Portál AbcLinuxu, 2. května 2025 05:49

Možné zrychlení abíčka

15.3.2007 22:02 | Přečteno: 1464× | Abíčko | Výběrový blog

Při hledání důvodů vysokého zatížení serveru jsem náhodou narazil na fakt, že několik vláken čekalo v cachi DOM4J. Filip Jirsák našel alternativní nastavení, jak použít nesdílenou cache, která tudíž nemusí být synchronizována. Nasadil jsem nastavení a osobně mi příjde abíčko rychlejší.

Trochu večerní poezie pro neprogramátory. Když otevíráte stránku abíčka, webový server jetty začne zpracovávat váš požadavek a předá řízení aplikaci abíčka. Ta nejdříve určí, o jakou stránku máte zájem, načte data (nejčastěji z cache, občas z databáze) a nechá vygenerovat stránku šablonovacímu systému freemarker. Abíčko silně používá technologie kolem XML, konkrétně knihovnu DOM4J. A ta z jakéhosi pochybného optimalizačního důvodu má cache jmen elementů (QName). Bohužel defaultně je tato cache sdílená pro celou aplikaci, tudíž se musí ošetřit, že se více současně přistupujících vláken nepopere - tomu se říká synchronizace a je docela náročná.

Lidé reportovali, že často musí dlouho čekat, než abíčko začne posílat data, ale pak to jde rychle. Podle mě byla důvodem právě tato synchronizovaná cache. Váš požadavek byl zpracováván, ale najednou se DOM4J zeptalo, zda může pracovat se sdílenou cachí. Tímto dotazem ale přišlo o možnost pokračovat a řízení bylo předáno jinému vláknu, které zpracovávalo požadavek někoho jiného. Ten dopadl podobně, dokud některé vlákno nedostalo souhlas, že je cache zablokována jen pro něj. Pak zpracoval, ci potřeboval a rychle vrátil výslednou stránku. Důsledkem tohoto předávání řízení ale bylo, že spousta uživatelů se vzájemně blokovalo a čekalo na zobrazení stránky (až na ně příjde řada).

Nyní se tato blokovaná cache nepoužívá, tudíž si uživatelé kvůli ní zbytečně nepřekážejí. Důsledkem toho je výrazné zkrácení čekání na to, než vám abíčko začne posílat data. Aspoň mě se tak zdá. A vám?

       

Hodnocení: 97 %

        špatnédobré        

Anketa

Od čtvrteční noci
 (21 %)
 (37 %)
 (37 %)
 (5 %)
Celkem 73 hlasů

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

15.3.2007 22:10 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Možné zrychlení abíčka
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nevím, ale díky! :-)
Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
Prcek avatar 15.3.2007 22:10 Prcek | skóre: 43 | Jindřichův Hradec / Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Možné zrychlení abíčka
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nedavno (par dni?) jsem zaregistroval rychlejsi nacitani stranky (proste stranka s diskuzi tam skoci temer hned a ne ze se postupne zobrazuji prispevky), ale tohle "Waiting for abclinuxu.cz..." mi prijde porad stejne.
Člověk je takový, jak vypadá... A já vypadám jako pravá, nefalšovaná děvka!!!
Luboš Doležel (Doli) avatar 15.3.2007 23:46 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Kdo dává "špatné"?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Už mi to připadá srandovní, a tak se prostě musím zeptat. Kdo pořád dáváte skoro každému Leošovo blogpostu o vylepšení AbcLinuxu negativní hlas? :-D
15.3.2007 23:52 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo dává "špatné"?
lol, asi někdo kdo rád čeká :-) Kdyby to zajímalo Leoše, tak si to vytáhne z db. :-)
15.3.2007 23:57 hub | skóre: 26 | blog: bg
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo dává "špatné"?
Ty tohle sleduješ?

Jako kdyby si sledoval anketu, aneb navrhněte (někdy) flamewar ;-)

PS. Asi jsem dlouho sem nenapsal nic na abíčko, ale proč se mi slova ve formuláři obarvují naprosto nesmyslně?
15.3.2007 23:59 hub | skóre: 26 | blog: bg
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo dává "špatné"?
PS. Asi jsem dlouho sem nenapsal nic na abíčko, ale proč se mi slova ve formuláři obarvují naprosto nesmyslně?
Grr, zase nějaká super feature v konqueroru. Teď už tu je i barevná křížovka.
Luboš Doležel (Doli) avatar 16.3.2007 00:01 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo dává "špatné"?
Ty tohle sleduješ?
Já vždy u článků/blogů kouknu na hodnocení a obvykle hodnotím :-)
PS. Asi jsem dlouho sem nenapsal nic na abíčko, ale proč se mi slova ve formuláři obarvují naprosto nesmyslně?
Nevím, co myslíš.
Prcek avatar 16.3.2007 00:10 Prcek | skóre: 43 | Jindřichův Hradec / Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo dává "špatné"?
Rekl bych ze mysli podtrhavani "neceskych" slov v textarea - treba Firefox to umi.
Člověk je takový, jak vypadá... A já vypadám jako pravá, nefalšovaná děvka!!!
16.3.2007 00:40 hub | skóre: 26 | blog: bg
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo dává "špatné"?
Tak to konqueror už taky spolupracuje se spellcheckerem. Jen to nastavit anebo vypnout...
Jan Drábek avatar 16.3.2007 10:33 Jan Drábek | skóre: 41 | blog: Tartar | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo dává "špatné"?
z vlastní zkušenosti: ff podtrhuje téměř vše, dokonce i to co je správně. U konqu to mění barvu a naštěstí se to dá vypnout. ;) (noflame)
01010010 01000101 01010000 01101100 01001001 00110010 01000100 01100101 01010110
16.3.2007 10:57 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo dává "špatné"?
Pokud má váš FF problém s kontrolou českého pravopisu, stačí si doinstalovat český slovník ;-)

Postup: pravým myšítkem do textarey -> Jazyky -> Přidat slovník.
16.3.2007 00:22 hub | skóre: 26 | blog: bg
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo dává "špatné"?
Nevím, co myslíš.
Na ukázku.
16.3.2007 00:37 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo dává "špatné"?
Tak si vypni kontrolu překlepů :-)
16.3.2007 00:47 hub | skóre: 26 | blog: bg
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo dává "špatné"?
To se snažím od té doby, co jsem poslal ten první příspěvek, ale připadám si slepý.
16.3.2007 11:09 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo dává "špatné"?
Vypadá to, že to trvale vypnout nejde (dočasně se to provede přes kontextové menu v textovém poli). Možná pomůže změnit program na kontrolu pravopisu na nějaký, který v systému není? To by se udělalo přes menu Nastavit -> Nastavit kontrolu pravopisu. Já tam mám v listboxu "Program" vybrán Ispell, který v systému nainstalovaný není, a kontrola pravopisu se tváří jako by neexistovala.
16.3.2007 07:19 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo dává "špatné"?
Já vždy u článků/blogů kouknu na hodnocení a obvykle hodnotím
Tak to já si obvykle blogpost nejdřív přečtu a teprve potom pokud uznám za vhodné, hodnotím.

Ale jinak máš pravdu v tom, že se tu vyskytují lidé, co už jen tak z principu dají negativní hodnocení,aby snad náhodou některému z blogpostů nezůstalo hodnocení 100%. Takže já se spíš dívám na to, kolik lidí se na hlasování podílelo. Teprve pak si z toho když tak udělám nějaký obrázek. Ten sice nevypovídá moc o blogpostu jako takovém, ale spíš o naladění a přehledu průměrného čtenáře abclinuxu.
Luboš Doležel (Doli) avatar 16.3.2007 14:31 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo dává "špatné"?
Jasně, kouknu na hodnocení, možná přečtu a obvykle pak hodnotím.
16.3.2007 08:27 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo dává "špatné"?
Kdo pořád dáváte skoro každému Leošovo blogpostu o vylepšení AbcLinuxu negativní hlas? :-D
První podezření padá na majitele konkurenčních portálů :-D
When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
15.3.2007 23:51 hub | skóre: 26 | blog: bg
Rozbalit Rozbalit vše Re: Možné zrychlení abíčka
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
V odezvě jsem pocítil velké zlepšení.
Dalibor Smolík avatar 16.3.2007 00:31 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
Rozbalit Rozbalit vše Re: Možné zrychlení abíčka
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Určitě je odezva rychlejší, jen jsem si neuvědomil (nevěděl), čím to je :-)
Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
16.3.2007 02:23 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Možné zrychlení abíčka
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zrychlení jsem zaznamenal, ale spíš bych řekl, že předtím to naopak bylo pár dnů výrazně pomalejší než obvykle (ale ne pořád).
slackman avatar 16.3.2007 16:04 slackman | skóre: 13 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Možné zrychlení abíčka
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Diky, zrychleni je znatelne, proti drivejsku to naskakuje bleskove :-)

mood = (machine != slackware) ? depressed : euphoria;

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.