Portál AbcLinuxu, 4. května 2025 09:23
Internetové bankovnictví Komerční banky v sobotu opět doznalo změn. Snad nemusím říkat, že se v žádném případě nejednalo o krok ke kompatibilitě s moderními webovými prohlížeči a nemicrosoftími operačními systémy. Spíš mi to připadá, že KB zkouší, co její klient snese.
"Zlepšení" internetového bankovnictví bylo oznámeno dlouho dopředu. Mělo se jednat o změnu přihlašovací stránky, zavedení uživatelské schránky na zprávy a pár dalších drobných změn. Ta skutečná změna, tedy úprava bankovního rozhraní tak, aby ho bylo možné používat (myslím skutečně používat, ne složitě rozcházet pomocí nějakých hacků, jako to nyní jde v Konqueroru) i v jiných prohlížečích, než je Internet Explorer, a v jiných systémech než Windows, nebyla oznámena a tudíž jsem ji ani neočekával.
V sobotu v poledne vstoupím na přihlašovací stránku bankovnictví a vidím toto. V první chvíli mě napadlo, že by mohlo jít o jakýsi neumělý pokus nějakého pharmingového útočníka. Zkoumám proto certifikát, zdá se ale být pravý, je podepsán od Verisignu.
Zkusím se tedy přihlásit - bankovnictví funguje jako obvykle, jen ta grafika je nějaká podivná. Občas nějaký nezobrazený prvek naskočí, pak zase zmizí. Pěkné chování, že?
Však nedosti na tom. Dnes se na přihlašovací stránce objevila rada pro ty, kterým nechce fungovat přihlašování. Má se postupovat podle návodu. Tentokrát se sice nejedná o výzvu k instalaci staré děravé Javy, ale přesto na mě návod působí krajně nedůvěryhodně.
Screenshot si vytisknu a v pátek ho vezmu na pobočku (chtěl jsem tam jít už včera, ale nebyl na to čas). Rád bych věděl, co mi na to řeknou. Také se zeptám, čím mě chtějí přesvědčit, abych zůstal u KB. Podobně budu postupovat též u e-mailové technické podpory k bankovnictví - zejména by mě zajímalo, jak by nějakému BFU vysvětlili, že se nejedná o podvod (zejména teď, krátce po pharmingových útocích souvisejících s účty ČS), nýbrž o skutečné stránky banky.
Samozřejmě, nic není dokonalé, zvlášť software. Ovšem v případě, že se jedná o banku, by nemělo být normou, že se k tomu přistupuje tak amatérsky. Služby KB patří mezi ty dražší, použitelnost internetbankingu naopak k nejmenším (konkurence už dávno pochopila, že existují i jiné prohlížeče, a že už mají nemalý podíl).
Je možné, že KB opravdu nezaznamenává příliš velkou poptávku po větší použitelnosti - je-li tomu tak, pak je to nejspíš proto, že ti, co by o to měli zájem, už odešli jinam. Změna banky (a tedy i čísel účtů) není nic příjemného ani jednoduchého. Ale občas je potřeba podstoupit něco takového, protože zůstat by znamenalo postupovat zkoušky ještě těžší a nepříjemnější.
Tiskni
Sdílej:
Nebo je tu ještě jinej důvod, ale to nevim jakej by to mohl být.Vzhledem k tomu, že jiné banky (nebo třeba makléřské společnosti) konaly/konají jinak, asi to bude nějaký ten třetí důvod. Například ten, že manažeři nedostanou ty správné podklady, podle kterých rozhodují. Tomu bych věřil asi úplně nejvíc.
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.