Portál AbcLinuxu, 4. července 2025 08:15


Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX

Nezávislá herní společnost Wolfire vydala ve svém blogu zápisek Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX. Článek stručně popisuje historii a taktiky MS ohledně DirectX. Dále říká, že OpenGL vždy mělo lepší funkce, jako první, a to vše v otevřeném standardu.

11.1.2010 14:55 | Robert Krátký | Zajímavý článek


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

kyknos avatar 11.1.2010 15:07 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nebyla tu nahodou uz tato zpravicka nekdy v patek? :)
So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
Jardík avatar 11.1.2010 16:13 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
DirectX je mnohem lepší, DirectX 11 má super fíčury a OpenGL se může jít zahrabat. Navíc má DirectX mnohem lepší "oběktovější" API (COM). Když mi řeknete, jak v OpenGL vytvořím např. pitomou rotující krychly s průhledným pozadím (nikoliv průhlednou krychly), aby pod ní byly vidět okna, zjistíte, že to nejde, protože OpenGL.
Věřím v jednoho Boha.
vain avatar 11.1.2010 16:17 vain | skóre: 16
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Já myslel, že na tomhle principu pracuje "kostka" v Compizu.
If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
Jardík avatar 11.1.2010 16:24 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Myslíš tu kostku na plochy? Já nevím, třeba se mýlím (a že se mi to stává často :-)), ale s tou kostkou fakt nevím. Každopádně když mi někdo ukáže tu samotnou kostku s průhledným pozadím a za tím okna, budu věřit. Nejlépe jako video, nebo link na zdroják, screenshot se dá zfalšovat. Já se mezitím zkusim najít ten link na tu DirectX kostku, někam jsem to zahrabal.
Věřím v jednoho Boha.
vain avatar 11.1.2010 16:30 vain | skóre: 16
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Ano myslím, tam se dá přece nastavit jakékoliv pozadí (za tou rotující kostkou) včetně průhlednosti té rotující kostky, za kterou se opět zobrazuje to zvolené pozadí. A to určitě není DirectX ne =)
If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
Jardík avatar 11.1.2010 16:32 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
tady. Je tam verze i bez toho rámečku na screenu, tj. pouze kostka. Je tam i zdroják a předkompilované binárky pro x64 (pro staré 32bit procesory jsou tam předkompilované taky, ale kdo by dneska používal 32bit systém :-))
Věřím v jednoho Boha.
vain avatar 11.1.2010 16:50 vain | skóre: 16
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
No mě to je stejně na nic, nevedu žádnou instalaci Windows.
If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
vlastikroot avatar 11.1.2010 17:00 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
LOL příště aspoň naflákej něco do googlu než sem něco napíšeš. S composite ext. a podporou redirectu pro opengl (nvidia,dri2) jde dělat průhledný cokoliv přes ARGB visuals. Skoukni tohle.
We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
vlastikroot avatar 11.1.2010 21:24 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Příloha:
Tady máš screen ode mě. Je to zaručeně true, nekecám ti :-D Jen mi trvalo půl dne rozjet ty **** drivery na r100 grafiku.
We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
Jardík avatar 11.1.2010 23:52 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Ten stín tam je úmyslně, nebo to compiz zkonil? :-) Ale OK, věřím.
Věřím v jednoho Boha.
vlastikroot avatar 12.1.2010 06:18 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Ten stín tam hází xcompmgr, já normálně composite nepoužívám (r100 to sotva stíhá), takže jsem to nijak víc neřešil.
We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
thingie avatar 12.1.2010 07:23 thingie | skóre: 8
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
No, s xcompmgr to je spíš otázka toho jak zrovna vypadá XRender, na což odpověď zpravidla zní… radši nemluvit. S OpenGL by s tím nemohl být problém.
Růžové lži.
12.1.2010 11:11 Kerala
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Jestli se nemýlím, tak x64 není IA64. Takže těžko by se binárky pro x64 rozjely na IA64.
11.1.2010 16:19 Cunha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
A není to o tom, co umí ten HW? Ptám se, nerýpu.
MyOwnClone avatar 11.1.2010 16:35 MyOwnClone
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Tohle jde imho nejen v OpenGL ale i pres sw rendering. Tuhle feature pouziti API nijak zvlast neovlivnuje. Staci imho jen mit schopnost nejak blendnout framebuffer s desktopem.
I can see I'm gone blind.
11.1.2010 17:08 nou
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
ono to je skor vlastnost windows managera ako DX. videl som podobne na MacOS s OpenGL. na win to bude horsie pretoze nemoze bezat OpenGL aplikacia v okne so zapnutym aerom. a OpenGL 3.2 ma prakticky vsetko co ma DX10. plus nieco z 10.1. OGL 3.3 bude asi porovnatelna s DX11.
11.1.2010 17:17 Mandarinka
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Je třeba říct, že OpenGL nahrazuje pouze Direct3D. Jak titulek zprávičky, tak ten odkazovaný článek v tom má temno. Právě fakt, že MS poskytuje zárove%n i directinput, directsound etc. mu v boji proti opengl pomáhá... Taky mnohé hry používají vedle opengl zbylé součásti DirectX...
vain avatar 11.1.2010 18:11 vain | skóre: 16
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
OpenAL nic?
If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
11.1.2010 18:21 dc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
ano i nie. OpenGL je cisto len 3d grafika a problem je ze sa pomerne dlho rodi kazda specifikacia a svojho casu sa zastupujuce firmy docela dost hadali a nevedeli dohodnut a co som tak cital tak vecsinou konecne vydane specifikacie boli pre vyvojarov sklamanim ze sa nedostali novinky do specifikacie (konzervativne) ale fakt neviem ako je to teraz (to bola situacia ked mala nastupit OpenGl 2.0 a zopar dalsich po nej). Co sa tyka DirectX tak ano povodne to bola sada kniznic ktore zastupovali vsetko ale dnes je DirectDraw a Direct3d spojene do DirectX Graphics, DirectSound prakticky zdochol pretoze sa pretlacalo EAX od Creative a dnes sa dost aj tlaci OpenAL plus su tu kniznice ako Fmod, direct network nebol nikdy moc preferovany a directinput sa drzi nad vodou len vdaka roznym ovladacom (ak ratam s programom na PC ktory sa bude ovladat klavesnicou a mysou tak v podstate directinput ani nepotrebujem).
11.1.2010 18:26 dc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
a trochu som sa sekol DirectInput je uz deprecated a na miesto neho je XInput (koli Xboxu360) alebo potom klasicke WM spravy ako som pisal a direct network ani nebol lebo sa to volalo direct play a je tiez uz deprecated. Este je tam zopar rozhrani ale tie som moc v praxi ani nevidel pouzite ako DirectMusic,DirectX Media (teda v prehravacoch ano ale v hrach moc nie) a do buducna moze byt akurat zaujimavy Direct Compute na ratanie na GPU.
11.1.2010 23:49 Mandarinka
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
No taky directshow, že jo (důvod, proč je třeba blacklistnout některé hry ve ffdshow, haha!).
Jardík avatar 11.1.2010 20:28 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
EAX od Windows Vista není podporované, dnes běží moderní hry na OpenAL.
Věřím v jednoho Boha.
11.1.2010 18:47 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Je třeba říct, že OpenGL nahrazuje pouze Direct3D.

Není OpenGL starší než Direct3D?

Jardík avatar 11.1.2010 18:06 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Přílohy:
Proč by nemohla běžet opengl aplikace v okně se zapnutým aerem? Ten hlod si našel kde?
Věřím v jednoho Boha.
11.1.2010 16:54 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
<rejp>Krychly nevytvoříš nikde...</rejp>
11.1.2010 17:00 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Jardík očividně ano… mně by se při tom asi zkroutily prsty nad klávesnicí. :-)
Prcek avatar 11.1.2010 18:08 Prcek | skóre: 43 | Jindřichův Hradec / Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
No ty jeho "oběkty" asi taky ne :-D
Člověk je takový, jak vypadá... A já vypadám jako pravá, nefalšovaná děvka!!!
Jardík avatar 11.1.2010 18:08 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Radši se starej o ábíčko a nerejpej. Asi před hodinou tu na mě skákala chyba s databází a trvalo to celé 2 minuty, než se to konečně načetlo :-)
Věřím v jednoho Boha.
11.1.2010 18:29 Kokrhel
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Ty jsi přeci zlatíčko.
11.1.2010 18:13 Jirka Fajfr
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Měl bych říct na úvod říct, že osobně preferuju DirectX.

Ale na tenhle příspěvek se nedá reagovat jinak než: Probuuuh!!!! Nic jako průhledný okno neexistuje. To co tu posílal kolega dole, je featura AERA (tzn. desktop full rendered v DX).

