Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
GNUnet (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 0.25.0. Jedná se o framework pro decentralizované peer-to-peer síťování, na kterém je postavena řada aplikací.
Byla vydána nová major verze 7.0 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově je postavena je na Debianu 13 (Trixie) a GNOME 48 (Bengaluru). Další novinky v příslušném seznamu.
Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Je univerzálním jazykem pro vizuální modelování systémů pomocí jednotné syntaxe a stanovených grafických symbolů. Nejčastěji je spojován s modelováním objektově orientovaných softwarových systémů, ale díky rozšiřujícím mechanizmům má mnohem širší využití. Byl navržen proto, aby spojil především existující postupy modelovacích technik a softwarového inženýrství a výrazně usnadnil komunikaci mezi programátory a zákazníky a mezi programátory navzájem. Tato příručka seznámí čtenáře od úplného začátku s jazykem UML a návrhem objektové aplikace, včetně technik datového modelování a datové analýzy.
Celá kniha je rozdělena do třinácti kapitol, které si nyní trochu přiblížíme.
První kapitola představuje stručný úvod do problematiky UML, medotiky modelování a použití CASE (Computer-Aided Software Engineering) nástrojů.
Druhá a třetí kapitola popisují techniky, které nejsou součástí standardu UML, ale autoři je považují za důležité z hlediska postupu analytických prací na projektu. V druhé kapitole se seznámíme s pojmy požadavek a správa požadavků, které představují základ pro tvorbu software. Také je zde podrobněji popsána problémová oblast případové studie, která prolíná celou knihou. Ve třetí kapitole je probírána technika procesního modelování, která slouží především k podchycení souvislostí mezi elementárními firemními procesy.
Čtvrtá kapitola podrobněji popisuje případy užití a postup jejich tvorby. Toto jsou již techniky UML, kterým je ovšem potřeba věnovat patřičnou pozornost. Jde totiž o to, že se bude programovat pouze to, co popisují případy užití a systém nebude obsahovat nic jiného.
Pátá kapitola je věnována modelování tříd objektů a autoři zde vysvětlují základní pojmy objektového přístupu. Jedná se o základní definice objektů a tříd a vztahy mezi třídami.
Šestá, sedmá, osmá a devátá kapitola se věnují modelům objektové spolupráce, stavovým diagramům a diagramům aktivit. Jsou zde vysvětleny zvláštní typy diagramů, které znázorňují spolupráci objektů mezi sebou. Jedná se o proces hledání realizace případů užití, kdy získáme informace o způsobech identifikace objektů a jednotlivých vazbách mezi nimi, o chování objektů napříč všemi případy užití a o vhodnosti použití diagramů aktivit.
Desátá kapitola obsahuje výklad datového modelování a mapování tříd objektů do tabulek relačních databází. Jsou zde popsány základy tvorby datových modelů a způsoby převodu logických datových modelů do fyzických datových modelů (tabulek, řádků a sloupců).
Jedenáctá, dvanáctá a třináctá kapitola čtenáře seznámí s použitím CASE nástrojů a zároveň slouží jako rekapitulace všech dosud získaných znalostí. Protože jazyk UML nenabízí žádný druh metodiky modelování, autoři knihy se v těchto kapitolách věnují také metodologii, která se opírá o jazyk UML, a ze které čerpají ve své praxi. Nutno ovšem poznamenat, že vše je demonstrováno pomocí diagramů CASE nástroje Select Component Architect, který je určen pro OS Windows, a metodologie Select Perspective.
Kladně hodnotím přístup autorů, kteří čtenáře seznamují se základy UML na konkrétní případové studii. Ta je podrobně rozebírána v jednotlivých kapitolách knihy v rámci probírané látky a v souladu s postupem analytických prací. V knize je použito množství obrázků a diagramů, které probíranou látku názorně doplňují. Důležité pojmy a souhrny kapitol jsou v textu náležitě a přehledně zvýrazněny.
Kniha je vytvořena jako jednoduchá a stručná příručka pro všechny, kdo se chtějí seznámit s jazykem UML a metodikou modelování. Spolu s doplňujícími technikami, které pokrývají celý vývojový proces, pak tato kniha představuje návod, jak postupovat při analýze a návrhu softwarového produktu. Na tuto knihu můžete navázat například publikací UML a unifikovaný vývoj aplikací, která jde v dané problematice více do hloubky.
Název | UML srozumitelně |
Autoři | Hana Kanisová, Miroslav Müller |
Vydal | Computer Press a.s. |
ISBN | 80-251-0231-9 |
Datum vydání | 2004 |
Počet stran | 158 |
Doporučená cena | 169 Kč / 259 Sk |
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: