Portál AbcLinuxu, 29. března 2024 08:53

PipeWire - pryč s pulseaudio

12.1.2022 21:58 | Přečteno: 10717× | linux | Výběrový blog | poslední úprava: 13.1.2022 14:01

Tak se zdá, že PipeWire je už značně použitelná věc a netřeba si držet PulseAudio.

Historie zvukových systémů v Linuxu

Průběh vývoje zvukového systému se v Linuxu hodně měnil, měnily se technologie, kompatibilita a další věci. Linux je známý tím, že zvukový systém není zrovna nejlepší. Na jeho kvalitu poukazovalo i Valve, když se pouštělo do podpory Linuxu a mluvilo o Steam Machine / SteamOS.


OSS (Open Sound System)

Jednalo se napůl o komerční projekt. Verze zdarma dosahovala jen některých funkcionalit. Tento zvukový systém dominoval v kernelu do řady 2.4, resp 2.5. Pamatuji si, že tenkrát byl problém i softwarové mixování v tom smyslu, že přehrávat audio ze dvou zdrojů najednou byl někdy až neřešitelný problém. Proto v té době byla hodně oblíbená Sound Blaster Live 5.1 (driver EMU10K1, možná platilo až pro ALSA), která měla hw mixování a nejlepší podporu v Linuxu. Tato karta byla u OSS první vlaštovkou a plně se projevila až u ALSA.


ALSA (Advanced Linux Sound Architecture)

Vývoji ALSA se začal zabývat český rodák Jaroslav Kysela v rámci Suse (rozhovor). Tento systém začal dominovat od kernelu 2.6 a známe ho doposud. Jednalo se o kernelovou část a část v userspace. Bylo nutné, aby aplikace začaly podporovat ALSA a né jen OSS. Tj. ze začátku byl problém s kompatibilitou i na aplikační úrovni. Jako backend nám slouží doteď, takže dobrá práce.


PulseAudio (PA)

První verze PulseAudio přišla v roce 2004. Za vývojem stál Lennart Poettering. Projekt nahradil userspace část ALSA. PulseAudio je tedy userspace záležitost, která jako backend používá ALSA nebo OSS. Od roku 2014 pak podporuje jako backend jen systém ALSA. Pěkné schéma, jak PA funguje, je na wiki: Pulseaudio-diagram.svg. Cílem projektu tedy bylo dostat zvuk z aplikací do tohoto zvukového serveru, který by zajišťoval mixování a další věci včetně podpory sítě a jacku. Tento systém pak umožnil nastavovat zvuk zvlášť pro konkrétní aplikace, umožnil jednoduše kombinovat více zvukových karet atd. PA může běžet ve dvou režimech, buď jako aplikace pod uživatelem, nebo jako system wide (nedoporučuje se kvůli bezpečnosti, ale pro multiuživatelskou stanici to byla dřív jediná rozumně funkční možnost). Velký problém byl ze začátku i s tím, že PA nebylo podporováno moc aplikacemi, což velmi zpomalovalo nasazení a zvedlo vlnu nevole.


PipeWire (PW)

A konečně poslední novinkou je PipeWire. Důvod vzniku je ten, že PA nesplnilo očekávání. Latence a další problémy kolem PA jej předurčují k postupnému umírání. Autorem projektu je Wim Taymans, který se stal maintainerem GStreamer projektu. Následně začal kutit projekt Pinos, který se posléze přejmenoval na PipeWire a jeho vývoj zůstává v rámci RedHat. PipeWire si klade za cíl vybudovat zvukový systém s velmi nízkými latencemi a chtěl by docílit realtime zpracovávání jak audia, tak videa. Dále si klade za cíl podporu sandboxovaných aplikací. Oproti původním řešením, kde byl problém s přechodem/kompatibilitou, je na tom PipeWire jinak. Nabízí totiž podporu pro všechny druhy aplikací, tj. má wrappery na PulseAudio, JACK, ALSA i GStreamer aplikace.
Kdo si chce podrobněji počíst info v cz, tak: PipeWire: nástupce PulseAudio se postará i o video.
Jeho nasazení je víc, než jednoduché. To, že čas na přechod už uzrál, mi dokázal unfa. Týpka jsem poprvé zaregistroval až tímto videem: I've replaced JACK and PulseAudio with PipeWire and this is what happened.


PipeWire - instalace

Používám ArchLinux, takže pro mě je přechod velmi jednoduchý podobně asi jako pro uživatele Gentoo. Myslím v tom smyslu, že mám k dispozici aktuální verzi, která je zjevně velmi dobře funkční.

# instalace základních balíků (to nás automaticky zbaví i PA)
pacman -S pipewire pipewire-alsa pipewire-docs pipewire-jack pipewire-pulse pipewire-v4l2 wireplumber wireplumber-docs lib32-pipewire lib32-pipewire-jack lib32-pipewire-v4l2

# reboot jednak proto, že většinou se mi naleje i nový kernel, také proto, abych věděl, zda vše nabíhá a netrápil se s nějakým bugem s přechodem jako unfa ze začátku videa
reboot

A to je prosím vše :), všechno funguje jako dřív, žádný problém.


PipeWire - konfigurace

Základní konfigurační soubor je "/etc/pipewire/pipewire.conf"
V tomto konfiguračním souboru si lze nastavit buffery, logování a veškeré nastavení pro daemona. Zatím jsem neměl potřebu si s tím hrát. (asi proto, že jsem jen hloupý konzumák)


PipeWire - základní CLI

Jelikož si chceme hrát, tak chceme i vědět, jak to šlape. Všechny CLI začínají příkazem "pw-":

# zobrazení latencí a jaká aplikace využívá zvuk
[max@max ~]$ pw-top
!   28      0      0   0.0µs   0.0µs  0.00  0.00    0  Dummy-Driver
!   29      0      0   0.0µs   0.0µs  0.00  0.00    0  Freewheel-Driver
!   35      0      0   0.0µs   0.0µs  0.00  0.00    0  Midi-Bridge
!   45      0      0   0.0µs   0.0µs  0.00  0.00    0  v4l2_input.pci-0000_08_00.3-usb-0_2.3_1.0
!   47      0      0   0.0µs   0.0µs  0.00  0.00    0  alsa_output.pci-0000_06_00.1.hdmi-stereo-extra5
!   48      0      0   0.0µs   0.0µs  0.00  0.00    0  alsa_input.usb-046d_____________________________C930c_8C6010EE-02.analog-stereo
    49    256  48000  30.3µs   4.7µs  0.01  0.00    4  alsa_output.pci-0000_08_00.4.analog-stereo
    71    236  44100   7.8µs  10.1µs  0.00  0.00    4   + speech-dispatcher-dummy
    78   3600  48000  17.3µs   5.3µs  0.00  0.00    4   + Firefox
!   64      0      0   0.0µs   0.0µs  0.00  0.00    0  Firefox
!   97      0      0   0.0µs   0.0µs  0.00  0.00    0  Firefox


# kdo zná PA, tak náhrada za pactl je
[max@max ~]$  pw-mon / pw-dump -m / pw-link -iolm

# seznam node, na základě kterého si pak můžeme nastavit volume/mute
[max@max ~]$  pw-cli list-objects Node
...
        id 78, type PipeWire:Interface:Node/3
                object.serial = "261"
                factory.id = "6"
                client.id = "63"
                application.name = "Firefox"
                node.name = "Firefox"
                media.class = "Stream/Output/Audio"
...

# zobrazíme si stav
[max@max ~]$  pw-cli enum-params 78 Props

# dáme třeba mute
[max@max ~]$  pw-cli s 78 Props '{ mute: true}'

# nebo unmute
[max@max ~]$  pw-cli s 78 Props '{ mute: false}'

# nebo změníme hlasitost (dva parametry 0.8 je levý a pravý reproduktor)
[max@max ~]$  pw-cli s 78 Props '{ mute: false, channelVolumes: [ 0.8, 0.8 ] }'

A tak dále. Dokumentace je na wikině projektu na Gitlabu: PipeWire - Gitlab Wiki.


PipeWire - JACK

PipeWire implementuje i JACK. Aplikaci, která nemá podporu pro PipeWare JACK, lze podsunout/přesměrovat na PipeWare JACK takto:

[max@max ~]$  pw-jack aplikace

# např:
[max@max ~]$  pw-jack ardour


PipeWire - WINEASIO

Je stále problém, v rámci PipeWire je ohledně něj spoustu ticketů s problémy. Kdo tedy používá, bude si muset ještě chvilku počkat.


EasyEffects

Kdo chce, může si začít hrát s ekvalizérem EasyEffects. Dříve se tento projekt jmenoval PulseEffects, ale byl přejmenován. Důvody pro přejmenování byly přechod na GTK4 a místo GStreamer se začaly používat nativní filtry PipeWire.
EasyEffects


Helvum

Helvum je patchbay program, který umožňuje grafickým flow směrovat, mixovat a jinak pracovat se zvukem.
Autoři se inspirovali projektem Catia. Helvum vypadá takto:
Helvum


Závěr

Nejsem žádný fanda do zvuku, moc si nehraju se zvukovýmy systémy atd. Zápiskem jsem chtěl jen říci, že to prostě už funguje a možná to někomu vyřeší problémy, nebo nespokojenost s PA podobně jako měl unfa.

Zdar Max

       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Anketa

Tak jak?
 (51 %)
 (19 %)
 (19 %)
 (11 %)
Celkem 73 hlasů

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (5) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

12.1.2022 22:04 Miriam | blog: RychlovarnaKonvice
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
ALSA s domrveným KDE4 je jeden z důvodů, proč jsem přestala s Linuxem a začala s Trollingem. Zdar Maxi a přeji vše nejlepší do nového roku!
Max avatar 12.1.2022 22:09 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Já používal SBLive (ještě teď se mi doma válí asi 4 karty), takže s ALSA jsem problém neměl. KDE4 byl porod, který se vyřešil až k jeho konci, a to jen proto, aby se následně obnovil a protáhl až do KDE5. Aktuální stav už považuji za plně ok několik posledních let. Jen mi v KDE5 chybí poslední fce z KDE4, kterou je tabbing oken :-/. Na Redditu se někdo před lety chlubil, že na to jde, ale asi to bylo nad jeho síly, takže pořád nic.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
13.1.2022 14:51 Ivan3
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Byly doby kdy platilo Linusovo pravidlo, ze kdyz HW nejakou funkci neumi, tak ovladace nesmi takovou funkcionalitu emulovat. SB umel HW mix az 16 kanalu takze vse fungovalo bez problemu. Ostatni HW to neumel a cely ten opruz mel resit userspace ale to taky nefungovalo. Jako ze kdyz si zvukovku otevrela nejaka zalozka s Flash reklamou, tak zadny dalsi proces uz zvuk prehrat nedokazal.

13.1.2022 15:13 disorder | blog: weblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
alsa ma dmix minimalne odkedy pouzivam vyhradne linux, mozno ten flash otvaral priamo zariadenie na oss a nebol nainstalovany alsa-oss
Max avatar 13.1.2022 15:42 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Nj, ale ze začátku to prostě neteklo ani s dmix :-/.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
15.1.2022 09:51 disorder | blog: weblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
NOTE: For ALSA 1.0.9rc2 and higher you don't need to setup dmix for analogue output. Dmix is enabled by default for soundcards which don't support hardware mixing. You still need to set it up for digital outputs.

https://lwn.net/Articles/129240/ Sun, 27 Mar 2005 10:44:44 +0200 (CEST)

nespominaju odkedy tam dmix bol, kazdopadne v tom roku som este nemal linux na internete, takze nejaky flash ma netrapil. neskor uz nebol problem ani s flashom.
Max avatar 15.1.2022 13:11 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
To já jedu Linux od 2003 a flash byl tenkrát běžný u spousty věcí jako AV přehrávač. Takže nefunkční zvuk z web prohlížeče, kde byl flash, byl tenkrát docela zásadní problém.
Každopádně už si tu dobu zas tak moc nepamatuji, je to přecijen dávno, byly to začátky a celkové povědomí bylo slabší.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
xkucf03 avatar 15.1.2022 12:28 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Linux, ovladače a HW
Byly doby kdy platilo Linusovo pravidlo, ze kdyz HW nejakou funkci neumi, tak ovladace nesmi takovou funkcionalitu emulovat.

Nemáš k tomu nějaké podrobnosti nebo článek?

Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
17.1.2022 15:43 jiwopene | skóre: 31 | blog: Od každého trochu…
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, ovladače a HW
Také by mě to zajímalo – viz např. modul snd-pcsp.
.sig virus 3.2_cz: Prosím, okopírujte tento text do vaší patičky.
31.1.2022 13:35 Suomi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux, ovladače a HW
Tak mu zavolej.
little.owl avatar 20.1.2022 22:51 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
To byly doby. Moje prvni karta pod Linuxem byla ISA karta postavene na Yamaha OPL3, cip YMF262. Naucil jsem se diky tomu patchovat a debugovat drivery a kompilovat kernel, nebot v defaultni instalace Red Hat 4.2 s jadrem 2.0 s tim mela problemy. Pokud jsem to pouzil se SW mixerem, tak mi to zabralo vetsinu vykonu me AMD 386DX40 se 4MB RAM. Sound Blaster 16 byla pro me cenove nedostupna vec.
A former Red Hat freeloader.
12.1.2022 23:30 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Hm, mám za to, že zatím dál zůstanu u ALSA. Ale mít možnost přeskočit PA vůbec není špatná vyhlídka

Quando omni flunkus moritati
⧠ A = 0 avatar 13.1.2022 06:02 ⧠ A = 0 | skóre: 10 | blog: Technokratovo_zrcadlo | Helsinki
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
U ALSA zůstávají i lidi s PA a trubkodrátem, ne?
Nevolte zmrdy.
dolik.rce avatar 13.1.2022 06:30 dolik.rce
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Taky jsem ALSA-only a jsem spokojený. Jediný problém je občas přesvědčit balíčkovací systém, že pulseaudio opravdu nepotřebuju.
Max avatar 13.1.2022 12:08 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Můžu jen vědět, jaké důvody máš a co všechno využíváš? Jen se ptám. Přechod na PA nebyl pro mě v minulosti bezbolestný, lze narazit na případy, kdy je neřešitelný problém i nyní, ale třeba na běžném uživatelském stroji mi to přijde lepší, jak samotná ALSA, protože právě lepší uživatelská přívětivost k ovládání jednotlivých streamů z aplikací apod.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
13.1.2022 12:43 disorder | blog: weblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
ja som do minuleho roku tiez nepouzival nic ine nez alsa, ale ked som skusal prvy raz bluetooth tak som odskusal pipewire, pulseaudio a uz som to tam nechal. ziadne ovladanie okrem paralelne spusteneho jacku na druhej zvukovke som nikdy nepotreboval.
15.1.2022 00:21 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Mplayer a prohlížeč. Důvodem je to, že u lenártovo výtvorů začínám místo na neutrálním postoji s názorem, že se jedná o zlo, kterému by nemělo být dovoleno existovat. A jinak konkrétně PA jsem jednou - po vydání Bullseye - šanci dal a sestřelil jsem ho během prvních dvou minut snah něco nastavit.

