní linuxové aplikace postavené nad Direct3D, stejně jako nyní existují nativní linuxové aplikace postavené nad OpenGL. Né že bych to tedy hájil, osobně budu vždy upřednostňovat podstatně otevřenější OpenGL.

Legální to samozřejmě je, nikdo vám nemůže zakázat implementovat cizí API, viz třeba Samba. Co se týče softwarových patentů, tak ty se minimálně nás v ČR naštěstí netýkají (netuším jestli ta implementace nějaké porušuje či nikoliv, ale problém je to i u OpenGL 3/4, bohužel vždycky se dá něco najít).

A k čemu je to dobré? Napadá mě snadnější portace Windows her a aplikací na Linux, využívat by to mohlo začít i Wine (to zatím podporuje jen Direct3D 9 překladem do OpenGL, Direct3D 10/11 pokud se nepletu vůbec), dále ovladače pro Windows hosty ve virtualizaci, atp.
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
D.A.Tiger avatar 21.9.2010 18:15 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
...využívat by to mohlo začít i Wine (to zatím podporuje jen Direct3D 9 překladem do OpenGL, Direct3D 10/11 pokud se nepletu vůbec)...
Mam takovy pocit, ze jsem nekde na winehq cetl, ze podporuje Direct3D 10 jen velmi omezene, ale kazdopadne se na tom zurive pracuje. Myslim, ze z hlediska wine a vubec hracu na Linuxu by to mohl byt docela slusny krok v pred. Wine by to mohlo docela dost vyznamne pomoci, a vyvojarum her odpadne dalsi "prekazka" (cti vymluva) proc portovat hry pod Linux.

Pres vsechna tato plus mam s toho docela rozporuplne pocity. Nevim co, ale neco se mi na tom nejak nezda. Asi samotna predstava DX na Linuxu a jeho silna rivalita s OpenGL... nevim,nevim...
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
21.9.2010 18:20 chrono
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Myslim, ze z hlediska wine a vubec hracu na Linuxu by to mohl byt docela slusny krok v pred.
Myslíš niečo na spôsob "síce veľmi pomalé, ale aké verné"?
D.A.Tiger avatar 21.9.2010 18:29 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Pisou, ze je to nativni implementace, tak predpokladam, ze to bude minimalne na stejne urovni jako na Windows. A pokud ne hned, ... tak to snad casem vychytaji...
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
21.9.2010 18:29 Dusan | skóre: 23 | blog: Moje_trable_s_internetom
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Presne, treba byť zdravo paranoidný. Keď som čítal v comite ako oslavoval rozhranie čo má DX1x, som sa hneď nad tým pozastavil. Niečo tu nieje z kostolným poriadkom.

Skôr by som bol radšej, keby konečne vyššie opengl 3/4 a opencl state traker (či ako sa to volá). A nehneval by som ani tú akceleráciu videa cez galium.

Ps. nevie niekto aká je situácia po google summer of code a stav Opengl 3.2 trakeru
21.9.2010 19:38 Mandarinka
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Však kdo ví, za poslední léta se všude píše, jak se opengl belhá s vývojem, zatímco zejména návrh D3D 11 všude chválili (a u D10 se aspoň psalo, že openGL proti němu zaspalo). Proč by uzavřená technologie nemohla být lepší..
21.9.2010 21:12 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu

wine implementuje D3D10 ... a 11 se take objevi

USE="-gnome -kde";turris
Grunt avatar 21.9.2010 23:01 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
A k čemu je to dobré? Napadá mě snadnější portace Windows her a aplikací na Linux
IMHO spíš než na hry to bude dobré na takový odpad jako je Autocad nebo Inventor. Mono už se zabydlelo a v případě portace D3D už nebude chybět nic v cestě.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
pavlix avatar 21.9.2010 18:22 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Mno... dobré je to k tomu, že máme implementaci API, které je velmi oblíbené a používané. Pro tvůrce her a aplikací to zjednodušuje portování, což v důsledku znamená, že uživatel Linuxu bude mít k dispozici něco, co by jinak neměl.

To je ale suchá teorie, nevidím do toho tolik a nevím, jak se to projeví v praxi.

Jinak... rozmysli si, jestli kritizuješ existenci něčeho, nebo absenci nečeho jiného. Pokud se ptáš "k čemu je knihovna X, když není související knihovna Y", tak je odpověď jednoduchá... "jednak pro ty, co Y nepotřebují, a druhak pro ty, co si počkají na implementaci Y, nebo ji pomůžou vytvořit".
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
21.9.2010 21:25 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Mno... dobré je to k tomu, že máme implementaci API, které je velmi oblíbené a používané. Pro tvůrce her a aplikací to zjednodušuje portování, což v důsledku znamená, že uživatel Linuxu bude mít k dispozici něco, co by jinak neměl.
... což v důsledku znamená, že konkurenční API (OpenGL) zajde na úbytě, takže tu budeme mít další lock-in na technologii M$, kterého se časem budeme obtížně zbavovat, patrně ještě hůře než IE-only webů

asi jsem divnej, ale jsem toho názoru, že vocaď-pocaď - jsem rád, když se linux, potažmo ostatní systémy, snaží lidem věci usnadnit, být kompatibilní a nabídnout více možností, ale bezhlavé kopírování každého Microsoftího prdu (natožpak jásání nad tím) mě nebetyčně sere: kdo to chce mít jako ve Window$, tak ať používá Window$, jestli to chce mít free, tak ať pracuje na ReactOS, ale fakt nevidím důvod, proč by měl dělat druhé Windows z unixoidních systémů :-/
D.A.Tiger avatar 21.9.2010 21:57 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
... což v důsledku znamená, že konkurenční API (OpenGL) zajde na úbytě, takže tu budeme mít další lock-in na technologii M$, kterého se časem budeme obtížně zbavovat, patrně ještě hůře než IE-only webů
Ano, to je jedna z veci. kterou jsem mel namysly, kdyz jsem psal, ze mam obavy z rivality mazi OpenGL a DX. MS uz se uz davno netaji tim, ze chce OpenGL vystipat z win platformy (jestli uz to neudelal). Ted se dostavaji Direct3D na Linux - tradicni bastu OpenGL. Jiste - muze to znamenat jisty prinos pro linuxare, ale take to muze byt velmi silna rana pro OpenGL. Nejsem si uplne jist, jestli zrovna tohle chceme....
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
21.9.2010 22:09 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Safra, že by tohle doopravdy hrozilo? Myslím, že podobné obavy měli někteří z Wine. Kdo dneska píše pro Wine místo GTK/QT/atd.?
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
21.9.2010 22:01 imploder | skóre: 11
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
OpenGL je nativně i ve Windows a to ničemu nevadí. Proč by mělo na Windows fungovat obojí (DirectX i OpenGL), zatímco na Linuxu jenom OpenGL? Jednou z nevýhod Linuxu oproti Windows je, že je v něčem omezenější, spousta softwaru na něm nativně prostě neběží. Zatímco Windows z linuxového OSS podporuje hodně - Xmoto, GIMP atd... - všechno si pustím i na Windows nativně. Je dobře, když se situace vyrovná a vývojáři na Linuxu nebudou ti omezení, kteří nemají na výběr, zatímco Windows má všechno.
21.9.2010 23:18 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
mno, jde o věci mimo oblast mojeho zájmu (nepočítaje odreagování u SuperTuxKart), takže nemohu hovořit s absolutní jistotou znalce, nicméně obávám se, že tady jde o zásadní nepochopení historického vývoje a širších souvislostí ...
21.9.2010 23:19 Twiguard
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Chcete říct, že byste OpenOffice.org používal, i kdyby nepodporoval .doc formát? Myslím, že by o něm nikdo nikdy neslyšel, protože by ho neměl kdo používat.
22.9.2010 00:14 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Používám jako hlavní prostředek pro psaní LaTeX, který opravdu nepodporuje .doc formát. (Jako všichni, kteří píší technickou literaturu.)
22.9.2010 00:18 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Podporuje RTF, to mi stačí. Přiznávám, že bez latex2rtf bych asi překládat za prachy v LaTeXem nemohl.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
22.9.2010 12:26 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
opravdu nepoužívám OOo zrovna kvůli podpoře .doc ... a doporučuju si to přečíst ještě jednou (nebo jinak, když budu chtít něco nasadit multiplatformně, tak vyberu si multiplatformní řešení od začátku, anebo si vyberu monoplatformní a pak budu tlačit, aby mi jej doimplementovali taky na ostatní platformy a tím z něj udělali multiplatformní?)
pavlix avatar 22.9.2010 01:16 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
... což v důsledku znamená, že konkurenční API (OpenGL) zajde na úbytě, takže tu budeme mít další lock-in na technologii M$, kterého se časem budeme obtížně zbavovat, patrně ještě hůře než IE-only webů
Něco na tom je... já pouze vysvětloval případnou užitečnost. Na druhou stranu, je na tom OpenGL tak špatně, aby zaniklo? Pokud ano, tak proč tomu bránit? Já bych se spíš přikláněl k tomu, že v tuhle chvíli není.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
22.9.2010 12:39 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Na druhou stranu, je na tom OpenGL tak špatně, aby zaniklo?
to já nevím, jak jsem řekl, tak podrobně to nesleduju ... ale mám-li se podržet analogie, opravdu na tom byl NN tehdy tak špatně, abychom se dočkali odbobí, kdy každý druhý web hlásal "optimalizováno pro IE a rozlišení pixel na pixel"?
Pokud ano, tak proč tomu bránit?
protože si netriviální množství lidí myslí, že OpenGL má oproti DX mnoho výhod; takže nechat ho zajít na marketing místo na nedostatečnou technickou kvalitu, bych považoval za velmi nešťastné (tak, jako dnes skřípu zubama, když se disky nebo kamery připojují na USB místo FireWire)
Já bych se spíš přikláněl k tomu, že v tuhle chvíli není.
co není, může být ... zdá se mi poněkud hloupé vykračovat si k okraji propasti s tím, že na jednom kroku nesejde, a že se přeci vždy můžeme na tom okraji otočit a odejít, i když nevíme, jestli někdo nečeká, až budem blízko jen na ten jeden krok, aby nás pak snadno shodil dolů, či jestli se nám na tom okraji nezamotá hlava a nespadneme sami ...
pavlix avatar 24.9.2010 23:33 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
opravdu na tom byl NN tehdy tak špatně, abychom se dočkali odbobí, kdy každý druhý web hlásal "optimalizováno pro IE a rozlišení pixel na pixel"?
Pokud vím, tak na tom opravdu tak špatně byl.
protože si netriviální množství lidí myslí, že OpenGL má oproti DX mnoho výhod
Potom má zřejmě velkou šanci na trhu přežít.
co není, může být ... zdá se mi poněkud hloupé vykračovat si k okraji propasti s tím, že na jednom kroku nesejde, a že se přeci vždy můžeme na tom okraji otočit a odejít
Nemáme asi až tak rozdílný názor, ale máme hodně odlišný pohled na věc. Já v implementaci některých Microsoftích protokolů a API vidím vyvázání některých stávajících programá z vendor lock-in.

Ty v tom vidíš zánik jednoho pilířů opensource OS... ale já říkám (věřím), že jestli má smysl aby OpenGL zůstalo, tak zůstane. Jestli se objeví něco lepšího než OpenGL, tak tím lépe.

Kolik věcí už z Linuxu zmizelo, protože se nahradily lepšími.... na druhou stranu, které se nahradily něčím objektivně horším?
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
D.A.Tiger avatar 27.9.2010 11:31 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Kolik věcí už z Linuxu zmizelo, protože se nahradily lepšími.... na druhou stranu, které se nahradily něčím objektivně horším?
Hmmm... kdybych se snazil urcite bych na neco prisel. Mluvi se hodne HAL, ale podle me to horsi reseni jak samostany udev rozhodne neni. Ono to bude asi tim, ze v prostredi openSource nema nic co je "Ojektivne horsi / spatne" moc velke sance prezit. Funguje zde prirozena selekce a projekty nejsou umele udrzovany pri zivote obrovskou reklamou, polopravdami, famamy, pripadne vnucovanim a investicnimi injekcemi...

Jenze tohle presne neni pripad DirectX - jak uz vime, a to je jeden z duvodu proc mam obavu z Direct3D API pod Linuxem - i kdyz je vyvyjeno jako otevreny, porad je tam silna navaznost na Microsofti produkt, o jehoz absolutni nezbytnosti je (bohuzel) nezvratne presvedcena drtiva vetsina uzivatelu pocitacu (beru to podle prevahy platformy MS Windows). A to vidim jako velke minus pro OpenGL...
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
29.9.2010 10:42 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Ono to bude asi tim, ze v prostredi openSource nema nic co je "Ojektivne horsi / spatne" moc velke sance prezit. Funguje zde prirozena selekce a projekty nejsou umele udrzovany pri zivote obrovskou reklamou, polopravdami, famamy, pripadne vnucovanim a investicnimi injekcemi...
myslíš na Ubuntu? :-)
Jenze tohle presne neni pripad DirectX - jak uz vime, a to je jeden z duvodu proc mam obavu z Direct3D API pod Linuxem - i kdyz je vyvyjeno jako otevreny, ...
kontrolní dotaz - patenty nic?
D.A.Tiger avatar 29.9.2010 12:43 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
myslíš na Ubuntu?
Me napadly nektere produkty z Redmondu, ale myslenka byla obecna. mnoho takovych produktu by v otevrenem prostredi nemelo sanci prezit minimalne jako celek.
kontrolní dotaz - patenty nic?
Na API?
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
Grunt avatar 29.9.2010 17:01 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Naprosto běžná věc. Na nic jiného se snad pomalu ani SW patenty nedělají.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
30.9.2010 08:58 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Což je ovšem u Direct3D stejný problém jako u OpenGL (v roce 2002 Microsoft koupil od SGI patenty vztahující se k OpenGL).
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
30.9.2010 09:01 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
I když koukám v roce 2009 koupila některé patenty vztahující se k OpenGL od Microsoftu zpátky Open Invention Network. Ale jestli jsou to jen některé, nebo všechny co Microsoft měl, se pokud se nepletu jistě neví.
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
30.9.2010 09:02 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
A tohle je velmi zajímavé:

According to Red Hat, Microsoft's sale "also used marketing materials that highlighted offensive uses of the patents against open source software, including a number of the most popular open source packages."
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
30.9.2010 09:07 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Ještě doporučuju kouknout se na tenhle odkaz.

Patentový problém třeba s S3TC v OpenGL je všeobecně známý, ale obzvláště nepříjemně zní tahle zpráva:

FWIW, a search for "opengl3" in the freepatentsonline.com database yields 3,500 hits, but there's nothing to indicate if any of these are necessary for an implementation of OpenGL
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
D.A.Tiger avatar 3.10.2010 00:19 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Nj, jenže mi jej v Linuxu už jednou máme - ve Wine. A navíc i Wine by určitě muselo porušovat nějaké ty patenty ( je-li to naprosto běžné, pak nedovedu představit, že by MS nezatížil patenty i win32 Api)... Navíc se mi to stejně moc nezdá. DirectX 10 a vyšší jsou přece teď už na graf. kartě, takže tohle je přeci jen mezivrstva mezi D3D ( / rozhraním ovladače? ) a aplikaci... Chápu to dobře?
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
29.9.2010 10:40 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
opravdu na tom byl NN tehdy tak špatně, abychom se dočkali odbobí, kdy každý druhý web hlásal "optimalizováno pro IE a rozlišení pixel na pixel"?
Pokud vím, tak na tom opravdu tak špatně byl.
ehm, před tím, než jsme se toho dočkali?

- je jasné, že za situace, kdy už to každý druhý web hlásal a NN si s ním moc neporadil, to šlo do kytek, ale fakt si myslíš, že NN 4 na tom byl technologicky hůř než IE 4?
protože si netriviální množství lidí myslí, že OpenGL má oproti DX mnoho výhod
Potom má zřejmě velkou šanci na trhu přežít.
opět - stejně jako NN? ... o tom si taky spousta lidí myslela, že má oproti IE mnoho výhod
Já v implementaci některých Microsoftích protokolů a API vidím vyvázání některých stávajících programá z vendor lock-in.
hm ... to je něco jako firma: "máme wine, stejný kód jako pro wokna může běžet i na linuxu, takže proč bysme podporovali linux, budem psát pro wokna, a možná to občas přetestujem pod wine pro těch pár bláznů s něčím jiným než windows, a když budou hodně držkovat, tak uděláme linuxový instalační balíček - zbundlujem náš produkt s nějakou staticky linkovanou verzí wine, ve který nám to chodí", uživatel: "hurá, máme wine, už nejsem závislý na microsoftu!" ...?
Ty v tom vidíš zánik jednoho pilířů opensource OS... ale já říkám (věřím), že jestli má smysl aby OpenGL zůstalo, tak zůstane. Jestli se objeví něco lepšího než OpenGL, tak tím lépe.
furt z toho čiší neskutečný optimismus, že by snad záviselo na technologické stránce věci a ne na marketingu ...
Kolik věcí už z Linuxu zmizelo, protože se nahradily lepšími.... na druhou stranu, které se nahradily něčím objektivně horším?
jenomže tady se nebavíme jenom o Linuxu, nýbrž o technologii a trhu přes více platforem

jinak nemuselo jít obecně o úplné zmizení, pouze o vytlačení za hranici použitelnosti pro běžného uživatele
pavlix avatar 2.10.2010 20:40 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
ale fakt si myslíš, že NN 4 na tom byl technologicky hůř než IE 4?
Neomezuj se jen na technickou stránku. Kdyby nedošlo k opensourcování NN a vytvoření úspěšného browseru jako je Firefox, kde bysme s tím webem dneska byli? A s opensource vůbec, vždyť Mozilla byl první OSS projekt, který získal i ohlas médií.
furt z toho čiší neskutečný optimismus,
Optimismus je ale skrytý jen v tvém nepochopení... fajn, neříkám, jestli je to tvoje chyba nebo jestli se špatně vyjadřuju...

Nejsem do OpenGL zaláskovaný tolik, abych brečel nad tím, že ustoupilo něčemu konkurenceschopnějšímu. I když mám zatím pocit, že s námi ještě OpenGL nějakou dobu bude. Není to optimismus, ale prostý neutrální odhad situace z pohledu člověka, který nemá detailný znalosti 3D enginů.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
21.9.2010 20:28 alium | skóre: 38 | blog: Category 1100
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
usnadní to přepis/portaci her z Windows do Linuxu? Nebo je to k něčemu jinému?

Třeba by díky Wine a této implementaci mohli jít hry pro Windows l=e a rychleji... ne?
21.9.2010 21:33 Rovano
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Z jiného soudku. Velmi chválím Gallium a jeho vývojáře a všechny okolo něj. Když jsem jej zkoušel, tak sice 3D hry nejeli, ale desktop jel krásně i bez chybných vykreslování, které normálně mám s Compizem a 3D aplikacemi v případě, že hýbu oknem. A hlavně mi to neregresovalo s výkonem, kdy se spustí 3D aplikace a jede jak kdyby se zpracovávala celá softwarově. Potom ji spustím podruhé a zase. Až napotřetí se třeba chytne. Což mi někdy dělá od dob KMS, kdy ho mám vypnutý.
21.9.2010 23:40 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Znamená to, že by třeba ve wine mohli jako alternativu k wrapování D3D→OpenGL použít Gallium implmenetaci D3D API, a tím zlepšit podporu her?
SPD vůbec není proruská
D.A.Tiger avatar 22.9.2010 16:57 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Podle me to znamena, ze by ve Wine mohli pouzit defaultne nativni implementaci Gallium D3D 10/11 a vubec se o to nestarat - coz by urcite hodne pomohlo ve vyvoji Wine. Mozna by mohli nechat mapovani D3D->OpenGL jako nouzove reseni, pro pripad, ze by si aplikace s desitkovou radou D3D nerozumela.

Mohli by... jeste neznamena ze to udelaji. Zatim jsem nikde necetl zadne oficialni vyjadreni vyvojaru Wine. Takze uvidime...
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
D.A.Tiger avatar 22.9.2010 17:07 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
hmmm, tak uz jsem jej cetl.... a vypada to s temi nadejemi na zarazeni do Wine blede...
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
stativ avatar 22.9.2010 08:08 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Koukám, že všichni slaví a nikdo si neuvědomuje jak to je s podporou galia v ovladačích. Byly tu dokonce takové názory, že by to mohlo zrychlit wine. Problém je v tom, že Galium podporují jen OSS ovladače a to jenom ty pro grafiky ATI, nouveau ho má myslím stále ve vývojové větvi. Intel nic, proprietární AMD nic, proprietární nVidia nic.
Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
22.9.2010 10:14 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Podpora v OSS ovladačích ATI grafik v Nouveau je přestě to co mi dělá radost. Co se Intelu týče, myslel jsem, že i915 a i965 byly jedny s prvních ovladačů s podporou Gallium3D.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
22.9.2010 10:40 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Ty Gallium ovladače pro Intel karty ovšem nejsou od Intelu, ale od vývojářů Gallia. Intel Gallium oficiálně nepodporuje (vyvíjí jen pro starý Mesa stack) a jestli někde bude nemám potuchy, nijak se k tomu zatím pokud vím nevyjadřovali. Nechápu je :-/
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
22.9.2010 10:50 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Že by čekali na začlenění Gallia do Mesy?
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
22.9.2010 11:01 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Eh? Gallium je v Mese začleněno už pěkně dlouho :-) V Mese jsou teď prostě zahrnuty dvě architektury ovladačů najednou - stará "klasická" Mesa a nové Gallium3D.

Spíš jde o to, že se jim nechce ty 3D ovladače znovu přepisovat (jeden přepis už dělali). Asi v tom nevidí takové výhody, aby se jim ta práce navíc vyplatila (což je právě to co mi nejde do hlavy, ty výhody minimálně v podporovaných API jsou gigantické, navíc třeba OpenGL 3.x bude pouze v Galliu). Vždyť i AMD přepisuje své 3D ovladače na Gallium (r300g a r600g) a nová řada Radeonů už má mít pouze Gallium ovladače.
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
22.9.2010 11:13 Dusan | skóre: 23 | blog: Moje_trable_s_internetom
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
No ja si myslím, že sa tak trochu hrajú na vlastnom piesočku. Pretože ak by chceli podporovať galium, museli by pridávať aj tie patche do galia aby im išlo všetko čo je potrebné a tým by nepriamo podporili aj svojich "konkurentov". Takže tak.
22.9.2010 12:27 Dusan | skóre: 23 | blog: Moje_trable_s_internetom
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Ah. Len doplním písal som o Inteli.
22.9.2010 11:22 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Měl jsem namysli to co je předmětem zprávičky:
Phoronix informuje, že byl do Mesy začleněn Gallium3D state tracker...
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
22.9.2010 12:53 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Ale v té citaci si uřízl to nejdůležitější: "...implementující API Direct3D 10 a 11." ;-)

Je to jen jeden nový Gallium3D state tracker z mnoha (které už v Mese jsou dlouho - např. OpenGL, OpenGL ES, OpenVG, atd.). A že by Intel čekal zrovna na Direct3D 10/11 se mi opravdu nezdá :-D
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
22.9.2010 14:00 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Jo, tak to znamená, že jsem zprávičku pochopil úplně blbě, pročež jsem plácnul několik totálních kravin. Díky, už je jasno.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
22.9.2010 11:04 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Nouveau má pokud vím pouze Gallium3D ovladač. Pro starou "klasickou" Mesu vůbec ovladače nepsali, začali rovnou na Galliu.
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
22.9.2010 14:11 wylda
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ahoj, myslim ze je zde v diskuzi plno nesmyslu a nesplnitelnych prani. Zvlaste pak tech, ktere se otiraji o Wine.

Pro zajemce je zde link "druhého člověka" ve Wine komunite starajícího se o 3D a snad i prispevovatele do projektu Mesa - timto je prave Henri Verbeet a jeho reakce k "D3D via Gallium":

http://www.winehq.org/pipermail/wine-devel/2010-September/086901.html

Tak snad je nyni jasne, proc je to pro Wine No-No (technicky i licencne).
22.9.2010 14:26 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní Direct3D 10/11 v Linuxu
No jo, Phoronix...

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.