Portál AbcLinuxu, 10. května 2025 16:28

Komiks xkcd 1145: Barva nebe

23. 1. 2013 | Redakce
Články - Komiks xkcd 1145: Barva nebe  

XKCD česky.

xkcd logo

Barva nebe

xkcd 1145, czech, česky

← Teorie strun | originál: http://xkcd.com/1145/

Překlady xkcd vycházejí se svolením původního autora. © Randall Munroe.
Překlad: Luboš Doležel, písmo: Tereza Sýkorová

Creative Commons License
Uvedená práce (dílo) podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně 2.5

Seriál XKCD česky (dílů: 338)

První díl: Komiks xkcd 648: Podzimní listí, poslední díl: Komiks xkcd 1112: Vem si to logicky.
Předchozí díl: Komiks xkcd 171: Teorie strun
Následující díl: Komiks xkcd 754: Závislosti

Odkazy a zdroje

http://xkcd.com/1145/

Další články z této rubriky

Týden na ScienceMag.cz: Gravitace má být důsledkem fungování vesmírného počítače
Týden na ITBiz: Lepší šifrování se stává stále větší prioritou aplikací
Týden na ScienceMag.cz: Hubbleovo napětí by mohl vyřešit pomalu rotující vesmír
Týden na ITBiz: Halucinace balíčků při programování AI
Týden na ScienceMag.cz: Kvantová elektronika v křemíku a diamantu