Uživatelská přívětivost ALSA je podle mě zcela dostačující: jeden posuvník, "tady tímhle se mění hlasitost". Tečka. Teda to je pro BFU uživatele s KDE, já mám Xfce, které na nastavení hlasitosti nic nemá (a kmix v něm nefunguje), takže alsamixer a hotovo.

Quando omni flunkus moritati
Gilhad avatar 15.1.2022 00:49 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
+1

Stejně poslouchám jen jednu věc naráz (pokud vůbec) a není žádný problém přejít z poslouchání něčeho z prohlížeče na poslouchání hudby z audacious a v zápětí na film v mplayeru a pak zase zpět.

(Samozřejmě když poslouchám v prohlížeči a už mě to nebaví, tak to prostě pauznu a pak si (ve stále běžícím) audaciousu spustím co chci, pak pauznu píseň a odkliknu mplayer (teda, v MC dám enter na film), film po chvíli pauznu a pokračuju odpauzováním hudby, nebo prohlížeče - atd. atd.) Systém mi sám zvuky nedělá (taky na co?), takže se nic s ničím netluče a běží jen to, co chci.

Alsa a alsamixer na to bohatě stačí.
Max avatar 15.1.2022 13:17 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Já měl vždy více zdrojů zvuku najednou. Jednalo se třeba o notifikace z různých kecálků apod. Systémové zvuky mám vypnuté, ale jak říkám, i tak těch zdrojů bylo vždy více. A znám nemálo lidí, kteří když hrají hru, tak si k tomu pustí i vlastní hudbu a překrývá se jim to (+ do toho ještě kecálek). A to jsme jen u základního používání. Pak přijde něco pokročilejšího (třeba maskování vlastního hlasu v nějakém callu, streamování apod.) a je to špatný.
Takže ve finále je to jen kvůli tomu, že ALSA ti vlastně pro tvé nároky jen stačí. To je samozřejmě ok. Můj dotaz byl zvídavý, zda za tím nestojí něco sofistikovanějšího :).
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
Josef Kufner avatar 15.1.2022 13:08 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
To funguje jen do doby, než máš víc zvukovek nebo pokud chceš pouštět zvuk po síti na jiný počítač s pořádnými reproduktory.

S PulseAudio máš jedno šoupátko pro každou zvukovku, každý program (resp. stream z něj) a můžeš přehazovat programy mezi zvukovakama. Prostě to myškou chytneš a šoupneš vedle. Není na tom nic komplikovaného.

Také tam můžeš docela snadno přidat virtuální výstup, který posílá zvuk na všechny zvukovky v systému. Zrovna nedávno jsme takle koukali na film a pouštěli si zvuk jak do klasických sluchátek tak do bluetooth sluchátek současně.
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
Jendа avatar 15.1.2022 15:52 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Já to používám hlavně tak, že si pustím arecord a nacpu do něj "monitor" výstup zvukovky - takže můžu třeba mít vzdálené Gqrx a slyšet co to přijímá (ssh ... arecord | aplay). Nebo můžu nahrávat videokonferenci. Než byla použitelná svobodná implementace, tak se takhle používal taky třeba SondeMonitor ve Wine.
15.1.2022 21:54 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Prostě to myškou chytneš a šoupneš vedle. Není na tom nic komplikovaného.

... a je ticho a PA neběží.
Také tam můžeš docela snadno přidat virtuální výstup, který posílá zvuk na všechny zvukovky v systému.
Tak přesně kvůli tomu jsem PA dal šanci, že by to s tím mohlo být jednodušší nastavit. Nakonec to bylo jednodušší v alse, ta nespadla.
Quando omni flunkus moritati
Josef Kufner avatar 15.1.2022 22:12 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Máš to rozbitý ;-)
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
Max avatar 16.1.2022 00:50 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Hele, já nezažil, že by PA někdy spadlo. Ze začátku jsem ho provozoval v system-wide režimu, protože multiuser stanice, pak jsem přešel na běh pod normálním uživatelem (asi posledních 5 let?).
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
31.1.2022 13:57 Zvejk
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Dotaz, funguje nekomu mit pripojeno na jeden bt modul mit pripojeno vic nez jedno bt zarizeni treba dvoje sluchatka ktera hrajou to same? V iphonu ani windows mi to nefunguje.
Max avatar 31.1.2022 14:11 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Jde ti tedy o podporu multipoint pairing? To je věc spíše bluetoothu jako takového, ne?
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
Josef Kufner avatar 31.1.2022 23:53 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Pokud to zvládne Bluetooth rozhranní, tak to půjde stejně, jako s jakýmikoliv jinými sluchátky. Na úrovni Bluetooth to bude znamenat posílat dvakrát tolik dat, neboť Pulseaudio to určitě nezoptimalizuje na multicast, pokud by Bluetooth něco takového vůbec umělo. Vzhledem k tomu, jak usilovně se zvuk komprimuje, aby se do Bluetooth vešel, tak bych tomu moc šance nedával. Možná ty nejnovější verze to dají, ale i tak to bude s výkonem na hraně.
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
1.2.2022 12:14 hydrandt | skóre: 35 | blog: Kanál | Herzogenburg
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Jo, funguje to, ale obcas jeden z headsetu vypadava (praska) - kdyz si ale v pavucontrol pohrajes s kodeky, dostanes se do situace, kde oba headsety hrajou dobre:)