V podstatě to funguje a jde simulovat skoro všude. Jakmile vytvoříš OpenGL/DirectX content nic jako průhlednost neexistuje. Máš prostě backbufer, do kterýho zapisuješ a ten se pak kreslí na obrazovku. Abys docílil efektu, že to je průhledný/poloprůhledný jednoduše (ve Windows) udělas capture na okno (celou obrazovku - ideálně jen tu část kterou překrývá klientské okno) a tu aplikuješ jako první stage do back bufferu jako texturu co pokrejvá celou perspektivu (ehm.. nepřesný) a pak až se kreslí objekty.

prúhledné okno (jeho část) s tím glass efektem se dá zapnout W32 api funkci. Jinde než na Vistach a 7 to fungovat nebude. Budeš potřebovat taky kartu co podporuje pixel shader 2.0. Což je dost nesmyslnej požadavek když kreslíš krychli.
Grunt avatar 11.1.2010 18:30 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Když mi řeknete, jak v OpenGL vytvořím např. pitomou rotující krychly s průhledným pozadím (nikoliv průhlednou krychly), aby pod ní byly vidět okna, zjistíte, že to nejde, protože OpenGL.
Jardíku. Kdybys aspoň neplácal voloviny.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
MyOwnClone avatar 11.1.2010 16:33 MyOwnClone
Rozbalit Rozbalit vše Shadery
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nemel napr. programovatelnou pipeline (alias shadery) driv Direct X (pred tim samozrejme driv sw v Pixaru)? Tusim ze uz byla ve verzi 8.0 ci 8.1. OpenGL to imho implementovala pozdeji jako ARB rozsireni...
I can see I'm gone blind.
11.1.2010 17:05 Mandarinka
Rozbalit Rozbalit vše Re: Shadery
OpenGL jednu dobu dost zaspalo. MS s DirectX 9 hodně zapracoval (však taky vidíte, jak dlouho se v tom dělaly hry, prakticky doteď), zatímco OpenGL 3 všechny spíš zklamalo neb moc změn nepřineslo. S DirectX 10 moc nevím, natožpak s DirectX 11, ale rozhodně bych sázel spíš na něj.

