Svobodný a otevřený multiplatformní editor EPUB souborů Sigil (Wikipedie, GitHub) byl vydán ve verzi 2.5.0. Stejně tak doprovodný vizuální EPUB XHTML editor PageEdit (GitHub).
Na základě národního atribučního procesu vláda České republiky označila Čínskou lidovou republiku za zodpovědnou za škodlivou kybernetickou kampaň proti jedné z neutajovaných komunikačních sítí Ministerstva zahraničních věcí ČR. Tato škodlivá aktivita, která trvala od roku 2022 a zasáhla instituci zařazenou na seznam české kritické infrastruktury, byla provedena kyberšpionážní skupinou APT31, veřejně spojovanou se zpravodajskou službou Ministerstvo státní bezpečnosti (MSS).
Google Chrome 137 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 137.0.7151.55 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 11 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Byl vydán AlmaLinux OS 10 s kódovým názvem Purple Lion. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Na rozdíl od Red Hat Enterprise Linuxu 10 nadále podporuje x86-64-v2.
Byl vydán Mozilla Firefox 139.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 139 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byly publikovány výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu uskutečněného v říjnu 2024. Zúčastnilo se více než 7000 uživatelů. Téměř 93 % z nich například používá uživatelské rozhraní v angličtině.
Lukáš Růžička v článku RamaLama aneb vyháníme lamy na vlastní louku na MojeFedora.cz představuje open source nástroj RamaLama umožňující spouštět jazykové modely v izolovaných OCI kontejnerech, a to bezpečně, bez potřeby mít root přístup k počítači, s podporou GPU či CPU a bez zbytečných obtížností kolem.
Byl vydán Sublime Text 4 Build 4200. Sublime Text (Wikipedie) je proprietární multiplatformní editor textových souborů a zdrojových kódů. Ke stažení a k vyzkoušení je zdarma. Pro další používání je nutná licence v ceně 99 dolarů. Spolu se Sublime Merge je cena 168 dolarů.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.12.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Armbian, tj. linuxová distribuce založená na Debianu a Ubuntu optimalizovaná pro jednodeskové počítače na platformě ARM a RISC-V, ke stažení ale také pro Intel a AMD, byl vydán ve verzi 25.5. Přehled novinek v Changelogu.
Kniha z nakladatelství Computer Press od českého autora Petra Palety je o
problémech, které provázejí každý větší softwarový projekt. Dozvíme se,
jak těmto potížím předcházet, jaké chyby dělají manažeři při vedení
programátorského týmu, jak komunikovat s programátory a zjistíme, k čemu
se vlastně taková analýza, modelování a všechny ty "nezajímavé" věci
okolo programování dělají.
Autor knihy rozhodně není nijak výrazný fanda Linuxu (dokonce se v knize vyskytuje i jedna poměrně zajímavá úvaha o škodlivosti volně šiřitelného software). Mimo jiné byl také členem Microsoft Developer Network, takže veškeré praktické ukázky, které jsou v knížce obsaženy a vůbec většina věcí věnujících se konkrétním programovacím jazykům je o C# nebo .NET, případně Javě. Naštěstí tato kniha opravdu není o programování, ukázek není mnoho, takže ani moc nevadí, že je kniha tak trochu MS like.
Kniha je velmi členitá, celkem je rozdělena do 43 kapitol. Naštěstí je také rozdělena do 10 logických celků plus jeden zajímavý bonus na závěr. Pojďme si to tedy ve stručnosti projít.
První část "Tajemství tvorby softwaru" se snaží přijít na to, proč je programování vlastně tak odlišné od jiné práce. Uvádí seznam nejčastějších problémů a jejich příčin. Dále se dozvíme, v čem dělají školy chybu při přípravě svých absolventů na budoucí praxi. Téma čerstvých absolventů a začínajících programátorů se vůbec vine celou knihou, neboť právě jim a v tomto oboru nezkušeným manažerům je tato kniha určena.
"Jak psát a jak nepsat programy" se zabývá především estetickou stránkou kódu. Ukazuje, jak psát program přehledně, jak psát srozumitelné komentáře a jak docílit rozumné struktury kódu a dat.
Název třetí části "Proč dochází k chybám?" je vcelku výmluvný. Probírají se zde nejčastější příčiny potíží a metodiky, jak těmto chybám předcházet.
Naproti tomu se část "Co s chybami?" zabývá situací, kdy už v programu chyby jsou. Rozebírá, jaké typy chyb se v programech vyskytují a co všechno se dá udělat proto, aby byly nalezeny. Poslední kapitola ukazuje, jak může probíhat revize kódu a dokumentů s projektem spojených.
"Testování aplikace" je název páté části a opět je vcelku jasné, o co půjde. Především jsou to typy a způsoby testování. Rozebírá se zde práce testovacích týmů a způsoby testování a reakcí na chyby v závislosti na stavu projektu.
Zatímco první polovina knihy byla určena spíše programátorům, druhá polovina je zase spíše pro analytiky a manažery. Hned šestá část má název "Řízení softwarových projektů" a zabývá se vývojovým cyklem projektu z hlediska jeho vedení. To znamená jednání s klientem, sepsání smlouvy, analýza projektu a jak vytvořit projektový plán. Nakonec se dozvíme, jak se dají spočítat náklady na projekt a hlavně, jak si pokud možno zajistit nějaký zisk.
Sedmá část "Lidské zdroje a komunikace" nás provede problematikou složení týmu. Jaké typy pracovníků se mohou v našem týmu vyskytnout a také, jak tyto lidi správně vybrat. Dále se tato část zabývá rozdělováním úkolů, motivací zaměstnanců a komunikací uvnitř týmu. Nakonec se ještě dozvíme, jak jednat s klienty, nadřízenými a manažery.
"Metodiky a technologie" nás uvedou do problematiky a výhod nástrojů pro modelování a návrh aplikací. Mimo jiné dobře známý nástroj CASE a vcelku rozšiřující se jazyk pro vizuální modelování UML. Tato část se dále zabývá strukturou aplikace a správnou volbou programovacího jazyka.
Předposlední část "Architektura aplikace" řeší výkonnost aplikace a její použitelnost. Dozvíme se, jak navrhovat uživatelské rozhraní, na co všechno je třeba brát ohled při návrhu databází a jak navrhnovat komunikační protokoly.
Poslední část se jmenuje příhodně "Když projekt běží..." a pojednává o tom, jak probíhá vývoj, když už programátoři pracují, na co si dávat pozor, ale třeba i o tom, jak zabránit, případně minimalizovat, zpoždění celého projektu. Samozřejmě nechybí kapitoly o nasazení a následné správě prodané aplikace.
Jako bonus je ke knize přidán test pro uchazeče o místo programátora. Ten se skládá ze šesti otázek z čehož jsou 4 jazykově závislé (dvakrát Visual Basic a dvakrát ASP plus Active-X) a dvě jsou o databázích (návrh a SQL dotaz). Nejsem programátor ve Visual Basicu ani v ASP, nicméně podle autora je na test 50 minut a to bych tedy nechtěl dělat, ani kdybych ty jazyky ovládal. Ale věřím, že jako inspirace velmi dobře poslouží.
Kniha jako taková je vcelku poučná. Nemyslím si, že je úplně pravdivé tvrzení "aneb co programátory ve škole neučí", protože například u nás na škole se předměty věnující se tomuto tématu přednáší. Pravdou ale je, že se to neučí příliš dlouho. V knize je pouze minimum praktických ukázek, jak konkrétně psát programy. O tom to není. Je to o tom, čeho se v praxi držet, a jakých problémů se můžeme vyvarovat, pokud budeme postupy dodržovat. Proto nečekejte, že se podle této knížky naučíte lépe programovat ve smyslu rychlejších algoritmů a šikovnějších konstrukcí. Co se ale naučit můžete, je minimalizovat chybovost svého kódu a zvýšit jeho použitelnost v budoucnu.
Název | Co programátory ve škole neučí aneb Softwarové inženýrství v praxi |
Autoři | Petr Paleta |
Vydal | Computer Press |
ISBN | 80-251-0073-1 |
Datum vydání | 2003 |
Počet stran | 329 |
Doporučená cena | 269 Kč / 399 Sk |
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: