Portál AbcLinuxu, 2. května 2025 07:29
IMHO to lidi tušili – že to půjde tímhle směrem. A naopak jsou vize, které předběhly skutečnost a dosud se nenaplnily. Dneska se spíš může stát, že lidi budou čekat, že to půjde stejným tempem dál, ale ono nepůjde, protože narazíme na fyzikální limity, velikost atomů atd. nebo na limity lidského těla (kdy vyšší rozlišení už oko nerozpozná nebo technicky lepší zvuk, u kterého nikdo neuslyší rozdíl).
se data generují stále rychleji a předbíhají růst výkonu počítačů i kapacity úložných zařízeníA maji ta slavna data nejaky smysl? Neni to jen ekvivalent pousteni cat /dev/zero na clusterech za miliony danoveho poplatnika? ;)
Za 100let už by ty data nebylo kde skladovat.Úložiště jsou sice čím dál větší - ale to kapacitně, ne objemově...
ale co robili ludia v tej dobe ked prisli domov z prace neviemeChlastali a rozmnožovali se. Co jiného by taky mohli dělat? To se za ty 4000 let moc nezměnilo. Nebude to prostě nezaznamenáno z toho důvodu že to nikdo nepovažoval za důležité než že by nebylo médium pro záznam?
Skutečně by mě zajímalo zda-li existuje na naší zeměkouli jedna jediná osoba která by využila služeb uschování kravin jako Facebooku plkanic, shoty z YouTube nebo třeba fotky oběda z 12.6.2015 řekněme třeba na 100 let. Pokud ano pak mám otázku: K čemu proboha?V práci momentálně občas lehce spolupracuji s českým webarchivem, který má přesně o tohle zájem. Divil by ses, ale různí sociologové a další z toho pak dělají všelijaké studie. Někdy je docela zajímavé vidět, jak se co měnilo v čase.
WebArchiv zálohuje digitální data jako „Google+, MyHeritage, FB, Youtube.. atd, aby zůstala udržovaná a byla ke zhlédnutí pro moji budoucí generaci“?Co mi tak bylo řečeno, tak ~jednou ročně sklidí ve spolupráci s NICem úplně celý český internet. Data jsou pak někde v CESNETu, který má podle všeho kapacity dost (věděl jsi, že každý, kdo má eduid tam má možnost používat zdarma 100GB ownCloud?). Když chceš, aby ti to sklízeli nějak víc, bylo to zaneseno do katalogu a veřejně přístupné, tak ovšem musíš uzavřít smlouvu (tj dané momentálním zákonem, který se nejspíš bude měnit). Nesklízí úplně celé youtube, tuším že jen embeded videa na stránkách a ještě ani ty ne všude. U sociálních sítí nevím, ale můžu se někdy zeptat. Zrovna nedávno jsme se cestou z hospody bavili, že by bylo fajn sklízet i třeba TOR, kde to nejspíš momentálně nikdo nedělá tak, aby to pak zpřístupnil (po nějaké cenzuře porna a tak). Většina těch webů tak zanikne jen tak, aniž by zanechaly nějakou stopu. Přitom se jedná o docela zajímavé historické milníky, třeba silkroad.
Kdo by to proboha platil?¯\_(ツ)_/¯ Zrovna jsem dělal daně, takže jsem se nad tím taky zamyslel. Ale tak jsou i horší věci.
Že až přestaneš proplácet faktury, tak za pár měsíců tvému poskytovateli dojde trpělivost, server odpojí a časem rozprodá na součástky?
Pokud mají pozůstalí zájem to udržet v chodu, tak budou platit dál, není v tom problém, server prostě zdědí. A i když se jim platit nechce, tak ten server vezmou a data někam zaarchivují – veřejné věci (web, blog, fóra, galerie atd.) nemá smysl šifrovat, takže se k těm datům dostanou.
Alternativou je si zaplatit doménu a hosting na dvacet let dopředu A pokud se do té doby obsahu nikdo neujme a nebude ho udržovat dál, tak asi neměl až takovou hodnotu… K tomu si můžeš napsat skript, který po pár letech tvé neaktivity pošle přístupové údaje několika tvým přátelům s prosbou, ať se dědictví ujmou.
Nemyslím si, že by v tomhle směru byla vlastní infrastruktura nějak zvlášť v nevýhodě. Vždyť u různých cloudových služeb mizí data i živým uživatelům, natož mrtvým. Služba třeba přestane existovat, bez náhrady. Nebo ji koupí jiná firma a uživatele chce zmigrovat jinam, ale k tomu je potřeba odsouhlasit nové podmínky a když to neuděláš, tak smůla. Nebo se půl roku nepřihlásíš k e-mailu a zruší ti ho. Nebo nějaké služby jako Facebook pojmou podezření, že jsi „divný“ a zeptají se tě na nějakou otázku, kterou jsi uvedl (?) při registraci – a když neodpovíš (nebo tvoji příbuzní), tak smůla, máš po účtu, i když heslo znáš. Totéž se tuším děje na Twitteru – stačí být nějakou dobu neaktivní (asi by stačila i delší dovolená) a máš problém. Tyhle služby prostě cílí na hovádka, která tam denně píší, co měla k snídani a že šla na záchod – pokud se tomuto schématu vymykáš, tak jsi pro ně divný, nezajímavý, nezáleží jim na tobě. Uživatel je pro ně komodita, kterou těží – a když nejsi moc aktivní, tak není co těžit a prodávat jejich zákazníkům (uživatel != zákazník) a jsi pro ně spíš přítěž, které se rádi zbaví.
MyHeritagetam si za boha neviem zrušiť účet, už som tam menila aj heslá, a vždy mi to oznámi, že som udala nesprávne :( mimochodom, je to dosť veľké zderstvo, tá genealog. stránka, buď vysolíš, alebo ťa to nikam nepustí a ak aj vysolíš, na to čo by ťa zaujímalo aj tak potrebuješ skontaktovať iných uťívateľov a získať od nich súhlas a informácie (ale keď si stiahneš tú ich aplikáciu a spravíš si rodostrom, po tom čo zaplatíš za inf. v archívoch, tak si to môžeš uložiť resp. vytlačiť, nie?)
Zaplať si doménu na dostatečně dlouhou dobu a k tomu hosting (klidně VPS) a napiš si jednoduchý skript, který po určité době tvé neaktivity1, ale před vypršením zaplaceného hostingu, pošle přístupové údaje několika tvým známým s instrukcemi, jak mají pokračovat.
[1] třeba rok, do toho by se měla vejít jakákoli dovolená i běžná zapomnětlivost
Pokud budou chtit, mohou po me smrti uloziste udrzovatna Všechsvätých si tam kliknú - stále to bude asi lacnejšie, ako platiť za hrobové miesto
A to jsme jen u pár generací, teď si představme naše potomky za 1000 let, těm to bude úplně u řiti, obzvláště, pokud tohle sociální zasviňování bude pokračovat, kdo by se pak v té kupě bordelu chtěl přehrabovat? Z 99% nikdo.Od toho jsou stroje, zrovna tohle ani není z hlediska současného stavu AI žádné sci-fi. A myslím že Kadronianská rozvědka z toho také něco vytěží (web 5.0).
What Happens To Your Data When You Die? - 2004
Ask Slashdot: What Should Happen To Your Data After You Die? - 2013
Inak súhlasím s Maxom - potomkovia kašlú na tvoju nostalgiu a hrabať sa po tvojej smrti v digitálnych archívoch nebudú.
Částečně souhlas, ale na druhou stranu, spousta umělců se stala slavnými až po své smrti… a obecně je dost lidí, kteří byli pochopeni a doceněni až o několik generací později.
Další věc je, že pro dokumentaci se hodí mít data o průměrných a naprosto „nezajímavých“ lidech. Z tohoto pohledu je naprosto bezcenná většina obsahu sociálních sítí, kde lidé jakoby dokumentují běžné životní situace, ale ve skutečnosti se spíš stylizují do určité pózy – typicky: „šťastný a bohatý,“ i když dluží, kde můžou, a osobní vztahy mají na hovno. To, co si tam lidé fotí, sotva vypovídá o jejich běžném životě. Jestli bude někdo hodnotit naši generaci podle obsahu různých Facebooků, Twitterů, Instagramů atd. vytaženého z nějakého zaprášeného disku, tak potěš koště. To ať si radši pustí Beverly Hills 90210.
Nádherný kus techniky.Jo, celá ta série o opravě ampex vr2000 je skvělá. Má tam ještě videa s Vráťou Rýparem o tom, jak se na tom pracovalo v televizi (a Rýpar má ještě povídání v PEN klubu o televizní technice). I když na video nejsem, tak tyhle videa jsou pohlazení po technické duši a sám bych rád měl někdy podobnou výbavu v oblasti zvuku (70-80 léta, vrchol analogové techniky).
jak dobře je zachován původní záznamYup. Kupodivu staré pásky vydrží. Taky mám nějaké (audio) a zatím bez problémů.
