Portál AbcLinuxu, 31. října 2025 10:35
 )
 ) 
Otula prohlasil:
Ono je to možná i tím, že dříve nebylo tolik technických blbin pro děcka, televize nic nevysílala, takže pokud jsme se chtěli večer něčím bavit, tak jsme vzali knihu a četli. A čeština v knihách tehdy byla čistá a krásná (dnes se mi při pohledu do mnohých knih zvedá žluč). Takže člověk si češtinu „vyčetl“ a nemusel se ji učit. S těmi dětmi +1. Když řeknu bobanům, aby si četli, obrátí oči v sloup, když jim to zopakuji, tak se oba rozbrečí a s nechutí přelouskají jednu stránku.
A já jednoznačně souhlasím. Čtení v dětství a pubertě je základem. Pamatuju si, že jsem si od 10 do 15 let chodil vybírat tak 10 knížek na 14 dnů z dospelacke knihovny v našem městě. Samozdrejmne namixované i s vecma z dětské, které jsem ale brzo odrostl. A bral jsem všecko, hlavně Sci-Fi, vojenské, klasiků, nějaké technické věci, detektivky.
Mam dotaz. Víte někdo jak 'motivovat' vlastní děti nejen ke čtení? Aspoň aby prolouskali Batlicku, Verneovy, Foglarovky, Sci-Fi a Fantasy? Přeci musí být nějaký fígl jak to těm malým satanům podsunout, ne? Nechci aby seděli na netu a psali přes ICQ, seznamky a xchaty picoviny s hodně w, aby prodrepeli mladí před plastation a před TV (to poslední je snad nejhorší, to je úplně pasivní výplach hlav)
Vždyť si nerozvinou fantazii, nerozvinou komunikační dovednosti, utečou jim zájmy a koníčky, copak nebudou lepit lítající modely (a při tom se naučí základy konstrukce, mechaniky a aerodynamiky), nebudou dělat fyzikální a chemické olympiády, stavět sklepní laboratoř, chodit do skauta a tak? Jak být dobrý rodič a tohle vše jim umožnit, ale nevnutit?
        Tiskni
            
                Sdílej:
                 
                 
                 
                 
                 
                 
            
    
 17.8.2007 18:09
JiK             | skóre: 13
             | blog: Jirkoviny
             | Virginia
        17.8.2007 18:09
JiK             | skóre: 13
             | blog: Jirkoviny
             | Virginia
        "stavět sklepní laboratoř"První, co mě napadlo, bylo "nenaučí se základy zedničiny při pomoci při opravách domu"...
 Mno jo, motivace bude asi problém.
 Mno jo, motivace bude asi problém.  I když, já měl počítač někdy od šesti nebo sedmi let, a přesto mi to nebránilo ležet neustále v nějaké té literatuře. Není na tohle třeba nějaká studie, jak že to doopravdy bylo kdysi a dnes?
 I když, já měl počítač někdy od šesti nebo sedmi let, a přesto mi to nebránilo ležet neustále v nějaké té literatuře. Není na tohle třeba nějaká studie, jak že to doopravdy bylo kdysi a dnes?
             17.8.2007 18:40
JiK             | skóre: 13
             | blog: Jirkoviny
             | Virginia
        17.8.2007 18:40
JiK             | skóre: 13
             | blog: Jirkoviny
             | Virginia
        Roberte, opravdu si myslim, ze tech lakadel je opravdu dnes o rad vic nez za realneho socialismu.Vždycky když slyším něco podobného, vzpomenu si na jednu větu z Cimrmanů o živých obrazech: „To si nemyslete, to byl pokrok, vždyť před vynálezem televize rodiny celé večery seděly a koukaly do zdi.“ Před boomem hypermarketů vlastně nebylo kde nakupovat, dokud jsme neměli auto, nebylo jak se někam dostat atd. atd. Zrovna nedávno jsem se při psaní jednoho komentáře zde na Abíčku zarazil, jak že se to vlastně v dobách dva-osm-šestek šířily prográmky (tenkrát freeware, nebo různé návody a zdrojáčky), když po internetu tenkrát nebylo ani vidu ani slechu. Jo, ta lidská paměť je ošidná věc…
 17.8.2007 18:57
JiK             | skóre: 13
             | blog: Jirkoviny
             | Virginia
        17.8.2007 18:57
JiK             | skóre: 13
             | blog: Jirkoviny
             | Virginia
         ) a později BBS – ale třeba budu za pár let už taky přesvědčen, že před internetem nic takového neexistovalo. Ti, kdo začínají s počítači dnes už o tom jistě přesvědčeni jsou.
 ) a později BBS – ale třeba budu za pár let už taky přesvědčen, že před internetem nic takového neexistovalo. Ti, kdo začínají s počítači dnes už o tom jistě přesvědčeni jsou.
             17.8.2007 20:59
Marián Kyral             | skóre: 29
             | blog: Sem_Tam
             | Frýdek-Místek
        17.8.2007 20:59
Marián Kyral             | skóre: 29
             | blog: Sem_Tam
             | Frýdek-Místek
         Ale to už byla éra PC. S osmibity to šlo z kopce.
Ale to už byla éra PC. S osmibity to šlo z kopce.
            Mam dotaz. Víte někdo jak 'motivovat' vlastní děti nejen ke čtení? Aspoň aby prolouskali Batlicku, Verneovy, Foglarovky, Sci-Fi a Fantasy? Přeci musí být nějaký fígl jak to těm malým satanům podsunout, ne? Nechci aby seděli na netu a psali přes ICQ, seznamky a xchaty picoviny s hodně w, aby prodrepeli mladí před plastation a před TV (to poslední je snad nejhorší, to je úplně pasivní výplach hlav)Proč podsouvat? Co třeba vlastní příklad? Zajímat se o to, co dítě dělá (co čte) a mluvit s ním o tom, co dělám (čtu) já? Přece když bude dítě od narození rozumně vychováváno a bude se mu věnovat pozornost, nemůže ho nějaká PlayStation dlouho bavit, ne?
 17.8.2007 18:50
JiK             | skóre: 13
             | blog: Jirkoviny
             | Virginia
        17.8.2007 18:50
JiK             | skóre: 13
             | blog: Jirkoviny
             | Virginia
        ... a bude se mu věnovat pozornost, nemůže ho nějaká PlayStation dlouho bavit, ne?Ja si alibisticky rikam, ze jsem si toho jako dite neuzil, tak si to vynahrdim a bavi mne to i jako dospeleho uz docela dlouho, trebas kdyz si po prichodu z prace otevru pivo, a v HNL 2006 natrhnu s Ceskem prdel rusakum, USA nebo Kanade, pobavi mne to mnohem vic nez kdyz se donutim k tomu jit si zabehat.
 17.8.2007 22:19
freshmouse             | skóre: 42
             | blog: Bruno Banány
        17.8.2007 22:19
freshmouse             | skóre: 42
             | blog: Bruno Banány
            
         17.8.2007 22:26
Marián Kyral             | skóre: 29
             | blog: Sem_Tam
             | Frýdek-Místek
        17.8.2007 22:26
Marián Kyral             | skóre: 29
             | blog: Sem_Tam
             | Frýdek-Místek
         )  Ale je pravda, že jsem četl dříve. než jsem dostal počítač. Počítač to pak hodně omezil (nebyl čas) abych se k pravidelnému čtení zase vrátil. Teď čtu hlavně ve vlaku, cestou do/z práce.
 )  Ale je pravda, že jsem četl dříve. než jsem dostal počítač. Počítač to pak hodně omezil (nebyl čas) abych se k pravidelnému čtení zase vrátil. Teď čtu hlavně ve vlaku, cestou do/z práce.
             17.8.2007 19:02
masožravá palma             | skóre: 6
             | blog: Agnes
             | Matka měst
        17.8.2007 19:02
masožravá palma             | skóre: 6
             | blog: Agnes
             | Matka měst
         17.8.2007 19:10
rADOn             | skóre: 44
             | blog: bloK
             | Praha
        17.8.2007 19:10
rADOn             | skóre: 44
             | blog: bloK
             | Praha
         dnesni omladina by asi spis skocila na millera
 dnesni omladina by asi spis skocila na millera  
 17.8.2007 19:13
freshmouse             | skóre: 42
             | blog: Bruno Banány
        17.8.2007 19:13
freshmouse             | skóre: 42
             | blog: Bruno Banány
            
         ), a aby občas vyšel na kolo nebo ven. Já sám s tím bojuju...
), a aby občas vyšel na kolo nebo ven. Já sám s tím bojuju...
             17.8.2007 19:15
Jan Drábek             | skóre: 41
             | blog: Tartar
             | Brno
        17.8.2007 19:15
Jan Drábek             | skóre: 41
             | blog: Tartar
             | Brno
         17.8.2007 19:24
freshmouse             | skóre: 42
             | blog: Bruno Banány
        17.8.2007 19:24
freshmouse             | skóre: 42
             | blog: Bruno Banány
            
         17.8.2007 20:47
Cubic             | skóre: 24
             | blog: obcasne_vyplody
             | Essex
        17.8.2007 20:47
Cubic             | skóre: 24
             | blog: obcasne_vyplody
             | Essex
        Rodice cetli, a to docela hodne takze jsme spoustu knih meli doma. Otec, jeste za ono relneho socialismu, chodil kazdych 14 dni nebo mesic do knihkupectvy a prinesl si tasku knih. Kdyz uz to nebylo doma kam davat tak si tu tasku prinesl z knihovny, kam me naucil taky chodit a vyjednal mi pristup do dospelackeho oddeleni.
A musim rict, ze pricinou proc jsem sahl po "povinne cetbe"(rozumnej hodnotne klasicke literature) byla cestinarka na stredni skole. Ac nedocenena ucitelka na prumyslovce vdecim ji za objev poezie a knih, kterych bych si nikdy ani nevsiml.
 17.8.2007 21:27
Marián Kyral             | skóre: 29
             | blog: Sem_Tam
             | Frýdek-Místek
        17.8.2007 21:27
Marián Kyral             | skóre: 29
             | blog: Sem_Tam
             | Frýdek-Místek
         Doufám, že ji to nadšení vydrží. Mladší dcerka ještě nemá tři měsíce, takže zatím netuším, jak na tom bude s knížkami a čtením. Snad taky dobře.
Ale jinak souhlasím s názorem, že příklady táhnou, takže je asi nejlepší číst dětem a s dětmi už odmala a aktivně se dětem věnovat. Což vylučuje televizi. Občas to sice není právě jednoduché vymyslet něco, čím se dítě zabaví, ale věřím, že se to časem ukáže jako správné rozhodnutí. 
My televizi nemáme, krtka pouštím na počítači jen občas o víkendech. Vystačíme si s knížkami, kostkami, autíčky
  Doufám, že ji to nadšení vydrží. Mladší dcerka ještě nemá tři měsíce, takže zatím netuším, jak na tom bude s knížkami a čtením. Snad taky dobře.
Ale jinak souhlasím s názorem, že příklady táhnou, takže je asi nejlepší číst dětem a s dětmi už odmala a aktivně se dětem věnovat. Což vylučuje televizi. Občas to sice není právě jednoduché vymyslet něco, čím se dítě zabaví, ale věřím, že se to časem ukáže jako správné rozhodnutí. 
My televizi nemáme, krtka pouštím na počítači jen občas o víkendech. Vystačíme si s knížkami, kostkami, autíčky  Hodně se chodí ven na hřiště, pískoviště. O víkendech různé výlety, hory. Až holky vyrostou, tak přibude pexeso, potom různé deskovky (Carcassonne a podobné). Doufám, že budeme dobří rodiče
 Hodně se chodí ven na hřiště, pískoviště. O víkendech různé výlety, hory. Až holky vyrostou, tak přibude pexeso, potom různé deskovky (Carcassonne a podobné). Doufám, že budeme dobří rodiče  
             Beze srandy.
Beze srandy.
             17.8.2007 22:12
Marián Kyral             | skóre: 29
             | blog: Sem_Tam
             | Frýdek-Místek
        17.8.2007 22:12
Marián Kyral             | skóre: 29
             | blog: Sem_Tam
             | Frýdek-Místek
         www.kyralovi.cz
www.kyralovi.cz
             Držím palce.
Jo, bez telky jsem to také zvládli. A děti čtou. Já už je mám trochu větší, nejmladší má devatenáct let.
 Držím palce.
Jo, bez telky jsem to také zvládli. A děti čtou. Já už je mám trochu větší, nejmladší má devatenáct let.
             18.8.2007 19:22
Marián Kyral             | skóre: 29
             | blog: Sem_Tam
             | Frýdek-Místek
        18.8.2007 19:22
Marián Kyral             | skóre: 29
             | blog: Sem_Tam
             | Frýdek-Místek
         18.8.2007 19:15
Marián Kyral             | skóre: 29
             | blog: Sem_Tam
             | Frýdek-Místek
        18.8.2007 19:15
Marián Kyral             | skóre: 29
             | blog: Sem_Tam
             | Frýdek-Místek
         19.8.2007 07:03
Marián Kyral             | skóre: 29
             | blog: Sem_Tam
             | Frýdek-Místek
        19.8.2007 07:03
Marián Kyral             | skóre: 29
             | blog: Sem_Tam
             | Frýdek-Místek
         18.8.2007 19:41
Marián Kyral             | skóre: 29
             | blog: Sem_Tam
             | Frýdek-Místek
        18.8.2007 19:41
Marián Kyral             | skóre: 29
             | blog: Sem_Tam
             | Frýdek-Místek
         
