Portál AbcLinuxu, 19. července 2025 19:41


Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu

Phoronix upozorňuje na patche od Matthewa Garretta, které zlepšují přístup Linuxu k ASPM a řeší tak regresi zvyšující spotřebu, která se objevila v jádře 2.6.38. Zdá se, že korektnost vynucení vypnutí ASPM nezávisí pouze na tom, zda BIOS tvrdí, že ho nepodporuje, ale i na tom, zda BIOS předává OS právo ovládat PCIe. Matthew zároveň rozšířil „blacklist“ ovladačů, pro které se ASPM nemá zapínat. Začleňovací okno pro jádro 3.2 je již zavřené, takže se patche dostanou spíše až do jádra 3.3.

12.11.2011 19:00 | Nicky726 | Komunita


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

Bedňa avatar 12.11.2011 20:29 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Som to dnes vyriešil.
KERNEL ULTRAS video channel >>>
Migi avatar 12.11.2011 20:36 Migi | skóre: 59 | blog: Mig_Alley
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
nevim či se nepletu, ale nemají byt ty rozdíly ve spotřebe nastavat jen na sandy bridge?
Bedňa avatar 12.11.2011 20:43 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Na tom bastly sú výsledky najhoršie, ale ako som písal kľudne sa radikalizuje, že je to jadrom.
KERNEL ULTRAS video channel >>>
12.11.2011 20:53 ehm ehm
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Pleteš si generalizaci s radikalizací ;-)
Nicky726 avatar 12.11.2011 22:24 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Ne, ASPM se týká PCIe, se Sandy Bridge je spojený jiný problém týkající se i915 rc6, a ten by měl být vyřešen ve 3.2, jestli se nepletu.
Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)
stativ avatar 13.11.2011 11:43 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Nejen. Na mém notebooku s Core2 Duo (Penryn) to bylo znát. Spotřeba mi stoupla z nějakých 7 watů na skoro 9.
Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
12.11.2011 20:58 ehm ehm
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
ne, jsi zcela mimo viz Limoto ve tvém blogu.
Bedňa avatar 12.11.2011 22:01 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
ehm ehm viz moja odpoveď.
KERNEL ULTRAS video channel >>>
12.11.2011 20:36 Mandarinka
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
To měli zas všichni jasno, že za to můžou cédéčka s ovladači a pikle výrobců kuté s Microsoftem...
belisarivs avatar 12.11.2011 21:22 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Spis je v tom klasicky bordel tvurcu hardwaru.

Uprimne receno, mam pocit, ze vyvoj ovladacu (sili softwarovych narovnaku na hardwarove ohejbaky) je podobna zabava jako piti mocuvky.
IRC is just multiplayer notepad.
D.A.Tiger avatar 12.11.2011 21:43 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Nebo spíš to, že výrobci se snaží hw navrhovat a optimalizovat pro Windows. Jinak co se týče vývoje ovladače, tak sdílím tvůj dojem... :-(

Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
12.11.2011 23:18 JoHnY2
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Z pohledu MS je driver blackbox pridratovanej na konec jejich ABI/API ... at si v nem vyrobce treba cvici krecky a data posila holubi postou ... jen to nesmi ovlivnit zbytek systemu a uzivatele. V kontextu close source systemu se mechanismem certifikace ovladacu (blackbox XY dela co ma a nedela nic co by skodilo ostatnim) je to rozumnej pristup.
12.11.2011 23:43 Mandarinka
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Mě šlo o to, že při tom mechanismu, který se tam popisuje a který zdá se používá windows taky (nebrat BIOSu kontrolu nad pcie když si o to neřekne), není závislý na tom, aby jste si od výrobce nainstalovali nějaký ovladač... možná :)
stativ avatar 13.11.2011 11:46 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Je, viz možnost explicitně zakázat ASPM v inf souboru ovladače. Je to i v následujícím článku na phoronixu.
Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
D.A.Tiger avatar 13.11.2011 14:33 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Driver je jedna věc a co samotný hw a jeho firmware?

Kupříkladu mám základovou desku ASRock P5B-DE, se kterou jsem měl ze začátku docela problémy. V dokumentaci jsem se dozvěděl, že je optimalizovaná WinNT serie (volil jsem ji kvůli ceně - idiot, proč jsem radši nevzal o něco málo dražší ASUS, nebo Gigabit? Ty jsou podle mých zkušenností většinou bezproblémový). Některé vlastnosti tyhle desky dodnes nemohu využít (např. QuickStart ).