Nevím. Podle mě se tím z toho filmu něco ztrácí.Šum?
samozřejmně neztrátověPro archivaci se má používat cokoliv Waveletového.
Ale ono taky záleží jaký je to materiál.Atomcentral
Někdy v průběhu roku 53 najednou vyhlásili zkrácení školní docházky na 8 let, takže jsme vyšli z osmiletky.. Tím jsem přišel o fysiku pro poslední třídu měšťanky, takže tu učebnici jsem si někde sehnal, a o prázdninách ji zaujatě pročítal, ba co dím: studoval (byla tam optika a hlavně elektrotechnika). Do středních škol pak vycházely dva ročníky najednou, ale nějak to zvládli, nastoupil jsem na průmyslovku a bylo nás tam pak 5 tříd v jednom ročníku.O třicet let později.. V roce 1983 opouštěly devítiletky z osmých tříd poslední žáci narození v r. 1969. Deváté třídy defakto zanikly, protože po nich už následovalo tzv. "nové pojetí učiva" s množinami, které bylo rozplánované na osm let. Knihy pro devátou třídu šly do stoupy a neprobrané učivo už s námi vesměs nikdy nikdo neprobral - ať už šlo o matematiku, fyziku, elektrotechniku, chemii, optiku či biologii. I já nastoupil na průmyslovku, která měla 5 tříd prvního ročníku. Výuka angličtiny byla pouze pro první tři výběrové třídy. Třídy D a E byly určeny k postupné eliminaci - tvořili je žáci, co měli tu průmyslovku až jako náhradní školu. První půlrok byl defakto ztrátou času. Učila nás kráva, která odmítla vzít na vědomí, že ve třídě jsou pouze tři absolventky deváté třídy. Až v pololetí, kdy odešla na mateřskou místo ní přišel starý zkušený učitel, který po zjištění, že prakticky celá třída propadá, začal dohánět to co měla začít už ona. Jenže co chcete dohnat za tři měsíce. Jen pro ilustraci - do prváku nás přišlo 36 žáků, postupně během těch čtyř let přišlo a propadlo z vyšších ročníků asi šest dalších a nakonec nás odmaturovalo pouhých 17. V pohodě byli jenom deváťáci a žáci z experimentálních třídy, které už měly učivo rozplánované do osmi let. Někdo si řekne vždyť to byly jen základy. Jenže ty když vám chybí, není na čem stavět.
jen základy. Jenže ty když vám chybí, není na čem stavět.Tie dnes chýbajú (a ako čítam, aj u vás) aj absolventom deviatej triedy ZŠ (po opätovnom predĺžení základnej školy na 9 rokov). Takže "na čom stavať" je každodenný neriešiteľný problém. Ja učím najmä všeobecnovzdelávacie humanitné predmety - a už som tak ďaleko, že sa snažím "deťom" aspoň nahradiť starešinov, čo kedysi mládeži sediacej okolo ohňa rozprávali príbehy o ich predkoch:). Nechcite vedieť, s akými vedomosťami prišli napr. z tej fyziky. A to ja som si myslela, že už za nás sme sa toho v škole veľa nenaučili.
Tie dnes chýbajú (a ako čítam, aj u vás) aj absolventom deviatej triedy ZŠOmyl. Chyběly mi před 27 lety. Dnes už dávno ne. Tenkrát byl totiž problém nebyl jenom v tom, že nám to nikdo ve škole nevysvětlil, ale také v tom, že nebyly k sehnání ani učebnice ze kterých by se to bylo možné doučit. Kolegové na kolejích patřili mezi ty šťastné co si mohli knihy půjčovat mezi sebou. Takže jsem jim sice pomáhal s atomovou fyzikou, kterou nebyli schopni pobrat, ale skončil jsem na tom nejstupidnějším - geometrická optika - čočka. Potíž byla v tom, že se předpokládalo, že tohle učivo již známe ze základní školy, případně z gymplu. Takže se to odbylo slabou půlhodinou na přednášce. Jenže tohle se učilo právě v rámci devítky a na průmyslovce vůbec - tam byl důraz především na mechanice.
Omyl. Chyběly mi před 27 lety.Nemyslela som Vás osobne, ale školstvo v ČR (ktoré, ako čítam, má podobné nedostatky ako naše). Žiakov, ktorí by si samoštúdiom dopĺňali to, čo sa nenanučia v škole, je, žiaľ, iba zlomok:).
Mé milované Candy: Všechny postavy v této knize jsou fiktivní a jakákoli podobnost se skutečnými lidmi, žijícími či mrtvými, je čistě náhodná.
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.