Portál AbcLinuxu, 7. května 2025 23:20
Dtto zeleznicni koridory pro 160km/h za cenu 300km/h koridoru.Ne, že bych se chtěl české praxe zastávat, ale těžko lze srovnávat náklady na modernizaci existující infrastruktury (byť jen na nižší rychlost, ale ta je dána především právě tím, že se využívá existující trať vybudovaná převážně v 19. století) za provozu s tím, když se staví vysokorychlostní trať na zelené louce.
Ten stav je celkem daný díky geografickým poměrům.A hustotě obyvatelstva (pro představu asi 8,5x nižší než ČR).
Postavi se novy koridor jinde a starou trat zrusime.Jenže pokud se předem rozhodne, že stará trať zůstane (kvůli zastávkám "u každého patníku" - ty na té vysokorychlostní samozřejmě nebudou), tak to srovnávat nelze. Samozřejmě se dá postavit nová trať vedle (a s tím také počítají ty plány, o kterých už tu byla řeč), ale náklady na starou trať zůstávají - jak na údržbu, tak na rekonstrukce (které jsou u těch současných tratí většinou potřeba už teď nebo v blízké době potřeba budou).
Vlakem jsem jel tak 3x za zivot, takze me to muze byt celkem jedno, ale zeleznici chapu jako strategickou infrastrukturu.
Vsude, kde to ruzni zlodeji a vlastizradni jidasove rozkradli a prodali soukromemu sektoru jako treba vodarny - politicky korektne se tomu rika tusim privatizace, optimalizace...to klidne oduvodni bojem s terorizmem nebo destskym pornem -, tak vsude tam se v podstate lidi stavaji rukojmim ruznych nadnarodnich celku - rika se tomu volny-svobodny trh - a zacnou na to tezce doplacet...doslova, voda, plyn, elektrika.
Zpatky k soukrome zeleznici...predpokladam klasicky cechackovsky provedena rozkradacka(čechy sobě) a nasledne ovcane strihani az na kost v ramci klasickeho ceskeho trzniho prostredi - cti oligopolu. Na druhou stranu tu mame statisicove platy managementu statni firmy a jejich milionove padaky, firmy ktera uz rozkradla a utopila neskutecne miliardy z nasich dani.
Vsude, kde to ruzni zlodeji a vlastizradni jidasove rozkradli a prodali soukromemu sektoru jako treba vodarnyA je to ve státních rukou lepší? Přijde mi, že leckdy ne.
Pokud mluvime o strategicke infrastrukture, vzdy by mela zustat statu-spolecnosti a ne, aby na tom rejzovali mezinarodni korporace. Neprijde vam divne, ze nam "nasi" vodu v nasi zemi co mame primo pod nohama prodavaji francouzi???
Co se tyce tech co skodi zemi jako statni zamestnanci nebo voleni zastupci...od toho je tu-mela by byt justice. A v techto pripadech bych klidne pouzil "institut vlastizrady"...
http://www.vlastnihlavou.cz/debatni-klub-michal-chromec-radek-novotny-cena-vody/
Navíc soukromý dopravce ctí pravidlo "Náš zákazník, náš pán" (narozdíl od "zaplať a neotravuj" u ČD i ŽSSK).Je docela štěstí, že soukromý dopravce ctí toto pravidlo i po výhře výběrového řízení, a stejně zajímavé bude sledovat, jak dlouho mu to vydrží, když už nebude prostor pro zvyšování objemu jeho byznysu například proto, že už nebude mít čím přesvědčit další cestující.
Lidi vlakem nechtějí jezdit, protože vozový park odpovídá v lepším případě 80. létům 20. století.Byl by k tomu nějaký zdroj? Třeba mně tohle moc nevadí.
Samozřejmě ne že by se tohle dělo nějak častoJen občas, třeba když při nasouvání mostu přes trať vypadnou dřevíčka, kterými to odborníci podložili, protože se to trochu viklalo...
ti co vlakem skutečně jezdí si sice občas zanadávají na záchodky v silně nekulturním stavu apod., nicméně dosti často trpí spíše odporem vůči moderním vozům - počínaje tím, že už nás musí jet fakt hodně abychom se odhodlali vytáhnout kytaru ve velkoprostorových oddílech německých vozů, narozdíl od klasických kupéček, pokračuje přes obtížné tulení či zaujmutí vůbec jakékoli nestandardní polohy na tvarovaných sedadlech (kde navíc i v druhé třídě už bývají jen po šesti v kupé), pokračuje dále přes nemožnost otevřít si okno (ne každý zbožňuje pitomě nastavenou klimatizaci), a konče někde u toho, že některé moderní vozy jsou jak pro asiaty ...Nové vagóny. Jakmile si na ně vzpomenu, tak se moje pocity nedají vyjádřit slovy. A k člověku, který rozhodl o jejich nákupu se taky vyjádřit nemůžu, to by byl trestný čin. Ostatně kdo se už potkal s těmi novými půlpoštovními, tak tomu stačí jediné: tydydůůůů. Tydydůůůů.
No ja teda za ideal cestovani vlakemno, jen tak naokraj, řeč nebyla o ideálu ale o porovnání různých variant v současnosti dostupných ...
rozhodne nepovazuju cestovani namackanej v osmi v kozenkovym kupe s osmi polovozralejma vodakama,ty se počítáš za nulu? - s osmi v osmi?
ktery mlatej do kytary a rvou (protoze o hre a zpevu v tom hluku, kterej vagon vydava svou jizdou nemuze byt ani rec).mno, mně přijde lepší když mlátěj do kytary, než když jenom řvou ... ale vkus se různí, že ... a hlavně máš možnost zalézt do vedlejšího kupéčka, zatímco z těch novejch obludností zdrhneš leda tak do jinýho vagónu; tedy ta parta osmi nacpaná v jednom kupé nikoho dalšího neruší, neb se k nim nevejde, zato v těch německejch obludách ruší dalších třicet nebo kolik je v tom prostoru míst
Navic spocenej jak prase, nebo ulepenej od bordelu co vlak nabira otevrenym oknem.... proti čemuž stojí alternativa bejt zmrzlej jak psí hovno, často i nemocnej, nebo tahat tři svetry navíc, a k tomu chcípat nedostatkem kyslíku
Chapu ze na vikend je to fajn, obvzlaste pokud je clovek sam jednim z tech polovozralejch, ale na normalni cestovani je to fakt humus.no, pokud rozděluješ "víkend" a "normální", tak ale při "normálním" cestování těžko budeš sedět s těma vožralejma ...
Tam je jasne preferuju klimu (i kdyz normalni vetrani, dokud to staci je lepsi),moment, jaktože je najednou normální větrání lepší, když prve ti vadilo být "ulepenej od bordelu co vlak nabira otevrenym oknem"?
kupecka po 6,nojo, jenomže to dva z těch osmi vodáků budou stát na chodbě, a bude-li vlak tak natřískanej, že bys jinak s nima musel jet v tom kupé jako devátej, tak už se nejspíš nedostaneš ani na tu chodbu a budeš si lebedit mezi vagónama, v lepším případě se dostaneš sednout na záchodě ... naopak pokud bude v kupé pro 8 jen 6 lidí, nějak nevím, jaký komfort by jim tím měl být upřen (bavím se o prostoru, ne o tom, že většina osmiček je stále koženkových)
nebo normalni dvojsedadla.no, "normální" ... ne pro ty asiaty, že ...
Blby je, kdyz klima nefunguje, to je pak peklo.problém je, že blbý je nejen když nefunguje, ale i když funguje, bo je asi dělaná a podle toho i nastavovaná pro eskymáky ...
Jasne ve vedlejsim kupe pres tu papirovou stenu neni vubec nic slyset.Tak jasně, když napínáte uši, abyste přes hluk vlaku slyšel vodáky s kytarou a pak mohl nadávat, tak to jo, slyšet to je. Napadlo vás poposednout si o dvě kupé vedle? Nebo zkusit jiný vagón? V kupé člověk - normální člověk, který se nesnaží poslouchat věci, na které by si pak mohl stěžovat - slyší akorát to, co se děje vevnitř. V těch velkokapacitních obludách "30 lidí jedna místnost" slyšíte všechny okolo, a to nemusí zrovna hrát na kytaru, stačí, když se vykecávají. A jsou lidi, co ve vlaku chtějí spát, což v přítomnosti vykecávajících se lidí prostě dost dobře nejde.
Ja proste chapu, ze nekomu se ta trampska romantika starejch vlaku libi. Ale na normalni cestovani je to utrpeni.Blábol. A to říkám z pozice člověka, který toho vlakem najezdil opravdu hodně a mám to ozkoušené. Na normální cestování jsou nejlepší staré vagóny s předělaným interiérem (místo koženkových potahů hadrové) - aspoň zatím, záleží na tom, jak často se to bude prát. No a pak i ty s tou koženkou jsou lepší než ty ukecané s tvarovanými sedačkami, do kterých se člověk nevejde, a se smradlavou klimatizací.
