Portál AbcLinuxu, 4. května 2025 05:41
V tomto článku si ukážeme, jak postavit svoji vlastní ústřednu vhodnou do menší i střední kanceláře. Ukážeme si, jak připojit telefony, i jak volat do národní sítě. Dotkneme se také profesionálních funkcí této ústředny jako je hlasová schránka či podpora konferencí.
I v dnešní době počítačových sítí je telefonní spojení věcí životně důležitou, a proto se žádný větší podnik bez telefonní ústředny neobejde a nelze očekávat, že by se bez ní v nejbližší době obešel.
Ne každý je ovšem schopen si pořídit Cisco Call Manager v ceně pár set tisíc korun nebo jiná (stejně drahá) komerční řešení.
Naštěstí se není čeho bát a pro každého schopnějšího "linuxáka" je tu i další alternativa - postavit spolehlivou ústřednu na tom, co už dobře ovládá - na Linuxu
Co požadujeme od ústředny pro středně velký podnik?
Poznámka: Podpora Skypu by jistě byla velmi atraktivní, bohužel je Skype uzavřený protokol a jako takový nemůže být podporován žádným otevřeným softwarem - tedy ani Asteriskem. Pokud Skype opravdu chcete zprovoznit s Asteriskem, tak to sice jde, ale není to žádné elegantní řešení.
Co budeme potřebovat?
Tedy především budeme potřebovat nějaké to "železo". Při výběru hardwaru do značné míry záleží na tom, co všechno budeme od ústředny chtít. Bohužel neexistuje žádná univerzální rada, jaké PC pořídit. Je zde ale pár dobrých doporučení:
Příklad: Pro firmu s 30 zaměstnanci jsem zakoupil Dell PE830 s 1GB RAM, v ústředně mám 1× Digium TDM400 se čtyřmi analogovými linkami a 1× Digium TE210P se dvěma linkami ISDN PRI a nemám nejmenší problém.
Software:
Asterisk si rozumí prakticky s jakýmkoli Linuxem - nicméně pokud jste líní (jako občas já), tak nejméně problémů budete mít s Red Hatem (doporučil bych RHEL 4.0 WS). Máte-li k dispozici zdrojové kódy k jádru a kompilátor, máte vyhráno. Asterisk poběží na 32bitových i 64bitových strojích nativně a bez problémů.
Samotný software Asterisk stáhneme na stránkách projektu. Pokud budete instalovat telefonní karty, nezapomeňte též stáhnout zaptel ovladače a libpri - budete je potřebovat. Instalace (v pořadí libpri, zaptel a nakonec asterisk) probíhá klasicky kombinací:
make make install
Pokud provádíte novou instalaci Asterisku, doporučuji také nainstalovat příklady konfigurace a instalujete-li na Red Hat, také startovací skript:
make samples make config
V druhém dílu tohoto seriálu si popíšeme detailněji, jak Asterisk nakonfigurovat, a ukážeme si též příklady číslovacího plánu. Vyčerpávající popis instalace a konfigurace Asterisku je pak k nahlédnutí ve skvělé knize Asterisk - The Future of Telephony, kterou bych doporučil k pročtení každému, kdo to s Asteriskem myslí vážně.
Jak už jsem říkal v úvodu - používáme standardní Ethernet síť, která je sdílená s počítači. Zde tedy nenarazíme na nic zvláštního - pár zásad však platí:
Jakýkoli VoIP telefon podporující výše uvedené standardy vyhoví. Osobně bych, pro skvělý poměr cena/výkon, doporučil Grandstream GXP-2000.
Na Mestkem urade Domazlice ji maji...zhruba od leta. Asi jsou prvni v CR.
:%s/Plně kompatibilní se většinou protokolů pro VoIP (SIP, H.263, Cisco Skinny, IAX,...)./Plně kompatibilní se většinou protokolů pro VoIP (SIP, H.323, Cisco Skinny, IAX,...)./
Asterix je jiste zajimave reseni pro velmi male skupinky lidi, ci nekomercni subjekty typu FreeNet, ale uvadite-li firmu s 30 lidmi, tak nasazeni Cisco Call manageru Express by bylo na zvazeni, protoze by asi nevychazelo nejak extremne draz.
Nase firma pred nedavnem resila situaci, kdy jsme se rozhodovali mezi "klasickou" digitalni ustrednou a Cisco resenim. Ted mame dva mesice Cisco a nemuzeme si stezovat. Sprava jednoducha, udrzba temer neni potreba.
Bylo by mozne udelat nejaky velmi hruby cenovy odhad, na kolik vychazi v clanku zminovane reseni tj. VoIP ustredna zalozena na Asterixu s 30 uzivateli?
2. I v případě připojení přes ISP, který sám doručí hovory do PSTN, je možné udělat záložní připojení.
Oba způsoby lze samozřejmě kombinovat. Vše je věc vhodného designu v závislosti na požadavcích zákazníka.
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.