Udelal jsem to v KDE: System settings -> Audio -> Configure (button vpravo dole), "Add virtual output device for simultaneous output on all local sound cards". Pak pripojit oba headsety, zvolit ten novy virtualni output, mute vse co nema hrat, a hotovo.
I am Jack's wasted life.
Josef Kufner avatar 1.2.2022 20:39 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
... a pokud zaškrtávátko nefunguje, tak jde do /etc/pulse/default.pa přidat:
load-module module-combine-sink
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
13.1.2022 10:42 Poettering Army
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pulseaudio je to nejlepší co náš spasitel Lennart Poettering vymyslel (samozřejmé po systemd ;-) ) a při pokusu o jeho odstranění by se měl system dojebat. Dalo by se to udělat tak, že by Pulseaudio bylo provázano se systemd po vzoru GNOME a při pokusu o jeho odinstalaci by se odinstaloval i systemd.
Gilhad avatar 13.1.2022 20:16 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Tak ne, že bych byl proti, ale přijde mi to (ostatně jako ostatní obdobné nápady) trochu zbytečně komplikované.

Shledal jsem mnohem jednodušším rovnou neinstalovat ani PulseAudio ani systemd.
13.1.2022 20:22 Poettering Army
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
systemd nemusíš instalovat, on je na normálních distribucích nainstalován automaticky
Gilhad avatar 13.1.2022 20:35 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Na rozumných distribucích si můžeš sám vybrat co bude a co nebude nainstalováno, takže jsem ho samozřejmě nevybral a tudíž se ani neinstaloval.
Max avatar 13.1.2022 20:45 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Je to jen o tom, jak dobře se umíš adaptovat. Systemd je nutnost znát a používat, protože se s tím člověk setká úplně všude. Pokud chci třeba myslet správcovství serverů vážně, tak systemd musím znát a musím s ním umět. A pokud ho znám a umím s ním, tak pak už nemám problém ho používat i u sebe v privátu.
Kdo se tomu brání, ujíždí mu zbytečně vlak.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
Gilhad avatar 13.1.2022 20:56 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Podobné věci mi lidi říkají už asi 20 let a zatím se mi vyhýbání se Windows nejeví jako problém, ale jako výhoda :)
Gilhad avatar 13.1.2022 21:32 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Tím chci říct, že zatím systemd nepotřebuju a ani nečekám, že bych ho v nějaké dohledné době potřeboval.

A nejrůznějších "zaručených hitů", které bych se měl naučit, ale přestaly být relevantní dřív než jsem se k tomu dostal a nikdy jsem je nepostrádal jsem za život potkal už víc než dost. Takže dokud se mě to netýká, tak nechávám early adopters ať vychytají chyby a zjistí užitečnost a raději se věnuju tomu, co potřebuju teď, nebo mě osobně zajímá. Což systemd, stejně jako Windows nebo esperanto, prostě není.
14.1.2022 19:40 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Pokud chci třeba myslet správcovství serverů vážně, tak systemd musím znát a musím s ním umět.
Byla tam podmínka, admina bez znalosti systemd si nedokážu představit (až na okrajové případy).
-- OldFrog
15.1.2022 00:24 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Záleží na tom, co myslíte znalostí, ale asi bych se přihlásil. V té věci umím tak maximálně start/stop a mazat symlinky a na servery mi to kromě výjimek nesmí. (Plus teda občas když jsem viděl některé ty unit soubory nebo jak se to jmenuje, tak jsem si říkal, jak dobře systemd zná ten, kdo je patlal.)
Quando omni flunkus moritati
Gilhad avatar 15.1.2022 00:35 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Ano, byla tam podmínka - pokud chci sprav(c)ovat servery - nechci, stačí mi když fungujou, těžiště mojí práce je úplně jinde. Podmínka tedy není splněná a zbytek implikace tedy není zajímavý.

Těch pár serverů, o které se taky starám, si v pohodě vystačí s openrc a stanice taky.

Proč předělávat něco, co funguje dobře? Zvláště tam, kde to tak fungovalo ještě než se systemd vůbec objevil.

Má cenu updatovat kernel a používané aplikace, ale proč měnit systém, který funguje za něco jiného? A proč na nových stanicích se stejným účelem nepoužít to, co už na pár stovkách stanic už léta prověřeně běží a zanášet si tak do ekosystému zbytečné problémy a nekompatibility, které nepřinášejí žádnou viditelnou výhodu? Zákazník chce funkčnost, stávající řešení funguje. Zákazník nechce zbytečně předělávat funkční věci, když má zájem o další vývoj, já nemám zájem zkoušet systemd, když openrc plně vyhovuje, systemd se mi nelíbí a práci spojenou se změnou nikdo platit nechce.

