Portál AbcLinuxu, 6. května 2025 17:48

Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem

KernelTrap píše o stavu Reiser 4, neboť se objevil zájem o jeho zařazení do vanilla jádra. Nejprve by se ale musely opravit zbývající problémy, takže přirozenou volbou by v budoucnu mohl být spíše souborový systém Brtfs, na kterém se aktivně pracuje. Snahy o dokončení Reiser 4 nicméně pokračují, například se píše dokumentace.

7.8.2008 08:39 | Luboš Doležel (Doli) | Zajímavý software


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

7.8.2008 10:05 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ty argumenty pro Brtfs v clanku jsou a) Brtfs ma pokrocile featury, ktere jsou jeste lepsi nez ty ze ZFS (opravdu?), b) jeho autor neni silenec a spolupracuje s ostanim programatory. Ale Reiser4 je podle mne zase mnohem blize dokonceni a duvody, proc zatim neni v jadre, jsou spise "politicke" nez programorske.
Jardík avatar 7.8.2008 10:59 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
A umí brtfs také kompresi dat jako reiser4?
Věřím v jednoho Boha.
7.8.2008 12:27 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
Ale Reiser4 je podle mne … a duvody, proc zatim neni v jadre, jsou spise "politicke" nez programorske.

O tomhle se tu nedávno diskutovalo a výsledkem bylo zjištění, že ty řeči o politice pocházejí vesměs od lidí, kteří se příliš nesnažili zjistit, jaké jsou skutečné důvody (neopravené chyby, nikdo, kdo by je byl ochoten opravit, a nikdo, kdo by to dál spravoval).

7.8.2008 14:05 Mandarinka
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Tohle se mi vůbec nelíbí:

"[Theodore Tso:] maybe someone can yank out the plugin architecture that Linus and others have objected to, which as near as I could tell was part of the Namesys's somewhat dodgy business plan of creating and selling (possibly proprietary; not sure what license they were going to be under) plugin modules for Reiser4 to make money."
7.8.2008 14:17 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
K těm pluginům je zajímavé spíš
Well as I remember akpm and hch both said that these "plugins" are just a way of modular programing, and not layering violation, but I just can't find those mails now, there were a lot of them.
a
Found it :)

akpm: "The plugins appear to be wildly misnamed - they're just an internal abstraction layer which permits later feature additions to be added in a clean and safe manner. Certainly not worth all this fuss." http://marc.info/?l=linux-kernel&m=115442117418736&w=2

hch: "That because the real plugins are long gone. It's just that neither the complainers nor the fanboys in this thread ever read the code or generally had any clue of their own." http://marc.info/?l=linux-kernel&m=115443267908751&w=2
Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
7.8.2008 14:41 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem

Právě - mám pocit, že Theodore T'so je jeden z těch, který kolem reiser4 kecá, ale kód nečte (já taky kecám, kód nečtu, ale zase šířím s jistotou jen reálná fakta zjištěná každodenním použitím...). To, že pluginy tím způsobem, který popsal, použitelné nebudou, se vědělo už delší dobu (snad nekecám). A to, že by btrfs byl náhradou (nebo že by byl vůbec podobný) reiser4 je taky vtipné - pokud vím, tak mají společné extents, reiser4 má ale navíc tails, cryptcompress a "plugin" (nebo jak tomu správně říkat) architekturu, která umožňuje přesně ten filesystem vyladit. Reiser4 tu byl před ZFS a vůbec se nezaměřuje na konkurování ZFS, zatímco Btrfs má copy-on-write a snapshoty a další funkce, která reiser4 nemá, prostě aby mohl konkurovat Btrfs. (Pokud kdekoliv v textu kecám, prosím opravte mě a promiňte mi to :D)

Asi jediná pozitivní věc je, že ten mailinglist je ještě pořád nějak aktivní a Edward Šiškin na tom dělá a s vývojáři jádra si myslím rozumí lépe, než Hans. Ale stejně mě lehce točí, jak se do jádra snadno dostávají všelijaké filesystemy (ext4 byl v jádře dlouho předtím, než ho vůbec začínali vážně doporučovat, btrfs je tam také už nějakou dobu) i když mají chyby nebo jsou ještě ve vývoji, ale reiser4 tam není, protože se někdo s vývojáři nebavil přesně podle jejich gusta a od té doby ten filesystem nemají rádi. Neříkám, že nemá chyby, ale Linus je většinou dost velký pragmatik, že věci, které mají něco do sebe, začleňuje docela ochotně. A reiser4 pořád dokazuje, že je z nejrychlejších a nejefektivnějších filesystémů, co jsou dostupné. Ale asi budu ještě chvíli patchovat...

