Portál AbcLinuxu, 17. května 2024 05:34


Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
4.11.2008 11:19 Zdenek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Před časem tady na abc někdo v blogu dospěl k názoru, že zdravotní pojištění se platit nemusí.

Zdravotni platit musite, socialni ne.

4.11.2008 11:34 Wire64 | skóre: 7 | blog: wireblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ano. zdravotni pojištění platit musíte. Nemusíte sociální, které například já prostě neplatím :-D

Bohužel u zdravotního pojištění se můžete dostat do situace, kdy ho budete platit vícekrát, což je IMHO pěkná svinárna!
4.11.2008 11:44 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
Však počkej. Se z toho jednou opícháš. Nemusíš si ho platit, ale něco za něco - nepočítají se ti taky roky na důchod a taky si nejsem jist jak je to potom s nárokem na podporu v nezaměstnanosti.

Víš jak to pak dopadne? Budeš rád když zhebneš v práci, protože když tě postihne něco co ti zabrání v možnosti pracovat tak budeš akorát tak živořit na sociálních dávkách.
4.11.2008 11:49 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
4.11.2008 12:02 Wire64 | skóre: 7 | blog: wireblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
Byl jsem na sociálce to detailně prodiskutovat. Důchod se ti počítá, až z posledních cca 20 let v zaměstnání. Pokud řekněme od 25-35 let neplatíš, na výši důchodu to nemá vliv.
4.11.2008 12:35 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
Neexistují jen starobní důchody. Těch se pravděpodobně stejně nedožijem. Mnohem větší riziko je, že tě sejme někdo nebo něco dřív. Nechci malovat čerta na zeď, ale pravděpodobnost že člověk nepříjemně ochoří a získá tak pracovní handicap je čím dál větší.
4.11.2008 12:36 Wire64 | skóre: 7 | blog: wireblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
V pořádku. Ale já momentálně nemám ani na zdravotní pojištění, a to platit musím. Ty peníze si nenatisknu.
4.11.2008 12:42 neaktivni | skóre: 24 | blog: neaktivni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
To bude mozna tim, ze ze svych koncecionarskych poplatku preplacite fotbalisty.
4.11.2008 12:48 Wire64 | skóre: 7 | blog: wireblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
To bude možná tím, že:

1) Jako postgraduální student jsem pro náš sociální stát nemakačenka, co nechce pracovat, zatímco kdejaký debil vymetá socky, nepracuje X let a pořád dostává!

2) Jako postgraduální student musím splácet hypotéku na byt. Zkoušel jste to, nebo máte po vašem tatínkovi, předsedovi místní organizace KSČ byt s regulovaným nájemným v centru prahy pro kastu vyvolených z klubu přátel poslance Křečka za 1500,- měsíčně?

3) Státu utíkají na daních miliardy, ale běda mě studentovi, když nezaplatím 1000kč!

4.11.2008 13:45 pasmen | skóre: 45 | blog: glob | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
Ty hypotéku jsi si zvolil svobodně ne? Nebo tě do koupě někdo nutil?
Věroš avatar 4.11.2008 13:53 Věroš | skóre: 24 | blog: Co není v hlavě | 49.29 s.š., 16.54. v.d.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
On i PhD. student musí někde bydlet, ne? A finančně není takový rozdíl, jestli platí hypotéku nebo platí nájem.
Školím Ansible
4.11.2008 14:09 Wire64 | skóre: 7 | blog: wireblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
Pravda. Zapoměl jste ovšem dodat tržní nájem. Ne regulovaný nájem pro vychcánky.
4.11.2008 15:39 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
On i PhD. student musí někde bydlet, ne?

