Portál AbcLinuxu, 27. července 2025 05:37


LILO je zpět

Vývoj zavaděče LILO (LInux LOader) byl minulý měsíc obnoven. Byl vytvořen projekt LILO na serveru Alioth. LILO tak má novou domovskou stránku. Byla vydána nová stabilní verze 23.0, do které byly začleněny záplaty a vylepšení především z linuxových distribucí Debian, OpenSUSE a Fedora.

16.7.2010 07:56 | Ladislav Hagara | Nová verze


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

xvasek avatar 16.7.2010 08:07 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
To je aspoň číslo verze. Z toho přímo čiší stabilita a vyladěnost. :-)
16.7.2010 09:19 R
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Ale na nVidia drivery to nema.
16.7.2010 09:38 Ladislav Hagara | skóre: 105 | blog: Ride the Raven
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Ze 195.36.31 na 256.35 byl opravdu velký skok. Co dál? 512.70, 1024.140? :-)
16.7.2010 10:56 kyytaM | skóre: 35 | blog: kyytaM | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
predju z IPv4 na IPv6 :D
xvasek avatar 16.7.2010 14:26 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Tam už to krapítko přepískli. :-)
16.7.2010 08:09 pht | skóre: 48 | blog: pht
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Já jsem si ani nevšiml, že by lilu něco scházelo, ale i tak je to dobrá zpráva ;)
In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
16.7.2010 12:52 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Tak třeba neumí sériovou a virtuální konzoli zároveň, neumí zavést více objektů než jádro a ramdisk (Xen je samostaný objekt), neumí TPM meassurement.
16.7.2010 13:27 pht | skóre: 48 | blog: pht
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Nic z toho nepoužívám, což bude asi důvod proč jsem si nevšiml :) teda ruku na srdce, u Xenu mně to trochu vadilo, ale Xen jsem pak kvůli hromadě vlastních problémů přestal stejně používat.

... ale když Vám to tam chybí, tak to dokódujte. Každopádně to půjde i bez újmy na jednoduchosti konfigurace.
In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
16.7.2010 08:41 Pavel
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Kdyby raději vylepšovali GRUB. ;-)
Bedňa avatar 16.7.2010 09:15 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Je smutné že po rokoch vývoja nevie ani toto
KERNEL ULTRAS video channel >>>
16.7.2010 09:26 vencas | skóre: 32
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Jestli myslíte GRUB, tak vizte BURG.
Bedňa avatar 16.7.2010 09:49 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Vie automaticky nájsť všetky systémy na všetkých diskoch?
KERNEL ULTRAS video channel >>>
17.7.2010 09:12 zulu
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
A ten gag ano?
Bedňa avatar 18.7.2010 02:25 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
ÁNO vie.
KERNEL ULTRAS video channel >>>
16.7.2010 10:00 Nikola Pajkovský | skóre: 16
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
pekne. ale takove anililo melo ve sve dobe taky co rict ;)
Save the whales. Feed the hungry. Free the mallocs
16.7.2010 11:47 pozortucnak | skóre: 21 | blog: vecny_windowsar
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Gag neumí bootovat Linux, Gag "volá" grub nebo lilo etc...
Jsem mimořádně obtížný případ
Drom avatar 16.7.2010 14:51 Drom | skóre: 24 | Kdyne
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Jako barevny graficky rozhrani neprinasejici funkcne nic navic pro tech 5-10 vterin jednou za pul roku, co (re)bootuju? Jo, to je fakt skoda, shame on GRUB :P
16.7.2010 09:48 Tutor
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
po tom co předvedli s GRUB 2 mi to přijde jako docela logické :-D Třba jednou přejdu z GRUB 1 na nějaké LILO verze XY :-)
m1c4a1 avatar 16.7.2010 09:55 m1c4a1 | skóre: 2
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
A co s ním provedli? Já teda do bootloaderů nejsem žádný blázen, vidím ho tak 0,0001% práce s počítačem, který rebootuju jednou za X týdnů, když měním jádro, takže mi to všecky ty GRUBY a LILA přijdou na jedno brdo.
16.7.2010 10:07 Tutor
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
GRUB 1 byl lehký a přehledný. GRUB 2 je komplikovaný moloch s hromadou skriptů.
16.7.2010 10:59 pht | skóre: 48 | blog: pht
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
On GRUB obecně mi přijde jako výplod nějakého chorého mozku. Hlavní motto: člověk se musí přizpůsobit stroji.
In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
16.7.2010 10:59 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
...a naprosto šílenou konfigurací.
16.7.2010 11:17 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
V čem? Jeho konfigurace mi přijde docela normální.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
16.7.2010 11:15 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
GRUB 2 je úplně stejně přehledný, možná víc. Jenom ten si člověk ten přehled musí udělat. Taky mi přijde mnohem spolehlivější a snažší na administraci. Nevím, co má znamenat ta hromada skriptů, ale funkcionalita v něčem musí být zakódována.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
16.7.2010 11:46 Tutor
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Když se mi rozbila konfigurace GRUBU (například po instalaci dalího OS), stačilo v grubu vlést do commandliny a zadat:

