Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Kniha z nakladatelství Computer Press od českého autora Petra Palety je o
problémech, které provázejí každý větší softwarový projekt. Dozvíme se,
jak těmto potížím předcházet, jaké chyby dělají manažeři při vedení
programátorského týmu, jak komunikovat s programátory a zjistíme, k čemu
se vlastně taková analýza, modelování a všechny ty "nezajímavé" věci
okolo programování dělají.
Autor knihy rozhodně není nijak výrazný fanda Linuxu (dokonce se v knize vyskytuje i jedna poměrně zajímavá úvaha o škodlivosti volně šiřitelného software). Mimo jiné byl také členem Microsoft Developer Network, takže veškeré praktické ukázky, které jsou v knížce obsaženy a vůbec většina věcí věnujících se konkrétním programovacím jazykům je o C# nebo .NET, případně Javě. Naštěstí tato kniha opravdu není o programování, ukázek není mnoho, takže ani moc nevadí, že je kniha tak trochu MS like.
Kniha je velmi členitá, celkem je rozdělena do 43 kapitol. Naštěstí je také rozdělena do 10 logických celků plus jeden zajímavý bonus na závěr. Pojďme si to tedy ve stručnosti projít.
První část "Tajemství tvorby softwaru" se snaží přijít na to, proč je programování vlastně tak odlišné od jiné práce. Uvádí seznam nejčastějších problémů a jejich příčin. Dále se dozvíme, v čem dělají školy chybu při přípravě svých absolventů na budoucí praxi. Téma čerstvých absolventů a začínajících programátorů se vůbec vine celou knihou, neboť právě jim a v tomto oboru nezkušeným manažerům je tato kniha určena.
"Jak psát a jak nepsat programy" se zabývá především estetickou stránkou kódu. Ukazuje, jak psát program přehledně, jak psát srozumitelné komentáře a jak docílit rozumné struktury kódu a dat.
Název třetí části "Proč dochází k chybám?" je vcelku výmluvný. Probírají se zde nejčastější příčiny potíží a metodiky, jak těmto chybám předcházet.
Naproti tomu se část "Co s chybami?" zabývá situací, kdy už v programu chyby jsou. Rozebírá, jaké typy chyb se v programech vyskytují a co všechno se dá udělat proto, aby byly nalezeny. Poslední kapitola ukazuje, jak může probíhat revize kódu a dokumentů s projektem spojených.
"Testování aplikace" je název páté části a opět je vcelku jasné, o co půjde. Především jsou to typy a způsoby testování. Rozebírá se zde práce testovacích týmů a způsoby testování a reakcí na chyby v závislosti na stavu projektu.
Zatímco první polovina knihy byla určena spíše programátorům, druhá polovina je zase spíše pro analytiky a manažery. Hned šestá část má název "Řízení softwarových projektů" a zabývá se vývojovým cyklem projektu z hlediska jeho vedení. To znamená jednání s klientem, sepsání smlouvy, analýza projektu a jak vytvořit projektový plán. Nakonec se dozvíme, jak se dají spočítat náklady na projekt a hlavně, jak si pokud možno zajistit nějaký zisk.
Sedmá část "Lidské zdroje a komunikace" nás provede problematikou složení týmu. Jaké typy pracovníků se mohou v našem týmu vyskytnout a také, jak tyto lidi správně vybrat. Dále se tato část zabývá rozdělováním úkolů, motivací zaměstnanců a komunikací uvnitř týmu. Nakonec se ještě dozvíme, jak jednat s klienty, nadřízenými a manažery.
"Metodiky a technologie" nás uvedou do problematiky a výhod nástrojů pro modelování a návrh aplikací. Mimo jiné dobře známý nástroj CASE a vcelku rozšiřující se jazyk pro vizuální modelování UML. Tato část se dále zabývá strukturou aplikace a správnou volbou programovacího jazyka.
Předposlední část "Architektura aplikace" řeší výkonnost aplikace a její použitelnost. Dozvíme se, jak navrhovat uživatelské rozhraní, na co všechno je třeba brát ohled při návrhu databází a jak navrhnovat komunikační protokoly.
Poslední část se jmenuje příhodně "Když projekt běží..." a pojednává o tom, jak probíhá vývoj, když už programátoři pracují, na co si dávat pozor, ale třeba i o tom, jak zabránit, případně minimalizovat, zpoždění celého projektu. Samozřejmě nechybí kapitoly o nasazení a následné správě prodané aplikace.
Jako bonus je ke knize přidán test pro uchazeče o místo programátora. Ten se skládá ze šesti otázek z čehož jsou 4 jazykově závislé (dvakrát Visual Basic a dvakrát ASP plus Active-X) a dvě jsou o databázích (návrh a SQL dotaz). Nejsem programátor ve Visual Basicu ani v ASP, nicméně podle autora je na test 50 minut a to bych tedy nechtěl dělat, ani kdybych ty jazyky ovládal. Ale věřím, že jako inspirace velmi dobře poslouží.
Kniha jako taková je vcelku poučná. Nemyslím si, že je úplně pravdivé tvrzení "aneb co programátory ve škole neučí", protože například u nás na škole se předměty věnující se tomuto tématu přednáší. Pravdou ale je, že se to neučí příliš dlouho. V knize je pouze minimum praktických ukázek, jak konkrétně psát programy. O tom to není. Je to o tom, čeho se v praxi držet, a jakých problémů se můžeme vyvarovat, pokud budeme postupy dodržovat. Proto nečekejte, že se podle této knížky naučíte lépe programovat ve smyslu rychlejších algoritmů a šikovnějších konstrukcí. Co se ale naučit můžete, je minimalizovat chybovost svého kódu a zvýšit jeho použitelnost v budoucnu.
Název | Co programátory ve škole neučí aneb Softwarové inženýrství v praxi |
Autoři | Petr Paleta |
Vydal | Computer Press |
ISBN | 80-251-0073-1 |
Datum vydání | 2003 |
Počet stran | 329 |
Doporučená cena | 269 Kč / 399 Sk |
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: