Portál AbcLinuxu, 30. dubna 2025 14:30

Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...

13.1.2009 22:06 | Přečteno: 1596× | HW | poslední úprava: 13.1.2009 22:22

"Máme 12 dní. Začína to pripomínať zlý sen, z ktorého sa nie a nie zobudiť. Naše zásoby plynu dochádzajú, nedá sa spoľahnúť na pomocné dodávky, ktoré sme už raz dostali. Hrozí zníženie tlaku v potrubiach (hlavne na východnom Slovensku), prudký nárast vykurovania elektrickou energiou a následné preťaženie elektrickej siete a nasladný blackout." Toto som začul a ešte omnoho viac pred pár dňami a počúvam to aj teraz. Je to smutné, nepochopiteľné ale tento rok sa začal blbo - bez plynu. Vlastne by to ani tak nevadilo, keby plyn nepotrebovala väčšina domácností a fabrík. A taktiež výrazné množstvo - nazvyme ju "spotrebnej" elektriny - vyrába Paroplynový cyklus. Takže sme na pokraji energetickej krízy a momentálne sme na tom najhoršie z celej V4ky.

V tomto blogovom hundraní nebudem hľadať vinníka, lebo je nejednoznačný - čudné je že sa Rusko bránilo týmto radikálnym spôsobom, čudné je že Ukrajina brzdí dodávky a robí obštrukcie (o neplatení a údajnom kradnutí plynu nevraviac), čudné je že predchádzajúce vlády na Slovensku slepo verili že nás lacný Ruský partner s dodávkami nesklame - a sklamal a keby 1. krát. Diverzifikácia - to je slovo ktoré ma dnes ráno zobudzalo z rádia pri ranných správach, sprevádzalo celým dňom a ešte aj teraz ho z rádia počujem. Prečo sme nediverzifikovali? Prečo sme nerozložili riziko a zdroje. Prečo, prečo, prečo? No lebo sme vsadili na málo kariet - konkrétne na jednu jedinú. A ta zhorela dotla. Takže si za tento stav môžeme sami. Jeden popredný odborník na energetiku sa dnes vyjadril. "S takýmto výpadkom sme nerátali." ??? WTF? Akokeby som cez búrku nerátal s bleskom, akokeby som v zime za volantom nerátal so šmykom, atď. atď.. No je to všetko proste čudné.

Posledný odstavec tohto na mňa možno dosť nezvykle dlhého blogu chcem podľa hesla "buď pripravený na horšie, dúfaj v lepšie" venovať našej pripravenosti na blackout a následný dopad na obyvateľstvo, život a pod... Čo bude?! Ak nemáte zásoby jedla, vody, zdroja tepla (prípadne elektrocentrálu a zásobu paliva do nej), betérií a bateriek (!), zbraní (nejaké na vlastnú ochranu, či ochranu majetku!) blackout Vás nepekne zaskočí - kedže veľa ľudí sa s ním v živote nestretlo a len málokto s ním počíta. Nastane kolaps, hospodárstva, zdravotníctva, ohrozené sú aj susedné štáty v dodávkach elektriny, zatvoria sa obchody, továrne, začne sa rabovať (aha načo tie zbrane...). A to je len blackout. O malej možnosti jadrového ohrozenia a ochrane proti nemu nemá ceny ani hovoriť. Nedostatok informácii o civilnej obrane na školách, pracoviskách, chýbajúcich, chátrajúcich, neudržiavaných a nepripravených verejne dostupných atomových krytoch ani nevraviac... A to je voči tomu blackout prechádzaka ružovou záhradou... Ach jaj... Nech to čím skôr dobre skončí a hádam sa poučíme, alebo zase zabudneme?

       

Hodnocení: 85 %

        špatnédobré        

Obrázky

Blackout, fallout - proste samé

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

Bluebear avatar 13.1.2009 22:24 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Naprosto chápu a držím palce. V ČR jsme na tom sice zatím líp, ale plyn u nás jde taky z rezerv. Doufejme, že aspoň brzy skončí ty hnusné mrazy.

V tornádových oblastech Ameriky jsou lidé celkem zvyklí, že mají v domě generátor a pod barákem nádrž na plyn (nevím, jestli to je zemní nebo něco jiného, tipuji spíš něco jako LPG), která dokáže dům udržet v omezeném chodu po týden i víc; když potom bouřka strhá dráty, jako když to najdou. Ovšem to je aplikovatelné jen v případě, že má človkě rodinný domek.
To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
Michal Fecko avatar 13.1.2009 22:30 Michal Fecko | skóre: 31 | blog: Poznámkový blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Naprosto chápu a držím palce.
Úprimne ďakujem(e)!
V tornádových oblastech Ameriky jsou lidé celkem zvyklí, že mají v domě generátor a pod barákem nádrž na plyn (nevím, jestli to je zemní nebo něco jiného, tipuji spíš něco jako LPG),
stačila by možno aj 2-4kW elektrocentrála na najnuitnejšie potreby...
Ovšem to je aplikovatelné jen v případě, že má človkě rodinný domek.
To nesporne! A najviac sa osobne čudujem ľuďom ktorí stavajú novostavby rodinných domov bez pivnice (cs. sklepa) v ktorej by mali zásoby jedla (konzervy), vody a paliva na stavy ako sú tieto... :-( Ale asi by som chcel veľa.
Bluebear avatar 13.1.2009 22:57 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
A najviac sa osobne čudujem ľuďom ktorí stavajú novostavby rodinných domov bez pivnice (cs. sklepa) v ktorej by mali zásoby jedla (konzervy), vody a paliva na stavy ako sú tieto...

Tohle bohužel také chápu, protože podsklepení domku je drahé, a pokud nechceš, aby ti lezla voda do domu (což věru nechceš), tak je izolace o dost náročnější.
To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
Bluebear avatar 13.1.2009 23:03 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
stačila by možno aj 2-4kW elektrocentrála na najnuitnejšie potreby...

Rozhodně lepší než nic, ale je nutné mít dostatečné zásoby pohonné látky; při delším výpadku elektrického proudu pravděpodobně nebude ke koupi ani to palivo, takže to vypadá na alespoň 14-denní zásobu, a je tedy třeba vyčlenit prostor na ty kanystry (spíše sudy) - ideálně takový, aby tam nezabloudila jiskřička. :-)

Další problém je, že elektrocentrála v provozu produkuje odpadní plyny, mimo jiné oxid uhelnatý, což je proklatě nepříjemný společník - aktivní elektrocentrála musí být na dobře větraném místě, jinak všechno totál kaput. :-(
To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
14.1.2009 01:33 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Ovšem to je aplikovatelné jen v případě, že má človkě rodinný domek.
Proč to? Ve větších domech je vždycky možnost, že se nájemníci dohodnou mezi sebou a generátor společně koupí. (Samozřejmě pokud se nenajde jeden blb, co je proti, protože je mu líto peněz.)
Quando omni flunkus moritati
14.1.2009 09:07 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Z ekonomického hlediska je to naprostá kravina. Jednak je taková elektrocentrála docela mastná a pak, její koupí náklady nekončí. Je třeba provádět revize a průběžnou údržbu. Udržovat zásobu pohonných hmot a také vyřešit její zapojení do normální sítě. I když není vyloučeno, že se to některým domácnostem začne vyplácet.
14.1.2009 10:35 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Alternativnim resenim by mohlo byt upraveni elektrocentraly na drevoplyl a vyuziti jejiho odpadniho tepla ke k vytapenim (kogenerace) - vyhodobu by byla nezavislost na benzinu, nevyhodou nutnost pouzivani vyschleho dreva (nejlepe ve forme stepek) a nutnost chodit cas od casu prikladat.

Pripadne mit misto spalovaciho motoru parni stroj - i kdyz jeho ucinost je nevalna, pri spojeni s kogeneraci to uz tak strasne neni (napr. vyfuklovanou parou lze topit a ohrivat vodu), navic je to narozdil od spalovaciho motoru zarizeni velmi robustni a nenarocne na obsluhu ci opravy.
14.1.2009 16:49 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Tak jak je potom možné, že těm lidem v rodinném domě se to vyplatí?
Jednak je taková elektrocentrála docela mastná a pak, její koupí náklady nekončí. Je třeba provádět revize a průběžnou údržbu. Udržovat zásobu pohonných hmot a také vyřešit její zapojení do normální sítě.
Ano, to vím.
Quando omni flunkus moritati
14.1.2009 22:19 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...

 

Naprosto chápu a držím palce. V ČR jsme na tom sice zatím líp, ale plyn u nás jde taky z rezerv. Doufejme, že aspoň brzy skončí ty hnusné mrazy.

Nějaká obleva přijde.

 

Heron avatar 13.1.2009 22:40 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Moc jsem se tím nezabýval, takže musím věřit tomu co slyším. EU nakázala Slovensku vypnutí jaderky. No to je něco naprosto mimo mé chápání (a v přesně proto, jsem byl v referendu proti vstupu česka do EU). Jednak je ta elektrárna pod státním a vlastně mezinárodním dohledem (jako každá) a také energetická koncepce s tou energií dlouhodobě počítala a ta energie (obzvláště teď) může chybět. No, pokud ta JE není zakonzerovavá (což nebude), tak býti na místě odpovědné osoby (premiéra), tak tu JE zapnu už jen EU natruc. Druhá věc je jeden dodavatel plynu a ropy, ale toto je běh na hodně let, myslím, že minulé vlády musely řešit i palčivější problémy.

No říká se, že všechno zlé je k něčemu dobré. Prý už i Německo přehodnocuje svůj plán zbavit se atomu, tak se to snad někam pohne.
Heron
Michal Fecko avatar 13.1.2009 22:44 Michal Fecko | skóre: 31 | blog: Poznámkový blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
No říká se, že všechno zlé je k něčemu dobré. Prý už i Německo přehodnocuje svůj plán zbavit se atomu, tak se to snad někam pohne.
Škoda toho Rakúskeho prístupu k atomovým elektrárňam - ktorý sa ale dá pochopiť... A to majú zásob plynu najviac... (?)
msk avatar 14.1.2009 09:39 msk | skóre: 27 | blog: msk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Škoda toho Rakúskeho prístupu k atomovým elektrárňam - ktorý sa ale dá pochopiť...
Mozes to rozviest? Ja oficialne stanovisko a dovody nepoznam, neoficialnych poznam viac. Skupinky prijebancov blokujucich hranice pre tento moment ignorujem.

A este jedna vec ma zaraza. Vobec sa do toho nevyznam, neviem, ako presne je plynovod vedeny a ako to technicky zabezpecit, ale pokial mam pocit, ze Ukrajina kradne plyn, tak jednodychym odpocitanim meradiel na vstupe a vystupe plynovodu do/z ich uzemia a matematickym vzorcom zahrnujucim ich oficialnu spotrebu sa tento fakt da lahko dokazat/vyvratit, nie?
xvasek avatar 14.1.2009 09:50 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
...ale pokial mam pocit, ze Ukrajina kradne plyn, tak jednodychym odpocitanim meradiel na vstupe a vystupe plynovodu do/z ich uzemia a matematickym vzorcom zahrnujucim ich oficialnu spotrebu sa tento fakt da lahko dokazat/vyvratit, nie?

 Ne tak úplně - ze zdroje JPP mám informaci, že před vstupem plynovodu na Ukrajinu není žádná měřící stanice, protože v době budování plynovodu tam nebyly hranice - ale samotnému mi to přijde nepříliš věrohodné.

xxxs avatar 13.1.2009 22:46 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
problem je vtom, ze ide o medzinarodnu zmluvu, ktoru slovensko podpisalo. a take vraj treba dodrziavat.

ak by sme nepodpisali, rakusaci by vetovali nas vstup.
14.1.2009 06:54 marek_hb
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...

Rakušáci jsou nasr. že si před kdysi dávno v nějaké euforii rozhodli, že budou bez atomu a nikdy jinak. A teď jim dochází, že to asi nebude to pravé a představa, že třeba takoví čížci, nebo slováci atom budou mít a nebudou energeticky  závislí a oni jo je neskutečně vytáčí.

14.1.2009 16:50 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
No ale oni si Rakušáci poradí. Teď třeba staví ekologickou elektrárnu s docela slušným výkonem. Akorát je na plyn...
Quando omni flunkus moritati
14.1.2009 21:07 Pavel
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...

Toho magora, co vymyslel ty plynovy elektrarny by meli okamzite povesit. Ale okamzite a to myslim vazne, spolu se vsema, co to prosazuji. Elektrinu muzeme paradne vyrabet z jadra. Az si spalime plyn v elektrarnach, budeme doma topit cim? Kazdej atomovku na zahrade. Rikam, okamzite postrilet a zplynovat!

Luk avatar 14.1.2009 21:37 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Toho magora, co vymyslel ty plynovy elektrarny by meli okamzite povesit.
Hmmm, lepší jsou elektrárny na uhlí, že?
Az si spalime plyn v elektrarnach, budeme doma topit cim?
Az si spalime plyn v elektrarnach, budeme doma topit cim? Až si spálíme plyn doma, budeme topit čím?

Fosilní paliva prostě dřív či později dojdou, s tím se musíme smířit. Musíme energii získávat jinak, nedá se nic dělat...
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
14.1.2009 22:18 Pavel
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...

Uhelky uz stoji, s tim uz se nic neudela a doma asi hnedy uhli kazdej nepali (doufam). Ja jsem proto, aby ty paliva dosly co nejpozdeji, abysme meli dost casu vymyslet neco lepsiho.

14.1.2009 22:27 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...

Drobný problém je, že s výkonem jaderné elektrárny se nedá tak dobře šachovat jako u tepelný (leda že by vám nevadilo, že vyvaříte řeku).

Plynová elektrárna je v porovnání s uhelnou lepší, protože menší znečištění, jednodušší doprava paliva a když dojde plyn, tak se dá teoreticky přejít na jinak vyráběný plyn podobných vlastností.

15.1.2009 00:10 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Rikam, okamzite postrilet a zplynovat!
To nepůjde, není plyn ;-)
Quando omni flunkus moritati
Luk avatar 15.1.2009 00:51 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
msk avatar 15.1.2009 09:12 msk | skóre: 27 | blog: msk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Toho magora, co vymyslel ty plynovy elektrarny by meli okamzite povesit.
Co plynove, ale uholne! To bol k*k*t.
14.1.2009 01:34 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Moc jsem se tím nezabýval, takže musím věřit tomu co slyším. EU nakázala Slovensku vypnutí jaderky. No to je něco naprosto mimo mé chápání
Pokud se nestala nějaká novinka, tak jsi špatně slyšel. EU Slovensku zakázala obnovení provozu jaderných elektráren, které byly dříve vypnuty a už se zapínat neměly.
Quando omni flunkus moritati
xvasek avatar 14.1.2009 09:46 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
No, pokud ta JE není zakonzerovavá (což nebude), tak býti na místě odpovědné osoby (premiéra), tak tu JE zapnu už jen EU natruc.

Vypínání JE je prakticky složitější, než její běžný provoz a trvá řádově deset let. Během vypínání se dělá spousta kroků, které jsou nevratné a naprosto se nepočítá s tím, že by reaktor mohl později zase fungovat v běžném provozu. Slovensko má celkem štěstí, že k odstavení reaktoru došlo před dvěma týdny, takže pravděpodobně bude ještě možné jej znovu rozjet, ale i tak mám celkem obavu, aby toto rozhodnutí nebylo (po politickém tlaku)  technicky nebezpečné. No, důvěřujme odborníkům v Jaslovských Bohunicích, že v případě znovuspuštění budou vědět, co mají dělat - koneckonců tam mají zkušenosti i s roztavením aktivní zóny. :-)

14.1.2009 10:04 Martin Baleja | skóre: 13 | blog: Segmentation_Fault
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...