otazka je, preco ich citat, ked vieme, ze existuje ovela lepsia literatura.To je relativní. Můžeš definovat co je pro tebe "lepší literatura?"
 18.8.2007 21:38
Marián Kyral             | skóre: 29
             | blog: Sem_Tam
             | Frýdek-Místek
        18.8.2007 21:38
Marián Kyral             | skóre: 29
             | blog: Sem_Tam
             | Frýdek-Místek
        lepsia je pre mna taka s hlbsim vyznamom (na zamyslenie), premyslenejsimi spiknutiami a napr. aj trpkymi koncami...bavíme se o dětech ... já jsem všechny dostupné Verneovky přelouskal tak cca do třetí třídy, vážně pochybuju o tom, že bych v té době dokázal číst něco "hlubšího" ... třeba takový Clarke (je to "hlubší"?) mě na první pokus nenadchnul, na gymplu jsem po něm ale sáhl rád na Verneovkách jest třeba ocenit, jak jsou nabité zajímavými informacemi (byť některé vědecké poznatky jsou již překonané a z některých rekvizit zbývá nereálná pohádka), takže pokud někdo touží po dobrodružné literatuře, je to mnohem lepší volba než spousta jiného - a odsuzovat něco na základě vkusu ("dobrodružná je fuj") mi přijde hloupé (promiň, pokud jsem si tvou reakci špatně vyložil)
a odsuzovat něco na základě vkusu ("dobrodružná je fuj") mi přijde hloupélen som napisal, ze mna verneovky nijak nenadchli, to je vsetko
otazka znela, ci by nas bavili teraz...au, promiň, máš pravdu, neusledoval jsem vlákno, to je tak když člověk k abíčku odskakuje chvilkami čekaje na výstup programu
 
len som napisal, ze mna verneovky nijak nenadchli, to je vsetkonapsal jsi:
otazka je, preco ich citat, ked vieme, ze existuje ovela lepsia literatura.- to mi nevyznívá zrovna jenom že "tebe nenadchly" ...
to, ze ma v mladosti nenadchli som napisal nizsie. toto bola moja protiotazka, kde hladam nejaky dovod preco ich citat? ma niekto tolko casu aby neuprednostnil lepsie knihy? (navyse ked sa zjavne pre vacsinu jedna o opakovane citanie)len som napisal, ze mna verneovky nijak nenadchli, to je vsetkonapsal jsi:otazka je, preco ich citat, ked vieme, ze existuje ovela lepsia literatura.- to mi nevyznívá zrovna jenom že "tebe nenadchly" ...
 20.8.2007 15:07
Marián Kyral             | skóre: 29
             | blog: Sem_Tam
             | Frýdek-Místek
        20.8.2007 15:07
Marián Kyral             | skóre: 29
             | blog: Sem_Tam
             | Frýdek-Místek
         
             20.8.2007 16:23
Marián Kyral             | skóre: 29
             | blog: Sem_Tam
             | Frýdek-Místek
        20.8.2007 16:23
Marián Kyral             | skóre: 29
             | blog: Sem_Tam
             | Frýdek-Místek
         a teď my two cents - já v poslední době čtení nějak flákám, nicméně mám jednu metodu, kterou pomalu ale jistě zdolávám stránky: narozdíl od některých nezvládám zbavit se nadbytečného obsahu střev za méně než 20 s, takže si k tomu beru knížku a tak jednu kapitolu dočtu než je proces hotov (když mě to zaujme, tak i posedím
a teď my two cents - já v poslední době čtení nějak flákám, nicméně mám jednu metodu, kterou pomalu ale jistě zdolávám stránky: narozdíl od některých nezvládám zbavit se nadbytečného obsahu střev za méně než 20 s, takže si k tomu beru knížku a tak jednu kapitolu dočtu než je proces hotov (když mě to zaujme, tak i posedím  ) ... knížku si nechávám na záchodě, a je-li to něco zajímavého (nic nezajímavého samozřejmě nečtu
) ... knížku si nechávám na záchodě, a je-li to něco zajímavého (nic nezajímavého samozřejmě nečtu  ), nahlédnou - a následně začnou číst - i ostatní, s kým sdílím domácnost; pochopitelně s vyjímkou těch, co si přinesou literaturu vlastní (ovšem u těch zjevně problém, že by nečetli, není
), nahlédnou - a následně začnou číst - i ostatní, s kým sdílím domácnost; pochopitelně s vyjímkou těch, co si přinesou literaturu vlastní (ovšem u těch zjevně problém, že by nečetli, není  )
)
            ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.