Portál AbcLinuxu, 30. dubna 2025 10:33
Poslední dobou se tu čím dál víc řeší budoucnost Ábíčka, redesign webu a změny v zaměření obsahu. Takže tady je moje představa.
Jsem dlouhodobým uživatelem jak Linuxu tak Ábíčka. Trávím tu spoustu času a je to už tak trochu deformace. Třeba na titulní stránku skoro nechodím. Když už, tak se podívám jen na začátek – jaké články dneska vyšly. Občas kouknu na zprávičky, ale ty jsou ve sloupku pořád, takže kvůli nim ani na titulní stránku chodit nemusím. Nejčastěji jsem na stránce Mé komentáře – koukám, jak to žije v diskusích, do kterých jsem přispěl a flamuju. Občas se podívám na stránku blogů a výjimečně desktopů.
Z tohoto pohledu je titulní stránka naprosto nepodstatná, i kdyby tu nebyla, Ábíčko by mi sloužilo stejně dobře, o nových článcích bych se dozvěděl z RSS čtečky. Přesto je titulní stránka asi ta nejdůležitější na každém serveru. Myslím, že řešením je mít několik verzí titulní stránky. Ale pro koho? Kdo jsou čtenáři?
(zapomněl jsem na někoho?)
První skupinu je potřeba udržovat a rozmazlovat technickými články. Ale hlavně se z nich dá dost vytěžit – můžou radit začátečníkům a ti sem budou rádi chodit (a koukat a klikat na reklamy). Vidím to ale na sobě – potřebuji nakopnout, musí mi někdo říct: „nebuď línej a přečti si, co ty lidi v poradně chtějí a poraď jim!“. Jinak totiž z titulní stránky vidím jen vršek s novými články a k poradně často ani nesjedu. Těmhle uživatelům je potřeba cpát dotazy z poradny (i) jinde než na titulní stránce – v podstatě místo reklamy – naservírovat jim dotazy ostatních a dokopat je k tomu, aby odpovídali. Aby tenhle systém byl efektivní, je potřeba aby se k uživateli dostávaly relevantní dotazy – člověk vyplnil oblasti, kterým rozumí a systém by mu dával přednostně dotazy z těchto oblastí.
Jejich titulní stránka bude odpovídat hezky nastylované a parametrizované RSS čtečce. Přidat velká tlačítka pro vložení nového blogu a motivovat k odpovídání v poradně. Uvítal bych, kdyby na titulní stránce byl výpis ze stránky „Mé komentáře“ (stačí jen ty, kde je nový příspěvek) a vedle toho další výpisy (články, zprávičky, poradny…).
Druhou skupinu nezajímají odborné články ani interní humor zdejších veteránů. Potřebují jednoduchého průvodce, něco jako příručku. Potřebují vyřešit nějaký svůj problém nebo se systematicky učit Linux. Někteří ještě nejsou úplně rozhodnutí a hrozí, že se na Linux vykašlou a odejdou k „Sedmičkám“ – takže je tu potřeba i trochu té agitky (tentokrát ne politické). Něco jako proc.linux.cz, ale mnohem dynamičtější, aktuálnější a provázané s návody, učebnicí a poradnou.
Jejich titulní stránka by měla vypadat spíš jako encyklopedie nebo učebnice. Měla by tu být velká tlačítka: FAQ, hledání v poradně a v návodech, vložení nového dotazu.
Třetí skupina na titulní stránku nepřijde, takže ta je celkem nepodstatná. Důležité je tyhle lidi udržet – upoutat jejich pozornost a nabídnout jim další relevantní obsah z našeho serveru – dá se těžit ze slov, která hledali na googlu nebo ze štítků článku, který nalezli. Vespod stránky by měl být dotaz: „Našli jste, co jste hledali?“ A pod tím mít připravené další odkazy.
Čtvrtou skupinu nezajímají technické články, moc je ani nezajímají praktické návody. Chtělo by to větší prolnutí s ITBizem. Zprávičky ze světa open source byznysu a články. ITBiz není možné zahltit linuxovými zprávičkami – takže, co se nevejde tam, dávat do nějaké „byznys sekce“ na Ábíčko. Nezahlcovat tyhle lidi tím, že vyšla verze 0.5.1 nějakého programu pro systémáky. Část jejich titulní stránky budou tvořit (pro ně zajímavé) zprávičky (a články) a část bude učebnicová – agitka o tom, jak je ten svobodný software bezva a že by bylo dobré, kdyby ho ve firmě používali.
Tohle rozdělení webu podle typu čtenáře není nic neobvyklého – celkem běžně se velké weby dělí na část pro soukromé osoby a pro firmy (nabídka zboží a služeb) nebo na studenty, učitele, uchazeče a novináře/externí osoby (v případě škol). Takové rozdělení mi přijde lepší, než se snažit dělat jednu titulní stránku, která sedne všem (nesedne).
Hardwarovou část bych propojil s elektronickými obchody, aby si člověk mohl rovnou tu věc koupit. Plus přidat průvodce nákupem. O tom jsem tu už psal.
Katalog softwaru by bylo fajn propojit s balíčkovacími systémy hlavních distribucí – apsoň tam dát ikonku, ve kterých distribucích je program (standardně) k dispozici (a v jaké verzi). Možná by to šlo nějak automatizovat – načíst si seznam balíčků jednotlivých distribucí a zaškrtávat v nich položky (kdo to bude dělat?), které se překlopí do záznamu ve zdejší databázi softwaru – překládat anglické popisy na české.
