Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Je univerzálním jazykem pro vizuální modelování systémů pomocí jednotné syntaxe a stanovených grafických symbolů. Nejčastěji je spojován s modelováním objektově orientovaných softwarových systémů, ale díky rozšiřujícím mechanizmům má mnohem širší využití. Byl navržen proto, aby spojil především existující postupy modelovacích technik a softwarového inženýrství a výrazně usnadnil komunikaci mezi programátory a zákazníky a mezi programátory navzájem. Tato příručka seznámí čtenáře od úplného začátku s jazykem UML a návrhem objektové aplikace, včetně technik datového modelování a datové analýzy.
Celá kniha je rozdělena do třinácti kapitol, které si nyní trochu přiblížíme.
První kapitola představuje stručný úvod do problematiky UML, medotiky modelování a použití CASE (Computer-Aided Software Engineering) nástrojů.
Druhá a třetí kapitola popisují techniky, které nejsou součástí standardu UML, ale autoři je považují za důležité z hlediska postupu analytických prací na projektu. V druhé kapitole se seznámíme s pojmy požadavek a správa požadavků, které představují základ pro tvorbu software. Také je zde podrobněji popsána problémová oblast případové studie, která prolíná celou knihou. Ve třetí kapitole je probírána technika procesního modelování, která slouží především k podchycení souvislostí mezi elementárními firemními procesy.
Čtvrtá kapitola podrobněji popisuje případy užití a postup jejich tvorby. Toto jsou již techniky UML, kterým je ovšem potřeba věnovat patřičnou pozornost. Jde totiž o to, že se bude programovat pouze to, co popisují případy užití a systém nebude obsahovat nic jiného.
Pátá kapitola je věnována modelování tříd objektů a autoři zde vysvětlují základní pojmy objektového přístupu. Jedná se o základní definice objektů a tříd a vztahy mezi třídami.
Šestá, sedmá, osmá a devátá kapitola se věnují modelům objektové spolupráce, stavovým diagramům a diagramům aktivit. Jsou zde vysvětleny zvláštní typy diagramů, které znázorňují spolupráci objektů mezi sebou. Jedná se o proces hledání realizace případů užití, kdy získáme informace o způsobech identifikace objektů a jednotlivých vazbách mezi nimi, o chování objektů napříč všemi případy užití a o vhodnosti použití diagramů aktivit.
Desátá kapitola obsahuje výklad datového modelování a mapování tříd objektů do tabulek relačních databází. Jsou zde popsány základy tvorby datových modelů a způsoby převodu logických datových modelů do fyzických datových modelů (tabulek, řádků a sloupců).
Jedenáctá, dvanáctá a třináctá kapitola čtenáře seznámí s použitím CASE nástrojů a zároveň slouží jako rekapitulace všech dosud získaných znalostí. Protože jazyk UML nenabízí žádný druh metodiky modelování, autoři knihy se v těchto kapitolách věnují také metodologii, která se opírá o jazyk UML, a ze které čerpají ve své praxi. Nutno ovšem poznamenat, že vše je demonstrováno pomocí diagramů CASE nástroje Select Component Architect, který je určen pro OS Windows, a metodologie Select Perspective.
Kladně hodnotím přístup autorů, kteří čtenáře seznamují se základy UML na konkrétní případové studii. Ta je podrobně rozebírána v jednotlivých kapitolách knihy v rámci probírané látky a v souladu s postupem analytických prací. V knize je použito množství obrázků a diagramů, které probíranou látku názorně doplňují. Důležité pojmy a souhrny kapitol jsou v textu náležitě a přehledně zvýrazněny.
Kniha je vytvořena jako jednoduchá a stručná příručka pro všechny, kdo se chtějí seznámit s jazykem UML a metodikou modelování. Spolu s doplňujícími technikami, které pokrývají celý vývojový proces, pak tato kniha představuje návod, jak postupovat při analýze a návrhu softwarového produktu. Na tuto knihu můžete navázat například publikací UML a unifikovaný vývoj aplikací, která jde v dané problematice více do hloubky.
Název | UML srozumitelně |
Autoři | Hana Kanisová, Miroslav Müller |
Vydal | Computer Press a.s. |
ISBN | 80-251-0231-9 |
Datum vydání | 2004 |
Počet stran | 158 |
Doporučená cena | 169 Kč / 259 Sk |
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: