Portál AbcLinuxu, 6. května 2024 11:11

Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)

1. 1. 2010 | Redakce
Články - Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)  

Nejlepší produkt roku. Nejhorší produkt roku. Zajímavosti, inovace a nejlepší trendy. Hloupost roku, zklamání a nejhorší trendy. Mobilní grafika. GPGPU a procesory. Článek/interview/web roku. Výhled do příštího roku.

Obsah

Co a kdo vás čeká?

link

Stejně, jako loni, předloni a předpředloni, i letos jsme se rozhodli zopakovat projekt, kterému prapůvodně sloužil za vzor článek na serveru Beyond3D. Jeho podstatou je několik různých pohledů několika lidí na tutéž situaci, což přináší (oproti běžným článkům) větší rozhled, mnohem pestřejší názorovou různorodost, vícebarevnost a nadhled. I letos se budou otázky a odpovědi točit především kolem grafických karet, ale především v závěru najdete mnoho odpovědí poukazujících na zajímavé produkty, technologie či události z dalších oblastí hardwaru.

Letos se tým spoluautorů článku opět rozrostl, mezi odpovídajícími najdete zástupce mnoha webových i tištěných časopisů v ČR i na Slovensku či odborníky ze specializovaných diskuzních fór. Stejný článek najdete na serverech ExtraHardware.cz, CDR.cz, Živě.cz, PCtuning.cz, PC.sk, PC_Space.sk, Notebook.cz a Infoware.sk, zúčastnili se i zástupci serveru 3Dfx.cz.

Čeká vás tedy osm témat v podání třinácti autorů:

Každý z autorů se mohl vyjádřit v takovém rozsahu, v jakém uznal za vhodné, opět bylo ponecháno na každém z autorů, jak si vyloží tématickou orientaci každé kapitoly (např. „nejlepší…“ nemusí nutně znamenat „nejvýkonnější…“ – pokud někdo dává přednost vzhledu karty, spotřebě či poměru cena/výkon, je to jeho názor, který samozřejmě akceptujeme).

Autor se nemusí vyjadřovat vůbec, stejně tak může svůj názor rozvést a uvést více „kandidátů“. Každý názor je individuální a nemá smysl ho deformovat bezdůvodnými striktními podmínkami.

Letošní časová osa

link

Jirka Souček a Lukáš Fiala pro vás připravili také stručné ohlédnutí za děním na poli grafických karet. Faktografický souhrn vám má pomoci rovzpomenout si na všechny hlavní události kolem grafik a dát tak některé odpovědi v dalších kapitolách do těch správných souvislostí.

Nejlepší produkt roku

link

Václav „WIFT“ Vašek: Těžko jsem hledal něco, co bych označil skutečně za „produkt roku“. Zvažoval jsem mezi procesory Core i7 (jsou fakt dobré, ale na můj vkus ještě dost drahé), 2TB pevnými disky (větší neseženete) a grafickými kartami ATI Radeon HD řady 5800. Naopak jsem vůbec neuvažoval třeba o Windows 7. Nakonec jsem to celé smetl se stolu a rozhodl se, že v mých očích je nejlepším „produktem“ roku firma Globalfoundries (vznikla oficiálně ke 4. březnu 2009).


Jan Kratěna: Nejsem zastáncem vypichování jediného produktu. Vybral jsem tedy po jednom zástupci z každého cenového segmentu a omezil se pouze na samostatné grafické karty. V high-endu letos bezesporu kraluje Radeon HD 5970. Jedná se sice o vícečipovou kartu, se kterou se neustále potáhnou specifické mouchy multi-GPU řešení, ale bezkonkurenční výkon, podpora DirectX 11 a spotřeba spadající spíš do vyššího mainstreamu dělá z této karty ideální produkt pro nadšence.

Volba pro nejlepší mainstreamový produkt je jasná – Radeon HD 5850. Tady není o čem diskutovat. Nebýt špatné dostupnosti a tím pádem zvýšené ceny způsobené snahou prodejců namastit si před Vánoci kapsu, stal by se z této karty bestseller. Škoda. Z nejnižšího segmentu jsem vybral GeForce 210. (Tato levná low-profile karta se svými multimediálními schopnostmi, nízkou spotřebou a možností pasivního chlazení přímo vybízí k použití v HTPC sestávách.)


Jirka Souček: V případě lepší dostupnosti by si titul nejlepšího produktu zasloužil Radeon HD 4770: Nízká spotřeba a ukázka toho, co dokážou ze 128bitové sběrnice dostat GDDR5. Ale nezaslouží. Taktéž jsem uvažoval nad Radeonem HD 5850. Zanedbatelná spotřeba ve 2D, krásně tichý referenční chladič, výstup na tři monitory – až dosud doména předražených Matroxů… Ale ani ten to ze stejného důvodu nebude… Nejlepším produktem roku je pro mě marketingová kampaň nVidie na podporu Fermi. Schopnost vyvolat v lidech nadšení nemá každý. A pokud se nVidii podařilo nadchnout lidi produktem, jehož výkon, cenu, spotřebu ani dostupnost neznají, troufám si tuto kampaň nazvat skutečným uměleckým dílem.


Mirek Jahoda: Radeony HD 5800. Jen se nemůžu rozhodnout, jestli 5870, anebo 5850, jelikož nikdo vlastně nezná kvůli mizivé dostupnosti reálný cenový rozdíl. Co se mi na nich líbí, to je asi všem jasné, nebo si to mohou dohledat v mých recenzích. Ale nechtěl bych letos zůstat jen v ohrádce s desktopovými grafikami. Potěšily mě totiž dva produkty z jiné kategorie: ARM pro SSD od Indilinxu přezdívaný „Barefoot“ je tím prvním. Ne, že by byl obecně lepší než řídící čipy od Intelu, ale myslím, že tato vážná konkurence posunula letos SSD o míle daleko a mimo jiné se dostala také do mého notebooku. Z líné potvory se stala rázem věc, na které dělám hromadné operace s fotkami v RAW raději než na jinak výkonnějším desktopu (ale s pevným diskem).

No a tím dalším produktem je Samsung F2380, tedy první LCD monitor s cPVA. Čert vem horší odezvu a input lag, nejsme tu samí progameři anebo citlivky na těžko postřehnutelné rozmazávání husté tabulky v Excelu při skrolování. Hlavně tu máme panel bez hlavních neduhů laciné TN a přitom za dostupný peníz. Stejně jako u Indilinxu nejde o produkt převyšující ostatní o dvě hlavy, ale o impuls trhu.


David Ježek: Nejlepší produkt se v letošním roce hledá daleko snadněji než loni. Protože většina mých kolegů bude jistě hovořit o Radeonech HD 5000 (s kterýmiž jakožto produkty roku souhlasím na 100 %), já si dovolím na seznam připojit další vynikající produkt. Pro mě osobně se jím stal malý čipeček (těžko to nazývat čipsetem) Nvidia Ion alias GeForce 9300/9400IGP alias MCP79A. Nazývejte to, jak chcete, jde zkrátka o jeden malý obvod reprezentující celou čipovou sadu včetně 3D grafiky s 16 stream procesory a PureVideo HD. Lidem jako já poskytuje pro 99 % situací dostatek 3D výkonu, solidní 2D grafiku a bezkonkurenční akceleraci videa včetně H.264 v 1080p, a to i u extrémních bitrate jako 40 Mbps. To vše při velice nízké spotřebě; pro mě je tak Ion totéž, co loni AMD 780G: Bombastický základ pro levnou základní desku s nízkou spotřebou, které Nvidia ale přidává báječnou třešničku na dortu: Funkčnost pod Linuxem, o které si AMD může jen nechat zdát (zejména o VDPAU).


Lukáš Fiala: Radeon HD 5850. Ač špatně dostupný a trochu mimo český sweet spot, kam se kdysi přesně trefil Radeon HD 4850, Cypress jako jediný přinesl alespoň nějaký výkonnostní a technologický pokrok, na který byl uplynulý rok nebývale skoupý.


ps47: Tento rok mi prešlo rukami oveľa menej grafických kariet ako ten minulý, z tých ku ktorým som sa dostal, ma najviac zaujala HD 4770. Ku HD 5000kam sa tentokrát nevyjadrím, tie ma este iba čakajú, to ale nič nezmení na fakte že tento rok cena za najlepší produkt (v kategórii grafické karty) jednoznačne patrí ATi, či sa to zeleným páči, alebo nie.


Matúš Paculík: Tento rok upustím od grafických kariet, nakoľko ani jeden model nebol bezproblémový. NVIDIA mala niekoľko zaujímavých grafík, avšak kvôli meškaniu na poli DirectX 11 si prvenstvo určite nezaslúži. Naopak ATI síce prišla s DirectX 11 ako prvá, avšak následná nedostupnosť týchto modelov spojená s novou cenovou politikou zanechala maximálne tak trpkú príchuť víťazstva a množstvo rozčarovaných hráčov. Pre mňa sa tak jednoznačným produktom roka stáva nová CULV platforma spoločnosti Intel. Vďaka nej sa na trh dostali extrémne kompaktné notebooky s perfektných faktorom mobility a hlavne výrazne vyšším výkonom, ako ponúka ATOM.


Václav Vlček: Rok utekl jako voda, ale když bych měl vybrat jeden konkrétní zásadní a převratný produkt, tak se nemůžu rozhodnout. A tak vyberu pro jistotu rovnou dva. Je zajímavé, že oba se objevily až v druhé polovině roku – ale třeba je to jenom moje paměť. Každopádně tím pro mě asi nejpřínosnějším jsou jednoznačně nové úsporné procesory z produkce Intelu. Nikdy jsem nechtěl od notebooku, abych na něm mohl hrát hry. Prioritou pro mě byla vždycky maximální výdrž na baterky. Mašiny s Atomem minulý rok prolomily magickou hranici pěti hodin při minimální ceně, ale jejich výkon, no škoda mluvit. Proto jsou CULV procesory požehnáním, navíc příslušně vybavené stroje pořád spadají svou cenou do lidové kategorie.

Tou druhou zásadní novinkou je nová 5000 řada Radeonů. Zmiňuji jí schválně až na konec, protože jsou to sice skvělé karty, ale většina zájemců si o nich zatím mohla jenom přečíst v recenzích. Kvůli nedoladěné 40nm technologii prostě výroba nejde, jak by měla, a tak jsou na ty nejvýkonnější kousky dlouhé čekací pořadníky.


Peter Hucík: Mojím denným chlebom v PC Revue sú grafické karty a procesory, takže som sa zamyslel a vybral produkt roku z týchto dvoch kategórií. Medzi grafickými čipmi je pre mňa jasným víťazom Radeon HD 5850. Prečo? Karty s týmto čipom ma pri testovaní nadchli pomerom ceny a výkonu, zďaleka najviac z celej trhovej ponuky. Je to prvý krát po veľmi dlhej dobe, čo mám chuť ísť si kúpiť nejakú grafickú kartu. Keby bolo kde.

Z CPU je víťaz jasný. Spoločnosť Intel tento rok opäť pozdvihla výkonovú latku a tej cenovej opäť podrazili nohy. Vyvrcholením ich snaženie je podľa mňa Lynnfield, teda procesory rady Core i5-750 a Core i7-8x0. Jasné produkty roku spomedzi CPU. Len o fúz ušlo ocenenie AMD za ich štvorjadro AMD Athlon X4, ktoré kúpite už pod 100 eur.


Adam Vágner: Letos se objevilo pár nadprůměrných produktů. Prakticky každý z těch, co mi utkvěly v paměti, ale provází pohnutý osud.

GeForce GTX 275 byla druhou nejvýkonnější jednoprocesorovou kartou s vynikajícím poměrem výkon/cena. Tento poměr udělal AMD čáru přes rozpočet u čerstvě uvedených Radeonů HD 4890. Už na nich bylo kvůli nevýhodnému poměru výkon/cena znát, že chce AMD šponovat ceny grafických karet nahoru. Tehdy to ještě nevyšlo. Nakonec se to ale zvrtlo i v neprospěch nVidie. Raději nechci domýšlet, co může být za tím, že ještě před uvedením Radeonů řady HD 5000 nestála o další produkci karet s čipy G200 i za cenu toho, že nebude dalšího půl roku prodávat nic výkonnějšího než nyní už skoro lowendovou GTS 250. To vše navzdory tomu, že ještě dnes mají zákazníci i o výkonnější GeForce zájem.

Co u ATI? Radeony HD 4770 vynikaly provozními vlastnostmi při dostatečném výkonu a slušném poměru výkon/cena, ale běžně dostupné začaly být, až když nešlo o zdaleka tak zajímavý produkt.

Radeony HD 5850 obě zmiňované letošní novinky ve většině ohledů předčí (už jen proto, že jde o první produkty prezentující další generaci karet), vše ale pokazil nedostatek karet a konkurence a s tím související vysoké ceny. Za zmínku snad stojí i nová platforma LGA 1156. U ní mě zase ale vysloveně nenadchly ceny procesorů. Na to, že ji jen málokdo prezentoval jinak než jako „Nehalem pro masy“, jsou přespříliš vysoké. Jediný model s nižší cenou je Core i5 750, vykoupeno je to ale scházející podporou Hyperthreadingu, jedné z mála zajímavých novinek, kterou nová generace procesorů od Intelu přináší.


Matej Koleják: Nepochybujem o tom, že by sa Radeon HD 5870ka dala označiť ako najlepší produkt roku. Bráni mi v tom ale iný produkt. Ten ma ešte viac presvedčil o svojich kvalitách. Je to novinka od Corsair na trhu skriniek. Obsidian 800D. Táto skrinka vznikla v spolupráci s náročnými užívateľmi, ktorí mohli vyjadriť svoje názory. Výsledkom je produkt s viacerými inováciami, vynikajúcim dizajnom a predispozíciami pre vodné chladenie. Podľa mňa top. Jediný nedostatok je, že sama nezloží hardvér do svojich útrob.

Nejhorší produkt roku

link

Lukáš Fiala: Nové GeForce? Staré GeForce? Tady by se toho našlo, ale tím bych asi nikoho nepřekvapil. A tak vyberu z druhého tábora Radeon HD 4730. Tato narychlo spíchnutá záplata na nedostupnost modelu HD 4770 za dalšími kartami s jádrem RV770 zaostala jak ve výkonu, tak ve spotřebě elektrické energie. Ovšem jednoznačným šampionem v této kategorii nemůže být nikdo jiný než… „This, ladies and gentlemen, this puppy here is Fermi.“


Adam Vágner: Z exponovanějších produktů, které se objevily v roce 2009, mne v negativním slova smyslu nejvíce zaujal Asus ROG Mars GTX 295, cosi jako duální GeForce GTX 285. Dokonce natolik, že jsem neměl chuť testovat ji i přesto, že stačilo říci: „Tak mi to tu nechte“. Důvod je prostý – šílená cena. Ale jasně, tohle není normální produkt, jen taková exhibice.

Odhlédnu-li od sběratelských exemplářů k běžnému hardwaru, rozhodně mne nenadchla GeForce GTX 295. První verze příliš vysokými teplotami a hlučností. Druhá revize, která největší nešvary staršího modelu odstranila, se objevila až příliš pozdě na to, aby se její nákup dal doporučit těm, kdo vyžadují cokoliv jiného než nejvýkonnější kartu za každou cenu. O HD 4870 X2 nesmýšlím o moc lépe, bezvýznamné plus dávám za lepší poměr výkon/cena. Jasně, je řada dobrých důvodů, proč existují, ale ve stávající podobě jsou karty se dvěma GPU pořád z nouze ctnost.

HD 4730 beru jako výstřel do prázdna, ale v době uvedení mne zrovna nenadchla HD 4890 – jakkoliv šlo o poznání vyspělejší produkt než byla HD 4870, pokazila to zaváděcí cena. Alespoň že se v tomto ohledu rychle dostala na šedivý průměr.

Velké pochopení nemám ani pro Intel Core i7 870 a nedej bože dražší modely. Intel žije evidentně v jiném světě než ostatní výrobci hardwaru.


ps47: Pár horších grafík sa tento rok mihlo, napríklad pomerne rozporuplná HD 4730, ale víťazom (resp. porazeným) je séria GT2x0 od Nvidie, ktoré sú zlým vtipom vo všetkých smeroch, snáď okrem spotreby. Čo nimi autor chcel povedať, ozaj netuším (DX10.1 natruc?). Možno by som sem zaradil aj GTX275 co-op, alias GTX275 plus GTS250 na počítanie fyziky na jednej karte, ťažkopádne a predražené riešenie, vhodné asi iba pre milovníkov zvláštneho hardwaru.


Mirek Jahoda: Byl v letošním roce vůbec (finanční) prostor pro výrazné přehmaty? V grafických kartách díky po většinu roku vyrovnaném boji panovala takřka nudná zákonitost dražší = lepší (a málem i v tom poměru), a tak bych pro nejhorší produkt musel jít zase do jiných oblastí. Tam bych si na jeden kotrmelec vzpomněl a tím je nový Freezer Pro rev. 2 od oblíbené společnosti Arctic Cooling. Nový systém uchycení kolem patic Intel totiž ve švýcarsko-hongkongské firmě musel vymýšlet někdo opilý anebo hodně škodolibý.


Jan Kratěna: Letos se vyloženě nepovedly karty GeForce GT220. Jedná se sice o silnější sourozence GeForce 210, které jsem zvolil jako nejlepší low-endový produkt, ale tohle je jiná kategorie. Karta sice podporuje nVidií dlouho zatracovaný standard DirectX 10.1, ale výkonem ani cenou nedokáže konkurovat o generaci staršímu Radeonu HD 4670. Pokud byste o této kartě uvažovali jako o přídavném akcelerátoru PhysX, rovnou na to taky zapomeňte. Výkon prostě chybí.


Jirka Souček: Špatné produkty snad letos ani nebyly. Letošní hardware bych rozdělil na (a) dobrý, ale nedostupný a (b) nudný. Výjimek je jen pár.


Václav „WIFT" Vašek: Pokud by to šlo, do pytle s nápisem „nejhorší produkt roku“ bych osobně nasypal všechny netbooky a nettopy s procesorem Intel Atom vyjma těch, které obsahují grafiku Nvidia Ion. Tím nechci říci, že netbooky a nettopy s Ionem stojí za to koupit (k dokonalosti jim chybí kromě jiného nahrazení Atomu něčím lepším), ale díky Ionu je nelze považovat za nejhorší.


Matúš Paculík: Aj v prípade najhoršieho produktu zostanem pri mobilných procesoroch. Možno za to môže primárne moje veľké očakávanie, avšak keď k nám nakoniec dorazila platforma AMD Yukon, tak som bol skutočne sklamaný. Svojim výkonom síce prekonala Intel ATOM, avšak na CULV Core 2 Solo to nebolo ani pri výhode vyššej pracovnej frekvencie. Integrovaná grafická karta bola v konečnom dôsledku na tom rovnako ak nie ešte horšie ako GMA 950 a ranou pod pás bola energetická náročnosť celej platformy.


Václav Vlček: Když tak přemýšlím nad tím, co zařadit mezi největší propadáky minulého roku, tak vlastně zjišťuji, že nic opravdu tragického se za minulý rok nepřihodilo. Nebo si alespoň na nějaké zásadní zklamání nepamatuji – asi už mi po těch letech práce v IT branži otrnulo. Takže plně souhlasím s Jirkou Součkem, který to dokonale vystihl. Letošní hardware byl dobrý, nedostupný a nebo nudný.


David Ježek: Nepamatuji si žádný produkt, který by byl totálním zklamáním, nad několika jsem kroutil hlavou, ale nic, co by vybočovalo z kolejí. Takže jako nejhorší budu jmenovat v podstatě další pokračování přeznačovací akce u Nvidie. Smysl grafik jako G210, GT220, GT240 tak shledávám pouze ve snížené spotřebě, protože DX10.1 je u karet tohoto výkonu k ničemu a cokoli dalšího je jen marketingová berlička schovávající fakt, že jde o pár let starou architekturu.


Peter Hucík: Možno trošku netradične a proti prúdu, ale vyberám čipovú súpravu Intel P55. Tu zrejme bude tiež potrebné bližšie vysvetliť: Intel pri návrhu tejto súpravy akosi pozabudol na budúcnosť. V jej návrhu sú výrazné obmedzenia (tzv. bottlenecky), ktoré sa ukazujú pri zapojení najrýchlejších dátových úložísk súčasnosti – teda USB 3.0 a SATA 6Gbps diskov. Poriadne RAID pole plus dva externé disky pripojené týmito novými štandardami priškrtia komunikáciu southbridge a procesora na pätinu pôvodnej rýchlosti. Takto nie páni, viete to aj lepšie. A ja si musím nasypať popol na hlavu za to, ako som túto súpravu vychválil v čase jej uvedenia na trh.


Matej Koleják: Väčšina hráčov si kupuje hry kvôli multiplayer módu, lebo ten prináša oveľa viac hodín zábavy ako singleplayer. Pochopiteľne sa kládli na multiplayer Call of Duty Modern Warfare 2 nemalé nároky. Osobne som sa tiež tešil na jeho predstavenie. Oproti predchodcovi (Modern Warfare) pritom nebolo treba veľa zmeniť, lebo ten predstavoval vynikajúci základ. Multiplayer Modern Warfare 2 je ale prepadák. Asi preto, že hra pre PC je len port konzolovej verzie. Okrem iného odpadla možnosť mať dedicated servery a hráč sa pripája v MP pomocou P2P „priamo“ na ostatných. Možno vám to nepripadá ako problém, ale viacerí provideri internetu to ale vidia inak. Máte príliš veľa pripojení na P2P, a preto vám môžu zvýšiť mesačný poplatok alebo v horšom prípade zrušiť pripojenie na internet.

Zajímavosti, inovace a nejlepší trendy

link

Jiří Zima: Vítám pronikání SSD pamětí mezi běžné uživatele. Kapacita je stále daleko menší než u běžných disků a v low-endu jsou ještě problémy při větší diskové aktivitě (zápisu), protože některá SSD umí být slušnou brzdou, ale sám už bych na klasický disk přejít nemohl. I to nejlevnější SSD nabídne výrazný výkonnostní nárůst při práci v moderních operačních systémech, tedy rychlé spouštění počítače i programů.

Chvályhodná je také snaha výrobců dělat počítače (komponenty) úspornější. U stolních počítačů to chce sice často volit méně výkonné součásti, ale u notebooků je znát pokrok napříč celým spektrem. Leckterý multimediální model s lepším grafickým čipem nabízí výdrž přes čtyři hodiny a notebooky s výdrží k osmi hodinám nejsou žádnou výjimkou ani v kategorii do 20 tisíc.


Jan Kratěna: Letos mě zaujaly dvě věci. DirectX 11 a rozvoj GPGPU. Jedenáctá verze API DirectX není sice revoluční jako ta desátá, ale jako evoluci ji brát lze. Konečně byla standardizována teselace, která je tu s námi už od dob Radeonů řady 8000 a v budoucnu se snad už nebudeme muset dívat na panáčky s mnohostěnem místo hlavy atp. Co se týče GPGPU, to má poměrně dobře našlápnuto. S DirectX 11 přišlo DirectCompute, Khronos Group vypustil do světa finální specifikace multiplatformního OpenCL, nVidia stále dominuje s CUDA a AMD tomu všemu přihlíží z kouta s polopoužitelným Streamem. Uvidíme, jak bude situace na poli GPGPU vypadat příští rok, ale zatím to vypadá celkem slibně.


Jirka Souček: Za inovaci roku považuji přenos multifunkční interpolace ze samostatných jednotek na unifikované jádro u RV870. Se změnou podobného typu nVidia přišla při přechodu z G71 (GeForce 7900) na G80 (GeForce 8800), tzn. se zcela novou architekturou. Použití takto výrazné změny na stávajícím konceptu jsem nečekal. Za pozitivní považuji koncept již zmíněné RV870. Pokud se při vývoji architektury počítalo s budoucím nasazením nových technologií, může být přechod na DirectX 11 poměrně snadný. Ukázalo se, že vyvíjet zcela novou architekturu, jenom abychom mohli říct, že máme zcela novou architekturu, nemusí být vždy to nejlepší. Obzvlášť v době krize se takové hazardování může ošklivě vymstít…


Mirek Jahoda:


Lukáš Fiala: Inovace roku = decap ring na RV790. Za přidané tři miliony tranzistorů (aneb tři desetiny procenta z původního počtu) bez změny zbytku jádra mohli inženýři ATI jako mávnutím kouzelného proutku navýšit základní frekvenci (a tedy výkon) o celých třináct procent. A to se vyplatí.


Václav „WIFT“ Vašek: Za trend mně skutečně sympatický považuji snahu přenechat haldu výpočtů grafickým čipům. On je takový GPU v podstatě jen určitým způsobem optimalizovaný „matematický koprocesor“, takže jeho využití na počítání všeho možného se nabízí úplně samo a je to tedy podle mě nejen správný, ale i logický směr. Tradiční x86-kompatibilní procesor pro tyto účely považuji za již příliš neohrabanou architekturu a přidávání stále více a více jader/vláken je v mých očích spíše komplikací než skutečně efektivním řešením. Koncept GPGPU je mi daleko milejší a po pravdě vůbec mi nevadí, že se to jednoho dne zaintegruje třeba přímo do procesoru (ono to stejně směřuje k tomu, že „GPU vlastně bude jednoho krásného dne další instrukční sada, akorát dost promakaná“.


ps47: Ako dlhoročný užívateľ dvoch, resp. troch monitorov veľmi vítam ATi Eyefinity, už bolo načase že jedného z dvoch hlavných hráčov napadlo dať tri nezávislé výstupy na jednu kartu (tu venujme minútu ticha za takmer zosnulý Matrox a jeho Parheliu). Zatiaľ som síce nemal možnosť vyskúšať si triplescreen gaming priamo na niektorej HD 5000ke, ale to mi nezabránilo dať narýchlo dokopy pár kusov hardwaru, ktoré mi umožnili aspoň malú ochutnávku – tou sa (po aplikovaní niekoľkých 3rdparty patchov a úprave konfiguračných súborov) stal staručký System Shock 2 (ktorý tento rok slávil desiate narodeniny). Výsledok bol skvelý a ja sa neviem dočkať, kedy si túto nesmrteľnú klasiku zahrám naostro na jednej z nových Atín (pokusná zostava to naneštastie nedáva, ani rýchlosťou a ani stabilitou-ovládač grafiky si s D3D oknom roztiahnutým cez tri monitory a dve grafické karty príliš dobre neporadil). Body plus pre Ati, jednoduchý nápad, výborný vysledok. Nvidia sa pokúsila zviditeľniť cez 3D Vision, nápad je to zaujímavý, ale reakcia je zatiaľ dosť vlažná – niet divu, cena príslušného hardwaru je pomerne vysoká.


Matúš Paculík: Pre mňa je veľkou „záhadou“ finančná forma NVIDIE. Na fórach sa totiž pohybuje ohromné množstvo „odborníkov“, podľa ktorých sú všetky GeForce vhodné maximálne pre bezdomovcov a vlastne už ich nikto nekupuje. Ešte stále sa tu operuje s chybnými GPU (mobilné aj desktopové) a aj tak, napriek všetkým týmto negatívnym tvrdeniam, dokáže NVIDIA bez problémov dýchať :).


Václav Vlček: Nejzásadnější letošní inovací je podle mého masový rozvoj a zpřístupnění SSD disků. Za tři tisíce dneska pořídíte 64GB SSD, který dodá počítači na svižnosti řádově více, než výkonnější procesor a hromada paměti navíc. Možná to tak podle všech těch benchmarků a grafů v recenzích nevypadá, ale kdo jednou SSD v systému měl, dá mi za pravdu. Ale přiznávám, taky jsem tomu nevěřil, dokud jsem si to na vlastní kůži nevyzkoušel. Doufám, že v roce 2010 za ty peníze už bude alespoň 128 GB s pořádným řadičem. Dále se mi líbí nástup ION čipsetu v netboocích. Výrobcům to sice opravdu trvalo dlouho, ale konečně jsou tady a dávají na frak integrovanému řešení od Intelu při stejné spotřebě. Jen tak dál, těším se na ION 2.


David Ježek: Částečně jsem toto jmenoval v první odpovědi. Zajímavosti a inovace si pro letošek odpustím, nic zvláštního neshledávám. Zato nejlepší trend z loňska, a sice otevírání specifikací GPU u AMD, letos doplním o další pokrok ve vývoji open source ovladačů pro ATI (radeon-hd) i Nvidii (nouveau). Paráda v podání jinak proprietární Nvidie je stvoření VDPAU, knihovny pro hardwarovou akceleraci videa na GPU, která pomalu směřuje k přetvoření ve standardizovaný framework, jež bude k dispozici všem. A protože jsem si funkčnost VDPAU mohl ověřit osobně na Ionu, rozhodně chválím a tleskám.


Peter Hucík: Páči sa mi výdrž investície do kvalitného high end hardwaru. Už neplatí ako kedysi, že kúpite grafiku, no jeden rok a jednu verziu DirectX nato už je potrebný upgrade. Najľahšie to môžem ilustrovať na príklade. Ak ste si v čase ich uvedenia kúpili GeForce 8800 GTX, ešte stále máte slušnú hernú kartu, ktorú netreba vymieňať (ak vyložene neprahnete po DX11).


Adam Vágner: Na prvním místě asi dostupnější a použitelnější SSD, i přes jejich dětské nemoci. Ale to není jen záležitost roku 2009 nebo 2010. Co mě opravdu potěšilo, je to, že někteří výrobci (jmenovitě Sapphire) konečně začínají chápat, že se provozními vlastnostmi grafické karty nerozumí jen co nejnižší teploty grafického jádra, ale i nízká spotřeba a hlučnost, a že i chlazení se dá vyrobit a nastavit tak, aby bylo lepší než referenční. A ještě jeden balzám na moji duši – raketový nástup 21-22" LCD s fullHD rozlišením. Jakkoliv mě netěší, že oproti klasice s poměrem stran 16:10 přichází plocha o drahocenných 120 pixelů na výšku, převáží to fakt, že díky nim roste rozlišení LCD (rozuměj mají menší pixely a jemnější rastr).


Matej Koleják: Po dlhých rokoch podporujú grafické karty Radeon SSAA! Kto by to čakal? Veď ATi dlho označovala SSAA ako zbytočný a neefektívny spôsob vyhladzovania, ktorý nehodlá implementovať. Catalysty 9.11 WHQL ešte zvýšili jeho kvalitu, lebo automaticky upravia LOD a spolu s vyhladením hrán sa „zvýši“ AF. Celkovo je to vynikajúci krok od AMD a o dôvod viac, prečo si kúpiť Radeon kartu. Pozitívne je aj vylepšenie kvality AF najnovších Radeon grafických kariet. Nie, nehovorím o „uhlovej závislosti“, ktorá už je minulosťou, ale o mierne menšom shimmeringu oproti predchodcom. Snáď sa o pár rokov vyrovná AF na Radeon-kách so zapnutým AI tomu na GeForce-kách s HQ.

Hloupost roku, zklamání a nejhorší trendy

link

ps47: Posledný rok bol na sklamania a hlúposti pomerne bohatý-začnime Nvidiou a jej neschopnosťou dodať nejaký inovatívny produkt (večné premenovávanie už ani nevnímam, to je dnes u zelených štandardný postup – za tú dobu si už myslím zvykli všetci, párok v rohlíku ako hotdog, mäso neobsahuje ani jedno ani druhé a zle vám bude po oboch rovnako), to celé zavŕšené trápnosťami okolo Fermi.

Pokračujme tým, že múdre hlavy z Nvidie (tentokrát už definitívne) pochovali PhysX – keď kúpili Ageiu, predpokladal som rýchle rozšírenie akcelerovanej fyziky, dva PCIe ×16 sloty má dnes väčšina základných dosiek, tzn. stačilo by pár zaujímavejších hier s podporou PhysX, trochu marketingu (a v tom sú nvidiáci dobrí, čo si budeme hovoriť) a v každom slušnejšom hráčskom PC dnes mohla byť (hneď vedľa ľubovoľnej primárnej grafiky) mainstreamová GeForce počítajúca fyziku. To by na oplátku vyvolalo oveľa väčší záujem o PhysX zo strany vývojárov, vďaka čomu by stále viac a viac hier podporovalo PhysX, a za chvíľu mohla Nvidia v oblasti akcelerovanej fyziky dominovať trhu (podobne ako sa to kedysi dávno podarilo 3Dfx s grafickým rozhraním glide).

Nie, namiesto toho prišiel nepochopiteľný zákaz akcelerovanej fyziky pre všetkých s primárnou kartou od ATi (áno, ovládače sa daju cracknúť, ale to bežný hráč riešiť nebude), nasledoval nezáujem zo strany (väčšiny) vývojárov – tí začali do svojich hier vyberať alternatívy, ktoré nemajú hlúpe obmedzenia (napr. Bullet engine) a PhysX je zrazu iba jedna z mnohých možností, ako riešiť v hre fyziku, a priveľa možností znamená (pri)malý podiel na trhu. Pre PhysX až smrteľne malý, povedal by som. Tituly ako Batman: AA nič nezmenia, dielo skazy je dokonané – za chvíľku je tu fyzika cez directcompute, a po PhysX potom neštekne ani pes.

Ťažkosti má aj Lucidlogix Hydra, je dosť dobre možné, že ju zabije presne to isté, čo zabilo PhysX – zákaz hydra multigpu pre GeForce v ovládačoch všemocnej Nvidie. Takže zatiaľ je Hydra200 odložená, čo bude ďalej, sa dozvieme na budúci rok. Podobný osud postihol aj Larrabee od Intelu. Nič, s trochou šťastia im to vyjde na druhý pokus (peniaze na to iste majú). Na záver pridávam slabú dostupnosť (a z toho vyplývajúce vysoké ceny) inak podarenej série HD 5000 od ATi/AMD (neschopnosť TSMC dodať potrebné množstvo 40nm chipov). Ako na to pozerám, už aby bol rok 2010.


David Ježek: Hloupostí roku obrovského kalibru je pro mě totální neschopnost TSMC dodávat 40nm GPU v přijatelném množství. Celý rok se trápí s výtěžností této výroby a celý rok jim z fabrik neleze nic jiného než z velké části zmršené wafery. To je jedním slovem ostuda bez ohledu na to, jak moc náročné je něco takového odladit. Když se celý rok trápí s tak velkými problémy, proč proboha tohle světu nabídli a krmili nás nesmysly o tom, jak je vše na dobré cestě.

Zklamáním roku je pro mne Intel Larrabee. Vážně jsem ještě loni naivně doufal, že touhle dobou se budeme bavit o třech hráčích na poli GPU. Nejhorším trendem pak budiž třeba neustálé přešlapování na místě u SSD. Ceny se nijak moc nehýbou, s IOPS jsou stále problémy, většina výrobců je ani neuvádí, Intel nezvládá firmwary, levná SSD jako ta od A-Data mnoha lidem umírají. Takhle si opravdu spolehlivou technologii, která to dle mnohých už dávno měla pevným diskům natřít, nepředstavuji.


Václav „WIFT“ Vašek: Těch hloupostí, zklamání a špatných trendů vidím osobně poměrně dost. Pro mě jako pro člověka, který dělá s počítači od XTček, je vyloženě nepěkné sledovat, jak se všechno stěhuje na internet, zejména aplikace a soukromí uživatelů. Což o to, soukromí ať si každý řeší, jak chce, ale nějak mi uniká smysl toho trendu, že pro napsání hloupého dokumentu je potřeba připojení k internetu. Směřuje to tam a není to podle mě dobře.

Dalším trendem, který osobně nepovažuji za nějak zvlášť přínosný a spíše se mi to jeví jako zoufalství výrobců snažících se z uživatelů vytřískat nějaký ten peníz za technologii, o které je nejprve uživatele potřeba náležitě přesvědčit, že se bez ní téměř neobejde a v budoucnu už to jinak nebude, je snaha o prosazování zobrazování čehokoli ve 3D. Pevně doufám, že ještě v době „3D světa“ bude možné sehnat starý dobrý 2D monitor, nebo v nejhorším případě bude 3D monitor zobrazovat 2D obraz stejně dobře jako nativní 2D monitor. Osobně tomu ale nedávám moc šancí na úspěch, protože skutečná 3D scéna je taková, na kterou se můžete dívat z různých úhlů. Momentálně se ale za 3D považuje něco, co můžete sledovat pouze z toho úhlu, ze kterého to natočila „3D kamera“ (ať už si pod tím představíte cokoli, klidně „dvě 2D kamery“).

Vůbec nejhorší trend, který je u mě vítězem této kategorie, je snaha o postupnou cenzuru internetu a prosazování takových zvěrstev, jako je HADOPI 2 či nasazování filtrů od „britských jeptišek“ u některých poskytovatelů připojení k internetu maskované za potírání dětské pornografie (kdo z vás je tak naivní, že věří tomu, že toto je skutečně primárním cílem?).


Jirka Souček: Nejhorší trend roku vidím v současném vývoji výrobních procesů TSMC. Přeskočení 45nm jsem vnímal jako chybu a ta se nakonec TSMC škaredě vymstila, protože kvůli problémům se 40nm výrobou nemůže nabídnout žádný jiný „seriózní“ proces, než dva roky starou pětapadesátku, která je pro DirectX 11 hardware nepoužitelná. Pro většinu lidí na diskusních fórech je zklamáním situace s Larrabee a Hydrou, ale osobně jsem byl k oběma skeptický od počátku. Jakmile se začne objevovat příliš mnoho superlativů, ale chybí vysvětlující dokumentace a prezentace reálného hardwaru, je vždy něco špatně. Tím se pomalu dostávám k Fermi – nezklamalo mě ani tak, že ještě není na trhu, ale spíš to, že nVidia celou situaci nakousla, ale zbývající detaily zůstaly pod pokličkou.


Jiří Zima: Přeznačování grafik NVIDIA by šlo označit za hloupost (i když ne jen tohoto roku) a poslední dobou začíná být čím dál tím otravnější. V nejnovějších noteboocích se různě mixují „stovkové“ a „dvoustovkové“ série a běžný uživatel nemá šanci se v tom zorientovat. Aby to nebylo vše, tak mezi stolní a mobilní kartou stejného názvu bývají obrovské rozdíly a kolikrát mají ty karty společný opravdu jen název. Když už se výrobci snaží o malou spotřebu, tak nechápu, proč se více neprosadila možnost přepínání (bez restartu) mezi integrovanou a dedikovanou grafickou kartou.

U notebooků je situace stejná jako před rokem a přepínání grafik je stále minoritní záležitostí. U stolních počítačů je to utopie. Když zrovna nehraji hry, tak není důvod, aby výkonná grafická karta produkovala zbytečné teplo, když kancelářskou práci s přehledem zvládne i integrovaná GMA od Intelu. Poslední postesknutí by mohlo směřovat k cenám SSD pamětí. U takové novinky bych očekával větší pokles cen během roku. Místo toho jsou některé vybrané modely prakticky za stejnou cenu jako před dvanácti měsíci.


Mirek Jahoda:


Lukáš Fiala: Jsem hluboce zklamán z toho, že multi-GPU technologie a dvoučipové karty nejsou o nic vyspělejší, než byly před dvěma lety. To je výtka zejména směrem k ATI, pro níž jsou duální karty v high-endu dlouhodobou strategií, ale vlastně i k nVidii, která se naučila, že ani ona se bez nich neobejde. Z toho důvodu mě rozesmutnilo také odložené vydání základních desek s čipem LucidLogix Hydra. Mimo hardware jsem byl nejvíce zklamán hrou Cities XL, kterou vývojáři bohužel směřovali trochu jinak, než si přála komunita. A to tak, že se nechali strhnout těmi špatnými trendy: Možná to nebyla ani tak otřepaná „hezká grafika na úkor hratelnosti“, jako spíše snaha napasovat koncept MMO na žánr, kam se vůbec nehodí.


Jan Kratěna: Nejhorší trend? Přeznačování, přeznačování a opět přeznačování. Kde to jsme? Opravdu si soudruzi z marketingového oddělení nVidie myslí, že mohou bez ustání chrlit nová označení pro stávající karty a dělat tak z lidí, s prominutím, blbce? Chápu, že v tržním hospodářství jsou peníze až na prvním místě, ale tohle už je vážně moc. Co mě letos ještě moc nepotěšilo, je odložení projektu Larrabee. Viděli jsme dema s real-time ray-tracingem, měli jsme možnost proniknout do tajů architektury, viděli jsme waffery plné čipů i samotnou kartu a zničeho nic šel celý projekt k ledu. Odchod Larrabee ze scény „obrečel“ i Tim Sweeney (Unreal Technology), který si na plně programovatelné GPU a jeho možnosti brousil zuby. O zpoždění a maketách nVidia „Fermi“ aka GF100, mizerné dostupnosti a předražení nových Radeonů snad už ani nemá cenu psát.


Matúš Paculík: Ak vynechám neustále vyhrotené skupiny skalných fanúšikov obidvoch „grafických“ táborov, tak pre mňa bola veľkým sklamaním až neskutočne hypovaná grafická stránka hry DiRT2. Na túto prvú poriadnu ochutnávku sa tešil prakticky každý majiteľ grafickej karty série HD 5000, avšak výsledok je veľmi rozporuplný. Pri samotnom hraní rozdiel medzi DX9 a DX11 neuvidíte ani po zjedení tony mrkvy z Ukrajiny a jedinou záchranou je detailné sledovanie statických obrázkov. Takto som si veru prvú AA ochutnávku DX11 (aj keď nie natívnu) nepredstavoval a dúfam, že to blížiaci sa AvP napraví.

Na druhú stranu som sklamaný aj z PhysX akcelerovaného pomocou GPU, avšak nie kvôli jeho prínosu, ale kvôli malému počtu zaujímavých titulov. V kontroverznom Batmanovi sa totiž sila tohto riešenia ukázala v celej svojej kráse a priniesla pre hráča výrazne väčší bonus, ako všetky tohtoročné DX11 hry dokopy.


Václav Vlček: Asi největším zklamáním za minulý rok je stále populárnější trend uvádění nových produktů, které po bombastickém nástupu neuvidíte ještě půl roku v obchodech. Proč nás výrobci vždycky naladí a potom nechají zklamané trčet pár dalších měsíců? To je pořád baví ty žabomyší války o to, kdo uvede produkt na trh dřív, i když ho pak stejně nemůže prodat? Dále to už jsou jen takové méně podstatné drobnosti, jako věčné přeznačování produktů Nvidie (na druhou stranu alespoň máme o čem psát) a ze stejného tábora i vysoká cena a slabší dostupnost LCD displejů pro 3D Vision. Chápu, že v tomhle je Nvidia trošku nevinně, ale to zákazníka nezajímá. Stejně jako u SSD, kdo jednou zkusil hrát ve třetím rozměru, do 2D už se vrací nerad.

Taky je celkem škoda, že se před Vánoci na trh nedostala Hydra od Lucidu, ať už byl důvod jakýkoliv. Sice praktický přínos bude malý, ale aspoň rozvíří stojaté vody s něčím opravdu novým mimo produkci gigantů Intel/Nvidia/AMD. A nakonec si musím trošku rýpnout do Windows 7, které jsem s velkým očekáváním nainstaloval na svůj netbook s Atomem a po nadšených ohlasech na webu asi čekal nějaký zázrak. Ano, sedmičky sice na Atomu fungují, ale na hranici použitelnosti a hlavně výdrž mašiny je o poznání menší než s osvědčenými XP.


Peter Hucík: Vlastne som chcel tento bod úplne vynechať. Ale pri písaní jeho pozitívnej varianty ma napadlo, že ona „výdrž investície“ je vlastne aj negatívom. Ukazuje, ako stagnuje vývoj grafiky – v minulosti bolo na prvý pohľad vidno pokrok v hernom engine pri prechode na vyšší DirectX. Dnes aby ste rozdiely hľadali lupou.


Adam Vágner: Za nejhorší trend i nadále považuji „odliv mozků“ od výkonných PC. Loni jsem si ještě stěžoval na levné notebooky, letos už to jsou superlevné netbooky. Snad ještě citelnější je ale vliv herních konzolí, které dřívější motor pokroku u PC platformy – vylepšování hardwaru nezbytné kvůli náročným hrám – doslova paralyzují hned na dvou frontách: Odlivem hráčů z PC na herní konzole a nízkou hardwarovou náročností titulů stále častěji konvertovaných z konzolí.

S nelibostí sleduji rostoucí ceny grafických karet. Poté, co se firmy ATI a nVidia předháněly s GF 8800 GT, GF 9600 GT, HD 3800, HD 4800 a GTX 275, kdo sestřelí ceny výkonných karet níž, nVidia na high-end na půl roku rezignovala a v tichosti sleduje, jak AMD společně s prodejci posouvá ceny nedostatkových karet do výše, ve které se vyskytovaly před Velkou válkou. Když si uvědomím, že HD 4850, podle materiálů AMD původně cílená jen o chloupek níže než HD 5850, stála u nás při své premiéře méně než čtyři tisíce, dělá se mi ze sedmi tisíc, za které se dnes běžně HD 5850 prodávají, mdlo.

Z vývoje kolem GeForce, profi grafik „Quadro“ a GPGPU karet Tesla a příslušného softwaru stále více nabývám dojmu, že nVidia začíná výkonné čipy přetvářet v hardwarové klíče k vlastnímu (byť zajímavému) softwaru. Zaráží mě, že si výrobci klasických pevných disků jedou dál zažitým hlemýždím tempem, zatímco v oblasti SSD zuří konkurenční boj, díky kterému rychle padají ceny disků a rostou jejich kapacity. Jen netuším, jestli je to tím, že je klasická technologie v koncích, nebo se jen pořád necítí být ze strany SSD ohroženi. Mám-li mluvit za sebe, nepovažuji současnou maximální 2TB kapacitu disků za dostatečnou vzhledem k tomu, že už dnes prakticky neexistuje jiný způsob, jak efektivně ukládat větší objemy dat.

Rozporuplné dojmy mám ze SATA 6,0 Gb/s. Ne že by se mi na něm něco nelíbilo, jen se při pohledu na rychle rostoucí přenosové rychlosti u SSD nemůžu ubránit dojmu, že stejně jako narazily výkonné SSD na bariéru v podobě SATA 3,0 Gb/s, narazí i novější SSD, tentokrát už ale mnohem dříve, než bude připravený nástupce. A ještě jedna stálice. Zatímco ceny mechanik nejsou tak tragické, kapacita BD-R médií se jeví rok od roku menší, přičemž jejich cena je stále neúnosná. Příšerně mě nebaví pálit na mrňavá DVD, ale přechod na Blu-ray je pro mě za těchto podmínek nemožný. O nějakém opravdovém nástupci už snad ani nikdo neuvažuje a tak se začínám bát, že s Blu-ray půjdou optická média za disketou a „pálit“ se bude na relativně drahé (a méně spolehlivé) pevné disky.


Matej Koleják: „Execution“, teda proces vydania produktov na trhu, bol aj v tomto roku u nVidie dosť výrazne za AMD/ATi. Najmä pre zákazníkov je to negatívne. Žiaľ, takýto stav už pretrváva od polovičky predchádzajúceho roku. Najväčším sklamaním je však TSMC a ich 40nm proces, ktorý nie je pod kontrolou ani po skoro jednom roku. Kvôli tomu sú Radeon HD 5000 karty stále veľmi slabo dostupné a vylepšenie môžeme očakávať v…

Mobilní grafika

link

Jiří Zima: Milým překvapením pro mě byl určitě ION (GeForce 9400M). Zajímavý ovšem podle mě není v kombinaci s Atomem, který v současné podobě neuznávám. Daleko zajímavější se ukázal být v posledních noteboocích od Applu v kombinaci s klasickými procesory Core 2. Proč? Předvedl totiž, že lze v mobilním segmentu Intel převálcovat jak ve výkonu, tak i ve spotřebě. V případě notebooků je právě spotřeba tím, co mnoho lidí drží u Intelu a s čím mají ostatní výrobci problém. U samostatných grafických čipů s vlastní pamětí teď vede ATI. Po problémech s GeForce 8 se NVIDII mnoho zákazníků vyhýbá a přesilu má snad jen mezi nejvýkonnějšími kartami, kde ATI reálně nic zajímavého nenabízí. Do běžných notebooků však výrobci nasazují převážně Radeony a já se jim vůbec nedivím.


Václav „WIFT“ Vašek: Tady není co řešit, nejlepší mobilní grafikou je Nvidia Ion alias GeForce 9400. Jen je škoda, že se k Ionu dává nejčastěji procesor Intel Atom. Ion si rozhodně zaslouží lepší podvozek.


Mirek Jahoda: Začal bych tím, co se mi moc nelíbí: Proč má mobilní GTX 280 poloviční výkon než desktopová a proč je to vlastně spíš podtaktovaná 9800 GTX/GTS 250? A proč má mobilní Radeon HD 5870 jen 800 namísto 1600 stream procesorů a je vlastně spíš 4870 než 5870?

Sympatický je naopak pokrok v GPU akceleraci HD videa, částečně umožněný softwarem (Windows 7, MPC HC a další) a částečně hardwarem. Dokonce i Intelu už ledasco funguje. Také notebooky s pouhým jedním výstupem D-Sub se začínají dostávat do oslabení, a to je opravdu dobře. Jen aby se místo HDMI nezačalo příliš rychle bláznit s DisplayPortem.


Lukáš Fiala: Radeon HD 4770 a nové low-endové GeForce mají kromě použití 40nm výroby ještě něco společné: U obou byly nejprve vydány notebookové verze, v případě GeForce činil rozdíl dokonce čtyři měsíce. Začaly se snad ATI a nVidia orientovat více na mobilní segment? Nebo jenom přišly na způsob, jak lze papírově vydat produkt, který reálně nejsou schopny dodat na trh, neboť jeho nedostupnost není tak nápadná jako u desktopových variant?


Jan Kratěna: Mobilní grafiky jsou pro mě víceméně španělskou vesnicí, takže tohle téma radši přenechám ostříleným veteránům.


Matúš Paculík: NVIDIA nás ani tu nesklamala a ukázala vo svojej najhoršej podobe nočnú moru nazývanú premenovanie. V jednu chvíľu sa na trhu nachádzali (a vlastne ešte aj nachádzajú) tri generácie grafických kariet. Bežný užívateľ tak len ťažko uhádne, ktorý model je pre neho jednoznačne lepší – GeForce 9600M GT, alebo GT 160M, či nová GT 240M … alebo že by boli všetky vlastne rovnaké? Samozrejme toto prirovnanie k najnovšej generácii nie je korektné a aby som bol spravodlivý, tak nesmiem zabudnúť na aktívny nástup so 40nm výrobným procesom, GDDR5 pamäťami, nový videoprocesor a hlavne na perfektne podarený produkt – NVIDIA ION.


Václav Vlček: Notebooké grafiky nějak bedlivě nesleduji a kromě standardního chaosu v označení produktů od Nvidie se mi vybavuje asi jenom ION ze stejného tábora. Díky němu jsou netbooky o řád výše.


David Ježek: Co jiného než Nvidia Ion. Škoda problémů Nvidie, valná část notebooků nespoléhajících na IGP dnes jede na ATInách a to pro konkurenční prostředí není dobré.


Peter Hucík: Tu je voľba pomerne jednoduchá, zrejme sa v tomto článku objaví často. NVIDIA Ion. Zo slabučkých a takmer nepoužiteľných netbookov robí o niečo menej nepoužiteľný hardware. Najmä schopnosťou prehrať Full HD video takmer ľubovoľného formátu. NVIDIA si na druhú stranu zaslúži pohlavok za GeForce GTX 280M, čo s desktopovou „280“ má spoločné asi toľko ako ja a môj praded: Isté príbuzenstvo tam je, ale skriňu udvihnem len ja.


Adam Vágner: Jakkoliv chápu to, že má u mobilních grafik nejvyšší prioritu nízká spotřeba, byl jsem při testu na dnešní poměry až luxusních herních notebooků s cenou pod padesát tisíc zděšen z toho, jak propastný je rozdíl mezi výkonem mainstreamových desktopových grafik a mobilních adaptérů, které se běžně montují do mnohonásobně dražších notebooků.

S nelibostí pozoruji, jak se nůžky mezi výkonem mobilních a desktopových adaptérů s přibývajícím časem stále více rozevírají, i když to podle značení grafik vypadá jinak. Nikdo z marketingového oddělení výrobců GPU mě nepřesvědčí, že používané (GeForce) a plánované (AMD) modelové značení mobilních grafik, které se až na dovětek M či Mobility nápadně podobá výkonnějším desktopovým kartám, má za cíl něco jiného než uvádět zákazníky v omyl.

GPGPU a procesory

link

Jirka Souček: Ve sféře GPGPU se letos konečně hnuly ledy. Direct Compute – super. OpenCL – super, ale o kapku méně. Než mě programátoři ukamenují, zkusím vysvětlit, že Direct Compute má pro řadového uživatele větší význam. Je pod jednou střechou s Direct3D, takže je mnohem snazší využít ho pro téměř všechny efekty post-processing charakteru (local data share – paměť sdílená mezi jednotlivými výpočetními vlákny, díky níž je možné ušetřit spoustu přenosů dat, vzorků, výkon texturovacích jednotek, které se k jejich načítání používají…). Mnoho efektů (stíny, HDAO/SSAO, HDR…) může být díky tomu realizováno s nižšími propady ve výkonu než s použitím PS 4.x. Profesionální sféru asi nemá cenu rozebírat; nasazení je často velmi specifické a produkt, který je nevhodný pro jeden účel, může excelovat v jiném.


Václav „WIFT“ Vašek: Rozhodně je potřeba vyzdvihnout DirectCompute a OpenCL coby univerzální softwarové platformy pro tuto kategorii. Chybí asi jen vůle to více používat v bezplatných aplikacích, i když mi přijde, že to je tak trochu na začátku i pro ty placené. Ale jistě se časem dočkáme, protože jde rozhodně o směr, který má smysl, a já bych se odvážil říci, že i budoucnost.


Mirek Jahoda: Dobrá myšlenka, na které nemá zájem lídr trhu, se vždy prosazuje pomaleji. nVidia je s CUDA dál než AMD se Stream, všichni ale toužebně vzhlíží k finalizaci OpenCL. Na nVidii mě mrzí, že určitě netlačí standardizaci kupředu, jak by mohla, a AMD za poslední rok nasbírala opravdu hodně černých puntíků za proklamovanou podporu GPGPU („my to máme taky!“), která ale málokdy fungovala tak, jak se čekalo nebo kdy se čekalo.


Lukáš Fiala: Pomalu se dostáváme z takového toho dřevního, průkopnického období a objevují se náznaky, že vývoj směřuje k používání jednoho, všemi podporovaného aplikačního rozhraní (tím se zatím zdá být DirectCompute). Budoucnost nese název heterogenní computing a otevřené standardy pro GPGPU jsou potřebným hybným prvkem, který cestu do budoucnosti vydláždí.


Jan Kratěna: GPGPU jsem nakousl už v zajímavostech a inovacích. V téhle části bych vyzdvihl DirectCompute API. Není sice multiplatformní jako OpenCL, ale díky integraci ve standardu DirectX 11 pro platformu Windows je podle mne mnohem více zaměřeno na běžné uživatele. DirectCompute API je ve Windows také nativně využíváno při převodu videa v reálném čase pomocí funkce „Drag&Drop Transcode“.


Matúš Paculík: Aktuálny chaos v podobe CUDA, DirectCompute, OpenCL a Stream nebude dúfam trvať dlho a v nadchádzajúcom roku sa podarí prirodzeným výberom túto skupinu zredukovať na použiteľné množstvo. Zatiaľ je na tom s počtom podporovaných aplikácií a prístupom k vývojárom najlepšie NVIDIA, a tak je dosť pravdepodobné, že bude mať do toho čo povedať.


Václav Vlček: Výpočty pomocí grafických karet mají ohromný potenciál, ale díky dosavadnímu omezení na jednu platformu (Nvidia a jejich CUDA) zůstávala většina aplikací spíše ve sféře profesionálního nasazení. S příchodem standardů DirectCompute a OpenCL s nadějí očekávám, že se takové výpočty konečně dostanou i do aplikací používaných běžnými smrtelníky. Už pár let se marně vztekám, že i na těch nejvýkonnějších několikajádrových procesorech trvá převod fotek z RAW formátu víc než sekundu nebo dvě. Stejně tak komprese videa. Dostupné nástroje jsou z pohledu pokročilejšího uživatele většinou nepoužitelné, protože fungují na principu sem šoupni video a tady ti vypadne výsledek, o nic dalšího se nestarej. S novými standardy tak nějak tiše doufám, že se GPGPU výpočty rychle dostanou i tam, kde dosud citelně chyběly.


Jiří Zima: Největší úspěch vidím v OpenCL, které by se (i díky Apple) mohlo ještě dobře rozšířit. DirectCompute je možná zajímavější pro hráče, ale v ostatních segmentech využití vnímám OpenCL jako lepší volbu díky kompatibilitě na úrovni hardwaru i operačních systémů. Věřím, že obrovský výkon grafických karet se časem užije ve větším měřítku, i jinde než jen ve hrách.


David Ježek: Letos se definitivně zrodilo otevřené výpočetní rozhraní OpenCL, které podporují oba velcí výrobci GPU a které je tak k dispozici všem. Ne jako na Nvidii omezená původní CUDA, ne jako Windows omezené DirectCompute. OpenCL je tu pro všechny bez rozdílu barvy (zelená/rudá) i vyznání (Redmond/tučňákov). CPU se nám upřímně nijak moc nehnula. Intel, vědom si své převahy, drží Core iX cenově velmi vysoko a ani nejnižší model Core i5 není za rozumné peníze. Naopak vítám 45W čtyřjádra AMD, byť velmi nízko taktovaná (2,2 GHz atd.).


Peter Hucík: K procesorom som sa viac-menej vyjadril, ostáva zamyslenie nad GP-GPU. Najradšej by som si však ešte dal jeden rok, než odpoviem. OpenCL sa ešte len pred pár týždňami dostalo do finálnej podoby, takže jeho reálne uplatnenie uvidíme až v budúcnosti. Už teraz som zvedavý, myšlienka využiť GPU pre náročné paralelizovateľné výpočty je veľmi sľubná.


Adam Vágner: Budu za škarohlída. Vůči idylickým představám o tom, že GPGPU v brzké době zmnohonásobí výkon PC ve všech možných i nemožných oblastech, jsem už lehce otupěl, a ani příchod OpenCL a DirectCompute na tom moc nemění. V některých kritických aplikacích se výhody GPGPU využívají relativně dlouho. Nemyslím, že by největším problémem bránícím používání GPGPU ve větší míře bylo to, že je CUDA proprietární rozhraní a všichni vývojáři aplikací pro běžné spotřebitele jen netrpělivě vyčkávali, než se konečně objeví ty vymodlené standardy. Jasně že je to významný krok do budoucna, jasně že se díky tomu budou ještě dít velké věci, ale máme se ještě načekat.

Procesory? Spíše zklamání, do velké míry pramenící z toho, že zatímco AMD musí (věříte tomu, že jen chce?) svůj nejvýkonnější procesor prodávat za čtyři tisíce, u Intelu dnes na této částce opravdu zajímavé procesory teprve začínají. O nevýrazném nárůstu výkonu nemluvě. Ale to je už od uvedení převratných Core 2 Duo setrvalý stav.


Matej Koleják: V tomto roku sa objavili viaceré aplikácie, ktoré sú urýchľované GPU, a mnohé ďalšie sú ohlásené. Napríklad IE 9. Stále je to ale malé percento aplikácií a nejaký väčší prienik na trh sa neuskutočnil. Možno preto, že Direct3D 11 bolo predstavené až koncom roku a AMD/ATi a nVidia „neťahali za jeden provaz“.

Článek/interview/web roku

link

Mirek Jahoda: Za IT článek roku považuji praktický průzkum SSD od Ananda Lal Shimpiho: The SSD Relapse: Understanding and Choosing the Best SSD. V nejlepším rozhovoru tentokrát nebyl podle mě Eric Demers anebo Chris Hook z ATI, nýbrž Jen-Hsun Huang z nVidie. Rozhovor nazvaný Minulost, přítomnost a budoucnost nVidie najdete na AbcLinuxu.cz. Sympatickým trendem určitě je fakt, že se rozšiřuje výběr kvalitních webů, resp. webů, kde najdete o určitých komponentách vždy vše potřebné v dobré kvalitě: Na úložiště je tu TechReport a AnandTech, na chladiče FrostyTech, na cokoli tichého a úsporného SilentPCreview, na grafiky ComputerBase a HardWare.fr, na LCD panely Prad.de a TFTcentral, na procesory Xbit-labs a AnandTech atd.


Jirka Souček: Článkem roku je bezpochyby dílo Igora Staňka (nVidie) s názvem "Baron Prášil v akci" z 8. června. „Podle rozhovoru s Richardem Huddym z AMD můžeme očekávat hry s podporou DX11 už tento rok. Co k tomu říci? … Podle dostupných informací se objeví skutečné DX11 hry až během příštího roku a já bych si spíše vsadil na Q4 2010. Opravdu nevím, jak toho chce Richard dosáhnout se svým mnohem menším teamem, ale hlavně, jak chce přesvědčit vývojáře, aby předělali takřka hotový engine na DX11. … přijde mi, že se do vedoucích funkcí v AMD zapojuje čím dál tím více „prášilů“ z bývalé ATI, a to je opravdu škoda.“ Letos se to s prognózami prostě nevyvedlo. Odhady o vydání DX11 her až příští Vánoce počínaje a prognózami o vydání Fermi letos konče. To ale nVidii nebrání kritizovat ATi, AMD a Intel a vydávat kreslené vtipů na jejich adresy. Každá mince ale má dvě strany…


Václav „WIFT“ Vašek: Protože články, ani interview moc nesleduji, budu vybírat web roku. Je to jednoduché: ThePirateBay.org. Ne proto, co se tam dá najít. Ne proto, jakým směrem tento web jde, jaké technologie nasazuje/ruší. Vybral jsem jej proto, že The Pirate Bay je u mě pro rok 2009 jednoznačně symbolem boje za svobodný internet. Troufám si tvrdit, že svobodný internet se může za stávajícího trendu stát minulostí, a to by bylo hodně, hodně špatně.


Jan Kratěna: Ze zahraničních webů se mi asi nejvíc zamlouvají servery Ananda Lal Shimpiho – AnandTech a Hilberta Hagedoorna – The Guru of 3D. Na prvně jmenovaném webu naleznete perfektně zpracované rozbory architektury čipů a nových technologií (např. rozbor DirectX 11) a na druhém si můžete přečíst vyčerpávající recenze grafických karet.


Václav Vlček: Nechci vybírat nějaký konkrétní článek ani se snažit rýpat zbytečně do konkurence. Osobně rád a pravidelně čtu články od Ananda Lal Shimpiho, který už nemusí tvrdě dřít na popularitě svého webu, a tak si vybírá jen ta nejzajímavější témata, která dokáže rozebrat opravdu do detailu a vyšťourat spousty informací.


David Ježek: Letošní rok byl opět prostý nějakých pořádných rozhovorů, takže zmíním pouze tři, které bych zařadil až jako druhé v pořadí:


Peter Hucík: Už tradične si pochvalu zaslúži môj obľúbenec Tim Sweeney, autor všetkých Unreal Engine. Rozhovor nájdete na servri Gamasutra.


Matej Koleják: Internetová stránka roku je podľa mňa PC Games Hardware, ktorá prešla kompletným „face liftom“ a kvalita recenzií/noviniek sa postupne zvyšovala spolu s ich počtom.

Výhled do příštího roku

link

Adam Vágner: Vidím to docela pesimisticky. AMD na podzim uvedlo s ohledem na náročnost současných her až nevyužitelně rychlé karty. Jen kvůli příchodu DX11 ke skokovému nárůstu náročnosti a kvality her nedojde a pokud nás příští generace herních grafik obdaří jen dalším nárůstem výkonu, budeme mít pramalý důvod jásat, že je máme. V tomto kontextu dávají pokusy nVidie změnit roli GPU na obecnější akcelerátor větší smysl než cesta prostého navyšování výkonu s „drobnými“ vylepšeními stávajícího modelu. Minimálně první generace „GPGPU karet“ s architekturou Fermi na to (vzhledem k teprve klíčícímu ekosystému kolem GPGPU) v očích široké veřejnosti nejspíš dojede. Samotným odsouváním uvedení další generace GeForce (tedy jestli se to tak dá říci, protože konkrétní termín uvedení nikdy oficiálně nepadl) mi začíná dění kolem Fermi nápadně připomínat Radeony HD 2900 XT, ve skrytu duše doufám, že je to jen dojem a historie se nebude opakovat.

V oblasti procesorů, které mají pro řadu činností nemalé výkonnostní rezervy, to minimálně na první polovinu roku vypadá dost bledě. Asi jen hrstka lidí bude nadšena z toho, že Intel přidá ke čtyřem jádrům další dvě (navíc jen u nejdražších procesorů). Přechod na menší výrobní proces nás také nespasí, a nevytrhne to asi ani další velká změna, která je na příští rok avizovaná – integrování grafiky i do výkonnějších procesorů.

Z vývoje kolem operačních systémů a aplikací začínám nabývat dojmu, že 4 GB paměti jsou „enough for everyone“, a jako člověka, kterému často nestačí ani šest giga, mne minimální pokrok v této oblasti netěší (i když s příchodem Win 7, u kterých se, na rozdíl od Win Vista, už instaluje obvykle 64b verze, bychom se mohli dočkat zlepšení)..

Na vývoj PC tak možná bude mít největší praktický dopad v roce 2010 rozvoj SSD. Snad se už konečně dočkáme cenově přijatelných flashdisků, jejichž rychlost i kapacita bude dostatečná pro pohodlnou instalaci operačního systému a aplikací. Kapacita 64 GB, kterou nabízejí rychlejší a nepříliš drahé SSD, hraničí s únosností a jejich cena je ve srovnání s tím, co se běžně investuje do pevných disků, stále moc vysoká.


David Ježek: Od příštího roku očekávám (nebo doufám v) následující věci, na které se těším:


Jirka Souček: Spekulace mám sice velmi rád, ale o ATi ani nVidii pro příští rok starost nemám. Větší obavy mi nahání takový trochu jiný… ošklivý… nepěkná věc.

Za rok 2009 se neskutečně vyostřila situace v souvislosti s autorskými právy a subjekty, které se o ně tak zvaně starají. Nějak si začínáme zvykat, že chtě-nechtě odvádíme poplatek z každého prázdného CD, DVD, harddisku, karty do navigace, USB klíčenky i papíru do tiskárny. Musíme platit, nevíme za co a nevíme ani, kam tyto peníze mizí.

Tím to bohužel nekončí. Za rádio v práci se už neplatí jen Českému rozhlasu. Do obchodu přeci nechodíme pro chleba a máslo, ale abychom si mohli zdarma poslechnout co nejvíce hudební produkce z chraplavého radiobudíku, takže je logické, že už peníze nechce jen OSA a Intergram, ale nově i Dilia a OAZA. Příští rok do seznamu zřejmě přibyde ještě Svaz českých kaktusářů… Chystáte maturitní večírek, opět byste měli platit dvěma organizacím (OSA, Intergram). Za co? To neví ani tyto organizace, často je nezajímá, jaká produkce bude použita – odvádíte vlastně paušál.

I kdybyste si nakonec pozvali DJe s vlastní produkcí nebo pouštěli volně dostupnou hudbu, musíte zaplatit, obvykle 5000 Kč a více. Komu ale ty peníze připadnou, když na ně nikdo nemá nárok?

Líbí se vám nový film a chcete ho domů? Kopie pořízená mobilem v kině vás může stát až pět milionů korun, dva roky vězení a fotku se jménem tahanou novinami, televizí a internetem. Když si DVD v plné kvalitě ukradnete v obchodě, nestane se vám prakticky nic – nejde ani o trestný čin. A zajímat to nebude nikoho. Paradoxně z toho vyjdete líp, i kdybyste závěrem „nákupu“ vzali prodavače květináčem po hlavě (ale nezkoušejte to).

Čím více peněz těmto svazům odvádíme, tím více chtějí, tím více dalších vzniká a tím větší mají moc. V některých evropských zemích již stačí, aby ukázaly prstem a bez vyšetřování i soudu končíte odpojeni od internetu, tzn. na informační a společenské úrovni minulého století… Pěstujeme si organizace, které kasírují uživatele a nemusí se nikomu zodpovídat. Svůj úspěch staví na inkvizičních procesech s přemrštěnými pokutami, které vůbec nereflektují společenskou nebezpečnost daných činů, ale jen dále zvyšují jejich moc a vliv. S ohledem na letošní rozjezd událostí u nás i v Evropě nejsou výhledy do příštího roku nijak růžové.


ps47: Čo sa týka budúceho roku, dlhodobé predpovede si robiť netrúfam, takže iba poprajem veľa šťastia AMD, aby konečne začali aspoň trochu konkurovať Intelu v CPU hi-ende (hmm, neprial som im to náhodou aj minulý rok?), ATi úspešné pokračovanie víťazného grafického pochodu, Intelu novú revíziu Larrabee ktorá sa dostane aj inam ako iba do labákov (a lepšie ovládače pre integrované grafiky), nenulovú dostupnosť pre produkty VIA/S3, Lucidu Hydru, ktorá bude mať aspoň dve živé hlavy, a Nvidii, aby namiesto implementácie DRM do ovládačov začala robiť niečo poriadne (vieme, ze keď chce, tak to dokáže). Ešte by som chcel zapriať Linuxu dvojciferné percento na trhu OS, ale to asi skorej vstane z mŕtvych 3Dfx…


Mirek Jahoda:


Lukáš Fiala: Pokud je někde záhodno zdůraznit, v jakých sra… závažné situaci se nyní nachází nVidia, pak je to právě zde. Po prozíravém ukončení výroby GeForce GTX nemá zelený tým v nabídce jediný zajímavý produkt pro hráče. Nedostatek konkurence je dobře vidět u Radeonů HD 5800 – karet je málo, AMD je zdražila, ale beztak za ně musíme být vděční, protože ani vzdálená alternativa neexistuje.

Tak tedy doufám, že se nVidia příští rok vytasí s nějakou peckou. Fermi (přesněji řečeno karty s high-endovým čipem GF100) budou zřejmě mimo finanční dosah široké hráčské veřejnosti, ale na dobrý vyšší mainstream není nikdy pozdě. Larrabee po letech vývoje nakonec ve své první iteraci nebude vydána, tak držím palce, aby to do zdárného konce dotáhla alespoň LucidLogix Hydra, na kterou jsme se těšili už před rokem.


Jan Kratěna: Příští rok bude minimálně stejně zajímavý jako ten letošní. AMD/ATi má celkem slušně našlápnuto a mohla by ukousnout něco málo z podílu na trhu svým největším rivalům: Intelu a nVidii. Pořádná konkurence je potřeba. Snad se taky konečně dočkáme nových GeForce postavených na architektuře „Fermi“, MSI by se měla vytasit se základní deskou osazenou čipem Hydra a AMD by mělo představit první počin projektu Fusion, monolitického jádra integrujícího v sobě jak x86 CPU, tak DX11 GPU. Můžeme taky jen doufat v to, že Intel nepohřbil projekt Larrabee úplně, a bude pracovat na další generaci, která snad spatří světlo světa na přespříští rok.


Václav „WIFT“ Vašek: Přemíra optimismu mě tento rok nějak minula. Abych pravdu řekl, očekávám spíše smutnější zítřky a více problémů. Pomalu nám bude umírat systém Windows XP, protože po propadáku jménem Windows Vista se Microsoftu podařilo udělat systém „lepší, než je jeho předchůdce“ a uživatelé na to jistě patřičně zareagují (přiznám se, že bych považoval málem za umění, kdyby se povedlo udělat systém ještě horší, než byl Windows Vista.

Pokud jde o procesory, není co nového očekávat. Přijdou Core i5/i3/Pentia s integrovanou grafikou, o které už vím své (neboť jsem ji již měl tu možnost otestovat, ale tady to nebudu zbytečně rozvádět). Přijde nadupané šestijádro od Intelu do nejdražších desktopů (pro horních 10 tisíc a pro ten pocit, že „ho máme, i když ho nepotřebujeme“). Naopak očekávat něco na procesorovém poli od AMD je hodně odvážné a rozhodně je lepší nic neočekávat (přijde sice taky šestijádro, ale nedivil bych se, kdyby jej výkonem dohnalo nejrychlejší dvoujádro od Intelu, „Bulldozer“ bude v lepším případě až v roce 2011 a zatím se dá těžko odhadovat, jak moc se povede). Neberte to však tak, že si myslím, že AMD má špatné procesory, to v žádném případě. AMD má dobré procesory. Ale Intel má lepší.

Abych jen nešířil pesimismus, zmíním něco, na co se těším. Těším se na příchod čipsetů s nativní podporou USB 3.0 a 6Gbitového SATA, hlavně toho USB 3.0, protože USB 2.0 už mělo být morálně dávno pod drnem a eSATA jaksi ke komfortnímu používání chybí integrované napájení v konektoru (hodně se mi líbí řešení kombinovaného eSATA/USB portu, které je k vidění na některých produktech MSI, škoda, že to není standard).

A rozhodně jsem zvědav, jakým směrem se budou ubírat pevné disky, které se nějak podezřele přilepily na hranici dvou terabajtů a ne a ne se od ní odtrhnout (zejména co to udělá s jejich cenou, jak budou přicházet nové SSD). A abych pravdu řekl, docela se těším na problémy spousty méně zkušených uživatelů, které budu pověřen vyřešit. Jeden by nevěřil, co se při tom člověk všechno naučí (míněno vážně, i z té veselejší stránky).


Václav Vlček: Na co se těšit příští rok? Hned na začátku to bude (pevně doufám) Nvidia Fermi. Ať už bude její výkon jaký chce, už je opravdu na čase, aby zelení konečně něco ukázali. A snad se nebude po uvedení opakovat situace s novými Radeony a karty opravdu najdeme v obchodech. Další věc, na kterou se opravdu těším, je čipset ION 2. Ten by podle všeho měl podporovat i jiné než atomové procesory. Když si představím mašinu kombinující ION 2 a procesor CULV, marně hledám důvod, proč si ještě vůbec kupovat čipset od Intelu. Ale jak už mě život s počítači naučil, vždycky se nějaká ta chybička nebo zádrhel najde…


Peter Hucík: Dúfam, že budúci rok sa opäť naplno rozbehne cenová vojna medzi NVIDIA a ATI (čítajte „že NVIDIA uspeje s Fermi“), takže si zase kúpime lacné grafiky. A veľmi sa teším na rok plný hypovania architektúr procesorov. Konkrétne Sandy Bridge od Intelu, ale hlavne sľubnú architektúru „Bulldozer“ spoločnosti AMD.


Matej Koleják: O predstavení Fermi GPUs v 2010 už vie asi každý. S marcom ako mesiacom predstavenia ale počítal málokto. Len aby nebolo neskoro, lebo AMD/ATi má naplánovaný refresh RV870 na koniec 2Q. Úplne novú generáciu GPUs od AMD/ATi by sme s trochou šťastia mohli vidieť ešte v 2010. Skúsenosť z minulých rokov mi ale hovorí, že sa určite ešte niečo posunie. V tejto súvislosti má podstatné slovo zase TSMC. Bude 32nm proces lepší ako 40nm? Dúfajme, že áno. Prvé čipy vyrobené v ňom by sme mali vidieť v polovici 2010. A prognóza? Ako minulé roky, situácia na trhu s GPUs bude veľmi premenlivá.

Související články

Seriál: Hardwarové novinky
AMD uvádí generaci Radeon HD 5800
Nová architektura NVIDIA Fermi
NVIDIA o budoucnosti i sama o sobě
NVIDIA otevřeně o linuxových ovladačích

Další články z této rubriky

HW novinky: podzimní přehled #2
HW novinky: podzimní přehled #1
HW novinky: návrat skleněných ploten v HDD
HW novinky: PCI Express 4.0 prý ještě letos
HW novinky: i Skylake-X s 12 jádry používá levnou teplovodivou pastu

Diskuse k tomuto článku

1.1.2010 01:52 ikarlos
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
WTF?
1.1.2010 01:55 smurf
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Co maj tyhle prodejný týpci společnýho s linuchem? NIC!

abc go root
1.1.2010 14:22 Tujz
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Mozna je to tim, ze zadni linuxovi prodejni typci neexistuji. Jinak by tu byl urcite clanek od nich. Bohuzel vzyvana linuxova komunita nedokaze krome prekladu vyprodukovat nic. Proto redakce musi sahnou pro profesionaly (tj. ty co to delaji i kvuli penezum) do jineho oboru.

Samozrejme je povidani o grafikach v techto koncinach ponekud out.
1.1.2010 20:25 lzap
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Stačí zapojit hlavu!

Jedním z redaktorů je zřejmě někdo z Abc...
Fluttershy, yay! avatar 1.1.2010 02:23 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Huh?

Nějak mi chybí zmínka o rozjezdu ARMu.
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
mikirc avatar 1.1.2010 14:42 mikirc | skóre: 19 | blog: MikiSoft | Vsetín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
+1
Byl jednou jeden...
David Ježek avatar 1.1.2010 14:51 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
jednoduché: nikdo nepovažoval ARM za vhodný zmínění v žádném z bodů.
Fluttershy, yay! avatar 1.1.2010 15:33 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Já tedy považuji první netbooky s ARMem za mnohem větší úspěch, krok kupředu,... než nějaké Core i7, přeznačené grafiky od nVidie a radeony s mizernými linuxovými ovladači.
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
David Ježek avatar 1.1.2010 15:51 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
a o tom to právě je: pokud bys byl mezi přizvanými redaktory, pak by tam ARM bezpochyby zazněl. tím chci jen naznačit, že toto je ve své podstatě velmi subjektivní článek (a zaobírá se převážně železem jako takovým, proto připomínky k mizerným ovladačům ati pod linuxem se zde míjejí účinkem - tedy kromě té dorbné zmínky, kterou jsem tam dal já).
Fluttershy, yay! avatar 1.1.2010 16:02 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
K čemu je HW bez ovladačů?

No a ohledně té subjektivity... jistě, můžete si všeci honit nad tím, jak ta nová, drahá a zase o fousek lepší grafika zvládne víc FPS v nějaké pařbě, kterou tu skoro nikdo nezná, jenže pak je to článek naprd. To si myslím, že by měly být zmíněny spíše věci, které něčím skutečně pohnou (ARM, ION, Fermi,...).
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
mikirc avatar 1.1.2010 16:10 mikirc | skóre: 19 | blog: MikiSoft | Vsetín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
s timto souhlasim, jen jaksi muj nazor na ovladace ATI jsou jine, sice jsem vyznavac nvidia, ale v notebooku mam ati na ubuntu a nemam s ni zadny problem, pravda pouzivam jej na praci ne na hrani.
Byl jednou jeden...
David Ježek avatar 1.1.2010 16:13 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
já tě chápu, ale bohužel nežijeme v idealistickém světě, ale v realitě, kde softaru na desktopu vládne windows platforma, hrám directX a games for windows se svým přidruženým xboxem360 atd. zde jsou ovladače v pořádku a doufám že moje zmínka o lilnuxových je adekvátní tomu, kolik linux na desktopu zabírá.

jinak nerozumím poslední větě, ano ARM nezazněl, ale o IONu a Fermi se mluvilo v článku zatraceně hodně. ale beru tě za slovo, pro příští rok zkusím navrhnout, aby se zúčastnil někdo odsud a odpověděl na otázky také z linuxového pohledu, protože si myslím, že to článek může velmi obohatit (ze stejného důvodu jsem rád, že se zúčastnil letos swarm, jehož také bylo třeba ukecat :-)).
Fluttershy, yay! avatar 1.1.2010 16:22 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
já tě chápu, ale bohužel nežijeme v idealistickém světě, ale v realitě, kde softaru na desktopu vládne windows platforma, hrám directX a games for windows se svým přidruženým xboxem360 atd. zde jsou ovladače v pořádku a doufám že moje zmínka o lilnuxových je adekvátní tomu, kolik linux na desktopu zabírá.

Tohle je AbcLinuxu.

jinak nerozumím poslední větě, ano ARM nezazněl, ale o IONu a Fermi se mluvilo v článku zatraceně hodně. ale beru tě za slovo, pro příští rok zkusím navrhnout, aby se zúčastnil někdo odsud a odpověděl na otázky také z linuxového pohledu, protože si myslím, že to článek může velmi obohatit (ze stejného důvodu jsem rád, že se zúčastnil letos swarm, jehož také bylo třeba ukecat :-)).

Jistě, Fermi a ION zmíněny byly, stejně tak i další věci, ale já chtěl jen podotknout, že takovýto článek by měl zmiňovat především věci revoluční, které obor někam posunou, nikoliv evoluční, navíc sem se příliš nehodící.

🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
1.1.2010 16:38 mich | skóre: 16
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)

Tohle je AbcLinuxu.

Proč nebyl upálen autor tohoto článku o solarisu (těch tu je samozřejmě několik, tenhle je nejčerstvější)?

Absolutně nechápu co se ti nelíbí, ne každý článek na tomto portále se přímo týká linuxu.

je to teď v módě, na žive o tom furt píšou
Fluttershy, yay! avatar 1.1.2010 16:56 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Hahaha. Což takhle začít tady publikovat tipy pro MS Office? Nebo pro MS Windows XP, nejlepší systém pod sluncem? A co taková recenze MS Windows 7?
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
1.1.2010 17:20 mich | skóre: 16
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Dneska ses špatně vyspal, což? Mohl bych zareagovat podobně přitrouble (Proč máš ve svém profilu napsáno, že používáš MS Windows CE 3.0?!?!), ale neudělám to:-). David Ježek zopakoval o něco níže potřetí o čem článek je. Já ho tak beru, přečetl jsem ho celý a ačkoli mi nepříjde "bombastický", chápu, že byl na tomto portále zveřejněn. Nehodlám se hádat.
je to teď v módě, na žive o tom furt píšou
pools avatar 1.1.2010 18:19 pools | skóre: 19 | blog: Svědek Damdogův | Opava/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Začal sem psát blog na téma "Windows 7 z pohledu uživatele linuxu" ale v půlce mě to nějak přestalo bavit. Mám to ale v konceptech tak se k tomu snad dostanu, tak dam kdyztak vedet ;)
Vivre libre ou mourir!
3.1.2010 01:28 Mard
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
+1 ! nebo napsat sérii článků o MacOS, vždyť je to taky linux. :-(
Milan Vít avatar 3.1.2010 19:13 Milan Vít | skóre: 23 | blog: about:linux | Orlová
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)

Není.

„There is no dark side of the Moon really… as a matter of fact it's all dark.“
David Ježek avatar 1.1.2010 16:53 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Tohle je AbcLinuxu.
upřímně, překvapil si mě, od tebe bych tento názor nečekal. xkcd, solaris, bsd - to ti nevadí?
...ale já chtěl jen podotknout, že takovýto článek by měl zmiňovat především věci revoluční, které obor někam posunou, nikoliv evoluční, navíc sem se příliš nehodící.
já to holt zopakuju ještě jednou: tento článek je prezentací NÁZORŮ 13 redaktorů. Tvůj názor může být brán jak 14. ale to nic nemění na tom, že mnozí z nás zmínili věci evoluční, nikoli revoluční. Ostatně nic ti nebrání vzít oněch 8 témat a napsat k nim svoje odpovědi do blogu. Já si to rád přečtu a aspoň bude mít 12 kolegů představu o tom, jak bys odpovídal ty a jestli třeba právě tebe potenciálně "příští rok" přiberem. Je to rozhodně konstruktivnější, že mi tady zdůrazňovat to, co SAMOZŘEJMĚ velice dobře vím, a sice, že tento web má ve svém názvu slovo "linux". To je jako bychom nemohli ten článek vydat na cdr - s vypalováním přece nemá nic společného, nebo na extrahardware - plácá se tam přece o softwaru; a tak bych mohl pokračovat.
Fluttershy, yay! avatar 1.1.2010 17:53 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Tenhle web je tématicky zaměřený. Liší se tím od příslušných rubrik iDnes/Novinek/... i od lŽivě, Mobilmanie atd. Ta hranice je zjevně subjektivní -- třeba HW novinky mi nevadí, ač se zdejší tématikou toho skutečně mnoho společného nemají (jasně, OSS musí na nějakém HW běžet... jenže programátoři taky musí něco jíst, že? recepty tu ale nejsou), ovšem tento článek se mi nelíbí z toho prostého důvodu, že přináší balík kydů, které však nejsou ničím převratným či novým, současně ale navíc odbočují od místního souboru témat dost daleko. Prostě si představ, že by třeba ve Score vyšly Jaderné noviny.

Mnohem spíše bych uvítal souhrn toho, co se událo v roce 2009 v přímé souvislosti s OSS, náplní tohoto webu atd. V podstatě výrazně rozvinutější obdoba toho, co je na konci mého posledního podcastu.
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
David Ježek avatar 1.1.2010 18:08 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Mnohem spíše bych uvítal souhrn toho, co se událo v roce 2009 v přímé souvislosti s OSS, náplní tohoto webu atd. V podstatě výrazně rozvinutější obdoba toho, co je na konci mého posledního podcastu.
já se tedy opět zopakuji, jak jsem psal níže: tohle nemůžeš vyčítat mě ani tomuto článku ani nikomu jinému. jen sám sobě a všem dalším, kdo do linuxu vidí a místo toho, aby takový článek napsali, raději "štěkají" pod článkem o hardwarovém shrnutí roku. ty sám si zde celkem aktivní, nějaké články si taky napsal, nevidím důvod, proč bys právě ty nemohl být součástí týmu, který dá dohromady "Velký linuxový článek". nikdo tobě ani ostatním v tomto nebrání, věřím, že Robert by takový článek naopak s radostí uvítal.

Jinak sorry, ale tvůj podcast nezvládám, příliš tichý, příliš rušení a nějak mě neupoutal.
Fluttershy, yay! avatar 1.1.2010 18:14 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Podcast už je hlasitější. Ale to je jedno...

Já jsem o takovém nějakém souhrnu aspoň do blogu uvažoval, ale mám toho fakt hodně. Navíc mě nenapadla takováhle forma. To je fuk... Mám toho moc, jdu zase dělat něco užitečného.
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
1.1.2010 17:17 Lubos T.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Na nasem trhu jsou dostupne nejake notebooky s procesory architektury ARM? Je nadeje, ze budou? Co myslite tim rozjezdem ARMu?

Take bych se rad zeptal, co zda je nvidia ION relevantni take pro obycejne desktopove pocitace (nepostavene na procesoru Atom). Ja si vzdy kupuju pocitace s integrovanou grafickou kartou, tak chci vedet, zda mam vybirat jen mezi temi, co maji ten ION. Ten pan Jezek o tom dost basnil, tak mi to vrta hlavou...
David Ježek avatar 1.1.2010 17:25 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
ION = Atomovej MCP79A čipset. MCP79A pro desktopy = GeForce 9300/9400 (intel platforma), resp. GeForce 8x00 (AMD platforma) - vše je "stejný čipset", takže na výběr máš jak pro core2, tak pro athlony.
Fluttershy, yay! avatar 1.1.2010 18:02 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Na nasem trhu jsou dostupne nejake notebooky s procesory architektury ARM? Je nadeje, ze budou? Co myslite tim rozjezdem ARMu?

Během jara byla prezentována nová generace SoC. Během podzimu se začala vyrábět. Takže do roka bychom tu měli mít spoustu Nokií N900, OpenPandor, TouchBooků, Netwalkerů apod. Plus opravdové netbooky s ARMem (Freescale MX.515 nebo tak nějak, hlavně). Něco jako je sedmipalcové miniHT prodávané na Aukru, ale s lepším HW.

Take bych se rad zeptal, co zda je nvidia ION relevantni take pro obycejne desktopove pocitace (nepostavene na procesoru Atom).

AFAIK nVidia ION ~= Intel Atom + nVidia GeForce 9400 + nějaký nVidia chipset. Plus mínus. Jsou i normální desky s GeForce 8200/8300/9300/9400. Binární ovladače pro to jsou, funguje to a díky VDPAU se na tom dá přehrávat i 1080p video.

🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
1.1.2010 09:28 sxznam
Rozbalit Rozbalit vše WTF?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Co je tohle za přehlídku profesních nul? To už je kdejaký pubescent odkojený flamewary na portálech pro děti typu PCtuning je dneska VIP odborníkem? Kdo z nich má Ph.D. v počítačové grafice, informatice nebo fyzice pevných látek či materiálovém inženýrství?
1.1.2010 10:52 klop
Rozbalit Rozbalit vše Re: WTF?
Naprostý souhlas. Pánové jsou opravdu "odborníci", ale myslím si, že vnitřní komplexnost hardware viděli jsen z rychlíku. Ono se to pěkně kecá, ale vymyslet to, to není prdel. Stejně myslím, že hardware jako takový pomalu, ale jistě naráží na svoje limity, hlavně ty fyzikální.
1.1.2010 11:53 adams
Rozbalit Rozbalit vše Re: WTF?
Příští rok to nazveme třeba Postpubertální pisálci krafají o hračkách pro děti
David Ježek avatar 1.1.2010 14:52 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: WTF?
nojo, zato ty máš Ph.D. ze spamování diskusí.
3.1.2010 01:30 Mard
Rozbalit Rozbalit vše Re: WTF?
No vy asi doktorát můžete mít jedině z Plzně!
1.1.2010 10:53 Gustave Ange
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pojdme si otvrene rict, ze hardware krome pana Crhonka a par teenageru nikoho nezajima.
1.1.2010 12:48 cedrik
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Znám pár lidí, kteří se zajímají (a někteří i živí) HW. Oslovení teenagere je jistě velmi potěšilo, většinou jsou to fotrové od rodin:-). Většinu z nich nikdo takto neoslovil již nějaké to desetiletí. Ale, pravda, většinou se vyskytují jinde, na tlachy nemají čas :-)
pools avatar 1.1.2010 13:36 pools | skóre: 19 | blog: Svědek Damdogův | Opava/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
No, tak sem to zkusil přečíst ale takovej škvár už sem dlouho neviděl. A nechápu proč to má v názvu "hardware" když je 90% o grafikách které na linuxu stejně nikoho nezajímají... Příště zkuste na nový rok raději nějakou legrácku hoši než tenhle humus...
Vivre libre ou mourir!
1.1.2010 13:53 karelw
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
+1
1.1.2010 14:48 machy | skóre: 4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Proč myslíš, že na linuxu nikoho nezajímají grafický karty?
pools avatar 1.1.2010 18:05 pools | skóre: 19 | blog: Svědek Damdogův | Opava/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
to "nikoho" myslím obrazně, ale většina lidí co znám a používají linux tak mají buď grafiku itnegrovanou, nebo nějaký lowend a o těch sem se toho v článku moc nedozvěděl upřímně... ale určitě bych ocenil kdyby se věnovali více třebas těm SSD diskům, které si podle mě zaslouží mnohem více pozornosti, než to že se ati předhání s nvidií kdo vydá lepší papírovou grafiku... proste si nemyslim ze hw==graficka karta, nic vic, nic min...
Vivre libre ou mourir!
1.1.2010 19:22 machy | skóre: 4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Takhle to beru. Jen jsem chtěl vědět jak si to doopravdy myslel. :)
1.1.2010 23:34 linear
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Presne tak, pointa Linuxu na desktopu je ze krasne pobezi dlouha leta i na systemu za par (treba 8) tisic. To ze nekdo se predhani jak nejlip vytapet barak pomoci stovek shaderu a na ne navesenych vetraku... nato jim kaslu.
Heron avatar 2.1.2010 10:42 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Bez bitvy o první místo by tu HW o příkonu několik desítek W za cenu kapesného nikdy nebyl. Konečně si to uvědomte, ty xeony a shadery potřebujete i když je přímo nepoužíváte.
3.1.2010 01:31 Mard
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
+1
3.1.2010 14:01 Aldagautr | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
taky mam pocit, ze o hw by tu slo psat urcite zajimaveji, tj. predevsim blize k zamereni portalu a praxi mistnich navstevniku (storage, sitove plechovky, pda, ...), cilova skupina toho, co tu o hw vychazi jsou spis windows gamesnici - aspon ja z toho mam takovy pocit (ty clanky projizdim opravdu jen letmo, no, spis uz je nectu)
o svobodu prichazi nejsnaze ten, kdo o ni nikdy nebojoval
David Ježek avatar 3.1.2010 14:38 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
zjímavěji = "blíže k zaměření portálu"? z mého pohledu "zajímavá logika". Nicméně pokud ti to zde chybí, tak směle do toho. já osobně nejsem síťař a ani jsem nikdy nepoužíval PDA a z hlediska "běžného hardware" obě veci považuji spíše za minoritní. Píšu o hardwaru z obecného hlediska. Klidně začni psát seriál "síťařské/pda/storage novinky", Robert jej jistě rád uvídtá a zaplatí, ale imho tak po 5 dílech zjistíš, že není co psát a beztak je to nuda. Také je však možné, že se pletu, ale vyjadřovat se k HARDWAROVÝM novinkám ve smyslu, že ti tu chybí síťové plechovky (co to je? NAS? routery? zkus se vyjadřovat přesněji) mi dnes opravdu pobavilo. PDA/storage neberu, o těchto věcech se v seriálu pravidleně zmiňuji (HTC HD2, disky, ssd, doufám že nechceš psát newsky typu "neznámá čínská fabrika udělala PDA s tučňákem pod kapotou, ale víc vám nepovíme, stejně to tu nikdo prodávat nebude").
3.1.2010 16:40 Aldagautr | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
zjímavěji = "blíže k zaměření portálu"? z mého pohledu "zajímavá logika". Nicméně pokud ti to zde chybí, tak směle do toho. já osobně nejsem síťař a ani jsem nikdy nepoužíval PDA a z hlediska "běžného hardware" obě veci považuji spíše za minoritní.
on i ten linux je z globalniho hlediska spis minoritni, tak proc se jim vubec zabyvat, ze? :) Nekde jsou predmetem zajmu graficke karty, tady si troufam tvrdit, ze jsou to spis ty linuxove pda (napr.)
Píšu o hardwaru z obecného hlediska. Klidně začni psát seriál "síťařské/pda/storage novinky", Robert jej jistě rád uvídtá a zaplatí, ale imho tak po 5 dílech zjistíš, že není co psát a beztak je to nuda.
prosel jsem obsah u nejakych deseti hw novinek zpet a spis nez obecne, je to zamerene temer vyhradne na desktop. Nepotrebuji psat serial, spis to byl namet na okruh temat, ktera by tu imho mohlo zajmat vic lidi a nemyslim ,ze by to byla vetsi nuda, nez info o novych cpu/gpu, ktere jsou opet placatejsi, rychlejsi,...
Také je však možné, že se pletu, ale vyjadřovat se k HARDWAROVÝM novinkám ve smyslu, že ti tu chybí síťové plechovky (co to je? NAS? routery? zkus se vyjadřovat přesněji) mi dnes opravdu pobavilo. PDA/storage neberu, o těchto věcech se v seriálu pravidleně zmiňuji (HTC HD2, disky, ssd
ad sitove plechovky - ano, napr. ty routery, nas, ap,... O tech pda nebo spis smart phonech, tu v posledni dobe par clanku vyslo, coz je fajn. Ad storage, mel jsem na mysli spis neco takoveho
doufám že nechceš psát newsky typu "neznámá čínská fabrika udělala PDA s tučňákem pod kapotou, ale víc vám nepovíme, stejně to tu nikdo prodávat nebude").
pokud by to bylo necim zajimavejsi, nez hw, co je tu bezne v distribuci, tak proc ne? Pres ebay se da nakonec posehnat leccos.


Kazdopadne, neber si moje komentare nejak osobne, je to jen ciste vyjadreni meho nazoru, ze ohruh temat, ktera tu uvadim, by na tomto portalu mohl zajimat vic lidi. Napriklad proto, ze rada z nich resi jako admini (at uz jako profesionalove nebo v nejakem freenetu), casteji otazky tech sitovych plechovek a storage zarizeni, nez vyber grafarny.
o svobodu prichazi nejsnaze ten, kdo o ni nikdy nebojoval
David Ježek avatar 1.1.2010 14:28 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Protože vidím, že jako autor článku je uvedena "redakce", dovolím si krátký komentář. Tento článek jsem na abc dostal já, jakožto jeden z účastníků projektu. Byl by zde i loni, ale kvůli hektickému zvěru roku se to setihlo. Ano, pojednává převážně o hw, resp. grafikách, ale to by se dalo vztáhnout i na půlku článků z hardwarových novinek. takže těm z vás, kteří by nejradši "autora" upálili na hranici: překonejte to, je to ojedinělý článek, který zde minimálně dalších 364 dnů nebude.
1.1.2010 20:41 Chulda | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Me se to libi, diky a nenech se pls otravit.
1.1.2010 22:17 focy | skóre: 5 | Hradec Králové
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
clanek je celkem dobrej, ale o tech grafikach je toho opravdu zbytecne moc ...
http://wiki.f-site.eu
1.1.2010 14:58 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
No je to vopravdu dost off-topic...
Hlavně jak polovička těch lidí opěvuje DirectCompute, to mě fakt dostalo. Že prý je na windows/directx mnohem přístupnější uživatelům. Kdyby to nebyla taká blbost, tak by mě to i rozesmálo, ale ona to je spíš tragédie. DirectCompute je přece pro programátory, vůbec ne pro uživatele. Uživatel nemá naprosto šajn vo nějakým OpenCL nebo DirectCompute, ani ho to nezajímá. Jemu jde o to, aby ta aplikace dělala, co má dělat. A že je blízko spjat s DirectX, to má být jako výhoda?!? Copak jsme někde na pctuningu, že jsou zapotřebí takový FUDy?

Prostě klasika. Microsoft viděl, že je okolo GPGPU velký hype, tak rychle "vynalezl" věci jako DirectCompute, a teď budou všichni tihle "odborníci" á la pctuning každýho přesvědčovat, jak je DirectCompute strašně dobrej a pro uživatele nejlepší a bla bla bla...
What Big Oil knew about climate change
David Watzke avatar 1.1.2010 15:03 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Snad nejsem jedinej člověk, kterýmu tenhle článek nevadí, ba naopak - přečetl jsem si ho rád.
“Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
Heron avatar 1.1.2010 15:10 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Sám rozhodně nejsi. Mě by spíš zajímalo co některé nutí se anonymně realizovat pod každým HW článkem.
1.1.2010 17:18 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Já si třeba HW novinky Davida Ježka přečtu vždy rád. Tenhle článek mi jako takový nevadí, ale když se podíváš na články za poslední asi tejden, tak tam jsou takovýty jako Jaderný noviny, což je jistě fajn, pak dva návody a jako třešnička pár xkcd komixů. No a na to jako pěst na voko 10-stránkový megačlánek o názoru lidí na uplynulý roku jen o Hardwaru (80% grafiky). Ty lidi, co odpovídali, navíc ani z většiny linux nezajímá (myslím, kdyžtak mě opravte).

Kdyby se zároveň s tímhle článkem objevil nějaký podrobný článek třeba o názoru Open Source / Linux / Unix celebrit na uplynulý rok, asi by to nevadilo, ale takhle...
David Ježek avatar 1.1.2010 17:23 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Kdyby se zároveň s tímhle článkem objevil nějaký podrobný článek třeba o názoru Open Source / Linux / Unix celebrit na uplynulý rok, asi by to nevadilo, ale takhle...
100% souhlasím. Myslím, že pro tento server píše a na něj v diskusích přispívá řada velmi talentovaných a schopných "linuxáků" s velkým přehledem, kteří by mohli stejně tak dát dohromady delší podrobný článek, shrnutí linuxového dění za rok 2009. Ale to že zde takový článek není, nelze vyčítat nám hardwerářům. Ale (a teď se opravdu nechci dotknout nikoho konkrétního) ono je snadnější plivat v diskusi pod hardwarovým článkem, než sednout a sám něco konstruktivního napsat.
1.1.2010 17:35 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Ale to že zde takový článek není, nelze vyčítat nám hardwerářům.
Jj, souhlas, nechtěl jsem ti nic vyčítat...
(jen mi občas vadili názory některých těch ostatních lidí v článku, viz directcompute, ale to s otázkou článků ani moc nesouvisí...)
ono je snadnější plivat v diskusi pod hardwarovým článkem, než sednout a sám něco konstruktivního napsat.
S tím se nedá než souhlasit.
menphis avatar 2.1.2010 15:02 menphis | skóre: 22 | blog: menphis_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Mne se clanek taky libil.
1.1.2010 18:01 pacholeq | blog: odpor_je_marny
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
heh http://www.zive.cz/clanky/vip-o-roce-2009-od-preznacovani-k-dx11-a-gpgpu/sc-3-a-150315/default.aspx
2.1.2010 09:13 Robo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
heh, tak to vyzera na plagiat bud redakcie abclinuxu.cz alebo lzive.cz; OMFG toto bol vazne krok do sr*ciek
2.1.2010 09:51 mich | skóre: 16
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Z úvodu článku na zive:
Letos se tým spoluautorů článku opět rozrostl, mezi odpovídajícími najdete zástupce mnoha webových i tištěných časopisů v ČR i na Slovensku či odborníky ze specializovaných diskuzních fór. Stejný článek najdete tedy nejen na serveru ExtraHardware.cz , ale i CDR.cz, ABClinuxu.cz, Živě.cz, PCtuning.cz, PC.sk, PC_Space.sk, Notebook.cz a Infoware.sk, zúčastnili se i zástupci serveru 3Dfx.cz.
je to teď v módě, na žive o tom furt píšou
2.1.2010 10:55 OnOff
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Takze abclinuxu je jedine, kde to bylo zverejneno, ale za nejz nikdo odpovidal. Za kazdy jiny web je v ankete alespon jeden zastupce. To taky o necem svedci, jen naprosto netusim o cem :-)
pools avatar 2.1.2010 11:04 pools | skóre: 19 | blog: Svědek Damdogův | Opava/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
To svěčí jen o tom, jaký jsi ignorant ;-)
Vivre libre ou mourir!
2.1.2010 11:13 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Ve skutečnosti pro abclinuxu píše o hardwaru David Ježek.
Tomáš Bžatek avatar 1.1.2010 19:20 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Clanek je dobry, rekl bych vyvazeny, uverejneni nekolika subjektivnich nazoru podle me vede ke slusne objektivite :-) K vyberu "osobnosti" nemam pripominky, od nekolika zde uvedenych autoru ctu clanky pravidelne uz nekolik let a rad.

Chapu, ze clanek nevysel jen na linuxovych serverech, presto bych si dovolil jednu zasadni vytku - vsichni opevuji kvalitne navrzeny hardware, o tom neni pochyb, nicmene zrovna pristup firmy nVidia po softwarove strance dokaze udelat z dobreho hardware trosku. Vsichni vime, o cem mluvim - chybejici otevrene ovladace. V tomhle jsem zkratka nekompromisni. Rozhodne vetsi nadeje bych vkladal do platformy Pinetrail, ktera by mohla mit slusnou grafiku na urovni s plne funkcnimi otevrenymi ovladaci.

Dalsi vec, ktera me zarazi - k cemu na netbooku FullHD video? Vetsina z nich nema dostatecne rozliseni ani na 720p. A kde budu ty obrovske videa skladovat? Opravdu si myslim, ze vetsina lidi dela ze zaby letadlo.
Koupim litajiciho tucnaka
Fluttershy, yay! avatar 1.1.2010 19:31 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
...vsichni opevuji kvalitne navrzeny hardware, o tom neni pochyb, nicmene zrovna pristup firmy nVidia po softwarove strance dokaze udelat z dobreho hardware trosku. Vsichni vime, o cem mluvim - chybejici otevrene ovladace.

A skvěle funkční binární ovladače. Dnes mnoho alternativ není. ~_^

Dalsi vec, ktera me zarazi - k cemu na netbooku FullHD video?

HDMI výstup. Využití asi jako TV out.

🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
1.1.2010 20:46 Chulda | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Dalsi vec, ktera me zarazi - k cemu na netbooku FullHD video?

HDMI výstup. Využití asi jako TV out.

Jiste, ale pak to dava smysl v HTPC, nikoli v netbooku, ne? Anebo uz je fullHD projektor za male prachy?
Fluttershy, yay! avatar 1.1.2010 21:01 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Proč projektor? TV out snad slouží k připojení projektoru? AFAIK ne. Prostě se jím připojují malá zařízení (foťáky, herní konzole,...) k televizím, aby se dalo využít velké obrazovky (k prohlížení fotek, hraní her,...). Dneska je TV out nahrazován konektorem HDMI (AFAIK). Takže kdekoliv můžu chodit s netbookem a když budu chtít koukat na něco, co v něm mám uloženo, třeba na hotelovém pokoji nebo u známých, připojím se k televizi a tradá! -- je to velké.
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
1.1.2010 22:14 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
+1

Velmi často oceňuji možnost si pustit seriál, promítnout fotky či zahrát hru z noteboku na velké televizi (včetně zvuku ideálně). Jednoduché a funkční.
Tomáš Bžatek avatar 2.1.2010 11:04 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Dobre no, HDMI beru, i kdyz to stejne nemam kde pichnout (ani u znamych).

A na skvele binarni ovladace mam vlastni nazor, kdo chce, po mailu nebo jabberu mu to klidne vysvetlim :-)
Koupim litajiciho tucnaka
gtz avatar 2.1.2010 00:07 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ano, článek jsem si přečetl, chtělo by to více ohledně HW ( USB3.0 , Nová SATA apod. )

Třeba info o tom, že již byla testováno USB-3.0, že je dostupné v některých modelech desek (GB,ASUS), pro informaci rychlost USB3.0 se pohybuje cca 110MB/s při čtení. Maximální přenosová rychlost pak cca 135MB/s.

Ale i tak rád jsem si článek přečetl.
- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
2.1.2010 16:33 Smajchl | skóre: 39 | blog: Drzy_Nazory | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
To je teda kvalitni nuda.

Na novy rok sem si koupil novej pocitac, graficka karta ale nefunguje, tak shanim nejakou novou a je mi uplne jedno jaky ma pismenka na sobe, potrebuju jen aby tam sel napojit monitor a aby to bylo do PCI express, nic vic. V Linuxu je mi to uplne jedno jakou mam grafiku :-) Ty turbo namasteny hry co vyzadujou grafiku vetsi nez motherboard v nem stejne nefungujou :-D
My máme všechno co chcem, my máme dobrou náladu!
belisarivs avatar 2.1.2010 17:09 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Napad tohle napsat neni spatny.

Nicmene na zacatku bylo zmineno, v jakem druhu hardwaru se ten ktery clovek orientuje. Kdyz, se ale zacnou vyjadrovat k tematu, mluvi zhruba o tom samem, coz clanek zbytecne natahuje aniz by doslo k pridani informacni hodnoty.

13 lidi mi uz prislo moc. Ja bych uvital treba pulku. Jeden by mluvil o grafickych kartach, druhy o monitorech, dalsi o discich...

Taky je ten text hure stravitelny. Sem tam nejaky obrazek by nezaskodil. Treba: "Letos firma xxx vydala kvalitni skrin/monitor/mys/klavesnici/repraky." A pod to obrazek.

Pochopitelne obrazek graficke karty nebo jakesi PR grafy reknou kulove. Ale proste neco, na co je bezne videt a tedy lze dedukovat jakou ma ergonomii a jak to vypada (viz zminena skrin a periferie).

Ze tam je minimum o Linuxu me nepali a zminky o Windows jsou zase dani za spolecnu akci vice serveru, coz mi nepochopitelne neprijde.

Mozna by nebylo spatne, kdyby se autori dohodli i na nejakych ukazkovych sestavach. Cili, nejaka doporucena High-end, Mainstream, Low-end.

Myslim, ze k tomu zacatek roku a povanocni vyprodej (OK, nemam tuseni, jak se to promitne na hardwaru) vybizi.

Myslim, ze hadani se o tom, co tu nezverejnovat je nesmyslne. Ti nejvetsi kecalove at tedy napisi vlastni clanek. Az pak lze jejich tvrzeni brat jako neco jineho, nez prazdne mlaceni jatrama.
IRC is just multiplayer notepad.
Nicky726 avatar 2.1.2010 23:32 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jenom technickou: link Davidem Ježkem doporučovaného videa neodkazuje na přednášku Lucasfilm/ILM ale přednášku profesora z Harwardu o High Troughput Science z předchozího dne. Která má s HW co dočinění a je také velice zajímavá.
Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)
David Ježek avatar 2.1.2010 23:44 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velký hardwarový článek (HW redaktoři o roce 2009)
sakra to si toho doteď nikdo nikde nevšiml?! tak to je maso, správný link je zde a pokusím se procpat opravu všude jinde.

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.