Diskuse k tomuto článku

23.1.2013 00:41 Andy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
scattering = rozptyl
23.1.2013 01:54 p!p@
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ach, zase ten překlad... Česky se tomu říká normálně Rayleighův rozptyl, stejně jako v Angličtině... Rozklad světla, neboli disperze je úplně něco jiného... http://cs.wikipedia.org/wiki/Rayleigh%C5%AFv_rozptyl
23.1.2013 04:38 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Feynman vyprávěl o jiném problému, který používali studenti mazáci proti nováčkům: Když napíšete nějaká slova a podíváte se na ně do zrcadla, jaktože jsou obráceně zleva doprava a ne zezhoda dolů? Čím je horizontální osa tak výjimečná?
A kruci! Mě se otáčí ve vertikální ose a v horizontální jsou stejný :-D :-D.
Intel meltdown a = arr[x[0]&1]; karma | 帮帮我,我被锁在中国房
23.1.2013 07:54 bigBRAMBOR | skóre: 37
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
mas zrcadlo natoceny o 90°, narovnej si ho
AsciiWolf avatar 23.1.2013 22:28 AsciiWolf | skóre: 41 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
:-D
23.1.2013 07:59 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Na základce, když se probíralo rovinné zrcadlo, jsme se tohle pokoušeli vysvětlit fyzikářce (v matematické třídě) a i když se zdálo, že to nakonec pochopila, příští hodinu (u vypouklého) tu blbost o prohazování levé a pravé strany zopakovala znovu. :-(
pavlix avatar 23.1.2013 08:10 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Na Omské jsem se o něco takového radši nesnažil pohořeli jsme u magnetů a indukčních čar.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
23.1.2013 08:24 JS
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Slysel jsem tu ulohu, ale nikde ne spravne vysvetleni. Podle me je to tak, ze zrcadlo prevraci dopredu a dozadu, a jelikoz vpravo a vlevo na tom zavisi (kde je vpredu a kde vzadu), kdezto nahoru a dolu ne, jevi se to tak, ze prevraci i vlevo a vpravo. Je to tak?
pavlix avatar 23.1.2013 08:36 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Podle me je to tak, ze zrcadlo prevraci dopredu a dozadu
Tak se to dá říct.
jelikoz vpravo a vlevo na tom zavisi
To tak ale přece není. Podle toho, jak obraz natočím, tak výsledek budu vnímat jako převrácený vertikálně či horizontálně. Jenže ty jsi zvyklý, že se lidi a věci typicky nestaví na hlavu, takže si vybereš tu přirozenější variantu.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
31.1.2013 15:14 Cupy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Rozdil je v tom, ze mame oci vedle sebe a ne nad sebou. takze levo/pravo a nahore/dole vnimame subjektivne jinak. kdyz si k tomu lehnes a pritom zachovas nahore/dole podle vztazne soustavy zrcadla (predpokladejme, ze se zrcadlem se nehyba), presunes paradox z pravo/leveho na nahore/dolni smer.
pavlix avatar 31.1.2013 16:30 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Rozdil je v tom, ze mame oci vedle sebe a ne nad sebou. takze levo/pravo a nahore/dole vnimame subjektivne jinak.
To je všechno hezké, jen jsi podle mě vyměnil příčinu s následkem.
kdyz si k tomu lehnes a pritom zachovas nahore/dole podle vztazne soustavy zrcadla (predpokladejme, ze se zrcadlem se nehyba), presunes paradox z pravo/leveho na nahore/dolni smer.
Ne.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
23.1.2013 08:38 jb
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Zrcadlo neotaci, ty otacis ten papir abys videl jeho obraz v zrcadle.
23.1.2013 08:56 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
První půlka je správně: virtuální obraz je skutečně vůči vzoru rovninně souměrný, takže má prohozené "vpředu" a "vzadu" (vzhledem k rovině zrcadla). Zbytek už je jen psychika; představa prohození vpředu a vzadu je pro nás tak nepřirozená, že si představíme, že vzor pro porovnání myšlenkově přeneseme na místo, kde je virtuální obraz, ale neuděláme to posunutím ale otočením. A to otočení jsme zvyklí dělat kolem svislé osy - to platí zejména v případě, že vzorem je třeba člověk stojící před zrcadlem. Takže to "levopravé" převrácení vznikne jako složení rovinné symetrie (tj. skutečné transformace) a otočení kolem svislé osy (které si k němu automaticky domyslíme, ale které nemá se zobrazením zrcadlem nic společného).
23.1.2013 09:44 prqek | blog: prqek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Asi mi něco uniká, vůbec v tom nevidím tak komplikovaný problém. Obraz je vůči vzoru rovinně souměrný - to chápu. Pak ale IMHO to, kolem které osy se obraz převrátí závisí jednoduše na tom, jak vůči vzoru umístím zrcadlo. Když ho dám vlevo nebo vpravo, otočí se kolem svislé osy. Když ho dám pod (před) nebo nad (za) vzor, otočí se vodorovné osy. Vidím to jako jednoduché zobrazení - směry rovnoběžné s osou (zrcadlem) se nemění. Co mi uniká?
23.1.2013 09:58 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Obraz se nemůže "převrátit podle osy". V trojrozměrném prostoru je otočení kolem osy přímá shodnost, převracení je vůči rovině, ne vůči ose.
23.1.2013 10:04 prqek | blog: prqek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
V tom můj omyl nebyl. Já si celou dobu představoval to zrcadlo vedle textu, resp. kolmo na papír, na kterém je text napsán, pak to převracení podle osy funguje. Nikoli tak, že stojím před zrcadlem a nápis držím před sebou, jak pravděpodobně byla myšlena ona otázka. Viz moje další příspěvky.
23.1.2013 11:10 JS
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Jak se to lisi od toho, co rikam? Me to ale neprijde jako psychika - to prevraceni napisu prece nastane ve fyzickem svete.
23.1.2013 11:20 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Ale jak ho uděláte, to už je jen věc vaší volby. Z hlediska zrcadla (tedy toho, jak zobrazuje) existuje jen jeden význačný směr: ten, který je na něj kolmý. Ty, které jsou s ním rovnoběžné, jsou všechny rovnocenné; tedy nejen ten vodorovný a svislý (předpokládám zrcadlo na stěně), ale dokonce i všechny šikmé, které nikoho nenapadne ani uvažovat.
23.1.2013 11:43 xyz
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
S psychikou to nemá nič spoločné. Ako vyššie správne napísal už jb, nie zrkadlo, ale ty otáčaš papier, aby si sa naň mohol v zrkadle pozrieť. A podľa ktorej osi ho otočíš, podľa tej ho budeš vidieť v zrkadle otočené. (Preklopenie podľa roviny zrkadla nemá u dvojrozmerného textu význam a nemení vzhľad textu, len ho posunie v smere kolmom na rovinu zrkadla.)
23.1.2013 12:51 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Ja bych rekl, ze psychika, nebo mozna spis konvence, je to, co rozlisuje horizontalni a vertikalni osu.