No minimalne na UK maji PhD studenti maximalni prioritu na koleje.
4.11.2008 16:09 Marek 'marx' Grác | skóre: 21 | blog: Paralelný blog | Brno / Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
Tú prioritu majú aj tu. Na MUNI bol (je?) štandardný bonus 400 minút.
4.11.2008 16:14 Wire64 | skóre: 7 | blog: wireblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
Včetně Pražskych? :-D Nemluvě o tom, že Praha má 3 prdele kolejí.
6.11.2008 09:23 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
Včetně Pražskych?
Jo, tak to nevim.
4.11.2008 14:10 Wire64 | skóre: 7 | blog: wireblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
Ano. Svobodně jsem si zvolil, že nebudu bydlet pod mostem! Gratuluji. Dostal jste mě!
6.11.2008 00:46 letec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
Veškeré náklady na bydlení se bohatě vrátí po dokončení studia. Lidé s PhD mají vysoké platy.
hikikomori82 avatar 4.11.2008 13:06 hikikomori82 | skóre: 18 | blog: foobar | Košice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ked niekto napise clanok, nemal by potom dostavat nejake peniaze od tej "cd-napalovacskej vypalnickej organizacie" pod zastitou BSA, u nas sa vola tusim SOZA alebo tak nejak?
Slobodný font na technické kreslenie
4.11.2008 14:33 Semo | skóre: 45 | blog: Semo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
Ako je to s textami neviem, ale s hudbou je to velmi jednoducho. SOZA vybera vypalne za lubovolnu verejnu hudobnu produkciu (bez ohladu na suvislost hudby s clenom SOZA). A toto vypalne sa potom rozdeluje medzi clonov SOZA podla "popularity" (tusim sa to stanovuje podla hranosti v radiach alebo tak nejak).
If you hold a Unix shell up to your ear, you can you hear the C.
Ilfirin avatar 4.11.2008 13:06 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Hmm. Tak vlezu na root.cz, kouknu do rubriky "píšeme jinde" a co nevidím? Třeba to bude odpověď na to, co hledáte.
4.11.2008 18:34 Petr "Glubo" Sýkora | skóre: 21 | blog: Glubnik
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
Asi jsem neschopný, ale co tam nevidím?
„O mrtvých jen v dobrém." „Pojďme se bavit o Stalinovi."
Ilfirin avatar 4.11.2008 19:19 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
http://www.mesec.cz/clanky/musim-priznat-autorsky-honorar/
Luboš Doležel (Doli) avatar 4.11.2008 20:10 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
protože se autor okrádá o možnost odečíst si náklady nebo využít paušální zdanění ve výši 40 % příjmů
Tohle mi zní komicky... okrást se o možnost nechat si ukrást 40 % :-)
5.11.2008 11:18 Ladislav Hagara | skóre: 102 | blog: Ride the Raven
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
To je chyba, místo paušální zdanění tam mělo být paušální výdaje.
4.11.2008 13:14 Ladislav Hagara | skóre: 102 | blog: Ride the Raven
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zmíněný zápis v blogu: Honoráře a zdravotní pojištění
Následné popření: Všechno je jinak. Ale jak?
5.11.2008 11:36 letec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
Dík za ty odkazy. Je to fakt Kocourkov.
15.11.2008 13:39 d
Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní článků aneb zmatek v oblasti autorských honorářů
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nejlepší je podnikat jako sro. Už existuje i v ČR firma, která založí sro zdarma stačí zadat do google založení firmy zdarma...
AsciiWolf avatar 16.10.2010 18:00 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Smazáno
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Píšete články za peníze ? Jak je to se zdaněním a případnými odvody na sociální a zdravotní pojištění ? V našich předpisech a především v jejich aplikaci je celkově neuvěřitelný "bordel".

Orientace v zákonech je těžká, protože některé byly od nabytí účinnosti už více než stokrát novelizovány. Navíc, různí úředníci si dělají odlišné výklady zákona. Možná to není schválně, možná úředník prostě neví, jaký má být správný výklad.

Ale zpět k těm autorským honorářům. Za podmínek stanovených zákonem je odměna zdaněna již u zdroje sazbou 15 %. Problém je se zdravotním a sociálním pojištěním. Před časem tady na abc někdo v blogu dospěl k názoru, že zdravotní pojištění se platit nemusí. Omlouvám se, bohužel ten zápis nemůžu najít.

Autor jednoho čerstvého článku uvažuje trochu jinak a tvrdí, že z vyplacené částky se musí odvádět i zdravotní pojištění. V článku mimo jiné píše toto: Připomeňme si, že od 1. ledna 2008 se zvýšil limit zdanění autorského honoráře srážkovou 15% daní na 7000 Kč. Do této výše vydavatel honorář v této maximální měsíční výši automaticky zdaní a autor (novinář, spisovatel atd.) obdrží již čistou zdaněnou částku. Z ní již nemusí platit sociální pojištění, ale je povinen odvést zdravotní pojištění (13,5 %) a příjem přiznat v ročním vyúčtování pro zdravotní pojišťovnu. Jde o tento článek.

Doufám, že autor nevychází jen z následujícího názoru VZP: Jako OSVČ vystupuje vůči zdravotnímu pojištění také pojištěnec, který nemá živnostenský list a provádí činnost na základě jiného povolení nebo, který provede určitou činnost na základě autorského zákona (autor, umělec, programátor) a za tuto činnost dostane honorář. Postupuje tak i autor, který má příjmy za příspěvky do novin a časopisů, rozhlasu nebo televize plynoucí ze zdrojů na území ČR, zdaňované přímo u zdroje zvláštní sazbou daně (podle § 36 zákona o daních z příjmů). Zdravotní pojištění se platí, i pokud uvedená činnost není soustavná. Tento názor VZP najdeme zde . V textu VZP postrádám řádné odůvodnění speciálního případu, kterým jsou příspěvky do novin a časopisů zdaňované u zdroje.

Já články (mimo tento blog) nepíšu, přenechávám psaní povolanějším. Zajímá mne to - měřeno pohledem běžného člověka - spíš z hlediska zmíněného "bordelu" v předpisech a v jejich uplatňování.

Hledání na netu jednoznačnou odpověď nepřineslo. Naopak, výsledkem je další nejasnost. Na netu se totiž objevují názory, že webové stránky nejsou žádné noviny ani časopis. U článků psaných pro weby je proto prý 15 % zdanění u zdroje sporné. Můj známý, který je daňovým poradcem mi řekl, že takovou věc ještě neřešil. Žádný autor se s tím na něj nikdy neobrátil. Ani se nedivím, honoráře za články jsou vcelku nevalné a potřebná rada - pokud za ni budete platit - taky něco stojí. Co se týče výše honorářů, vycházím ze skutečnosti, že na některých webech uvádějí orientační částku honoráře 500 Kč za článek o délce několika tisíc znaků. Možná jinde platí jinak, články nepíšu, čili informace z "první ruky" opravdu nemám.

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.