Portál AbcLinuxu, 2. května 2025 09:39
Přítelkyně vlastní Fabii, o kterou se ale starám já. Jednak proto, že jsem chlap a jako softwarový inženýr tomu "rozumím", druhak mám volnou pracovní dobu.
Když jsem potřeboval přezout na letní kola, našel jsem si malý nedaleký autoservis. Je to rodinný podnik, otec a syn. Kola přezuli, ale svým rafinovaným digitálním měřákam zjistili, že je trochu rozjetá geometrie na přední nápravě. Typické, pomyslel jsem si, na sedm let starém autě je vždycky něco k preventivnímu vyměnění, nebo aspoň seřízení. Dal jsem tedy na jejich radu a nechal auto seřídit, těch sedm stovek (bez daně) jsem investoval, abych ochránil přítelčiny pneumatiky. Chovali se ke mě mile, odjížděl jsem spokojen.
Asi za měsíc jsem se s autem pokusil udělat státní technickou kontrolu. Kromě blbostí typu vybledlé žárovky v blinkrech mě vyrazili prasklé silenbloky na přední nápravě. Co je silenblok jsem nevěděl, ale technik na STK mi to názorně ukázal. Je to taková gumová výztuha, přes kterou se natáčí přední kolo. Slouží k tomu, aby kolo trochu pružilo ve směru natáčení a vibrace se nepřenášely přímo na volant. Prasklý silenblok má pravděpodobně za následek,že přední kolo nedrží tak přesně stopu a taky že jakékoliv seřizování geometrie nápravy jsou vyhozené peníze. Ještě poznamenám že u Fabíí je to typická závada, je to holt trošku poddimenzované.
Tak jsem se vypravil do autoservisu. Cílem bylo domluvit opravu a zeptat se, proč mi doporučovali dle mého soudu zbytečné seřizování, případně dohodnout nějakou slevu.
Auto jsme zvedli na hever, pánové tam strčili nějaký šperhák, trochu s tím zahýbali a shodli se, že je to opravdu prasklé. Tak jsem se zeptal, jestli si mě pamatují, že jsem u nich už jednou byl. Pak jsem možná použil trochu neopatrnou formulaci (ale maximálně zdvořilým tónem), že jim mám trochu za zlé, že mě minule uvrtali do seřizování nápravy, když se to teď bude muset dělat znovu.
To jsem udělal zásadní chybu, jakákoliv rozumná diskuse skončila ještě než začala. Starý pán auto pustil dolů, řekl že takové řeči nemusí poslouchat a že bych si to měl udělat v nějakém značkovém servisu. Ve chvíli jsem měl auto nastartované před dílnou. Pak ještě pronesl větu: "Copak já můžu zato, že máte rozbité silenbloky?" Pochopitelně za to nemůže, ale kdybych si uměl takové věci diagnostikovat sám, žádný autoservis nepotřebuji.
Takže jsem byl poprvé v životě jako zákazník vyhozen na ulici. Půvabné to bylo v tom, že mě vyhodil sám majitel a tedy jsem neměl žádnou vyšší instanci k odvolání. Samozřejmě nevím, jestli opravdu udělali chybu. Kdyby ano, spokojil bych se s jemnou omluvou a nějakou trapnou slevou. Pokud ne, měli přejít mou neomalenou formulaci a vysvětlit mi to. Den jsem si tím zkazit nenechal, navíc se ukázalo, že značkové a honosně se tvářící autoservisy nejsou zas o tolik dražší. Byla to celé taková zajímavá životní zkušenost.
Tiskni
Sdílej:
Aha, ono se to píše silemblok...já nevim jak se to píše.
Aha, ono se to píše silemblok.
......
slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/silentblok
silentblok = gumokovová podložka na tlumení chvění
Jednoznačně + pro autora. Pokud se v té firmě neumí slušně chovat, nevidím důvod proč se tam s čímkoli vracet. Pokud pan majitel autoservisu nepochopil, že na normální dotaz se dá normálně slušně odpovědět (když se mě někdo zeptá jestli si na Linuxu může spustit Outlook, taky ho přece nevyhodím s tím že "když je tak chytrej, tak ať si jde koupit Visty"), tak doufám že na něj nikdy nikde nenarazím.
Hehe, to by chtelu udelat negativni reklamu.
Negativní reklama je také reklama. Já bych to pustil z hlavy a vůbec se tím nezabýval. Život je zajímavý sám o sobě, tak proč si ho zbytečně kazit.
Velké neštěstí tohoto národa je, že je tu spousta kutilů všeumělů odkojených Přemkem Podlahou (ten už naštěstí s jejich podporou přestal). Ti si nenechají vymluvit, že se zkrátka ve firmách musí jet podle výrobní, resp. servisní dokumentace a že na jejich geniální improvizace pomocí provázku, gumičky a ohnutého hřebíku není nikdo zvědavý. Ve firmě jsme podobného majstra zámečníka měli - napřed ho dusil kontrolor pro samé neshody s dokumentací, nakonec jsme ho ještě ve zkušební době půl roku před nárokem na předčasný důchod vyhodili.
Svět by byl krásnější i bez idiotů "já si to udělam sám, to vyjde nastejno". Čímž neříkám žes' to Ty. Ale podívej se na některé doma opravované vehikly. Oni majitelé si to udělají sami... a pak to nemá tlumiče, jde tomu šejdrem řízení a celé je to... zbraň hromadného ničení.
ty kokso, maximalny tuzing...
Velké neštěstí tohoto národa je, že je tu spousta kutilů všeumělů odkojených Přemkem Podlahou
Velkým neštěstím tohoto národa je způsob jednání popsaný autorem zápisku.
+ 1
V našem národě stále ještě není zakořeněno heslo "náš zákazník - náš pán". Tohle již v zahraničí vědí. Takový autoservis asi nebude mít dlouhého trvání, pokud existuje konkurence. Samozřejmě může jít o náhodu, majiteli servisu třeba včera zemřela manželka, přišel o střechu nad hlavou nebo nějaká jiná katastrofa , ale pokud je to v systému jeho firmy, majitel skončí. Ano, to je princip kapitalismu. U nás si stále mnoho lidí ještě myslí, že umět něco vyrobit je to hlavní. Není. Umění je to prodat ...
Jinak naopak náš národ má velkou výhodu, že právě díky kutilství si lidé příjdou na spoustu věcí, na kterou by jinak neměli .. To je zase pozitivní stránka důsledků minulého režimu. Vidím to i třeba i ve fabrice v USA, kde si náš technik poradí s věcmi, které tým amerických inženýrů nezvládne .. Takže Přemka Podlahu bych v tomto směru vůbec neodsuzoval, právě naopak. Ano, někteří lidé se klepnou do prstu i při zatloukání hřebíku do zdi, i takoví jsou (třeba já). Ale obecně jsme národ šikovný.
Ano, někteří lidé se klepnou do prstu i při zatloukání hřebíku do zdiVzpomínám, jak jeden lékař vyprávěl, že mu na ambulanci přišli dva bratři, akademický malíř a architekt. Chtěli pověsit obraz na zeď. Jeden skončil se zápěstím rozdrceným od kladiva, druhému prošel hřebík skrz ruku (hlavičkou napřed)
nemohl byste objasnit, proc jste v nadpisu pouzil slovo kapitalismus ?
A ani si nemyslím, že tenhle blogpost bude mít nějaký dopad na jejich tržby.
Leda, že by většina zákazníků tohoto autoservisu byla zároveň čtenáři abclinuxu .. Jinak si osobně myslím, že pojem "šmejd" je tady zcela na místě, bez ohledu na to, kolik má zákazníků. Nejde o to, že servis něco "zvoral", to se stane kdekoliv a kdykoliv. Jenže solidní firma se buď omluví nebo vysvětlí, proč to nešlo udělat podle přání zákazníka. Hulvátství skutečně do byznysu neplatí, pokud nechceme připustit, že jsme v Rusku ..
Hulvátství skutečně do byznysu neplatí, pokud nechceme připustit, že jsme v Rusku ..Nezebych se chtel zastavat v dnesni dobe vicemene nacistickeho Ruska, ale je to to prvni, co vas napadlo tam napsat, nebo to snad ma nejaky hlubsi vyznam?
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.