Portál AbcLinuxu, 6. května 2025 23:01

Myšlenkové mapy a aplikace FreeMind - 2 (uživatelské prostředí)

14. 12. 2005 | Pavel Tišnovský
Články - Myšlenkové mapy a aplikace FreeMind - 2 (uživatelské prostředí)  

Ve druhém pokračování seriálu o aplikaci FreeMind si popíšeme pracovní prostředí spolu s nejdůležitějšími ovládacími prvky.

Obsah

  1. Popis grafického uživatelského rozhraní aplikace FreeMind
  2. Hlavní menu
  3. Kontextová menu
  4. Horní toolbar
  5. Levý toolbar
  6. Scrollbary
  7. Posun a změna měřítka mapy
  8. Obsah dalšího pokračování tohoto seriálu

1. Popis grafického uživatelského rozhraní

Po spuštění aplikace FreeMind se zobrazí hlavní okno programu, které je rozděleno do několika oblastí. V horní části se nachází, podobně jako v dalších aplikacích s grafickým uživatelským rozhraním, položky z hlavního menu. Pod hlavním menu je zobrazen horní toolbar s příkazy určenými pro úpravu formátování uzlů a textu zapsaného v těchto uzlech. Na levé straně se nachází toolbar s ikonami, které je možné vkládat do uzlu spolu s textem. Největší část hlavního okna však zabírá pracovní plocha k níž jsou přidruženy horizontální a vertikální scrollbary. Ukázka aplikace FreeMind běžící na Linuxu se systémem X Window a Fluxboxem je zobrazena na prvním obrázku:

Obrázek 1: Ukázka grafického uživatelského rozhraní programu FreeMind
Obrázek 1: Ukázka grafického uživatelského rozhraní programu FreeMind

Pokud je kurzor myši umístěn na pracovní ploše a není aktivováno hlavní menu ani žádné dialogové okno, je po stisku pravého tlačítka myši zobrazeno kontextové menu. V dalších odstavcích si jednotlivé ovládací prvky této aplikace popíšeme podrobněji.

2. Hlavní menu

Hlavní menu programu FreeMind je zobrazeno, jak již bývá dobrým zvykem, na horním okraji okna. Z celé struktury menu je zobrazeno pouze pět (verze 0.7.1) resp. deset (verze 0.8.0) nejvyšších položek, po jejichž výběru se rozbalí celá struktura menu pod vybranou položkou:

3. Kontextová menu

Kontextových menu existuje ve FreeMindu několik. Liší se samozřejmě tím, pro jaký objekt je menu vyvoláno. Podobně jako u jiných aplikací, i ve FreeMindu se kontextové menu vyvolává stiskem pravého tlačítka myši nad vybraným objektem či přímo nad pracovní plochou aplikace.

Pokud je pravé tlačítko myši stlačeno nad volnou pracovní plochou, objeví se kontextové menu, ve kterém je možné zvolit myšlenkovou mapu, která se má v dalším kroku prohlížet či editovat. Tato část kontextového menu tedy supluje položku Maps z hlavního menu. Kromě toho je možné z kontextového menu zapínat a vypínat horní a pravý toolbar.

Obrázek 2: Kontextové menu pro pracovní plochu
Obrázek 2: Kontextové menu pro pracovní plochu

Druhé významné kontextové menu se zobrazí v případě, že je pravé tlačítko myši stlačeno nad určitým uzlem v myšlenkové mapě. Ze zobrazeného menu je možné uzly přenášet přes schránku, měnit vlastnosti uzlů a v neposlední řadě také měnit vlastnosti hran, které uzly navzájem spojují. Toto kontextové menu nahrazuje velkou část příkazů, jež jsou dostupné z položek Edit, Insert a Format hlavního menu.

Obrázek 3: Kontextové menu pro uzel
Obrázek 2: Kontextové menu pro uzel

4. Horní toolbar

Pod hlavním menu se nachází horní toolbar (nástrojová lišta), který obsahuje ikony se základními editačními a formátovacími příkazy. Tento toolbar je možné zviditelnit či zneviditelnit pomocí kontextového menu, které se zobrazí po stlačení pravého tlačítka myši na pracovní ploše aplikace. Horní toolbar je také možné pomocí myši přetáhnout na jiné místo v pracovním okně, nebo ho lze dokonce rozdělit na více relativně samostatných částí.

Na tomto toolbaru se nachází ikony pro přesun na předchozí a následující myšlenkovou mapu, ikona pro tisk dokumentu, výběrový seznam umožňující přiblížení a oddálení pohledu od plochy (plátna) s myšlenkovou mapou a dále ikony, pomocí nichž se provádějí základní editační a formátovací operace. Význam jednotlivých ikon je následující:

nový soubor Vytvoření nové myšlenkové mapy. Mezi jednotlivými mapami se lze přepínat buď pomocí kontextového menu nebo pomocí dvou (většinou modrých) šipek zobrazených taktéž na horním toolbaru. Novou myšlenkovou mapu lze rovněž vytvořit přes klávesovou zkratku Ctrl+N.

otevřít
soubor Otevření souboru s myšlenkovou mapou. Stejnou operaci lze provést z hlavního menu nebo pomocí klávesové zkratky Ctrl+O.

uložit soubor Uložení myšlenkové mapy do externího souboru. Tuto operaci lze také provést pomocí klávesové zkratky Ctrl+S. Myšlenková mapa je v externím souboru uložena ve formátu XML.

uložit soubor
jako Uložení myšlenkové mapy do externího souboru pod jiným jménem. Po zadání tohoto příkazu se aplikace pomocí standardního dialogového boxu pro výběr souboru zeptá na jméno a umístění nově vytvářeného souboru. Stejnou operaci lze ve verzi 0.7.1 provést pomocí klávesové zkratky Ctrl+A - pozor, jedná se o nekonzistenci s běžnými GUI, kde se tato klávesová zkratka používá ve významu "vyber vše". Nová verze již používá konzistentnější klávesovou zkratku Ctrl+Shift+S.

vyjmout Vyjmutí aktivního uzlu či vybraných uzlů a vložení do schránky (clipboardu). Pokud se provede vložení uzlu či uzlů do jiné aplikace, přenese se do této aplikace text uvnitř uzlu. Podobnou operaci lze provést pomocí klávesové zkratky Ctrl+X s tím rozdílem, že tuto zkratku lze použít i při editaci na část vybraného textu. Ikona však pracuje pouze s celými uzly.

kopírovat Zkopírování aktivního uzlu či vybraných uzlů do schránky (clipboardu). Tato operace je podobná jako operace předchozí s tím rozdílem, že se uzly z myšlenkové mapy nevyjmou. Podobnou operaci zajistí i klávesová zkratka Ctrl+C.

vložit Vložení uzlu ze schránky (clibboardu) do myšlenkové mapy. Pokud je ve schránce umístěn text (například z textového editoru či webového prohlížeče), je vytvořen nový uzel a text je vložen do tohoto uzlu. Víceřádkový text ve schránce je možné použít pro vytvoření více uzlů. Obdobnou operaci lze provést pomocí klávesové zkratky Ctrl+V.

italika Pomocí této ikony nebo klávesové zkratky Ctrl+I se změní text v uzlu či ve vybraných uzlech na italiku (kurzívu). Další stlačení této ikony způsobí navrácení operace.

tučné písmo Tato ikona slouží k zapnutí nebo vypnutí tučného písma. Stejnou operaci lze provést pomocí klávesové zkratky Ctrl+B.

normální
písmo Stlačením této ikony se text v aktivním uzlu nebo ve vybraných uzlech vrátí do své původní podoby, tj. zruší se všechny příkazy pro změnu písma.

oblaka Po výběru této ikony se provede vyznačení aktivního uzlu či vybraných uzlů pomocí "obláčků". Tímto způsobem lze zvýraznit určité části myšlenkové mapy. Oblaka lze zapínat a vypínat i pomocí poněkud krkolomné klávesové zkratky Ctrl+Shift+B.

barva oblak Tímto příkazem lze zvolit barvu oblak, která přísluší právě aktivnímu uzlu či vybraným uzlům. Pro tuto operaci prozatím neexistuje klávesová zkratka, i když se nabízí například volba Ctrl+Shift+C (tím by se zachovala konzistence s předchozím příkazem i s anglickým slovem pro "barvu").

výběr písma Tento ovládací prvek slouží k výběru písma, které je použito v aktivním (právě vybraném) uzlu. Pro tuto činnost není vyhrazena žádná klávesová zkratka. Po rozbalení tohoto ovládacího prvku se samozřejmě zobrazí pouze ta písma (fonty), která jsou na daném systému dostupná. Při zkopírování myšlenkové mapy do jiného systému mohou nastat problémy s převodem neexistujících fontů.

nový soubor Tímto ovládacím prvkem je možné měnit velikost písma v aktivním uzlu či uzlech. Velikost písma lze také měnit pomocí klávesových zkratek Ctrl+L (zvětšit písmo) a Ctrl+M (zmenšit písmo).

Verze 0.8.0 přichází s novými (a podle mého méně přehlednými ikonami), které jsou zobrazeny na osmnáctém obrázku.

nové ikony
Obrázek 18: Nové ikony na toolbaru ve verzi 0.8.0

Všechny ikony jsou umístěny v samostatných souborech typu GIF nebo PNG. Tyto soubory jsou uloženy v balíku FreeMind.jar, takže po dekomprimaci tohoto archivu je možná jejich změna a opětovné přidání do archivu.

5. Levý toolbar

Na levém toolbaru, který je samozřejmě taktéž přemístitelný, se nacházejí ikony, které lze vkládat do aktivního (právě vybraného) uzlu. Použití tohoto toolbaru je jednoduché - po vybrání uzlu se levým tlačítkem myši klepne na některou z ikon, která se posléze do uzlu vloží. V uzlu může být ikon hned několik, ale po jejich vložení je již není možné přemisťovat, pouze je lze odebrat a znovu přidat v jiném pořadí. První dvě ikony na levém toolbaru však mají speciální význam.

odebrání
poslední ikony Po stlačení první ikony se z aktivního uzlu vymaže naposledy vložená ikona - jedná se tak o jednoduchý editační příkaz.

odebrání všech
ikon Tento příkaz slouží k odebrání všech ikon z aktivního uzlu.

Poznámka: v ikonách je dostupný i pěkný tučňáček, okna s obláčky však budete hledat marně :-).

6. Scrollbary

Scrollbary jsou většinou umístěny po pravé a dolní straně pracovní plochy aplikace. Jejich použití je triviální - pomocí nich je umožněn posun po ploše, na které je vytvořena myšlenková mapa. O scrollbarech bych se zde díky jejich známosti ani nezmiňoval, nebýt jednoho nedostatku, který se projevuje zejména ve verzi 0.7.1: při otevírání a zavírání jednotlivých poduzlů (tím dochází ke změně velikosti zobrazené myšlenkové mapy) se neprovede proporcionální změna velikosti posuvníku na scrollbaru, takže se v některých případech může posuvník stát téměř nepoužitelný (zabírá díky své délce značnou část své dráhy). V případě, že tento problém nastane, je vhodné změnit měřítko zobrazení a po posunu myšlenkové mapy vrátit hodnotu měřítka na původní rozsah.

Činnost scrollbarů je možno nahradit i kolečkem myši. Při prostém rolování kolečkem se provádí vertikální posuv myšlenkové mapy, při rolování se stlačenou klávesou Shift či některém z tlačítek myši se provádí rolování horizontální.

7. Posun a změna měřítka mapy

Posun mapy byl již popsán v předchozí podkapitole, zde si však popíšeme i další možnosti změny pohledu na myšlenkovou mapu. Mapu je možné v okně aplikace posouvat třemi způsoby:

  1. stlačením levého tlačítka myši na pracovní ploše (mimo uzly) a posunem myši
  2. pomocí rolovacího kolečka na myši s případným použitím klávesy Shift či některého tlačítka myši
  3. pomocí scrollbarů, které jsou umístěny po pravé a dolní straně pracovní plochy aplikace

Změnu měřítka zobrazené myšlenkové mapy je taktéž možné provést více způsoby. Nejjednodušší je použití rozbalovacího seznamu umístěného na horním toolbaru, po jehož rozbalení je možné zvolit z několika zvětšení myšlenkové mapy. Druhou možností je použití klávesových zkratek, kterými jsou Alt+šipka nahoru pro zmenšení mapy a Alt+šipka dolů pro její zvětšení. Jedinou nevýhodou změny měřítka je fakt, že při rozsáhlých myšlenkových mapách je nutné chvíli počkat (a to i několik minut).

8. Obsah dalšího pokračování tohoto seriálu

V dalším pokračování tohoto seriálu si popíšeme, jakým způsobem je možné provádět operace s uzly a hranami myšlenkové mapy.

Související články

Myšlenkové mapy a aplikace FreeMind - 1
UML a unifikovaný proces vývoje aplikací
Recenze: UML srozumitelně
Co programátory ve škole neučí

Odkazy a zdroje

FreeMind

Další články z této rubriky

Týden na ITBiz: Svět IT a burzy, umělá inteligence, Nvidia a outsourcing
Linuxové foto novinky: pozvolná evoluce
PCLinuxOS 2017.2 MATE - tak trochu zvláštní linuxová distribuce
Krátký pohled na Fedoru 25, Wayland a GNOME 3.22
Naprosto ničím nezajímavé Lubuntu 16.10

Diskuse k tomuto článku

14.12.2005 09:17 YF
Rozbalit Rozbalit vše Re: Myšlenkové mapy a aplikace FreeMind - 2 (uživatelské prostředí)
urcite jde o zajimavy nastroj - za to autorovi dik ale clanek samotny je podle me prilis podrobny - neslo by priste udelat 'vycuc' toho nejzajimavejsiho + vychytavky? zakladni ovladani se (a zvlaste u takhle intuitivniho programu) kazdy koho to zajima nauci sam v kazdem pripade diky za tu praci - autor je vazne peclivka :)
14.12.2005 10:14 tisnik | skóre: 15
Rozbalit Rozbalit vše Re: Myšlenkové mapy a aplikace FreeMind - 2 (uživatelské prostředí)
Ja to beru tak, ze pro mnoho (nejenom) Linuxovych nastroju prakticky neexistuje uzivatelska dokumentace, a ty clanky by ji mohly alespon castecne nahradit.

Nektere vychytavky budou popsany priste, zejmena se to tyka komunikace FreeMindu s okolnim svetem a take jeho interniho formatu souboru.
14.12.2005 14:45 olda
Rozbalit Rozbalit vše Re: Myšlenkové mapy a aplikace FreeMind - 2 (uživatelské prostředí)
někdo to lokalizoval do češtiny takže:
Soubor, Upravit, Zobrazit, Vložit, Formát, Navigovat, Nástroje, Mapy, Módy, Nástroje.
Jméno dobrodince jsem nezjistil.

závislosti:
jakarta-commons-lang-2.0-2.1mdk.noarch.rpm
j2re-1.5.0.5-1.2006mcnl.i586.rpm
msv-xsdlib-1.2-0.20050722.1jpp.noarch.rpm
relaxngDatatype-1.0-1jpp.noarch.rpm

na import-plugin do svg jsem se už:
[root@olda FreeMind]# rpm -ivh freemind-plugins-svg-0.8.0-1.noarch.rpm
error: Failed dependencies:
batik is needed by freemind-plugins-svg-0.8.0-1.noarch
rhino is needed by freemind-plugins-svg-0.8.0-1.noarch
xerces-j2 is needed by freemind-plugins-svg-0.8.0-1.noarch
Baltíka holt nemůžu vystát. :-P
14.12.2005 14:51 tisnik | skóre: 15
Rozbalit Rozbalit vše Re: Myšlenkové mapy a aplikace FreeMind - 2 (uživatelské prostředí)
Vzhledem k tomu, ze mezi vyvojari jsou i dva cesi (Daniel Polansky a Petr Novak), tak si myslim, ze ten preklad maji na starosti prave oni. Odhadem je toho prelozena tak polovina, treba v dialozich je to prozatim poloanglicky :-)
17.12.2005 12:45 Peter Kruty
Rozbalit Rozbalit vše Re: Myšlenkové mapy a aplikace FreeMind - 2 (uživatelské prostředí)
No neviem, ale mne sa zda tento clanok k nicomu. S prostredim som schopny sa zoznamit za niekolko malo minut aj sam.

Freemind pouzivam, ale skor by ma zaujimali nejake ukazy pouzitia. Na co autor pouzil a ako pri to uvazoval ako to vo freeminde popisal ..
23.7.2006 18:12 xyzDav
Rozbalit Rozbalit vše Re: Myšlenkové mapy a aplikace FreeMind - 2 (uživatelské prostředí)
Presne tak, mne tento clanek pripomina napovedu ci dokumentaci
30.3.2007 06:49 ja
Rozbalit Rozbalit vše Re: Myšlenkové mapy a aplikace FreeMind - 2 (uživatelské prostředí)
my starsi a natvrdlejsi se ucime podle manualu a ne zkousenim jako vy mladi a chytri a super (pohladil jsem vam ego?)
18.1.2008 10:05 Peter Kruty
Rozbalit Rozbalit vše Re: Myšlenkové mapy a aplikace FreeMind - 2 (uživatelské prostředí)
Som z toho hotovy, dik.
21.12.2005 16:44 Mintaka
Rozbalit Rozbalit vše Raději podrobně
Díky za podrobný článek

Podrobný článek považuji za velmi užitečný. Ať si laskavě pánové, kteří zde plýtvají slovy nelibosti uvědomí, že například takoví žáci 6. třídy, kterým v brzké době zadám úkol spočívající ve vytvoření myšlenkové mapy za pomoci tohoto programu, podrobnost velmi ocení. A nejen ti.

Navíc, tento seriál vyjde jen jednou, ale sloužit bude dlouho. Raději tedy podrobně.

PS: Překlad programu do češtiny velmi pomáhá.
23.7.2006 18:26 xyzDav
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raději podrobně
Rekl bych, ze i zak seste tridy by ocenil nazornejsi a atraktivenjsi cetbu, nez popis uziv. rozhrani a prehled klavesovych zkratek, coz muze najit v napovede. Deti nemaji radi nudu, ale spise je zajima uzitecnost veci. Takovy clanek by vytvoril i zak seste tridy.
21.7.2010 10:54 spynfo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Myšlenkové mapy a aplikace FreeMind - 2 (uživatelské prostředí)
freemind: halloo, jak se prosim dela link, odkaz? Dik

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.