Normalni cestovani je tam, kde se clovek nepotiJo, to už jsem potkal, venku přes 25, v klimatizovaném vlaku 18. Normálně s tím problémy nemám, ale tohle jsem teda cejtil. Ale ok, vy se radši vyserete na zdraví, hlavní je pohodlí. Taky postoj.
nelapa vsechn bordel z trati, kde se nesesouva po kozenkovy/hadrovy sedacce na spolucestujiciho.Jezdím s otevřeným oknem, bordel se na mě nelapá a na spolucestující se taky nesesouvám. Jestli náhodou neděláte něco špatně.
Ale prosazovat straje hnus, protoze mi nevoni klimatizace (tak radsi budu spocenej a ulepenej)... to buďte, já si otevřu to okno a je klid
protoze se tam da nedustojne naskladat vic lidiTohle prosazoval kdo a kde?
Mozna, ze uz jste toho najezdil tak moc, ze jste si proste zvyknul.Ne, najezdil jsem toho tak moc, že vím, že s trochou snahy je cestování ve starém vagónu dostatečně pohodlné, bez problémů, které tady popisujete. A mnohem pohodlnější než v nových vagónech. A není potřeba moc, stačí myslet hlavou. Jenže sváteční cestující (odhaduji) vašeho typu vlezou do prvních dveří, které vidí, a pak si stěžují, že jsou vlaky narvané. Neumí se vykoudelit z vlaku, neumí za sebou zavřít dveře, ale zato umí hodně dobře nadávat na zpoždění, které sami způsobili.
nesnazte se mi tvrdit, ze tak vypada pohodlne cestovani.Jestli ono to nebude subjektivní.
Urazky o tom, kdo neumi vystoupit nebo nastoupit z/do vlaku, nebo sedet, si nechte od cesty.Nechám si je na cestu vlakem, až zase potkám lidi, kteří přesně tohle neumí. Ujišťuji vás, že nebudu čekat dlouho.
Pokud vam proste nevadi jet s otevrenym oknem a lapat bordel z tratiUž jsem vám to prostě napsal několikrát: žádného lapání bordelu z tratí jsem si nevšiml, proto si otevřu to okno a nebudu zpocenej. A taky nebudu muset čuchat smradlavou klimatizaci (dost jedovatej smrad a pálí po tom v nose), nebudu riskovat zdravotní potíže, pohodlně si sednu, nebudu poslouchat pípání, pískání a kecy plechový huby. Jo, budu muset snést, když do vlaku vlétne chmíří z pampelišky. Kontakt s přírodou, to je katastrofa.
Lidi vlakem nechtějí jezdit, protože vozový park odpovídá v lepším případě 80. létům 20. století.To má být vtip? Stokrát radši pojedu oním hrozným vozem minulého století, než těma novýma krámama, co používají jako sedačky plastové prkno potažené hnusnou umělou chlupatinou. K tomu prudké bílé osvětlení a skoro nikdy to tam pořádně netěsní a vždy je tam moc vlhko, nebo moc sucho a celý vlak neustále vrže, jak o sebe třou plasty, ze kterých je postavený. Skoro to vypadá, jako kdyby ho tvůrce nakreslil někde v CADu a nikdy jím nejel. Fakt ne, díky.
a finančně ulevil - ne každý má na to, aby mohl živit autoZajímavá logika. Ne každý má na to, aby mohl živit auto, ale má na to, aby živil poloprázdný vlak (ty dotace fakt nevznikly ze vzduchu)
Třeba by se dokonce našel někdo, kdo by na dané trati dokázal jezdit i bez dotací, třeba proto, že nemusí živit obrovský byrokratický systém tak jako ČD.Tohle AFAIK zastavilo privatizace ztrátových lokálních tratí v 90. letech. Ti zatracení soukromníci na nich začali vydělávat, což na ČD vrhalo poměrně blbé světlo.
Podporuješ aj úpravu hw výrobcom bez ohľadu na špecifikáciu ?
Zvýšenie efektivity s nižším plytvaním pohonných hmôt by bola väčšia koordinácia prepravy. To zmanená, že vlak vezúci ocel by do firmy vyrábajúcej auta doviezol a vagón by nechal v tejto firme a pripojil vagón s hotovými výrobkamy.
ani státní monopol ani uvolněný trh nevedou na nějaké závratné výsledkyNevidíš nebo nechceš vidět? Poté, co na trať do Ostravy nastoupil Jančura, se například velmi významně pohnula cena jízdného u Českých drah. A podle toho, co jsem viděl v nabídce, se dost rozšířila nabídka služeb ve vlaku. Docela rozdíl v porovnání s vlaky na tratích, kde ČD konkurenci nemají.
?u Českých drah. A podle toho, co jsem viděl v nabídce, se dost rozšířila nabídka služeb ve vlaku.Já jsem v Leo narazil jen na střídavě funkční a nefunkční wifi (tentokrát mi zrovna fungovala) a objednávku jídla a pití na místo, kde mi zase moc nevyhovuje nabídka a RJ je v tomhle dost podobný
Podle mě by měl mít stát dobrou koncepci železniční dopravy a pustit na trať jen dopravce, kteří ji pak budou splňovat.A ta by měla vypadat jak?
Podle mě by vlak měl tvořit jenom hlavní páteř celé dopravy o zbytek by se měli postarat autobusy.
Může vůbec dneska meziměstský autobus brát legálně lidi na stojáka nebo je to jenom na doufačku, že to nikdo neřeší?Pokud nemá homologaci na místa k stání, tak nemůže. Meziměstské busy jsou různé - ty klasické (např. SOR C12 - dnes asi nejnakupovanější bus pro meziměstské linky) místa k stání mají. Jenže často se hlavně na delší linky nasazují turistické busy a ty místa k stání nemají, tudíž ani nesmějí nikoho k stání brát.
Zažil jsem ještě jízdy ve více než deseti kusech (větší část děti, některé v kufru) osobákem a podobné věci, které už dnes nejsou zvykem. Je jiná doba, to se nedá nic dělat.Dneska by byl člověk za vraha, i pokud by "jen" neměl dítě v sedačce. O nějaké jízdě na ložné ploše jako kdysi ani nemluvě. Brzy nepůjde se vydat někam na cestu pěšky, aniž by měl člověk na sobě reflexní prvky. Pro samou starost o život se řítíme do záhuby...
Meziměstské busy jsou různé - ty klasické (např. SOR C12 - dnes asi nejnakupovanější bus pro meziměstské linky) místa k stání mají.Mně přijde zvláštní, že se v autě musí všichni poutat a bus může rychlostí 90 za hodinu vozit bandu lidí stojících v uličce. Ale budiž.
Dneska by byl člověk za vraha, i pokud by "jen" neměl dítě v sedačce.+1
bus může rychlostí 90 za hodinu vozit bandu lidí stojících v uličceOno to asi taky postupem času vymizí (i když u městských busů asi hned tak ne). U nových busů už bývají pásy, kterými se sedící musejí připoutat. Policie to kontroluje.
Městské a meziměstské busy se zásadně liší v rychlostech jízdy.Až tolik ne. Městské busy často jezdí i na příměstských linkách (v PID 3xx) a tedy po silnicích mimo obec. Pravdou je, že mají většinou rychlost omezenu na 70 km/h (i proto jsou příměstské busy pomalejší než byly dříve klasické zastávkové linky po stejných trasách), ale i v této rychlosti by měl například náraz do mostního pilíře drastické následky.
mají většinou rychlost omezenu na 70 km/hTo bych viděl jako zásadní.
mají většinou rychlost omezenu na 70 km/hAha! Tak to vysvetluje hodne, jednou jsem se nechal ukecat abych jel do stovezate busem (3xx) a nikoliv vlakem jak se od nas slusi a patri a trpel jsem tam hodinu a pul misto 35 minutcesty vlakem plus ctvrt hodiny na nadrazi. Krome toho, ze vymetl vsechny satelity, do kterych vytekli v poslednich letech prazaci, tak i na naprosto rovnych usecich jel prave tech 70km/h a naprosto nechapal proc. My, co jsme odkojeni Karosmai Praha - Dobris - Pribram, ktere byly nejrychlejsimi stroji na R4
Pokud nemá homologaci na místa k stání, tak nemůže.Plus - AFAIK - pokud jede po dálnici, tak nemůže nikdy.
Díky zavedení linky KV-Pha kterou udržuje SA, poklesl počet cestujících z KV na takovou míru že se jim ty vlaky přestaly vyplácet.Jako fakt? Vidíš problém v SA? Nepřijde ti, že je chyba někde jinde? Proč ČD nedokázali udržet počet cestujících i přes to, že jsou dotované?
Mě už tohle fakt přijde totálně na hlavu. Lidi tady řvou, jak je konkurence špatná a že se vše zhoršuje atp. Zrovna od lidí v IT bych opravdu čekal něco jiného. To už si tu vážně nikdo nepamatuje doby kdy měl Telecom monopolní postavení a jak lidi skučeli, že je internet přepálený? Další příkladem jsou mobilní operátoři. Co by se dělo kdyby tu byl jenom jeden operátor? Všechny by nás ojebával a nic byste proti tomu nemohli dělat. To si opravdu nepamatuje jak to dopadlo, když se loni začali objevovat virtuální operátoři, jak rychle O2 přislo s flatem a jak se T-mobile a Vodafone narychlo představovali podobné tarify?
Proč ČD nedokázali udržet počet cestujících i přes to, že jsou dotované?Podívejte se na mapu ČR. Mezi KV a Prahou nevede - narozdíl od silnice - přímá železniční trať.
Na mě vyskočily tři přímé spoje ve tři, v pět a v sedm večer. A pak až ráno.A jaké další ještě měly večer vyskočit, když je to cesta na bezmála 3.5 hodniny?
Kdybych tam náhodou potřeboval na otočku zajet, tak to abych si na to vzal den dovolené.Stále nevidím souvislost s konkurencí na železnici. Hlavně to, jak konkurence na železnici může za to, že cesta Pha - KV a zpátky trvá sedm hodin, protože je to vlakem prostě daleko.
Stát podporoval budování tratí daňovými úlevami, ale z dlouhodobého hlediska to bylo pro všechny subjekty nevýhodné, proto se původně privátní tratě zestátňovaly.... a kam to vedlo, bylo vidět na konci osmdesátých let (samozřejmě 20. století)
Poslední takový vlak, který by nejel po trati OV-Pha jsem viděl bratru před patnácti lety.To zní jako by to bylo v době, kdy si ČD začaly (aspoň částečně) uvědomovat, že peníze nerostou na stromech a že provozovat vlak pro dvacet lidí se jaksi nevyplatí.
Výsledek: příště jedu radši autem, protože na veřejnou dopravu se nedá spolehnout. A u železnice s povinnými místenkami je to podobné.No vida, a je vyřešeno a nemusel se do toho montovat stát a platit to lidi, kterým do Vašich výletů nic není.
No vida, a je vyřešeno a nemusel se do toho montovat stát a platit to lidi, kterým do Vašich výletů nic není.Samozřejmě, stát přece zaplatí dálnice a související infrastrukturu, škody na životním prostředí a zabraný prostor zanedbáme a vyjde nám, že IAD je nejlevnější a pro všechny nejlepší způsob dopravy.
Samozřejmě, stát přece zaplatí dálnice a související infrastrukturuKdežto když budou trvale jezdit poloprázdné dotované autobusy, tak to stát nezaplatí?
škody na životním prostředíehm... bavíme se tady o autobusu, což v průměru není zrovna ekologické vozidlo. (Ve srovnání s 2-3 auty, ve kterých jedou lidé, co se do toho busu nevešli)
ehm... bavíme se tady o autobusu, což v průměru není zrovna ekologické vozidlo. (Ve srovnání s 2-3 auty, ve kterých jedou lidé, co se do toho busu nevešli)3 auta, spotřeba dejme tomu 20l/100km, 15 míst.
Jel jsem tehdy z dovolené domů do práce. Jen zcela nalehko.To ale přeci na věci nic nemění, odkud se vracíte. A rezervovat místenku jde u SA na víc než týden dopředu. Pravda, přemýšlet dopředu je složitější, než na místě zjistit, že nemáte jak jet a pak plakat, že za to mohou všichni ostatní. Btw pokud to byl zrovna MFF, tak jste ignorant a dobře vám tak.
Btw pokud to byl zrovna MFF, tak jste ignorant a dobře vám tak.Vždyť je to už mnoho let jen taková pochybná exhibice za účelem vyždímání peněz. Nedělal bych z toho už nějakou über kulturní akci.
Mistenku povazuju za vyhoduMám za to, že autor za nevýhodu nepovažuje místenku, nýbrž povinnou místenku. Na luxus jet kdykoliv kamkoliv jsem si zvykl už u MHD a vzhledem k tomu, kde všude se pohybuju, tak jsou pro mě vlaky ekvivalentem MHD mezi městy. Běžně se mi nestává, že bych si ve vlaku nesednul.
Běžně se mi nestává, že bych si ve vlaku nesednul.
Mistenku povazuju za vyhodu - kdyz nekam jedu, vim to predem a nesnasim, kdyz si nemam kam sednout.Hm. Já to zase často předem nevím. Nebo se mi nechce absolvovat pakárna s předrezervací. Možná kdyby e-shop ČD fungoval nějak lépe…
3) jízdní doby – když to autem trvá hodinu a vlakem tři, tak kdo tím vlakem pojede?Já, protože (neumím řídit a) ve vlaku se můžu věnovat něčemu jinému.
Auto - ztracená 1 hodina řízením + 2 hodny využité k práci nebo odpočinku
Vlak - 3 hodiny využité k práci nebo k odpočinku
Vlak - 3 hodiny využité k práci nebo k odpočinkuZa předpokladu, že lze vždycky ve vlaku plnohodnotně pracovat či odpočívat. To první někdy lze, to druhé moc ne (i když mohou být lidé, kterým prostředí vlaku k odpočinku plně vyhovuje). Když jsem pracoval v Pardubicích, tak jsem měl volbu mezi autem a kombinací vlaku a MHD (celkem 3 přestupy). V prvním případě to bylo cca 50 minut s vysokou spolehlivostí (90 % cest nepřekročilo uvedenou dobu o víc než 10 %), ve druhém podle konkrétní doby 100-150 minut (včetně 10 minut pěšky na/z nádraží) za předpokladu, že všechny vlaky jely tak přesně, abych neztratil přípoj. To se splnilo jen ve cca 50 % případů, v ostatních případech byla zpoždění taková, že se kaskáda rozpadla a cesta prodloužila. A pracovat při tom v podstatě nešlo - pokud člověk chvíli jede a chvíli se přesouvá po nádraží, není na práci klid. Nemluvě o tom, že byla taková cesta podstatně únavnější, než ráno před domem sednout do auta a dojet až do firmy, odpoledne totéž zpátky.
plochá klávesnice, touchpad/trackpoint, menší displej
Proto si myslím, že byla velká chyba MD že nechalo na železnici takhle rozjet přímou konkurenci. Místo toho se mělo udělat výběrové řízení na jednoho dopravce, který bude jezdit celý den v hodinovém taktu z Prahy do Ostravy a zpět s velkými patnáctivozovými expresy (na téhle trati klidně s nulovou dotací) za podmínky že bude mít minimálně x míst bez povinných místenek a bude uznávat nějaké univerzální "ministerské" jízdné, které bude jinak platit napříč všemi dopravci (a ne takové pakárny, jako že RegioJet na trase Olomouc - Krnov - Ostrava bude muset uznávat jízdenky ČD - svého úhlavního konkurenta). Takovéhle řešení by bylo jak pro kapacitu dráhy tak i pro cestující mnohem přijatelnější.Přičemž výběrové řízení vyhrají České dráhy, protože jejich odboráři jdou na ruku ČSSD. Krom toho, jak si takové výběrové řízení představujete? Dát dohromady vlaky nějakou dobu trvá, zejména pokud člověk chce koupit nové a ne bazar, takže by to bylo výběrové řízení s realizací po několika letech od doby, co to VŘ někdo vyhraje. A na druhé straně se u takového kontraktu počítá s tím, že ten vlak se bude provozovat několik let a během těch se zaplatí, takže buď by to bylo VŘ na poskytování dopravy po dobu 10 let (jak to asi bude vypadat během té druhé pětiletky), nebo by do toho šel jenom jeden dopravce, který se dokáže vypořádat s tím, že o ten kšeft přijde (což jsou zase ČD, které stát v případě potřeby zadotuje*) * nepokoušejte se mi, prosím, tvrdit, že stát ČD dotovat nemůže. Jasně, nemůže jim nasypat peníze, ale nádražní budovy jim SŽDC věnovat mohlo.
nádražní budovy jim SŽDC věnovat mohloMas na mysli, ty budovy, co CD patrily a jejichz prevod na SZDC se ukazal jako nesmyslny?
jel autor někdy z Prahy do Budějovic?Lahůdka bylo jet z Prahy do Budějovic v sobotu ráno. Přijít půl hodiny před odjezdem neznamenalo, že si člověk sedne. Bez místenky ani ránu. Na stojáka to pak bylo "stojím na jedné noze a ještě ne na své". Zažil jsem jednou a už to fakt nechci opakovat. Praha-Kolín se to ještě dá přežít (jako student jsem to zažil mockrát), ale na delší trasu fakt ne.
Lahůdka bylo jet z Prahy do Budějovic v sobotu ránoV podstatě totéž v pátek odpoledne, v menší míře ve čtvrtek k večeru. V opačném směru pak v neděli odpoledne a v pondělí ráno. Hádám, že na jiných tratích Praha - Někde to bude podobné, prostě lidi jedou začátkem týdne do práce a pak zase domů.
Jak je možné, že ČD jezdili bez konkurence s dotací za tak vysokou cenu? A proč při vstupu konkurence mohli velmi zlevnit?Protože ty tratě ČD dotovaly příjmy z jiných tratí, kde ty příjmy z velké části tvořily dotace od státu. Bylo docela veselé, když Jančura zažádal MD o podrobný rozpis, kolik ČD dostávají na konkrétní tratě. Dráhy chtěly po soudu předběžné opatření, aby MD ty informace nesmělo vydat - tj. podaly žalobu na vlastního zřizovatele. Nakonec měly smolíka, soud řekl, že ta informace není předmětem žádného obchodního tajemství a ukázalo se viz první odstavec
Byl jste někdy na záchodě v rychlíku?Upřímně řečeno ty staré záchody v rychlíku jsou mi přece jenom milejší než ty nové moderní. Přece jenom na díře v podlaze, na které je posazená mísa, se toho nedá moc pokazit, kdežto ty nové moderní elektrohazjly, to aby člověk pochodoval přes půl vlaku, než najde nějakej, kterej není mimo provoz. Nehledě na to, že mám docela pochybnosti o tom, že ten elektrohazjl bude schopen pojmout produkt... jak to říct... déletrvajícího posezení.
Tam je stále místy pouze jedna kolejTaky tam ale nejezdí 8 osobáků za hodinu.
Protože ty tratě ČD dotovaly příjmy z jiných tratí, kde ty příjmy z velké části tvořily dotace od státu.Tomuhle fakt věříš? Je mi jasné, že některé tratě jsou nevýdělečné, ale proč se dotují i tratě na kterých by se dalo vydělávat. Kdyby to mělo být fér, tak by ČD z toho co vydělají na některých tratí dotovali ty nevýdělečné a od státu by dotace nepotřebovali.
Největší problém je, že ČD totálně zaspali století. Kdyby tam nebyli pitomci, tak na trase Praha - České Budějovice budou jasně nejlepší a člověk by nemusel jezdit autobusem. Proč bych proboha měl platit za hnusnej pomalejší vlak skoro dvojnásobek co za pěkný autobus s wifi a TV? Nezdá se ti, že je někde chyba? Navíc se mi na téhle trase stává, že musím i několikrát přestupovat z vlaku do busu a zpět do vlaku a to někdy i dvakrát.
podrobný rozpis, kolik ČD dostávají na konkrétní tratě. Dráhy chtěly po soudu předběžné opatření, aby MD ty informace nesmělo vydatJenom tohle značí, že v ČD je něco špatně. Tohle by vůbec nemělo být utajované. ČD zneužívají svého monopolního postavení! Navíc nechápu, jak můžou dráhy prodělávat na ČD Cargo.
Tomuhle fakt věříš?Pokud tomu tak není, tak jaktože si dráhy na jedné konkrétní trati mohou dovolit "akční" ceny, kdežto na jiné trati se nedoplatíš...
Kdyby to mělo být fér, tak by ČD z toho co vydělají na některých tratí dotovali ty nevýdělečné a od státu by dotace nepotřebovali.... nebylo by náhodou jednodušší nedotovat tratě, na kterých to není potřeba?
Proč bych proboha měl platit za hnusnej pomalejší vlak skoro dvojnásobek co za pěkný autobus s wifi a TV?Protože žádný autobus nejede, třeba?
Nezdá se ti, že je někde chyba? Navíc se mi na téhle trase stává, že musím i několikrát přestupovat z vlaku do busu a zpět do vlaku a to někdy i dvakrát.Zdá se mi, že chyba je v tom, že se pokoušíte jezdit vlakem, i když vám to nevyhovuje.
Pokud tomu tak není, tak jaktože si dráhy na jedné konkrétní trati mohou dovolit "akční" ceny, kdežto na jiné trati se nedoplatíš...A jsme u toho hlavního problému proč by mělo existovat víc dopravců. Trať Praha Ostrava je tomu krásným důkazem. Ceny se začaly hýbat až poté co přišla konkurence. Je jasné, že ČD se snažili lidi prostě oškubat, když můžou jezdit za mnohem nižší cenu.
... nebylo by náhodou jednodušší nedotovat tratě, na kterých to není potřeba?Bylo, ale pokud tu bude monopol ČD, tak tomu nebude. ČD dráhy můžou tvrdit o všech tratí, že se jim to nevyplatí a že potřebují dotace, protože ani nemají snahu na tom něco měnit.
Zdá se mi, že chyba je v tom, že se pokoušíte jezdit vlakem, i když vám to nevyhovuje.Díky ČD dávám vždy přednost autobusu. Vlak by mi vyhovoval velmi, ale prostě jet dvě hodiny ve stoje s věcma a navíc v tom hnusu a v létě bez klimatizace. Co naopak chválím jsou příměstské vlaky City Elefant, ale ta cena oproti autobusu na trase Praha Benešov: vlak 74Kč autobus 46Kč navíc čas vlak 1h a autobus 35min. Proč bych proboha jel vlakem (kromě pátku kdy jsou zácpy)?
A jsme u toho hlavního problému proč by mělo existovat víc dopravců.Proč to cpete v reakci na moje příspěvky, to teda nechápu...
Díky ČD dávám vždy přednost autobusu. Vlak by mi vyhovoval velmi, ale prostě jet dvě hodiny ve stoje s věcma a navíc v tom hnusu a v létě bez klimatizace. Co naopak chválím jsou příměstské vlaky City Elefant, ale ta cena oproti autobusu na trase Praha Benešov: vlak 74Kč autobus 46Kč navíc čas vlak 1h a autobus 35min. Proč bych proboha jel vlakem (kromě pátku kdy jsou zácpy)?To je dost subjektivní nebo tendenční srovnání. Pohled do jízdního řádu mi říká, že rychlík jede Wilsoňák-Benešov 40 minut. Autobusem dosáhnete těch 35 minut, jen když budete počítat čas z Roztyl, kam Vám cesta z většiny Prahy potrvá v průměru podstatně déle než na Wilsoňák. A samozřejmě ta cesta na Roztyly bude stát kromě času peníze na jízdenku na MHD. Pokud už takovou jízdenku stejně máte (nebo dokonce máte pražskou tramvajenku) a pokud se rozhodnete cestovat tím Ešusem, kterým to trvá Vámi inzerovanou hodinu (ovšem opět počítanou z Wilsoňáku), tak si kupujete železniční jízdenku až od místa, kde Vám ta městská neplatí. Takže třeba z Prahy-Kolovrat, odkud to bez dalších slev stojí 51 Kč.
Největší problém je, že ČD totálně zaspali století. Kdyby tam nebyli pitomci, tak na trase Praha - České Budějovice budou jasně nejlepší a člověk by nemusel jezdit autobusem. […] Navíc se mi na téhle trase stává, že musím i několikrát přestupovat z vlaku do busu a zpět do vlaku a to někdy i dvakrát.Tak to bude souviset spíš s tím, že už tam několik let probíhá rekontrukce. I kdyby tam jezdila jakákoliv jiná železniční společnost, tak v době, kdy jsou vytrhané koleje, prostě bude muset nasadit náhradní autobusovou dopravu. Až rekonstrukce doběhne, tak pravděpodobně budou na této trase naopak autobusy nekonkurenceschopné. I kdyby tam nadále jezdily jen České dráhy se stejným vozovým parkem.
Zkratka vyspela zeleznicni sit do vyspeleho statu patri, at se to nekomu libi nebo ne.To by bylo tvrzení. Byl by i nějaký argument?
Ceske drahy musi udrzovat velky vozovy park,Velký vozový park - velký počet zákazníků - větší příjmy na údržbu vozového parku. V čem je problém? (A to nemluvě o tom, že větší vozový park umožňuje držet menší rezervy pro případ poruchy - v poměru k celkovému počtu vozů.)
navic pomerne zanedbany z dob minuleho rezimuJe dvacet let po revoluci. Porovnejte například se situací v SRN v roce cca 1965, tj. 20 let poté, co ta země byla zničena válkou.
a provozovat spoustu ztratovych spoju na regionalnich trati.ČD nemusí provozovat ztrátové spoje. Dělají to za dotace, na objednávku.
Tim se nechci CD neak zastavat, urcite je zde velky prostor pro zvyseni efektivityJenže bez konkurence ČD nic netlačí k tomu, aby tu efektivitu zvyšovala.
Byl by i nějaký argument?Zkusim to ja. Co by asi udelalo se silnicemi prevedeni dopravnich vykonu zeleznice na auta?
automobilová doprava je také dotovaná státem a to v daleko větším rozsahuV porovnání s objemem přepraveného nákladu není.
Jelikož je momentálně železnice brána jako méně škodlivá pro živ prostředí tak předpokládaný vývoj je útlum silniční dopravy a její přesun na železnici.Jo, úředníkům od zeleného stolu se to kecá...
V porovnání nákladů spojených s poškozením infrastruktury způsobenou silniční dopravou jewtf?
Kamión: mýtné na tunu nákladu 0,0248-0,2363 Kč/km [*] Nákladní vlak: oplatek SŽDC na tunu nákladu 0,1044 Kč/kmA daně - ty přímo spojené se silniční dopravou - jsou kde?
Spotřební daň z paliva, kterou platí i lokomotivyNějaké srovnání, kolik paliva spotřebují lokomotivy v porovnání s automobily, by bylo?
To je cca 20 tisíc Kč ročně, tj. při běžném nájezdu 50.000km dalších 0,01 Kč na tunu a km?Nezajímavý údaj, podstatné je, kolik se na té dani vybere.
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.