Portál AbcLinuxu, 1. května 2025 11:19

Starý IBM server a Token Ring

16.7.2006 12:22 | Přečteno: 1821× | Nápady

Zdravím všechny s dotazem určeným hlavně těm zkušenějším a starším ;) Doma se mi objevil starý IBM server s Token Ring síťovkou a já dostal nápad. Jenže ...

Nápad byl - vytvořit si Token Ring síť s nějakými starými počítači a podobně - tak trošku pro zajímavost, ale mělo by to i své praktické využití - ve svých smělých plánech jsem ze serveru vytvořil router a WiFi AP :D Nějaké technické údaje, abyste pochopili smělost plánu:

CPU: 486DX
RAM: 64MB ECC
Grafika: Nepodstatné ;)
Disk: 250MB SCSI
CD-ROM: Rychlost neznámá, SCSI, nehodlá bootovat
FDD: 2.88MB, bootovala by, kdyby bylo z čeho
Přídavné karty - všemožné, rozeberu dále ...

V počítači se nachází různé přídavné karty, jedná se hlavně o LPT porty a další, to hlavní je ale pro mě síťování a sloty na desce.

A tady přichází můj první dotaz - sloty na desce nevypadají jako cokoliv, co bych znal, leč - přídavné karty jsou jakési podivné PCI. Proč podivné? Čelní strana karty je totiž otočena na druhou stranu - postavíme-li si normální PCI kartu do počítače a podíváme se na ni svrchu, čelní panel bude povysunut NALEVO od PCB desky. U přídavných karet v mém serveru je to ale naopak - více napoví přiložené fotky. Sloty jsou navíc mnohem delší, ve většině případů rozdělené na dvě části (jako u normálního PCI, ale "kratší" část je delší) - v některých dokonce do tří částí - do tohoto slotu ani PCI karta zasunout nejde. ISA sloty zde nejsou

Nejvíc mě ale zajímalo síťování. V serveru jsou dvě karty s nálepkou 16/4 Token Ring - co je divné, první z nich má normální RJ-45 konektor (to je v pořádku), druhá ale COM port. Kdo mi to vysvětlí?! Navíc - abych mohl postavit TR síť, potřeboval jsem síťovek víc - ty mi obstaral jeden milý člen zdejší komunity - a čemu jsem se nepodivil - síťovky měly vždy kromě jednoho RJ-45 konektoru jeden COM. Nechápu, kdo mě osvítí? ;)

Problém téměř poslední - po krutém faceliftu mého serveru (odstranění zadní příčky u přídavných karet) a také darované TR karty, tak, aby šla do serveru narvat, server odmítá bootovat. Tedy - odmítá bootovat s novou síťovkou, jestliže ji vyjmu, zase funguje. Ale bez karet by nebyl router, takže je to pro mě docela zásadní. Jenom na okraj - v mém desktopu (poměrně moderním) funguje ta darovaná TR karta úplně v pohodě. Tímto zápiskem tedy vás všechny uctivě žádám o nějaké informace, protože jsem ztracen - užitečnost mého hraní je asi takřka nulová, ale to prosím teď neuvažujte :D

Fotečky - je jich více, karty jsem radši nafotil z více pohledů, aby bylo jasno.

Server - kratší slot (jde zasunout PCI karta)
Server - delší slot (PCI karta nejde zasunout)
Server - Ramky - nesouvisí, jenom pro labužníky ;)
Server - vnitřek - celkový pohled
Karty vedle sebe - pro srovnání
Stará karta - pohled na PCB
Stará karta - pohled na PCB - 2
Stará karta - pohled na čelní panel
Stará karta - pohled na čelní panel - 2
Stará karta - pohled na PCB
Stará karta - pohled na PCB - 2
Stará karta - pohled na čelní panel

Díky za veškerou pomoc, snad vám i ty fotky nějak pomohou :)

Zdravím, al-Quaknaa

       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (2) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

16.7.2006 12:26 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Některé odkazy ještě chvilku nebudou fungovat, než je protlačím na ftp - omluvte tuhle dočasnou nefunkčnost a díky všem :)
16.7.2006 12:45 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
To, čemu říkáte "COM port" bude nejspíš Thick AUI, konektor, který se používal v ne tak dávných dobách coby třetí alternativa ke klasickému koaxu a pomalu se prosazujícímu TP. Co se týká RJ-45, Token Ring AFAIK používá jiné párování drátů než Ethernet.

Co se týká těch podivných slotů, tipoval bych buď EISA nebo VLB, ale netroufám si hádat, ani jedno jsem nikdy v počítači neměl.

16.7.2006 12:59 Anatheman | skóre: 9 | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
EISA je stejne dlouha jako ISA, ale vyssi.VLB je normalni ISA a za ni je jeste jeden pridavny slot. Tohle neni ani jedno.
Mozna MCA? ale ted uz hadam prozmenu ja:)
kotyz avatar 17.7.2006 00:08 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
mca by to byt mohla. rozhodne to neni pci, to totiz prislo az s prvnima pentiema (ikdyz existuje hodne malo desek pro posledni modely 486 ktery vysly az po prvnich pentiich kde pci je, ale tohle pci neni).

gratulujte si, mate doma unikat, jaky ani ja nemam ;) a to mam v supliku par zajimavych kousku ...
Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
16.7.2006 13:01 D-Evil | skóre: 25 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
EISA ani VLB to podle mě nebude. VLB je rozšiřující slot ISA sběrnice a EISA je pokud se nepletu, rozměrově stejná, jako ISA. Napadá mě jedině MCA, ale nikdy v životě jsem se s ní nepotkal, takže nevim.
vencour avatar 16.7.2006 13:13 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Že jsem šťoura, označení základní desky by nebylo?

Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
vencour avatar 16.7.2006 13:27 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring

Jinak dík za pokoukání, takový políčko pamětí je dost pěkný ;-)

Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
16.7.2006 13:15 victor8 | skóre: 24 | blog: blog | Košice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ta karta je MCA.
16.7.2006 13:51 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Wow, takže díky všem :D Označení desky zkusím vyšťárat, ačkoliv to nebude tak docela snadné - každopádně si taky sám rád najdu nějaké další informace, protože tohle vypadá ještě zajímavě - hlavně specifikace MCA budou důležité. Budu hledat, ale kdybyste mi chtěli sami pomoci - asi neexistuje něco jako MCA karta, která by se chovala jako PCI hub? Neboli - je nějaké možnost, jak do serveru, který má jenom tyhle sloty zapojit moderní PCI zařízení? A ještě jedna věc - MCA existuje ve dvou variantách, nebo co tedy znamenají ty kratší a delší sloty?

Ještě se ozvu, zatím vážně všem moc díky

al-Quaknaa

16.7.2006 14:05 diverman | skóre: 32 | blog: život s tučňáčkem
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ahoj, nechci ti kazit radost, ale mnohem lepší služby ti udělá novější Pentium, např. 200 MHz. Tam už v pohodě narveš moderní PCI karty a více paměti. A cena, když ne zadarmo, tak do 500,-
deb http://ftp.cz.debian.org/debian jessie main contrib non-free
16.7.2006 14:30 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring

Jo, to chápu :D, akorát by to už nebyla taková sranda - navíc ten server je vážně tak sladkej ;) Nakonec to tak asi vážně dopadne, ale ten server si stejně nechám a do sítě ho nějakým způsobem zapojím - bude to sranda. Ještě bych se zeptal na jednu věc - nemáte někdo doma nějaké MCA karty? Nejvíc bych potřeboval ATA řadič a Ethernet nebo TR kartu. Klidně vám za to i nějaký peníze dám - ačkoliv stejně pochybuju, že někdo tohle doma bude mít. Jinak - chcete další pokračování příběhu se serverem, nebo aspoň nějaký doplňující fotky?

Zdravím,
al-Quaknaa

16.7.2006 14:43 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
Plně tě chápu a přeju hodně štěstí :). Jinak ten server je fakt maso :)).
Baník pyčo!
16.7.2006 14:46 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
Já bych si radši nedovoloval pochybovat... :-D Co já už jsem u lidí viděl doma... ;-)
16.7.2006 15:02 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Táákže ... bližší specifikace - je to IBM PS/2 Server 95 a "trocha" počtení by byla tady, tady, vyšťáráno z perfektních stránek - doporučuji především The Story of "Blackbird". To mi asi teďka pomůže - majitel stránek a pravděpodobně stejného kousku hardwaru jako já tam popisuje instalaci linuxu přes TR adaptér, což je to, co se chystám udělat.

16.7.2006 23:43 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
PS/2, to je jasny, to jsou MCA sloty. Stoprocentne...
www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
16.7.2006 15:35 Libor Klepac | skóre: 45 | Mýto
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
jo , ty sloty jsou mca, nedavno jsem to take hledal, mam ted doma dve nejaka hodne stara powerpc (na pcb je datum 1991 a 1992, 3com sitovka ma datum 1993)

jeste nevim, co s nima budu delat, zatim jsem nemel odvahu to poustet, nemam asi ani klavesnici, nema to grafickou kartu, ale melo by to mit seriovou konzoli, akorat nevim, jestli to muzu normalne propojit se seriovym portem na pc
Urine should only be green if you're Mr. Spock.
16.7.2006 15:55 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
...a byl byste ochoten některé části (popřípadě celé) prodat/vyměnit? Nenabízím moc, ale třeba o síťovku (předpokládám, že je Ethernet) bych stál celkem dost.
16.7.2006 16:13 Libor Klepac | skóre: 45 | Mýto
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
zatim nemuzu, mam to pujcene na rozchozeni, pokud to rozchodim, tak si to muzu nechat ;) ... no je v tom sitovka s interfacem na aui a koax
Urine should only be green if you're Mr. Spock.
16.7.2006 21:37 Libor Klepac | skóre: 45 | Mýto
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
mimochodem, vyzna se v tom nekdo? opravdu tam funguje ta seriova konzole jentak, proste to jenom propojim nejakym kabelem?
Urine should only be green if you're Mr. Spock.
16.7.2006 22:09 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring

Noo, ja se v tom nevyznám, ale pokud mi hodíte nějaké specifikace, tak vám můžu pomoct pohledat. Starý hardware mě začíná zajímat - a teďka bych to nedělal kvůli nějakému zisku, věřte mi :)

Hodně zdaru,
al-Quaknaa
17.7.2006 08:59 alefbvjlbvalvfbaibv
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
Obcas pracuju s Routerboardem, ktery ma take vystup pouze na seriovou konzolu. Musi se to pripojit tzv. 0-modem kabelem (koupit nebo spajet). Jako terminal pouzivam program minicom (http://alioth.debian.org/projects/minicom/).

Je potreba nejdrive nastavit seriovy port (paritu, rychlost, atd.), potrebne udaje by mely byt dostupne od vyrobce HW nebo z netu, pokud je nemate, pak jedine metoda pokus-omyl, ale to bude zdlouhave a nepohodlne. Po konfiguraci staci spustit minicom (minicom -s), propojit kabel a zapnout ten server, ktery s vami bude komunikovat pres minicom konzolu.
17.7.2006 13:31 Libor Klepac | skóre: 45 | Mýto
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
kdyz jsem flashoval ipaq, tak se to taky delalo pres seriovou konzoli, ale tam byla dokumentace ;)
Urine should only be green if you're Mr. Spock.
16.7.2006 16:22 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
No, tak ta síťovka by se mi vážně hodila, kdyby se vám nějak uvolnila - dá se mi napsat na mail tady z ABCL, ale případně - alquaknaa [@] gmail [.] com .Díky!
16.7.2006 19:03 lefti | skóre: 18 | blog: OneAndOnlyTrueBlog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
Co to koupit pres ebay, sice se to trochu prodrazi na postovnym, ale kdyz to tak chces.
16.7.2006 19:04 wo | skóre: 2 | blog: wo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Token-Ring potřebuje tzv "centrální hub" bez něj to nepojede... http://cs.wikipedia.org/wiki/Token_ring
16.7.2006 19:19 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring

Na to jsem se taky koukal - opravdu je ten MAU nutnej? Popravdě - na eBayi prodávají MAU za babku - za 1$, neznám kvalitu a podobně, ale každopádně - kdyby se do toho neplatilo to poštovný, tak si koupím. ALE. Poštovný by mě vyšlo víc než samotnej MAU (a na krabičku co váží 3kg tuplem) a pokud bych si chtěl koupit Ethernetovou kartu, tak to ztrácí exotičnost - Ethernet je teďka všude. Ještě bych měl jeden dotaz - používají se někde ty kabely, co jsou u Token Ringu, nebo bych si je musel vyrobit sám, tedy částečně vyrobit? Zkrátka - přes normální UTP kabel to asi nepůjde, že? Alespoň ze všeho, co jsem vyčetl, se to tak zdá :(

Jinak díky za všechny příspěvky - al-Quaknaa
16.7.2006 19:21 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
Pokud si dobře vzpomínám, můžete klidně použít klasický *TP kabel, jen budete muset jinak nacvaknout konektor. Zkuste se po webu podívat, jestli někde není popis jak. (bez záruky)
16.7.2006 19:24 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
Takže to vypadá, že Token Ring používá páry 36 a 45, takže pokud se používá přímý kabel, mělo by to fungovat i s ethernetovým. Jenže to nevím…
vencour avatar 16.7.2006 19:30 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring

Stačil by takovýto návod?

Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
16.7.2006 19:37 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring

:D Díky, mohl jsem vám ušetřit práci - tohle už jsem našel, jenom vždycky radši z více zdrojů, už jsem četl více článků a z ničeho jsem nebyl moc moudrý - takže ano, tyhle stránky budou asi nejlepším návodem. A teďka kde sehnat ten MAU ...

16.7.2006 19:44 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring

Ještě jedna všetečná otázka - Token Ring používá jenom 4 z přítomných 8 drátů? Aspoň mi to tak z tohoto obrázku tak vyplývá ...

16.7.2006 19:46 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
Desítkový i stovkový ethernet také používají jen dva páry. Teprve gigabitový ethernet používá všechny čtyři.
16.7.2006 19:49 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
Aha díky :) Jde vidět, že se ještě mám co učit ...
17.7.2006 10:57 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
Někde se také dělaly spořivé rozvody - dvě vedení na jeden kabel (na každé straně rozpletené do dvou konektorů/zásuvek).

Nemělo by se to dělat, ale funguje to.
17.7.2006 11:26 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
Samozřejmě je potřeba mít na paměti, že podobné triky mohou mít v závislosti na provedení dost podstatný vliv na maximální použitelnou délku kabelu.
kotyz avatar 17.7.2006 00:15 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
Rozbalit Rozbalit vše Re: Starý IBM server a Token Ring
ono i 10/100 ethernet muze pouzivat ty 4 nezapojeny draty, treba na napajeni (PoE - power over ethernet, ale to se pouziva malo).
Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.