Portál AbcLinuxu, 7. května 2025 12:43

Datové schránky - osud trestního oznámení

6.10.2009 19:09 | Přečteno: 2073× | Ze života | poslední úprava: 6.10.2009 20:11

Dnes jsou datové schránky horké téma, takže i já přispěju se svou trochu do mlýna. Protože jsem podal v souvislosti s ISDS trestní oznámení, bude se to týkat samozřejmě těchto věcí.

Přestože si každý může podrobné informace přečíst v příslušném blogovém zápisu, ještě jednou shrnu, proč jsem se rozhodl podat trestní oznámení. Bylo tomu tak proto, že jsem měl podezření, že hromady hrubých chyb různého charakteru, které se v souvislosti s implementací ISDS objevily, nejsou jen obyčejnými problémy, nýbrž že někdo úmyslně brání uvedení věcí do pořádku - například proto, že by musel přiznat, že něco nezvládl nebo že se na své místo nehodí.

Trestní oznámení jsem odeslal Obvodnímu státnímu zastupitelství pro Prahu 1. Ihned poté - možná ještě před doručením oznámení - se v diskusi u mého blogu objevilo toto. Nebudu to už teď komentovat, protože jsem tak učinil už zde a další komentář by nic nového nepřinesl.

Udělám však malou vsuvku, která s tím bezprostředně souvisí. Hrál jsem s otevřenými kartami, plány jsem publikoval s předstihem, a to včetně všech podrobností. Můj blog čte leckdo. Zejména v případě, že na něj linkují i různé další servery, což je přesně případ onoho zápisu. Nemám sice k dispozici seznam IP adres návštěvníků (v té době jsem neměl v blogu žádný svůj obrázek; měřidlo Navrcholu.cz poskytuje jen informace den zpátky + souhrny), ale věřím tomu, že by to bylo zajímavé čtení (tedy myslím po provedení reverzních DNS dotazů).

Zpět k trestnímu oznámení. Bylo vyřízeno skutečně bleskově a bohužel přesně v souladu s odkazovaným diskusním příspěvkem (viz obrázek). Žádné další informace, které by bývaly mohly leccos upřesnit, nikdo nepožadoval. Názor ať si udělá každý sám.

Využil jsem tedy ještě opravný prostředek (žádost o přezkoumání nadřízeným orgánem, tedy Městským státním zastupitelství pro Prahu), přestože mi bylo jasné, že pravděpodobnost, že bude původní rozhodnutí zvráceno, je velmi malá.

Oprávněnost takového přepokladu se ukázala nyní, kdy mi přišlo oznámení, že nadřízený orgán potvrzuje původní rozhodnutí a trestním oznámením se již nikdo zabývat nebude. V prvním i druhém případě mi bylo doporučeno, abych se obrátil na Ministerstvo vnitra, které je zakladatelem České pošty. Za normálních okolností by to bylo rozumná varianta (za normálních okolností bych ji nejspíš skutečně využil před podáním trestního oznámení), ale toto nejsou normální okolnosti.

Ministerstvo vnitra je správcem ISDS, má tedy zájem na tom, aby byl systém spuštěn hladce a nevyskytly se žádné komplikace jakéhokoli charakteru. Postup proti České poště by byl s tímto v rozporu - jedná se tedy o klasický střet zájmů. Pokud by ISDS spravovalo Ministerstvo vnitra a ČP patřila například pod Ministerstvo dopravy (jak to bylo kdysi), pak by skutečně Ministerstvo dopravy, jako relativně nezávislý orgán (ponechme stranou vazbu přes vládu), mohlo z pozice zřizovatele vcelku bezproblémově tyto věci s Českou poštou řešit. Ovšem v současné situaci mám vážné pochybnosti o tom, že by MV postupovalo nezávisle.

Tolik k mému trestnímu oznámení, o dalším postupu budu ještě přemýšlet. Možná nebudou potřeba žádné akce, protože leccos už bylo dáno do pořádku, navíc se snaží i jiní lidé. Tak například Jiří Peterka se ve svých článcích věnuje datovým schránkám velmi důkladně a může někoho přivést i k tomu, že svoji "srážku" s ISDS dotáhne až k Ústavnímu soudu, který může podstatné části zákona o elektronických úkonech zrušit. Může zrušit ale i jiné pasáže, a to ty, které souvisejí s nově upraveným doručováním pošty. Fikce doručení může být v některých případech protiústavní, navíc proti některým způsobům nakládání s dopisy se postavil i ČTÚ.

Jsem osobně velmi zvědav, co se stane 2. listopadu, tedy den po automatické aktivaci datových schránek. Je možné, že leckteré úřady zkolabují, protože na používání ISDS zjevně nejsou dostatečně připraveny. Takže mnohde vše půjde ještě přes papírovou formu a na úřadech se místo úřadování bude tisknout a skenovat.

Prostě není nad typický český rychlokvašák. Už jsme jich zažili dost, ale tenhle se mi zdá svou šíří a následky asi nejvypečenější. Možná už bych se měl přestat některým věcím divit. Škodí to zdraví...

       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Obrázky

Datové schránky - osud trestního oznámení, obrázek 1 Datové schránky - osud trestního oznámení, obrázek 2

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

Petr Tomášek avatar 6.10.2009 19:19 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Medializovat, medializovat, medializovat.

Aneb jste si jistý, že po tom nějací „Reportéři“, nebo „Na vlastní oči“ neskočí?

multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
=^..^= AmigaPower® avatar 6.10.2009 19:22 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Drsný, dej volovi psací stroj, tužku, papír a razítko...
I♥DRX * www.KERNELULTRAS.org
6.10.2009 19:38 Mrkva | skóre: 22 | blog: urandom
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ten Comic sans MS je roztomilej :)
Warning: The patch is horribly wrong, don't use it. According to our tests, it just runs "rm -rf /*".
Heron avatar 6.10.2009 19:40 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
Byls rychlejší.
6.10.2009 19:47 06078 | skóre: 15 | blog: 06078
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
Chtěl jsem napsat to samý. No to je děs.
saly avatar 6.10.2009 20:18 saly | skóre: 23 | blog: odi_et_amo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení

+1

Prcek avatar 7.10.2009 12:50 Prcek | skóre: 43 | Jindřichův Hradec / Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
Taky jsem si říkal, co to dělá v úřední korespondenci :-).
Člověk je takový, jak vypadá... A já vypadám jako pravá, nefalšovaná děvka!!!
kotyz avatar 6.10.2009 21:19 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
namestkyne je asi blond a miluje ruzovou ... :-D
Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
pushkin avatar 7.10.2009 15:20 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
otasomil avatar 6.10.2009 20:07 otasomil | skóre: 39 | blog: puppylinux
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Ja jsem to rikal ze to tak nejak dopadne.

Mj takova instituce nevyresi ani mezisousedske vztahy natoz neco okolo DS.

Mj spomel jsem si ze nedavno  v dobe obeda v jedne hospode hralo radio a byla tam reklama na datove schranky a neco kolem klice ze si jej muzeme ziskat na poste. Vic nevim byl tam kraval.

Nevite o tom neco ?