find /boot/grub/stage1 (pokud vím, můžu přeskočit) root (hdX,X) setup (hdX,X)

Jak udělám takovou triviální věc v GRUB2?
16.7.2010 12:06 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Dokumentace a Google jsou tví kamarádi. Je to popsáno dostatečně.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
16.7.2010 12:31 Tutor
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
to byla samozřejmě demonstrační řečnická otázka ;-)
16.7.2010 12:39 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Když si na ni nechceš odpovědět, proč by to měl dělat někdo za tebe?
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
Bedňa avatar 16.7.2010 21:29 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Tak mi povedz ako jedným príkazom nájde na všetkých diskoch systémy a vytvorí z nich menu.
KERNEL ULTRAS video channel >>>
16.7.2010 21:39 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Ani s GRUB1 to není jeden příkaz, ale série. Stejně tak v GRUB2. Rozdíl je však v tom, že s GRUB2 vytvoříš nové menu a konfiguraci až po nabootování do systému. To je schválně a je to tak dobře. Přečti si sakra dokumentaci.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
Bedňa avatar 16.7.2010 21:56 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Bez emócií, mne by pripadalo v 21 storočí normálne, že zapichnem do kompu disk, zadám do GRUBu príkaz a on si systémy pridá do menu a je mi jedno či pri reštarte. Ten sled príkazov je stále rovnaký, tak prečo nieje v jednom. Ideálne by bolo v menu voľby na kliknutie pridať systém. Nemám na to čas, inak by som to spravil sám, ale možno si nájdem keď sa to tu bude častejšie rozoberať. Lilo také niečo nevie? Som ho používal pred rokmi a matne si spomínam že tam to bolo jednoduchšie, možno. Neexistuje niečo také, ako som písal?
KERNEL ULTRAS video channel >>>
16.7.2010 22:28 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Já vím, že emoce jsou k ničemu, ale prostě se té frustrace nemůžu zbavit. Furt se někomu něco nelíbí a kidá kvůli tomu hnůj na skvělé věci.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
Bedňa avatar 16.7.2010 23:45 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Ja len nechápem keď niekto vie ako na to a nespraví to. Ale ako som písal, možno si to hodím do TODO a spravím to sám :)
KERNEL ULTRAS video channel >>>
17.7.2010 15:52 Někdo jiný | skóre: 18 | blog: Někde jinde
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
A nedělá se to náhodou přes os-prober? V Debianu mi stačilo nainstalovat pouze tento balík. Potom se to používá právě přes ten zatracovaný skript /etc/grub.d/30_os-prober. Sice teda netuším, jestli je to přesně to, co potřebuješ, ale mě to Ubuntu na jiném oddílu (disk je stejný, mám jenom jeden) najde a přidá naprosto bez problémů. Na jiném systému to nemůžu vyzkoušet, nemám.

Jo a ten jeden příkaz, který přegeneruje menu, je update-grub2.
17.7.2010 16:44 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Samozřejmě. Jenže on by to rád dělal z konzole grubu. Nevím proč.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
pavlix avatar 16.7.2010 19:18 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
GRUB 2 je komplikovaný moloch s hromadou skriptů.

Stačí je nepoužívat :), pak je GRUB2 úplně stejně jednoduchý a primitivní jako GRUB1.

Skripty generující grub config se používaly už v GRUB1 běžně v distribucích, GRUB2 pouze přinesl distribucím jednotný systém přepisu configu a detekce nainstalovaných OS.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
Grunt avatar 17.7.2010 15:47 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Možná to pro tebe bude šok, ale to co se dřív nastavovalo v GRUBu 1 v menu.lst se v mnohem jednodušší formě v Ubuntu nastavuje v /etc/default/grub a grub.cfg je už jen takový polopřežvíkaný moloch u kterého je dokonce výslovně napsáno:
#
# DO NOT EDIT THIS FILE
#
# It is automatically generated by /usr/sbin/grub-mkconfig using templates
# from /etc/grub.d and settings from /etc/default/grub
#
Toť celé kouzlo.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
19.7.2010 00:09 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Mě by zajímalo, kdo z vás, zastánců Grub 2, skutečně šel do těch konfiguráků a zkoušel tam něco nastavit. Já teda jo, a musím říct, že v porovnání s Grub 1 je to dost šílené.
v /etc/default/grub prakticky nic není, jen pár hovadinek.
Vše ostatní je v /etc/grub.d/* ve formě init-like scriptů. Ano, jasně, dají se editovat, a nakonec se tím člověk probere, ale prosím vás, má tohle člověk zapotřebí?

Vždyť ten Grub 2 dělá prakticky to samé jako Grub 1, ale za cenu mnohem složitějšího a více "bloated" nastavení... Já teda zůstanu u Grub 1. Kdyby ta nová verze přinášela nějaké další výhody, které bych mohl využít, tak se zamyslím, jestli by to třeba nestálo za to se tu složitou konfoguraci naučit. Ale vzhledem k tomu, že Grub 2 nic moc nevylepšuje, tak mi to přijde jako hovadina...
pavlix avatar 19.7.2010 00:38 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Mě by zajímalo, kdo z vás, zastánců Grub 2, skutečně šel do těch konfiguráků a zkoušel tam něco nastavit.
Tak já předpokládám, že všichni... ale já osobně jsem to nastavoval několikrát.
Vše ostatní je v /etc/grub.d/* ve formě init-like scriptů.
Ale vůbec ne, s init skripty to je podobné snad jen tím, že tam jsou shell skripty. Ale pokud nechceš, nemusíš je vůbec používat. Konfigurační soubor je v /boot a je téměř totožný s tím pro GRUB1.

Distribuce vždycky používaly různé metody jak do konfigurace grubu nacpat updatovaná jádra a detekované ostatní OS. Najednou se tato sada skriptů objevila přímo v distribuci GRUBu a je zle. Vždyť je to technicky na chlup to samé, jen je to sjednocené a přenesené do grub.d ze speciálních skriptů v různých umístění.

Vždycky můžeš upravit "custom", kam se přímo napíše kousek konfigurace, který by si dřív psal do grub.conf za ty speciální komentářové značky, co určují, kde končí automaticky generovaná část.

Holt místo komentářových značek to máš rozseklé do několika souborů.
Vždyť ten Grub 2 dělá prakticky to samé jako Grub 1, ale za cenu mnohem složitějšího a více "bloated" nastavení...
Samotná konfigurace je prakticky totožná. Pouze pokud využíváš automatického generování, je potřeba vědět, že máš statické položky cpát do custom souboru v grub.d a výsledný konfig nechat generovat, abys tam měl zároveň i ty položky spravované balíčkovacím systémem a automaticky detekované operační systémy.
Ale vzhledem k tomu, že Grub 2 nic moc nevylepšuje, tak mi to přijde jako hovadina...
Pokud vím, tak Grub 2 umí nabootovat věci, které Grub 1 nikdy neuměl. Například umí bootovat z LVM. Pokud tuto vlastnost nevyužiješ, dobře, ale nemá smysl tvrdit, že nic nepřináší.

Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
19.7.2010 00:54 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Samotná konfigurace je prakticky totožná. Pouze pokud využíváš automatického generování, je potřeba vědět, že máš statické položky cpát do custom souboru v grub.d a výsledný konfig nechat generovat, abys tam měl zároveň i ty položky spravované balíčkovacím systémem a automaticky detekované operační systémy.
Hmmm... čili musím myslet na to, jakým způsobem moje nastavení bude interagovat s balíčkovačem...
Takže si stejně tu část, kterou tvoří balíčkovač budu muset prostudovat...
Pokud vím, tak Grub 2 umí nabootovat věci, které Grub 1 nikdy neuměl. Například umí bootovat z LVM. Pokud tuto vlastnost nevyužiješ, dobře, ale nemá smysl tvrdit, že nic nepřináší.
Z LVM "umí" nabootovat u Grub 1. Umí je v uvozovkách, protože on to sice neumí, ale není to problém ;-)
pavlix avatar 19.7.2010 02:04 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Hmmm... čili musím myslet na to, jakým způsobem moje nastavení bude interagovat s balíčkovačem...
Nemusíš, stačí umět používat ten balíčkovač. To je právě rozdíl od Grubu 1, který bez speciálních skriptů neuměl reagovat na nově přidaná jádra apod.
Takže si stejně tu část, kterou tvoří balíčkovač budu muset prostudovat...
Můžeš, pokud tě zajímá vývoj, nebo pokud testuješ nějaké vývojové verze distribucí. Nemusíš, pokud používáš rozumnou distribuci, kde jsou ty skripty napsané správně...

A dokonce to nemusíš používat vůbec a můžeš konfigurovat ve stylu starého grubu. Pořád se grub řídí jedním konfiguračním souborem. Přepisovací program lze i úplně zablokovat, například tím, že mu odebereš execute bit.
Z LVM "umí" nabootovat u Grub 1. Umí je v uvozovkách, protože on to sice neumí, ale není to problém ;-)
Prosím česky na mě.

Já jsem psal, že chápu, že takovou funkcionalitu nepotřebuješ nebo nechceš využívat. Uvedl jsem to jen jako příklad něčeho, co starý grub neumí a nový ano. Vypadalo to, že píšeš, že nic nového neumí.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
19.7.2010 02:15 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Nemusíš, stačí umět používat ten balíčkovač.
Takové Ubuntu generuje na základě balíčkovače i názvy položek. To se pak edituje dost špatně...
To je právě rozdíl od Grubu 1, který bez speciálních skriptů neuměl reagovat na nově přidaná jádra apod.
A co /boot/vmlinuz? Kolik lidí skutečně potřebuje bootovat několik různých kernelů? A propos, když už někdo má rozumný důvod bootovat různé kernely (i.e. rozumí tomu), tak pro něj správné nastavení menu.lst není problém...
Já jsem psal, že chápu, že takovou funkcionalitu nepotřebuješ nebo nechceš využívat. Uvedl jsem to jen jako příklad něčeho, co starý grub neumí a nový ano. Vypadalo to, že píšeš, že nic nového neumí.
Napsal jsem, že prakticky nic nového nepřináší. Čili něco v tom changelogu sice určitě bude, ale nic zásadního. Z patra si vzpomínám na možnost použití vlastního fontu a lepší uzpůsobení grafiyk (hola, LILO :-D). Pohodlnější LVM může být další věc. Má pointa byla v tom, že mi nepřijde smysluplné vyměnit takovéhle spíš velmi jemné vylepšení za složitý systém konfigurace.
Chytrex avatar 19.7.2010 10:16 Chytrex | skóre: 30 | Bohumín
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
V podstatě s tebou souhlasím.. Taky mi grub2 příjde bloated.. zásadní funkcionalita typu boot z LVM by určitě šla přidat i do legacy GRUBu... A jak píšeš, někdo kdo potřebuje bootovat z více jader si menu.lst umí zeditovat sám, případně si na to napsat script. Taky mi tahle změna příjde nesmyslná..
Hrdý člen KERNEL ULTRAS .:. define QUESTION ((bb) || !(bb)) .:. Odmítám vaši realitu a nahrazuji ji svou vlastní..
Grunt avatar 19.7.2010 16:26 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět

Neumělo to strojové generování konfigurace – lidi nadávali.

Umělo to strojové generování konfigurace, ale nedělalo to dobrotu s jinými generátory a ruční konfigurací – lidi nadávali.

Konfigurátory nekolidují, ale za jistou cenu – lidi nadávají.

Až nastane konec světa – lidi budou nadávat.

Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
19.7.2010 17:33 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
No, já jsem si nainstaloval Arch, a nemám nač nadávat. Konfigurák má ani ne kilobajt a jádro je v /boot/vmlinuz.

Teď seriózně: kdybych já navrhoval konfiguraci bootloaderu tak, aby šla dobře dokupy s balíčkovačem, ale přitom nebyla "bloated", tak bych se řídil unixovou fylosofií "Everything is file". (Možná že v Grubu 2 se tím řídili, akorát si to vyložili jako "Everything is a complex shell script" :-D)
Čili já bych to viděl tak, že by exitovala struktura podobná téhle:

/boot/grub/grub.cfg           #obecné nastavení grubu - cesta k /boot, vzhled, timeout apod.
/boot/grub/skel/conf          #výchozí conf, který balíčkovač nakopíruje při tvorbě dalšího jádra
/boot/kernel/26/34/conf       #jméno položky (s proměnných jako jméno, verze apod.), kernel options, atd.
/boot/kernel/26/34/initrd     #initrd
/boot/kernel/26/34/vmlinuz    #jádro
/boot/kernel/26/34-ice/{conf,initrd,vmlinuz}   #dtto
/boot/kernel/26/35-rc3/{conf,initrd,vmlinuz}   #dtto
/boot/other/.../conf          #pro widle, masox, atd..
Neříkám, že nutně přesně takhle, ael v podobné filosofii. Když vytvoříš nového uživatele, tak se taky vytvoří /home/cosi, /home/cosi/.bashrc, atd., s jádry to může být podobné. Čili nějak v téhle filosofii. Přijde mi to o dost rozumnější než nějaké podivné dsitribučně-specifické skripty v /etc/grub.d/*
Grunt avatar 19.7.2010 18:09 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Super. A proč si s tím nepřišel když se GRUB 2 vymýšlel?
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
19.7.2010 18:11 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Spal jsem. Sorry...
mirec avatar 16.7.2010 09:49 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Neviem prečo, ale pár rokov už používam úspešne toto. Nie je to moc užitočné, ale aspoň to nevyzerá ako lilo ;)
LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
CIJOML avatar 16.7.2010 09:53 CIJOML | skóre: 58 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Neni lepsiho zavadece nez LILO :) Pouzivam ho jiz 15 let a nikdy nebyl jedinny problem. Dela presne to co od toho potrebuju - zavede jadro (a umi i obrazky :)) )
16.7.2010 13:06 Keson
Rozbalit Rozbalit vše Opičárny
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Možná to má někdo zařízené tak, že když pustí počítač, tak se natěšeně raduje z barevných obrázků zavaděče a říká si: "Co já bych si dneska nabootoval...? :-)".

Já osobně dávám přednost tomu, aby se mi co nejrychleji a bez zbytečného otravování spustil můj primární OS (protože ho používám v 98 % případů) a pouze tehdy, když musím nebootovat "ten druhý", zmáčknu klávesu a vyvolám patřičné menu.

Inu, kdo chce kam...
lukve avatar 16.7.2010 13:41 lukve | skóre: 29 | blog: Lukove | Prešov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Opičárny

vsetci slackwaraci su stastny...... tu v slackware LILO je bezna vec...

linux user more than 20y
18.7.2010 13:25 foldy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Opičárny
Ano a za to jsem rad. Lilo bude zase zdokonalovano, takže by Patrick nemusel mít tendenci ho v dalších releasech měnit. fajn Slackware & Lilo forewer.
16.7.2010 14:29 Jiří J. | skóre: 34 | blog: Poutník | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Oukej, takže vyžeru pro jistotu flame ohledně LILO vs GRUB vs GRUB2 dopředu :-D

Osobně LILO používám od dob mého používání Slackware (a vlastně i na Mandrake předtím) a nemohu si ho vynachválit na notebooku. Je to bootloader jednoduchý na konfiguraci, nedělá zbytečné věci, když to po něm uživatel nechce (tzn. nemá svůj vlastní FS driver) a obecně mi přijde nejrychlejší.

S příchodem Debianu jsem (po Gentoo) rezignoval na konfiguraci vlastních kernelů a přešel tak na Grub (protože lilo je asi nejhůře podporovaný loader na Debianu, co se týče automatického "updatu" image linků v konfiguraci). Konfigurák to pořád pochopitelný mělo, vypadalo to taky celkem dobře, takže "no big deal".

Pak přišel Grub2 a já šílel nad konfigurací, ale později jsem pochopil, jak automatizace může být geniální. Důležitým krokem je uvědomit si, že Grub2 nemá být bootloaderem, jako LILO (tzn. snadno použitelný i pro vlastní 10MB linux distribuci), Grub2 je prostě součást systému. Může sice mít jeden konfigurační soubor, ale tím ztrácí řadu výhod.

U debianu je základní Grub2 konfigurace v /etc/default/grub (timeout, default, ..), žádnou jinou konfiguraci prostě nenajdete, protože neexistuje! Je sice možnost umístit si vlastní obrazy do /etc/grub.d/40_custom, ale tím to končí. V tom je ta genialita. Bere to uživateli 100% kontrolu nad finálním grub.cfg, ale přidává daleko snadnější cestu (pro distribuce) updatu kernel image.

Má to výhodu i pro uživatele. Nedávno jsem přecházel z jednoho disku na RAID1 na pracovní stanici. U "starých" bootloaderů by to bylo na několik restartů, než bych našel správnou konfiguraci LILO, která nabootuje (naposled byl problém s nalezením root= , lilo prostě nahrálo špatný major,minor), ale u Grub2 (v integraci do Debianu) mi stačilo

a to je vše, žádné změny konfigurace, grub si přes grub-probe (který používá udev) zjistí, kde je namountován root (/), podle toho přidá "grub raid moduly" do grub.cfg, ...., v tom je ta idea.

Jistě, celé tohle by se dalo automatizovat i přes LILO, ale stejně tak Grub2 sám o sobě je jen slabým rozšířením Grub1 a nemá složitou konfiguraci, to jen distributoři dělají věci jako /etc/grub.d/.

Závěrem - pokud používáte jen vlastnoručně nakonfigurované kernely, LILO "is the way to go". Pokud na to kašlete a používáte distribuční, netrapte se tím, automatizace generace konfiguráku je daleko robustnější, než u Grub1. Navíc jde odstranit "(single)" řádky pomocí GRUB_DISABLE_LINUX_RECOVERY="true" v /etc/default/grub. Jen jedna věc mě u Grub2 na serveru štve - neumí serial+vga konzole zároveň, jako to umí LILO.

... a pokud vytvoříte delší post, než já, tak mě fakt nakrknete :-D

16.7.2010 15:42 Jiří J. | skóre: 34 | blog: Poutník | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
neumí serial+vga konzole zároveň

Tak to vypadá, že tahle regresebyla opravena, a to celkem nedávno.

16.7.2010 16:34 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Je to bootloader jednoduchý na konfiguraci, nedělá zbytečné věci, když to po něm uživatel nechce (tzn. nemá svůj vlastní FS driver)
A když zapomeneš spustit "lilo" po aktualizaci jádra, jsi v prdeli a šup pro LiveCD. Pěkně děkuju.
V tom je ta genialita. Bere to uživateli 100% kontrolu nad finálním grub.cfg, ale přidává daleko snadnější cestu (pro distribuce) updatu kernel image.
Pěkně děkuju, ale já bych si s dovolením kontrolu nad finálním menu.lst ponechal a distribuce ať mi do toho hrabe co nejmíň. Stejně to většinou udělá blbě.
Má to výhodu i pro uživatele. Nedávno jsem přecházel z jednoho disku na RAID1 na pracovní stanici. ...
To není žádná výhoda, protože úplně stejně to jde udělat se starým GRUBem.
Quando omni flunkus moritati
16.7.2010 17:12 pht | skóre: 48 | blog: pht
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
A když zapomeneš spustit "lilo" po aktualizaci jádra, jsi v prdeli a šup pro LiveCD. Pěkně děkuju.

Již od úsvitu časů se doporučuje upgradovat stylem
mv /boot/bzImage /boot/bzImage.old
cp arch/.../boot/bzImage /boot
Což má za následek že "bzImage.old" okupuje na disku stále stejné místo, takže když zapomenu dát lilo tak se prostě nabootuje "old".

Pokud upgrade dělá distribuce (balíčkovač) tak může lilo pustit za mě místo toho aby o tom jen kecal (jak to dělá např. pacman).

V tom je ta genialita. Bere to uživateli 100% kontrolu nad finálním grub.cfg, ale přidává daleko snadnější cestu (pro distribuce) updatu kernel image.
Pěkně děkuju, ale já bych si s dovolením kontrolu nad finálním menu.lst ponechal a distribuce ať mi do toho hrabe co nejmíň. Stejně to většinou udělá blbě.
Naprostý souhlas: proč se místo toho neudělá hromada skriptů která pochopí a pak co nejméně invazivně upraví lilo.conf nebo menu.lst. Takové skripty existují taky od počátku časů protože UNIX je založen na textových souborech srozumitelných pro lidi!

In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
pavlix avatar 16.7.2010 19:21 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: LILO je zpět
Bere to uživateli 100% kontrolu nad finálním grub.cfg, ale přidává daleko snadnější cestu (pro distribuce) updatu kernel image.
Jenom pokud si ji vzít nechá, jinak lze konfigurovat prakticky stejně jako GRUB1.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.

Založit nové vláknoNahoru


ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.