Portál AbcLinuxu, 5. května 2025 23:33
Dnešní článek o neschopnosti policie zasahovat proti motorkářům mě inspiroval k napsání dalšího dílu seriálu o přestupcích. Tentokrát se bude týkat těch, kdo sedlají motorky všeho druhu - od "splašených ventilků" s objemem motoru jako má sekačka na trávu, až po mašiny s motory většími než má nejprodávanější auto v Česku.
Ministerstvo dopravy plánuje, že za zakrytou registrační značku bude postihem až zákaz řízení. Má to být nástroj proti prasícím motorkářům, kteří si značky rádi zakrývají, nejlépe dámskými kalhotkami (dělají to i motorkáři v řadách Policie ČR - pochopitelně jen mimo službu). Je otázka, zda bude do této kategorie patřit i její nadměrné znečištění. Pokud ne, budou si piráti značky místo zakrývání špinit. Pokud ano, stane se to snadno zneužitelnou zbraní, pokud budou policisté chtít někoho pořádně vydusit (na špinavé silnici se ale značka prostě špiní, s tím se nic nenadělá).
Nicméně i autoři nápadu přiznávají, že to moc nepomůže. Ono je motorkáře potřeba nejdřív chytit, a to není jen tak. S běžnými hlídkovými vozy je to čirá utopie u jakýchkoli motorkářů, s vozy Ford Mondeo ST220 možná na dálnici chytnou některé hloupější motorkáře na slabších strojích. Nové silné motocykly, které policie nedávno dostala, mohou částečně pomoci, ale stejně jejich účinnost nebude velká. Možná, že by pomohly vrtulníky...
Podívejme se na to, jaké přestupky se u motorkářů vyskytují nejčastěji:
Spousta motorkářů se řítí rychlostí, která je daleko za únosnou hranicí. Když se pak vyskytne nějaká nečekaná událost, končí to tragicky. Pak motorkář sejme chodce na přechodu, srazí se s autem v protisměru, narazí do zdi či stromu apod. Většinou na to doplatí jen on sám, ale ani v autě člověk není před takovým bláznem v bezpečí.
Motorka má výhodu, že se lze protáhnou i docela úzkým prostorem. Motorkáři toho často využívají k předjíždění i tam, kde by se jinak nedalo. Takže je například docela běžná situace, kdy se na sedmimetrové silnici s kolonami v obou směrech řítí prostředkem vysokou rychlostí motorka. Hovadství takového konání je jasné. V pražské Sekaninově ulici jsem před lety málem sejmul motorkáře, když jsem se vyhýbal díře. V místě, kde byla (možná ještě je) nejvyšší rychlost 30 km/h se dobytek hnal přinejmenším stovkou a doslova lízal auta jedoucí v levém pruhu.
Zvláštním případem jsou motorkáři předjíždějící zprava v okamžiku, kdy se jim tam naskytne dostatečná skulina. Znám motorkáře, který na okraji Kolína takhle vysokou rychlostí předjížděl míchačku s betonem. Jenže míchačka odbočovala vpravo (a nadjížděla si), a tak to dopadlo dle očekávání. Motorkář je rád, že to přežil, má v sobě i po 9 měsících asi tolik kovu jako T800, absolvoval už spoustu operací, a stále nemá jisté, jestli bude normálně chodit. Těm, co takhle prasí, bych doporučoval "výchovný" rozhovor s někým, kdo už na to dojel a zůstal naživu.
Tento přestupek není zdaleka doménou jen silných motorek. I na Pionýru z doby největší slávy československého motocyklového průmyslu se dá podobně prasit. Zrovna třeba v Praze to není absolutně problém.
K tomu není co dodat. 100 km/h v obci, 160 km/h mimo obec či 240 km/h na dálnici jsou rychlosti, jejichž výskyt u motorkářů není rozhodně řídký. Že se oceňují "plnou palbou" (zákaz řízení + 6 bodů + 5-10 tisíc), netřeba dodávat, stejně jako to, že to jmenované nikterak netrápí. Zkuste s policejní felicií kličkovat stovkou mezi auty v centru Prahy...
V tomto si motorkáři mohou podat ruce s cyklisty. Blikání nebo ukazování rukou často považují za zbytečnou námahu. Ať si ostatní dají pozor.
Když se to pořádně "osolí", dá se křižovatka na červenou docela bezpečně projet. Co vy na to? Že máte jiný názor? No a co?
Hluk vydávaný některými motocykly předčí i palbu z těžkého kulometu. Když se pak člověku časně ráno prožene pod okny celá partička takových chrastítek, je o budíček spolehlivě postaráno. Na druhou stranu má obrovský hluk výhodu - člověk se může předem připravit na to, že se řítí neřízená střela.
Aby si to někdo nevyložil špatně - proti motorkářům ani motorkám vůbec nic nemám. Jízda na motocyklu je nádherný zážitek, hlavně v létě. Co ovšem opravdu nemám rád, jsou hovada, co při usednutí za řidítka odkládají mozek - snad aby jim nepřekážel při maximálním vnímání jízdy. Těm mohu přát maximálně to, aby když už se rozsekají, nevzali nikoho dalšího s sebou.
Tiskni
Sdílej:
Chtěl jsem vás zařadit i mezi vrahy, ale jistě vaše pasti nikoho nezabijí. Vždyť přeci vozík nebo upoutání doživotně na lůžko je také život...
Jednak běžná motorka váží okolo 200kg, skůtr polovic.Chtěl jsem ukázat rozmezí, ve kterém se motorky pohybují.
S ohledem na to, že průměrná doba průjezdu městem na dvoustopém motorovém vozidla je tak 3x kratší než jízda autem, s ohledem na emise a spotřebu motoru, s ohledem na ekologickou zátěž, kterou výroba motocyklu oproti automobilu znamená a s ohledem na množství obsazeného prostoru ti prostě za pravdu nedám.S tím průjezdem města je to blbost. To platí v centru Prahy a možná některých dalších měst. Ale jinak není časový rozdíl mezi průjezdem autem a na motorce. Ano, výroba je jiná věc a obsazený prostor také. Jinak z hlediska výroby je nejekologičtějším dopravním prostředkem kůň. Také rychlost jízdy na koni po městě je slušná, a hlavně - takový rozhled jako ze sedla koně není ani v tom nejlepším SUV
A co takhle. Motorkář jezdí v zásadě dle předpisů, vědom si své zranitelnosti, ale využívajíce znatelně vyšších manévrovacích schopností svého stroje.Ano, to by bylo hezké, ale na skutečné silnici se s takovými moc často nepotkáš.
... je také terčem závisti ze strany nebohých řidičů uvězněných ve svých plechových miláčcích.Ano, vzdycky, kdyz prijde rec na motorky vs. auta, tak se nekdo vytasi s touhle hlouposti. Klasicky pristup nekoho, kdo si dokazuje jaky je machr a tudiz mu ostatni, kteri nesdili jeho pohled musi zavidet
Na tragické nehody oni sami říkají že to je přirozený výběr.Buď jsi jezdec nebo magor,buď pochopíš nebo jseš mrtvej.Problém je v tom, že na onen svět dost často vezmou někoho s sebou. Nebo aspoň někomu způsobí potíže. Automobilista odbočoval doleva, nic proti němu nejelo, tak se rozjel a nabořil to do něj motorkář se spolujezdkyní za sebou. Rychlost motorky při srážce odhadovali na 130km/h (bylo to ve městě!!) Oba dárci orgánů mrtví, jenže automobilista nadýchal a podle našeho právního řádu se tím automaticky stal viníkem nehody.
jenže automobilista nadýchal a podle našeho právního řádu se tím automaticky stal viníkem nehodyJestli je tohle skutečně pravda a automobilista si to nechal líbit, tak je vůl. A soudce, který ho za to odsoudil, nemá na svém místě co dělat. Totiž alkohol v krvi v žádném případě neznamená, že zmíněný skutek zavinil. Za alkohol měl být postižen, ne však za zavinění nehody. Vzpomenu příběh, který vyprávěl jeden policajt od nehodovky. Po silnici se hnal vysokou rychlostí SUV a za ním klasický Mercedes (sedan). V nějakém stoupání řidič SUV uviděl kamion, který blikal všemi čtyřmi. Rozhodl se ho objet. Jenže kamion nejenže nestál, nýbrž pomalu jel, a ještě ho na tyči táhl jiný menší náklaďák. Ve chvíli, kdy šel SUV na předjetí, se na horizontu vyhoupla Felicie. SUV se stihlo ještě vrátit do pravého pruhu před první náklaďák, kdežto Mercedes jedoucí v závěsu se s Felicií srazil. Sice všichni přežili, ale řidič Felicie se léčil víc než rok a měl trvalé následky. U soudu se hodně bojovalo. Řidič Felicie měl totiž v krvi alkohol a ostatní se to na něj snažili hodit. Nakonec byl potrestán, ale právě jen za ten alkohol. Viníkem nehody by označen řidič Mercedesu. Dále byl potrestán i řidič SUV za nebezpečné předjíždění, a také řidič vlečeného kamionu za porušení předpisů pro vlečení (kromě zavinění nehody bylo vše ostatní jen přestupky). Myslím, že takové posouzení bylo v pořádku a přesně odpovídalo tomu, kdo co spáchal.
Jestli je tohle skutečně pravda a automobilista si to nechal líbit, tak je vůl. A soudce, který ho za to odsoudil, nemá na svém místě co dělat. Totiž alkohol v krvi v žádném případě neznamená, že zmíněný skutek zavinil. Za alkohol měl být postižen, ne však za zavinění nehody.Abych pravdu řekl, nevím jestli to, že řidič s alkoholem v krvi je automaticky viník nehody, je v zákoně, nebo si tím Policie šetří práci. Každopádně je to ale velmi běžná praxe.
V zákoně je jen tohle:
§ 201 Ohrožení pod vlivem návykové látky
(1) Kdo, byť i z nedbalosti, vykonává ve stavu vylučujícím způsobilost, který si přivodil vlivem návykové látky, zaměstnání nebo jinou činnost, při
kterých by mohl ohrozit život nebo zdraví lidí nebo způsobit značnou škodu na majetku, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok nebo peněžitým trestem nebo zákazem činnosti.
(2) Odnětím svobody na šest měsíců až na tři léta nebo zákazem činnosti bude pachatel potrestán,
...
c) způsobí-li takovým činem havárii, dopravní nebo jinou nehodu, jinému ublížení na zdraví nebo větší škodu na cizím majetku nebo jiný závažný následek,
...
Z toho samozřejmě nevyplývá, že je viníkem nehody. Ustanovení pouze říká, že pokud už způsobí nehodu, bude za ni potrestán uvedeným trestem. Že si tím policie/soudy šetří práci je naprosto trestuhodné a každý takový případ je zralý na žalobu do Štrasburku.
Nesmyslný je thread také proto, že nedání přednosti v jízdě je celkem častou příčinou smrti motocyklisty (a to i těch předpisově jezdících).Nemůžu dát přednost v jízdě někomu, koho nevidím. A abych pravdu řekl, ztotožňuji se s příspěvkem výše... pokud někdo místo 50km/h jede 130, zaslouží si rozmáznout se o betonovej sloup. Tečka.
Je to sice očividná kravina při odbočování vpravo ale ten předpis existuje a podle policie je to větší vina než bezpečná vzdálenost.To je samozřejmě blbost. Pokud by mi nějaký policajt tohle řekl, tak to poženu do správního řízení, případně až k soudu. O takové ohrožení by se totiž jednalo jen v případě, že by ho někdo zprava předjížděl nebo jel v jiném jízdním pruhu (ale i pak by záleželo na tom, kdy která činnost začala). Kdysi do mě takhle někdo zezadu vletěl, rozdíl byl jen v tom, že jsem odbočoval vlevo. Policisté naprosto správně označili jako jednoznačného viníka toho zadního. Nepomohly mu ani výmluvy, že neviděl blinkr a brzdová světla (ta ani vidět nemohl, brzdil jsem jen motorem).
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.