Na konci stránky je nevyužité místo – člověk si dočte článek nebo diskusi a teď přemýšlí, kam dál… a vidí tam akorát
© 1999-2009 Stickfish, s. r. o. Všechna práva vyhrazena.to je s prominutím na ho*no. Má to spousta webů a Root to má taky už nějakou dobu – na tomhle prominentním místě je potřeba čtenáři nabídnout odkazy na další obsah – články, desktopy, blogy, software…
Strašně tu chybí grafika. Místní design je přehledný, jednoduchý… ale nudný. Chce to oživit. Druhá věc jsou obrázky – ideálně by každý článek měl mít na začátku obrázek (ne jen ikonu). Ale zase nesklouznout k tomu, aby tu byly bezduché „ilustrační“ fotky jako je to na mnoha zpravodajských webech. Snažit se o relevantní obrázky.
A pak mám ještě spoustu dalších tipů na vylepšení… ty by se mi ale vrátily jako bumerang se slovy „tak to naprogramuj“ (budu se snažit…)
Tiskni
Sdílej:
Strašně tu chybí grafika.Jak komu.
„kdo bude nadávat, ať si zapne CSS styl bez zbytečných obrázků“To je tak těžké?
Tezke nikoliv, ovsem otravne urcite.Uděláš to jen jednou a pak to zůstane nastavené. A určitě to bude méně otravné a časově náročné, než psaní tohoto komentáře, ve kterém si stěžuješ
O nahodnych navstevnicich ani nemluvim.Chtělo by to nějaký průzkum, ale právě u nich si myslím, že by většina ocenila modernější vzhled (víc ze současnosti).
Uděláš to jen jednou a pak to zůstane nastavené.nepouzivam jeden pocitac
Myslím, že řešením je mít několik verzí titulní stránky.Vždycky mě vytáčí, když vlezu na nějaké stránky, kde se musím hned zaškatulkovat. Typicky něco jako občan, živnostník, firma, korporace - viz třeba kyslík. Toto rozdělení opomíjí, že stejný návštěvník často vystupuje ve více rolích. Výsledkem je, že se stejné informace zobrazují na čtyřech místech, pokaždé trochu jinak, občas se něco zapomene aktualizovat (vzhledem k redundanci), a hlavně - z webu se stává ještě větší bludiště, než by muselo být. Kdo tam přijde z vyhledávače, musí se složitě zorientovávat, aby věděl, kde se vlastně nachází. Takže můj názor: toto ne. Pokud je potřeba tolik separovat cílové skupiny, ať jsou weby úplně odděleny, na různých doménách, s různým vzhledem. Dobrý příklad je oddělení ITBiz od abíčka. Může to být vzájemně prolinkováno, ale ať je to samostatné.
Má to spousta webů a Root to má taky už nějakou dobu – na tomhle prominentním místě je potřeba čtenáři nabídnout odkazy na další obsah – články, desktopy, blogy, software…Stalo se módou rvát do dolní části stránky hromady linků. Root je ještě ten lepší případ, jsou i mnohem horší. Nějak jsem to nepochopil a neměl jsem žádnou potřebu na linky klikat. Beru to jako svého druhu reklamní banner a podvědomě tyto odkazy ignoruji.
Vždycky mě vytáčí, když vlezu na nějaké stránky, kde se musím hned zaškatulkovat. Typicky něco jako občan, živnostník, firma, korporace - viz třeba kyslík.jj, někdy je to dost nešťastné – třeba když se máš zaškatulkovat jako firma/živnostník, abys dostal dražší služby než obyčejný občan. Ale třeba u těch škol mi to přijde vhodné – stávajícího studenta nebo zaměstnance určitě zajímají jiné věci, než uchazeče. A nakonec je dobré mít i nějakou mapu webu, která bude společná všem skupinám a dá se doklikat na všechno. Tady na Ábíčku by to mohlo fungovat jako filtr + změna umístění jednotlivých prvků na titulní stránce → díky tomu by uživatel z dané skupiny nebyl zahlcený informacemi, které ho nezajímají. A nebo by sis ten filtr zrušil a pak bys viděl všechno (cca dnešní stav).
Root je ještě ten lepší případ, jsou i mnohem horší. Nějak jsem to nepochopil a neměl jsem žádnou potřebu na linky klikat. Beru to jako svého druhu reklamní banner a podvědomě tyto odkazy ignoruji.Zrovna na Rootu jsem na ty odkazy kliknul už několikrát (a to na reklamu neklikám prakticky nikdy) – beru to o dost pozitivněji než reklamu – prostě se ze mně nikdo nesnaží tahat prachy za svoje pochybné výrobky, ale naopak mi nabízí nějaké informace (článek), které si můžu zadarmo přečíst (jasně, někdy je i kvalita těch informací pochybná, tak to zase zavřu).
Místní design je přehledný, jednoduchý… ale nudný. Chce to oživit.Pouzij slovo "chci", nikoliv "chce". Lidi, co sem chodi za informacemi se tu nenudi. Ale pokracuj. Jses na nejlepsi ceste doponoukat jeden z nejlip resenych serveru, ktere navstevuji k frikulinskemu domrdani.
to má docela dost webů, někdo tomu říká "related articles", "other news"...
...včetně ábíčka -- tedy alespoň na konci článku.to má docela dost webů
Možná by to chtělo k článkům a poradnám dát nějaké značení, jak moc pokročilé téma to je. Něco jako je na knížkách Computer Pressu (takové ty čtyři částečně vybarvené proužky). A pak podle toho zvýrazňovat ty články a dotazy odpovídající čtenářově úrovni (a případně i zaměření).To čtenář při frekvenci vydávání 2 články denně nemůže podle nadpisu posoudit, jestli ho to bude zajímat a rozumět tomu?
freshmouse efektu.
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.