Takže doma i v práci mám stejný systém a o problém míň.

Pokud bych se někdy dostal do situace, kdy bych systemd opravdu potřeboval nasadit, tak si ho holt nastuduju v aktuální verzi a nepotřebuju znát celou jeho historii. Ale nezdá se mi, že by k něčemu podobnému mělo v nějaké dohledné době dojít.

13.1.2022 22:11 plostenka | blog: plstnk
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Pokud chci třeba myslet správcovství serverů vážně, tak systemd musím znát a musím s ním umět. A pokud ho znám a umím s ním, tak pak už nemám problém ho používat i u sebe v privátu.
Plati to i o windows server? Oboji je kvalitativne stejna sracka, oboji ma binarni logy a k obojimu existuje lepsi reseni (linux, sysvinit).
Max avatar 13.1.2022 22:41 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Řeknu to tak, že jsou řešení, která jsou podporována na nějakém řešení. Pochybuji, že ti někdo dá třeba support na nějaké řešení založené na RHEL like OS a ty si z něj vykucháš systemd.
A to je to, na co narážím. Systemd je prostě všude, já osobně pak proti němu už nic nemám. Přecijen, je tu s námi již 11 let.
Myslím si, že všechny konstruktivní důvody proti systemd už pominuly.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
13.1.2022 22:42 Dirka | skóre: 15 | blog: dirka12345
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Povazuj me za dinosaura, ale na ntb mam openrc/alsa/lilo a urcite spoustu dalsich obskurnosti a ono to dela co chcu (s aktualnim kernelem i sw).

Na VPS mam v poho Debian se systemd a taky to dela svoje (staci znat asi 3 prikazy navic resp jak dumpnout log).

(Spravcovstvi servru neresim)
Heron avatar 13.1.2022 22:46 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Nepovažuju, ale právě z tohoto důvodu jsem přešel u svých soukromých projektů a doma na FreeBSD. Bojovat proti systemd na zavedených linuxových distrech nemá smysl. Je dobré se to naučit a používat.

Doma mám FreeBSD a jsem happy. V práci jsem admin linuxu a jsem happy. Na desktopu Windows a jsem happy. Na tabletu iOS a jsem happy. Netřeba se vůči čemukoliv vymezovat.
Max avatar 13.1.2022 22:47 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Přesně tak.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
Max avatar 13.1.2022 22:48 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Hele, to lilo fakt myslíš vážně? :).
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
13.1.2022 23:03 Dirka | skóre: 15 | blog: dirka12345
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Jo, v cem vidis problem? Na Gentoo to vsechno v poho funguje.

Opet - proti grubu nic nemam a na flashkach mam grub2 a bootuju primo iso image (clonezilla/rescue/naky dalsi), ale proste na ntb mam lilo.
Max avatar 13.1.2022 23:55 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Tak lilo funguje, znám ho, ale už dlouho nepoužívám, jen si pamatuji ty problémy, když člověk cokoli něco měnil. Grub je pak o deset levelů úplně někde jinde. A abych pravdu řekl, taková hloupost, jako bootloader mi za trápení v dnešní době nestojí. Ještě bych pochopil, že to je na nějaký specifický usecase, ale ntb, to ne :). Tak hodně štěstí, ať tě to nedožene :).
Jinak pro mě už je snad všude nepoužitelný, protože šifrování a další věci okolo.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
14.1.2022 13:24 Dirka | skóre: 15 | blog: dirka12345
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Ja bych to nebral jako trapeni, Gentoo presouvam na novej ntb vzdy jako celej system, prekompiluju kernel s relevantnima nastavenima a pak /sbin/lilo a hotovo. Jasne, ze grub je jinde, az ho na neco vyuziju, tak klidne zmigruju. Za tech skoro 20 let co Gentoo pouzivam si nevzpominam na zadnej problem.
Jendа avatar 14.1.2022 00:54 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Na VPS mam v poho Debian se systemd a taky to dela svoje (staci znat asi 3 prikazy navic resp jak dumpnout log).
Nestačí, ještě v Busteru se to grandiózně vysypalo když triviálně selhala jedna z mnoha defaultních závislostí a odladit to rozhodně nebylo na tři příkazy. Teprve v Bullseye je emergency ssh defaultně. Jako postupně se ty problémy opravují, ale furt tam jsou různá vysírátka, třeba nepřeskočitelné čekání při bootu/shutdownu.
14.1.2022 13:20 Dirka | skóre: 15 | blog: dirka12345
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Tak to byla nadsazka, tech prikazu bude vic, ale k VPS mam samo konzoli.
13.1.2022 12:30 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Je v Arch v repozitářích něco co by bylo obdobou "low-latency" orientovaných kernelů?
13.1.2022 12:40 disorder | blog: weblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
ak nie je, mozno bude stacit zapnut threadirqs a nainstalovat rtirq-init / rtkit.
14.1.2022 11:53 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Je toto řešení kompatibilní s proprietárními ovladači (např. geforce od NVIDIA)?
14.1.2022 18:05 disorder | blog: weblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
treba vyskusat. problem nvidia je vraj s realtime kernelom, co je o level vyssie nez low latency a o dva proti normalnemu kernelu s threadirqs
13.1.2022 12:37 disorder | blog: weblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
ja som to skusal asi pred rokom ked som updatoval debian, mal som tam nejaky problem s kvalitou, ale neviem uz aky - kazdopadne to vyzeralo, ze v gitlabe uz bol nejaky patch v novsej verzii. nemal som to ako odskusat.