7.8.2008 18:50 *
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
> na tom dělá a s vývojáři jádra si myslím rozumí lépe, než Hans.

ted si na to kapnul, ze to na Hanze naraficil nekdo z kernelaru protoze si s nime nerozumeli a to doznani od Hanze to byla cista ironie akorat nepochopena.
7.8.2008 18:58 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem

Věřím, že žertujete, tak jsem to samozřejmě nemyslel. Jde mi spíš o to, že kdyby šlo vážně jen o kvalitu kódu, tak by (při porovnání s jinými fs) už reiser4 v jádře být měl, ale kvůli tomu, že s nimi Hans nekomunikoval hezky a poslušně, tak to tam ještě není. Nevím, jestli to už bylo ready pro zařazení když kolem toho byly ty velké bouře (2.6.12 nebo tak nějak), ale teď už to tam být mohlo. Nemyslím se, že by cokoliv, co se kolem reiser4 dělo, mělo něco společného s tím, co Hans udělal.

7.8.2008 23:08 phero | skóre: 17 | blog: techblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
Btrfs zacal psat vyvojar co dlouhodobe spolupracoval na reiserfs a muze si i najit duvody proc zacal od nuly.
7.8.2008 23:18 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem

Reiser4 je taky psaný od nuly. Navíc proti Btrfs nic nemám, jen mi vadí, že Theodore T'so ho srovnává s Reiser4 (jsou to jiné fs, mají jiné cíle, jiné výhody a nevýhody a AFAIK nic-moc společného) a má kecy jako "když vyhodíte pluginy, třeba to vezmem" (což je IMHO docela absurdní). Nemám z toho pocit, že by byl vůči reiser4 zrovna nezaujatý...

8.8.2008 01:26 phero | skóre: 17 | blog: techblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
to me zas potesilo ze spravce ext se stavi privetive k btrfs ;-)
David Heidelberg avatar 7.8.2008 17:17 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Koukam, ze ma reiser doopravdy killer featury ;-)
Mobilní telefony a tablety s GNU/Linuxem v roce 2020. Proč byste se měli zajímat?
Petr Tomášek avatar 7.8.2008 18:52 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
Nějak to už přestává být vtipné!
multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
8.8.2008 01:37 Jan Molič
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
+1

Mám na laptopu 8GB SSD disk, z něhož funguje systém, aby se natahoval svižněji. Těch 8 GB začalo být trochu málo, protože je tam zároveň pošta, veškeré vývojové balíčky, atd.

Napadlo mě využít transparentní kompresi. Reiser4 je jediný, který toto zatím na Linuxu umí. Při použití LZO1 jsem získal cca 2 GB a na rychlosti to není poznat.

Myslím, že vzhledem k jeho "pluginové" architektuře, by mohl být klidně rozšířitelný o snapshoty a jiné vlastnosti. Byla by škoda zahodit ten kód.
8.8.2008 12:36 brm
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
Umí zvolit druh komprese pro každý typ souborů zvlášť?
8.8.2008 12:40 Jan Molič
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
Nevím o tom, kompresní algoritmus se volí při vytváření filesystému,

mkfs.reiser4 -o create=ccreg40,compress=lzo1 (nebo gzip1)

Předpokládám, že je tam nějaká heuristika, co se týče obsahu souborů, takže se nekomprimuje již zkomprimované - ale to jsem netestoval, protože to mám právě na systém, kde je komprimovaných souborů málo. Pro mě je momentálně důležité, že jsem získal volné místo bez ztráty rychlosti :-)
8.8.2008 12:42 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem

Ano, taková heuristika by tam měla být (četl jsem to), ale také netestoval. Každopádně to funguje dobře ;)

8.8.2008 13:18 Mandarinka
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
jo, lzo je rychlý jako blesk, tak nevím, proč by nemělo.
8.8.2008 12:36 Jan Molič
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
Nicméně jsem zvědav na budoucnost českého SpadFS, jehož popis vypadá velice slibně :-)
8.8.2008 13:34 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
To vypadá, že to BLEK. pořád vyvíjí, no to mi rve koule :-)
Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
Petr Tomášek avatar 9.8.2008 11:49 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
Mno, podle changelogu to spíš jen tak tak udržuje při životě...
multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
10.8.2008 19:18 anicka | blog: ze_zivota
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
Mikuláš už má za sebou svá sladká studentská léta a normálně pracuje, takže hádám, že si na to teď bude těžko hledat čas.
^D

Založit nové vláknoNahoru


ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.