Portál AbcLinuxu, 14. května 2025 00:21
Původně jsem měl chuť sem na Abíčko napsat lehce dráždivý blog o tom, jak se komunistům podařilo proměnit Velikonoce z největšího křesťanského svátku na „Dny státem uznanou chlastačku,” jak se vyjádřil jeden můj pacient. Ale potom jsem si přečetl blog o Velikonocích, který se mi líbil, následnou vědeckou debatu na téma půst, usoudil jsem že jedno už stačí a odpustil jsem si komentáře k masožravé palmě protože jsem nějak necítil potřebu doplňovat tuhle dámu, která o věci evidentně ví dost, víc než já zřejmě. Což je dobře. Aspoň někdo má v téhle době a na tomhle místě skutečný přehled o tom co je křesťanství a co obsahuje. Konečně je Bílá sobota a nepracuji, modlím se (občas, nijak zvlášť vytrvale) a přemýšlím.
Přemýšlím o těch Velikonocích, ani ne tak o tom jestli jsou pravdivé ty zvěsti o nich. To nějak neřeším protože věřím že ta zvěst je pravdivá a nepotřebuji k tomu nějaké rádoby intelektuální bláboly, které mi budou objasňovat jak to tehdy bylo a jak to není dnes. Spíš mě tak zajímá jak je to dnes a co z toho vlastně od té doby k dnešku platí. Tedy nezajímám se tolik o tom v jakém roce se Kristus narodil a v jakém byl ukřižován, protože na tomhle se točí puntičkáři,kteří se domnívají, že když poukáží na rozpor v datu tedy prokáží i vadu a nevěrohodnost křesťanství jako takového.
Drží se detailů, nezajímají se o obsah, toho poselství Ukřižování a Zmrtvýchvstání. Což je vlastně základem celé víry křesťanství. Nadarmo neříká apoštol Pavel: „Ne ze skutků, ale z víry budeme ospravedlněni.” A jinde se říká: „Blahoslaveni ti co neviděli a přesto uvěřili.” Navíc se dokonce teologové dovolávají rozumu, stejně tak jako ti věřící matematici, astronomové, fyzici. Zvláštní?
V dobách, kdy jsem o těchhle věcech věděl málo, protože jsem o nic nepřemýšlel vůbec, nebo skoro vůbec, jsem se domníval, že nejdůležitější jsou skutky. To jest Desatero. Pa jsem měl za to že to je víra. A nakonec mi došlo že to je oboje. Víra a skutky. A když jsem zjistil, že podle Zákona budeme souzeni, ale z milosrdenství můžeme být ospravedlněni, tak jsem byl lehce zmaten. Zmaten jsem dosud, protože o tom přemýšlím a pokaždé po delší době se mi vyjeví zcela něco jiného. Mám problém s autoritami. Takže mi všechny ty různé vysvětlení od vzdělanců nestačí.
Přemýšlím jak to je z peklem, z ďáblem a co to vlastně znamená? „Zemřel, vstoupil do pekel, vystoupil na nebesa.” Jestli opravdu peklo je to, co si sami sobě jako lidé způsobujeme tady na zemi, jestli je nějaká naděje na pokračování někde jinde a jinak. Přemýšlím co bylo před velkým třeskem, jaká síla je vlastně to čemu říkáme Bůh, jestli to co říká mistr Eckerhard: „ že o Bohu můžeme říci jen co Bůh není, ale ne co Bůh je.” Nečekám, že se dočkám. To prostě je nemožné, ale tyhle otázky si kladu, stejně tak jako si je kladl Einstein, Max Planck či Newton. Nevím jestli dostali na svoje tázání plnou odpověď.
Zrovna jako nevím jestli dodržování půstu je podmínkou spásy. Protože kdysi podmínkou spásy bylo pokřtění. Jak hlásala církevní doktrína. Není spásy mimo Církev. A hle najednou se od toho co platilo celá staletí upustilo. Samozřejmě si kladu tyhle otázky po církevních dogmatech. Scholastici diskutovali o detailech jimž se mnozí smějí z celou vážností lidí,kteří jsou si vědomi toho, že Víra a Bůh jsou zárukou života jak zdejšího, tak nebeského. Já nejsem scholastik ani nežiji ve středověku, a přesto o podobných věcech přemýšlím taky.