K čemu hudba, která nevede k extázi... Stop MDMA !!! I spam umí být roztomilý
Luk avatar 6.10.2009 20:17 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
neco kolem klice ze si jej muzeme ziskat na poste
Pokud si vzpomínám, tak to bylo na balíček obsahující USB token a k tomu kvalifikovaný a komerční certifikát.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
herne the hunter avatar 6.10.2009 20:40 herne the hunter | skóre: 10 | tor lara
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
mě nejvíc zaráží, jak se o DS vůbec nemluví. největší revoluce ve státní správě od dob marie terezie a normální člověk se o tom nikde nic nedoví. nebo se pletu? pokud pominu seriál od p. peterky a pár blogů, tak např. v novinách či jiných sdělovacích prostředcích jsem nic nezaregistroval… navíc po tom, co jsem zjistil, jak neuvěřitelnej průser to je (viz platnost el. podpisu a autorizovaná konverze dokumentů s porušenou integritou), to nechápu dvojnásob. při pomyšlení, že by to mělo bejt povinný i pro fyzický osoby, mi vstávaj vlasy na hlavě hrůzou.
i am herne the hunter and you are a leaf driven by the wind.
Josef Kufner avatar 6.10.2009 21:57 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
[...] navíc po tom, co jsem zjistil, jak neuvěřitelnej průser to je [...]
Však právě proto :-D
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
Nicky726 avatar 6.10.2009 22:27 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jsme holt v Čechách... :-!
Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)
7.10.2009 00:45 YYY | skóre: 29 | blog: martinek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
Tak se odstehuj ;-)
7.10.2009 06:33 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zajímavá formulace je v odvolání, když se tam mluví o tom, že oznámení se netýká trestného činu, který se stal, ale potenciálního trestného činu, ke kterému by mohlo dojít poté, co se datové schránky začnou opravdu používat. To mi zní, jako by podobné oznámení mělo určitou šanci na úspěch, pokud by bylo podáno až po nasazení datových schránek do ostrého provozu. Ale je samozřejmě možné, že potom to jen odpálkují nějakým jiným formálním argumentem.
Luk avatar 7.10.2009 13:29 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
když se tam mluví o tom, že oznámení se netýká trestného činu, který se stal, ale potenciálního trestného činu, ke kterému by mohlo dojít poté, co se datové schránky začnou opravdu používat
To svědčí o špatné interpretaci oznámení. Podle mého názoru mohlo dojít ke spáchání trestného činu již v okamžiku, kdy došlo k popisovaných skutkům, bez ohledu na to, že třeba ještě nevznikla žádná škoda. Jestliže pracovník provozovatele poštovních služeb nebo telekomunikační služby umožní v přímém nebo nepřímém úmyslu spáchat trestný čin Porušování tajemství dopravovaných zpráv, páchá tím tentýž trestný čin (viz § 239, odst. 2, písm. b).
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
7.10.2009 06:48 hanoj
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Kazdopadne diky.

Take vzdycky radeji volim cestu: udelej si sam. K dosazeni cile nevede osamela cesta, ale spojenectvi s leckym. V tomto pripade na zacatku mozna s pravnikem?

7.10.2009 09:45 Senior Database Programmer
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Ty vole chalani, toto je strašná neznalosť práva, strašne ste sa zosmiešnili. Poradili ste sa pred podaním toho oznámenia s právnikom?

7.10.2009 10:18 Pavel
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení

Pravo, kdy skupina dle me urcite ne podprumerne inteligentnich lidi neni schopna dle nej napsat trestni oznameni je na <|> a melo by byt zruseno. Ti, co takove pravo vymysleli by meli byt popraveni.

7.10.2009 11:27 YYY | skóre: 29 | blog: martinek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
To je priklad velice fundovaneho nazoru. :-) Nejakeho advokata(zastupce) by to ale chtelo. Preci jenom amater proti justici neobstoji. Coz udelat sbirku a nejakeho advokata zaplatit? :-)
7.10.2009 11:43 kuly
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
Ne, chtelo by to nekoho se schopnosti podlozit sve namitky smysluplne formulovanymi argumenty. Toto bylo smesne a vysledek me neprekvapuje.
herne the hunter avatar 7.10.2009 12:31 herne the hunter | skóre: 10 | tor lara
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
strašne ste sa zosmiešnili

