Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.
V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.
Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.
Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
Byla vydána (𝕏) červnová aktualizace aneb nová verze 1.102 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.102 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána nová verze 2.4.64 svobodného multiplatformního webového serveru Apache (httpd). Řešeno je mimo jiné 8 bezpečnostních chyb.
Společnost xAI na síti 𝕏 představila Grok 4, tj. novou verzi svého AI LLM modelu Grok.
Computer Press touto knihou zaplnil ohromnou mezeru ve své
nabídce - mezi 1200 publikacemi tohoto nakladatelství byste až do
letošního léta hledali knihu o analýze a návrhu softwaru marně.
Computer Press sáhl po knize nakladatelství ADDISON-WESLEY.
Kniha je velmi přehledná - tak přehledná, že si snad ani neumím představit přehlednější knihu.
Hned na první pohled zaujme UML diagram činností před začátkem každé kapitoly. Diagram plní funkci jakési osnovy - jsou na něm zobrazeny podkapitoly členěné do logických částí a pořadí, v jakém byste měli podkapitoly procházet. Tyto diagramy velmi usnadňují orientaci v knize - jsou užitečné zejména když potřebujete zpětně dohledat určitou informaci.
V knize je použit ještě jiný zajímavý zpřehledňovací prvek. Ty nejdůležitější informace jsou shrnuty do rámečků nalevo od běžného toku textu - a v textu napravo je pak zevrubnější vysvětlení a další podrobnosti. Je to velmi užitečné - jednak se při čtení (resp. učení) neztratíte v přehršli detailů, jednak se v takto uspořádaném textu lépe zorientujete.
Každá kapitola je zakončena stručnou rekapitulací. Ta plní svou funkci (opět) skvěle. Umožní setřídit si kvantum čerstvě nabytých informací a pochopit je v souvislostech. Rekapitulace je také dobrá pro rychlé osvěžení znalostí.
Text je výborně strukturován a vhodně rozčleněn nadpisy. V knize se tak nevyskytují ony dlouhé úseky monolitického textu, kdy čtenář na konci neví, co bylo psáno na začátku.
Rejstřík je standardní. Čítá sedm stránek, což je (přepočteno na strany) cpressácký průměr. Škoda, že se překladatelé neinspirovali inovativním rejsříkem Viléma Vychodila (kniha Operační systém Linux: Příručka českého uživatele) a nepřepracovali ho ve stejném stylu. Pak bych už skutečně neměl formálnímu zpracování knihy co vytknout.
Nebudu vás dlouho napínat - kniha je výborná i obsahově.
Autoři si dali pozor na to, aby čtenáře neunavovali zbytečnými podrobnostmi. Jak sami píší, snažili se o co nejjednodušší a nejpřístupnější prezentaci jazyka UML a metodiky UP.
Probíraná problematika je ilustrovaná na řadě elementárních vzájemně nesouvisejících příkladů. Knihou se tedy netáhne jeden příklad, který se postupně rozvíjí. Má to své výhody. K pochopení příkladu nemusíte znát jeho ostatní části. Autoři mohou použít příklad jen tam, kde je to zapotřebí - nemusejí rozvíjet příklad všude. Kniha je tak hutnější a přehlednější. Uceleného příkladu se ale také dočkáte - je na internetových stránkách vydavatelství (viz první dodatek).
Text je také občasně proložen praktickými radami.
Kniha je tematicky rozdělena do pěti částí, které dohromady obsahují 23 kapitol. V první části se dozvíte, co to vlastně jazyk UML resp. modelovací proces UP je a něco o jejich historii. Dále poznáte základní strukturu jazyka UML, obecné postupy UP a získáte informace o fázích životního cyklu metody UP. Tato část knihy, ač druhá nejkratší, může být pro začátečníka nejnestravitelnější - navalí se na něj obrovské množství nových termínů.
Další části se už zabývají základními pracovními postupy UP. Na úvod je vždy zmíněno, v jaké fázi životního cyklu UP je daný pracovní postup využíván a jaké jsou jeho cíle. Prvním probíraným postupem jsou požadavky - zde se nejprve naučíte správně specifikovat systémové požadavky bez použití případů užití a až pak je přistoupeno k výkladu připadů užití.
Třetí, a co do počtu stran nejdelší, část se zabývá analýzou. Nejprve se dozvíte o třídách a objektech obecně, dále o hledání analytických tříd, relacích, uplatnění dědičnosti a polymorfismu, seskupení elementů do analytických balíčků, realizaci případů užití a diagramech aktivit.
Návrh softwaru je rozebrán ve čtvrté části knihy. Naučíte se, jak převést analytický model na návrhový. Dočtete se o návrhových třídách, upřesňování analytických relací, rozhraních a podsystémech, realizaci případů užití v pracovním postupu, návrhu a o stavových diagramech.
Pátá, poslední a také nejkratší část je věnována implementaci - převodu návrhového modelu do zdrojového kódu. Zde získáte informace o komponentách a nasazení.
Kniha obsahuje ještě dva dodatky. Ukázkovým modelem případu užití je výřez z kompletního příkladu UML umístěného na webových stránkách nakladatelství. Autoři kompletní příklad do knihy neumístili, protože modely UML jsou značně náročné na prostor a jejich vměstnání na stránky knihy by tak bylo značně kontraproduktivní. Příklad umístěný na webu není přeložen do češtiny. Nemyslím, že to příliš vadí (na druhou stranu by překlad určitě nebyl náročný a když už je kniha v češtině...).
Druhý dodatek se vešel na jednu stranu knihy. Je jím specifikace v XML. Je v něm objasněno, proč byste měli specifikace případů užití a účastníků psát v dokumentech XML. Na webových stránkách nakladatelství je pak umístěno několik schémat XML pro účastníky i případy užití.
Potěší i Stručný slovníček pojmů. Najdete zde
nejpoužívanější termíny při analýze a návrhu softwaru. Bohužel
nemohu souhlasit s překladateli, že tyto termíny jsou původně
české a byly přeloženy do angličtiny . (Ve sloupci Originál
je totiž uveden český překlad a ve sloupci Překlad je
anglický originál...)
Na každém detailu knihy je vidět, že si s ním autoři skutečně dali práci - a ušetřili tak čas čtenářů. Kniha je přehledná a velice dobře strukturovaná. Probíraná problematika je jednoduše a srozumitelně (a přitom dostatečně podrobně) vysvětlena. Na první pohled sice může zarazit absence uceleného příkladu, musím ale uznat, že ten by po vměstnání do knihy ztratil na přehlednosti a tak je jeho umístění na web lepším řešením.
Na závěr pochválím i překlad. I když několik chyb se v knize najde, je nadprůměrný.
Všem zájemcům o UML a metodiku UP mohu knihu jen doporučit.
Název | UML a unifikovaný proces vývoje aplikací |
Autoři | Jim Arlow, Ila Neustadt |
Vydal | Computer Press |
Datum vydání | 2003 |
Počet stran | 408 |
Doporučená cena | 369,- Kč / 554,- Sk |
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: