Portál AbcLinuxu, 5. května 2025 13:08
Jestli mám rád radárky? Ano, mám, a nejraději ty na měření rychlosti. Zejména takové, které mohou vyfotit člověka i tehdy, pokud povolenou rychlost vůbec nepřekračuje.
Teď nemám na mysli velkobratrské úsekové radary, které člověka vyfotí/natočí na začátku úseku, pak na jeho konci a spočítají rychlost (zda uložené snímky těch, co rychlost nepřekročili, zničí nebo je naopak archivují či alespoň učiní do databáze záznam o přítomnosti vozidla v místě, toť otázka). Mám na mysli radary, které fotí jen v případě, že rychlost překročí definovaný práh.
Takových radarů potkávám na silnicích spousty. Kdejaké město nebo vesnice si je pořizují - někdy je cílem bezpečnost provozu, jindy (jako třeba v Mělníku) zjevně snaha jednoduše plnit obecní kasu. Většinou to vypadá, že fungují, jak mají. Jenže existují i radary, o kterých si to nemyslím.
V obci Církvice osadili na silnici I/38 dvojici radarů (v každém směru jeden). Jsou umístěny před chodecky nejfrekventovanějším místem ve vesnici - je tam v obou směrech autobusová zastávka, navíc je tam křižovatka se silnicí, po které lidé přicházejí z vlakové zastávky. Proti umístění radarů právě v tomto místě jistě nelze nic namítat.
Je tu ale jiný problém. Radar ve směru na Havlíčkův Brod mě netrápí a jel jsem okolo něj snad jen jednou. Ovšem ten druhý, tedy ve směru na Kolín, mi poněkud dělá starosti.
Už několikrát jsem si všiml, že i když jsem jel pomalu (stejně tam odbočuji vlevo), přeskakovala občas na radaru vyšší hodnota, často výrazně nad limit (např. 67 km/h). Pozorováním jsem zjistil, že jde zřejmě o rychlost vozidla jedoucího za mnou. Radar je schopen měřit na značnou vzdálenost (přes 100 m) a pokud je tím zadním vozidlem kamion, téměř jistě dojde k přeskakování.
Tohle je samozřejmě velmi nepříjemné. Rychlost může přeskočit zrovna v okamžiku, kdy se dostanu do zorného pole fotoaparátu. Ten mě pak může vyfotit a přiřadit ke snímku rychlost, kterou naměřil zadnímu vozidlu. Zjistím to až v okamžiku, kdy mi přijde předvolání na úřad (foťák nemá blesk, pravděpodobně pracuje částečně v infračervené oblasti). Naštěstí se mi to zatím nestalo (přestože tamtudy jezdím hodně často), zřejmě i proto, že odbočuji a v levém pruhu se nejspíš nefotí. Ale může se to stát komukoli jinému.
Poslal jsem proto začátkem prosince na příslušný obecní úřad e-mailem dotaz, jak je zajištěno, aby k chybnému záznamu nemohlo dojít. Úřad se na můj dotaz vykašlal (čímž samozřejmě porušil zákon), případně tam vůbec nečtou maily (těžko říct, co je horší). Proto jsem se po vypršení lhůty dotázal znovu, tentokrát už písemně. A jsem zvědav, jak to dopadne.
Nemám nic proti bezpečnosti na silnicích. Nemám nic proti rozumně nastavené represi. Nemám nic proti tomu, aby se měřila rychlost v místě, kde chodci musejí překonávat silnici s provozem 10 000 vozidel denně (přestože již měl stát obchvat - jenže kvůli byrokratickým průtahům na ministerstvech ještě ani nezačala výstavba). Co mi ovšem velmi vadí, je postihování nevinných lidí.
Pokud měřicí zařízení není schopno se vyrovnat s tím, jaké situace v provozu vznikají, ať je raději záznamová funkce vypnuta do doby, než se to dá do pořádku. I za cenu toho, že se tam bude jezdit rychleji. Trestání nevinných je tak závažnou věcí, že to stojí za to.
Tiskni
Sdílej:
Rekl bych, ze ten radar musi mit objekt zamereny dele, nez sekundu nebo dve. Takze kdyz se objevi nahle jine cislo, tak na fotce uz bude to druhe auto. Dokonce jsem slysel, ze pokud radar behem serie mereni (nekolik mereni behem nekolika sekund) zjisti vyraze jinou rychlost (prudke brzdeni, nebo to chytne jine auto), tak mereni vyhodnoti jako neplatne. Pritom takovy radar muze mit presnost do 3% i bez kontrolni serie mereni.Tohle jsou pouze domněnky. Stejně jako já nevíš, jaké zařízení je na daném místě namontované, jak pracuje atd. Zejména nevíme, podle jakých kritérií radar posuzuje platnost/neplatnost měření. Velký problém je, že od placatého osobáku se směrem k radaru odrazí výrazně méně energie než od velkého kamionu se svislým plochým předkem (byť ne celá plocha je kovová). A jestliže radar pracuje na dopplerovském principu (vysílá kontinuálně), nemá žádnou šanci přímo rozpoznat, že je něco špatně (kromě skokových změn atd. - a to je právě to, o co mi jde). Kdyby šlo o pulsní radar, který by vyhodnocoval čas do návratu pulsu (rychlost by počítal z rozdílu časů), pak by byl schopen jednotlivé cíle přímo identifikovat podle pozice a zabránit chybnému přiřazení. Jenže nevím o tom, že by se pulsní radary vůbec někde pro měření rychlosti používaly.
Kdybys o tom chtel vedet opravdu vic, tak se se podivej na server Dfens, problematice aut a policejni buzerace tam hodne dobre rozumi. (A pokud jim nebudes tvrdit, ze auta smrdi a vsichni by meli jezdit na kole, tak se s nimi da domluvit.)Kdyby ses podíval vpravo, najdeš server D-FENS mezi mými oblíbenými stránkami
A máš nějak potvrzené, že ten radar neví, které auto měří a které fotí?Nemám, a o to mi právě jde.
Já bych řekl, že to mají nějak oštřené - buď to ve sporných případech vyhodnotí jako "neprůkazné"To bych právě potřeboval zjistit, jak je to ošetřené, pokud vůbec.
umí přiřadit správnému vozidlu správnou rychlost - což třeba policejní radar běžně umíRadar neumí přiřadit rychlost. Pokud měří přímo policajti, tak to ovládají tak, aby se to přiřadilo správně (i když ani tady není omyl vyloučen).
Pokud vim, tak ma-li snimek auta z radaru slouzit jako dukaz, ze prave ono prekrocilo rychlost, nesmi byt v zaberu zadne jine..Což o to, ono v záběru foťáku bude jen jedno auto. Ale radar může přijímat odrazy i od vzdálenějších aut.
Jak blízko jsi u toho radaru, když se tohle stane, a pod jakým úhlem?Řekněme 30-50 metrů, úhel jsem neměřil a netroufám si ho odhadovat.
Na úhlu dost záleží, měli jsme ve městě radar (nefotil, jenom ukazoval rychlost), byl namířen na auta, která jedou do kopce. Jednou jsem tam jel na kole, nikdo jinej tam v tu chvíli nebyl a radar tedy měřil mě: 20...20...53. Není to něco podobného?Na tohle by úhel neměl mít vliv (může mírně měnit naměřenou hodnotu, ale ne skokově). Ten radar pracuje na principu Dopplerova jevu, čili měří vlastně zvýšení přijímaného kmitočtu oproti vysílanému (resp. snížení, pokud by měřil po směru jízdy). K nějakým takovým efektům by tedy nemělo dojít. U těch radarů, které jenom ukazují, ale může být VF část udělaná všelijak, takže tam bych věřil snad úplně všemu. Ovšem pokud jde o radar, který má sloužit k účelům dokumentace přestupků, tak ten musí být úředně ověřeným měřidlem a nějaké nedeterministické chování by se u něj nemělo vyskytovat.
Napadlo uz nekoho pouzit technologii stealth na auta?Samozřejmě. Ale nedokážu si to moc dobře představit v praxi.
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.