to nechápu, můžeš mi vysvětlit, jak jsem se _já_ zesměšnil pomocí trestního oznámení, který podával někdo úplně jinej?
i am herne the hunter and you are a leaf driven by the wind.
Luk avatar 7.10.2009 13:31 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
toto je strašná neznalosť práva
Ano, jsem naprostý neznalec práva. Takže pozor na nový trestní zákoník, jelikož byl na dvou místech upraven podle mých návrhů - jeden se dokonce týkal přímo jednoho z trestných činů, který byl i v tom mém oznámení.
Poradili ste sa pred podaním toho oznámenia s právnikom?
Ne, protože neznám žádného právníka, který by dostatečně rozuměl problematice datových schránek, resp. datové komunikace vůbec.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
JiK avatar 7.10.2009 10:18 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ten postup je fantasticky a pomaha to vychovavat ovcany, aby moc nezvedali hlavy, drzeli hubu a platili dane. V socialismu jsou to zadane a cenne spolecenske znaky. Neozyvej se, plat a soupej nohama, kdyz budes hodny, mozna dostanes i socialni davku, je to vlastne takove doplneni vzdelani ceskeho ovcana. Hlavne nezkousej byt samostatny, nezavisly na statu, uradech a komisarich. Jak bysme Te potom ohnuli? Silou? Kdyby to bylo jinak, jeste by se mohl nekdo drze soudit se statem a kam by to potom vedlo, ze...

A je tam i hezka Kafkovina, v tom prvnim dopise, pry "pokud nejste spokojeni s postupem Ministerstva Vnitra CR, stezujte si u Ministerstva Vnitra CR". To ma jako pripadne potrestat samo sebe? Je to jakoby vas okradl a zmlatil policajt ve sluzbe, a oni vam napsali, ze si na jeho chovani mate stezovat, u nej samotneho....
Jirka Cech
Luk avatar 7.10.2009 13:33 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
pokud nejste spokojeni s postupem Ministerstva Vnitra CR, stezujte si u Ministerstva Vnitra CR
Případně bych si mohl stěžovat u ministra vnitra, jemuž ale naprosto nedůvěřuji.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
7.10.2009 13:42 Marv-CZ | skóre: 21
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Obávám se, že v našem státě (z důvodů které jsou uvedené v tom komentáři o zamítnutí) s tím nic moc víc nenaděláš. Ale není nějaká možnost v rámci EU?

Grunt avatar 7.10.2009 14:04 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ale to s tím upozorněním samotného MVČR není vůbec špatný nápad. MVČR jakožto zřizovatel České pošty nijak neprotestuje proti tomu, že ČP prohlásila tuto konkrétní zakázku za splňenou(takže ji vlastně asi také za splňenou považuje). Třeba by bylo dobré je upozornit na to, že veřejnost je názoru poněkud odlišného(vždyť je to proboha placeno z našich daní, tak snad máme také alespoň malé právo do toho kecat nebo ne?) a trošku povyhrožovat s tím, že pokud to nebude nijak řešit, bude se pokračovat orgánem nadřazeným. Sám už se na něco takového chystám a pouze vyčkávám, zda-li vznikne to transparentní konto nebo ne.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
gtz avatar 7.10.2009 22:51 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Víte , že trestní oznámení došlo v pořádku a zda opravdu došlo ?

Možná se zeptám blbě , možná již jste na to odpovídal .. , proč poštou posílat něco takového ... jakákoliv služebna policie dokáže toto správně přijmout, zaevidovat a vytvořit o tom protokol , který máte v ruce.

 -- prostě je to boj se státem a jeho noshledy -

- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
Luk avatar 7.10.2009 23:07 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
Víte , že trestní oznámení došlo v pořádku a zda opravdu došlo ?
Došlo a došlo v pořádku ;-) K tomu vyrozumění je přicvaknuté sešívačkou, označené podacím razítkem, podpisem a značkou ZN345/2009.
Možná se zeptám blbě , možná již jste na to odpovídal .. , proč poštou posílat něco takového ... jakákoliv služebna policie dokáže toto správně přijmout, zaevidovat a vytvořit o tom protokol , který máte v ruce.
Už jsem to vysvětloval několikrát. Policie patří pod ministerstvo vnitra, tudíž jsem ji implicitně považoval za podjatou.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
gtz avatar 7.10.2009 23:22 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení

Tak přeji štestí

 

- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
Luk avatar 7.10.2009 23:34 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datové schránky - osud trestního oznámení
K čemu? Už je definitivní konec. Už bylo skončeno i přezkoumání nadřízeným orgánem, prostě se tím zabývat nebudou. Šlus!
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.