Že OpenGl mělo vždycky všechno dřív, to byla devadesátá léta...
MyOwnClone avatar 12.1.2010 11:45 MyOwnClone
Rozbalit Rozbalit vše Re: Shadery
Souhlas
I can see I'm gone blind.
Heron avatar 11.1.2010 16:41 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Bohužel, DX je použitelné i pro konsole, OpenGL by hru uzamčelo jen na PC.
Heron
Jardík avatar 11.1.2010 16:49 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Tak např. PS3 používá OpenGL, konkrétně PSGL (implementace OpenGL|ES (for Embeded Systems) s proprietárními rozšířeními na podporu nvidiího CG sharder jazyka.
Věřím v jednoho Boha.
thingie avatar 11.1.2010 16:51 thingie | skóre: 8
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Tím se myslí xbox a… co? A OpenGL pouze na PC? Tys pil.
Růžové lži.
Saljack avatar 11.1.2010 17:03 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
A pro jaké konsole? Xbox? To je jedna možná ještě to můžeš rozdělit na Xbox a Xbox 360 nebo jak se to jmenuje. Já teda neznám nikoho kdo má xbox zato PS3 nebo Nintendo Wii má spoustu lidí.
Sex, Drugs & Rock´n Roll.
11.1.2010 17:07 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
DirectX je pouze ve Windows (i když ve WinCE je prý nějak zkriplené) a v XBoxu. OpenGL je dnes na všem, co má hardwarovou akceleraci grafiky.
vlastikroot avatar 11.1.2010 17:08 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
OpenGL ji zdostupní jakémukoli systému na jakémkoli HW (konsole,pc,mac,pda/smartphone). S DX je člověk omezený jen na produkty M$.
We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
thingie avatar 11.1.2010 17:17 thingie | skóre: 8
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
No, třeba Wine, takový typický produkt MS :-)
Růžové lži.
vlastikroot avatar 11.1.2010 17:39 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Kopie produktu microsoftu ? :-D 32bit šmejďárna! Ale pravda, ve wine se dx použít dá.
We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
Jardík avatar 11.1.2010 18:10 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Už asi ne, na co budu nadávat :-)
Věřím v jednoho Boha.
vlastikroot avatar 11.1.2010 18:17 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Kdybys místo nadávání a provokování přiložil mozek k dílu a co se ti nelíbí zlepšil? Programátor jseš lepší než já.
We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
Jardík avatar 11.1.2010 20:38 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Jenže mě to programování nějak přestalo bavit, chuť programovat mi sebraly předměty jako X36PJC a X36TJC, kde se berou samý kraviny, nutí nás programovat naprosto zbytečné věci a i když ví, že programovat umíte, tak vás přesto nutí zabít týden programováním stupidní semestrálky (např. piškvorky), který už před váma naprogramovalo 2000 lidí. Kdyby mi alespoň dovolili odevzdat ten program na kreslení funkcí, ale né, na začátku semestru vám řeknou, že téma bude možné i vlastní, tak si najivně programujete (teda spíš doděláváte a tuníte) kreslič funkcí a v půlce semestru se uráčej dát zadání a řeknou "jen nabídnutá témata". Pak vás to má bavit.
Věřím v jednoho Boha.
vlastikroot avatar 11.1.2010 20:46 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Heh, se ti nedivim, že tě to pak nebaví. Ale víš, jak bys tu byl populární, kdybys místo nadávání a anti-OSS chování občas přihodil nějakej ten patch na nějakou tíživou věc? A teď nemyslim 1px chybky v gtk ;-)
We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
12.1.2010 14:04 ma
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Taky jsem si behem skoly myslel co to do nas husti za kraviny a byl nadseny ze se mi povedlo spleskat barevnou krychli, nicmene s pribyvajicim vekem me krychle opustili a ocenil jsem drivejsi skolni "kraviny".
Jardík avatar 12.1.2010 15:02 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Tento je však jeden z těch pravdivých :-)
Věřím v jednoho Boha.
Saljack avatar 11.1.2010 17:06 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nejlepší kdyby se celý DirectX zavrhnul, rázem by byli hry multiplatformní. Jenže to MS nikdy nedopustí.
Sex, Drugs & Rock´n Roll.
mikirc avatar 11.1.2010 17:30 mikirc | skóre: 19 | blog: MikiSoft | Vsetín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
No a treba Half-Life mohl bezet jak na D3D tak na OpenGL, myslim ted ty nove verze jako byla 2 a dalsi dily po ni. A diky tomu tak krasne behalo pod wine a nebyl s tim zadny problem. A half nemel zas zastaralou grafiku, v dobe kdy vysel mel jednu nejlepsi a to byla jen DX9 takze OpelnGL moc nezaostaval.
Byl jednou jeden...
vlastikroot avatar 11.1.2010 17:42 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
To neni pravda, HL2 je pouze DX9. To, že jde tak dobře pod wine je možná trochu snahou wine vývojářů ;-) Ale párkrát už jsem četl, že source engine je modulární dost na to, aby se oGL podpora dopsala a udělala se linuxová verze. Kde tomu vězí, ale nevím.
We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
11.1.2010 18:45 peterh
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Ale on pise asi o HL1. Mne to bezalo pod windows lepsie s opengl. S dx to bolo ako na gumicke. nvidia grafika
mikirc avatar 11.1.2010 19:21 mikirc | skóre: 19 | blog: MikiSoft | Vsetín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
opravdu v HL2 nebyla moznost OpenGL? tak to si asi pletu s tou HL1, counter strike ma openGL a bezi perfektne, ja jsem treba HL2 pod woknama nespustil a pres wine jel bez problemu
Byl jednou jeden...
vlastikroot avatar 11.1.2010 19:30 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Opravdu, opravdu. HL2 opravdu jede pěkně, mě vždycky šel out-of-box a vypadalo to ne uplně zle. Ale to bych mohl říct skoro o všech hrách, co jsem kdy pod wine hrál.
We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
Salamek avatar 12.1.2010 12:41 Salamek | skóre: 22 | blog: salamovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Prepinani mel jen Half life 1 a jeho derivaty , Half life 2 a dalsi hry na source engine uz jsou DX only :-(
Skutečně nemám v plánu zničit Microsoft. Bude to jen zcela neúmyslný vedlejší efekt.
Luboš Doležel (Doli) avatar 11.1.2010 21:05 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
HL2 umí i OpenGL, jinak by to nemohlo jet na PlayStation 3. Jen to nikdy nestrčili do Windows verze.
Jardík avatar 11.1.2010 23:57 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
OpenGL pro PS3 je ale trošku jiné, než to pro PC, viz. můj příspěvek někde výše.
Věřím v jednoho Boha.
12.1.2010 08:37 kuly
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Ale Tvoje příspěvky nemá smysl číst, když je rozumný jeden z deseti. A rozumností nemyslím "na ruku linuxákům", ale "pravdivé".
Jardík avatar 13.1.2010 09:31 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Jejda, odpověděl jsem na špatné místo
Věřím v jednoho Boha.
12.1.2010 01:32 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Kdysi jsem četl na nějakém anglickém webu (který se mi nedaří vygooglit), kde vývojář porovnával OpenGL a D3D z pohledu přidávání nových vlastností do herního engine. Zatímco u OpenGL je rozdíl mezi generacemi relativně malý a stačí jen přidávat a upravovat, u D3d jsou rozdíly mezi generacemi a API relativně velké a většinou se musí kód napsat odznova, aby naplno využíval nové vlastnosti (což nemohu posoudit, v D3D jsem narozdíl od OpenGL nikdy nic nedělal). Celkový závěr ale byl zhruba nastejno, protože nově napsaný kód nejspíš bude nové vlastnosti využívat lépe než starý kód s úpravami.

12.1.2010 16:05 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
Problém her je jednoduchý: Jedná se o sw, který se jednou napíše, maximálně trochu opráší a zahodí a zhlediska vývojáře. V tomto je dost specifický.

Takže u drtivé většiny her je značně redukována životnost a nároky na úpravy.

Tudíž jakýmkoli komentem herních vývojářů a uživatelů jste v jiném světě, kde se zase nepohybuje nic ostatního.

Například právě zaměření na hry způsobilo katastrofální neúspěch Vist, protože to co chtějí hry a jejich přístup je zničující pro cokoli ostatního.

Zatímco herní vývojáře naprosto netrápí, že musí něco způlky přepsat, pokud dostanou další vlastnosti, u jiných druhů sw to tak snadno neprojde.

Pokud hra dvakrát za den spadne a zbuchne na chybu, či dokonce vezme sebou operační systém, nic se neděje. Hardcore hráči to považují za celkem normální a nic co by jim vadilo, pokud hra umí uložit stav hry. Proto také z řady hw serverů, které řídili herní nadšenci jsem běžně četl, že Vista je stabilní už v prvních verzích, protože restart nastává max. jednou za den.

Zkrátka DirectX je dělané pro hry a jejich způsobem. Tedy nestabilní API, nutnost přepisu pro využití leččehos, atd. atd. atd. Bohužel hry jsou dnes hnacím motorem grafiky, takže DIrectX vede. Microsoft bez problémů mnohokrát API překopal.

OpenGL bylo vynalezeno v době, kdy hnací silou grafiky byl CAD a grafické modelování. A vlastnosti OpenGL tomu zcela odpovídají včetně neherního profesionálního přístupu, stabilnějšího API i konzervativnějšího vývoje.

Vlastně by tu žádný problém nebyl, kdyby DirectX bylo multiplatformní a OpenGL fungovalo všude v poslední verzi, což se neděje. I když není naprosto žádný důvod, proč by DirectX nemohlo být přeneseno na jiné platformy, protože na API nic nemultiplatformního zásadně není, ale neděje se to. A zase u mě na Windows nalézám jen podporu OpenGL 1.2, či cosi, takže také nic moc.

Osobně bych preferoval OpenGL kvůli neherním vlastnostem a duchu vhodnému pro neherní věci.
13.1.2010 01:32 dc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč byste měli používat OpenGL, a ne DirectX
pardon ale toto je tazka demagogia a zobecnovanie. To mozem povedat ze prepisat nejaky script alebo jednoduchu aplikaciu je tiez jednoduche a ked niekedy spadne tak sa nic nedeje (a to sa mimochdom deje aj pri "vecsich aplikaciach" a pri niektorom oss docela bezne :-) ) Velke AAA herne tituly su dost zlozite a komplexne kde len tak nieco prepisat neni zasa take jednoduche.V podstate vecsina hlavnych enginov su len evolucne upgradnute starsie verzie, nehovoriac ze aj vdaka licencovaniu to nemoze byt bordel ktory pada kazdu chvilu (teda ak je korektne pouzity). Nehovoriac ze herne servery (myslene ako server side danej hry) musia byt stabilne pretoze mnohe bezia ako aj platena sluzba. Mimochodom niekde som cital rozhovor prave s Carmackom (hlavny programator Id softu, Quake etc.) kde spomenul ze otestovali zdrojove kody v nejakom kupenom analyzatore zdrojoveho kodu a vypadlo z neho menej chyb ako z bezneho komercneho softu.

A co sa tyka OpenGl tak si pametam stare "profesionalne" casy v druhej polovici 90tych rokov, kamarat mal profi OGL kartu Permediu alebo Oxygen uz fakt neviem a teda bol to porod. Pravdepodobne koli ovladacom ale vysledok bol strasny.

Založit nové vláknoNahoru


ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.