Pokud bych byl koule s jednim symetrickym okem vznasejici se v prostoru bez gravitace, tak v takove situaci mam vyznamnou predo-zadni osu, muzu si definovat arbitrarne jednu dalsi a zbyvajici uz z toho plyne (ale jinak mezi temi dvema osami neni rozdil).

Muzu ale definovat vztah dvou objektu 'setkani celem' - objekty se nachazeji na spolecne predo-zadni ose, tu maji prevracenou, jednu osu maji shodnou a druhou pak nutne prevracenou. Tu shodnou nazvu vertikalni (horne-dolni), tu prevracenou horizontalni (pravo-levou).

Konvence rika, ze text se cte tak, aby byl vuci ctenari v pozici 'setkani celem'. Zrcadlo prevraci jen predo-zadni osu, pokud je text 'zrcadlove otoceny', tak to znamena, ze vertikalni i horizontalni osu nema prevracenou, abych ho dostal do polohy celem, musim ho prevratit podle vertikalni osy (tim prevratim horizontalni a taky predo-zadni osu). Striktne vzato to neni poloha celem nebot nesedi predo-zadni osa, ktera ale pro dvojrozmerny objekt jako treba text na prusvitnem papire neni dulezita.
23.1.2013 09:52 Dochy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Tak já bych základ viděl ještě někde jinde. Pokud se koukám na psaný text v zrcadle, pak záleží, zda to zrcadlo držím stranou od textu (a pak vidím text stranově převrácený), nebo nad či pod textem (pak bude vzhůru nohama - pokud se dá o nějakých nohách mluvit)

Pokud jde o vnímání postav, tam se k tomu ještě plete subjektivní vnímání. Kdo si ještě pamatuje na časté problémy s příbory ve školce? "Vem si tu lžíci do pravé ruky - Ale vzdyť ji mám ve stejné, jako Honzík naproti". No a teď se můžeme dostat k tomu, že zrcadlo mění co je blíž a dál vzhledem k rovině zrcadla. Pokud je zrcadlo přede mnou, pak mění "vepředu" a "vzadu" a k tomu vázané "vlevo/vpravo" zobrazených předmětů. Pokud bude zrcadlo na stropě, mění "nahoru" a "dolů" což může docela mást psychiku pozorovatele ;-)
23.1.2013 09:55 prqek | blog: prqek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Aha, už vím, co mi uniklo a konečně chápu Michalovo vysvětlení :-)
23.1.2013 09:59 prqek | blog: prqek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
A mimochodem, to s tou školkou je ještě lepší vysvětlení. Prostě nás od malička učili, že ten naproti má levou ruku tam, co my pravou, tak to stejně berem i zrcadle. To, že se ten nápis "nedá" přečíst není převrácením způsobeným zrcadlem, ale spíš tím, že na něj koukám jakoby zkrz papír.
23.1.2013 10:03 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Tak já bych základ viděl ještě někde jinde. Pokud se koukám na psaný text v zrcadle, pak záleží, zda to zrcadlo držím stranou od textu (a pak vidím text stranově převrácený), nebo nad či pod textem (pak bude vzhůru nohama - pokud se dá o nějakých nohách mluvit)

Tuhle situaci jsem neuvažoval, ale koneckonců i tam pořád platí, že se převrací souřadnice kolmá na rovinu zrcadla. S touhle situací ale lidé problémy nemají, problém je s interpretací toho, když se sám dívám do zrcadla (které je proti mně) nebo mám nápis na tričku (nebo držím před sebou list papíru).