No a kdyby to nedejpohádkovápostavo nevyšlo tak se stanou aktuálními vtipy o jablcích z okolí Jaslovských Bohunic, která jsou zdravotně nezávadná, avšak ohryzek je nutno zakopat tři metry pod zem:-D

Why are hemorrhoids called "hemorrhoids" instead of "assteroids"?
Heron avatar 14.1.2009 11:25 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
koneckonců tam mají zkušenosti i s roztavením aktivní zóny.

No z A1 ano :-).

13.1.2009 22:43 dad
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

ja bych rad, aby to pouceni 'z krizoveho vyvoje' dopadlo tak, ze se postavi jeste dalsi 2 atomove elektrarny a prejde se na topeni elektrinou. Pak prijde ten 'blackout' a priznivci jadra konecne procitnou.

Michal Fecko avatar 13.1.2009 22:48 Michal Fecko | skóre: 31 | blog: Poznámkový blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
No ešte tu je možnosť - budovať domy hlbšie v zemi + používanie tepelných čerpadiel na výhrev domu a vody (na pohon ktorých cez energetickú krízu by mohli byť využívané práve elektrocentrály) - ale je to drahé riešenie. Tiež mám pocit že sa pozabudlo v tomto premodernizovanom svete na uhlie a alternatívne zdroje získavania elektrickej energie.
xxxs avatar 13.1.2009 22:53 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
uhlie je bordel, z alternativ je ako tak zelene spalovanie rychlorastucich drevin, mozno aj slamy, ta ma ale vela siry. zvysne akoze alternativy su drahe, alebo v nasich zemepisnych suradniciach nepouzitelne zabavky.
xxxs avatar 13.1.2009 22:48 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
ja, ako priaznivec jadra by som rad s predstihom vedel, k comu mam precitnut.
Michal Fecko avatar 13.1.2009 22:49 Michal Fecko | skóre: 31 | blog: Poznámkový blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Cernobyl a Pripjat nech sú Vám mementom!
xxxs avatar 13.1.2009 22:58 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
dobre. ak pominieme akym sposobom bol fusovany havarijny test, mozeme sa kludne zamerat na typ elektrarne. uz sa daju stavat aj bezpecne veci, kde vybuch nemoze nastat ani teoreticky.
Michal Fecko avatar 13.1.2009 23:00 Michal Fecko | skóre: 31 | blog: Poznámkový blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
výbuch je extrém - únik rádioaktívnych časíc a vody je bežné riziko...
Heron avatar 13.1.2009 23:15 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Sorry, ale "běžné riziko"? Kde do vody "běžně" unikají radioaktivní látky? Únik radiace v JE je průser jako hrom a nikoliv provozní záležitost. A když k tomu dojde, tak to unikne do drenážního systému v kontejnmentu a ne do spaškových vod. To je prostě zcela mimo.
13.1.2009 23:37 paskma | skóre: 13 | blog: Paskmův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...

Někde jsem četl, že te veverky (VVER) v Bohunicích právě nemají dostatečný kontejnment. Ale nemám to ověřené.

LOCA (loss of coolant accident), například únik vody z primárního okruhu je průšvih ze dvou důvodů. Jednak je to radioaktivní a druhak to může zatopit kabely/čidla a tím se zhorší další ovladatelnost reaktoru. Ono takový kabel který je třicetl let nahříván může mít izolaci pěkně zkřehlou.

14.1.2009 01:36 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Někde jsem četl, že te veverky (VVER) v Bohunicích právě nemají dostatečný kontejnment.
Podle toho, co jsem se dočetl v novinách, nemají ty méně bezpečné žádný.
Quando omni flunkus moritati
xxxs avatar 13.1.2009 23:22 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
technologie sa posunuli. a co je dolezite, tak smerom k mensej komplikovanosti a pasivnej bezpecnosti. thoriovo fluorove typy a pod.
Bluebear avatar 13.1.2009 23:09 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Bohužel nevím, co se stalo v Pripjati, ale černobylský reaktor nebyl zase tak strašně nebezpečný. Vybouchl jen proto, že obsluha porušila všechna bezpečnostní pravidla a udělala sérii hrubých chyb. Kdyby ten reaktor řídili tak, jak bylo plánováno, a odpustili si sebevražedné experimenty, pravděpodobně by jim dobře sloužil dodnes.

Dnešní reaktory jsou zase výrazně dokonalejší a jejich bezpečnost je o řád lepší, takže bych se toho příliš nebál.
To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
13.1.2009 23:42 paskma | skóre: 13 | blog: Paskmův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...

Reaktor vyhodila do povětří obsluha, to je jasné.

Ale ponaučení z toho je, že parní reaktory se už nestaví. Ony mají totiž tu nevýhodu, že když se přehřejí, tak tu reakci ještě urychlí. Tlakovodní reaktory když se přehřejí (všechny v česku a slovensku), tak mají tendenci štěpnou reakci tlumit. Černobylský řídicí systém s tou nestabilitou počítal a uřídit to lze, ale stejně se teď dělají jen tlakovodní, protože ty vybouchnout v podstatě nemůžou :-)

13.1.2009 23:46 Tomáš Heger (geckon) | skóre: 62 | Praha/Valašsko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Pripjať je/bylo městečko u Černobylu. Nebo se pletu?
Michal Fecko avatar 13.1.2009 23:48 Michal Fecko | skóre: 31 | blog: Poznámkový blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Áno, známe na UA ako (to) Mesto duchov...
Heron avatar 13.1.2009 23:13 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Tohle myslíš ironicky?

Pokud ne, tak tamní havárie byla jednak způsobena hrubým porušením i tehdejších předpisů. Při dodržení provozních podmínek reaktoru by se to nestalo. To zaprvé. Za druhé, ten test, který prováděli a který vedl k havárii, měl být hotov již před spuštením bloku a ne za plného provozu (takže opět lidská, spíše politická, chyba). Zatřetí se ukazuje, že dopad není tak katastrofálně velký jak se přepokládalo. Zvířata tam žijí (a navíc mají pokoj od lovců), i ty rostliny tam rostou. Poslední blok elektrárny byl vypnut v roce 2001, takže ti lidé tam (pár set metrů od již tehdy děravého sarkofágu) normálně pracovali. A v roce 2006 (a i dříve) byla přímo v ruinách bloku 4 expedice. Ti lidé tam nešli na smrt, ale studovat. Takže Černobyl, i když to byla největší jaderná havárie v mírovém použití atomové energie, tak nemá takové dopady, jak jsou lidé očkováni od odpůrců jaderných technologií. Každý rok zemře v uhelných dolech mnohem více lidí, než kdy zemřelo na následky civilních jaderných nehod. Také zničené krajiny je z povrchových dolů hnědého uhlí zničeno více, než je plocha zóny kolem elektrárny. Takže memento ano, ale pouze v tom, že předpisy nejsou pro srandu a raději ten blok odstavit zbytečně, než dovést do nestabilního stavu. Za čtvrté, reaktor RBMK, který nebyl stabilní snad v žádném stavu, se nikde na světě nesměl používat, pouze v sovětském svazu a podobná havárie jako tam už nehrozí. Dnešní (no koneckonců i součastníci RBMK) reaktory jsou stavěné zcela jinak. RBMK je velmi jednoduchý, palivo lze vyměňovat za běhu. Tyto výhody v SSSR převážily nad nevýhodami (jako, pokud to zejdnoduším, kladná zpětná vazba). Ale nějak se to uřídit dá.
14.1.2009 01:55 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Taky nebyla podle wikipedie pracovníkům dostupná "dokumentace" reaktoru, takže o některých chováních reaktoru nevěděli.
Heron avatar 14.1.2009 08:38 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...

Podle toho co vím, tak dokumentace byla, jenže zrovna měla službu méně zkušená směna. Prostě kluci ze školy. A velel tomu starší mazák, dalo by se říct. Oni jej ale upozorňovali, že je reaktor v nestabilním stavu (poté, co výkon klesl pod 200MW) a že se musí odstavit (což měli právě ze školy a bylo to správně). Jenže séf jim přikázal v tom pokračovat. Průserů tam bylo hodně, nelze říct, který byl ten fatální, byla to celá série. Přes dvě směny byly vypnuté některé ochrany, ten test samotný měl být hotový už před připojením bloku na síť a ne v době, kdy dispečer rozvodných závodů zavolá, že potřebuje 100% výkon.

Na netu je toho hodně a z wiki bych info raději nečerpal. Asi nejlepší, co jsem na českém netu našel, jsou weby pánů Pavrdy a Kostky.

14.1.2009 22:55 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Měl jsem na mysli to, že při snížení výkonu ten výkon nejdřív vzrostl a pak teprve byl snížen (co jsem pochopil, tak se nejdřív odčerpala voda a pak se pomalu zasunovaly regulační tyče). Je fakt, že na anglické wikipedii jsem nic o vojenských tajemstvích už nenašel, nicméně kdyby si směna toho byla vědomá, tak by s tím počítala.

Dané weby si přečtu, tohle mě docela zajímá :-).
Heron avatar 15.1.2009 08:05 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Jo, tak regulační tyče měli tuto zvláštnost to je také pravda. No a ještě neveděli o vlivu xenonu, který se tam tvoří s poločasem nejakých 40min (nechce se mi to teď hledat přesně) a brzdí neutrony.

Určitě si to přečti, je to zajímavé. Popis průběhu nehody od Kostky je asi základ, ale Pavrdovy překlady (třeba Dva platy navíc) pak do toho vnesou (alespoň mě pohled změnil) úplně jiné světlo.
14.1.2009 10:24 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Mimo jine byla take duvodem pouzit RBMK moznost snadneho ziskavani weapon-grade plutonia Pu239 - vyhoda je prave v te moznosti vymenovat palivo za chodu. Pokud ho tam totiz nechate moc dlouho, PU239 (vznike z U238) se budto rozpadne (je "spaleno pri reakci), nebo se premeni na Pu240, ktere je pro pouziti ve zbranich zcela nevhodne (ma tendenci k samovolonym rozpadum, ktere mohou spustit reakci predcasne - tzv. "fizzle") a jeho separace od Pu239 je jeste slozitejsi nez oddeleni U235 od U238.
Heron avatar 14.1.2009 11:27 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
To taky a dalším důvodem také mohlo být použití neobohaceného paliva. Heh, ten reaktor je vlastně úplně super, akorát má takovou drobou pihu, to je právě ta kladná vazba :-D.
14.1.2009 09:55 mnouk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...

Je to sice smutne, ale v prumyslu obcas k nehodam dochazi a energetika neni vyjjimkou. Cernobyl byl v tomhle smeru jeste celkem legrace, zato prehrada na Zlute rece v Cine v polovine 70tych let  zabila mozna az kolem 200.000 lidi hned a dalsich mozna az 500.000 nasledne problemy... 

14.1.2009 11:02 Tomáš Heger (geckon) | skóre: 62 | Praha/Valašsko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
A to kdo ví, jak dopadnou takové Tři soutěsky;)
Heron avatar 14.1.2009 11:29 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Cernobyl byl v tomhle smeru jeste celkem legrace,

Jo, v tom se shodujeme. Průmyslových nehod bylo, je, a bude hodně, ale z tohoto se udělal strašák, kterého se těžko bude zbavovat. Zase to krásně ukazuje, jak jsou lidé manipulovatelní.

14.1.2009 11:33 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
To je uplne normalni - napriklad mnhoho lidi se boji havarie pri ceste letadlem, ale skoro nikdo pri ceste autem (tedy alespon pokud ridic neridi jako silenec), pritom pravdepodbnost, ze bude clovek zabit nebo zranen v aute je mnohem vetsi nez v letadle.
13.1.2009 23:06 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zaráží mě, jak někdo může mít problém s identifikací viníka této krize.

Komu se nelíbilo že by měl platit stejnou tržní cenu jako jiné evropské země?

Když na jedné straně plyn neproudí zatímco druhá strana tvrdí že ho tam cpe, kde asi bude problém?

Když se navrhne že na celou trasu bude dohlížet mezinárodní komise za účasti pracovníků dodavatelské firmy, kdo se proti tomu postavil?

Nechápu, jak někdo může obhajovat Ukrajinu, s jejím mafiánským vedením a šlendriánem, kterému není rovno. Copak si tady opravdu někdo myslí že je zájmem Ruska používat Evropskou unii jako rukojmí? Proboha proč?! Rusku se mnohem víc hodí EU ekonomicky závislá, než naopak. A současná krize vede spíš k opaku.
13.1.2009 23:10 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Ostatně, není náhodou Černobylská elektrárna také na Ukrajině? Příčinou katastrofy bylo selhání lidského faktoru. A že by Sovětský svaz měl pouze jednu jedinou jadernou elektrárnu? Asi ne..
Michal Fecko avatar 13.1.2009 23:24 Michal Fecko | skóre: 31 | blog: Poznámkový blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Zaujimavo ich majú umiestnené...
13.1.2009 23:29 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Co je na tom zajímavého? Uralem končí civilizovaný svět. To co je za ním jsou pouhé ostrůvky v divočině. Dovedete si představit náklady spojené s dopravou energie odtamtud do Evropské části?
14.1.2009 01:43 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Ostatně, není náhodou Černobylská elektrárna také na Ukrajině?
Dneska ano, roku 1986 byla v Sovětském svazu, takže minimálně tohle na Ukrajince nehodíš, ani kdyby ses na hlavu stavěl.
Quando omni flunkus moritati
14.1.2009 09:11 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Aha, takže Sovětský svaz si importoval pro obsluhu elektrárny zaměstnance ze Sibiře. Jinak pokud jde o míru lhaní, tak na Ukrajinu bych nevsadil zlámanou grešli. To už budu raději ve spolku s Ruskem a Rumunskem, než s Ukrajinou či Běloruskem.
14.1.2009 10:17 mnouk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...

 

Aha, takže Sovětský svaz si importoval pro obsluhu elektrárny zaměstnance ze Sibiře.

 

Ano, v zasade mas pravdu. V ramci presunu obyvatelstva a narusovani narodnich identit se tohle dost bezne delo. Nevim, jestli prave sem byli stehovani lide ze Sibire, mam pocit, ze spis z oblasti Samarska, ale jisty si rozhodne nejsem. Kazdopadne ukrajinsky se tam moc nemluvilo:-)

14.1.2009 16:54 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Nemám, co bych dodal.
Quando omni flunkus moritati
14.1.2009 01:43 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Když na jedné straně plyn neproudí zatímco druhá strana tvrdí že ho tam cpe, kde asi bude problém?
Problém je v tom, že jedna ze stran lže. A pravděpodobnost, že je to Ukrajina, vidím maximálně tak 40%

Rusové prostě dělají bububu jako vždycky. Dokud Ukrajinská vláda byla takzvaně "proruská", nebyl s plynem jediný problém. A nikdo mi nenamluví, že revoluce a změna vlády na Ukrajině nemá s ruským postojem k dodávkám plynu žádnou souvislost.
Quando omni flunkus moritati
Max avatar 13.1.2009 23:24 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Co jsem tak mluvil s kamarádem na Slovensku, tak je blackout jen nafouklá bublina.
V elektrárně Novaky prý shořel dopravník na uhlí, za 3 týdny to poběží jako nic. Navíc se v dodávkách el. nic nezměnilo, nahodily se záložní turbíny a dodává se stejná energie jako předtím.
Atomovka může naběhnout do plného provozu asi do 6 dní, při velmi riskantním startu do 3 (tak aby ne, když vlastně běží), Slováci udávají, že jí jsou schopny spustit za 4dny. Handluje se jen nad smlouvou s EU, která jim nařizuje nepoužívat jí.
Další variantou je odkup el. ze zahraničí.
Nevím, zda je kamarád optimista, ale pravdou je, že el. Novaky zná na vlastní kůži a bezpečnostní protokoly k jaderce taktéž. Nemám důvod mu nevěřit. Jestli si mám vybrat mezi ním a mediama, rozhodně sázím na něj :).
Takže rada na závěr : "breč až když se něco stane, to má totiž aspoň nějaké opodstatnění"
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
Michal Fecko avatar 13.1.2009 23:27 Michal Fecko | skóre: 31 | blog: Poznámkový blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
"breč až když se něco stane, to má totiž aspoň nějaké opodstatnění"
škoda plakať nad rozliatym mliekom, alebo "potom už bude neskoro" či červené heslo "Vždy pripravení!" ti nevravia nič? :-D Ano bublina to je, ale riziko tu je a inforovanosť nieje... Zase ale všetko môže byť len o kupovaní nepotrebných blbosti (konzervy s jedlom, elektrocentrály, krby a pece... a pod.), ako vždy.
Luk avatar 14.1.2009 11:42 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
červené heslo "Vždy pripravení!" ti nevravia nič?
Всегда готов!
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
13.1.2009 23:51 paskma | skóre: 13 | blog: Paskmův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...

Já si blackout tedy představit dokážu. Když se to mohlo stát někdy kdysi zjara v západní evropě (a způsobil to jeden padlý strom), tak nevím, proč by se to nemohlo stát při desetistupňových mrazech v momentě kdy dojde zemní plyn :-)

Já nechci malovat čerta na zeď, ale naši civilizaci dělí od naprostého chaosu absence dvou večeří.

stativ avatar 14.1.2009 15:15 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...

Já nechci malovat čerta na zeď, ale naši civilizaci dělí od naprostého chaosu absence dvou večeří.

To závisí na tom, jestli jsou ty večeře větší jídlo než oběd ;-)
Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
14.1.2009 10:40 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Rekl bych,ze je optimista. Pokud jede rozvodna sit "na doraz", tak na blackout staci i relativne maly vypadek. Kdyby se tato zavada stala v okaziku, kdyby uz dosel plyn a byla zvysena spotreba elekriny (=lidi si doma zapnoli primotopy, aby nezmrzli), tak by ta pravdepodobnost byla velmi vysoka.
Heron avatar 14.1.2009 11:31 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
No, ale zase bych tím moc nestřašil. Roznodně neklekne celé Slovensko, max. část distribuční soustavy (jestli je tam tak hustá jako v ČR, tak to bude jen malá část uzemí).
14.1.2009 11:58 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Pokud se blackout podari vcas odizolovat, tak ano. Bohuzel prenosova soustava jako celek se chova velmi slozitym zpusobem, takze pokud se pocinajici blackout vcas neodizoluje, tak se v lepsim pripade evropska prenosova soustava rozpadne na casti s ruznymi frekvencemi (to uz se stalo), v horsim vznikne tzv. rolling blackout, kdy se v retezove reakci budou jednotlive zdoje odpojovat jeden po druhem.

U nas a v SR by se pravdepodobne nastala jen prvni moznost, ale ve statech, kde jsou soutavy hure dimenzovane a velka cast elektriny je dovazena (napr. Italie), by nejspis nastal plny blackout se vsim vsudy, pri kterem by byly dotcene staty nekolik dni bez energie. V tuhe zime, jako je ta lestosni, by to mohlo byt jeste horsi ... a ve spojeni s prerusenim dodavek plynu je to pomalu namet na katastrofiky film.
14.1.2009 16:21 Tomáš Heger (geckon) | skóre: 62 | Praha/Valašsko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Ač na tomto světě nejsem zase tak moc dlouho, tak si troufám tvrdit, že jsem zažil o dost tužší zimy;-)
14.1.2009 12:42 Bruce
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Na tejto situácii je najlepšie to, že sa ukázalo, aká je EU bábka, ktorá ani to divadlo nevie hrať. Sme v šachu a ukazuje sa, že nemáme žiadne páky alebo sa za ne každý bojí zatiahnuť. Sme len akýmsi spotrebiteľom monopolných spoločností, ktoré si s nami môžu robiť čokoľvek a nijako sa nebránime.

Je až smiešne, že odstavenie plynu po týždni začne búrať ekonomiku ako domček z kariet a niesu žiadne krízové riešenia na stole. Už to vidím, ako v najbližších voľbách má každá kandidujúca strana vo volebnom programe bod zníženie energetickej závislosti. Prečo niesú vypracované dlhodobé plány a musí sa stať pomaly až katastrofa, aby sa s niečim takým vôbec začalo? Veď stačí, aby Rusko odstavilo na 3 týždne plyn a obrana krajiny je v troskách. A pritom je toľko možností, ako sa podobným problémom vyhnúť. Rôzne úľavy na daniach a dotácie na alternatívne alebo hybridné zdroje energií a tepla by výrazne znížili dopady podobných problémov, ktoré budú v budúcnosti len častejšie, keďže prírodné zdoje sa rýchlo míňajú.

Naša momentálna vláda je jedna veľká katastrofa. Podvody nikoho neprekvapia (tie sú v každej vláde, nielen v tejto), čo je horšie, tak nemáme vo vláde žiadnych kompetentných ľudí, ktorí by vedeli, čo majú robiť a len pobehujú ako splašené myši, keď medzi ne vbehne kocúr. Náš premiér má len veľkú hubu a sa divím, že mu na to každý naletí. Žial tí, ktorí vedia čo majú robiť a len netrepú sprostosti, tak sa tam nikdy nedostanú. Viem, že tieto veci sú dlhodobého charakteru, ale veď Slovenská republika tu je 18 rokov a za tú dobu nebola vôľa sa o tieto veci výraznejšie zaujímať. Fico s Jahnátkom tu dookola štekajú o spustení JB a po tom, čo urobí EU baf, tak stiahnu chvôsty a už len tak popod fúzy chrochtajú o JB. Neviem posúdiť, či je nutné JB spustiť a porušiť tak prístupové zmluvy (ach ako ja za toto rakušákov neznášam, sú ako sekta v otázke atómovej enrgie), ale prečo doteraz nebol nikto z vlády schopný previesť a ukázať poriadnu analýzu, čo sa týka el. energie, možnosti, ich výhody/nevýhody/riziká/náročnosť/... a podobne. Keď sa Fica niekto opýtal na alternatívy, tak takmer vybuchol, že čo si to vôbec dovoľujú a JB je tá jediná a správna voľba. Čo potom od takejto vlády čakať, keď sa nevie ani vyjadrovať, ani predložiť fakty. Asi budu blejt...
lucorp avatar 14.1.2009 23:53 lucorp | skóre: 3 | blog: Konverzia stavbára na ajťáka | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...

  a ake alternativy by odporucala vasa spektabilita? je namieste si polozit otazku ci nejake ine alternativy vobec pri sucasnej situacii existuju. Ono mi to pride tak ze teraz je kazdy generalom a vedie velke kecy o tom ako sa co malo v minulosti riesit.

Fico si aspon teraz nesadol ako predchadzajuca vlada na pol roka do kanclu a nezacal spisovat kto je zodpovedny za to ze je situacia zla, ale sa snazi riesit vzniknuty problem, rokuje s vladami obidvoch krajin a pokusa sa najst aspon nejake riesenie, aj ked nie je uplne idealne.

"Vyčíslovať straty na predajoch za pirátske kópie je ako vyčíslovať o koľko deti prichádzame masturbáciou..."
15.1.2009 11:56 Bruce
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Na to nemusim byt generalom, aby som vedel zhodnotit to, ze otazka energetickej zasobovanosti a krizove riesenia boli hlboko podcenene a ziadna z vlad s tym nic nerobila. Ved sa pozrite na okolite staty a Slovensko, sme na tom najhorsie. Teraz len improvizujeme, nic ine to nieje.

Tak, ako Fica nemam rad, musim uznat, ze vcerajsie rokovania boli dobre prevedene, to je azda prva vec, ktoru skutocne spravil dobre. Pokial by takto pristupoval ku vsetkemu, mal by u mna urcite hlas. Ci by aj predosla vlada previedla takuto dobru pracu, to nikto teraz nezisti, ale urcite by nejaka snaha bola (a to nech by bola vlada akakolvek), ved sa jedna o jednu z najpodstatnejsich veci, tu nejde o nejake rozdelovanie si prachov do kapies, ale o zabezpecenie prezitia.
lucorp avatar 15.1.2009 15:21 lucorp | skóre: 3 | blog: Konverzia stavbára na ajťáka | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...

 nj len bohuzial nasa mentalita je taka ze sa bojim ak sa tuto situaciu podari vyriesit, tak sa na to vsetko "zabudne" a budeme zas energeticky zavisli.

 

pritom by to islo excelentne riesit (myslim ze to bolo uz riesene v tejto diskusii) napriklad dotaciami na alternativne zdroje energii, zateplovanie budov, sprisnenim normy o tepelnej nepriestupnosti budov, atd.

 

 bohuzial teraz je uz neskoro plakat nad rozliatym mliekom a treba situaciu riesit systemovo a celoplosne. Ved sa preboha radime medzi najvyspelejsie krajiny sveta (no dobre, mozno sme v prvej 40tke, ale stale sme tam) tak je vobec div ze k takejto situacii doslo. Europa nema vela svojich lastnych zdrojov preto ma byt, podla mojho nazoru, priekopnikom prave vo vyuzivani alternativnych zdrojov energii. 

"Vyčíslovať straty na predajoch za pirátske kópie je ako vyčíslovať o koľko deti prichádzame masturbáciou..."
17.1.2009 04:11 Bruce
Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackout, fallout - proste samé "dobroty"...
Myslim, ze lekciu dostala cela EU, takze by to tolko nemalo utichnut a budeme do toho z casti aj tlaceny. Len nech to nieje iba formou vybudovania inych tras, ale aj podporou pouzivania alternativnych energetickych zdrojov a setrenia energii. Moznosti su vzkutku velke, len treba chciet.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.