Kdysi jsem četl velmi chytře položenou otázku. „Jaký smysl má vesmír?” Klidně se mohu zeptat. „Jaký smysl má tahle planeta, která je zatím podle míry našeho poznání jediná v širokém okolí, kde žijí lidé, jež si kladou tyhle otázky. Lidé, kteří myslí, ptají se a modlí a stejně odpověď nedostávají. Nemají odpověď protože není nikdo, kdo by odpověděl a nebo proto, že by nenesli celou pravdu jako živí lidé?”
Možná si kladu zbytečné otázky a měl bych se podle některých jen modlit a neptat se, spolehnout se na autority. A nebo podle jiných se nemodlit, neptat se a raději se učit přeložit jádro u NetBSD. Což jsem ještě dodnes nedělal. Tak tohle je co mě nutí dnes a nejen dnes se tázat po tom smyslu událostí před dvěma tisíci lety, kdy zemřel na kříži ten o němž se dnes v některých kruzích mluví jako o Synu Božím a on sám o sobě hovořil jako o Synu člověka. Dostali jsem rozum od Boha a nebo je to výsledek, náhody, která umožnila větší mozek a tím pádem i rozvoj myšlení?
Přečetl jsem stohy knih, které vysvětlovaly přesvědčivě jedno nebo druhé. A přesto mám pocit, že to může být ještě jinak. Třeba skutečně Bůh spustil evoluci a neřídí jen z nějakého sobě známého důvodu. Vložil do světa člověka a dal mu pochybnost, což je podle některých mých klientů prý peklo největší. A zrovna tak je podle některých mých klientů nebe největší, když je něco jistého. Je třeba nebe, to že tam člověk zažívá absenci nejistot a úzkostí? Nepřítomnost strachu ze smrti, z konečnosti? Tohle se mi třeba a nejen mě ukazuje jako základní problém člověka.
Nejistá budoucnost a vědomí konečnosti. Ve většině lidí to vyvolává úzkost. Většinou velmi dobře ukrytou, leč přesto přítomnou. A to i u těch nejvzdělanějších, z nejvyšším IQ a schopných obrovských intelektuálních výkonů. Každé rozhodnutí k něčemu poskytuje možnost řešení. Každé řešení, nezávisle na to jestli se ukazuje v tu chvíli dobré nebo špatné dává naději na změnu. Naděje je to, co nás jako lidi drží při životě i v situacích, které se zdají neřešitelné. Nemít naději, zemřeme v zoufalství i v podmínkách, které se jako smrtící vůbec nezdály. A pro doufajícího člověka ani smrtící nejsou. Nedá se to změřit, nedá se to zvážit a přesto to existuje a funguje a co víc, funguje to spolehlivě.
Jsou tedy Velikonoce, největší křesťanský svátek, kterým dáváme najevo my křesťané, že jsme si sice vědomi své konečnosti tady na zemi, ale zároveň máme naději, že jsme vykoupení z hříchů. Jedním z velkých hříchů je nevíra a beznaděj. Možní to propadnutí nevíře a beznaději v čemkoliv znamená propadnout peklu svých obav, nejistot. My se tomuhle hříchu bráníme. V psychoterapii se tomu říká: „Nevytvářet katastrofické scénáře.” Kdo je vytváří má velmi těžký život. Pár takových lidí znám.
A tak si uvědomuji, že Velikonoce pro mne je možnost nepropadnout peklu beznaděje a možnost nevytvářet katastrofické scénáře. Víra uzdravuje. Nejen náboženská. A taky je to možnost, to co se ukazuje i v linuxové komunitě. Spolupráci a setkání z druhými lidmi. Největší přikázání je „Miluj bližního svého jako sebe sama.” Spolupráce je nejvýhodnější lidské chování, jak ukazují všechny moderní výzkumy. Ale v Bibli je to známé už minimálně víc jak tři tisíce let. Takže jen objevili ty výzkumy objevené.A na konec asi tohle.
Kristus vstal z mrtvých.
Tiskni
Sdílej:
Kristus vstal z mrtvých.Jason Vorhees taky, ale ten až za 6 dní...
Když už, tak Mistr Eckehart.
tu to nikoho nezaujima..Mne to tady zajímá → spor. Na rozdíl od vašeho příspěvku, který mne nezajímá. Posílat vás nikam nebudu, pošlete se tam sám.
Proc je celibat? Aby se nedelil cirkevni majetek.No tohle je teda kardinální kravina.
fakt nerad vidim propagaciu akejkolvek sekty na weboch, ktore navstevujem. a tento clanok to presne robi.Jsou dvě možnosti. Buď změnit, co se na vámi navštěvovaných webech píše, nebo změnit seznam vámi navštěvovaných webů. Ta druhá možnost bude hádám jednodušší. Jestli se nepletu, někteří nazývají lidi používající Linux sektou, můžete si s nimi podat ruce.
99% veci, ktore sekty hlasaju a slubuju su len klamstvaTak zrovna tohle ani náhodou. Tak hloupí nejsou, většina toho, co hlásají, je v nějakém smyslu pravda (takové ty věci typu "buďme na sebe hodní, mějme se rádi, bude nám lépe"). Kdyby bylo úplně všechno mimo, nebyly by ty sekty ani zdaleka tak úspěšné.
ad ad ad 7. Přispívám naprosto dobrovolně, a docela bych to považoval i za koníčka. Neposílám peníze někomu, kdo s nimi "moudře naloží", ale snažím se, když můžu pomoci potřebným...
2. Ťažisko sekty – vodca, zakladateľ, guru, reverend, misionár, skrátka ten, ktorý je osvietenýTohle jsou lidé a Bůh není člověk. Na tom se shodnem, ne?
a má patričný odstup od radových členov.Tohle zas zcela nepasuje na Ježíše. OK. Slovíčkařím. Pokud jsi bodem 2 myslel přesvědčení o existenci čehosi transcendentálního, beru i ten. Nicméně byl poněkud špatně formulován. I tak to ovšem není mnoho...
bod 5: boh -> jezisspíš Bůh <=> Ježíš ...
mas pravdu, vela som necital - nedokazal som sa totizto prehryzt castami ako 'xyz bol synom zxy, ten bol synom asd, ten bol synom .... (o 200 stran dalej) .... bol synom dsa no a o nom sme hovorili na zaciatku..' :) co mi mimochodom pride tiez dost usmevne.Tohle celkem chápu. Bible se nedá číst jako souvislý příběh.
drazdi ?! mna zase drazdi tato celosvetova propagacia celej vasej nechutnej sekty - ak prestanete vy, prestanem aj ja.Asi jsi mě přesně nepochopil. Nešlo mi ani tak o to, že se navážíš do křesťanství (je mu co vytýkat, co kritizovat), ale o to, že se do něj navážíš, aniž bys o něm něco pořádně věděl. Čili o zcestnost tvých argumentů.
kteří se domnívají, že když poukáží na rozpor v datu tedy prokáží i vadu a nevěrohodnost křesťanství jako takového.No, abych se přiznal, je mi celé křesťanství ukradené. Takže se naprosto přízemně a hnidopišsky vrtám v paradoxech, které sebou nese fakt, že se Ježíš mohl narodit po, nebo před Kristem. Ale pokud mi přisuzujete touhu po svržení křesťanství ...
To misionarstvi najdeme samozrejme u vsech lidi, u Vas, jestli si spravne vzpominam jsou to balickovaci systemy.Že by moje články na ábíčku byla zakuklená misijní činnost? Mea culpa, hned v úterý si koupím roucho a nechám oholit hlavu, aby to bylo každému na první pohled zřejmé, že jsem vlastně misionář
Původně jsem měl chuť sem na Abíčko napsat lehce dráždivý blog o tom, jak se komunistům podařilo proměnit Velikonoce z největšího křesťanského svátku na „Dny státem uznanou chlastačku,mozna by stalo za to napsat, jak si krestani vymysleli tuhle velikonocni haluz, aby vytlacili puvodni pohanske tradice, stejne jako je tomu u dalsich svatku :)
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.