23.1.2013 13:06 Kosac
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Tak pokud si napisu text, vidim ho normalne. A pokud ho k zrcadlu naproti me otocim podle svisle osy, bude text otoceny kolem svisle osy a pokud ho otocim k zrcadlu podle vodorovne, bude text otoceny podle vodorovne, pokud podle obou, bude podle obou. Zrcadlo nic neprevraci, ja otacim papir...
23.1.2013 16:37 Michal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Ještě je dobré si představit, jak by to vypadalo, kdybych ta slova napsal fixkou na průhlednou fólii. To by otočená nebylá vůbec.
27.1.2013 04:34 Ash | skóre: 53
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
To se mi zdá jako nejjednodušší a nejpřirozenější odpověď.
3.2.2013 00:55 Ash | skóre: 53
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
I když až tak úplně dobře vysvětlené to také není, protože lze namítnout, že žádný papír neobracím, že prostě papír je namířen k zrcadlu, já přijdu k hotové soustavě a pozoruji i. V zrcadle pozoruji odraz, a ten je opravdu relativně (=vůči mému pohledu) stranové převrácený. Jen že to proto, že v tu chvíli pro změnu podle vodorovné osy otáčím sebe. Pokud si stoupnu mezi papír a zrcadlo, tak za sebou vidím originál, a v zrcadle odraz (nesmím si moc sínit :D). Odraz je stranové obrácený v tom smyslu, že to co bylo na originálu vlevo, je při pohledu na obraz vpravo a obráceně. Ale mohu to i "svisle obrátit", nejlépe tak, že před zrcadem půjdu při pozorování originállu hodně do záklonu :D :D :D
23.1.2013 07:06 Ivan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
BTW stlaceny kapalny kyslik ma uplne stejne modrou barvu jako nebe.
23.1.2013 08:26 JS
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Ano, takze pokud nejaka slecna chce "modre z nebe", da se to poridit.
23.1.2013 09:31 dumblob | skóre: 10 | blog: dumblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
lol, tak tohle me jeste nikdy nenapadlo! To nekdy musim ozkouset :-D.
23.1.2013 09:39 SPM | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Když jsem to dal hledat, tak na prodej mi to našlo stránky Linde. Nebyla tam ani cena, ani množství, ale něco mi řiká, že by se to do poličky nevešlo :)
23.1.2013 09:58 Dochy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Na youtube lze najít videa, jak si lidé hrají s tekutým kyslíkem. On se nechá přelít do malé nádoby, ale je to trochu o hubu (víc o hubu než dusík) jak kvůli teplotě, tak kvůli tomu, že je to hrozná spousta kyslíku (okysličovadla) na jednom místě a stále se odpařuje.
kyknos avatar 25.1.2013 10:21 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
je navíc paramagnetický, ve škole jsme si s tím teď hráli --- tekutý kyslík je přitahován magnety, mezi kterými visí ve vzduchu dokud se nevyvaří... pak se tam ještě chvíli převaluje jako plyn, ale to nevydrží dlouho. docela efektní "kouzlo"
So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
23.1.2013 10:43 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Zavolej tam. Kdyz jsem pred deseti lety potreboval par kilo suchyho ledu, tak jsem zajel do Malesic, zaplatil dve kila, otevreli mi obrovskou bednu, nasypali asi pet kilo, zasmali se a jel jsem. Treba to i s tim ostatnim bude fungovat stejne.

Linde ma u nas vyrobnu, plni to akorat do autocisteren a jednou jsem zazil, kdyz jim prdla hadice pri plneni. Tak peknou mlhu jsem nikdy predtim, ani nikdy potom nevidel :-)
Grunt avatar 23.1.2013 13:05 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Není to zas tak strašné. Kyslík se používá pro oxyacetylenový plamen. Máme tady toho plné flašky (společně s CO2, argonem, vodíkem a tak), větší než jsem já. Jestli chceš, přijeď si, něco málo ti klidně odpustím. Linde to vyrábí průmyslově.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
23.1.2013 13:38 Yokotashi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Neslo by odpustit i trochu argonu? Chtel bych zkusit TIG ...
Grunt avatar 24.1.2013 12:50 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
To si najdi radši nejbližší prodejní místo a vem si tam flašku. Neprodávají to jen v těch velkých, ale i malých myslim a vyjde tě to levnější než cesta. On zrovna plyn na celém TIGu je myslím ta nejméně nákladná položka.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
PepaSFI avatar 24.1.2013 15:42 PepaSFI | skóre: 7 | blog: zlodej_casu
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
nevím jaká je situace teď ale s argonem pro TIG to bylo pro maloodběr složitý. Dokonce si pro to jezdili do Polska protože tady prodejci nabízeli jen nesmyslné množství za ještě nesmyslnější ceny. Jedná se o čistý argon, nezaměňovat s argonovou směsí různého složení pro běžné sváření takzvaným CéÓčkem. Nejsem svářeč takže aktuální stav neznám ale nějaké informace by se asi našly na www.svarbazar.cz
Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
28.1.2013 22:26 Yokotashi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Bohuzel Linde to nabizi jen s pronajmem flasky. Tech nejakych 10kc denne sice zamecnicke dilne neudela problem ... ale pro hobby pouziti snadno presahne cenu spotrebovaneho plynu. :-(

Yokotashi

chapadla.cz
23.1.2013 13:51 Dochy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Možná se mýlím, ale mám pocit, že v těchto lahvích je pouze stlačený plynný kyslík, nikoli zkapalnělý. (Zkapalnělý má kromě jiného při atmosférickém tlaku něco kolem -180C)
Grunt avatar 23.1.2013 17:58 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Jo jasně. Zkapalnit by si ho už musel sám. Linde sice kapalný kyslík prodává, ale vzhledem k tomu, že ke skladování jsou stejně potřeba nějaké kryogení udělátka si toho do PETky moc nepřeliješ.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
Grunt avatar 24.1.2013 12:47 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Příloha:
Cena za kyslík není zas tak strašná. Prodávají myslím i kapalný (LOx - který neodebíráme, takže nevím co vyjde), ale vzhledem k tomu že k převozu a uchování potřebuješ stejně nějaký kryogenní kontejner (pokud teda nechceš aby se ti vypařoval), tak bude myslím rozumnější si ho zkapalnit sám.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
23.1.2013 21:37 Program
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
V jedné knížce (tuším se jmenovala Země ve vesmíru) jsem se co by dítě zasmál hlášce: "Modré z nebe? Vždyť je to samý prach a špína." :-)
24.1.2013 09:05 JS
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Tak to je jeste snazsi! Prachu (nikoli prachů!) a spiny si uzije po svatbe habadej.
27.1.2013 09:52 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Modré z nebe je normálně v prodeji :-)
"Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
kyknos avatar 25.1.2013 10:23 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
zajímalo by mě, jakou barvu má velká vrstva kyslíku plynného a jaký podíl to na té barvě nebe má
So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
23.1.2013 08:09 AA
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ja teda chapu, ze prekladatel nezvladne nektere slovni hricky, na xkcd bezne. Ale nechapu, proc si originalni text neni schopen prohnat prekladatelem? To scatter prelozi spravne i blby slovnik na seznamu.
pavlix avatar 23.1.2013 08:13 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Já nechápu lidi, co umějí jen blbě nadávat. Upozornění na tuto konkrétní věc už v diskuzi je a kupodivu je slušné.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
Luboš Doležel (Doli) avatar 23.1.2013 09:42 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Žádný normální překladatel si text strojovým překladem neprohání. Stejně jako jsem neviděl rozdíl mezi farářem a farníkem, tak jsem neviděl rozdíl mezi rozkladem a rozptylem světla...
pavlix avatar 23.1.2013 09:45 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Zas na druhou stranu rozdíl mezi farářem a farníkem vím i já :).
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
23.1.2013 10:39 jiřík | skóre: 9 | Hradec Králové
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Jelikož je farář úplně někdo jiný než farník, tak by bylo lepší se těmi neznalostmi nechlubit :)
Zapomeňte na pumpičku a na rozhodčí, hrajte Ultimate Frisbee http://www.frisbee.cz
pavlix avatar 23.1.2013 11:11 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Zase na druhou stranu proč se za něco schovávat nepřiznat to. V běžném životě spousta lidí rozlišovat faráře a farníka vůbec nepotřebuje, je to spíš taková okrajová zajímavost.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
23.1.2013 16:45 jehovista
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Jenze ta spousta lidi taky nepreklada komiksy.
23.1.2013 17:31 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
23.1.2013 10:51 AA
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Hm, mozna by to strojovym prekladacem prohanet mel. Prekladat xkcd, ktere je hodne o matematice a fyzice, a nevedet tenhle rozdil je trapas. Ja bych byl zticha, kdyby autor prekladu zpetne sve vytvory opravil. Ale to nedela, a na dobre minene komentare zvysoka se*e. Tak prudim.
Luboš Doležel (Doli) avatar 23.1.2013 23:12 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Vždyť je to opravené?! V podstatě všechny přehmaty se snažím dodatečně opravovat.
24.1.2013 07:45 AA
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Asi mame jiny internet. ja tam porad vidim "rozkládají". a uz prvni prispevek v diskuzi pise: scattering = rozptyl
23.1.2013 08:23 pesspi | skóre: 7 | blog: hateblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Tak preco nie je fialove?
23.1.2013 09:18 Martin
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Ze by proto, ze fialoveho svetla ze slunce prichazi mene nez toho modreho, takze ikdyz se rozptyluje vic, stejne to modre prevazi?
23.1.2013 11:05 trubicoid2
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
mas pravdu, predsedo
23.1.2013 11:23 Sten
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Jednak fialového světla přichází ze Slunce méně než modrého, ale hlavně kvůli způsobu, jak lidské oko pracuje. Obloha je skutečně do fialova, ale taky je do modrozelena a lidské oko má jisté filtry, které způsobují, že se ty dvě barvy vyruší. Tady na konci je popis, jak to funguje.
23.1.2013 11:31 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Ona je to kombinace několika faktorů: jednak spektra slunečního světla (to má maximum někde ve žluté), filtru daného tím, jak se rozptylují různé frekvence (vyšších projde víc, ale na vstupu nemáme stejné hodnoty) a nakonec i reakce pigmentů na oční sítnici. Tohle všechno dohromady je potřeba vzít v úvahu.
23.1.2013 14:16 trubicoid2
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
... jednak spektra slunečního světla (to má maximum někde ve žluté) ...
IMHO maximum slunce je v zelene, okolo 550nm
23.1.2013 14:21 trubicoid2
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
treba tu http://www.handmadeinpa.net/2012/02/the-color-of-the-sun/sa_sun_550sa/
23.1.2013 23:12 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Hm, asi máte pravdu. Naštěstí to na úvaze nic podstatného nemění.
23.1.2013 19:57 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Mimo toho barvu oblohy ovlivňuje složení, husdtota a spektrální třída hvězdy. Pokud nebudeme řešit složení, tak čím hustší atmosféra, tím bude obloha světlejší a bledší, protože se rozpyluje stále více světla. U velmi hustá atmosféry bude mít obloha barvu podobnou jako barva dopadajícího světla (u nás žlutobílá), naopak řídší atmosféry bude tmavší a modřejší, stejně jako je to na Zemi ve velkých výškách.

U velmi řídké atmosféry přestane mít Rayleighův rozptyl vliv a obloha bude vypadat spíš podle složení, například z toho důvodu je atmoféra Marsu hnědorůžová, za což může rozptýlený načervenalý prach s vysokým obsahem oxidu železitého (tj. rzi).

A čím bude hvězda teplejší, tak tím bude modř oblohy sytější, protože bude v dispozici více modré barvy ve spektru k rozptýlení. Naopak u chladných červených hvězd (spektrální třída M) by se rozpylovalo tak málo modré barvy, že by v atmosféře podobné jako na Zemi byla obloha bledě růžová nebo purpurová (neplést s fialovou), s narudlými mraky a naprosto kýčovitě červenými východy a západy slunce (viz třeba Asimovův román Nemesis, kde přesně takto vypadá atmosféra měsice Erythro).
otula avatar 23.1.2013 16:56 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Příloha:
Feynman vyprávěl o jiném problému, který používali studenti mazáci proti nováčkům: Když napíšete nějaká slova a podíváte se na ně do zrcadla, jaktože jsou obráceně zleva doprava a ne zezhoda dolů? Čím je horizontální osa tak výjimečná?
No, nechce se mi to pročítat celé, takže už to možná někdo napsal, ale když se na něco podívám do zrcadla, je to skutečně obrácené? Viz příloha. Když se podívám na text tak, abych ho viděl správně a zároveň ho viděl i v zrcadle, nebude obrácen nijak. Abych ho měl vzhůru nohama, musel bych ho otočit sám vzhůru nohama. Pokud ho otočím tak, aby na něj zrcadlo "vidělo" "normálně", jsem to opět já, kdo ho otočil.
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
23.1.2013 23:48 michi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Tak takhle na to vyzrál :-)
24.1.2013 10:46 frr | skóre: 34
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Kurňa, ste mi ukrad pointu! Napsat na průhledný materiál, postavit se před zrcadlo, a podržet text na průsvitce před sebou tak, abych ho viděl na průsvitce správně napsaný (koukat na lícovou stranu průsvitky). Pak bude v zrcadle taky správně.
[:wq]
otula avatar 24.1.2013 10:51 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Jo jo, jsem takový malý zloděj point ;-) Málokdo si uvědomí, že to převrácení udělal sám, když papír otočí, aby na něj zrcadlo "vidělo" :)
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
24.1.2013 14:57 koudy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Celou dobu jsem nemohl pochopit v cem je problem.. Asi me nikdy nenapadlo uvazovat o tom jako o problemu.. Dekuju. Jeden obrazek je lepsi 1000 slov. I kdyz stale nerozumim tomu v cem je ta zaludnost. Jde o osovou soumernost, je to naprosto logicke, co na tom mate?
24.1.2013 15:00 koudy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Samozrejme ne vy, ale spis ty ktere na tom neco mate ;)
24.1.2013 15:04 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Ne, nejde o osovou souměrnost. Jak už jsem psal jednou, osová symetrie je v trojrozměrném prostoru přímá shodnost (a vlastně otočení), tohle je symetrie podle roviny.
24.1.2013 15:14 koudy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Matematika.. Uz je to nejaka doba, zapominam..

Aneb jak ze sebe udelat... Dekuji za objasneni. :)
23.1.2013 17:16 adalbert.a10
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pravé a levé oko. Šlus. Intelektuálové...
23.1.2013 18:52 jehovista
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
No tak zkus jedno zavrit a uvidis to same.
Bedňa avatar 23.1.2013 20:31 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Chybka: zezhoda dolů?
KERNEL ULTRAS video channel >>>
23.1.2013 20:42 xHire | skóre: 21 | blog: Linuxovník
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zvláštní artefakt za tím slovem „mnohe“ (teda ta lambda taky stojí za to :-D). A pak ty tři chyby ve slově „zezhoda“ ve skrytém textu. :c)
Kryptoměny a bločenka.
otula avatar 23.1.2013 21:42 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
A pak ty tři chyby ve slově „zezhoda“ ve skrytém textu.
Teď ještě, aby to někdo „opravil“ na „seshora“ ;-)
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
24.1.2013 18:54 xHire | skóre: 21 | blog: Linuxovník
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
A pak ty tři chyby ve slově „zezhoda“ ve skrytém textu.
Teď ještě, aby to někdo „opravil“ na „seshora“ ;-)
No, správné tvary skutečně jsou „shora“, „ze shora“ i „seshora“.
Kryptoměny a bločenka.
otula avatar 24.1.2013 19:59 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
i „seshora“
Mohl bych pro tento tvar dostat nějaké vysvětlení, či spíše odkaz na uznávanou autoritu jinou, než JPP? Mně se totiž takovýto tvar naprosto nepozdává a nedokážu si ho odůvodnit ani při velké snaze.
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
otula avatar 24.1.2013 20:02 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
No jo, tak se zde nepěkně ztrapňuji, ono je to v PČP. Ale stejně je to divné slovo ;-)
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
24.1.2013 21:09 xHire | skóre: 21 | blog: Linuxovník
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Mně zase nejde moc přes jazyk ten tvar „ze shora“. ;c) Mimochodem, co je JPP?

Osobně využívám Internetovou jazykovou příručku, kterou mám za „ekvivalentní“ PČP (v uvozovkách, jelikož PČP neobsahují vše a naopak IJP neuvádí k heslům některé informace, co PČP).

A nic na tom není, sám se tam koukám poměrně často. Málokdo má tak dobrou znalost češtiny, že pravidla nepoužívá. Jen to chce jistou dávku intuice, aby člověk poznal, že ten či onen tvar nemusí být zcela v pořádku, aby se tam na něj šel podívat. :c)
Kryptoměny a bločenka.
otula avatar 24.1.2013 21:22 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1145: Barva nebe
Mimochodem, co je JPP?
Jedna paní povídala… :)
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
24.1.2013 08:21 pe25tr
Rozbalit Rozbalit vše Poznámka k překladu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Vzhledem k diskuzi pod (nejen) tímto dílem seriálu doporučuji překládat žánrově jednodušší díly. P.
24.1.2013 21:30 kbelik
Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámka k překladu
Ne presne obracene. Diskuze je daleko zajimavejsi a evidentne dobre zmaknutej crowd sourcing.
26.1.2013 11:27 Zopper | skóre: 15
Rozbalit Rozbalit vše Re: Poznámka k překladu
Naprosto souhlasím. To, že je v komixu nějaká významová chyba není příliš problém - aspoň to rozproudí diskuzi. :D
"Dlouho ještě chcete soudit proti právu, stranit svévolníkům?" Ž 82,2

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.