Memtest86+ (Wikipedie), svobodný nástroj pro kontrolu operační paměti, byl vydán ve verzi 8.00. Přináší podporu nejnovějších procesorů Intel a AMD nebo také tmavý režim.
Programovací jazyk Racket (Wikipedie), tj. jazyk z rodiny jazyků Lisp a potomek jazyka Scheme, byl vydán v nové major verzi 9.0. Hlavní novinku jsou paralelní vlákna (Parallel Threads).
Před šesti týdny bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Minulý týden byly na stránkách Arduina aktualizovány podmínky používání a zásady ochrany osobních údajů. Objevily se obavy, že by otevřená povaha Arduina mohla být ohrožena. Arduino ubezpečuje, že se nic nemění a například omezení reverzního inženýrství v podmínkách používání se týká pouze SaaS cloudové aplikace.
Knihovna libpng, tj. oficiální referenční knihovna grafického formátu PNG (Portable Network Graphics), byla vydána ve verzi 1.6.51. Opraveny jsou 4 bezpečnostní chyby obsaženy ve verzích 1.6.0 (vydána 14. února 2013) až 1.6.50. Nejvážnější z chyb CVE-2025-65018 může vést ke spuštění libovolného kódu.
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 159 (pdf).
Hru Warhammer: Vermintide 2 (ProtonDB) lze na Steamu získat zdarma napořád, když aktivaci provedete do pondělí 24. listopadu.
Virtualizační software Xen (Wikipedie) byl vydán v nové verzi 4.21. Podrobnosti v poznámkách k vydání a přehledu nových vlastností.
Evropská komise schválila český plán na poskytnutí státní pomoci v objemu 450 milionů eur (téměř 11 miliard Kč) na rozšíření výroby amerického producenta polovodičů onsemi v Rožnově pod Radhoštěm. Komise o tom informovala v dnešní tiskové zprávě. Společnost onsemi by podle ní do nového závodu v Rožnově pod Radhoštěm měla investovat 1,64 miliardy eur (téměř 40 miliard Kč).
Microsoft v příspěvku na svém blogu věnovaném open source oznámil, že textové adventury Zork I, Zork II a Zork III (Wikipedie) jsou oficiálně open source pod licencí MIT.
První prosincový týden proběhne SUSE Hack Week 25. Zaměstnanci SUSE mohou věnovat svůj pracovní čas libovolným open source projektům, například přidání AI agenta do Bugzilly, implementaci SSH v programovacím jazyce Zig nebo portaci klasických her na Linux. Připojit se může kdokoli.
Mám obecně raději jednoduché a účelné věci. Když se něco moc hýbe a bliká, většinou to používám jen nerad. Tohle je ovšem výjimka potvrzující pravidlo. Rozhýbejte své LILO!
Možná už řada z vás používá Grub nebo jiný zavaděč. Pokud byste ale rádi používali dál své oblíbené LILO, ale rádi byste ho nějak ozvláštnili, můžete zkusit (jako já) animované bootovací obrazovky.
K čemu je to dobré? A proč by vlastně všechno mělo být k něčemu dobré. Tohle je dostatečná blbůstka na to, aby to bylo zajímavé samo o sobě. Tak.
LILO už poměrně dlouho umí místo klasického textu při startu nabídnout hezký obrázek s grafickou volbou. Na tom není nic zvláštního a používá to snad každá klikací distribuce. U SUSE šli ale ještě dál a opatchovali zavaděč tak, aby uměl obrazovku i rozhýbat. A nejen to.
Postup, který zde uvedu, jsem zkoušel úspěšně na několika počítačích, včetně svých dvou notebooků a desktopu. Nikdy jsem nezaznamenal nejmenší problém, ale přesto: Pracujeme se zavaděčem systému, takže doporučuji udělat si startovací disketu případně mít po ruce záchranné CD.
Základem je navštívit stránku projektu a omrknout co a jak. Pokud se vám nechce, můžete rovnou stáhnout předvytvořený balíček pro Slackware 8.0 (700KB). Že nemáte Slackware 8.0? Ale to vůbec nevadí. Je to jen obyčejný tarball a my z něj budeme potřebovat jen pár věcí, které si vytáhneme ručně.
Soubor si někam zkopírujeme a pak jej rozbalíme
# tar -xzf lilo-22.3.2.51-i586-1.tgz
Uvnitř najdeme několik adresářů, které samozřejmě korespondují s uspořádáním
disku (balíček se běžně rozbaluje do struktury zmíněného Slackware). V
podadresáři sbin najdeme nejdůležitější soubor, kterým
je samotné
lilo. Doporučuji jej zkopírovat do systémového /sbin
třeba s názvem anililo, abychom si nepřepsali originální
distribuční soubor.
V dalším adresáři, kterým je usr/share/lilo-bootscreens se
nacházejí čtyři soubory. Uvnitř jsou uloženy popisy jednotlivých animovaných
obrazovek. Tyto soubory si zkopírujte třeba do /boot.
Tím jsme "nainstalovali" vše potřebné a můžeme se pustit do konfigurace. Máme dvě možnosti. Buď zeditujeme standardní konfigurační soubor, nebo si uděláme kopii, kterou pak podstrčíme nové verzi LILO. Ovšem to pak musíme každou změnu dělat v obou souborech, což je zbytečné, takže si uděláme zálohu
# cp /etc/lilo.conf /etc/lilo.conf.old
Pak editujeme /etc/lilo.conf a připíšeme do něj na začátek pár
řádek:
message = /boot/penguins.boot
prompt
První řádek zavede animaci z uvedeného souboru a druhý vynutí její zobrazení (v každém případě se ukáže).
No a nakonec stačí spustit naše
# anililo
A pokud se neobjevila žádná chybová hláška, můžeme vesele rebootovat a kochat se novou startovací nabídkou, kterou nám budou všichni závidět.
V základní sadě jsou čtyři různé soubory s animacemi:
Můžete ještě vyzkoušet originální SUSE logo, které bylo dodáváno v distribuci (SUSE 7.3). Bohužel je z neznámých důvodů statické.
Nic vám ale nebrání udělat si vlastní animace. Postup je popsán na stránce projektu. Není to nic extra těžkého. Pokud vyrobíte něco hezkého, podělte se o odkaz v diskusi.
Zdrojáky, dokumentaci a další drobnůstky můžete najít v archivu SUSE.
Děkuji Aničce za odborné SUSE rady a link na archivní FTP.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Potom vsichni uvidi co se ma nabootovat a budou lepe vedet jestli to je to co chteji
).
Zaplatpanbuh se tomu mistni ctenari jenom smeji.
) (Říká se to, ale napsané to vypadá strašně
)
Ačkoliv jak se nám množí všelijaké splashscreeny ... to mi připomíná časy osmibitů, kde velkým uměním bylo zplodit alespoň animaci při nahrávání z pásky, kdy byl CPU už tak vytížen skoro maximálně.
ale nech si kazdy pouziva co chce, rozmyslat zacne az ked sa popali.