Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Kniha z nakladatelství Computer Press od českého autora Petra Palety je o
problémech, které provázejí každý větší softwarový projekt. Dozvíme se,
jak těmto potížím předcházet, jaké chyby dělají manažeři při vedení
programátorského týmu, jak komunikovat s programátory a zjistíme, k čemu
se vlastně taková analýza, modelování a všechny ty "nezajímavé" věci
okolo programování dělají.
Autor knihy rozhodně není nijak výrazný fanda Linuxu (dokonce se v knize vyskytuje i jedna poměrně zajímavá úvaha o škodlivosti volně šiřitelného software). Mimo jiné byl také členem Microsoft Developer Network, takže veškeré praktické ukázky, které jsou v knížce obsaženy a vůbec většina věcí věnujících se konkrétním programovacím jazykům je o C# nebo .NET, případně Javě. Naštěstí tato kniha opravdu není o programování, ukázek není mnoho, takže ani moc nevadí, že je kniha tak trochu MS like.
Kniha je velmi členitá, celkem je rozdělena do 43 kapitol. Naštěstí je také rozdělena do 10 logických celků plus jeden zajímavý bonus na závěr. Pojďme si to tedy ve stručnosti projít.
První část "Tajemství tvorby softwaru" se snaží přijít na to, proč je programování vlastně tak odlišné od jiné práce. Uvádí seznam nejčastějších problémů a jejich příčin. Dále se dozvíme, v čem dělají školy chybu při přípravě svých absolventů na budoucí praxi. Téma čerstvých absolventů a začínajících programátorů se vůbec vine celou knihou, neboť právě jim a v tomto oboru nezkušeným manažerům je tato kniha určena.
"Jak psát a jak nepsat programy" se zabývá především estetickou stránkou kódu. Ukazuje, jak psát program přehledně, jak psát srozumitelné komentáře a jak docílit rozumné struktury kódu a dat.
Název třetí části "Proč dochází k chybám?" je vcelku výmluvný. Probírají se zde nejčastější příčiny potíží a metodiky, jak těmto chybám předcházet.
Naproti tomu se část "Co s chybami?" zabývá situací, kdy už v programu chyby jsou. Rozebírá, jaké typy chyb se v programech vyskytují a co všechno se dá udělat proto, aby byly nalezeny. Poslední kapitola ukazuje, jak může probíhat revize kódu a dokumentů s projektem spojených.
"Testování aplikace" je název páté části a opět je vcelku jasné, o co půjde. Především jsou to typy a způsoby testování. Rozebírá se zde práce testovacích týmů a způsoby testování a reakcí na chyby v závislosti na stavu projektu.
Zatímco první polovina knihy byla určena spíše programátorům, druhá polovina je zase spíše pro analytiky a manažery. Hned šestá část má název "Řízení softwarových projektů" a zabývá se vývojovým cyklem projektu z hlediska jeho vedení. To znamená jednání s klientem, sepsání smlouvy, analýza projektu a jak vytvořit projektový plán. Nakonec se dozvíme, jak se dají spočítat náklady na projekt a hlavně, jak si pokud možno zajistit nějaký zisk.
Sedmá část "Lidské zdroje a komunikace" nás provede problematikou složení týmu. Jaké typy pracovníků se mohou v našem týmu vyskytnout a také, jak tyto lidi správně vybrat. Dále se tato část zabývá rozdělováním úkolů, motivací zaměstnanců a komunikací uvnitř týmu. Nakonec se ještě dozvíme, jak jednat s klienty, nadřízenými a manažery.
"Metodiky a technologie" nás uvedou do problematiky a výhod nástrojů pro modelování a návrh aplikací. Mimo jiné dobře známý nástroj CASE a vcelku rozšiřující se jazyk pro vizuální modelování UML. Tato část se dále zabývá strukturou aplikace a správnou volbou programovacího jazyka.
Předposlední část "Architektura aplikace" řeší výkonnost aplikace a její použitelnost. Dozvíme se, jak navrhovat uživatelské rozhraní, na co všechno je třeba brát ohled při návrhu databází a jak navrhnovat komunikační protokoly.
Poslední část se jmenuje příhodně "Když projekt běží..." a pojednává o tom, jak probíhá vývoj, když už programátoři pracují, na co si dávat pozor, ale třeba i o tom, jak zabránit, případně minimalizovat, zpoždění celého projektu. Samozřejmě nechybí kapitoly o nasazení a následné správě prodané aplikace.
Jako bonus je ke knize přidán test pro uchazeče o místo programátora. Ten se skládá ze šesti otázek z čehož jsou 4 jazykově závislé (dvakrát Visual Basic a dvakrát ASP plus Active-X) a dvě jsou o databázích (návrh a SQL dotaz). Nejsem programátor ve Visual Basicu ani v ASP, nicméně podle autora je na test 50 minut a to bych tedy nechtěl dělat, ani kdybych ty jazyky ovládal. Ale věřím, že jako inspirace velmi dobře poslouží.
Kniha jako taková je vcelku poučná. Nemyslím si, že je úplně pravdivé tvrzení "aneb co programátory ve škole neučí", protože například u nás na škole se předměty věnující se tomuto tématu přednáší. Pravdou ale je, že se to neučí příliš dlouho. V knize je pouze minimum praktických ukázek, jak konkrétně psát programy. O tom to není. Je to o tom, čeho se v praxi držet, a jakých problémů se můžeme vyvarovat, pokud budeme postupy dodržovat. Proto nečekejte, že se podle této knížky naučíte lépe programovat ve smyslu rychlejších algoritmů a šikovnějších konstrukcí. Co se ale naučit můžete, je minimalizovat chybovost svého kódu a zvýšit jeho použitelnost v budoucnu.
Název | Co programátory ve škole neučí aneb Softwarové inženýrství v praxi |
Autoři | Petr Paleta |
Vydal | Computer Press |
ISBN | 80-251-0073-1 |
Datum vydání | 2003 |
Počet stran | 329 |
Doporučená cena | 269 Kč / 399 Sk |
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: