Portál AbcLinuxu, 6. května 2025 04:05
Celou dobu, co bloguji na tomto serveru, pozoruji jednu zajímavou věc. A to zcela odlišný přístup různých vyhledávačů, zejména Googlu a Seznamu. Pokud si nechám vyhledat nějaké slovní spojení (příp. i samostatné slovo, pokud nepatří k těm hodně obecným) z titulku blogového zápisu, Google vrátí odkaz na tento zápis na jednom z prvních míst (pokud už ne jako úplně první), kdežto u Seznamu se odkaz objeví až někde v hloubi výsledků (třeba na 5. straně).
K napsání tohoto textu mě inspiroval čerstvý zápis Jindřicha Plešingera o tom, jak se lidé dostávají na jeho web. Jde totiž o to, jaké algoritmy jednotlivé vyhledávače používají (a jejich provozovatelé je většinou samozřejmě tají).
Například Google je v tomto relativně průhledný. Zjevně klade velký důraz na titulek, text na začátku stránky (zřejmě asi s malým ohledem na sémantiku), na URL a na odkazy směřující na web. Navíc je u něj patrná rychlá odezva na změny, nové informace se ve výsledcích objeví většinou do 2 dnů. To vše je důvod, proč když si nechám vyhledat třeba briošky, msie 7, icq transport, vyhledávání obrázků, daň z kávy nebo kruhové objezdy, budou výsledky takové, jaké budou (tedy že na jednom z prvních míst budou moje blogové zápisy).
Když naproti tomu vložím úplně stejné dotazy do vyhledávače Seznam, jen zřídka se některý z textů dostane na první stranu. Seznam se mnohem víc "vrtá" v samotném textu stránek a snaží se pátrat tam (i když nevím, podle čeho hodnotí relevanci slov a frází v textu). Pozoruji to nejen v souvislosti se svým blogem, ale i mnoha jinými stránkami. Jiné vyhledávače jsou na tom různě, ale obecně mají spíše blíž k Seznamu než ke Googlu.
Nyní ještě zbývá odpovědět si na otázku, co je lepší. Z hlediska tvůrce stránek (nebo autora článků) je pro lepší vyhledávání samozřejmě jednodušší první přístup. Stačí vhodně zvolit titulek a s potřebnými slovy operovat na začátku textu - a je vyhráno (a tedy lze Google i poměrně snadno obalamutit). Pro úspěch v jiných vyhledávačích to nestačí, což už mnozí autoři dávno pochopili a špikují svoje texty "cílovými" slovy. A články také podle toho vypadají, namísto zajímavých a poutavých textů se setkáváme s texty optimalizovanými pro vyhledávače, v nichž se podezřele často opakují určitá slova ("nejlépe" ještě v prvním pádu), což kvalitě článku rozhodně nepřidá.
Proto bych se spíše přiklonil ke googlovskému přístupu, který nevede autory k prznění textů a podle mého názoru i lépe vystihuje účel hledání (důležité informace mají být, a často bývají, na začátku stránky). Nic na tom nemění i fakt, že je tento postup náchylnější k úmyslnému ovlivnění.
Tiskni
Sdílej:
Seznam používá vlastní vyhledávací vlastní systém a databázi pouze pro hledaní na Českém webuTo je jasné. Jen jsem komentoval výrazně odlišný algoritmus hodnocení odkazů.
Seznam používá mimo jiné screenovací servery (screenshot1.seznam.cz, screenshot2.seznam.cz).Tyto servery pracují relativně "pomalu". I weby před měsícem překopané mají ve výsledcích seznamu stále původní vzhled.
Seznam ma vypracovanou chytristiku pro cesky web. Tim, ze jej pouziju, vyuzivam pridane informacni hodnoty v podobe ceskeho webu. Takze nejlepe, kdyz hledam zubare v Praze, je vyuzit seznamu. Pro vyhledani vyrobcu zubnich protez zvolim googlu.
Jinak se mi zda vyhodnejsi metoda vyhldevani podle nadpisu, jestli je tomu tak.
Btw pomahaji veci jako KEYWORDS napsany na konci stranky?
Btw pomahaji veci jako KEYWORDS napsany na konci stranky?U čeho? U Seznamu nebo u Googlu? Myslím si, že asi spíš ne (u obou), ale to je jen hodně povrchní názor (nemám to ničím podloženo).
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.