Nevím, ale jde mi o to, že hw se pravděpodobně navrhuje primárně s ohledem na to, aby co nejlépe fungoval pod Windows. A ti co nepoužívají Widle? Ti ať si pomohou jak umí, koneckonců, proč stavět univerzálně fungující hw, když stejně největší prachy jdou z Windows :-(

Koneckonců nejlépe je to vidět na grafických kartách. Když porovnáte výkon, funkce a možnosti nastavení karet ATI, nebo NVidia pod Win a pod Linuxem je to přece jen nebe a dudy....
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
13.11.2011 20:59 Darm
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
hw se pravděpodobně navrhuje primárně s ohledem na to, aby co nejlépe fungoval pod Windows
Spíš bych řekl že v tom bude lenost tvůrců HW. Prostě, co se doprasí v HW, to se spraví ovladačem. To že se to nechová podle standardů? No a co, s oficiálním ovladačem to běhá v pohodě.
Rezza avatar 13.11.2011 13:25 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Jako to mi pripomina to vyjadreni nejakeho borce od ATI tehdejsi ohledne toho, ze oni maji v ovladacich zadratovane hacky i primo na urcite hry a divil se, ze Wine bez toho funguje :D
D.A.Tiger avatar 13.11.2011 14:58 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
:-D To už je, řekl bych o šikovnosti vývojářů Wine.

Ono, ne že by to nefungovalo... ono kolikrát to funguje, ale s problémy a tak jak to člověk opravdu nečeká.

Mám rozjetý Gothic 3. Protože už nemám tolik času na hraní, tak jsem někde v polovičce světa. Když jsem jej instaloval, měl jsem v komplu gr kartu ASUS GeForce 8600 GT Silent. Musel jsem ručně opatchovat Wine (ver. 1.3.12) a nastavit offscreen mode na "fbo". Hra jela perfektně, sice se zrcadlily mraky z nebe, ale bylo to dobře hratelné.

Po nějaký době se karta začala chystat zase do křemíkové nebe (nebo spíše pekla - jak je u tohoto typu zvykem, přehřívá se a nakonec odejde GPU) a mě už přestal bavit neustálí kolotoč reklamací a nouzového jetí systému na staré ATI. Koupil jsem novou kartu GeForce GTS 450. A Gothic se nevídaně změnil... Setsakrametsky se zpomalil, obraz je plny temných artefaktů, textury blikají nebo se přes ně zobrazují temné linky. Katastrofa. Po troše experimentování textury vylepšilo přepnutí offscreen modu na "backbuffer" což hru - logicky - ještě zpomalilo, takže, teď pokud chci si ji trochu zahrát, tak ji musím spouštět čistě pod Xserverem (bez WM) což má též svá úskalí...

Logická úvaha : Na minulé kartě pod stejnou verzí Wine jela hra dobře. Ne dokonale ale dost dobře. Po změně karty se celá rozhasila a jede ... no docela blbě, na Widlích takové problémy zas až tak časté nebývají. Proč? Já se obávám, že Linux a Wine jsou v tomto případě pravděpodobně nevinní. Super dokonalost Widlí v tom taky nebude. Myslím si, že odpověď by bylo potřeba hledat v kartě a jejích ovladačích - tzn. na straně NVidie....
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
Tomáš Bžatek avatar 14.11.2011 00:12 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Souhlas. Tohle vede k jedne otazce, kterou by si mela polozit vetsina majitelu primotopu do PCIe/AGP slotu: k cemu mi vlastne je nabusena karta, kdyz ji nejsem schopen vyuzit?
Koupim litajiciho tucnaka
14.11.2011 09:09 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Jo s tím souhlasím, jenže já ji 1× za měsíc využiji, navíc když ji nebudu mít tak se se mnou nebude bavit dodavatel softu, bo nemám certifikovaný HW.
Furt čekám na kartu (třeba NVIDIA) + Slot, která bude mít nějaký „trochu lepší“ výkon, půjde na ní počítat, ale bude se moct přepnout automaticky nebo ručně do nějakého režimu opravdu úsporného na úrovni integrovaných grafik (a klidně ať to dělá i „po svém“, když to zdokumentuje).
To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
14.11.2011 11:22 Jiří J. | skóre: 34 | blog: Poutník | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Příloha:

Já jsem docela spokojen s GTX 570, kterou jsem si před pár měsíci koupil. Dle nvidia-settings má 3 stupně automatického přepínání podle zátěže (přikládám obrázek) - neměřil jsem, o kolik žere více, než integrované Intel grafiky, ale vzhledem k tomu, že v klidovém stavu (fluxbox, žádné super kompozitní efekty) prakticky vůbec netopí, neviděl bych to tak špatně. Dokonce i můj i5-2500K topí v klidovém stavu víc (ač to rukou není poznat).

Ovšem pozor na zatížení - karta je při maximálním vytížení schopna 70 stupňů celsia a několik stovek Wattů. Za to ale sakra rychle počítá (počet CUDA jader oproti GTX 560(Ti) slušně vzrostl).

David Watzke avatar 14.11.2011 20:15 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Ten idle takt je moc pěknej, tak to má vypadat.
“Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
15.11.2011 10:45 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Jo to je velmi slušné, ani jedna moje (jedno Quadro a jedna trochu starší/slabší GF) tak nízko nechodí. Ještě by bylo dobré kdyby bylo možné omezit třeba maximum jen na max prostřední level, když je člověk s NTB někde na baterkách a potřebuje něco spočítat.
To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
D.A.Tiger avatar 14.11.2011 20:53 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Mě to vede trochu k jiný otázce. Dají se regrese způsobené blbým hw. předvídat? A do jaké míry?
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
13.11.2011 21:12 hacup | skóre: 8
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Skvělá zpráva, jenom nechápu proč to teda ve starších jádrech fungovalo když to je problém biosu.
Bedňa avatar 13.11.2011 21:16 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Pretože by default on zmenili na off, teraz sa to bude správať podľa Widiel, kde to zapnú Widle, tam aj Linux, niekto z vývojárov robil tabuľku dľa Widiel.
KERNEL ULTRAS video channel >>>
14.11.2011 15:59 Neel | skóre: 10
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Odkud mate takove informace? IMHO do jadra prave nechteli davat workaround se seznamem zakladnich desek. Misto toho zapinali ASPM pouze, pokud BIOS hlasil, ze zakladni deska ASPM podporuje.
stativ avatar 14.11.2011 17:46 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Přečetl sis článek? Původně se ASPM zapínalo vždy. Od verze 2.6.38 se zapínalo jen když BIOS tvrdil, že ASPM podporuje, jinak se vyplo v každém případě.

Jestli to chápu správně, tak zmiňovaná úprava spočívá v tom, že Linux na nastavení ASPM šahá jen tehdy, když BIOS povolí kontrolovat operačnímu systému věci okolo nastavení PCIe. To zní rozumně, spíš mi přijde divné ASPM vypínat i když BIOS nepovolil kontrolu PCIe.
Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
14.11.2011 17:57 Neel | skóre: 10
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Rikam sanad neco jineho? Zarazilo me, ze Bedna mluvi o nejake tabulce v kernelu, protoze vyvojari nechteli do jadra davat podobne workaroundy.
stativ avatar 14.11.2011 18:17 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Aha, chápu. IMO Bedňa má na mysli vypnutí ASPM z ovladače, pokud se ví, že daný kousek HW ho nepodporuje. To myslím šlo i dřív, ale nikdo to moc neřešil.
Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
Bedňa avatar 14.11.2011 18:52 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Možno soom to zle napísal, ale vychádzal som z LKML
KERNEL ULTRAS video channel >>>
pavlix avatar 14.11.2011 01:08 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Skvělá zpráva, jenom nechápu proč to teda ve starších jádrech fungovalo když to je problém biosu.
To je vcelku běžná věc.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
14.11.2011 12:25 Ivan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
Ono to "fungovalo", akorat nejakym lidem zamrzaval pocitac. Kdyz to "opravili" tak zase jinym lidem pocitac zral baterku.

Ten druhy problem se tyka hlavne notebooku s novejsimi Intel chipsety. Podle nekterych lidi to Phoronix nepatricne nafukuje, existuje ale nekdo jiny kdo dela regresni testy Linuxu?

Založit nové vláknoNahoru


ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.