dalsi problem je s wineasio, to mi tvrdi, ze nevidi ziadny output (napriek tomu, ze som cez pw-jack pustil qjackctl a ten sa tvaril rozumne). netusim ako wineasio funguje, ale skusal som aj wineserver cez pw-jack spustit, ale nepomohlo.
Max avatar 13.1.2022 13:09 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Tak on zaplakal i unfa, viz: Is PipeWire ready for audio production (in Q4 2021) ?
Vesměs mu padaly programy při změně bufferů, konkrétně Ardour a Carla. Tak přešel zpět na PulseAdudio. Každopádně už pod tím videem je info, že by mělo být vyřešeno, protože changelog:
Improved JACK compatibility. Improved stability in Carla and Ardour when changing buffer size. Improved latency calculations and playback latency in Ardour.
Když se člověk podívá na changelog, tak se to opravdu ještě hodně rychle vaří, ale jak už jsem napsal, vypadá to, že je to pro normální smrtelníky už plně použitelné a možná, že po tom fixu i pro něj.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
Max avatar 13.1.2022 13:13 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Tím tedy chci říci, že ten čas uzrál opravdu až nyní s verzí 0.3.42 (2021-12-16), resp. 0.3.43 (2022-01-05).
Kdo tedy nemá rolling distro, tak si musí ještě počkat.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
13.1.2022 14:03 Kate | skóre: 9
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Nebo třeba aktuální Fedoru.
Josef Kufner avatar 13.1.2022 17:34 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
To zní jako že ještě tak rok a bude to v pohodě.
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
Max avatar 13.1.2022 20:03 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Uvidíme, zatím to mám nasazeno na mém PC, pracovním PC a notebooku. Nasazoval jsem postupně v delších intervalech a nepřišel jsem na problém. Ale už neprovozuji multi user system a nedělám do hudby, abych narazil na něco ohledně stability nebo špatné kvality.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
19.1.2022 18:48 xicht
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Stabilita je opravdu uz mnohem lepsi, ale ne dokonala. Obcas pri nahravani projektu do Ardouru (pw-jack) ve kterem je otevreny jiny projekt dojde k padu a nepomuze ani natvrdo nastavena PIPEWIRE_LATENCY. Nicmene jiz PipeWire pouzivam a povazuji tento projekt za prijemny pokrok.
Max avatar 13.1.2022 14:00 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Doplnil jsem info o jacku (na ten jsem zapomněl), info o wineasio a doplnil jsem i nějakou historii ke vzniku PW.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
13.1.2022 19:31 bmn
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Provozujete to někdo sdíleně pod více uživateli najednou? Na nebezpečné aktivity jako je browsování webu nebo hry ze steamu mám oddělené uživatele, ale samozřejmě chci aby mohli všechni hrát zvuk najednou.

S alsou a dmixem to bylo jednoduché. Stačilo do konfigurace přidat defaults.pcm.ipc_perm 0666.

Zdá se, že pipewire používá Unix sockety v /run/user/*/. Tam ale nejde dát přístup jen k tomu socketu. Jde to nějak nakonfigurovat aby to používalo jiný adresář a vytvořilo ten socket s právy pro všechny?

Případně, umí to hrát přes dmix? To bych pak asi mohl pouštět pod každým uživatelem zvlášt instanci pipewire a pipewire-pulse.
Max avatar 13.1.2022 19:59 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Ano i ne / #237.
Tj. buď použít export emulující pulse audio server přes tcp, nebo mít pipewire zkompilovaný s podporou system-wide "-Dsystemd-system-service=enabled", ale nezkoušel jsem ani jedno.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
13.1.2022 19:46 jirik
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zenwalk non systemd a má Pipewire

Zenwalk Current 15.0 18 Jul 2021 "Near Landing" milestone Hi,

Summer is there, Pat is about to release a candidate for Slackware 15.0 which will likely last for 2 years, and the current code seems as stable as it can be : so it's time for a Zenwalk Current release.

It can be considered as a milestone release, most packages have been rebuilt down here or upstream, and it confirm some of the choices that where applied since the beginning of 2020 : Pipewire as the sound daemon, with mostly all existing Bluetooth codecs available from APTX to LDAC.

Desktop is the latest XFCE 4.16, with the special Zenwalk layout (NEXT/Windowmaker inspired dock system, with unique panel placement for ultra-ergonomic use of the whole desktop place on modern wide screens).

Kernel is 5.13.2, with Elogind and PAM, and thankfully : still no Systemd :).

Of course : Flatpak is present, and as usual, configured out of the box so that you can install nearly anything on Zenwalk.

Have fun !

Report bugs ;)

http://www.zenwalk.org/
13.1.2022 23:35 Michal Kašpar | skóre: 15
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Bohužel tomu chybí network transparency. A to, jak se mi to s každým update znovu nastartuje místo PA (přestože mám všechny služby a sockety masked) mně tedy taky příliš netěší. Byť to je spíš problém systemd než vlastního PW.
13.1.2022 23:46 Pavel Píša | skóre: 18 | blog: logic
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Vzhledem k tomu, že PipeWire nabízí gstreamer1.0-pipewire balíček a ten nějak parsuje i audio formát stringy, tak předpokládám, že by mělo být naroutování třeba i na WebRTC a další jen věcí sestavení grafu...

Jinak sám jsem Pulse Audio služby na Debianu odinstaloval a nechal jen libpulse-dev a tím libpulse0, které se ale chytají na pipewire server. DO knihoven se na Debianu volba dostane přes nakonfigurování

touch /etc/pipewire/media-session.d/with-alsa touch /etc/pipewire/media-session.d/with-pulseaudio

Při updatech jsem pak žádný problém nesledoval.
14.1.2022 09:29 Michal Kašpar | skóre: 15
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
No ono kdybych chtěl pipewire, tak bych taky žádné problémy neměl. Jenže já chci PA :-). Díky za tip s gstreamerem. Byť asi v dohledné době nebudu mít čas to prozkoumat, ale kdyby, tak je to alespoň směr, kudy třeba bádat.
13.1.2022 23:36 Pavel Píša | skóre: 18 | blog: logic
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Přecházím z Debianu 10 na 11 a PulseAudio jsem se dlouho bránil a zůstával u čisté Alsy, ale Chrome a Temas (v restricted loginu) mě nakonec u té 10-ty donutili přejít na Pulse. Nějak k němu nemám velkou důvěru a tak jsem u 11 chtěl přejít rovnou na PipeWire (návod). Nějak stylu práce jeho autorů věřím více a líbí se mi synchronizace a společná cesta s videem a tam to jednou na Waylandu bude nutnost.

Narazil jsem ale s velkými problémy u mých bezdrátových sluchátek (Jabra Evolve 65 MS Stereo) ve Firefoxu pro konferencing přes naší školní instalaci BigBlueButton. Mikrofon se mi nedařilo přepnout správně, různě se to chovalo divně. Zkusil jsem do stable dokompilovat jako balíček src balíček pipewire z bookworm. Ale stále se to chovalo divně, třeba OBS nastavit šlo, ale Firefox ne. Některé logy vypadaly i na nějaký memory bug v PipeWire.

Nyní jsem do stable 11 dokompiloval pipewire-0.3.43 a s s již dříve uprgadovaným media-session-0.4.1 se zdá, že je vše plně funkční. Tak konečně budu moc dokončit postupný přechod na nový disk. Kolega ve škole nám pak na serverecj rozjel nový BigBluButton, ta se mohu na další semstr začít těšit. Letní je s velkým předmětem a i kombinovaně prezečně a vzdáleně budu mít cizince, ale setup mám již vyzkoušený.
Max avatar 13.1.2022 23:48 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Díky za info, že i u tebe se zdá verze 0.3.43 ok. Já si teď hraju s Carla a efekty a zkouším, co je aktuálně možné. Mám nějakou světlou chvilku, že mě to baví :).
Jinak osobně mám v práci HP PC a je to peklo, s těmi jejich kombinovanými jacky, které se softwarově dají přepínat do různých režimů (combo, jen mikrofon, jen sluchátka atd.). Je to svinstvo, které snad spolehlivě funguje jen na Windows se softwarem od HP. Na předchozím PC jsem to nedokázal pořešit, tak jsem si raději za pár korun koupil redukci. Na novém PC to vypadá, že zástrčka není v režimu komba a zase problém. Oni prostě nejsou schopný dát do PC normální zvukovku s normálníma konektorama.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
17.1.2022 10:35 Marek
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Minulý týden jsem začal hrát Shadow of the Tomb Raider a jediný problém, co jsem měl, bylo praskání zvuku. To se zdálo bylo způsobeno malým výkonem pulse audio. Dalo se to zlepšit nastavením priority PA.

Zkusil jsem tedy Pipewire a od té doby zvuk běhá při hře perfektně. Mám Devuan, tedy bez systemd, takže jsem akorát udělal startovací a stopovací skripty s obsahem:
#!/bin/sh

pipewire &
sleep 1
pipewire-pulse &
sleep 1
wireplumber &
a
#!/bin/sh
killall wireplumber
killall pipewire-pulse
killall pipewire
Max avatar 17.1.2022 10:43 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Díky za info.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
17.1.2022 15:03 Margzen
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Díky za motivaci, na Gentoo naprosto bezproblémová migrace. EasyEffects se mi líbí :-)
Max avatar 17.1.2022 15:14 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Nezapomeň sem pak hodit nějaké zkušenosti :)
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
Luboš Doležel (Doli) avatar 19.1.2022 21:11 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: PipeWire - pryč s pulseaudio
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
PW už jsem zkoušel, ale zatím jsem ho dal pryč. Začalo to totiž praskat (v USB headsetu) a nedokázal jsem to nijak vyladit :-D PA jede v poho.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.