Portál AbcLinuxu, 30. dubna 2025 09:32
že tam si narozdíl od českých dětí studia váží...
Říká se to a "z vonku to tak vyzerá".
Na poprvé bude dítě nad každým pc mimo. Na jaké ovládání si pak zvykne, to bude brát za normální. Snad jen proto by mělo být hodně podobné "velkým pc" ke kterým se snad jednou dostane.
Náš na "syn" (adopce na dálku) chtěl fotbalový míč a kalkulačku. Mám takový pocit, že tak to nějak bude. Chce studovat -- to mu zvedne naději že neumře hlady a případně zajistí i svoji rodinu. A pokud po něm zrovna nestřílí a nebo nepracuje (a pracuje hodně) tak si půjde čutat do balónu. "Pařit hry" asi sotva. Nemá kde, nemá čas a často ani elektriku.
Když uvážím, že ten projekt se po softwarové stránce vyvíjí už téměř 40 let a alespoň ze začátku byl jedním z hlavních motorů vývoje osobních počítačů, pak výsledek je docela tristní. Celé je to evidentně šito horkou jehlou a není konzistentní.
Docela mě zaráží zbytečná nabobtnalost toho projektu. Jsou tam dva prohlížeče (ořezaný Firefox, kde se mi, když jsem to před časem testoval, nepodařilo úspěšně stahovat soubory, a Squeakovský Scamper). Vlastně všechny základní aplikace jsou tam dvakrát. Když jsem se ptal, proč se tedy celé rozhraní nenapsalo přímo ve Squeaku, dostal jsem tuto odpověď:
Actually there is quite a bit of work that would be required to get Squeak into the state where "it can do this job". About two years ago, when we had this discussion the main points were the ability to support various scripts (arabic, indic, thai etc) plus their appropriate input methods, the ability to integrate existing Linux-based applications, the availability of experienced Squeak programmers and then some. By the end of the day you have to admit that unless you're planning to go for an all-out Squeak approach it is more effective to use a stack like Sugar, with Linux, X11, Cairo, Pango at the bottom and Python to integrate various libraries and applications. For OLPC it was certainly the right decision given their goals, experience, and deadlines.
Škoda promarněné šance... Osobně si také myslím, že by konvenčnější rozhraní bylo užitečnější a dávalo by dětem více možností do budoucna. Také si nemyslím, že skrývání vnitřního potenciálu toho zařízení, je dobrá cesta a když už, nedělají to důsledně, takže není problém nabootovat do single user režimu, během sekundy se nabourat do Squeaku (který je bohužel ořezán o zdrojové soubory, takže se člověk musí spokojit jen s dekompilovanými zdrojáky) apod.
Pokud odstraní největší chyby, připraví se dostatečné množství kvalitních vzdělávacích projektů pro eToys (a pár velmi hezkých jsem tam viděl) a budou k dispozici řádně kvalifikovaní vyučující, může OLPC splnit svůj původní účel dobře. Jinak z toho bude jen nepříliš praktická hračka s obrovským nevyužitým potenciálem.
Ještě ke článku...
Hodně věcí, které tam na první pohled chybí, tam ve skutečnosti jsou - právě ve Squeaku (lépe je si ho vyzkoušet na větším rozlišení, než které nabízí emulátory, nejlépe si stáhnout aktuální Squeakovskou image http://wiki.laptop.org/go/Etoys#V-toys.2C_a_visual_programming_language_built_with_E-toys, nejlépe http://etoys.laptop.org/src/etoys-image-and-pr.zip)
Z her jsou tam například šachy, halma, freecell, miny apod. Přehrávač je tam také obsažen, malování na dvě kliknutí, při troše znalostí se Squeak dá použít i jako kvalitní kalkulačka se zlomky, neomezenou aritmetikou atd. (můj oblíbený příklad je 5000 factorial
Co to je „přeportovat virtuální stroj přímo pro OLPC“? Běží snad v emulátoru?
Bezi nad Linuxem/X (teda aspon myslim, ze nad X, kdyz tam maji i Firefox apod.). Smalltalk potrebuje k behu virtualni stroj, tak jako kazdy jiny OO jazyk na vonNeumannove stroji. Puvodni implementace VM totiz zadnou dalsi slupku pod sebou nemely a pouzivaly primo hardware. Pokud se nepletu, tak to byl napr. prvni system s rastrovym displayem.
Lidé zmlsaní léty vývojařiny v luxusním prostředí těžko budou dobrovolně šlapat do hov…ehm, do evolučně zamrzlé, byť – možná paradoxně, možná ne (viz TAoUP) – v praxi úspěšné vývojové větve softwaru.
Myslel jsem spis na uzivatele. Ale kdyz Squeak prijde s nejakou novou a lepsi myslenkou, jak psat text a pracovat s mailem, proc ne?
A co se tyce vyvoje, tak jiste ze ladeni je silne navykove. Ale to mysoidini ovladani cehokoliv, ja opravdu neprekousnu. Clovek (ja) se snadno uklepne a kod je v… Zrovna tak editace kodu je oproti vimu takova neohrabana (asi jako kdyz v cerstvem Gentoo je nano).
Ano. Video přehrávač toho, pravda, mnoho neumí. Ale ohledně jeho rychlosti je potřeba brát v potaz fakt, že video zobrazuje standardními prostředky jako morphy. To sice dovoluje s videem například rotovat, ale něco to stojí.
Možnosti, jak spolupracovat s okolním světem, Squeak má (FFI, OSProcess, pluginy VM), ale je, myslím, přirozené, že se jim vývojáři, pokud to jde, snaží vyhýbat. Ostatně vývojáři v Javě dělají to samé.
Smalltalkerů, kteří by byli ochotni podílet se na vývoji Squeaku ve formě, která by byla nutná pro nasazení jako hlavního prostředí pro OLPC, také mnoho není, což je vidět např. na (ne)vývoji eToys v poslední době. Snad to přírůstek pár milionů uživatelů změní
Ale přes všechny výhrady, které ke Squeaku lze oprávněně mít, by se velice těžko hledala pro OLPC adekvátní náhrada...
…ale je, myslím, přirozené, že se jim vývojáři, pokud to jde, snaží vyhýbat. Ostatně vývojáři v Javě dělají to samé.No právě. U Javy to z nějakého důvodu vadí méně lidem, než v případě Lispu, Smalltalku a Forthu. Nikdy jsem nechápal, proč vlastně.
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.